handdator

Visa fullständig version : Touring/offroad



Gurrag
2009-10-08, 16:45
Jag har spenderat ett par dagar med att titta på en hoj som jag skulle kunna ersätta Övningshojen med. Jag skulle behöva eran hjälp med att komma på fler hojar i samma stuk.

Mina grundkrav är att man ska kunna köra touring bekvämt även om man är lång (är 190 cm). Den ska klara sig fint på både väg och grus så lite offroadstuk är lämpligt. Det får dock inte ske på för stor bekostnad av bekvämlighet. Den ska med andra ord även kunna sluka mil eftersom jag skulle vilja se mig om i Sverige och på sikt även Europa.

Har ni förslag på hojar som skulle kunna passa så är jag tacksam. Dock har jag kikat på ett par som skulle kunna vara något för mig. Har ni information om hojarna så får ni gärna dela med er. + och - sökes

Africa twin
+
Bra andrahandsvärde
Verkar robust och klara både lite gruspisk samt äta mil på landsväg.
möjlighet till mycket packning.

-
Verkar som många gått väldigt långt


Triumph tiger
Verkar vara som en africa twin fast dyrare och mer bett i.

BMW f650
minusen för denna hoj verkar vara att den är designad för kortare personer. kan 190 CM åka bekvämt på denna?


Ja nu har ni en ide om vad jag skulle behöva för en hoj. Lite ideer skulle uppskattar så jag har något att drömma om i vinter. Måste dock lägga till att jag inte är den mest välbetalda så smärtgränsen går 40-50k. En lägre kostnad skulle uppskattas =)

räven
2009-10-08, 16:55
För 40K borde det gå att hitta en BMW1100GS. Mycket hoj för pengarna.

on2wheel
2009-10-08, 17:27
Tja!
Africanen ++++Tror jag på, rätt pengar, hållbar och går att åka långt på samtidigt som det går att "sprätta grus" med.

R 1100 GS Behöver vara enR 1150 GS då det är en väldig skilnad, kolla lite med killarna och tjejerna på bmwclubben som antagligen l´kört båda ett tag. Vet bara vad de sa till mig när jag åkte med dem för 14 dagar sedan ang 1100 gs en väldig skillnad i allt!

Tigern är riktigt tung....

(Jag brukar kolla som du gör och sen kompleterar jag med att kolla regnr hos transportstyrelsen och då tittar jag på vikt och kw)

Aprilia elefant te.x. ligger på helt rätt nivå och stannar där också vad gäller pris.

Gamla Yamaha XTZ 660 tenere, helt rätt i allt, pengar, vikt, reservdelar, andrahandsvärde osv osv,

Lite att börja med typ!!

Ha det!

Bajen-Sam
2009-10-08, 20:08
Säljer troligen min BMW R1150 GS 2001 på lördag för 50 000:-
Men är du snabb och bjuder mer så kan hojen bli din. :)
http://norrteljebikers.forumportal.se/board/saljes-bmw-r-1150-gs-2001-t8.html

räven
2009-10-08, 20:50
Har ägt dem alla.1100,1150,1200GS. Trivdes bra med 1100,lite tung, men bra chassi å motorn räcker. Nu va det under 50K det handlade om. Underhållsfri hoj med kardan å insprutningsmotor. Plasttanken kan bli lite ful.

Gurrag
2009-10-08, 20:58
Ser ut som en mycket fin MC men tanken är att jag ska spara ihop till pengarna till våren genom att leva snålt och kanske sälja hojen jag har nu. 50k ligger några månader längre bort än 40k och jag skulle tippa på att du vill ha hojen såld långt innan jag har pengarna. Tack för ett fint erbjudande dock=)

Du kanske kan berätta om din totaluppfattning om MCn. Mina preferenser är som tidigare sagts att man ska kunna sitta hyffsat bekvämt (även om jag är lång) under än längre färd och att man ska kunna busa till det lite på en grusväg och annan offroadkörning =)

Molgan
2009-10-08, 21:09
AT'n är en riktigt bra maskin, slår Tigern (som helst ska ha asfalt under sulorna) med flera hästlängder när det kommer till grusåka och äventyrstouring. Kolla in AT-forumet (http://hagaviken.d2g.com/xrv/index.php) för info, mycket trevliga människor där man kan fråga om allt. F650´n är nog inte lika bekväm, och det är en enstånka så landsvägstouring är väl inte optimalt för den om man tycker komfort och prestanda är nåt att ha. Jag tycker iofs att min enstånka är jättemysig att dra ut på äventyr med så man ska inte såga nåt pga faktablad innan man provat.

