handdator

Visa fullständig version : Kjells och Karins jordenruntresa



Mats Liifv
2009-10-25, 16:31
Här (http://kjellokarinab.se/wordpress/) kan du följa Kjells och Karins jordenruntresa!

En resa som många av oss säkert skulle vilja göra. Nu kan vi ta del av den via datorn. Ett, inte helt tokigt, sätt att "resa" under offseason!

Gibson
2009-10-25, 17:16
Intressant läsning i mörkret som är här och kommer att stanna några månader.:)

leffa
2009-10-25, 19:02
det ska bli kul att följa med på deras resa här på forumet.:)

kjellokarin
2009-11-02, 02:29
Hej Hojen.nu

Kul att vi hamnat här. Nu är vi i Vietnam under tiden som vi väntar på våra motorcyklar som är på väg till Thailand. Både jag och Kjell saknar våra "älsklingar" och längtar efter att få köra runt i Thailand mm. Hoppas att ni finner nöje i läsningen från vår resa och tänk på att vi tycker att det är jätteroligt att få respons på inläggen. Små goa kommentarer om hur det är hemma i Svedala.

Var rädda om er på vägarna...;)

Kjell o Karin Jansson
för tillfället i Vietnam

jay_rivers
2009-11-02, 03:20
Hej Kjell och Karin!

Jag har en liten fråga om er packning. Det ser ut på någon bild som om ni har en packrulle fastsatt bakpå sadeln. Är den på något sätt fastlåst? Jag ska själv till Sydamerika med en kompis, och vi kommer ha packrullar på hojarna. Det finns speciella vajernät som är tänkta att användas för att låsa fast en ryggsäck med. Är ni rädda att någon ska stjäla något från hojarna?

mvh Jonas

kjellokarin
2009-11-02, 05:34
Ja det är riktigt att vi har packsäckar bak på min hoj. I dessa har vi väldigt lätta grejor. Där finns våra självuppblåsbara liggunderlag, sovsäckarna och kuddar samt en liten tunn filt var. Jag har bara spännt dessa runt min toppbox med ett spännband och det har räckt hittils eftersom de är så lätta.

På de ställen där vi kännt oss "säkra" så som i hotellgarage, bevakade parkeringar eller på landet där risken kanske inte är så stor, har vi låtit allt vara kvar på hojarna. Vi har lås på lådorna och hjälmarna kan vi låsa fast med väldigt enkla små vajerlås med sifferkombinations lås. Annars är det till att ta av allt löst och konka med sig till sitt nattläger, tyvärr.

Har man som vi stora lådor och boxar så är det lätt att fästa extra utanpåliggande packning med hjälp at spännband. Vi har också var sitt billigt elastigt "packnät" från biltema med oss och dessa använder vi utanpå den andra packningen om vi behöver stoppa in en jacka, tröja eller någonting vi handlar på vägen.

Behöver ni extra packväskor så kan vi varmt rekommendera biltemas "cykelväskor" som vi har fram på hojarna. Dessa är jätte bra, täta och tåliga. Jag har till och med krockat och den blev visserligen trasig men det gick att laga med silvertejp. Kjell har själv gjort fästena till dem och skruvat fast på hojarna men det var inte särskilt svårt att lösa enligt honom. Jag tror att det finns bilder på hur fästena ser ut.

Lycka till med er resa, jag har lagt till er blogg som en favorit och kommer att titta in där då och då.

Varma hälsningar
Kjell o Karin

Molgan
2009-11-02, 07:51
Vilket äventyr. Hoppas man själv nån gång får möjligheten att lätta ankaret och bege sig, fast det lär väl dröja ett par decennier. Fortsatt trevlig resa! =)

Gurrag
2009-11-02, 19:16
Detta ska bli spännande läsning.
Lycka till på er resa!

kjellokarin
2009-11-03, 02:32
Tack skall ni ha. Vi försöker att alltid vara rädd om oss och att inte ta onödiga risker. Det är illa nog att ge sig till att köra motorcykel på en del ställen..... Ha ha :D

turbo
2009-11-03, 20:41
spännande läsning!

kjellokarin
2009-11-08, 13:07
Vi har varit med Connamnder City, som är en Thailländsk hojklubb, på hojträff utanför Pattaya.Kul och annorlunda mot hemma. Verkligen kul att fått lära känna de helt fantastiska grabbarna i Commander City.:) de lånade ut en Harley till oss så att vi skulle kunna köra med för vi har inte fått våra hojar ännu.

christianka
2009-11-08, 20:39
Riktigt fräckt!! Fortsatt trevlig resa.

pewa
2009-11-23, 13:47
Saxat från HelsingborgsDagblad

På motorcykel genom Ryssland och Sydkorea

Vi fortsätter att följa Kjell och Karin Jansson från Vejbystrand på deras jordenrunt-resa på motorcykel. Senast hörde de av sig från Ryssland och nu har de passerat Sydkorea.

Ängelholm. "Till Thailand har vi kört genom hela Ryssland, förbi S:t Petersburg och Moskva, in i Sibirien och till Bajkalsjön.

I Irkutsk blev vi hembjudna till Alexandr, en rysk motorcykelförare som vi mötte på vägen. Vi fick reda på att efter Irkutsk är vägarna inte helt bra så Alexandr hjälpte oss att boka tågbiljett, även för motorcyklarna, till Vladivostok.

Därifrån bokade vi en färjebiljett till Japan. Sedan fick vi veta att båten gått sönder och att den enda möjligheten att åka från Ryssland var att ta en färja till Sydkorea några dagar senare. Problemet var att vårt visum löpte ut, så vi fick anlita en särskild agent som kunde ordna med en förlängning. Det tog en hel dag att fylla i papperen och det behövdes fem passfoton på oss var, så det kostade en del pengar. Men på kvällen hade vi fått utökat visum med tre dagar.

Vi reste till Sydkorea som är fantastiskt vackert att köra runt i på motorcykel. Vi körde från norra delen upp i bergen och sedan ned till Busan som är Sydkoreas näst största stad efter Seoul. Busan är en trevlig stad med en massa stränder, shopping och restauranger.

Sydkorea är välordnat, har bra vägar, god kryddig mat, och trevliga hjälpsamma människor. Visserligen är här vänstertrafik men det går snabbt att vänja sig vid att köra på "fel" sida. Det finns billiga motell överallt. För runt 150 kronor får man ett enkelt men rent och fint rum med dusch och toalett, vattenkokare och tv.

Är man i Sydkorea så måste man prova den traditionella koreanska buffén. Vid bordet grillas antingen gris-, ox- eller kycklingkött. Till detta får man sallad och en massa goda sidorätter. Grillat kött, lite kryddig inlagd kinakål och några böngroddar till exempel läggs i ett salladsblad som man gör ett paket av och äter upp, jättegott!"

Karin och Kjell Jansson bloggar också på sin resa på: www.kjellokarinab.se/wordpress

turbo
2010-05-09, 14:57
artikel om Kjell och Karin: http://hd.se/angelholm/2010/05/07/med-mc-i-sydligaste-sodern/?from=rss

det är för tillfället på nya zeeland, bra jobbat!

pewa
2010-08-23, 17:44
Artikel om Karin och Kjell som numera befinner sig i Australien:

http://hd.se/angelholm/2010/08/18/pa-mc-down-under/