handdator

Visa fullständig version : Första steget.



Gibson
2009-09-22, 22:15
Jag köpte ju en hoj till frugan förra veckan en Savage 650 och hon har ingen körkort men ska ta. Veckan som har varit har hon läst handboken om hojen och varit ute och provsuttit, startat, kollat hur reglagen sitter och bekantat sig med hojen.

Idag så var det dax att prova lite start och stopp så vi tog det lite lugnt på våran väg. Hon fick motorstopp ett par gånger men hon lärde sig fort för efter en stund så gick det bra.

Hon har inget körkort för bil heller så det är helt nytt för henne, det är en dröm hon har haft i 35 år som vi uppfyller nu och hon är hur lycklig som helst just nu och hon kommer att bli gladare ju mer hon lär sig.

Hon sa så här när vi var färdiga. "Palle jag körde" och jag såg lyckan i hennes ögon och det är värt hur mycket som helst för mig.

Imorgon tar vi och öva en stund igen nu när vi har kommit igång.;)

Jonas
2009-09-22, 22:29
Hon sa så här när vi var färdiga. "Palle jag körde" och jag såg lyckan i hennes ögon och det är värt hur mycket som helst för mig.

Helt underbart! Du är en god äkta man och din fru verkar vara en härlig kvinna som vågar och vill bejaka livet. Det är aldrig försent! Hoppas vi får köra tillsammans nästa sommar. :)

Bajen-Sam
2009-09-22, 22:29
Detta låter spännande, har samma läge hemma.

Funderade även jag på Savage 650 till min gumma.

Har ju en intruder 1400 och en GS 1150 som hon skulle kunna öva på, men GS tyckte hon var för hög och 1400:an lite för tung.

Gibson
2009-09-22, 22:46
Helt underbart! Du är en god äkta man och din fru verkar vara en härlig kvinna som vågar och vill bejaka livet. Det är aldrig försent! Hoppas vi får köra tillsammans nästa sommar. :)

Det måste vi bara göra.:D

Gibson
2009-09-22, 22:47
Detta låter spännande, har samma läge hemma.

Funderade även jag på Savage 650 till min gumma.

Har ju en intruder 1400 och en GS 1150 som hon skulle kunna öva på, men GS tyckte hon var för hög och 1400:an lite för tung.

Kan verkligen rekommendera Savagen, jag har aldrig kört en så lätthanterlig hoj tidigare.:D

Bajen-Sam
2009-09-22, 22:49
Kan verkligen rekommendera Savagen, jag har aldrig kört en så lätthanterlig hoj tidigare.:D

Låter bra, visade bild på Savagen för min gumma nyss och hon tyckte den såg riktigt bra ut. :)

Skall sälja någon av mina andra hojar till våren, så hon kan få sig en Savage. :)

Guzzi-Leif
2009-09-22, 22:53
Vilken härlig läsning!
Och vilket betyg åt era förhållanden - många skulle inte klara av att för en period vara lärare/elev. Starkt och modigt av damen!

Gibson
2009-09-23, 19:08
Vilken härlig läsning!
Och vilket betyg åt era förhållanden - många skulle inte klara av att för en period vara lärare/elev. Starkt och modigt av damen!

Ja det är en ovanlig känsla att ha övertaget, jag njuter av stunden.:D:D:D;)

Gibson
2009-09-23, 19:34
Idag var vi ute och fortsatte övandet på start o stopp och frugan börja få in det riktigt bra.
Ni skulle se henne när hon sitter på hojen och ser helt överlycklig ut, det värmer ska jag säga, helt underbart.:D

Vi åkte en liten sväng så att hon fick känna hur det var att köra lite, blev väll ca 5 km på våran grusväg, hon på sin hoj och jag bakom på min kawa. Hon fick bestämma tempot och jag bara åkte bakom, det gick bättre än jag trodde det skulle göra, hon verkade inte det minsta nervös för att svänga och följa vägen även om det är grusväg, nej jag tror att det här kommer att gå bra.:)

Mats Liifv
2009-09-23, 20:04
Jättekul när någon, vid mogen ålder, förverkligar en gammal dröm. Tycker det är tufft gjort och hon har all min beundran!

Tyckte att jag kunde se redan på bilderna vilken glädje som strålade om den nyblivna hojägarinnan.

