handdator

Visa fullständig version : Äppeltouring till Grönsöö den 10/10



Mats Liifv
2009-09-22, 12:41
Funderar på att avsluta landsvägssäongen med en tur till Grönsöö slott (http://www.gronsoo.se) och äppelmarknaden den 10/10. Trevligt att strosa runt i den fina parken och käka lite äppelkaka i Caféet.

BMW-klubben avslutar traditionellt med denna tur, men på söndag.

Åker hellre med Hojengänget och på lördagen istället.

Finns det intresse för att följa med?

Om Jonas grejat körkortet tills dess får han låna en av mina hojar! ;)

Jonas
2009-09-22, 13:11
Funderar på att avsluta landsvägssäongen med en tur till Grönsöö slott (http://www.gronsoo.se) och äppelmarknaden den 10/10. Trevligt att strosa runt i den fina parken och käka lite äppelkaka i Caféet.

Om Jonas grejat körkortet tills dess får han låna en av mina hojar! ;)

Oj, vilket generöst erbjudande som jag naturligtvis inte kan säga nej till! :):) Verkligen hyggligt av dig, Mats! Självklart vill jag hänga på till Grönsöö i vilket fall som helst. Vill ta vara på varenda dag som det går att köra innan säsongsavslutning.

leffa
2009-09-22, 13:20
jobbar den helgen:(

on2wheel
2009-09-22, 13:40
Vill ta vara på varenda dag som det går att köra innan säsongsavslutning.

Säsongsavslutning... Skämtar ni, som hoj åkare finns inga sånna saker. Här åker vi hoj hela året och lite till:D:D:D

Snön kanske kommer till 2010 i Januari och kommer det mycket snö så har ju VägVerket givit oss hoj åkande Stockholmare massor med skatteåtebäring, det finns snart flera mil härliga torra vägar under jord :D:D:D att köra påå, villket vi så klart gör, flera gånger varje vinter.

Min mc säsong började 1971 i Augusti och håller på än :D:D:D

Kom igen nu.....

Jonas
2009-09-22, 13:53
Säsongsavslutning... Skämtar ni, som hoj åkare finns inga sånna saker. Här åker vi hoj hela året och lite till:D:D:D

Jo, jag backar inte för att köra även på "vintern" om vägen är snö- och isfri och om det inte är för jäkla kallt. Min förra scooter körde jag i princip året runt. Uppehåll december-februari brukade det bli då det ofta är isande kallt då och med snö på Stockholms gator. Då är det göteborgska klimatet att föredra, då snön sällan lägger sig där. Å andra sidan kan det blåsa utav hel...e. :o

Om någon vill haka på denna diskussion föreslår jag en ny tråd som handlar om vinterkörning, då denna handlar om en äppletur. ;)

Nicke
2009-09-22, 14:02
Bra jobbat Mats! Låter skitkul (och jag förstår att du väljer Hojengänget före 'dom-där':)) Sen på kvällen är det ju fotboll, Danmark vs Sverige;)

Mats Liifv
2009-09-22, 14:50
Bra jobbat Mats! Låter skitkul (och jag förstår att du väljer Hojengänget före 'dom-där':)) Sen på kvällen är det ju fotboll, Danmark vs Sverige;)

Blir en kanondag, hoppas jag. Först träffa "Gänget" och sedan en bra fotbollsmatch. Tror det kan bli en liten "Irish" till matchen också...;)

Nicke
2009-09-22, 19:23
Tror det kan bli en liten "Irish" till matchen också...;)

Hmmm, så du snålar och tar en liten?! Själv har jag bara en size, King size:D:D:D

Nina
2009-09-25, 06:20
Är det denna tur som ska filmas tro?

Mats Liifv
2009-09-25, 07:55
Är det denna tur som ska filmas tro?

Lär väl inte bli så mycket mera åkt denna säsong så det bör det vara.

on2wheel
2009-09-25, 08:15
Funderar på att avsluta landsvägssäongen med en tur till Grönsöö slott (http://www.gronsoo.se) och äppelmarknaden den 10/10. Trevligt att strosa runt i den fina parken och käka lite äppelkaka i Caféet.