En bekant har ägt en AT, 1100GS, 800GS, XR650 och lite annat äventyrsorienterat, och han säger alltid att AT'n är den bästa hoj han haft och den enda han ångrar att han sålt.

Bajen-Sam
2009-10-08, 21:14
Ser ut som en mycket fin MC men tanken är att jag ska spara ihop till pengarna till våren genom att leva snålt och kanske sälja hojen jag har nu. 50k ligger några månader längre bort än 40k och jag skulle tippa på att du vill ha hojen såld långt innan jag har pengarna. Tack för ett fint erbjudande dock=)

Du kanske kan berätta om din totaluppfattning om MCn. Mina preferenser är som tidigare sagts att man ska kunna sitta hyffsat bekvämt (även om jag är lång) under än längre färd och att man ska kunna busa till det lite på en grusväg och annan offroadkörning =)

Jo priset är ett höstpris.

Låter som någon av GS 1100/1150 modellerna skulle vara perfa för dig.
Är ju en hög modell och det går ju att sänka fotpinnar och att höja styret.
Sen kan man ställa sig upp när man behöver sträcka på sig.

Har kört långfärd pendlat till jobbet lite grus ( Fråga Mats om gruskörning ) och hojen är en kung på vägen anser jag. Skulle gärna behålla den om plånboken varit större.

Just nu är jag mer inne på custom, men jag skulle när som helst kunna skaffa mig en GS Bumse igen om jag skulle ha råd att ha flera hojar.

Inte den snyggaste hojen direkt men helt klart en av de bästa.

Titta på filmen Long Way Round så får du se vad hojen klarar, KTM hoppade av detta äventyr då kom BMW och rädda projektet. :)

http://www.longwayround.com/html/lwr_dvm.html

Tror de flesta som någon gång haft en GS Bumse instämmer nog i vad jag skriver.

Lycka till i sökandet efter hoj.

on2wheel
2009-10-08, 21:22
Känner igen mig i det du söker.
För mig blev allt detta för mycket kompromiss åt alla håll och kanter, i alla läger.

Så istället gjorde jag som många andra rekomenderade mig och skaffade mig en riktigt lätt grus sprättare och enduro hoj, ett landsvägs lok och skjuts hoj, en liten glidare osv osv.

Inte av nyare och dyrare modeller, utan av märkesstämpelfria modeller, till en peng som aldrig kommer att sjunka en krona antagligen.... så den slanten jag hade i en hoj då, har vi i ett antal hojar idag och..... Vi slipper att tröttna på någon av dem, utan kan byta när det passar oss, flera gånger varje dag om så behövs, utan att förlora en krona, tvärtom faktiskt ingen av dem rullar extremt mycket mil nu, som den enda hojen gjorde hela tiden förut.
För de slantar du pratar om kan du hitta två hojar som passr dina behov ganska lätt!

Lycka till!

Bajen-Sam
2009-10-08, 21:27
Vill dock påpeka att offroad skall man nog glömma med en BMW GS Bumse, allt för tunga.

Tycker Frasses resencion på Bike är klockren. :)

(MUMSFILLIBABA!
Här är drömhojen! Är du tvungen att bara åka en hoj så kan du sluta fundera på vad du ska välja!
Men GS:en går det bra att åka på touring, köra i från plastraketer på den mycket kurviga favoritvägen, grusvägar och busa rent allmänt!
Till och från jobbet tidiga morgnar och sena kvällar så är det gott med värmehandtag och abs.
Helt underbar körställning.
Bra vrid i boxermotorn, lyfter gärna lite på framhjulet vid axeleration. (Roligt över backkrön på fyran!)

