handdator

Visa fullständig version : Svagt rassel



Gurrag
2009-10-07, 20:38
Hejsan alla glada.

Idag var jag ute och körde en rejäl sväng. En tank + lite till. Riktigt härligt. På kvällen svängde jag förbi FMCKs garage för att prata lite skit och titta lite på motorcykeln.

När mcn går på tomgång har det hörts ett litet svagt rassel. Jag har tagit för givet att det är ett av inläggen i avgasröret som är löst och skramlar lite. Idag när vi (jag och fmcks grabbar) tittade på hojen verkade den rassla lite från motorn när den stod på tomgång. De trodde det var kamkedjan som behövdes spännas lite.

När jag läste om detta i min mekboken till Mcn så verkar det som om kamkjedjan kan bli sliten och orsaka stora skador på motorn om den blir för sliten.

Min fråga är om det räcker att spänna med kedjespännaren eller om man borde öppna upp motorn och mäta hur utsliten kjedjan blivit.

Min fråga till er är hur svårt det är att frilägga kamkjedjan tillräckligt mycket för att mäta 20 länkar? (det antal man skulle mäta över)
Ger man sig på detta är det något man bör tänka på (mer än att ha en vettig momentnyckel?

Guzzi-Leif
2009-10-07, 22:06
Är det som det brukar vara, räcker det att lyfta väck ventilkåpan. Utförs lämpligen i samband med ventiljustering.

Saknar du verkstadshandbok? Köp en! Jätteviktigt att inte göra fel med kamkedjespänneriet och det skiljer mycket mellan olika märken/modeller.

Manne
2009-10-07, 22:38
Hej Gurrag!
Har själv haft en suzuki gs 750 med nära 6000 mil på mätarn utan något anmärkningsvärt slitage på kamkedja eller spännare, motorn på gs 750/ 850 är en ganska pålitlig och slitstark konstruktion som lever länge om den får rätt omvårdnad med regelbundna oljebyten och justeringar.
Däremot finns det ju mer eller mindre vanliga problem på gs motorn, trasig startkoppling är ett och som kanske i ditt fall en lös kopplingskorg som kan leva rövare, kolla detta först.
Minns jag inte helt fel så sitter där en automatisk kamkedjespännare på 750 som sällan krånglar, men kolla den också för säkerhets skull.
Hoppas att det löser sig med hojen!

Gurrag
2009-10-07, 23:04
Är det som det brukar vara, räcker det att lyfta väck ventilkåpan. Utförs lämpligen i samband med ventiljustering.

Saknar du verkstadshandbok? Köp en! Jätteviktigt att inte göra fel med kamkedjespänneriet och det skiljer mycket mellan olika märken/modeller.

Har en haynes mekbok. =) står där hur man ska göra även om jag är mycket novis på meket så blir lite osäker i alla fall.

Gurrag
2009-10-07, 23:16
Hej Gurrag!
Har själv haft en suzuki gs 750 med nära 6000 mil på mätarn utan något anmärkningsvärt slitage på kamkedja eller spännare, motorn på gs 750/ 850 är en ganska pålitlig och slitstark konstruktion som lever länge om den får rätt omvårdnad med regelbundna oljebyten och justeringar.
Däremot finns det ju mer eller mindre vanliga problem på gs motorn, trasig startkoppling är ett och som kanske i ditt fall en lös kopplingskorg som kan leva rövare, kolla detta först.
Minns jag inte helt fel så sitter där en automatisk kamkedjespännare på 750 som sällan krånglar, men kolla den också för säkerhets skull.
Hoppas att det löser sig med hojen!

Tackar för konkreta tipps om vad det kan vara. Måste säga att rasslet kom men jämna mellanrum. typ 0.5 sec rassel 0.5 sec uppehåll

Manne
2009-10-08, 13:04
Måste säga att rasslet kom men jämna mellanrum. typ 0.5 sec rassel 0.5 sec uppehåll´

Ändrar rasslet karraktär om du står på tomgång och drar in kopplingshandtaget, ökar, minskar eller oförändrat?

Guzzi-Leif
2009-10-08, 18:55
Tackar för konkreta tipps om vad det kan vara. Måste säga att rasslet kom men jämna mellanrum. typ 0.5 sec rassel 0.5 sec uppehåll

Då kan du nog avskriva kamkedjan som felkälla.

Gurrag
2009-10-08, 20:47
Var och startade upp MCn idag.

