handdator

Visa fullständig version : Vad gör ni under vinterhalvåret?



Gibson
2009-10-25, 18:13
Nu när mörkret lägger sig och det är höst så undrar jag vad ni andra gör.

Själv så läser jag mycket och tar fram gitarren ibland och spelar, det har det i och för sig blivit dåligt med men ska bättra mig där.;)

Den här vintern så blir det mycket pyssel med hojarna.

Jonas
2009-10-25, 18:50
Skrev precis ett blogginlägg om detta här: http://mcliv.wordpress.com/

Hua vad tungt det känns att ha hela vintern framför sig. Kan inte beskrivas i ord den olust jag känner nu. Måste hitta ett botmedel. Kanske uppsöka ett välsorterat bibliotek och läsa samtliga hojtidningar sen trettio år tillbaka. :rolleyes:

Nej jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till för att skaka bort olusten av att inte kunna köra under de närmaste fem månaderna.

Kanske sätter jag igång med renovering av köket. Men det tar ju högst en vecka... :(

leffa
2009-10-25, 19:21
det är ungefär som vanligt jobbar men istället för hojåka blir det bokläsade på lördagarna som man inte jobbar blir det jakt nere i söderköping så hunden får jobba det är skönt att komma ut i skogen o lyssna på hund drev o titta efter svamp och har man tur så kan man få med sig lite kött med sig hem så man slipper att svälta.det gick bra på älgjakten ialla fall men vi har fått in vildsvin på marken o det är ju inte så himla kul,jag hoppas att inte min hund är för vass på vildsvinen för då kan det gå riktigt illa,sen är man ute på nätet och kollar ganska mycket efter vissa grejer(typ customcyklar)så har jag det:)

Figurehead
2009-10-25, 19:34
Visserligen är det tungt att hösten är här och man inte får köra på ett halvår, men jag ser det mer som att man får en chans att fixa till alla saker man inte har tid att fixa när under sommaren. Upptäcker man i juni att någonting behöver åtgärdas så blir det lätt att man aldrig tar sig tid, för det är roligare att köra än att skruva... Så kvällarna och helgerna för min del består av att skruva ihop Camaron, byta elsystem på choppern och sätta ihop de sista bitarna i garaget - lister och sånt, som man aldrig får upp förrän det är dax att sälja. =)

Jan-Olov
2009-10-25, 19:35
Jag har rivit ut sängkammaren. Det skall bli nya tapeter golv och byta garderoberna men skutdörrar. Har under helgen fått ut garderoberna och laminatgolver och kört skräpet till tippen samt spacklar väggarana, taket har också blivit målat. När jag renoverat ett rum så uppdaterar jag elen så att det skall bli jordade väggutag, så nu är det bara resten kvar. I morgon skall vi köpa tapeter och kolla på ett parkettgolv, få se om det går att köpa till ett vettigt pris. Ge 500- 600kr per kvm är för mycket för det räcker med lite enklare, det slits inte så i ett sovrum.
Klubben hade höststädning i går lördag med efterföjande fest på kvällen men åka dit och ha beredskap är inte kul. Upptäkte föresten att min beredskp passar så väl in att jag missar både årsmötet och julfesten, med efter följande fester, jag för väll åka dit en liten stund så att jag inte missar allt. En del får saker att stämma.:(

Molgan
2009-10-25, 19:37
Ja vad gör man under The Dark Side av året? Har aldrig varit nån som odlat ett intresse under nån längre tid. Det enda som jag sysslat med kontinuerligt i princip hela livet är teckning, men nu när det är en del av jobbet har det blivit mindre av fritidstecknandet. Vinterns projekt:

I vinter ska jag ta tag i träningen och börja köra seriöst 4-5 ggr/vecka igen istället för småduttandet jag håller på med nu. Har även tänkt ta upp utförsåkning igen efter 10 år i träda, får ont i benen bara av att tänka på det så det kommer krävas viljestyrka.

