handdator

Visa fullständig version : Är mc-säsongen 2009 slut för dig?



pewa
2009-10-13, 21:50
Börjar krypa neråt i graderna och även om snön fortfarande saknas biter det lite väl häftigt i kinderna att köra fortare än 70km/h ;)

Har ni ställt in för säsongen? Eller rullar ni på?

Jonas
2009-10-13, 22:05
Om det är över fem grader och torrt väglag kör jag gärna kortare svängar. Hoppas få tag på en ny hoj som jag kan köra lite med innan snön kommer. :)

Molgan
2009-10-13, 22:29
Temperaturen är ju inget problem, bara att klä på sig. Det är väl snarare väglaget som avgör. Har inte kört till jobbet nu ett par dar då det varit isgata, hoppas det blir nåra dar över nollan framöver.

Guzzi-Leif
2009-10-13, 22:31
Ska lämna in för vissa garantiåtgärder morgens.
Sedan får vi se hur vädret är när jag får den åter. Troligen blir det vintervila...

AT-gubben
2009-10-13, 22:33
Jag "Krigar på ett tag till" Var ute hos min Dr 800 i dag och fixade till ett olje och filterbyte, samtidigt gjordes en lättare översyn för jag hoppas att grusvägarna ska kunna användas för ett antal mil till. Även om det är väl kyligt nu så brukar det komma mildare väder och kör man som jag med förkärlek i skogarna så jobbar man dig någorlunda varm;)

Hoppet är det sista som överger mig. :cool::)

Jonas76
2009-10-13, 22:48
Jag har lagt ner, ser ingen tjusning i köra när det är sånt här väder ute nu.

Gurrag
2009-10-13, 22:59
Skulle gärna köra men det verkar som jag fortsätter min ofrivilliga mekkurs.

NeXTer
2009-10-13, 23:21
Två turer till familjen för dop och födelsedagar de kommande helgerna, sedan ska den in på verkstad för lite försäkringspyssel, efter det får det nog vara.

Att hitta hala fläckar kan göra ont nog med vardagscykeln (modell manuell). Tappa fästet med bågen hoppar jag gärna över om det kan undvikas.

on2wheel
2009-10-13, 23:49
Det är väl bara att krypa fram till bilan och erkänna!!
Jag är idag inte någon riktig hojåkare.....
Eller kanske ska det kläs om i andra ord, då jag inte är som de flesta andra mc fantaster på 2 hjul, som väljer att parkera hojarna i sina garage under långa tider av året.

Tyvärr så är det också en av mina stora brister antagligen, att jag har svårt att göra som de flesta andra människor här på jorden har valt att göra.....

Allvarligt så har jag ofta väldigt lätt att göra mig till lite för mer än andra människor, till att vara lite bättre, lite modigare osv, vilket jag naturligtvis inte är, tvärtom antagligen, eftersom jag har behov att göra mig lite bättre än andra, så är jag kanske till och med medveten om att jag inte räcker till fullt ut gemfört med den vanliga människan och försöker därför att kompensera med lite extra mod osv.

Något som jag tidigare år antagligen varit väldigt stolt över, att våga och kunna, att vara lite bättre.... Men som jag idag förstår bara är till hinder för mig och andra istället för något annat.
Och även om jag själv idag kan se att jag är självgod och att det är ett beteende som inte riktigt främjar umgänget med andra människor i gemenskap och sociala relationer. Så kan jag bara erkänna den sanningen för mig själv och andra..... Till och med det kan ju vara "att vara lite för mer"

Hur som så åker jag till snön och halkan gör det för svårt med 250 kg på två hjul och lagliga dubbar....
Sedan plockar vi fram enduro dubben och i år så har jag ju TTR´n att sätta dem på, så vi får väl se vad som händer i vintermörkret här framöver, av erfarenhet så vet jag dock att det riktigt lugnt ute på våra vägar och i våra spår när snön och isen slår till och natten kyler, så något möte "runt hörnet" är därför väldigt sällsynt och antagligen inte att vänta förens i mitten av mars typ!!

I bra vinterföre så åker ett hyfsat enduroekipage helt klart fortare än en fin sommar dag!