Ska dit en stund imorgon också. Idag lät det som om 2 metalldelar slog emot varandra någon några gånger i sekunden. Höjde man varven lät det snabbare och försvann när man ökade varvet ännu mer.

Ska dit en sväng imorgon bitti och kolla upp vad som händer när jag fipplar med kopplings handtaget.

Frågan är ifall man vågar testa lite på tomgång för att sedan ta en sväng och varmköra motorn och se ifall ljudet ändras?

Finns det något mer sätt jag kan testa hojen på för att kanske lokalisera problemet närmare?

Vad skulle ni rekomendera?

Manne
2009-10-08, 21:17
Jag skulle inte kört någon längre tur utan att lokalisera vart missljudet kommer ifrån, kopplingskorgens centrummutter ska låsas av en bakomvarande bricka som bockas upp mot muttern vid montering,inte helt ovanligt att denna ger vika med ett metalliskt ljud som följer varvtalet om muttern gängats av lite och korgen sitter löst.
Ljudet bör ändras om du frikopplar med motorn på tomgång, börja med att kolla detta annars får du leta vidare.

Gurrag
2009-10-08, 21:40
Sitter kopplingskorgen på vänster sida av hojen där kopplingspinnen går in i motorn?

Manne
2009-10-08, 21:47
Sitter kopplingskorgen på vänster sida av hojen där kopplingspinnen går in i motorn?

Svar nej!, den sitter på höger sida på vänster sida där kopplingsvajern går in justeras kopplingsspelet som i sin tur trycker på en axel som går igenom motorn till höger sida där kopplingen sitter.
Genom att dra i frikopplingshandtaget trycks lammellerna isär och det blir lite belastning på kopplingskorgen som då bör stabiliseras en aning med annorlunda ljud som följd.

Detta gäller på min före detta suzuki gs 750 årsmodell 1979, vet ej årsmodell på din men vet att 750 och 850 av samma årsmodell är väldigt lika maskinellt

Gurrag
2009-10-08, 21:53
Svar nej!, den sitter på höger sida på vänster sida där kopplingsvajern går in justeras kopplingsspelet som i sin tur trycker på en axel som går igenom motorn till höger sida där kopplingen sitter.
Genom att dra i frikopplingshandtaget trycks lammellerna isär och det blir lite belastning på kopplingskorgen som då bör stabiliseras en aning med annorlunda ljud som följd.

Detta gäller på min före detta suzuki gs 750 årsmodell 1979, vet ej årsmodell på din men vet att 750 och 850 av samma årsmodell är väldigt lika maskinellt

Det var höger sida jag menade =) tackar för snabbt svar och rättelse. Berättar i morgon om missljudet försvinner av att man kopplar.

Gurrag
2009-10-09, 12:44
Nu har jag varit och undersökt rasslet tydligt. Egentligen är det mer ett metall tar i annan metall ljud eller klinket där kniven tar i glaset när man ska hålla tal ljudet.

Frekvensen på tomgång är ungefär samma som om man skulle räkna 123 123 123 osv. med varje 1a 2a och 3a motsvarar ljudet och mellanslaget en mindre paus (tidsmässigt tiden det tar och säga en siffra snabbt). Varvar man upp motorn långsamt ökar även hastigheten på missljudet tills det försvinner någon gång strax över 2000 varv.

Det sker ingen förändring i ljudet beroende på läget på kopplingen men jag tycker det låter aningen högre på höger sida av motorn. Om det kommer från mitten (kamkjedjan) eller från höger (kopplingskorgen) kan jag inte avgöra. Lägger man örat mot kåpan över kopplingskorget hör man ljudet där men om det har fortplantat sig genom motorn är svårt att avgöra. Ville inte lägga örat på motorn för att höra om det var kamkjedjan. Grenröret och kylflänsarna verkade vara för varma.

Finns det något annat sätt att se om kopplingskorgen sitter löst än att skriva isär motorn?

Vad kan mer vara felet?

Manne
2009-10-09, 14:48
Finns det något annat sätt att se om kopplingskorgen sitter löst än att skriva isär motorn?

Nja... skruva isär motorn är väl att ta i om du ska kontollera kopplingskorgen, däremot så får du skruva bort kåpan på motorns högersida för att komma åt att "känna" på korgen och i värsta fall tappa ut oljan innan men det brukar i regel räcka med att ställa hojen på sidostödet så rinner ingen olja ut när du tar av kåpan.
Skulle den nu vara lös så måste du demontera tryckplatta lamellfjädrar och lameller för att komma åt muttern som håller korgen, kolla din haynes handbok så ser du hur det hänger ihop.
Skulle den va lös så skuva av den helt, rengör gängorna på axlen noga, köp ny låsbricka och montera tillbaka allt med lite locktite på gängorna och dra till rätt moment, glöm inte att låsa muttern med den nya brickan.