Det riktigt stora projektet i vinter blir att lära sig laga mat. Mitt matkonto ligger i nivå med en fyrabarnsfamiljs trots att jag bor själv. Lagar aldrig mat (räknar inte sånt man gör i micron till matlagning) och äter ute minst en gång om dan. Har hittills lyckats slänga ihop en fläskpannkaka, och häromdan gjorde jag spaghetti och köttfärssås för första gången, succé. Det gick ett sus genom lunchrummet när jag plockade fram en lunchlåda dan efter, har aldrig hänt under de 6 år jag jobbat där. =)

Dessutom har jag träffat en person som, om allt går väl, kan komma att påverka min fritid i hög grad.. ;)

Seth
2009-10-25, 19:52
Läsa för BE kort,
Läsa tidningar o längta till sommaren
Sladda med bilen på isen (om det kommer nån)
Pilla med mc:n,
Bygga modellfordon.
sen får man se

Jonas
2009-10-25, 20:00
Har lagt ut en omröstning på min blogg. Ni får gärna gå in och svara. :)

http://mcliv.wordpress.com/2009/10/25/hur-klarar-du-vintern/

Mc-Bosse
2009-10-25, 20:50
Nej jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till för att skaka bort olusten av att inte kunna köra under de närmaste fem månaderna.

Kör din nya mc! Finns ingen anledning till att inte köra emellanåt bara för att det är lite kallt. Jag tänker inte pyssla med min mc överhuvudtaget. Den står här på altanen redo för en tur när som helst.

Jonas
2009-10-25, 21:20
Det blir garanterat några kortare turer om det är plusgrader ute och i övrigt hyfsat väder. Men 90% av vintern lär den få vila. :(

Har nu bestämt mig för att köpa en tv-spelskonsol och några spel. Kan slå ihjäl några månader i alla fall. :)

Jåke
2009-10-25, 21:46
Kan nog garantera att det blir det vanliga: Riva och serva 2 st sporthojar... det brukar ta sin lilla tid, speciellt när man veckopendlar och kommer hem fredag kväll/åker igen söndag kväll.

I övrigt är det lättare köksrenovering på gång som fått vänta under sommaren plus att det kommer att bli en del pluggande av körteknik och letande av delar till hojen. Våren kommer att vara här innan jag är klar, det kan jag nästan lova ;)

Johan T
2009-10-25, 23:11
Låter lite vemodigt att inte fler kör året runt.
Brukar blanda hojåkandet med långfärdsskridskor och skidåkning.

Men vi är några som sätter på dubbdäck på träskmopparna och lastar dom sedan på släpet och kör upp till Berslagen. Förhoppningsvis så är det härliga vita vägar och skulle det inte vara snö ja då blir det underbar grusåka. :)

Jonas
2009-10-25, 23:15
Kanske får skaffa en till hoj trots allt...;)

Jåke
2009-10-25, 23:18
Låter lite vemodigt att inte fler kör året runt.
Tja... med två gixxer i garaget är ju utrustningen för vinteråka inte helt optimerad om man säger så. Men på den tiden det fanns Husqvarna i familjen bevistades både isbelagda vägar och snöskoterspår (till skoteråkarnas oändliga förtret).

Nina
2009-10-26, 06:58
Nu: service på alla hojarna. Februari: Hojåka med Hva i snö (lääängtar!).
Övrig tid på vintern: är det torrt och osaltat, med sol och fint väder så tar jag en tur med nån moppe.

adara
2009-10-26, 08:43
I vinter ska jag ta tag i träningen och börja köra seriöst 4-5 ggr/vecka igen istället för småduttandet jag håller på med nu.
[..]
Det riktigt stora projektet i vinter blir att lära sig laga mat. Mitt matkonto ligger i nivå med en fyrabarnsfamiljs trots att jag bor själv.

Liknande planer här också. Kanske dock något mindre ambitiöst - det får räcka med 2-3 ggr träning i veckan. Var och tränade för första gången i säkert 2 månader förra veckan och det känns verkligen skönt att komma igång igen. Även om man får börja på noll igen och all möjligt kondition/styrka man kanske hade jobbat upp är som bortblåst..