Mycket lätthanterlig trots sin storlek. vikten glöms bort så fort man börjat rulla. (Fast ska du baxa runt den för hand, gärna i lite lutning, så vill man gärna ringa bärgningskåren...)

En helt enkelt alldeles underbar hoj! Tveka inte -köp!)

Molgan
2009-10-08, 21:31
En helt enkelt alldeles underbar hoj! Tveka inte -köp!
Fast, det är lite tråkigt att vara som alla andra, 2 av 3 vi mötte i alperna föll under kategorin "män i övre medelåldern på bumse". Roligare med en hoj som sticker ut. =)

Mats Liifv
2009-10-08, 22:01
Tycker att en GS 1100 duger till allt från långtouring med två personer och packning till grusvägsåka. En perfekt kompromiss, om man bara vill ha en hoj.
Precis som Lucas säger kan man få två hojar för under femtiotusen. Efter en tid inser man att det är roligast med en hoj som är avpassad för ändamålet. Dom senaste åren har jag haft en grushoj och en en touringhoj. Till i år har jag dessutom utökat med en cruiser, för avspänd körning i lugn takt. Alla har sin charm och jag vill egentligen inte vara utan någon av dom, men den mest mångkunniga är touringhojen. Dom andra två är mer nischade och gör sig bäst i sitt rätta element.

Det var enklare när jag började åka hoj, då fanns i stort sett Kawasaki Z900 och Honda CB750 och sen var det inte så mycket mer att fundera över. Nu finns det så oändligt många modeller och typer av hojar att man blir alldeles trött av att komma på vad man gillar.
Har ingen aning om vilken hoj som varit "bäst", den hojen finns nog inte utan det varierar från dag till dag. Kul är det hursomhelst men det är dumt att investera alltför mycket pengar i en hoj innan man kört några säsonger. Visst finns det människor som köper en hoj och håller fast vid den år efter år, men dom är lätträknade.

Efter en tid vill nästan alla testa någon annan typ eller modell och då är det bra att inte förlora så mycket pengar som man gör om man köper nytt eller nästan nytt. Begagnat anser jag vara det som gäller i början. Kan forfarande efter trettiofem år inte kategoriskt säga vilken hojtyp jag gillar mest...

räven
2009-10-08, 22:22
Bra beskrivning, när man kommer till en go grusväg kan man inte alltid köra hem å byta hoj.

Mats Liifv
2009-10-08, 22:34
Det är nästan sjukligt, men jag funderar nästan alltid över vilken eller vilka hojar jag ska ha nästa gång. Har aldrig kommit till den punkten att jag ens tror att den här hojen ska jag bli "gammal med". Det närmaste jag kommit är med min 1100GS som jag körde under sex år och niotusen mil. Den hoj jag haft näst längst var min Honda CB750-81 som jag hade i sex år och femtusen mil. Tycker det talar för att GS:en var en rätt bra hoj på många sätt. Kände aldrig behovet av att byta upp mig till 1150-modellen. Ansåg att skillnaden var för liten.

Nina
2009-10-09, 08:33
F650 GS är nog mera en tjejhoj, tycker jag. För mig med mina 175 cm över havet är den lagom. Föregångaren som jag har är bra på alla sorts underlag, t o m på kostigar, i lerpölar och genom vattensamlingar men den nya med twinmotor sågas. De flesta har då köpt en F800 GS just för att den passar på alla sorts underlag. Den nya F650 GS med twinmotor trivs inte överallt, säger de som provat den utan trivs helst på asfalt bara. Det är inte många F650 GS med enstånkare som säljs och jag förstår dem, den är kanon helt enkelt.
Modellen togs bort när den nya twinmotormodellen kom men snart härjade Asiens poliser för de har enstånkarmodellen som polis-mc och i USA återuppstod den som modellen G650 GS.

Lycka till med köpet, hoppas du hittar en alltiallo-mc du trivs bra med.