Har lite bilder från ett kopplingsfjäderbyte på min XJR, inte samma som på din direkt men du kan få en uppfattning om vad som väntar dig bakom kåpan.
Kolla här: http://web.telia.com/~u36407522/dokument/Byta%20till%20FJ%20kopplingsfjader.pdf

Gurrag
2009-10-09, 15:55
Vilken kannonmanual!!

nu när man tydligt ser mojängerna som finns under kåpan måste man som en tvättäkta novis fråga vilken del som är kopplingskorgen. Räcker det med att se att hela paketet därinne sitter fast eller är det en speciell del?

När jag var i garaget så tog jag även tillfället i akt att skruva av locket där man fyller på motoroljan för att se om man kunde se något. Där satt runda plattor på rad. när man kopplade såg det ut som om den som satt längst in mot mitten inte satt fast mot de andra riktigt som det skulle. Den verkade glappa till lite varje gång man kopplade. Skulle detta kunna vara problemet med kopplingskorgen?

Manne
2009-10-09, 16:15
Nu kan det ju se lite annorlunda ut bakom din kåpa än på min XJR men i det stora hela så fungerar det lika på de flesta hojar med våtkoppling.
Den stora runda är kopplingskorgen och i korgen ligger lameller och stålplattor varvat om varandra det är de du såg genom oljepåfyllnadshålet.
Du behöver inte ta ut lamellerna för att konstatera om korgen är lös eller ej utan du känner på hela det runda paketet om det känns glappt, gör det de så måste du plocka isär kopplingen och som jag skrev tidigare spänna fast korgen ordentligt.
Nu är det ju inte säkert att det är just detta som är felet på din hoj men det kan ju vara en början på din felsökning i alla fall.
Ge dig inte förrän du hittat det!

Gurrag
2009-10-09, 17:24
Nu kan det ju se lite annorlunda ut bakom din kåpa än på min XJR men i det stora hela så fungerar det lika på de flesta hojar med våtkoppling.
Den stora runda är kopplingskorgen och i korgen ligger lameller och stålplattor varvat om varandra det är de du såg genom oljepåfyllnadshålet.
Du behöver inte ta ut lamellerna för att konstatera om korgen är lös eller ej utan du känner på hela det runda paketet om det känns glappt, gör det de så måste du plocka isär kopplingen och som jag skrev tidigare spänna fast korgen ordentligt.
Nu är det ju inte säkert att det är just detta som är felet på din hoj men det kan ju vara en början på din felsökning i alla fall.
Ge dig inte förrän du hittat det!

tänker inte ge mig =). Det verkar som om öppna upp vid kopplingen och kika lite där är en lätt och bra start på felsökningen.

Guzzi-Leif
2009-10-09, 18:13
Om du inte är ägare av ett stetoskop, kan du använda en träpinne eller skruvmejsel för att spåra var missljud kommer från. Håll ena delen mot det misstänkta stället och tryck örat mot andra änden.

Om det är snabb frekvens på ljudet, skulle det ju faktiskt kunna vara en ventil som står glappt också...

Gurrag
2009-10-10, 00:17
Om du inte är ägare av ett stetoskop, kan du använda en träpinne eller skruvmejsel för att spåra var missljud kommer från. Håll ena delen mot det misstänkta stället och tryck örat mot andra änden.

Om det är snabb frekvens på ljudet, skulle det ju faktiskt kunna vara en ventil som står glappt också...

Jo tanken har slagit mig faktiskt. Tänkte att jag får försöka mig på en kontrollmätning och eventuellt en ventiljustering (min polare ska vara en hejare på det så han får hjälpa mig) när och om jag öppnar upp för att mäta om kamkjedjan är utsliten.

Att man kan använda en skruvmejsel för att lyssna efter missljud verkar logiskt. Tack för att du sa det =)

Guzzi-Leif
2009-10-10, 00:39
Logik är faktiskt mekens bästa verktyg.
Att varsebli symptomen och sedan slå sig ned i en bekväm stol och fundera lite, det är en mycket bättre start på reparationen än att slita loss en massa prylar.

Jag gjorde lumpen när det förväntade tempot i stridigheterna var lägre än idag och min chef sa' "Det är aldrig mer bråttom än att du har tid att sätta dig på en stubbe och röka en halv cigarrett innan du fattar ditt beslut, Gustavsson!" Tänkvärt!