BMW-klubben avslutar traditionellt med denna tur, men på söndag.

Åker hellre med Hojengänget och på lördagen istället.

Finns det intresse för att följa med?

Om Jonas grejat körkortet tills dess får han låna en av mina hojar! ;)

Ett bra förslag att åka med både till Grönsöö slott och med hojen.nu gänget tycker vi här ifrån också, vi är hunden, Susanne och undertecknad.

Bara det är en positiv och glad stämning i leden, ;) trots att det är framdukat med konserveringsmedel och andra gå i ide främjande knep och medel i garagen runtom :confused:, så hänger vi gärna med :D:D:D.

Nu är det ju en dag i taget, och här och nu som gäller för våran del, och vad det är för dagar den helgen visar sig. Men vi riktar in våra blickar mot ett vackert samkväm den helgen, med färgsprakande natur, djur och trevliga människor, och varför inte vara preparerade med filmande utrustning båda dessa dagar nu när vi kan välja. :)

Tycker det låter som en alldeles utomordentlig möjlighet att få Leva lite extra.

Nina
2009-09-25, 09:31
Vilken Hojen-tur den 10/10 skulle filmas?

on2wheel
2009-09-25, 14:11
Vilken Hojen-tur den 10/10 skulle filmas?

Sorry Nina och alla andra, jag har skrivit fel här i tråden!
Som sagt... Tar ni mig på stort allvar, får ni skylla er själva... Skrattar!
Helgen den 10 och 11 oktober..

Ska vi här på forumet, Hojen.nu köra Lördag och BMW Clubben söndag. Hänger jag med nu!

Vår familj åker gärna med Hojen.se

Ska vi prata filmning här eller på ny tråd? Själv tycker jag kanske en ny tråd blir betydligt enklare då ämnet kommer att gå över tid och passera den här tråden 10/10... eller?

Nina
2009-09-27, 04:18
Sorry Nina och alla andra, jag har skrivit fel här i tråden!
Som sagt... Tar ni mig på stort allvar, får ni skylla er själva... Skrattar!

Kunde nästan misstänkt det var bara snack. Synd, det hade varit skoj för forumet med en egen liten reklamfilm.

Nina
2009-10-01, 13:44
Trådlyft, det närmar sig 10 oktober, bara 9 dar kvar nu.
Jag har stoppat i extrastoppningen i kläderna så nu slipper jag frysa som sist när jag körde, fy vad det var kallt. Tänkte ev hänga med, men det beror som sagt på min mans kalender så inget krockar.

on2wheel
2009-10-01, 16:21
Kunde nästan misstänkt det var bara snack. Synd, det hade varit skoj för forumet med en egen liten reklamfilm.

Okey Nina... Tycker att du inte riktigt är juste nu!

Prescis som om detta handlade om just Filmningen.
Nej då, som jag skrev, handlade det om tiden, om datumen, då jag i mina första inlägg hade missuppfattat att både hojen.nu och bmw clubben skulle till samma ställe fast olika dagar 10 och 11/10, jag fick för mig att det var två helt olika körningar, till olika mål.

Som vanligt så kommer det att bli lika mycket film som vi engarserar oss här på forumet, alltså just nu en halv bild ruta eller nått :rolleyes: .

Och hitils har ingen så mycket som sagt halv sju till mig om filmning och som ni alla märker... tiden går.

Men det är klart kanske skulle allt ha serverats på typ "silverfat" till dig och alla andra, en färdig film från tre, fyra hojar utan att någon av er andra här har varit med och hjälpt till.

Vill man inte så vill man inte.... Blanda inte in mig i din/er vilja den får du/ni stå för själva det är riktigt ojuste att göra så :mad: !!

Men det visar väl bara vad som igentligen gäller här antagligen.....

Ha det....

Nina
2009-10-01, 16:53
Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat dig men i det här inlägget (Mariefredsrundan) (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=27330&postcount=18) nämner du att filma körningen den 10/10, i denna tråd och inlägg (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=27395&postcount=9) i Grönsöö-tråden undrar jag senare om det är denna körning den 10/10 som ska filmas. Jag fick inget svar så jag la ut frågan igen i samma tråd här (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=27406&postcount=12).
Du svarade då detta.
(http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=27426&postcount=13)
Hur tänkte du här när du svarade så?