Skönt att höra att man inte är den enda som har ett uppfuckad förhållande till matlaggning!=) Antal gånger det har lagats mat hemma under ett år kan man nog räkna på båda händerna. Har aldrig tyckt att det är särskild kul med matlagning och tyvärr är sambon likadan. Nu ska det dock göras ett ryck, får väl se hur det går=)

Jonas76
2009-10-26, 12:56
Jag går i ide, klart slut!
Väck mig när sommaren är här!

Ove
2009-11-03, 17:13
:cool: Kommer att vara som en riktig ohyra på alla tillgängliga forum! :p

OK! Mörkt och trist men nu är drömtiden snart inne. Fundera på vad man ska göra när det där vita luddet på backen är borta och saltet har regnat bort. Planera turer, käfta med kamrater när och fjärran, hålla koll på var fåglarna och ev. ormarna samlas. Kanske en ny ....... nja, får se hur det blir? :rolleyes:

Mycke är det att tänka på, men naturligtvis är det roligare när vägen är torr och krokig!

ellie
2009-11-04, 02:09
Drömmer desperat om framtida äventyr och upplevelser!

Det är nu alla tankarna kommer:
Jag skulle ju bestiga Everest...
Ja! Kanske planera en jordenrunt resa på hoj,
Eller nu vet jag! Jag måste bara ta skärmflygarcert!
Kanske man skulle köpa sig ett hus att renovera...
Eller bara sätta fast den där golvlisten här hemma i lägenheten...
Jordenruntresa överhuvudtaget vore väl inte helt fel?
Eller kanske i alla fall en tripp till Norge på hoj...
Och just ja, måste ju planera den där flytten till Nya Zeland.

Ja som sagt - blir smått desperat efter adrenalin och upplevelser under vinterhalvåret =) Man blir som så tom av att bara jobba och göra vardagssaker. Näe usch... nu saknar jag hojen igen.

erkagn
2009-11-04, 08:26
Jag sitter och deppar över mörkret och halkan. Men planerar även inköp av diverse tillbehör som slipon-pipa samt postväska. Men det dumma jag märkt är att det under vintern man får tokryck att byta mc bara för jag glömmer hur fin min egen hoj är att köra medans man får intryck från mc-tidningar om olika fina glidarhojar som t ex HD.

Kimmo
2009-11-04, 14:00
Åka till vagnen i Tandådalen och åka utför, skoter m.m. Serva Deauvillen grundligt och längta tills att man kan ut och åka igen.

räven
2009-11-04, 16:36
I dag service av snöskotten, nya skruvar till bladet. Ser ut att bli tidig vinter,bäst att ha grejorna i ordning.
Burr. trist tid framöver att köra snöskott.

Ove
2009-11-06, 12:39
:) Några talgoxar påpekade högljutt att nu är det dags för vinterutfodring, och vilket språk dom använde! :eek:

OK. Bara att hämta de tomma kokosnötsskalen och smälta ihop Beurre marnié som det heter på köksfranska. (Smör och mjöl egentligen, men jag använde margarin. Tala inte om det för fåglarna!)

Blev lugnt i busken, men nu är det bara att fortsätta hela vintern. Sen har vi viljornas kamp med kajorna. De ska väl också ha mat men inte av mig. :p

klaus
2009-11-06, 18:12
Inga problem med vintern
Har redan fått ett par sändelser från USA med extraprylar till hojen,det ska meckas och putsas inför kommande utställningar, det är trevligt när ombygget kan gå framåt igen,på sommaren vill man köra så då blir det inte mycket skruva
Sedan har vi ju Vikingarännet på långfärdsskridskor och Vasaloppet och halvvasan på längdskidor, och kanske lite inomhusträning med cykel inför Vätternrundan,möjligen lite simträning också för Vansbro
Gör ni inget annat än kör motorcykel på somrarna? Det finns annat också som man kan sysselsätta sig med,roligt att ha lite alternativ