Ove
2009-10-10, 08:11
Logik är faktiskt mekens bästa verktyg.
Att varsebli symptomen och sedan slå sig ned i en bekväm stol och fundera lite, det är en mycket bättre start på reparationen än att slita loss en massa prylar.

Jag gjorde lumpen när det förväntade tempot i stridigheterna var lägre än idag och min chef sa' "Det är aldrig mer bråttom än att du har tid att sätta dig på en stubbe och röka en halv cigarrett innan du fattar ditt beslut, Gustavsson!" Tänkvärt!

Engelsk visdom vid akut kris: Make a cup of tea. :)

Mats Liifv
2009-10-10, 08:41
Att man kan använda en skruvmejsel för att lyssna efter missljud verkar logiskt. Tack för att du sa det =)

Det är en flitigt använd metod bland äldre bilmekar. Inte minst "Bosse Bildoktor" använder den gärna...

Jan-Olov
2009-10-10, 09:07
Jag har använt en skruvmejsel många gånger på det sättet, lagerfel hörs jättetydligt.

Gurrag
2009-10-10, 20:33
=)
Var på jobbet idag och pratade med en gammal hojåkare och hemmamekaniker. Skulle få låna lite utrustning för att kolla lite enklare grejer först som kompretionsfel och tändningsfel.

Ska till garaget för en mekdag på måndag. Tänkte utgå från enkelhet. Prova det enklaste förs och sedan felsöka de svårare delarna efter hand. Man kanske får mer och mer kläm på det medan man håller på.

Guzzi-Leif
2009-10-10, 23:00
Vi utvecklas alla och alla har vi börjat en gång.
Din målsättning är klok och du verkar vara "av rätta virket".

Lycka till o fortsätt rapportera.

Gurrag
2009-10-12, 20:28
Idag tänkte jag ha en lång dag i garaget för att om möjligt hitta problemet med motorn.

Det började sissådär. Efter ha burit lite grejer till garaget från förrådet började magen kurra och jag gick till pizzerian. Väl där beställde jag random pizza och väntade i ca tio minuter så kom servitören. Det gick snabbt tänkte jag och högg in. Det visade sig att de serverat mig fel pizza och försökte åtgärda problemet genom att hugga den ur mina händer och försöka servera den till killen som egentligen skulle ha den. Killen utbryter att han fanimej inte tänker äta en pizza som var halväten varpå de skickar tillbaka den till mig. Skojiga filurer de där pizzabagarna.

Vidare skulle jag inhandla lite verktyg på biltema och gick för att hämta min cykel som stod vid tågstationen. På väg dit stötte jag på en man som satt halvdöd intill sin cykel. Folk sket i det och bara gick förbi. Härligt samhälle vi har. Ringde till sos och berättade problemet. Någon minut senare kom en polisbil innrullande och jag kände att jag kunde fortsätta till min cykel. När jag gått några meter till kom ambulansen med fullt påslag av sirener.

Vidare mot biltema. Köpte min momentnyckel men glömde att köpa en gummiklubba. Väl tillbaka till garaget monterade jag av tank och sadel. Tömde tanken i bensindunkar. Förbaskat att man tankade fullt just innan hojen började låta illa. Försökte skruva upp alla skruvar runt kåpan över kopplingen men en var i så dåligt skick att man bara rundade till den. Imorgon blir de att ta med borrmaskin och borra bort huvudet av den. Det blir att byta ut alla skruvar mot likadana fast som man kan dra med hylsa eller insektsnyckel.


Sen var dagen slut. I morgon blir det ytterligare en spännande dag i garaget.

Är det någon som har en ide om var man kan hitta ett bra utbud av skruvar/bultar?

Gurrag
2009-10-13, 23:02
Sådär. Nu har jag äntligen fått upp kåpan vid kopplingen.

Kopplingspinnen som sitter i mitten verkar vara väldigt lös även om det inte går att dra ut den. Ska den sitta fast eller vara lös?

Hur mycket kan man anse att kopplingskorgen kan sitta löst. när jag vickar lite på den verkar det som den glappar 2-5 mm. Är det som det ska vara eller inte?

Manne
2009-10-14, 20:11
Hur mycket kan man anse att kopplingskorgen kan sitta löst. när jag vickar lite på den verkar det som den glappar 2-5 mm. Är det som det ska vara eller inte?

