handdator

Visa fullständig version : En dag i spåret av............



on2wheel
2009-10-02, 08:05
10.00 ska vi träffas några stycken för en Offroad "sväng". Light enduro eller LGF som en del benämner det också, vad vet jag.
Det är första gången jag hänger med dessa enduraner eller offroaditer.

Hela dagen skulle resan ta och idag så är klädseln, antal plagg/lager med tunna underställ den stora frågan kanske, börjar nog med ett tunt lager förmycket, ett vind ställ som är litet och lätt om jag behöver plocka av det... Termometern står på 6+ här inne i stan, så säkert har det varit kring nollan utanför tätbebyggelsens områden.

Har haft lite tid sedan förra helgen att "se över" TTR`n och plockade av hela bakramen för att kolla fjäderpaketet, 1a gången någon gjort det såg det ut som, spände fjädern hela 2,5 cm så nu känns den stabil i bak och redo för lite take off...
Hojen ser ny ut... Kul.
Borrade också upp luftburken och skyddade de nya hålen, 26 st 8 mm under sadeln, med tunt skummgummi.
Höjtde styret, som satt i princip löst??
Satte på ett nytt Biltema Enduro bakdäck 140x80x18 á 346:- !!?? Det är värt att prova i allafall.


Så nu ska vi vara redo för ett nytt "ha riktigt kul" äventyr :).

Ha det.... "Jösse" och alla andra!

Molgan
2009-10-02, 08:14
Ha kul, och avlägg gärna en rapport sen angående Biltemas sula. Har hört blandade kommentarer om det, vissa säger att det är ostabilt och på sin höjd håller en helg medans andra tycker det är ett kap.

Hur långt kör ni?

Mats Liifv
2009-10-02, 08:25
Ser fram emot en rapport från dagen!

Hade samma erfarenhet av min TTR, att styret satt löst helt plötsligt. Lite gänglåsning kan vara bra.

on2wheel
2009-10-02, 19:27
Hallå.... Skönt att se att några har varit med mig härifrån idag, Tack för det stödet.

Fy fan vad roligt jag har haft.... Och villken dag sen, strålande solsken från klar blå himmel, damfria spår och vägar...*blink* (hojen är inte ren.nu)
Helt underbara mil, 25+ stycken blev det och nu är jag lite mör, skrattar! Men jag har tur, för det är bara i underarmarna som känns lite, konstigt nog... Har ju ett herre "Jösses tips" att ta till när det börjar att kännas någonstans. Tack för det "Mannen".

Biltemas enduro däck var i början en skräckupplevelse... Minst sagt, fråga mig inte varför...
1 de är antagligen minst 6-12 månader gamla och det behövde skavas av några tiondelar, kanske så mycket som 8-12 stycken sådana innan det det var moget och bet ifrån/i.
2 nabbarna sitter väldigt glest.
3 fylde på en massa luft tillslut 1.7 kg, då blev däcket stabilare även om det då tar längre tid för att uppnå arbetstemp.
4 det behövs värme i däcket för att det ska vakna....

Men... Men... kära vänner efter 6-8 mil så... är det helt okey, jag gillar fan däcket och för de få slantarna som det kostade, så funkar det överraskande bra.
Jag upplevde däcket som riktigt "säkert" och fantastiskt roligt de sista 15 milen, stabilt, trovärdigt, hållbart och helt okey.
Men vi hade de absolut bästa tänkbara förutsättningarna man kan ha, lite, lite fuktigt underlag, svalt,frost i gräset nästan hela dagen, och vi körde inte tävling.

TTR´n är helt grym trots sin gamla konstruktion, vilken fin maskin. Vår körkarl för dagen körde BMW´s nya G 450 x och han var mäkta imponerad av TTR´n.... Och han var inte ensam om det idag.
Ja du Jösse.... Vad ska jag säga mer än att det funkar än i dag... Skrattar!

Nu ska Susanne få masera mina armar så är det bara på den imorgon igen.....

Har lite bilder men har fortfarande ingen kläm på hur jag lägger in dem i tråden så de hamnar väl i mitt album så småningom.

Tack till er alla som var med idag och tack för kaffet och kanelbullarna mitt ute i skogen Anders.... Snacka om överraskning.

Tjjoooo....Hoooooo.... Wrrrooooommmm..........

Nina
2009-10-03, 05:39
Min man körde sin XT250 i skogen utanför huset här, han blev biten kan man säga. :)
Du verkar ha haft kul med TTR:en, tror du gillar den mer och mer ju mer du kör den. Mats verkar sakna sin? Köp en till Mats, så kan du och on2wheel köra i skogen. =)

on2wheel
2009-10-03, 17:17
Min man körde sin XT250 i skogen utanför huset här, han blev biten kan man säga. :)
Du verkar ha haft kul med TTR:en, tror du gillar den mer och mer ju mer du kör den. Mats verkar sakna sin? Köp en till Mats, så kan du och on2wheel köra i skogen. =)

Ja biten är helt rätt ord, i benet nästan, av ett vildsvin, vi kom alldeles in på tre stora svin som frustande tittade skräckslaget på oss från 2 meters håll, innan de kilade i väg ut på en åker.

Mats och jag kan binda er XT 250 imellan oss och hålla linorna sträckta, så håller han sig nog på hjulen ett par tre timmar. Kul att han är på G med A suget din man.


Var i garaget och gjorde en allvarlig översyn på TTR´n idag, stod och tittade på den en lång stund, så nu är den redo för en ny tur i morgon!

P.s Sprutade på lite olja på kedjan också... Skrattar D.s.

09.00 sticker vi!

on2wheel
2009-10-04, 17:52
Något 9.00 blev det inte idag!
Kanske var lika bra det. Finns en mening med allt antagligen!

Var ner i garaget och kollade lite till på TTR´n... Skrattar :D !
Kollade in bak däcket lite extra med tanke på vad Molgans vänner sagt och alldeles riktigt så vi första anbliken såg det regält slitet ut på mittsektionen.
Som tur var så har jag ett till, ett nytt som jag nu mätte klackarna på.
Dock så när jag köpte de, så var min reaktion... Att klackarna mitten på var väldigt låga redan som nya och få!!
Och nu när jag kört så såg det använda däcket hårt annsatt ut, men skjutmåttet avslöjade min oro som falsk!

1.5 till max 2 mm var borta efter dj-gt hårt körande under 25-26 mil måste ju var helt okey :) .
Orsak torde vara de redan "låga" nabbarna från början och att de nu dessutom är lite rundade i kanterna gör att de ser mer slitna ut än vad de igentligen är.

Sen om de nu duger för en sväng till det är en helt annan sak, själv så kommer jag att köra hårt med det minst en gång till.

På sidorna ser det riktigt bra ut fortfarande.

Ha det!

on2wheel
2009-10-05, 18:02
Nu ska vi se, måste ju prova.

Håll till godo, bilder från 2/10.
Vi var inte bara tre "svin" ute och svinade med hojarna i fredags, vi mötte ju tre riktigt vilda svin också.:D:D:D