handdator

Visa fullständig version : Ryggskott



Jonas
2009-09-23, 16:48
Har haft ett ordentligt ryggskott sedan i fredags. Ena ryggmuskeln i svankryggen fick sig antagligen en kyss när jag körde grus & gropkörning förra torsdagen. Har helvetes ont och kan knappt sitta på en stol i fem minuter innan muskeln börjar krampa. Och när den gör det skriker jag rätt ut av smärta. Inte kul alls. Har varit hos min naprapat i måndags som turligt nog har mottagningen tre meter från porten. Ska dit imorgon igen. Lyckligtvis har jag inte uppkörningen den här veckan. Att köra hoj är inte att tänka på för närvarande. Men om inte behandlingen imorgon hjälper, så kommer jag börja bli orolig. I vissa fall kan det ta upp till två månader för en ryggmuskel att läka ut även om det är sällsynt att det tar så lång tid. Skittråkigt är det i alla fall att inte kunna jobba, köra hoj eller plocka svamp när det är så fantastiskt fint väder. :(

Det var bara det. Skönt att få skriva av sig om eländet även om jag bävar för att försöka resa mig från stolen nu... ;)

leffa
2009-09-23, 17:01
krya på dig hoppas det är ok i ryggen tills i helgen

Gurrag
2009-09-23, 17:32
Krya på dig och hoppas du blir bättre snart.

Har haft mosade muskler ett par gånger. Måste passa på och tipsa om thailiniment. Fungerar genom att öka blodcirkulationen och ger både en smärtlindrande och en läkande effekt. Bränner lite grann ett par timmar men är värt varenda droppe.

tomahs900
2009-09-23, 17:39
Krya på dig och hoppas du blir bättre snart.

Har haft mosade muskler ett par gånger. Måste passa på och tipsa om thailiniment. Fungerar genom att öka blodcirkulationen och ger både en smärtlindrande och en läkande effekt. Bränner lite grann ett par timmar men är värt varenda droppe.

Fick elstimulans behandlingen för min rygg...frisk efter 2 ggr..

Annars kör jag arnikaliniment för hästar till min kassa axel när den gör sig påmind funkar bra,luktar skit!!

Gibson
2009-09-23, 17:42
Krya på dig, har själv haft problem med ryggen och vet hur det är.:(

Molgan
2009-09-23, 18:12
Annars kör jag arnikaliniment för hästar till min kassa axel när den gör sig påmind funkar bra,luktar skit!!
Hästliniment är ett mirakelmedel. Enda biverkningen är att man kan börja gnägga lite.

Jonas
2009-09-23, 18:33
Jag fick elbehandling och massage i måndags och hoppades att det skulle gå över då, men det har det inte gjort. Så nu hoppas jag på ett mirakel imorgon. Ska be naprapaten att ge muskeln en rejäl elshock. Har även kört med ett specialliniment med gott drag i. Upplever att det hjälper tillfälligt, men när jag suttit på en stol, som nu, i fem minuter är det rena döden att resa sig. Känns som om ryggen är en torr gren som kommer brytas itu när som helst. All dötid har jag ägnat åt att gå runt runt i lägenheten och memorera säkerhetskontrollen. Så den kan jag nu. ;)

Tack för omtankar och råd!

Mats Liifv
2009-09-23, 18:42
Håller tummarna, eller kanske hellre tömmarna med tanke på vad du rekommenderats i form av hästkurer, för att du är okay till på söndag i alla fall!

Jonas
2009-09-23, 18:43
Håller tummarna för att du är okay till söndag i alla fall!

Tack! Jag med! :o

Gurrag
2009-09-23, 22:47
Hoppas du blir mycket bättre tills uppkörningen.

Jonas
2009-09-23, 23:01
Hoppas du blir mycket bättre tills uppkörningen.

Ja, blir jag inte bättre än idag så är det bara att ställa in. Att få ett kramphugg i ryggen i 90 knyck på en tät trafikerad landsväg vill jag inte vara med om. Som att få ett epilepsianfall i en porslinsbutik. Typ. :rolleyes:

Gurrag
2009-09-23, 23:47
Nä det är sant. Är man säker att man riskerar att få allvarliga problem på en MC eller i en porslinsbutik ska man ta det väldigt piano eller avtstå.

Nåja. Än så länge så utgår vi från att du blir bättre så du får ditt mckort. Ska hålla alla tummar, Stortår, näsor, öron och diverse övriga mindre suspekta kroppsdelar att både du och jag kan köra upp och klarar kortet.