Gurrag
2009-09-23, 22:43
Häftigt.
Jag önskar henne all lycka med körandet. Glöm inte att man från första november måste gå någon typ av riskutbildning. Tror den kallades Risk1. Kanske vettigt att få avklarat till vintern.

pewa
2009-09-24, 21:39
Flyttat inläggen kring riskutbildning till en specifik tråd, antar att det kommer bli en del diskussioner kring denna framöver ändå. Länk: Riskutbildning MC (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=18830)

Gibson
2009-09-25, 19:13
Vi tränade lite ikväll med och det går riktigt bra, hon ser så lycklig ut på sin hoj när hon kommer åkande.:)

Jag ska ta ett foto imorgon så får ni se vad jag menar.

leffa
2009-09-25, 20:04
tycker att det är så j-kla roligt att ens fru delar samma intresse som en annan har,snacka om livskvalite ,längtar så fruktansvärt till nästa säsong då får vi köra igång tidigt.:)

Gibson
2009-09-26, 23:31
Vi var ute och tränade lite idag med, övade lite start i backe och det gick rätt så bra men hon behöver träna mer på det där med gas och koppling. Det är bara att ligga i så kommer det med tiden. Glömde att fota henne men det kommer.:)

Gibson
2009-10-05, 17:32
Nu har det varit uppehåll i träningen en vecka pga mitt jobb men idag så tränade vi en stund och det gick riktigt bra. Frugan trodde att hon skulle ha glömt hur man gör efter en vecka men det var ingen fara med det, det blev bara en kort stund för fasen vad det blåste kallt och vi hade inte tillräckligt med kläder på oss men imorgon så kör vi igen med lite bättre kläder på oss.;)

Gibson
2009-10-08, 19:08
Nu har frugan tränat i ett par dagar och nu går det riktigt bra, det flyter fint att starta och stanna.

:)

Gibson
2009-11-03, 19:52
Frugan har sina snilleblixtar ibland, nu när det har varit dåligt väder så tränar hon i ladugården så att hon slipper det hala och dom kalla vindarna. Hon gör stora framsteg med att hantera hojen, det ser riktigt bra ut nu när hon ska starta i motlut. Det här är så jäkla roligt att det äntligen händer.:D

leffa
2009-11-03, 20:03
tänk om man hade en ladugård att köra omkring i då skulle säsongen aldrig ta slut,snart får du bara se ryggtavlan av henne när ni är ute o kör:)

Gibson
2009-11-03, 20:14
tänk om man hade en ladugård att köra omkring i då skulle säsongen aldrig ta slut,snart får du bara se ryggtavlan av henne när ni är ute o kör:)

HAHA så blir det nog, hon försvinner som en raket i fjärran.:D;)

Gibson
2009-11-03, 20:20
Frugan skrämde skiten ur mig i förrgår, hon startade hojen inne i ladan och la i ettan sen drog hon på rakt ut genom den öppna porten, det är en liten nivå skillnad och så är det fullt med oklippt gräs utanför och jag tänkte att nu går det åt helvete men inte då, hennes kommentar efteråt var att det var ju inga problem, vad svarar man då?:p

Gibson
2009-11-03, 20:30
Nu har hon gått ner till ladan och sa att hon skulle träna mörkerkörning, hon är rolig hon.:D

En riktigt entusiast.;)

leffa
2009-11-03, 23:17
Frugan skrämde skiten ur mig i förrgår, hon startade hojen inne i ladan och la i ettan sen drog hon på rakt ut genom den öppna porten, det är en liten nivå skillnad och så är det fullt med oklippt gräs utanför och jag tänkte att nu går det åt helvete men inte då, hennes kommentar efteråt var att det var ju inga problem, vad svarar man då?:p

kände så för frugan också i början när vi var på övningsbanan sen på slutet var jag inte ett dugg orolig inte ens när hon gjorde bromstestet i 90km,sen blir man så himla stolt över frugan när hon visaar sina färdigheter :)

Ove
2009-11-03, 23:17
Nu har hon gått ner till ladan och sa att hon skulle träna mörkerkörning, hon är rolig hon.:D

En riktigt entusiast.;)

