handdator

Visa fullständig version : Test av Dumma Idéer



Ove
2009-10-14, 08:53
Hoppas att det är fler än jag som har saker att fundera över så jag provar med en ny tråd.

Alla har vi problem med att det låter i hjälmarna. Mer eller mindre men det låter av vinden. Kan avhjälpas med proppar i öronen - men...

Hur skulle det fungera om man satte en krans med hår runt visiret för att ta bort vinande och brus i skarven mot själva hjälmen? Finns det fler bullerkällor på hjälmen? Kanske skulle vara päls på hela. Skulle vara kul att se ett knuttegäng som står och kammar till vindrufset efter turen. :rolleyes:

Jonas
2009-10-14, 10:25
Skulle vara kul att se ett knuttegäng som står och kammar till vindrufset efter turen. :rolleyes:

:D:D:D

leffa
2009-10-14, 10:25
kan du inte fråga nån jägare om han inte kan avara lite älgskinn ,det blir det nog tystare och varmare i hjälmen:D

Molgan
2009-10-14, 10:27
Tyvärr är päls inte lösningen på bullret då det istället kan orsaka större problem. När varje strå i pälsen jobbar upp rätt frekvens kommer det att låta som man sitter med örat vid propellern på ett mindre trafikflygplan. =)

Det är inte bara skarvarna som orsakar buller utan även luftflödet i sig och turbulensen som skapas på läsidan. Dessutom förstärks oljudet om det finns för mycket rymd innanför skalet, så man bör leta efter en hjälm som är så smal som möjligt över öronen. Runda hjälmar = oljud.

Ove
2009-10-14, 11:00
Tyvärr är päls inte lösningen på bullret då det istället kan orsaka större problem. När varje strå i pälsen jobbar upp rätt frekvens kommer det att låta som man sitter med örat vid propellern på ett mindre trafikflygplan. =)

:confused: Mja, vet inte om jag instämmer. Det som idén kommer ifrån är 70-talets polisonger. När jag hade riktigt yviga var det tystare i örona än när jag rakade bort dom.

Testade ffa. vid skidåkning och även en del med MC. Det var ju inte farligt att åka utan hjälm då.:rolleyes:

on2wheel
2009-10-14, 11:12
Hoppas att det är fler än jag som har saker att fundera över så jag provar med en ny tråd.

Alla har vi problem med att det låter i hjälmarna. Mer eller mindre men det låter av vinden. Kan avhjälpas med proppar i öronen - men...

Hur skulle det fungera om man satte en krans med hår runt visiret för att ta bort vinande och brus i skarven mot själva hjälmen? Finns det fler bullerkällor på hjälmen? Kanske skulle vara päls på hela. Skulle vara kul att se ett knuttegäng som står och kammar till vindrufset efter turen. :rolleyes:

Äntligen... :D :D
Nu börjar det likna ett riktigt Forum.se
Härligt Ove.
Ibland kan jag få för mig att:
Att vara klok = att göra saker som fungerar om och om igen, men är det så himla klokt. Ungefär som att titta på repris efter repris efter repris av samma tv program, år ut och år in. Antragligen så är det mer klok att att göra tvärtom, vad vet jag?

Så att byta åsikt varje dag måste var riktigt klokt, men vi säger gärna om en sån person.... Den där, han kan ju inte vara riktigt klok!!! Märkligt! Snacka om dubbel moral.

Men den här tråden är helt klart en klok tråd... Skrattar Tack Ove!

Min erfarenhet av detta med "ljud" kring och i hjälmar är att vissa perioder så reagerar jag mer på ljud än andra.

Bästa hjälmen jag åkt med i det avseendet är Nolan Jet classik, en matt svart hjälm med två vita ränder rakt över huvudet, ingen skärm och inga vent intag, inget visir, helt ren på allt.
Den här hjälmen är klart tystas av alla hjälmar jag provat. Precis som Molgan skriver om att vara "smal" över öronen. Är denna hjälm riktigt smal, ja den är smal/tunn hela hjälmen, ser snarare ut som en tjock mössa på plats än en hjälm och antagligen så har det lika mycket skydd som en mössa också, men tyst är den, riktigt tyst!

