handdator

Visa fullständig version : Vinterklädsel



Dejmien
2009-10-12, 08:36
Hej!

Jag tog mitt körkort i torsdags :-) Eftersom jag kommer in så sent på säsongen men har en förhoppning om att kunna köra så länge som möjligt. Bara det inte är snö och glashalt.
Så jag undrar hur ni klär er för att klara kylan, några tips?

/Daniel

Mats Liifv
2009-10-12, 08:55
Grattis till körkortet!

Det var verkligen i elfte timmen...

Generellt sett är det termosprincipen, alltså flera lager med kläder, som gäller för att hålla sig varm. Hellre flera tunna lager än få tjocka. Värmehandtag är guld värt, liksom styrmuffar, vilka finns på Biltema för en billig penning. För egen del brukar jag ha någon typ av underställ för löping etc. närmast kroppen och utanpå detta ett ställ i Ullfrotté. Mer än så behöver inte jag under mina ordinarie mc-kläder, i dom temperaturer som är aktuella för min del.

Nina
2009-10-12, 09:09
Jag var och ska igen till Älvdalen och köra mc i snö. Där kan det vara neråt -20°C på morgnarna. Jag klädde mig enligt flerlagerprincipen där underst hade jag ett microfleeceställ, om jag då svettades blev inte kläderna närmast kroppen fuktiga. Bra att ha sånt underställ på sig. Utanpå det understället hade jag diverse skydd som benskydd och ryggskydd. Sen klädde jag på mig en tröja, 2-lagers mc-tröja utanpå ryggskydd och allt. För säkerhets skull hade jag en till tröja, gärna lite halvstor så värmen fick fritt spelutrymme runt kroppen, då slapp jag frysa.

Runt 0°C har jag en tvålagers mc-tröja samt fodret i jackan och byxorna. En collegetröja går lika bra men en 2-lagerströja är tunnare men lika varm. Man rör sig bättre i en sån tröja. På benen innanför mc-byxan har jag vanliga långkalsonger, inget annat.

Jag har försvarets tumvantar när jag kör hoj i snö och på vintern. De är vanliga tumvantar av ull, utanpå har jag de i läder som står emot vinddrag. Det är för det mesta fingerhandskarna som gör att man fryser främst om fingrarna. På min Hva 256 har jag inga värmehandtag och det var inga problem att köra hoj i -16°C.

Linnex
2009-10-12, 11:14
För att hålla värme skall man klä sig efter trelagersprincipen.

Lager 1 närmast huden skall transportera bort fukten. Är det risk att man blir svettig så skall det absolut inte vara bomull som blir blött utan helst ett underställ.
Lager 2 skall hålla värme. Ull, fleece är bra. Tjocklek efter behov.
Lager 3 är det yttre skyddet och skall vara vindtätt och eventuellt vattentätt.

Gurrag
2009-10-12, 11:28
=)
Håller med föregående talare totalt.
Lite beror på vilket typ av mcställ du har. Det finns allt från läderställ med perforeringar för att släppa igenom luft till vindtäta allvädersställ. Själv har jag nyss satt i fodret i mitt allvädersställ. På de få mil som jag har kört mc är det händerna och till viss del halsen som tar stryk först av kyla.

Med ordentliga vindtäta vantar och en vindkrage i neopren eller skinn skyddar du de utsatta ställena. Sen så är det flerlagerprincipen som gäller för att hålla sig varm.

on2wheel
2009-10-12, 13:46
Grattis... Kul.
Precís som det beskrivs ovan, så flera tunna lager.

En grej som också funkar, är ett sånt där billigt regnställ från Jula eller liknande, 169:- för både jacka och byxa.
Om jag ska åka långt och länge, åka utan kropps ansträngning, utan aktiv körning på grusväg, i enduro spåret och så, så över mina lager av tunna kläder och mina ordinarie hojkläder drar jag på mig ett regnställ, ett sånt som inte andas typ, ett gamaldags, det skyddar mot utsugnaningen av den värme som finns i "lagren" av kläderna.

Oftast så är det inte vinden som "tränger" in i kläderna framifrån utan det är det vakumet som bildas bakom oss "knuttar", som suger ut värmen med en enorm kraft, och med ett gamaldags tätt regnställ så klarar jag många mil i kylan.
Bör dock stannas och vädras ur med jämna mellanrum, tas av, vändas och skakas av (tar ca ett par tre minuter) då all fukt stannar i kläderna, regnstället kan bli riktigt blött på insidan om jag inte rastar som vanligt var 8-14 mil typ.

Ha det så kul... Det är antagligen långt till minusgraderna här i Stockholm allafall!

Mats Liifv
2009-10-12, 14:09
Här var vi verkligen ense.

Lär tyda på att det inte finns någon bättre metod än den beskrivna att hålla sig varm på hojen!

Linnex
2009-10-12, 14:34
Här var vi verkligen ense.

Lär tyda på att det inte finns någon bättre metod än den beskrivna att hålla sig varm på hojen!