Jonas
2009-09-24, 00:04
Nu ikväll känns det, peppar peppar, som om det äntligen börjat släppa en aning. Har fortfarande kraftiga känningar men inte alls i närheten av den smärta som jag känt tidigare i veckan. Hoppas det är ljuset i tunneln som jag ser. :)

tomahs900
2009-09-24, 07:59
Som att få ett epilepsianfall i en porslinsbutik. Typ. :rolleyes:

:):):)

Gibson
2009-09-24, 10:36
Hoppas det är ljuset i tunneln som jag ser. :)

Var försiktig, det kan vara ett tåg.:D

Jonas
2009-09-24, 10:44
Var försiktig, det kan vara ett tåg.:D

:eek:

Jonas
2009-09-25, 23:57
Kramphuggen har upphört och jag kan resa mig, om än stelt, efter att jag suttit och kan gå ganska direkt. För en vecka sedan tog det fem minuter innan jag stapplande kunde börja röra mig. Har inte kunnat köra sedan förra torsdagen så jag ser verkligen fram emot Mariefredstundan på söndag! Peppar peppar håller ryggen då. Annars ligger uppkörningen risigt till. Men det är väl bara att bita ihop. ;)

Guzzi-Leif
2009-09-26, 00:16
Fy för Sören!
Provade i somras då jag, trots färskt ryggskott, var tvungen att övningsköra med dottern.
Var beredd på att du bara kan köra korta etapper och se upp med gupp o vägskador så du inte förvärrar eländet.
Krya på dig!

Nicke
2009-09-26, 02:13
Kul å läsa att du är på bättringsvägen, Jonas, då syns vi ju på söndag! Hur var det nu, skulle du vara framme en kvart före avgång?:):):)

Jan-Olov
2009-09-26, 06:48
Jag tänkte inte på det tidigare men köp ett njurbälte som du drar åt lagom hårt. Jag hade en period då det var mycket svårt att köra hoj, dragstaren, det hjälpte oerhört mycket, ta ett som du knäpper med kardborre eftersom det går att ställa in efter svanken. Har du sådana problem med ryggen tänk efter om du skall köra cusom man sitter inte så rätt med ryggen åtmistone gjorde inte jag det. Krya på dig.

Jonas
2009-09-26, 09:37
Jag får helt enkelt se hur det går ner till Rosenhill. I värsta fall får jag vända där. Men det ska nog gå bra. Och jag brukar inte ha så här ont i ryggen. Brukar få lite känningar vart tredje/fjärde år, men som brukar släppa redan efter två dager efter ett naprapatbesök. Den här gången vet jag att kotorna trycktes ihop av köra hoj i hundratals djupa hål på en grusväg som vägverket glömt för länge sedan. Där lär jag aldrig köra igen. Varken med custom eller offroad. :)

Men sen vet jag ju inte. Har hört att vissa får problem på en custom, men min uppfattning är att man sitter ganska bra och rakt på de flesta standardcustoms. Ombyggda diton med aphäng kan nog orsaka större problem. Eller har jag fel? Jag ska i alla fall leta efter en modell där jag sitter rätt. Dvs som en kung bakom styret på en slingrande landsväg 2010. :D

Gibson
2009-09-26, 09:40
Jag hade hört precis samma sak om customs men har inte märkt någonting, sitter som en kung på min. Har kört rundor på 10-15 mil och det har gått bra.:)

Ove
2009-09-26, 11:32
Men sen vet jag ju inte. Har hört att vissa får problem på en custom, men min uppfattning är att man sitter ganska bra och rakt på de flesta standardcustoms. Ombyggda diton med aphäng kan nog orsaka större problem. Eller har jag fel? Jag ska i alla fall leta efter en modell där jag sitter rätt. Dvs som en kung bakom styret på en slingrande landsväg 2010. :D

Du har hört rätt - vissa får problem med ryggen på custom, däribland jag. Men min rygg är min och den är besvärlig och jag kan inte sitta lågt och måste kunna resa mig när det guppar för mycket. Sen gäller att var och en är en egen individ och en del får faktiskt aldrig ont hur dom än gör. Livet är orättvist!

Allmäna ergonomiråd: Kunna sitta avslappat och även kunna ändra ställning inom rimliga ramar. Framflyttade fotpinnar rekommendera jag inte annat än som tillfällig variation av ställningen och då är det fråga om en extrapinne.

Finns eg. bara ett sätt att hitta rätt. Prova olika typer och prova långt och på olika vägar så hittar du nog ganska rätt och det är nog så nära man kommer:)