handdator

Visa fullständig version : MC och p-böter



pewa
2009-10-21, 22:46
Hittade en lapp på min hoj idag, 550:- i p-böter!

Stod i ett parkeringsgarage, precis bredvid en vanlig p-ficka utan att inkräkta på denna. Nu är det visserligen parkeringsförbud på alla ställen förutom själva fickorna, men jag stod liksom bakom en pelare och var omöjligen i vägen för någon. Finns heller ingen särskild MC-parkering i närheten.

Det intressanta är att jag stått där flera gånger tidigare, även mött p-vakt då jag ställt hojen där, men det har aldrig varit några problem. Tills idag, nån kanske vaknade på fel sida.. :mad:

Har ni fått p-böter med hojen? Borde det vara gratis?

Seth
2009-10-22, 01:09
har inte fått några böter Dock har jag ej parkerat i större städer än Lidköping och på betalade och satte jag fast p-lappen i visiret på hjälmen när den var fastlåst på mc:n. Fullt synligt och så hoppades jag att ev p-vakter kunde tänka sig attt kolla på hjälmen

Jan-Olov
2009-10-22, 06:14
Står inte hojen i vägen för nån och inte tar någon platts så är det bara illvilja att sätta bot, en vanlig trampcycket får inga böter hur illa den än står tex. mitt i ett dörröppnig. Jag har inte fått böter på hojen men det kanske bara är en tidsfåga, vem vet det är sura pengar i alla fall.

Ingemar
2009-10-22, 06:59
:mad Böter är inte trevligt alls att tvingas betala allra helst om man bemödat sig om att inte stå i vägen för någon.
Jag har hittills haft turen att slippa men har många gånger varit lite orolig. Brukar oftast välja att ställa hojen vid vanliga cykelplatser.

erkagn
2009-10-22, 07:03
Jag har aldrig fått böter. Och inte heller nånsin betalat P-biljett för att parkera.

Mats Liifv
2009-10-22, 07:49
Jodå, böter har jag fått!

Missat två gånger att det varit städnatt i Stockholm. Stod båda gångerna i P-ruta för MC. Hade det städats då? Icke, men böter skriver man gärna ut!

Även i Västervik, på en avsides bakgata har jag fått böter på hojen. Gällde tydlligen något generellt P-förbud i staden på den tiden, i början på 90-talet. Fick alla dessa tre böter inom samma månad. Sedan dess har det varit lugnt, kanske mest är beroende på att jag alltid ställer mig på mc-parkeringar i Stockholm. Tror nästan vi har de mest nitiska och oresonabla lapplisorna i landet. Här, runt regeringskvarteren är dom helt hopplösa!

Starrider_Johnny
2009-10-22, 08:34
Jag har ett minne från förra året på min blog då jag som tur var hade lämnat hojen hemma.
http://starrider-johnny.blogspot.com/2008/05/29-maj-2008-lapplisor-ett-irriterande.html
Vi mailade till Stockholms stad och efter några veckor kom dom och målade en MC-ruta

Bajen-Sam
2009-10-22, 11:09
Klarat mig så här långt.

Ingemar
2009-10-22, 12:00
Jodå, böter har jag fått!

Missat två gånger att det varit städnatt i Stockholm. Stod båda gångerna i P-ruta för MC. Hade det städats då? Icke, men böter skriver man gärna ut!

Även i Västervik, på en avsides bakgata har jag fått böter på hojen. Gällde tydlligen något generellt P-förbud i staden på den tiden, i början på 90-talet. Fick alla dessa tre böter inom samma månad. Sedan dess har det varit lugnt, kanske mest är beroende på att jag alltid ställer mig på mc-parkeringar i Stockholm. Tror nästan vi har de mest nitiska och oresonabla lapplisorna i landet. Här, runt regeringskvarteren är dom helt hopplösa!

:( Skulle det just behöva hända i lilla mysiga V-vik. Men låt det inte skrämma dig från

Ingemar
2009-10-22, 12:03
[QUOTE=Ingemar;28886]:( Skulle det just behöva hända i lilla mysiga V-vik. Men låt det inte skrämma dig från att besöka vår lilla vanligen mc-vänliga stad,:)

Mats Liifv
2009-10-22, 12:52
[QUOTE=Ingemar;28886]:( Skulle det just behöva hända i lilla mysiga V-vik. Men låt det inte skrämma dig från att besöka vår lilla vanligen mc-vänliga stad,:)

Kanske gäller andra regler numera.