Gurrag
2009-10-09, 10:24
F650 GS är nog mera en tjejhoj, tycker jag. För mig med mina 175 cm över havet är den lagom. Föregångaren som jag har är bra på alla sorts underlag, t o m på kostigar, i lerpölar och genom vattensamlingar men den nya med twinmotor sågas. De flesta har då köpt en F800 GS just för att den passar på alla sorts underlag. Den nya F650 GS med twinmotor trivs inte överallt, säger de som provat den utan trivs helst på asfalt bara. Det är inte många F650 GS med enstånkare som säljs och jag förstår dem, den är kanon helt enkelt.
Modellen togs bort när den nya twinmotormodellen kom men snart härjade Asiens poliser för de har enstånkarmodellen som polis-mc och i USA återuppstod den som modellen G650 GS.

Lycka till med köpet, hoppas du hittar en alltiallo-mc du trivs bra med.

=), jo nog kommer jag hitta något fint jag har ju hela vintern på mig. För mig så är det nog det rätta just nu även fast mats ord om att det är svårt att hitta en hoj som klarar alla behov stämmer. För närvarande känner jag att kraften i min -81 suzuki (ca 80 hk) är mer än tillräckligt. och känner inte något större behov av mer motorkraft. Så sport och sport/touring maskinerna går därför bort även om vissa av den senare nämnda kanske kan vara bekväma.

Texas
2009-10-09, 11:34
Hej

Glöm inte bort Yamaha TDM 850 och 900. Har inte provkört någon av dom men har bara hört positivt

mvh//Texas

on2wheel
2009-10-09, 11:41
Hej

Glöm inte bort Yamaha TDM 850 och 900. Har inte provkört någon av dom men har bara hört positivt

mvh//Texas
Och V-strom´arna både 650 som är lätt och stark och 1000 som är riktigt potent och med ett 21 tums framhjul så är de helt grymma på grus båda två.

:D

Molgan
2009-10-09, 12:57
Och V-strom´arna både 650 som är lätt och stark och 1000 som är riktigt potent och med ett 21 tums framhjul så är de helt grymma på grus båda två.

:D
Vstrom 650 har samma spis som min SV, har kört mycke grusväg med den och det funkar kanon. =) Men Vstrom har väl inte 21" orginal?

Ove
2009-10-09, 14:16
Vill du prova runt lite så titta gärna på Suzuki DR. Jag verkligen gillar min 650 och så finns även storasystern, även den med enstånk. De kan fås för betydligt mindre peng än du nämner och kan ge en hel del. :D
Då kanske du kan behålla gamlingen och ha en till, inte fel att ha lite att välja bland!

on2wheel
2009-10-09, 14:50
Vstrom 650 har samma spis som min SV, har kört mycke grusväg med den och det funkar kanon. =) Men Vstrom har väl inte 21" orginal?
Stämmer men det är ju inget större hinder antagligen. Sitter 16 eller 17 tum på.

Känner dock igen mig i sökandet och V-strom´arna var riktigt intresanta, kanske inte 1000 pga vikten, men 650, hade en hel del kw vad jag mins och härligt vrid på pappret iaf, men det borde ju du ha en hel del erfarenhet av Molgan med din SV:)!

Hamre
2009-10-09, 16:57
Jag kör en V-Strom 650, perfekt hoj. Bekväm på långtur. Skitkul på grus. Funkar tom. på snö.
En hoj för fullvuxna!
Rekommenderas.

Guzzi-Leif
2009-10-09, 19:39
Mitt val för samma preferenser (utom ren off road) blev Moto Guzzi Stelvio.
Fast de finns ju bara nya eller nästan nya...

Mats Liifv
2009-10-09, 20:44
Mitt val för samma preferenser (utom ren off road) blev Moto Guzzi Stelvio.
Fast de finns ju bara nya eller nästan nya...

Vet man vad man vill ha och varit med ett tag så...:D

Jan-Olov
2009-10-09, 21:54
Jag har kört Varadero 1000 nu i två år och triv jättebra med den, tung som ett as när jag skall flytta för hand men på vägen är den kalas, frugan har åkt lite och tycks trivas där bak, lite hög men det är en vanesak. Varaderon bör vara nyare än 03 för då kom bränsle insprutning och sexväxlade lådan vilket sänkte bränsle förbrukningen. Kraften räcker till med råge. Jag valde mellan varaderon och Vstrom 1000, väldigt lika men Vstomen är lättare och därmed betydligt kvickare, men däremot är Varaderon lite sävligare till sitt sätt och min modell har ABS och kombibromsar vilket gjorde att jag valde Varaderon.