Gibson
2009-10-14, 00:22
Min säsong är över.:(

NeXTer
2009-10-14, 00:38
(...massa snack...)

I bra vinterföre så åker ett hyfsat enduroekipage helt klart fortare än en fin sommar dag!

Hade gärna gjort så själv faktiskt, men ekonomin är tyvärr lite ansträngd för tillfället, så jag får nöja mig med en MC så länge.

Däremot färdas jag alltid på två hjul året runt. Lite dubbdäck på cykeln bara så tar man sig fram fint oavsett snö, slask och halka!

ellie
2009-10-14, 01:42
Parkerade min i garaget med fulltank, upputsad och fin i söndags. Tackar för min första mc-säsong och måste säga att det skar i hjärtat att ställa undan den. Men vad göra - livrädd att det ska vara halt någonstans - har ju inte hunnit köra så mycket på egen hand ännu och är inte så säker på vad jag hanterar på två hjul.

LÄNGTAR TILL VÅREN!!!!! Blir lite tom bara jag tänker på att den står där nere alldeles själv och har tråkigt.

Jan-Olov
2009-10-14, 06:18
Jag skall försöka köra några rundor till i år men det är väglaget som bestämmer, här har inte kommit någon snö änu men två mil norrut var det slaskigt här om morgonen, så nu är det nära.

Ingemar
2009-10-14, 07:13
Nog räknar jag med att det ska bli tillfälle att åka många mil ännu
Dock ingen åkning igår,blir ingen idag men kanske i morron... :)

Mats Liifv
2009-10-14, 07:27
Känns som att säsongen är över, för min del i alla fall.

Det var en ishinna på vägen i morse när jag sprang till jobbet. Hade inte funkat att åka hoj på det underlaget.

Till helgen blir det till att tvätta och vaxa hojarna innan det är dags att koppla in batteriladdarna och lägga på täcket.

Linnex
2009-10-14, 07:37
Deauvillen ställs nog upp för vinterförvaring nu till helgen.
Kawasakin får stå tills frun fortsätter med sitt körkort.
V3:an kommer rulla året runt när det fungerar. Speciellt i samhället under mina jourveckor. Är tänkt som en brukscykel och skall ersätta andrabilen.

leffa
2009-10-14, 08:41
Min säsong är också över så nu ska xjn få en ordentlig service med ventilkontroll nytt framdäck och nya oljor nya filter så att den klarar många långa härliga mcmil nästa år.

Bajen-Sam
2009-10-14, 09:57
Intruderna står på vinterförvaring och Bumsen är såld.

Säsongen är slut för mig.

klaus
2009-10-14, 13:30
Det var saltning i natt i Stockholmsområdet,då är det definitivt slutkört för mig,vill inte ha några frätskador på hojen.

Mc-Bosse
2009-10-14, 15:16
Min säsong tog nog slut igår då jag tyckte att det drog kallt in i hjälmen över 65 km/ tim. 3,5 grader och kraftig blåst. Det går ju att klä sig för vinterkörning från topp till tå men nä. Mc-kläder med foder och ryggskydd är vad jag bökar på mig. Räcker inte det så blir det bara så besvärligt varje gång jag ska köra. Bara påklädandet tar ju en "evighet" om det ska vara mer. Saaben är ju trots allt bekvämare då den har ett värmesystem för kupén. ;)

Fast hojen är ju inte avställd så när det blir vinter och är 10 minus, strålande sol, barmark och en ledig dag så ska jag nog någon gång klä på mig så likheten med en Michelingubbe blir slående och köra lite bara för att det går. :)


Edit: Jag rättar mig själv. Med en rånarluva under hjälmen så är det bara till att köra. Min säsong gör bara lite uppehåll de 3-4 dagarna det är halt på asfalten här i Skåne. Tänk på mig och min rullande hoj när ni sätter hojarna och själen i ide så känns det kanske bättre, vad vet jag? :D

Molgan
2009-10-14, 15:40
Vissa ger aldrig upp! (http://www.youtube.com/watch?v=9sirheOxR4s) :D

Nina
2009-10-14, 15:43
Vissa ger aldrig upp! :D
I morse när jag körde hemåt snöade det, på broar var det glashalt och i rondellen kom en mc på väg in mot sta'n.