På den tiden fanns det, om jag minns rätt, en infotavla vid infarten till stan som talade om att man inte fick stå någon annanstans än på markerade platser. Hade verkligen letat upp en bakgata och ställt mig helt ur vägen, intill en husvägg.

Har bara varit där en gång sedan dess i samband med MC-dagarna, men kommer gärna tillbaka. Bättre påläst på parkeringsreglerna denna gång dock...;D

Figurehead
2009-10-22, 18:00
Som några redan sagt är det (enligt mig) helt onödigt att lappa en MC, så länge den inte står i vägen.
Med risk för att bli kickad från forumet ;), så jobbar jag som Parkeringsvakt. Vi som jobbar i våran kommun har sagt att vi skiter i motorcyklar, men dom skall parkeras efter sunt förnuft. Generellt så gäller samma regler för MC som för bil, men rent praktiskt så fungerar det ofta inte.

Till dom som frågar vad som gäller säger vi att dom ska parkera så dom inte stör, invid ett cykelställ, träd eller liknande, och står dom i en betalruta, så lös avgift, och lägg biljetten i fickan. Dom som är bra på att läsa mellan raderna förstår vad det innebär i praktiken. =)

oban
2009-10-22, 18:55
Vi hade ju riktigt bra regler här i Göteborg förut, att man fick parkera mc eller eu-moped bredvid cykelställen, men tyvärr togs det bort i våras.
Var några rätt stora demonstrationer ang. det men inte ville tjänstemännen på trafikkontoret eller politiker ändra beslutet (då kunde det ju ses som de gjort fel ;) )
Vad vi fick istället var en del mc-parkeringar, tyvärr då inte alltid på de platser man vill åka till utan mest centrerat till citykärnan och vill man nån gång åka dit så är de oftast upptagna av andra hojar eller cyklar.
För mig personligen har det inneburit att jag när jag "fritidskör" hoppar över att stanna i stan utan istället åker nån annanstans och fikar eller kollar på nåt. Sen har det också inneburit att jag tar bilen när jag ska till jobbet även när jag har uppdrag som inte kräver bil. Har förmånen att ofta få parkeringen betalt från jobbet när jag är på såna uppdrag. Hade ju lika väl kunnat ta hojen om det gått att parkera bra men när närmaste mc-parkering ligger ett par km bort så får det bli bilen istället, tyvärr.
Samma sak har jag fått höra flera som tagit eu-moped till jobbet, de har börjat ta bilen nu istället för att få böter på mopeden.

Mer om protesterna mot mc-parkeringen i Gbg kan ni läsa om här: www.mcparkering.se
och vill ni se hur man protesterar ordentligt kan ni kolla vad hojåkarna i London gör:
http://www.youtube.com/user/ojosef#p/u

Hamre
2009-10-22, 19:29
Står inte hojen i vägen för nån och inte tar någon platts så är det bara illvilja att sätta bot, en vanlig trampcycket får inga böter hur illa den än står tex. mitt i ett dörröppnig. Jag har inte fått böter på hojen men det kanske bara är en tidsfåga, vem vet det är sura pengar i alla fall.

En trampcykel är inte reggad så den kan aldrig få p-böter, inte ens om du lägger den tvärsöver vägen.

Mats Liifv
2009-10-22, 19:40
Har förmånen att ofta få parkeringen betalt från jobbet när jag är på såna uppdrag. Hade ju lika väl kunnat ta hojen om det gått att parkera bra men när närmaste mc-parkering ligger ett par km bort så får det bli bilen istället, tyvärr.


Kan du inte ställa dig i en bilruta och betala för dig?

oban
2009-10-22, 19:55
Kan du inte ställa dig i en bilruta och betala för dig?

Jodå, men här i Gbg fick vi lära oss att biljetten SKA sitta på fordonet annars blir det böter. Tvivlar på att biljetten sitter kvar på hojen en hel dag utan att "ramla" av.
Hur man ska lösa det var enligt trafikkontoret ett problem för oss mc-åkare att lösa, t.ex. ha en låda med genomskinligt låsbart lock som man monterar nånstans på hojen.
(du märker kanske att de inte var hojåkare själva ;) )