Gurrag
2009-10-10, 00:38
Jädrans vad många fina förslag man fått!!
Undra om man ens hinner tänka igenom och jämföra nackdelar och fördelar med alla hojar innan våren.

Måste passa på att tacka alla för att ni ägnar tid för att hjälpa mig. Något säger mig att sista förslaget inte är lagt i denna diskussion =)

Gnistvändaren
2009-10-10, 17:40
Jag måste naturligtvis instämma i rekommendationerna av BMW R1100GS. En bekväm kameleont som inte är bäst på något men trivs utmärkt på både asfalt och grus.

Innan jag köpte GS:en tittade jag en del på Yamaha TDM 850/900 som Texas nämnde, och Honda Transalp. Båda kändes "fullvuxna" och med bekväm upprätt körställning för mig som är 184 cm.

TDM:en var en pigg krabat som kändes både bekväm och busig på samma gång.

Transalpen var mer "beskedlig" och inte helt olik GS:en i beteende. Hade jag inte blivit (för-)ledd in på R-GS-spåret så hade jag antagligen kört en sådan idag.

Triumph Tiger har jag bara kört av sen årsmodell och på asfalt. Den var mycket bekväm men "själlös" tyckte jag. Mycket subjektivt förstås.


En klar fördel med BMW R-GS är att det är en av de få motorcykelmodeller för de pengar vi pratar om som har ABS. Det var faktiskt en av de starkaste faktorerna som spikade BMW-köpet för min del.

Ove
2009-10-10, 18:05
:) Såg idag på Blocket: Africa Twin för 30.000:- i Örebro. Verkar vara fin och kan vara rätt för en lång man. Kan vara värt en koll? ;)

Gurrag
2009-10-10, 20:36
Jag måste naturligtvis instämma i rekommendationerna av BMW R1100GS. En bekväm kameleont som inte är bäst på något men trivs utmärkt på både asfalt och grus.

Innan jag köpte GS:en tittade jag en del på Yamaha TDM 850/900 som Texas nämnde, och Honda Transalp. Båda kändes "fullvuxna" och med bekväm upprätt körställning för mig som är 184 cm.

TDM:en var en pigg krabat som kändes både bekväm och busig på samma gång.

Transalpen var mer "beskedlig" och inte helt olik GS:en i beteende. Hade jag inte blivit (för-)ledd in på R-GS-spåret så hade jag antagligen kört en sådan idag.

Triumph Tiger har jag bara kört av sen årsmodell och på asfalt. Den var mycket bekväm men "själlös" tyckte jag. Mycket subjektivt förstås.


En klar fördel med BMW R-GS är att det är en av de få motorcykelmodeller för de pengar vi pratar om som har ABS. Det var faktiskt en av de starkaste faktorerna som spikade BMW-köpet för min del.

För en ovan förare som mig själv kan nog ABS vara skillnaden mellan en rejäl klotning eller hård inbromsning vid ett tillbud.

Gurrag
2009-10-10, 20:38
:) Såg idag på Blocket: Africa Twin för 30.000:- i Örebro. Verkar vara fin och kan vara rätt för en lång man. Kan vara värt en koll? ;)

Jo. Jag har dräglat lite över den också. Tyvärr har jag ännu inte pengarna som behövs och så måste jag forska mer om modellerna. Vet inte vad som är vanliga fel eller hur långt de kan beräknas gå.

Mats Liifv
2009-10-10, 22:34
Här (http://www.xrv750.net/) kan du hitta allt du vill veta om Africa Twin.

Har många gånger genom åren varit sugen på en sådan, men aldrig kommit till skott.

Vet att det fanns en tråd för en del år sedan på www.soe.se om en kille som haft en sådan som budhoj. Hojen helrenoverades efter 10.000 mil och om jag minns rätt var den oförskämt fräsch i motorn. Är dom bara skötta som dom ska är dom nog närmast outslitliga.