Okey Nina... Tycker att du inte riktigt är juste nu!

Prescis som om detta handlade om just Filmningen.
Nej då, som jag skrev, handlade det om tiden, om datumen, då jag i mina första inlägg hade missuppfattat att både hojen.nu och bmw clubben skulle till samma ställe fast olika dagar 10 och 11/10, jag fick för mig att det var två helt olika körningar, till olika mål.

Som vanligt så kommer det att bli lika mycket film som vi engarserar oss här på forumet, alltså just nu en halv bild ruta eller nått :rolleyes: .

Och hitils har ingen så mycket som sagt halv sju till mig om filmning och som ni alla märker... tiden går.

Men det är klart kanske skulle allt ha serverats på typ "silverfat" till dig och alla andra, en färdig film från tre, fyra hojar utan att någon av er andra här har varit med och hjälpt till.

Vill man inte så vill man inte.... Blanda inte in mig i din/er vilja den får du/ni stå för själva det är riktigt ojuste att göra så :mad: !!

Men det visar väl bara vad som igentligen gäller här antagligen.....

Ha det....

on2wheel
2009-10-01, 18:12
Inget ska filmas av någon fram till dags datum, inte med "brors" utrustning så vitt jag vet i allafall.
Jag har aldrig sagt att jag ska filma någonting.

Det jag gjorde var att erbjuda oss på Hojen.nu en möjlighet att filma en "åkning" med en lite juste utrustning, och det till te.x. 10/10.
Och jag på pekade också, att ifall vi ska göra det så krävs lite förarbete innan, att göra fästen och förbereda lite på några hojar.
Nämde också för Mats att det var lite mer förberedelser i fall vi skulle filma från offroad hojarna på sämre vägar.

Hur som så öppnade jag en dörr.... Och fram till idag så har ingen från Hojen.se klivit in i den eller visat intresse, så vitt jag vet iallafall och tiden rinner så saktliga iväg.

Hur jag tänkte.... Ja, jag tänkte nog att det var dumt av mig att öppna dörren på det viset, det brukar vara bäst för den som själv ska gå in genom en dörr att också öppna den, annars så blir det gärna så här. Sorry!

Det var dumt av mig, vi får väl hoppas att jag lärt mig nått!

klaus
2009-10-01, 19:50
En som inget fattar,vad handlar detta om?
Vi skall väl köra 10/10
Vill man gör reklamfilm så får den som vet om saker säga vad han vill att vi andra ska göra,då kan man se om nån är intresserad.Har inte fattat att man skall anmäla sig till någon för filmning :(

Gurrag
2009-10-01, 20:58
Måste säga att jag tyvärr jobbar 12 timmar den dagen. Ser dock fram emot första träffen jag kan köra med er!

Starrider_Johnny
2009-10-01, 21:46
Vad är det här för dagistråd, är det inte hoj vi ska åka? Dom som vill bli filmstjärnor kan väl gå på nån audition. Är det nån som har bett om att bli filmad?

on2wheel
2009-10-01, 21:52
Vad är det här för dagistråd, är det inte hoj vi ska åka? Dom som vill bli filmstjärnor kan väl gå på nån audition. Är det nån som har bett om att bli filmad?

Du har alldeles rätt Sarrider_Johnny. Mitt fel, det var jag som började med dagisfasonerna.
Ber om ursäkt! Kör så det ryker........ Wrrrooommmm.....:D:D:D

Eva
2009-10-06, 18:20
Hej
Jag och min gubbe tänkte åka med er på lördag och undrar vilken tid och plats ni ska träffas på. Hälsningar Eva:)

Jonas
2009-10-06, 19:08
Hej
Jag och min gubbe tänkte åka med er på lördag och undrar vilken tid och plats ni ska träffas på. Hälsningar Eva:)

Trevligt! Mats som är given körkarl kommer säkert strax med glasklara instruktioner om mötesplats, tider etc. :)

Mats Liifv
2009-10-06, 19:56
Avfärd klockan tio från OKQ8-macken i Barkarby, mitt emot IKEA!