Hur har du kollat glappet, har du dragit i kopplingskorgen rakt ut i axiell riktning och sedan fört in den igen eller har du ”vickat” korgen uppåt och nedåt?

Är glappet i axiell riktning så är det troligtvis inte så stor fara utan där finns nästan alltid ett litet glapp.
Glappar det däremot vid koll upp och ned så mycket som 5 mm. så hade jag demonterat hela kopplingen och kollat efter defekter på t.ex. centrummutter, splines, nållager, mm. och jag tror att det sitter någon typ av kopplingsryckutjämnare bakom korgen med ett antal fjädrar som kan vara slut.

Har tyvärr inte min haynes repbok kvar längre från min GS 750 så detta är bara vad jag kan minnas från mekandet med min 750.
Har du en rephandbok på din hoj så använd den om du ska ge dig på att demontera kopplingen för där finns en hel del brickor och annat ”mojs” som måste hamna rätt vid ihopmonteringen igen.

Gurrag
2009-10-15, 00:04
Hur har du kollat glappet, har du dragit i kopplingskorgen rakt ut i axiell riktning och sedan fört in den igen eller har du ”vickat” korgen uppåt och nedåt?

Är glappet i axiell riktning så är det troligtvis inte så stor fara utan där finns nästan alltid ett litet glapp.
Glappar det däremot vid koll upp och ned så mycket som 5 mm. så hade jag demonterat hela kopplingen och kollat efter defekter på t.ex. centrummutter, splines, nållager, mm. och jag tror att det sitter någon typ av kopplingsryckutjämnare bakom korgen med ett antal fjädrar som kan vara slut.

Har tyvärr inte min haynes repbok kvar längre från min GS 750 så detta är bara vad jag kan minnas från mekandet med min 750.
Har du en rephandbok på din hoj så använd den om du ska ge dig på att demontera kopplingen för där finns en hel del brickor och annat ”mojs” som måste hamna rätt vid ihopmonteringen igen.

Axeln glappar både ut och in samt mycket när man vickar uppåt och neråt. Mycket och räknat i centimeter.

Hela paketet glappar någon m.m. När jag vickar upp och ner på den.

Det blir nog att man monterar isär allt för att kolla. Om inte för att bli en bättre mekaniker. Gött att ha gjort de mesta åtminstone en gång innan man börjar greja med dyrare maskiner som man troligtvis kommer köpa senare.

Manne
2009-10-15, 17:21
Axeln glappar både ut och in samt mycket när man vickar uppåt och neråt. Mycket och räknat i centimeter

VA!? :eek: om den glappar centimeter så starta absolut inte motorn igen innan du demonterat kopplingen och lokaliserat felet.

Guzzi-Leif
2009-10-15, 18:18
Axeln glappar både ut och in samt mycket när man vickar uppåt och neråt. Mycket och räknat i centimeter.

Hela paketet glappar någon m.m. När jag vickar upp och ner på den.

Det blir nog att man monterar isär allt för att kolla. Om inte för att bli en bättre mekaniker. Gött att ha gjort de mesta åtminstone en gång innan man börjar greja med dyrare maskiner som man troligtvis kommer köpa senare.

Den där axeln du skriver om; är det den axel kopplingskorgen sitter på (växellådans ingående axel) eller är det kopplingsstången?
Om du kan, lägg gärna in några bilder med förklarande text.
Lycka till!

Gurrag
2009-10-15, 20:44
Det är koppligsstången (tror jag). Den sitter vågrätt in i mitten av kopplingen och är i hopsatt läge förbundet med en vertikal stång som går ut ur motorn och i sin tur är förbunden med kopplingsvajern. (svårt att förklara. tar en bild på lördag så ni förstår.)

Guzzi-Leif
2009-10-15, 23:00
Det är koppligsstången (tror jag). Den sitter vågrätt in i mitten av kopplingen och är i hopsatt läge förbundet med en vertikal stång som går ut ur motorn och i sin tur är förbunden med kopplingsvajern. (svårt att förklara. tar en bild på lördag så ni förstår.)

OK; då har vi nog fått en sammanblandning i svaren till dig.
Det glapp vi andra talat om, gäller kopplingskorgen (den stora runda som lamellerna och stålskivorna ligger travade i). Den ska inte glappa radiellt eller axiellt i sin lagring. På samma sätt ska kopplingscentrum/splinesdrevet sätta stramt fast på sin axel (ingående växellådsaxeln).
Tryckstången ska ju röra sig obehindrat ut och in genom växellådsaxeln. Observera att den på flertalet mc är delad i flera småstänger, oftast med en kula emellan bitarna (för att slippa "svarvning").

