handdator

Visa fullständig version : När löven faller



Gurrag
2009-10-04, 21:13
Dagen har spenderats till större delen i sadeln på mina runt 80 hästar. Det började med att jag åkte en sväng till Biltema för att köpa regnhandskar (det börjar bli lite kallt på grund av blåsten med mina sommarhandskar) och första hjälpen till min mc. Det blev faktiskt två förstahjälpenkuddar. En större till min packbox och en lite mindre som jag fäst under metallponnyns sadel. Kanske kan vara bra att ha någon gång i framtiden om man är först till en olycka eller skada. Efter det blev det en sväng till macken för att fylla på lite luft i däcken och soppa i tanken. Det slutade med att jag även investerade i Ahlgrens bilar och en läskeblask. Funderade ut att Ahlgrens kanske borde göra motorcyklar som smakar bättre än bilarna eftersom det är så många gånger roligare att köra hoj än bil.

Efter det så for jag kors och tvärs genom hela Närke. Det var molnigt större delen av dagen med inslag av både regnstänk och solsken. Men det var underbart att glida fram på vägarna kantade av höstens alla färger. Riktigt förtrollande med färgerna, vindbruset, lukterna och draget från glipan i visiret. Förstod ett par extra dimensioner med MC-åkningen idag och hoppas på att det finns många fler att utforska. Tankarna for iväg till er andra på forumet och hur skojigt det kommer bli den dagen jag äntligen får träffa och åka med er. Kanske om det blir någon fin höstdag eller kanske i vår. Ser fram emot dagen oavsett när det blir.

Under dagen avverkade jag nog runt 20 mil kringelkrokiga vägar och njöt av varenda meter. Jag hittade ett par mycket trevliga vägsträckor som jag gärna delar med mig av ifall någon vill veta bra mc-sträckor i Örebrotrakterna. Jag tog en liten tur förbi mitt enda kantarellställe. Kantarellerna är länge sedan borta men ett bra ställe är värt ett extra höstbesök för att tacka för året. En fin bild av min MC på den lilla skogsvägen blev det i alla fall.

Mot eftermiddagen var det dags att åka mot garaget. Vinden tilltog och i luften fanns kringvirvlande löv från träden. Något enstaka fanns på vägbanan men på kanterna låg det små drivor. För mig har MC-säsongen just börjat även fast den kanske inte blir den längsta.

Kastar in lite bilder i ett album också =)
http://www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=226

adara
2009-10-04, 21:47
Håller med om att det är underskattat att åka hoj på hösten! Var ute och åkte flera timmar i eftermiddags idag (trots en del regn och blås) och det är som du säger, otroligt fina färger. Lite utmanande åkning för en nybörjare med allt regn och löv, men men, det är ju bara att ta det lugnt och lära sig hantera det också=) Det enda jag drog mig för idag var dom små grusvägarna. Gillar grus, men i regnet kändes det lite för mycket som att utmana ödet. Får nog bli säkrare på min gräshoppa först.

Fina bilder, ser verkligen ut som en skön mc-väg!=)

Jonas
2009-10-04, 21:55
Trevligt med lite längre historier ur verkligheten! Tack, gurrag! :)

Gurrag
2009-10-04, 22:09
Trevligt med lite längre historier ur verkligheten! Tack, gurrag! :)

En stor anledning till att hojen.nu är så bra är alla initiativrika människor som gärna delar med sig av sina upplevelser. En av mina favoritberättare och förebilder på området är du Jonas =).

Jonas
2009-10-04, 22:33
Alltför vänligt av dig gurrag! Försöker tänka på att det är roligare att läsa/ta del av en berättelse om man målar den i lite bilder och då blir ofta texten lite längre. Men det gör jag bara när det är något extra kul eller intressant som jag vill dela med mig av. Hoppas få tillfälle till att skriva, och läsa, många sköna stories nästa säsong. ;)

Guzzi-Leif
2009-10-04, 22:49
Och här blir det en kortis:

Dagens 15 mil med temp mellan 5 och 8 grader och med regnet hängande i luften var vacker. Fast nog var det gott att jag, för första gången denna säsong, tog på mig långkalsongerna.

Molgan
2009-10-05, 01:10
Funderade ut att Ahlgrens kanske borde göra motorcyklar som smakar bättre än bilarna eftersom det är så många gånger roligare att köra hoj än bil.
Intressant reflektion. Jag är en hängiven konsument av Ahlgrens bilar, och en egenhet med dem är att man alltid måste ta 3 åt gången, alternativt 6, 9 eller andra storheter av 3, dvs samma mängd av varje färg. Går inte antalet av varje färg jämnt upp i påsen blir det alltid kris på slutet och sånt kan förstöra en hel dag. Motorcyklar har ju samma egenhet, man måste äga minst tre för att täcka in de basala hojbehoven. I mitt fall har jag en grushoj och en gathoj men saknar en köralångthoj. Känslan är densamma som när man sitter där med en vit och en rosa skumbil och inte kan hitta nån grön hur man än rotar i påsen.