Vet inte vad som är bäst de perioder jag upplever att ljudet/bullret är på tagligt och störande, att vara riktigt irriterad och störd av buller när jag kör hoj :o , eller att ha för lite skydd på skallen, men tyst och lugnt och därmed bra förutsättningar att "varamed" i hojandet! Vad vet jag, kanske är det därför jag växlar även mellan olika hjälmar hela tiden.... Roffe har ett 20 tal hjälmar han växlar med? :rolleyes:

P.s. för något år sedan såg jag hjälmar med päls på, såg mer ut som "roliga" hjälmar, vet en som hade en sån hjälm, ska fråga honom om hans erfarenhet av den D.s.:D

Ove
2009-10-14, 11:13
kan du inte fråga nån jägare om han inte kan avara lite älgskinn ,det blir det nog tystare och varmare i hjälmen:D

:) Kan nog fixa älghåret själv men det är dålig kvalite på pälsen. Fast det är klart - om jag tar den biten med öron på...?... Nej det blir för kul. :p

Rödräv eller ekorrsvans skulle nog bli bättre, mjukt och lagom långt. :cool:

on2wheel
2009-10-14, 11:19
:) Kan nog fixa älghåret själv men det är dålig kvalite på pälsen. Fast det är klart - om jag tar den biten med öron på...?... Nej det blir för kul. :p

Rödräv eller ekorrsvans skulle nog bli bättre, mjukt och lagom långt. :cool:

Ja va kul, prova och lämna gärna rapport. I min värld så låter förslaget ovan som en god ide. :D

Ove
2009-10-14, 11:42
Bästa hjälmen jag åkt med i det avseendet är Nolan Jet classik, en matt svart hjälm med två vita ränder rakt över huvudet, ingen skärm och inga vent intag, inget visir, helt ren på allt.

:) Stämmer väl med min erfarenhet, visiret väsnas! :mad:

Om man kan minska / få bort virvlarna i skarven vore nog en del av problemet löst. Bättre ljudmässigt utan men det är skönt att slippa få insekter, grus och fallande löv i ansiktet när man kör.

on2wheel
2009-10-14, 12:36
:) Stämmer väl med min erfarenhet, visiret väsnas! :mad:

Om man kan minska / få bort virvlarna i skarven vore nog en del av problemet löst. Bättre ljudmässigt utan men det är skönt att slippa få insekter, grus och fallande löv i ansiktet när man kör.

Struten Ove, säger bara struten..... Kanske den hette något annat, du vet det där plexi röret som "gamlingarna" hade för att slippa få saker i fejjan, då för länge sedan.

Kanske ett sånt "plexirör" och fin "päls" på krukan gör susen för "brusen".... Appropå Klokheter!! Skrattar :)

räven
2009-10-14, 13:03
Struten Ove, säger bara struten..... Kanske den hette något annat, du vet det där plexi röret som "gamlingarna" hade för att slippa få saker i fejjan, då för länge sedan.

Kanske ett sånt "plexirör" och fin "päls" på krukan gör susen för "brusen".... Appropå Klokheter!! Skrattar :)
Jag har kört med strut,funkar bra. Men vrid inte på huvudet i hundra km. för då far strut å huvud runt.

Nina
2009-10-14, 13:27
Strut är precis vad jag ska testa i Älvdalen i februari!

Ove
2009-10-14, 13:38
Strut är precis vad jag ska testa i Älvdalen i februari!

:) Det är nog helt rätt årstid. Strutarna var visst väldigt duktiga på att fånga getingar och humlor levande och sen kom dom inte ut! :eek:

Molgan
2009-10-14, 15:11
:) Det är nog helt rätt årstid. Strutarna var visst väldigt duktiga på att fånga getingar och humlor levande och sen kom dom inte ut! :eek:
Att åka med strut på en lappländsk skogsväg måste vara som att tråla i ishavet (på den tiden det fanns fisk där). :p

Ove
2009-10-14, 20:57
;) Tebax där jag började!

Var kan man hitta päls av något slag? Håren bör vara minst 5 cm långa och mjuka.