Gurrag
2010-04-15, 18:10
Nu börjar det brinna i knutarna =)
Sommaren är på ingång och jag har spenderat ett tag med att försöka hitta felet. Jag har bland annat haft isär kopplingen och skruvat ihop den igen efter jag försäkrat mig om att allt sitter fast.

Trodde att jag löst problemet och gav mig ut på en tur. Dock så verkar det vara så att missljudet inte kommer då motorn är kall utan bara när den är varm. Efter flera starter så låter den inget när den är kall men missljudet kommer ganska snabbt efter det att den blivit lite varm.

Eftersom vi kan avskriva problem med kopplingen undrar jag om ni kanske har fler förslag på vad det kan vara.

Tack på förhand
/gurra

Gibson
2010-04-15, 18:19
Har du kollat kamkedjan och spännaren?

Gurrag
2010-04-19, 21:53
Jo det verkade inget fel på den. Hittade en mycket nyttig beskrivning på hur man gjorde på internet. Bilder och text just till en GS 850.

Min Mekarkompis tog en titt på den häromdagen och konstaterade att de bakre ventilerna behövde justeras. så nu får man lära sig det. Naturligtvis under uppsikt eftersom jag tidigare inte monterat shims eller mätt ventilspel. Fint att man har både mekhandbok och kompis.

Tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig att hitta en bra och prisvärd shimssats till Suzuki gs 850 eftersom jag har problem att hitta en själv. Naturligtvis tar jag gärna emot diverse tipps från er som tidigare justerat ventiler m.m. Ser verkligen fram emot detta lite mer avancerade mek. ''

=)
Ha det gött

Mats Liifv
2010-04-19, 22:39
Jo det verkade inget fel på den. Hittade en mycket nyttig beskrivning på hur man gjorde på internet. Bilder och text just till en GS 850.

Min Mekarkompis tog en titt på den häromdagen och konstaterade att de bakre ventilerna behövde justeras. så nu får man lära sig det. Naturligtvis under uppsikt eftersom jag tidigare inte monterat shims eller mätt ventilspel. Fint att man har både mekhandbok och kompis.

Tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig att hitta en bra och prisvärd shimssats till Suzuki gs 850 eftersom jag har problem att hitta en själv. Naturligtvis tar jag gärna emot diverse tipps från er som tidigare justerat ventiler m.m. Ser verkligen fram emot detta lite mer avancerade mek. ''

=)
Ha det gött

Faktiskt ett ganska lätt jobb. Du måste dock ha ett specialverktyg för att kunna få bort shimset. Jobbigt om man inte har ett set med shims, man kan behöva några olika tjocklekar. Justeringen tycks hålla sig ganska länge. Körde 3.000 mil med min och behövde aldrig justera dom efter den första justeringen vid 100 mil, endast koll för min del. Om du har en verkstadshandbok är det inga problem för dig och kompisen att fixa.

Gurrag
2010-04-20, 10:45
Faktiskt ett ganska lätt jobb. Du måste dock ha ett specialverktyg för att kunna få bort shimset. Jobbigt om man inte har ett set med shims, man kan behöva några olika tjocklekar. Justeringen tycks hålla sig ganska länge. Körde 3.000 mil med min och behövde aldrig justera dom efter den första justeringen vid 100 mil, endast koll för min del. Om du har en verkstadshandbok är det inga problem för dig och kompisen att fixa.

härligt. vad är det för specialverktyg du hade?

Mats Liifv
2010-04-20, 11:06
härligt. vad är det för specialverktyg du hade?

Det var ett verktyg jag köpte från Suzuki, till för att pressa ner ventilen för att på så vis kunna skifta shims. Bör synas i verkstadshandboken dels hur verktyget ser ut, dels hur det ska användas. Det var länge sedan jag hade min GS1000G, tjugoåtta år sedan. Tror, om jag minns rätt, att verktyget är absolut nödvändigt för att du ska kunna utföra jobbet. Spelet, däremot är enkelt att kolla utan specialverktyg. Endast bladmått i rätt storlek krävs.

Gurrag
2010-04-20, 11:48
Det var ett verktyg jag köpte från Suzuki, till för att pressa ner ventilfjädern för att på så vis kunna skifta shims. Bör synas i verkstadshandboken dels hur verktyget ser ut, dels hur det ska användas. Det var länge sedan jag hade min GS1000G, tjugoåtta år sedan. Tror, om jag minns rätt, att verktyget är absolut nödvändigt för att du ska kunna utföra jobbet. Spelet, däremot är enkelt att kolla utan specialverktyg. Endast bladmått i rätt storlek krävs.