Gurrag
2009-10-11, 06:56
Här (http://www.xrv750.net/) kan du hitta allt du vill veta om Africa Twin.

Har många gånger genom åren varit sugen på en sådan, men aldrig kommit till skott.

Vet att det fanns en tråd för en del år sedan på www.soe.se om en kille som haft en sådan som budhoj. Hojen helrenoverades efter 10.000 mil och om jag minns rätt var den oförskämt fräsch i motorn. Är dom bara skötta som dom ska är dom nog närmast outslitliga.

Du är guld mats!
Nu är det bara för mig att hitta info om alla andra modeller också. =)

Bajen-Sam
2009-10-11, 14:31
Nu är Bumsen såld.

http://www.nogg.se/blogg.asp?idHomepage=5267

Gurrag
2009-10-11, 20:32
Grattis =)
Även fast det säkert är vemodigt måste det vara kul att den ska iväg på en sådan hejdundrande resa =)

Mats Liifv
2009-10-11, 22:10
Låter som en rejäl resa.

Ett av de bästa val han kunde göra av fordon för en sådan expedition!

Bajen-Sam
2009-10-12, 08:26
Låter som en rejäl resa.

Ett av de bästa val han kunde göra av fordon för en sådan expedition!

Ja skall bli spännande och se bilderna från den resan.
Han hade en Honda Varadero innan men trodde Bumsen skulle passa bättre för uppgiften.

Mats Liifv
2009-10-12, 08:27
Ja skall bli spännande och se bilderna från den resan.
Han hade en Honda Varadero innan men trodde Bumsen skulle passa bättre för uppgiften.

Det kallar jag ett understatement...;)

GeCe
2009-10-17, 18:20
Jag har spenderat ett par dagar med att titta på en hoj som jag skulle kunna ersätta Övningshojen med. Jag skulle behöva eran hjälp med att komma på fler hojar i samma stuk.

Mina grundkrav är att man ska kunna köra touring bekvämt även om man är lång (är 190 cm). Den ska klara sig fint på både väg och grus så lite offroadstuk är lämpligt. Det får dock inte ske på för stor bekostnad av bekvämlighet. Den ska med andra ord även kunna sluka mil eftersom jag skulle vilja se mig om i Sverige och på sikt även Europa.

Har ni förslag på hojar som skulle kunna passa så är jag tacksam. Dock har jag kikat på ett par som skulle kunna vara något för mig. Har ni information om hojarna så får ni gärna dela med er. + och - sökes

Africa twin
+
Bra andrahandsvärde
Verkar robust och klara både lite gruspisk samt äta mil på landsväg.
möjlighet till mycket packning.

-
Verkar som många gått väldigt långt


Triumph tiger
Verkar vara som en africa twin fast dyrare och mer bett i.

BMW f650
minusen för denna hoj verkar vara att den är designad för kortare personer. kan 190 CM åka bekvämt på denna?


Ja nu har ni en ide om vad jag skulle behöva för en hoj. Lite ideer skulle uppskattar så jag har något att drömma om i vinter. Måste dock lägga till att jag inte är den mest välbetalda så smärtgränsen går 40-50k. En lägre kostnad skulle uppskattas =)

Om du nu funderar på en AT tycker jag inte du ska glömma Transalpen som är en mer civiliserad version på samma koncept från Honda. AT:n togs fram av Honda i slutet på 80-talet för att konkurrera med BMW i Dakarrallyt och har därför en stadigare och tyngre ram och en råare motor än Transalpen. TA:n anses därför av många vara trevligare som touringhoj med sin mjukare och mer vibrationsfriare motor.

Läste en artikel av en motorjournalist i en äldre Bike, Fredrik Lundgren som skrev så här:
"Transalpen är ingen seriös grusracer (för framtung), utan den är mer en allroandhoj. Den är mycket bekväm på långturerna, då den går betydligt mjukare och mer vibrationsfritt än sin storebror Africa Twin. Transalpen är en hoj som passar lika bra som pendlare till och från jobbet, eller som semesterhoj med passagerar och packning."

