handdator

Visa fullständig version : Nya förarbevisen- tuffa regler



V Saarela
2009-10-20, 19:23
Det verkar såhär:
Tog för drygt en månad sedan ett förarbevis/enl nya regeln) på fyrhjuling....fast jag inte behövde det egentligen.

Nu gäller: förarbevis separat på snöskoter och terrängfyrhjuling. Du får köra både ock om du har ett tex bilkörkort/mckort med utförandedatum före år 2000.

Tappar du bilkörkoret tex vid fortkörning, så får du ett nytt utförandedatum. Det nya utförandedatumet på körkortet blir då givetvis efter år 2000, vilket i sin tur innebär att du får inte köra terränghjuling eller snöskoter.

Varför tog jag ett förarbevis? Jo, om jag kör för fort med bil och tappar körkoret....så drabbar det inte förarbeviset på terränghjulingen.

Nån som tolkat det på annat sätt?
Speciellt Nina...du gillar ju hålla koll på vad som gäller :)

Nina
2009-10-20, 19:32
Speciellt Nina...du gillar ju hålla koll på vad som gäller :)
Ha ha ha, nu var du rolig. ;)
Det där verkar snurrigt, det är nog nån som gjort en liten tankevurpa.

Mats Liifv
2009-10-20, 19:37
Intressant fråga.

Alla behörigheter ryker ju på körkortet om du kör för fort, inte bara den som gällde vid förseelsen. Antar att lagstiftaren inte tänkt sig att man ska kunna få körkortet indraget men ändå fortsätta köra terränghjuling. Kanske är det något som förbisetts av våra kära byråkrater? Skulle dock inte satsa några större summor på att man får fortsätta köra efter indraget körkort...

Christian
2009-10-20, 20:07
Om man vänder på körkortet så står det ett datum (10. Datum för första utfärdande) för varje behörighet.
Vad jag vet så är det det som gäller för dom ändringar som görs efter så att man kan se om man har behörighet eller ej.

Vet detta då min bror har en gammal SL buss som är ombyggd till 6 sittplatser och omreggad till personbil (Ja det går tydligen). Då får man med B kort taget före 1997 köra den. Annars måste man ha D.

pewa
2009-10-20, 22:45
Vet inte hur det är med terrängfyrhjuling men för de som tagit körkort efter år 2000 behöves ett särskild skoter-kort för att få köra snöskoter.

Det kortet är ingen del av körkortet utan en separat handling. Det innebär lite krasst alltså att om man kör för fort/rattfull etc. och förlorar körkortet så har man skoterkortet kvar. Vet dock att det varit snack om att ha det som behörighet på vanliga körkortet istället.

V Saarela
2009-10-21, 03:49
Om man vänder på körkortet så står det ett datum (10. Datum för första utfärdande) för varje behörighet.
Vad jag vet så är det det som gäller för dom ändringar som görs efter så att man kan se om man har behörighet eller ej.

Vet detta då min bror har en gammal SL buss som är ombyggd till 6 sittplatser och omreggad till personbil (Ja det går tydligen). Då får man med B kort taget före 1997 köra den. Annars måste man ha D.

Ähumm....blev väl inte klokare nu heller. Har en liten hjärna :)
Oavsett om man nu tappar körkortet(och man får sen på framsidan ett nytt utförandedatum på körkortet) så står det på baksidan det gamla utfärdandedatumet på varje behörighet.

Frågan var mer om det är det nya utfärdandedatumet på körkortet(det som står på framsidan) som styr om man får köra atv/snöskoter.
Eller om man nu vänder på steken.......är det första utförandedatumet(det som står på baksidan) som styr det hela?

Dock av pewas svar(jo, det gäller samma för teränghjuling som för snöskoter, dock separat förarbevis), så tolkar jag åtminstone att: tappar du körkortet så är det bara att tuta på med snöskotern. Dock krävs det att du har ett separat taget förarbevis.

Klart så långt......

Frågan är då kvar: Om man tappar bilkörkortet(taget före år 2000 och har inget separat förarbevis):
När man får tillbaka bilkörkortet(med nytt utförandedatum).....får man fortsätta köra snöskoter, eller måste jag ta ett förarbevis?

V Saarela
2009-10-21, 04:02
För att inte tala om mopeden: Har en handikappad grabb dryga tjugio bast.
Lite orolig på vad som gäller:
Hans liv kretsar lite runt mopeden och han kör en sjuttiotals trehjuling i kvarteren här. Han klarar av att hantera moppen/trafiken osv, men inte av att ta körkort/förarbevis för moped.

Nu med dom nya reglerna. För en femtonåring finns inget annat alternativ än att ta körkort/förarbevis om denne vill köra moped. Han får inte ens köra en sk trettiomoped från sjuttiotalet.
Då är frågan: gäller det för dom som fyller femton efter 1/10 år 2009, eller gäller det oavsett ålder?

-------
neeeh, nu in i duschen och sen till varmare breddgrader för att brassa lite hoj.
Varmare breddgrader? Ehh, typ Stockholm eller nåt.....(bara ett sidotips Jonas :) )

Jonxar
2009-10-21, 06:49
"Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Blir du 15 år efter den 30 september 2009 krävs det att du minst har ett förarbevis för moped klass II, körkort för minst behörighet AM eller traktorkort."

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/forarbevis-moped/

Så din grabb kan nog tuta vidare på en 70-talare utan ett förarbevis.

V Saarela
2009-10-21, 23:50
"Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt. Det krävs inget körkort eller förarbevis för att köra en sådan om du har fyllt 15 år före den 1 oktober 2009. Blir du 15 år efter den 30 september 2009 krävs det att du minst har ett förarbevis för moped klass II, körkort för minst behörighet AM eller traktorkort."

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/forarbevis-moped/

Så din grabb kan nog tuta vidare på en 70-talare utan ett förarbevis.


En liten tung sten lättade från hjärtat....... tack :)

sidonot: brassat opå idag med en Suka 650 Gladius i Stockholmsvärmen.....najs dd