Olle Å
2009-11-10, 21:54
Vilka dumma frågor en del har. Har aldrig förstått det här med att ställa in hojen för vintern.
Tänk på att det inte finns varken turister eller mygg. Det är klart att tillhör man de som bara glider på asfalt kan jag kanske förstå dem. Vi som kör hoj gör det alltid och då på alla slags vägar ibland också vid sidan.

stefanistockholm
2009-11-10, 22:45
Dessutom har jag träffat en person som, om allt går väl, kan komma att påverka min fritid i hög grad.. ;)


Då är det ruggigt bra att kunna stå vid grytorna... Sånt gillas, vet du... Lycka Till!!!

Molgan
2009-11-11, 12:27
Då är det ruggigt bra att kunna stå vid grytorna... Sånt gillas, vet du... Lycka Till!!!
Tackar! Du har genomskådat min geniala plan hehe. =)

on2wheel
2009-11-11, 12:33
Ja, som hojåkare kör vi hoj så klart, nu när det äntligen är lugnt och fint på vägarana.
Det gäller att passa på nu, för innan vi vet ordet av, så kommer de på 2 hjul som måste "gasa" igen all den tid de förlorar över "garagesäsongen" ut på vägarna igen.

Märkligt är det.. Det är fullt av "rookies" på vägarna här i kring fortfarande, och med sina små hjul, då de kör scootrar av olika slag, så borde de vara först ut att parkera för säsongen, då de har sämst väghållning i sörjan på vägarna. Men de hänger i oavsätt väder... Kanske är de riktiga hojåkare vi snackar om, mil efter mil oavsätt väder och årstid, precis som våra mor och far föräldrar. Hummm....

Tänk vad "bekvämlighetens" och "trygghetens" lögn berövar oss i form av Liv, dag ut och dag in, utan att vi äns märker det, så listigt, falskt och starkt.

Komiskt är det, "rookiesarna" saknar all form av stolthet på sina Kina hjulingar och 80 tals hojar...

Så, hoj kör vi såklart!

TuffeUffe
2009-11-11, 18:58
Som inflyttad norrlänning så kom jag att tänka på mopedåldern ( för hundra år sedan).
-20 i Wrangler, kortkallingar, Stenmarksmössa, fårskinnsfäll och lovikkavantar. Inte f*n satte temperaturen stopp för moppeåkning.
Så, allt över +7 och uppehåll så blir det en tur efter jobbet, eller kanske till och med en tur TILL jobbet. :-)

erkagn
2009-11-12, 09:07
Vet att förr i tiden. Kanske på 30-40-talen så körde många mc året runt, även här i Norrland. Folk hade helt enkelt inte råd med någon bil.

Nina
2009-11-12, 09:28
Vet att förr i tiden. Kanske på 30-40-talen så körde många mc året runt, även här i Norrland. Folk hade helt enkelt inte råd med någon bil.
Precis, i dag är det lyx att köra mc och att inneha mc-körkort läste jag i en tidning för en tid sedan.

erkagn
2009-11-12, 09:43
Precis, i dag är det lyx att köra mc och att inneha mc-körkort läste jag i en tidning för en tid sedan.

Jo och det är väl därför mc-försäljningen gått dåligt i år pga folk inte har råd i dessa dåliga tider.

erkagn
2009-11-12, 09:54
Usch, blir tokig på att det inte förrän sista helgen i april jag tar fram hojen för en kort tur. De är ju typ 5,5 månader dit.

Mats Liifv
2009-11-12, 13:06
Precis, i dag är det lyx att köra mc och att inneha mc-körkort läste jag i en tidning för en tid sedan.

Den "lyxen" kommer jag fortsätta att unna mig!

Kanske inte alltid kommer att ha flera hojar, men en kommer nog alltid att finnas i garaget.

erkagn
2009-11-12, 13:13
Den "lyxen" kommer jag fortsätta att unna mig!

Kanske inte alltid kommer att ha flera hojar, men en kommer nog alltid att finnas i garaget.


Ja, det höjer ju livskvaliteten ju.