Vilket är bäst, syntet eller naturlig päls? Har ett minne från fysiken i skolan där man gned en glasstav med kattskinn och det blixtrade vackert pga statisk elektricitet. Kan medföra att håren lägger sig fint mot hjälmen men det kan ju också bli miniåska runt skallen. :eek:

Skulle vara väldigt intressant att prova. Gamla hjälmar finns så det är inget problem men det hänger så att säga på håret. :confused:

räven
2009-10-14, 21:09
När jag tar inn kossorna å klipper dom,kan jag samla en påse maghår till dig Ove

Ove
2009-10-14, 21:29
När jag tar inn kossorna å klipper dom,kan jag samla en påse maghår till dig Ove

:) Maghår av kossa låter inte fel men det ska sitta fast i skinn i så fall och klipper du så djupt råmar dom nog åt dig! Så det var ingen bra ide´. Flera bud! :);)

räven
2009-10-14, 21:51
Ajdå,sitta fast i skinn? Älghår duger inte,ihåliga blir visselpipor minityr. Grannens angorakatt låter intresant.

Molgan
2009-10-14, 22:00
:confused: Mja, vet inte om jag instämmer. Det som idén kommer ifrån är 70-talets polisonger. När jag hade riktigt yviga var det tystare i örona än när jag rakade bort dom.
Pratade med en som forskar på avdelningen för ljud och vibrationer här hos oss, och jag hade nog fel. Han trodde att det fanns möjlighet att dämpa bullret med rätt typ av päls, men att skillnaden skulle bli marginell. Så gör gärna en fältstudie så får vi se vad resultatet blir. :D

Gurrag
2009-10-15, 00:11
Menar du typ någonting såhär?

http://www.therealgalveston.com/Pics-Lone-Star-Biker-Rally/Lone-Star-Biker-Rally30.jpg

Ove
2009-10-15, 08:24
Menar du typ någonting såhär?

:p Nja! Kanske inte riktigt men vore inte fel om vi hojåkare såg lite festligare ut. Lite mycke svart i vära kretsar. :)

Om du tar en sån hjälmprydnad som han till vänster så lovar jag att komma med hårigt visir till våra gemensamma resor. :D

Ove
2009-11-12, 21:04
:eek: Jag har varit på hobbyaffären, fiskeredskapsaffären, hos modisten och på en massa omöjliga ställen för att leta efter något med lämpligt hår. På väg att ge upp inventerade jag stadens second handbutik och hittade en tomtemask med lagom långt hår med syntettyg som stomme! Nu har ja en sak till att fundera över - vilket lim kan jag använda för att få det att sitta bergfast på visiret, syntettyg mot plexi?? :confused:

:cool: Sen en sak till! Om ni ser en vithårig varelse i svart hjälm komma farande - kör inte av vägen, det är bara jag. :p:D:rolleyes:;)

Jan-Olov
2009-11-12, 22:05
Varmlim, det går att lossa för du kanske vill byta färg på håret.

DearHunter
2009-11-13, 00:53
Varför har Du inte testat att vända ut och in på hjälmen så att polstringen kommer utåt??

En mycket beprövad ide som man kan prova är att släppa in en geting i hjälmen. Jag kan garantera dig att Du inte kommer att bekymra dig om ev buller från vindbruset när den studsar mellan hjälmens hårda yta och flinten.
Men då uppstår det ett annat problem. Det är olagligt att spärra in små gulliga flygfän. Därför så måste Du ha en större hjälm alternativt mindre gulliga fän. Löss, yes ;D, löss är lössningen på problemet. För att lössen ska trivas så måste Du nu skaffa päls innanför hjälmen. Nu kommer det fina. Nu vänder Du hjälmen ut och in en gång till för att få pälsen och lössen på utsidan, vilket ju var målet som nu är logiskt berättigat. Nu har Du fått päls på utsidan av hjälmen som Du ville. Ett varningens ord bara. Undvik flatlössen. Ingen hit att komma hem till tanten med flatlöss i håret och en hjälm som ser ut som en bäver...... :D

Nina
2009-11-13, 07:20
Vilken rolig humor du har, DearHunter!

DearHunter
2009-11-13, 08:50
Tackar, tackar.....kör man med insidan så är det säkrare och roligare... ;)
:D:D

Ove
2009-11-26, 22:40
:) har inte provat än för det blev ju en tomtemask och man kan inte sabba tomten förrän i mellandagarna. Men skissen är klar och prov ska göras. Ev kanske jag kan få en recention från Småland om rävpälsbrämad Schubert? :p