Skulle i så fall kunna vara grabber (kemiskvärme).
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/grabber-body-warmers.html

Jag brukar ha i bakfickan när jag vintercyklar ifall det skulle behövas. Skall nog lägga en omgång i MC'n.
Omgång = kropp, hand och tå/fot.

Mats Liifv
2009-10-12, 15:09
Skulle i så fall kunna vara grabber (kemiskvärme).
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/grabber-body-warmers.html

Jag brukar ha i bakfickan när jag vintercyklar ifall det skulle behövas. Skall nog lägga en omgång i MC'n.
Omgång = kropp, hand och tå/fot.

Frugan brukar köra med dylika produkter i handskarna när hon känner sig frusen, som stillasittande passagerare utan värmehandtag. Hon tycker att det funkar utmärkt!

Nina
2009-10-12, 15:22
Det finns handvärmare på Biltema och liknande ställen. Man trycker till dom så värms de upp, håller värmen ca 6 timmar. Bara stoppa ner i vantarna/skorna. Det finns också eluppvärmda strumpor på Jula, tårna hålls varma med batteri. Tittar man bara runt så hittar man det ena och det andra. Jägarstrumpor är bra, de är av ull.

on2wheel
2009-10-12, 15:58
Det finns också eluppvärmda strumpor på Jula, tårna hålls varma med batteri. Tittar man bara runt så hittar man det ena och det andra. Jägarstrumpor är bra, de är av ull.

Ja, fan va coolt. Ha ha.. eluppvärmda strumpor. Hamnar rakt in på önskelistan till Tomten.
Tack för den! ;)

Nina
2009-10-12, 16:07
De är jättebra, jag hade såna i Älvdalen, frös inte ett dugg om tårna. Jag trodde inte batteriet skulle få plats men det får det, det sitter så fiffigt till ovanför stövelskaffet, i alla fall på mina stövlar. Det är såna där stora och runda batterier.

Mats Liifv
2009-10-12, 16:09
Finns ju naturligtvis både västar, strumpor och handskar som är eluppvärmda för den som ska åka när det är riktigt kallt. Höll nästan på att glömma skoteroverall. Bör finnas en del saker att hämta bland övrig skoterutrustning också. Börjar man hamna där är det nog frågan om körning långt och i riktigt låga temperaturer.

Visst finns det, som Nina säger, både det ena och det andra om man skulle vilja åka till Nordkap mitt i vintern....

Linnex
2009-10-12, 16:31
Har julas strumpor liggande. Köpte dem för att testa till cykling men då värmedelen är som att ha en glasspinne under tårna så var de inte intressanta i det fallet. Dock fungerar de säkert bra för MC eller jakt.
Är batterierna i vägen för stöveln så är det ju inte för avancerat att fixa.

Dejmien
2009-10-12, 17:40
Tack för alla sköna tips! Känns som jag fått underlag för att kunna köra långt in på vintern :-)

/Daniel

Jan-Olov
2009-10-12, 18:21
http://www.warmnsafe.eu/default.asp?lang=se Här finns mer av eluppvärmda kläder.

Mc-Bosse
2009-10-12, 18:29
Jag tipsar om flytoverallen som sjöräddningstjänsten använder: http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16401&plats_id=1457

Körde med den när jag körde moped och även nu ibland med mc:n. En fleccejacka och jeans under och jag fryser inte ens när det är minusgrader. Helt vind/vattentät och kragen invikt sluter i princip tätt mot hjälmkanten. På mc i högre farter än mopeden så ska jag prova med mc-stället och sen denna overall över när det är typ 10 minus...

Jag hittade min overall på Ö&B för 1 300: -. Skulle man köra ut i en sjö så flyter man ju också... :)

räven
2009-10-12, 18:46
På 70 talet fans SMC stället, riktigt varmt å gott. Jag har ett blått hängande,tyvärr har det krympit vid magen.
Imago,skoterställ heter det nog igentligen.

Jan-Olov
2009-10-12, 21:44
http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1493
Skoterovealler. Jag har handlat en del annat har inte haft något att klaga på.

Linnex
2009-10-13, 07:23
Hur tålig är en scooteroverall mot asfaltsfriktion?

Mats Liifv
2009-10-13, 07:33
Hur tålig är en scooteroverall mot asfaltsfriktion?

Troligen inte mycket sämre än de flesta mc-kläder i tyg. Självklart har man sedvanliga skydd under overallen.

V Saarela
2009-10-13, 07:35
Hur tålig är en scooteroverall mot asfaltsfriktion?

Ja, vart tog nu säkerheten vägen?!?

Rucka inte på säkerheten.
Allväderskläder med skydd funkar annars alldeles förträffligt.(skyddar också för asfalteksem) Lager på lager och sen lite extraskydd för vissa vitala delar....såsom hals etc.

V Saarela
2009-10-13, 07:53
Vill ju nu inte låta som en.....