Jo, grymt fin film, man blir sugen nu att få köra i snö.

Mats Liifv
2009-10-14, 16:20
Lite vinterenduro med KTM:en vore fint....:)

Figurehead
2009-10-14, 19:28
Minus sju grader hemma i morse, så nu kastar vi in handduken för i år. :)

Ove
2009-10-14, 20:11
:) Hoppas det är många fina dagar kvar innan saltet definitivt lägger sordin på åkglädjen.

Sista tiden har det blivit dåligt med åka men det är den förb.....e blåsten som tar lusten från mig och de dagar det varit fint har det varit nåt annat på gång. :mad:

:p Nyårsdagen! Då ni! Då börjar vårsässongen! brukar väl inte gå att köra direkt men .....:D

stefanistockholm
2009-10-14, 20:36
Min säsong är inte riktigt klar...
Fick just besked om att vi är vräkta från garaget till sista oktober så nu letar vi nytt och då det är dax att flytta så blir det sista turen för i år.... tror jag...
Fö känner jag mig ganska nöjd med hojåkandet - en tur till Tjeckien i maj... så fram och tillbaka på Slingerbulten och på södertörn... och Mälaren runt... ...totalt blev det 2000 mil på Hilding och 320 mil på vägarna i USA.
Hoppas att vintern går fort...

Nicke
2009-10-14, 20:52
Rena sommarvädret var det på eftermiddagen och kväll i vår huvudstad:) Så än håller vi istapparna borta en stund till;)

Jonas
2009-10-14, 21:27
Rena sommarvädret var det på eftermiddagen och kväll i vår huvudstad:) Så än håller vi istapparna borta en stund till;)

Nja, nu ska utomsocknes inte ta Nickes väderbeskrivning på fullt så stort allvar. Nicke har antingen:

1. druckit Irish Cofee hela dagen
2. kört omkull i halkan och slagit i skallen
3. druckit Irish Coffee hela dagen OCH kört omkull och slagit i skallen

:p

leffa
2009-10-14, 22:02
Nja, nu ska utomsocknes inte ta Nickes väderbeskrivning på fullt så stort allvar. Nicke har antingen:

1. druckit Irish Cofee hela dagen
2. kört omkull i halkan och slagit i skallen
3. druckit Irish Coffee hela dagen OCH kört omkull och slagit i skallen

:p

jag tror på 1an:D

Nicke
2009-10-14, 23:20
Nja, nu ska utomsocknes inte ta Nickes väderbeskrivning på fullt så stort allvar.:p

Du vill påstå att jag far med osanning??!! Då ser du värre än Steve Wonder :eek:;D

Molgan
2009-10-23, 23:19
Idag tog säsongen officiellt slut. =(

Parkerade yamman i källaren på jobbet, ett par timmar senare började snön falla. Deppigt, trist, sorgligt, hjärtskärande. Ett halvår i mörker och ångest väntar innan den där ljuvliga vårdagen kommer när man får rulla ut på vägarna igen.

Jag vill gå i ide och sova 6 månader nu.

Jåke
2009-10-23, 23:59
Oavsett temperatur blir det nog säsongsavslutning nu på söndag, bara det är torrt. Ska ta hand om ett gäng juniorer där många inte ens suttit på hoj förut, och nu ska de få köra 125:a på bana! Slutet av oktober är kanske inte lämpligaste tillfället, men det är nu det börjar bli tomt på banorna...

Är det bara väder kan ni ju tänka er lyckan, och hålla tummarna för att några av dem gör som bl.a. Backlund och andra tidigare, får blodad tand och tar sig vidare till större sammanhang så småningom.

Lagom sätt att sluta kör-säsongen och börja mek.säsongen tycker jag :)

Mats Liifv
2009-10-24, 11:25
Jag vill gå i ide och sova 6 månader nu.

Precis min känsla också, jag bara existerar under vintern, men något "liv" är det inte! ;)

klaus
2009-10-24, 14:27
håller med Jåke,nu börjar skruva sesongen och man kan trivas lika gott med det.Skönt när man inte har nån press på sig att bli snabbt färdig för att inte missa del av körsesongen,nu kan man ta det lugnt och göra extra bra jobb :D