handdator

Visa fullständig version : Regler för övningskörning



Fredd
2007-06-27, 01:57
Hej!

Flickvännens bror funderar på att ta mc-kort och frågade om jag kunde övningsköra med honom.
Det gör jag gärna men jag har dålig koll på vad som gäller nuförtiden.

Måsta jag gå någon utbildning? Får jag köra bil/mc bakom eller måste jag åka bakpå?

Nina
2007-06-27, 07:05
Du måste antingen:
1) sitta i sidovagn om mc:n har sån
2) sitta bakpå mc:n
3) sitta på egen mc

Du måste inte köra bakom eleven som många tycks tro (var folk nu fått det ifrån??), man får faktiskt köra framför sin elev, och uppsikten ska vara noggrann = flertalet kikande i speglarna om du kör före eleven. :D

Du får inte sitta i bil bakom eleven...

Här är länkar till körkortslagen: Rixlex (http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFSR_ERR&%24%7BBASE%7D=SFST&BET=1998%3A488&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW) | Notisum (http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19980488.htm)

Hoppas de reder ut eventuella frågor. :D

pewa
2007-06-27, 22:16
Nu svarade Katarina på det mesta men kan tillägga ett par saker :)

Bilskolor får åka efter i bil men inte när du övningskör privat. Sen måste alla handledar såvitt jag vet gå en kort handledarutbildning. Nån som har erfarenhet från den?

Intressent det där med att man får åka framför, aldrig tänkt på det!

Gibson
2007-06-27, 22:54
När jag tog kortet så var det mycket lättare, den som man hade som ledare när man var ute och övningskörde behövde bara ha haft körkortet i 3 år sen så åkte han på en egen hoj. Så ni förstår nog att det blev mycket åka och man kallade det för övningskörning, det var det väll i och för sig men man åkte ca 400 mil innan jag hade kortet så jag hade mycket övningskörning i fickan.

Fredd
2007-06-28, 02:53
Tack för svaren, ska kolla in körkortslagen så det blir rätt från början :)

Gert
2007-06-28, 06:12
Sen måste alla handledar såvitt jag vet gå en kort handledarutbildning. Nån som har erfarenhet från den?
Intressent det där med att man får åka framför, aldrig tänkt på det!
Det behövs ingen hanledarutbildning när det gäller mc än det är bara för bil ( B ) man ska dock vara godkänd som handledare och sen kan man fundera på var det är lättast att se Fel/Bra saker som eleven gör genom sin egen backspegel eller rakt framför sig.

Nina
2007-06-28, 06:51
Bilskolor får åka efter i bil men inte när du övningskör privat.


Får de?? Här i kommunen finns en trafikskola som gör så och de får inga elever, alla har fått för sig att även läraren ska sitta på mc och inte i en bil bakom så de blir inte anlitade. T o m jag tog en annan trafikskola (Grönlunds). :D


Intressent det där med att man får åka framför, aldrig tänkt på det!

Jag har letat och lusläst igenom hela körkortslagen och hittar inget att handledaren måste köra bakom, det står ingenting nånstans om placering elev – kontra – handledare. :D
Däremot att uppsikten måste vara noggrann, då blir det en hel del kikande i speglarna om eleven kör bakom. ;D

pewa
2007-06-28, 19:18
Sen måste alla handledar såvitt jag vet gå en kort handledarutbildning. Nån som har erfarenhet från den?
Intressent det där med att man får åka framför, aldrig tänkt på det!
Det behövs ingen hanledarutbildning när det gäller mc än det är bara för bil ( B ) man ska dock vara godkänd som handledare och sen kan man fundera på var det är lättast att se Fel/Bra saker som eleven gör genom sin egen backspegel eller rakt framför sig.


Aha, där ser man.. trodde handledarutb. gällde alla körkort.
Jag tror iof inte nån skulle välja att åka framför istället för bakom även om man nu får det.. Som du sa, svårt att se vad eleven gör.

Det där med bil bakom verkar inte vara så vanligt men jag har sett det ett par gånger här hemma.

Nina
2007-06-29, 07:29
Jag har kört till ställen dit jag inte hittar alls, då har min handledare kört före mig för annars hade det nog blivit ett evigt felkörande och stannande överallt och så hade det tagit så mycket längre tid innan man är framme. :D

Printer
2007-06-29, 11:05
Ansökan om att få vara handledare beviljas av länsstryrelsen MEN de handlägger inte ärendet förrän man betalat avgiften på 120 spänn.
Betala först, ansök sedan. Annars blir det en lååååång väntan.

Sedan får väl inte handledaren sitta på övningshojen? Utan han skall åka på egen maskin, men om han ligger framför eller bakom har ingen betydelse.

Katarina:
Jag skulle testa att köra privat, om din lärare sagt att du är mogen så klarar du dig även som privatist.

8) Printer

Nina
2007-06-29, 11:22
…men jag har ju skjutsat min lärare på hojen? :)

Tror nog mitt självförtroende fick sig en törn av den där nitiske f*n. Får se hur jag gör, just nu känns det mindre motiverat. :-\

Printer
2007-06-29, 12:33
Lärare Visst...
Handladare, tror inte det.

Fredd
2007-07-02, 00:02
Finns det att köpa övningskörningsvästar? Hur gör ni när ni kör?

Nina
2007-07-02, 07:03
Jupp, Yamaha Center i Haninge har såna. Kostar 395:-.
Men jag hade hunnit tillverka en egen väst långt innan jag såg dom. Jag köpte en väst på Biltema och en plastskylt och limmade fast med kontaktlim. Kostnad: 220:-

Den på Yamaha Center har dragkedja fram. Biltema-västen har kardborreknäppning i sidan som knäpper ibland upp sig och västen fladdrar i vinden. Något irriterande… ;)

pewa
2007-07-03, 00:22
Det finns som sagt färdiga västar att köpa.. när jag övningskörde tog jag en vanlig övningskörningsskylt och satte antuingen på jackan eller på en ryggsäck, det funkade iaf!

Gnistvändaren
2007-07-03, 09:51
Finns det att köpa övningskörningsvästar?


Visst: http://www.mcweb.se/ShowProduct.aspx?ProdID=2250&cat=124

Printer
2007-07-03, 10:13
Jag övningskör med en liten specialskylt framtagen för mc.
http://www.mcnytt.com/

Försökte få in en bild men vet inte hur man gör, men skylten är lika bred som regplåten och kostar 50 spänn + en tia i frakt.
Har haft polisen bakom mig och de har inte sagt ngt :)

Diskret var ordet.

8) Printer

pewa
2007-07-03, 18:56
http://www.mcnytt.com/media/skyltsmal.jpg

Bara att klicka på Infoga bild, knappen under där man väljer kursiv stil. Sen lägger man in adressen till bilden mellan "taggarna", typ såhär:


http://www.hemsida.se/bilder/bild1.jpg

Smart lösning förresten 8)

Printer
2007-07-04, 07:27
Tackar.
Det var prexis den bilden jag ville visa.
Det står ingenstans hur stor eller liten den skall vara och i min värld spelar storleken roll, i allafall i detta fall.
Va, eller... Näee. Glöm det.
8) Printer

muzza
2007-08-25, 12:57
För att övningköra behös ingen kurs för handledaren när det gäller mc,man kan ha flera handledare,tillståndet varar i 4 år och kostar 120kr pr.st.Man kan köra både bakom och framför.Tänk bara på att vid uppkörning ska hojen vara 750 cc.Detta gäller körkort för tung mc.