Har själv åkt TA i 7 år så man kanske är lite part i målet men är man inte fixerad vid fart och motoreffekt utan mer intresserad av användbarhet, ekonomi och pålitlighet som är ett signum för Transalpen så kan den vara ett alternativ att inte glömma bort. Under mina 7 år med TA:n har jag aldrig haft någon driftsstörning utan den startar och bara går och går. Något jag uppskattar också är att den är vattenkyld eftersom jag ofta ligger och krypkör på små skogsvägar där en luftkyld hoj kanske skulle bli för varm. Vattenkylingen bidrar säkert också till motorernas rykte som nästan outslitliga där det finns ex. på motorer som gått 20.000 mil och mer som vid inspektion visat sig vara nästan som nya i motorn.
En fin TA 600 kan du få för mellen 20000 - 30000 men du bör isåfall inte ha en äldre än en -94 då cykeln uppdaterades med bättre kåpa och frambroms. -97 kom dubbla bromsskivor fram dessutom. En fin TA 650 som jag betraktar som en ännu mer landsvägsanpassad version av Transalpen från -00 kan du nog hitta för under 40000 idag. Både TA 600 och 650 har dessutom 21 tums framhjul vilket är en sällsynthet idag på en touringvänlig allroandhoj vilket är en fördel för stabiliteten på dåliga vägar. Såg att du bor i Örebro vilket inte är långt från Askersund så är du intresserad av att kolla in TA:n lite närmare så kan du höra dig via mailen här.
Här hittar du annars det mesta om TA:n http://www.transalp.se/

Gurrag
2009-10-17, 21:23
Den verkar definitivt vara ett fullgott alternativ till andra offroad/touringhojar.
Att priset är lägre än ATn och man får mindre mil på mätaren verkar också vara gött.

Hur fungerar den för lite längre personer? Skulle även vara kul att se din hoj någon gång. Tyvärr är min nerplockad så jag inte kan köra den än =) Om jag fixar en bil kanske jag hör av mig och kommer förbi =)

GeCe
2009-10-19, 11:11
Den verkar definitivt vara ett fullgott alternativ till andra offroad/touringhojar.
Att priset är lägre än ATn och man får mindre mil på mätaren verkar också vara gött.

Hur fungerar den för lite längre personer? Skulle även vara kul att se din hoj någon gång. Tyvärr är min nerplockad så jag inte kan köra den än =) Om jag fixar en bil kanske jag hör av mig och kommer förbi =)


Har sett långa personer som kört TA så det är nog inga problem. Sitthöjden är 840 lite beroende på hur du vill ha bakdämparen inställd så det blir nog lagom bekvämt. Det som alltid och på de flesta cyklar med kåpa kan orsaka irritation är att komma överens med kåpglaset. Är man lång som du är nog det enklaste att använda orginal eftersom det nog skulle vara svårt och dyrt att hitta ett högt glas som skulle funka för dig med din längd och slippa turbulens och oljud i hjälmen.

Du är välkommen att hälsa på vare sig det är med bil eller hoj. Min säsong är inte slut ännu på länge hoppas jag, så alternativt kan jag söka upp dig då jag ofta är åt Örebro hållet Alltid trevligt med nya hoj kontakter.

V Saarela
2009-10-20, 07:16
Har sett långa personer som kört TA så det är nog inga problem. Sitthöjden är 840 lite beroende på hur du vill ha bakdämparen inställd så det blir nog lagom bekvämt. Det som alltid och på de flesta cyklar med kåpa kan orsaka irritation är att komma överens med kåpglaset. Är man lång som du är nog det enklaste att använda orginal eftersom det nog skulle vara svårt och dyrt att hitta ett högt glas som skulle funka för dig med din längd och slippa turbulens och oljud i hjälmen.

Du är välkommen att hälsa på vare sig det är med bil eller hoj. Min säsong är inte slut ännu på länge hoppas jag, så alternativt kan jag söka upp dig då jag ofta är åt Örebro hållet Alltid trevligt med nya hoj kontakter.

Sitthöjden är inte alltid det viktiga:
Vi tanken finns en ingjuting där man ska trycka in bena/knäna. Funkar bra på 600:an och 700:an. Längre personer har lite problems att rymma sina knän där när det gäller 650:an.