.....men, känner att det blir lite fel att tuta i en "nybörjare" att man kan åka i skoteroverall etc. Har sett folk kana efter asfalt i betydligt mindre farter än vad skyltarna anger. Ingen vacker syn blir det. Bara tanken på att kana efter asfalt på baken. Huvva!

Nej, till mc-körning ska man ha godkänd utrustning som tål en marksyning och framför allt att dom klarar av att kana en bit på asfalt. Det är väl ändå inte skogskörning vi pratar om?

Sorry om nu nån tar illa upp, men anser att detta är ändå väldigt allvarlig sak att tänka på.

Ove
2009-10-13, 08:31
Vill ju nu inte låta som en.....

.....men, känner att det blir lite fel att tuta i en "nybörjare" att man kan åka i skoteroverall etc. Har sett folk kana efter asfalt i betydligt mindre farter än vad skyltarna anger. Ingen vacker syn blir det. Bara tanken på att kana efter asfalt på baken. Huvva!

Nej, till mc-körning ska man ha godkänd utrustning som tål en marksyning och framför allt att dom klarar av att kana en bit på asfalt. Det är väl ändå inte skogskörning vi pratar om?

Sorry om nu nån tar illa upp, men anser att detta är ändå väldigt allvarlig sak att tänka på.

:) Tänker i samma banor! Chansen att man åker aschkana på vintern är ganska stor och då är det rimligt att skydda sig. Mitt vanliga ställ räcker ner till O med foder i och lite extra under.(det är väl lite för rymligt när det är varmt).

Om overallen går utanpå MC.stället är det väl OK. Annars tycker jag att kroppsnära skydd under overallen borde fungera bra. Då tänker jag på den tunna jackan med alla skydd för övre delen + benskydd. Scooteroverallen verkar bara vara tänkt för mjuka landningar i snö men vad jag förstått så kör man även på hårda och ojämna underlag så det vore väl inte fel med samma skydd på snöscootern?

Linnex
2009-10-13, 13:07
Troligen inte mycket sämre än de flesta mc-kläder i tyg. Självklart har man sedvanliga skydd under overallen.

Jag är inte alls lika säker på det.

Allvädersställ till MC är ju förstärkt med tex kevlar och/eller cordura för att klara asfaltskas.

Snöskotrar är ju inte byggda för att gå på asfalt utan i snö så därför ifrågasätter jag om de är gjorda för klara mer än snö/is kas.

Tex så köpte jag en ATV jacka till grabben med tanke på EU-moped. Den är enbart gjord i nylon och enligt min uppfattning med obetydliga inbyggda skydd. Aldrig att jag vågar ta honom på MC'n med den jackan.

Mats Liifv
2009-10-13, 14:33
Har aldrig tänkt mig att man ska åka "naken" under en skoteroverall. Den ska funka som ett förstärkningsplagg ovanpå alla underkläder, kroppsnära skydd och eventuella "vanliga" mc-kläder. Med den användningen anser jag att det kan funka bra. Tror inte att någon skulle få för sig att åka i bara en overall, men man kan ju aldrig veta. Bra att vara tydlig på den punkten.

Skulle inte heller åka i textilställ utan skyddsjacka, skyddsbyxor och benskydd under. De inbyggda skydden är sällan eller aldrig något att ha.

Det är, troligen, förhållandevis få olyckor som innebär kasande på asfalten liknande de lowsiders man ser i exempelvis roadracing. Vanligast är nog kollision med annat fordon eller att man åker av vägen. I båda fallen är kasandet av ganska liten omfattning och klädseln i sig, textil eller skinn är inte avgörande. Det som i stället avgör utgången är av till vilken grad du har skyddat dig med ordentliga, kroppsnära skydd.

Bajon1
2009-10-13, 16:28
Försvarets ordonnansställ med foderet i.
Finns inga andra alternativ när man kör Motorcykel 256A MT.
Varm som en nygrillad korv :D

Mats Liifv
2009-10-15, 09:47
Här kan man läsa mer om vinterkörning! (http://www.mc-nytt.se/content/index.php?id=840)

Nina
2009-10-15, 09:58
Försvarets ordonnansställ med foderet i.
Finns inga andra alternativ när man kör Motorcykel 256A MT.
Varm som en nygrillad korv :D
Menar du nalleställ eller de moderna? De moderna får man inte tag i, om man inte går med i FMCK förstås.

V Saarela
2009-10-15, 11:02
Här kan man läsa mer om vinterkörning! (http://www.mc-nytt.se/content/index.php?id=840)

Noterade om oljan. Dom flesta startar nog från ett varmgarage och....
....det kan ju inte spela någon roll vad man har för olja i motorn så länge man kör. Däremot vid kallstart.....

Bajon1
2009-10-15, 17:22
Menar du nalleställ eller de moderna? De moderna får man inte tag i, om man inte går med i FMCK förstås.

Nalleställ såklart ;)
Måste ju passa ihop med hojen :)