Kommer du ihåg om den hade överliggande shims? där kamen trycker på shimet. Jag har nu en bild framför mig på en gs550 där det är så. Var det så även på din 1000 så borde de vara så på min 850 med. Jag kan tänka mig att man behöver verktyget då det verkar som om kammen håller ner shimsen och släpper man på kammen så borde de flesta shims flyga all värdens väg. Tänker jag rätt nu?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Suzuki-GS550-DOHC.jpg

Jag har också hittat företag som säljer specialverktyg för ändamålet. de flesta finns i USA. Du råkar inte ha kvar verktyget till din 1000 oanvänt i någon låda någonstans?

Jåke
2010-04-20, 12:59
Jag kan tänka mig att man behöver verktyget då det verkar som om kammen håller ner shimsen och släpper man på kammen så borde de flesta shims flyga all värdens väg. Tänker jag rätt nu?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Suzuki-GS550-DOHC.jpg
Gamla Suzuki's har i allmänhet överliggande shims som på din bild. Men det är inte fjäderbelastat och flyger iväg om man lyfter kammen, det är bara ditlagt ovanpå ventilkoppen. Verktyget har du för att trycka ner ventilen och kunna plocka ut och byta shimset utan att lyfta på kammarna. Fiffigt men inte lika varvtåligt som med shimset under koppen. :)

Mats Liifv
2010-04-20, 16:04
Gamla Suzuki's har i allmänhet överliggande shims som på din bild. Men det är inte fjäderbelastat och flyger iväg om man lyfter kammen, det är bara ditlagt ovanpå ventilkoppen. Verktyget har du för att trycka ner ventilen och kunna plocka ut och byta shimset utan att lyfta på kammarna. Fiffigt men inte lika varvtåligt som med shimset under koppen. :)

Det är precis som Jåke skriver!

Var ruskigt länge sedan jag hade hojen och sålde shimssatsen och verktyget samtidigt som hojen! Hursomhelst är det ingen svår operation att fixa!

Gurrag
2010-04-20, 17:23
Nej det verkar vara ett ganska lätt jobb efter tittat i verkstadshandboken. Jag har redan lyft på kåpan till kamaxlarna och kikat lite där under.
Dock så tror jag kanske får omvärdera vad det kan vara igen.

Det verkar som om kamkjedjan gått emot kåpan lite ( kanske 5 mm långt och en mm ljupt spår) så det syns att det är lite nerslitet. Kan inte förstå varför, kamkjedjespännaren verkade vara ok. Även när jag lyfte på kamkjedjan så verkade den vara lagom spänd. Ett litet glapp men inte mer. Något som alla Youtubefilmer jag tittat på angående kamjedjor säger är rätt.

Skulle det kanske kunna vara så att någon tidigare person använt en packning som inte varit tillräckligt tjock.

Innan jag skruvade isär kollade jag upp ljudet en gång till. Det är först när motorn blivit varm som ljudet kommer.

ska passa på att mäta och vid behov justera ventilerna eftersom jag redan är inne och rotar i de delarna av motorn.

Petlof
2010-05-18, 19:47
Hallå. Konstaterade nu precis på min Suzuki gs1000g -81, att startkopplingen var trasig. Märkte först att startmotorn inte alltid kuggade i utan frihjulade en del samt ibland slog. Tänkte inte så mycket mer på de. Efter att ha kört motorcykeln ett par vändor till så hörde ja nå svagt ljud som knackade vid tomgång samt i ännu högre frekvens vid dragläge på kopplingen och lågt varv. Vid vissa höga vartal rassla de ganska friskt. Ja bytte olja som ja blev tillsagd att göra av funbike här i Västerås.
Detta hjälpte inte så ja bestämde mig. För att ta bort vänstra sidokåpan på motorn och kolla dreven till startmotorn. De såg fina ut men startkopplingen satt löst axialt och kunde vridas en halv cm åt båda håll. Detta har med högsta sannolikhet orsakat missljudet.

Att tillägga är att mannen som ägde motorcykeln innan mig hade gått på och lagat den med svetsen. Vet inte exakt hur startkopplingen fungerar eftersom ja inte har någon avdragare till svänghjulet. Någon som har en ny startkoppling liggandes? Har hört att de inte ska vara så billiga nya... Kan ju hoppas de bara är smeta på lite fräsch locktite och dra åt insexskruvarna som går igenom startkopplingen in i svänghjulet.

