handdator

Visa fullständig version : Underhålls laddning



Linnex
2009-10-15, 11:13
Nu börjar det bli dags att titta på vinterförvaring och då smyger det fram en fundering ang underhålls laddning.

Jag har totalt 7 MC batterier som jag vill underhålls ladda. Jag känner inte precis för att köpa 7 stycken laddare utan hoppades att klara mig på de två jag har vilka då har underhålls funktion så de skal få stå på hela vintern. Då jag är för lat att hålla på och flytta dem mellan batterierna vill jag då koppla i hop dem.

Batterierna är på 10-14 Ah så det borde inte vara några problem att parallellkoppla dem för laddarna men...
Hur grov kabel måste jag ha mellan batterierna. Det går väl knappast att titta på laddaren. Det kan väl bli ganska stora strömmar mellan batterierna om de är ojämnt laddade? Är det samma dimension som startkablar som gäller...

Guzzi-Leif
2009-10-15, 18:19
Då kan du nog i alla fall inte påräkna någon intelligens från laddarens sida...

Jan-Olov
2009-10-15, 18:30
Tänk då att det ena batteriet är lite sämre, då kommer laddaren att vilja köra på mer stöm till det sämre och då får även det friska samma stöm med överladdning som följd. Jag har en tanke om att ordna med ett relä över en klocka vilket skulle växla mellan batterierna. Iden vet jag funkar men det gäller att få tummarna ur och bygga skiten, det är svårt att bli av bara.

Guzzi-Leif
2009-10-15, 20:24
Nja; ett batteri tar inte emot mer ström än det kan så att säga...
Strömmen genom batterierna kommer att variera i ett visst ögonblick men spänningen över de två batterierna vara likadan om jag förstår min fysik rätt.
Hur som haver kommer det ju inte att bli individuell reglering enligt alla smarta cykler. Blir nog smartare med din tanke på roterande laddning.

Jan-Olov
2009-10-15, 21:54
Jag tänkte nog i det fall att man laddar i serie. Paralellladdnig så har du rätt men det går inte med smartladdning. Jag har en Ceteck och det går utmärkt att dra ur proppen på ett batteri och ansluta ett annat och laddningen fortsätter med det nya.

Guzzi-Leif
2009-10-15, 22:56
Jag tänkte nog i det fall att man laddar i serie. Paralellladdnig så har du rätt men det går inte med smartladdning. Jag har en Ceteck och det går utmärkt att dra ur proppen på ett batteri och ansluta ett annat och laddningen fortsätter med det nya.

Där är vi överens; laddar du ett batteri i taget så...

Linnex
2009-10-16, 07:24
Varför fungerar inte smart laddning?
Laddaren jag har skall fungera och smartladda 10-250 Ah batterier. Om jag parallellkopplar säg 4:a 10 Ah batterier.
Vad skiljer då de 4:A när de nått en jämvikt mot 1 st 40 Ah batteri? Är det inte så man gör när man bygger stora batteribackuper?

Frågade förresten en elektriker igår ang dim av kabel och fick rådet att innan ihopkoppling att ladda upp alla batterier så de är fulla. Sedan sammankoppla (-) och därefter sätta säkring på varje (+) kabel. Dim på kabel beroende på vilken säkring jag väljer. Då finns det ingen risk att något händer.

Intruder
2009-10-17, 14:23
Nu talar jag om egen erfarenhet ang 2 batterier
Lastbilar brukar ha två batterier
Det dåliga batterit brukar sabba det bra batterit ganska fort
Så jag vet inte om du kommer få samma effekt när du laddar flera batterier samtidigt om en är dåligt