Jonas,
du kan kan komma till mig kvart över nio för att hämta provkörningshojen, så åker vi gemensamt till Barkarby. Blir den inte klar, vilket jag hoppas, kontaktar jag dig på fredag.

Jonas
2009-10-06, 20:06
Jag kan vara hos dig då, Mats. Sen blir det som det blir med hoj på lördag. Jag har ju min hoj, men får jag tillfälle att prova något annat är det bara en väldigt fet bonus. :D

Om någon åker söderifrån och vill göra sällskap så kan vi mötas 08.45 i hörnet Renstjernasgatan-Katarinavägen med utsikt över Gamla Stan, Strömmen och Skeppsholmen. :)

Mats Liifv
2009-10-07, 12:14
Om tiden medger tänkte jag svänga förbi detta mc_museum (http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/1914-nytt-mc-museum-oeppnar-i-stockholm) som avslutning på dagen. Hinns det inte med på lördagen åker jag dit på söndag. Har besökt det när det låg i värmländska Rottneros och det var fantstiskt redan då. Lär inte ha blivit sämre nu...

Medtagande av kamera rekommenderas!

Gibson
2009-10-07, 16:33
Om tiden medger tänkte jag svänga förbi detta mc_museum (http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/1914-nytt-mc-museum-oeppnar-i-stockholm) som avslutning på dagen. Hinns det inte med på lördagen åker jag dit på söndag. Har besökt det när det låg i värmländska Rottneros och det var fantstiskt redan då. Lär inte ha blivit sämre nu...

Medtagande av kamera rekommenderas!

Vad intressant, det måste jag åka och se någon gång.:)

Harka
2009-10-07, 19:54
Hallå Jonas, om det inte regnar eller är minusgrader (helst över 5+) så möter
jag upp på Söder kl 08.45.
Jag hoppas att vi hinner med Mc-museumet också, det verkar riktigt intressant.

Jonas
2009-10-07, 20:53
Hallå Jonas, om det inte regnar eller är minusgrader (helst över 5+) så möter
jag upp på Söder kl 08.45.
Jag hoppas att vi hinner med Mc-museumet också, det verkar riktigt intressant.

Hej Harka! Då ses vi då! Hoppas Marie, Soulcat och många fler ansluter också. :)

Mats Liifv
2009-10-08, 14:40
Vädret ser ju i alla fall ut att inte bli alltför illa, för årstiden.

Ska väl i alla fall klara oss från regn. Bara att klä sig ordentligt så brukar det inte vara några problem. Är man dessutom välsignad med "Guds gåva till hojåkarna", värmehandtag, är det en "promenad i parken".

Jonas
2009-10-08, 18:14
Yepp, vädret ser helt okej ut. Klarar vi oss bara från regn/snö och minusgrader, så är det okej för mig. Kan ju alltid stanna och värma mig på Nickes handtag... :)

Nicke
2009-10-08, 19:22
Kan ju alltid stanna och värma mig på Nickes handtag... :)

25:-/min/handtag:p

Gibson
2009-10-08, 19:25
25:-/min/handtag:p

Blir det kallt så skulle jag ta 50 kr/min.:p;):D

Nicke
2009-10-08, 19:28
Blir det kallt så skulle jag ta 50 kr/min.:p

Schyyyyy, det hade jag tänkt också. Men ville inget säga förrän han kommer där med 10 istappar;D

Jonas
2009-10-08, 19:32
FJR, står det för FJäRrvärme?

Nicke
2009-10-08, 19:33
FJR, står det för FJäRrvärme?

Nix! FrusenJonasRacer:D

Jonas
2009-10-08, 19:46
Okej, stå du där med med dina varma handtag så kör vi andra hoj så länge! Riktiga bikers klagar inte på lite kalla fingrar. I alla fall inte högt. :D Jag ser fram emot en riktigt skön tur på lördag och med lite tur har även jag handtagsvärmare. *blink*

Mats Liifv
2009-10-08, 20:02
Okej, stå du där med med dina varma handtag så kör vi andra hoj så länge! Riktiga bikers klagar inte på lite kalla fingrar. I alla fall inte högt. :D Jag ser fram emot en riktigt skön tur på lördag och med lite tur har även jag handtagsvärmare. *blink*

Just nu ser det kärvt ut med "värmehandtagen", men vi kastar inte in handduken ännu!