Detta kan ju möjligen vara samma problem som den som startade forumet har.

Manne
2010-05-18, 20:34
Hej Petlof

Jag har ett svänghjul till en GS 750 med startmotorkoppling monterad, tyvärr så är det en spricka i höljet till kopplingen vilket är ett klassiskt fel på gamla GS modellerna och detta i sin tur gör att startmotorkopplingen inte griper in riktigt på vevaxeln (slirar)
Har även en egenhändigt tillverkad svänghjulsavdragare som fungerar utmärkt tillsammans med en ”mutterknackare”
Har du tur så är ditt hölje till startmotorkopplingen helt och då kan du använda de andra delarna från min koppling till att sätta ihop en hel.
Svänghjul, startkoppling och min svänghjulsavdragare kan du få gratis av mig mot fraktkostnad om du vill.
Se bifogade bilder.

/Manne

Petlof
2010-05-18, 21:13
Hej.

Låter helt klart intressant. Troligen fixar ja fram en avdragare imorgon bitti. Isf kan ja kolla lite dimensioner. Återkommer imorgon hur de går:-). Har du måtten på din? Diameter på svänghjulet där startkopplingen går på samt måtten mellan insexskruvarna. Vad vill du ha för kalaset?

Hälsningar
Peter

Manne
2010-05-18, 21:45
Lite mått från mina grejor
Ytterdiameter svänghjul 118mm, ytterdiameter startmotorkoppling 96mm, centrummått insexskruvar till startmotorkoppling 56mm
Hör av dig när du fått av svänghjulet (kan sitta som f*n) och tagit lite mått på dina grejor.
Lycka till.

/Manne

Gurrag
2010-05-18, 23:11
Vad roligt att det verkar lösa sig för er. Kom på att det kanske kan vara på tiden att ge alla som gett mig feedback i ärendet ett stort TACK och en liten uppdatering.

Efter jag fann spåret i ventilkåpan släppte jag på muttern till kjedjespännaren och drog runt motorn. Kedjan spändes faktiskt ganska mycket mer så jag tror problemet är löst (för andra gången). Sedan dess har jag ägnat min garagetid till att knacka ut en ny packning till ventilkåpan. Det tog sin lilla tid men nu är den klar. Jag använde 1.5 mm packningsmaterial istället för de 1.2 mm som jag uppmätte den gamla till. Tror att det skulle fungerat utan skrammel med den gamla packningen men den såg så dålig ut så jag passade på att göra en ny. Verkar inte kunna sabba något genom att använda tjockare packning så jag tänkte öka marginalerna lite när man ändå var igång.

För att förenkla tillgängligheten för ventilkåpan tog jag bort förgasaren och upptäckte då att de gummin mellan luftburk och förgasare som sitter på läcker som ett såll. Verkar faktiskt inte ens vara avsett för min hoj. Jag har dock kommit på en finurlig lösning som jag tror kommer fungera utmärkt. Kommer senare publicera lite bilder på det så ni alla kan få er ett litet garv. Dock kommer både ni och jag få vänta på bilderna då jag ska iväg till en utbildning i två veckor.

Tänkte passa på att åtgärda ett oljelekage i oljekylaren innan jag startar hojen igen. Vet inte riktigt om jag ska ta kylaren till en svetsfirma eller hitta en begagnad kylare. men det återstår att se.

återkommer efter provstartning av hojen.
/Gurra

Petlof
2010-05-19, 18:58
Nu har ja fått bort den med en bult och mutterknackare. Insexskruvarna som skulle fixera startkopplingen kunde ja skruva bort för hand! Hade ju inte varit så spännande om någon av skruvarna åkt ut och slagit sönder allt i sin väg.. Lagade även startkopplingen med svetsen:) Godset var inte sprucket utan hade bara fläkts upp lite i botten där fjädrarna sitter. Måtten stämmer inte riktigt överens med den som du hade. Tackar ändå för erbjudandet!

Har hört mig för på mc-demonteringar och mc-skrotar. Imorgon om allt stämmer så beställer ja en bättre begagnad från en gs 850. Tydligen så ska det sitta likadan startkoppling på dem som på gs 1000.

Funkar inte de så sätter ja på den ja lagat och beställer nya fjädrar och rullar från en av mc-skrotarna. En ny startkoppling skulle kosta 4000kr!!

/Peter