Så Ahlgrens hojar borde helt klart lanseras, naturligtvis smakrikare och i en snyggare förpackning än bilvarianten.

Jan-Olov
2009-10-05, 19:16
I fredags var det fint väder här i Lungby trakten och jag var LEDIG så jag passade på att åka en sväng. Frosten släppte inte förrän efter tiotiden och temperaturen kom upp lite vid tolvtiden så då körde jag en runda, jag körde runt sjön Åsnen. Det är en vacker väg som går mycket utefter sjön så att man har den som utsikt sedan körde jag in på öarna med bland annat Cirkön, vidare ner till Urshult där vände jag norr ut igen utefter östra sidan. Denna väg ser man inte sjön men däremot flera gamla småbyar med vackra landskap runt om kring. Jag hamnade i Växjö för att sedan ta vägen över Gemla till Alvesta sedan hem till Ryssby. Det blev en runda på ca. 16mil.

I söndargs hade SMC kronoberg sitt årsmöte, jag och en klubbkompis tänkte deltaga så efter ett tag så bestämde vi oss att ta hojarna trotts att det blåste som fan och regnade till och från. Det gick inte att hålla en rak kurs men slappnade jag bara av så gick det bra men någon nutningsfull resa var det inte. Vi var inte ensamma som körde hoj till mötet jag tror att vi var sex stycken som körde hoj.
Så lite har jag fått köra i höstvädret och det är som någon sa väldigt friskt och myggfritt.

Mc-Bosse
2009-10-05, 19:53
Jag är en hängiven konsument av Ahlgrens bilar, och en egenhet med dem är att man alltid måste ta 3 åt gången, alternativt 6, 9 eller andra storheter av 3, dvs samma mängd av varje färg. Går inte antalet av varje färg jämnt upp i påsen blir det alltid kris på slutet och sånt kan förstöra en hel dag.

En besök hos en psykolog kanske? ;)

Jonas
2009-10-05, 20:09
I söndargs hade SMC kronoberg sitt årsmöte, jag och en klubbkompis tänkte deltaga så efter ett tag så bestämde vi oss att ta hojarna trotts att det blåste som fan och regnade till och från.

Är det inte förbjudet att åka andra transportmedel till SMC´s möten? :eek:

räven
2009-10-05, 20:52
Är det inte förbjudet att åka andra transportmedel till SMC´s möten? :eek:

Haha, borde vara det. Jan Olov träffade någon på en BMW 1200GS.

Jan-Olov
2009-10-05, 21:21
Jasså det var du, där ser man.:)

Molgan
2009-10-07, 19:46
En besök hos en psykolog kanske? ;)
Nejnej, alla drabbas av detta. De som inte erkänner lever i förnekelse.

Skulle ställa undan SV'n för vintern i Fredags men nån hällde öl i mig så det fick vänta. Tyvärr så har snön legat permanent sen dess (hade tänkt ställa den hos mina föräldrar i västerbottens inland) så det ser ut som jag missade sista chansen.. Får försöka ragga ihop en bil och ett släp, känns som ett hån mot hojen att den inte ska få gå till den långa vilan för egen maskin.

Yamahan hade jag tänkt behålla i stan och köra tills asfalten inte syns längre och sen göra som i fjol och gömma den i källaren på jobbet. Är ett helsike att ha 2 hojar men inget garage. Har försökt hyra in mig i ett men ingen lycka än. =/

adara
2009-10-07, 21:31
Skulle ställa undan SV'n för vintern i Fredags men nån hällde öl i mig så det fick vänta. Tyvärr så har snön legat permanent sen dess (hade tänkt ställa den hos mina föräldrar i västerbottens inland) så det ser ut som jag missade sista chansen..

Vad glad man blir att man bor lite längre söderut!=) Åkte en liten tur runt Stockholm idag i finaste (dock en smula blåsigt) höstväder. 11 grader och sol, första gången jag inte har frusit om händerna sen jag tog lappen=) Får hoppas att vintern kommer sent i år, känner mig inte alls klar för säsongen..

Jonas
2009-10-07, 21:48
Vad glad man blir att man bor lite längre söderut!=) Åkte en liten tur runt Stockholm idag i finaste (dock en smula blåsigt) höstväder. 11 grader och sol, första gången jag inte har frusit om händerna sen jag tog lappen=) Får hoppas att vintern kommer sent i år, känner mig inte alls klar för säsongen..

Så då följer du med oss på äppelturen? Kul!! Kan varmt rekommendera att åka i grupp och vi har det alltid himla trevligt!

adara
2009-10-08, 08:12
Så då följer du med oss på äppelturen? Kul!! Kan varmt rekommendera att åka i grupp och vi har det alltid himla trevligt!

Det kan hända! Måste dubbelkolla med sambon att vi inte är upptagna på annat håll bara. Och så kanske jag får läsa om tråden om gruppåkning innan, så att man inte blir utkastad efter halva resan=)