Besked kommer under morgondagen!

Jonas
2009-10-08, 20:20
Det fungerar utmärkt utan handtagsvärmare också. Det är resan som är mödan värd, inte några plusgrader på rullen. ;)

Mats Liifv
2009-10-08, 21:35
Det fungerar utmärkt utan handtagsvärmare också. Det är resan som är mödan värd, inte några plusgrader på rullen. ;)

Tror inte ens att du anar hur sköna dom varma handtagen är....;D

Jonas
2009-10-08, 21:37
Tror inte ens att du anar hur sköna dom varma handtagen är....;D

Å nej, ge inte Nicke det nöjet... :o

Mats Liifv
2009-10-08, 22:05
Å nej, ge inte Nicke det nöjet... :o

Du kanske vill pröva att åka KTM, den har värmehandtag...;)

stefanistockholm
2009-10-08, 22:05
Jag är ledig på dan... men uppbokad från eftermiddan nångång. Vad räknar ni med tidsåtgång för detta eminenta jippo?

Jonas
2009-10-08, 22:21
Jag är ledig på dan... men uppbokad från eftermiddan nångång. Vad räknar ni med tidsåtgång för detta eminenta jippo?

Jag måste också vara hemma bortåt 16.00. Men gärna redan vid 15.30-tiden. Men hinner vi inte så är det bara att gilla läget. :)

Kul om du gör oss sällskap. Vi behöver prata om Hilding också... ;)

Mats Liifv
2009-10-08, 22:24
Jag är ledig på dan... men uppbokad från eftermiddan nångång. Vad räknar ni med tidsåtgång för detta eminenta jippo?

Jättesvårt att säga. Allting brukar ta lite längre tid än man tror från början. Tror det kan bli rätt lagom att åka nästan raka spåret dit via gamla Enköpingsvägen. Får bli längre turer när temperaturen är lite högre.

Vi ska ju bara till trakten av Enköping så det är ju inte jättelångt hemifrån...

stefanistockholm
2009-10-08, 22:28
Min flickvän fyller år... jag undrar om det är suicidalt att vara på hoj just den dan...

Jonas
2009-10-08, 22:36
Min flickvän fyller år... jag undrar om det är suicidalt att vara på hoj just den dan...

Hon fyller förhoppningsvis år nästa år också. Eller så åker hon med. Bättre present kan hon knappast få. ;)

stefanistockholm
2009-10-08, 22:39
Hon fyller förhoppningsvis år nästa år också. Eller så åker hon med. Bättre present kan hon knappast få. ;)


Törs du tala om det för henne??? Huvva!!!! :D

Jonas
2009-10-08, 22:44
Törs du tala om det för henne??? Huvva!!!! :D

Inte jag. Du är hennes man. :eek:

Mats Liifv
2009-10-08, 22:44
Beror på hur förstående hon är...

Vad gillade hon att åka runt i USA, "aldrig mer" eller "det här gör vi om"?

För mig har det nästan varit en förutsättning att kvinnorna i mitt liv gillat att åka hoj. Tror det är rätt svårt att leva med mig om man inte skulle gilla det....

Fick faktiskt mail idag från en kvinna jag var tillsammans med för tjugosju år sedan. Har inte haft någon kontakt sedan dess men har nu fått det via nätet. Hon berättade just att varje vår saknar hon hojåkandet, fortfarande efter alla dessa år. För vissa av oss är hojåkning minst sagt beroendeframkallande...;D

räven
2009-10-08, 23:16
Beroendeframkallande+ en del av livsglädjen.

stefanistockholm
2009-10-08, 23:49
Vad gillade hon att åka runt i USA, "aldrig mer" eller "det här gör vi om"?

Hon sa att hon inte kan tänka sig någon mer hojsemester...


...i alla fall inte som passagerare! Hon vill ta hojkort!!! :cool:

Mats Liifv
2009-10-09, 05:58
Hon sa att hon inte kan tänka sig någon mer hojsemester...


