handdator

Visa fullständig version : 5 år senare!



on2wheel
2009-09-23, 21:50
Kanske är cirkeln sluten och prövningarna över.
Eller så är dörren bara än mer öppen.:rolleyes:

I nästan fem år så har jag/vi prövat att åka andra typer hojar än vad vi "fastnat" på tidigare.:p

Ingen av alla de mc som givit oss ca 8-9000 mils hojande dessa 5 år har varit dåliga, tråkiga eller oåkbara, tvärtom så har alla, var och en på sitt alldeles egna sätt, bidragit med massor av erfarenhet, spänning :eek: och glädje.

Nu så står dock det en Enduro och en stor Offroad i garaget + gammel hojen GS750L´n såklart och ordningen verkar återställd.

Var ute i dag, 4 timmar och smiskade grus så det stog härliga till, mitt i älgjakten :D visade det sig, och fy fan va kul det är och villken fin hoj, super nöjd och lite ringrostig, även om TTR´n varvade ur på 5´an vid något tillfälle och stenarna yrde på grusslingan.

Yaman är en 03´a.... Alltså en kick hoj.... >:( En 600cc 4 taktare som ska kickas efter varje stopp och som dessutom ska gå igång då också.
Min skräck.... Vet inte varför jag har fått för mig något sånt... men så var det.
TTR´n startar på första kicken istort sett varenda gång och även om det käns i höger insida lår och i knävecket så är jag riktigt överraskad att den "rullar" igång vid istort sätt varje försök.

Ska ut med BMW gänget på nu på lördag, om det nu är meningen, 250 kilometer grus, fantastiskt.

Hur som så är jag tillbaka vid mina kära "skogsmaskiner" efter fem år och nu har jag betydligt mer på benen vad gäller betydligt fler hojar.... och vem vet så kanske det är vad hojandet går ut på att våga prova olika typer av mc , med olika storlekar och framför allt ha riktigt dj-a kul.

Har jag haft riktigt dj-a kul då...... Ja vad tror ni??

Ha det Lucas GB on2wheel

P.s.
Detta är hojarna märkesvis.
BMW k100RS se, R1100RT, R1200GS, R1200GS adv (favoriten), R1200RT, R1200CL, F800GS, f650GS (tog vi aldrig ut), R1100S se, 650GS.
Kawasaki VN800 Drifter (indian kopian och en riktig favorit pga 800 motorn) VN2000 Custom.
Suzuki Savage 650, Brugman 650, GS750L (älsklingen).
Säkert någon jag glömt...
Hummm... Många BMW blev det:D.
D.s.

Mats Liifv
2009-09-24, 06:46
Yaman är en 03´a.... Alltså en kick hoj.... >:( En 600cc 4 taktare som ska kickas efter varje stopp och som dessutom ska gå igång då också.
Min skräck.... Vet inte varför jag har fått för mig något sånt... men så var det.
TTR´n startar på första kicken istort sett varenda gång och även om det käns i höger insida lår och i knävecket så är jag riktigt överraskad att den "rullar" igång vid istort sätt varje försök.


Man har den där känslan i början att hojen inste ska starta när man står mitt ute i "ingenstans". Känslan går så småningom över och man vet att den startar. Har man bara rätt teknik och hojen är servad som den ska så funkar det! ;D

Ove
2009-09-24, 15:20
Kanske är cirkeln sluten och prövningarna över.
Eller så är dörren bara än mer öppen.:rolleyes:

I nästan fem år så har jag/vi prövat att åka andra typer hojar än vad vi "fastnat" på tidigare.:p

Hur som så är jag tillbaka vid mina kära "skogsmaskiner" efter fem år och nu har jag betydligt mer på benen vad gäller betydligt fler hojar.... och vem vet så kanske det är vad hojandet går ut på att våga prova olika typer av mc , med olika storlekar och framför allt ha riktigt dj-a kul.

Har själv provat runt lite. Kommer aldrig att bli "bra" på grus och terräng, men vilket j-a lyft det var att komma i sadeln på min DR. Ordentligt hög och därmed en bra körposition och möjlighet att stå och köra när det blir gropigt + att för min rygg är det helt uteslutet att sitta a´la custom. Smala och fina däck så att den är ganska okänslig för spår och asfaltsskarvar. Den har blivit förstavalet när jag åker själv och ska åka längre sträckor. Enda problemen är att den är för kort i dynan för att ha passagerare + att enstånkan käkar bakdäck med en väldig fermitet.

