handdator

Visa fullständig version : Ljuddämpare-insats för minskat ljud?



Figurehead
2009-10-06, 21:06
Tänkte höra mig för lite om lite möjligheter att slippa igenom SBP med raka rör. Hörde för ett tag sedan att den godkända dB-nivån skulle sänkas till 85 dB, om detta nu stämmer medför det problem för mig, då min chopper smäller på som bara en chopper kan. =)
Fick ett tips att det finns nån form av ljuddämparinsatser att köpa, som man trycker in i utblåsen. Är det nåt ni känner till, och är dom bra i så fall? Eller har ni några andra tips för att minska ljudnivån, som inte påverkar utseendet på rören?

pewa
2009-10-06, 22:44
Är det custom-gjorda rör eller något märke? Kanske är så lägligt att det finns så kallade dB-killers att köpa till?

tomahs900
2009-10-07, 11:52
Dp killers e de du ska ha....vet ju man får såna "på köpet" när man köper slip on,bolt on el helsystem..
Kanske kan du höra med tillverkaren för dina pipor el tillverka nått själv...?
Finns ju ljuddämparull oxå du kan putta i först...men vet inte om de e så bra på en 4-t? Kanske nån annan härinne som vet mer om de...?

V Saarela
2009-10-08, 05:33
Antar att du vill bara att den ska klara besiktningen.

Crosskillarna byter ljuddämparull lite då och då, så det lär finnas hos din närmaste mc-handlare.
Själv har jag använt stålull från närmaste icabutik.

Vet inte hur ditt avgassystem är utformat. Har en Guzzi med fiskstjärtsrör modell raka rör hela vägen. Sitter ett par decibelkillers i dom(köpt från touringbutiken för länge sedan), men det är knappt märkbart på ljudförändringen.(eftersom det sitter ingen ljuddämpning runt)

Crosskillarna byter ljuddämparull lite då och då, så det lär finnas hos din närmaste mc-handlare.
Själv har jag använt stålull från närmaste icabutik. Ibland behöver man bara trycka in det i lagom dos...och ibland kan man tex använda en ölburk som stopper.
Lite fantasi så löser det sig :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild03/030428b3.jpg

Linnex
2009-10-08, 07:40
Har inte det med åldern på hojen att göra? Är det inte nyare hojar som är typade att klara 85 db och har det då som besiktnings krav medan de lite äldre innan regeln kom skall klara 103 db?
Årtalet har jag ingen aning om...

Mc-Bosse
2009-10-08, 12:07
Jag tycker det är dumt att medvetet höja ljudnivån och sänka den bara för besiktningen.

Figurehead
2009-10-08, 18:42
Hittade en sån här, fattar jag rätt att det är en insatsdämpare som passar i ett rakt rör, förutsatt att dimensionen är rätt?
http://i118.photobucket.com/albums/o91/figurehead242/dmpare.jpg

Det jag letar efter är ett sätt att permanent sänka ljudnivån, för att slippa köpa stålull osv. inför varje besiktning.

Scorpio
2009-11-19, 17:09
Minskat ljud?!? ;) :D

Skämt åtsido så besiktar jag båda mina Ducati med termignonidämparna monterade. Visserligen är det inte någon radikal ljudnivå men de är inte lagliga. Det har i alla fall aldrig varit några problem :)

Och skulle någon nitisk konstapel ha åsikter är det tur att man är med i bullerfonden.. ;)

Det finns dock s.k. db-killers att köpa om man skulle vilja tysta hojen vid exempelvis besiktning. Man borrar ett hål längst bak i ljuddämparen för att därefter peta in dom i röret och fäster med en bult.

erkagn
2009-11-19, 17:17
Har inte det med åldern på hojen att göra? Är det inte nyare hojar som är typade att klara 85 db och har det då som besiktnings krav medan de lite äldre innan regeln kom skall klara 103 db?
Årtalet har jag ingen aning om...

Har för mig årtalet är 2004, men inte riktigt säker.

erkagn
2009-11-20, 07:00
Kommer ihåg för länge sen. Brorsan hade köpt en Honda 750 med 4-1-system. När vi skulle besikta den så proppa vi ljuddämparn med trasor. Den gick inget bra. Och besiktningsmannen fiskade ut trasorna. Så det blev ombesiktning med 4-4-systemet på.

akems
2009-12-08, 17:14
Jag köpte några ändrör till den gamla folkvagns baggen och änvänder som dämpning,de är ganska efektiva.Hittade dom på e-bay i tyskland men finns även i sverige till lite annat pris