handdator

Visa fullständig version : varför byter vissa styre??



Jonas76
2009-09-23, 22:17
Som sagt, varför byter man ut org. styre mot ett cross dito eller s.k. fatbar styre??
Kan nån förklara för mig?

Molgan
2009-09-23, 22:36
För att det ser tufft ut! :p Bytte till fatbar på min Tenere för att orginal var för smalt, flexigt och för att bli av med vibrationer (och för att jag krökte orginalstyret i en vurpa..). Att man sätter crosstyre på streetfighters är väl förmodligen för bättre kontroll när man fightas eller vad man nu gör med en sån.

Jan-Olov
2009-09-24, 06:22
Att ändra på hojen gör man väll mäst för att det är kul att göra något eget med maskinen, inte för själva behovet. Säger man något annat är det mest bortförklaring för sig själv bara för att motivera ändringen.

Molgan
2009-09-24, 07:20
Att ändra på hojen gör man väll mäst för att det är kul att göra något eget med maskinen, inte för själva behovet. Säger man något annat är det mest bortförklaring för sig själv bara för att motivera ändringen.
Nja, det gäller nog inte alltid. Alla ändringar jag gjort på mina hojar har varit behovsstyrda. Enda ändringen jag gjort bara för nöjes skull var att slänga den enorma plastläppen bak på SV'n. =)

Jåke
2009-09-24, 07:34
Det är lite som att fråga varför det finns motorcyklar med olika styren. Eller varför man bygger egna customhojar, eller fighters av sporthojar. Eller monterar packväskor för den delen... Det finns ett behov eller en vilja antingen att bara göra nåt eget, man vill ha en speciell hoj men trivs inte med/klarar inte sittställningen. Man vurpade och krökte originalet, man vill ha en annan vinkel för att originalet passar inte de långa/korta armar man har... osv

En sporthoj med rakt och brett styre har oanad nöjespotential för den som inte kört. Väldigt lätthanterligt och busigt men samtidigt med sporthojens egentligen vansinniga prestanda. Ett sätt att få ner farten och upp busfaktorn, det är inte sååå roligt att harva runt på en original gixxer 750 i 70 knyck. Men montera att fatbar och släng kåpan så sitter man mer upprätt och har helt plötsligt en allroadhoj :)

När det gäller hojar som redan har rakt styre... handlar det ofta om handledsvinklar istället.

tomahs900
2009-09-24, 07:47
Håller med...bytte på min gamla från 22mm till renthals fatbar..
Lite högre o smalare än orginal...samtidigt packade jag upp sadeln
ett par cm....o vipps hade jag en helt annan hoj där man
riktigt kände att man hade kontroll på den i alla läge.

Jonas76
2009-09-24, 07:52
funderar på att testa att med cross styre på duccen...nu är det ju iofs ett brett o rakt styre på...men testa kan man ju o se vad man tycker.

pewa
2009-09-24, 21:31
Tycker att styre kan göra mer än man tror.. känner de som bytt och tyckt att hojen blivit som ny att hantera när det svänger.

Testa, helt klart!