handdator

Visa fullständig version : Gitarrsound



Gibson
2007-06-26, 15:50
Som jag har sagt förut så är jag tokig i gitarrer och vill veta vilket sound ni gillar.
Själv så föredrar jag Gibson Les Paul soundet för det är lite skitigt sound och betydligt varmare sound än vad Fender har. Hoppas på att alla deltar i omröstningen.

pewa
2007-06-26, 16:46
Du har inte röstat själv äns en gång ;)

Kan inte så mycket om gitarrer men jag gillar soundet på min stålsträngade akustiska.
Är glad amatör men stålsträngad ger lite mer rockigare ljud även om den passar till visor och liknande också.

Gibson
2007-06-26, 17:02
Nu har jag röstat.

Fredd
2007-06-27, 01:54
Fender Stratocaster får det bli för mig, säger bara Jimi Hendrix! ;D

pewa
2007-06-27, 21:52
Skillnaden på en stratocaster och en telecaster?

Gibson
2007-06-27, 22:42
Stratocastern har tre mikrofoner medans telecastern bara har en oftast, det gör att du inte har så många möjligheter när det gäller att välja ljud, telecastern låter väldigt mycket country tycker jag. Torrt ljud i mina öron.

Scorpio
2007-07-16, 20:04
Har en "välanvänd" så´n här som jag kom över för lite och ingenting:
http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=51&CollectionID=6

Tyvärr kan jag väl inte direkt påstå att jag kan lira, men nå´n dag ska jag ta tag i det och lära mig spela "på riktigt"..

Printer
2007-07-17, 07:57
Jag är hörselskadad och har svårt att höra klangskillnader MEN jag går på gitarrkurs på vintertid och jag har en stålsträngad akustisk gura som är ganska lättspelad och en kopia på en Gibson...
Den heter Epiphone GS och till den har jag en Fender stärkare på 20W och det räker för att både jag, grannarna och hunden på andra sidan gatan hör att jag inte är färdiglärd.

Det är zatanz så roligt, pröva själv.
Man får en hyffsad akustisk leksak för 1000 spänn och det räcker att börja med.

8) Printer

pewa
2007-07-17, 21:28
Printer, instämmer.. det är riktigt skoj! Är också amatör på gura, vilket hörs, men det skiter jag i :)

Fick min i present förra året, kan inget om gitarrer men det är en stålsträngad akustisk, Ibanez.

kriegserklärung
2007-07-18, 11:24
hehe du verkar ha förbisett en massa andra märken :P jag är ju dock basist men har spelat gura länge. ett bra ljud ( om man gillar metal dvs ) är att fixa en Ibanez av RG serien samt styra upp en 80 w marschall stärkare. perfekt för hemma bruk.

min bas rigg är dock av en annan kaliber. kör på en BC Rich Warlock NJ serien med aktiva mickar, boss bass dist och tuner, Hartke Rigg med en 300 watts topp och en 4 + 10 cabinett. ett sånt tryck då vi repar att jag kan ej ha nån volym högre än halva för då överröstar jag trummor och allt 8)

carpelux
2007-07-26, 04:01
Lyssna på Tab Benoit, han spelar telecaster som en gud.

Boogieman
2007-10-21, 21:42
telecastern låter väldigt mycket country tycker jag. Torrt ljud i mina öron.
Lyssna in Steve Morse. Inte det minsta torrt. Själv har jag varit ägare av en Gibson ES 335-68 och va helnöjd. Sen blev det en tele för att avslutningsvis ha en strata i mina ägor. Kan inte hjälpas, men Stratan är nog den mest allrounda guran jag spelat på 8)