Lätt gjort att fastna i offroadstuket ;)

on2wheel
2009-09-24, 19:46
Man har den där känslan i början att hojen inste ska starta när man står mitt ute i "ingenstans". Känslan går så småningom över och man vet att den startar. Har man bara rätt teknik och hojen är servad som den ska så funkar det! ;D

Var ner i Garaget med hela munderingen på idag. Som jag skrivit om i mitt album så gav jag ju bort alla skydd och prylar till en lovande 14 åring, så det var ju bara att skaffa ny nu, så med nya knä, axel, mag, rygg och armbågs skydd + de inbyggda ce skydden i byxorna dock bara höftskydden och överarmsskydden i jackan, full midjeväska (vatten och och lite små prylar som däck järn, punka grejer, extra tändstifrt mm mm) hjälm handskar, endurostövlar... Ja hela kittet för att på riktigt prova att kicka igång TTR´n

På första kicken hoppade den igång... Börjar gilla den här 4 taktarn på riktigt. Slog av den med choke och soppa kranen på efter 15 sekunder (inte att rekomendera då sånna här lätt blir sura och grininga då) men va fan ska de vara så är det bara att prova. 1a kicken död.... :confused: 2a bakpoffade den med bakslag i kicken ;) och på tredje hoppade den igång igen.... Nice:D:D:D

Så hojen och jag börjar bli redo för grusåkat på lördag.
Imorgon ska jag skruva dit de alu förstärkta handskydden.. Blå då förstås... skrattar! Så barnsligt roligt jag har det och varför vara vuxen när jag nu har förmånen att kunna välja... Ja inte vet jag!

Ska också göra ett litet fäste för en 75á reservbensin aluminiumflaska på bakskärmen. Så Mats eller någon annan i gänget slipper bogsera mig till macken, då de har plats för mycket mer soppa.....
Säkert är det något mer... Jo ska flytta upp växelspaken ett par spliens så jag kommer under med cross stövlarna ordentligt.

Riktigt roligt det här.

Om jag missat något... berätta det gärna isåfall.
Ha det... Lucas

Mats Liifv
2009-09-24, 20:56
Lägger in ett par bilder på min gamla TTR. Saknar den faktiskt....

Ser verkligen fram emot lördagens runda, tror vi får en kanonndag!

on2wheel
2009-09-24, 22:00
Du Mats.
Har du pakethållaren till TTR´n kvar?

Håller med.... Tror ni att vi kommer ha kul på lördags buset.... Höö... menar såklart gruset!

Mats Liifv
2009-09-25, 08:18
Du Mats.
Har du pakethållaren till TTR´n kvar?

Håller med.... Tror ni att vi kommer ha kul på lördags buset.... Höö... menar såklart gruset!

Har inte pakethållaren kvar.

Handlade härifrån (www.kedo.de) . Dom hade en hel del kul prylar för den som kör Yamaha XT/TT. Köpte bland annat pakethållaren av märket Hepco & Becker samt en Acerbis tjugoliterstank därifrån. Pakethållaren är bra eftersom man antingen kan ha en rulle eller en passande topbox på den.

on2wheel
2009-09-25, 08:25
Har inte pakethållaren kvar. Handlade härifrån (www.kedo.de)

Bugar och bockar. Hade jag vetat det tidigare hade du sluppit att bogsera mig imorgon... Skrattar

Mats Liifv
2009-09-25, 08:30
Bugar och bockar. Hade jag vetat det tidigare hade du sluppit att bogsera mig imorgon... Skrattar

Satsa på en större tank, det underlättar avsevärt!

on2wheel
2009-09-25, 08:53
Satsa på en större tank, det underlättar avsevärt!

Kommer du ihåg vad den kostade då du köpte din? Välkommen in pewa... skrattar

Och du M har du fått ett mail av mig?

Mats Liifv
2009-09-25, 12:48
Kommer du ihåg vad den kostade då du köpte din? Välkommen in pewa... skrattar

Och du M har du fått ett mail av mig?

Minns inte priset, men tror det var runt 4.000:-. Ibland finns dom begagnade på den här siten (http://www.soe.se)

Inte fått något mail från dig!