:cool: Ursäkta en tanke men är det inte dags för offroadhoj med dubb till gumman med tanke på årstiden som kommer? ;)

Nina
2009-11-04, 07:22
Ha ha ha, jag tycker du har en entusiastisk och rolig fru, Gibson. Bra idé att öva i ladan. :)

Mats Liifv
2009-11-04, 10:04
Ha ha ha, jag tycker du har en entusiastisk och rolig fru, Gibson. Bra idé att öva i ladan. :)
Kan man rida inomhus på vintern så varför inte även öva hojkörning. Låter som en lysande idé...;D

Gibson
2009-11-04, 16:17
Kan man rida inomhus på vintern så varför inte även öva hojkörning. Låter som en lysande idé...;D

Det är det.;)

Gibson
2009-11-06, 22:52
Nu ska frugan gå ner till hojen i ladan en stund och träna, hon är uttråkad och vill ha lite roligt i kväll, mörkerkörning heter det väll.:D

Gibson
2009-11-19, 13:44
Igår fick frugan pappren från sjukhuset som ska skickas till länsstyrelsen för körkortstillstånd, att saker ska ta sådan jävla tid när det gäller olika instanser men nu har hon fått det så det är bara att skicka vidare så att hon får tillståndet någon gång så hon kan anmäla sig på körskolan.:mad::mad:

erkagn
2009-11-19, 14:08
Igår fick frugan pappren från sjukhuset som ska skickas till länsstyrelsen för körkortstillstånd, att saker ska ta sådan jävla tid när det gäller olika instanser men nu har hon fått det så det är bara att skicka vidare så att hon får tillståndet någon gång så hon kan anmäla sig på körskolan.:mad::mad:

Oj, att dem kom så sent på året. Men då hinner hon väl fixa teori och riskkurs i vinter då.

leffa
2009-11-19, 14:54
Oj, att dem kom så sent på året. Men då hinner hon väl fixa teori och riskkurs i vinter då.

frugan har hört sig för om dessa risk kurser och då sa dom att lärarna skulle börja sina utbildningar i januari sen tar det väl 1 eller ett par månader innan eleverna får sitt:(

erkagn
2009-11-19, 14:55
frugan har hört sig för om dessa risk kurser och då sa dom att lärarna skulle börja sina utbildningar i januari sen tar det väl 1 eller ett par månader innan eleverna får sitt:(

Oj, vad dom hittar på. Tycker dem kunde ge såna dära riskutbildningar till ungdomar som ska ha värstinghojar. Men gammalt folk med B-körkort som ska ta A-kort för att glida fram på glidarhoj borde slippa, ju.

Gibson
2009-11-19, 15:19
Oj, att dem kom så sent på året. Men då hinner hon väl fixa teori och riskkurs i vinter då.

Det är tanken att hon ska fixa teorin i vinter så hon bara behöver köra i vår.;)

Linnex
2009-11-19, 15:25
Det är tanken att hon ska fixa teorin i vinter så hon bara behöver köra i vår.;)

Tror inte man får skriva teorin efter 1:a november innan man är klar med riskutbildningen.

Gibson
2009-11-19, 15:45
Tror inte man får skriva teorin efter 1:a november innan man är klar med riskutbildningen.

Det får jag kolla upp.

pewa
2009-11-20, 01:07
Det får jag kolla upp.

Riskutbildningen är giltig i 5 år och när det är registrerat hos Vägverket att du genomgått den får du genomföra kunskapsprov(teoriprov) och körprov(uppkörning).

Gäller från och med 1:a november 2009.

http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2363 ;)

Gibson
2009-12-01, 17:14
Idag så vart det klart att frugan kommer att få sitt körkortstillstånd inom en vecka, det tog tid men nu är det klart.:D:D:D:D

Roadking
2009-12-01, 19:14
Härligt;-)
Bara att hoppas på en snöfri vinter då;-)

DearHunter
2009-12-01, 23:20
Idag så vart det klart att frugan kommer att få sitt körkortstillstånd inom en vecka, det tog tid men nu är det klart.:D:D:D:D

Grattis. Härligt för er båda. :)
Till våren så väntar många härliga mil som ni avverkar tillsammans.

Nina
2009-12-02, 06:31
Grattis!

leffa
2009-12-02, 09:55
nu du palle är det bara att gasa:)