...i alla fall inte som passagerare! Hon vill ta hojkort!!! :cool:

Va´kul!

Det är bara att gratulera! Börjar bli många par här där båda kör hoj. Jätteskoj tycker jag!:)

adara
2009-10-09, 10:39
Jag följer också gärna med imorrn! Det ser ju ändå hyfsat ut med vädret, även om det kanske blir lite kallt (har beställt värmehandtag, men dom har tyvärr inte kommit än=).

Ska bli kul att träffa er!

leffa
2009-10-09, 11:19
Hon sa att hon inte kan tänka sig någon mer hojsemester...


...i alla fall inte som passagerare! Hon vill ta hojkort!!! :cool:

det är roligare när ens äkta hälft har egen mc att köra än att bara sitta där bak och titta på utsikten:)

Jonas
2009-10-09, 15:09
Jag följer också gärna med imorrn! Det ser ju ändå hyfsat ut med vädret, även om det kanske blir lite kallt (har beställt värmehandtag, men dom har tyvärr inte kommit än=).

Ska bli kul att träffa er!

Bra beslut! Och blir du frusen om tassarna så har Nicke värmehandtag. Tror inte han är lika girig som mot mig om du ber om värme för dina händer. :) C ya!

stefanistockholm
2009-10-09, 16:37
Jahapp... för min del så lägger jag allt krut på kärestans födelsedag.
Och ber en stilla bön om att det inte är slut på hojåkandet i år och om det är det så hoppas jag att vintern går fort.
Det hade varit kul att träffa er, stämningen verkar vara på topp, men det är aldrig kul när saker krockar och man måste prioritera...

Jonas, du och jag kan väl prata om Hilding per mail eller telefon...
0702-407 905 finns jag på...

Kör så att ni alla kommer hem utan bucklor, böter eller blåmärken 8)

Mats Liifv
2009-10-09, 18:13
Jonas,

I morgon behöver du inte frysa om fingrarna, så kom till mig kvart över nio så går vi igenom vad som gäller lite snabbt! ;)

Jonas
2009-10-09, 19:11
Jonas,

I morgon behöver du inte frysa om fingrarna, så kom till mig kvart över nio så går vi igenom vad som gäller lite snabbt! ;)

Underbart, då jag hela dagen har frusit som en hund. Har dragit på mig någon förkylning som de flesta på mitt jobb redan gått igenom. Några har klarat sig riktigt bra, men några har varit hemma ett par dagar med feber, Hoppas för allt i världen att jag tillhör den förstnämnda gruppen. Har helt klart feber nu och sitter med duntäcket över axlarna, men mycket ska få mig att stanna hemma imorgon. Har Treo hemma och får ju värmehandtag imorgon. :) Men mår jag som nu är det högst tveksamt om jag orkar köra. Har ställt klockan på sju och ber till högre makter att de ska se om mig inatt. :o

Jonas
2009-10-09, 19:15
Jahapp... för min del så lägger jag allt krut på kärestans födelsedag.
Och ber en stilla bön om att det inte är slut på hojåkandet i år och om det är det så hoppas jag att vintern går fort.
Det hade varit kul att träffa er, stämningen verkar vara på topp, men det är aldrig kul när saker krockar och man måste prioritera...

Jonas, du och jag kan väl prata om Hilding per mail eller telefon...
xxxxxxxx finns jag på...

Kör så att ni alla kommer hem utan bucklor, böter eller blåmärken 8)

Stefan; jag ringer dig imorgon eller på söndag, men ta bort telefonnumret. Det finns stollar som härjat här sista tiden...

Mats Liifv
2009-10-09, 20:57
Underbart, då jag hela dagen har frusit som en hund. Har dragit på mig någon förkylning som de flesta på mitt jobb redan gått igenom. Några har klarat sig riktigt bra, men några har varit hemma ett par dagar med feber, Hoppas för allt i världen att jag tillhör den förstnämnda gruppen. Har helt klart feber nu och sitter med duntäcket över axlarna, men mycket ska få mig att stanna hemma imorgon. Har Treo hemma och får ju värmehandtag imorgon. :) Men mår jag som nu är det högst tveksamt om jag orkar köra. Har ställt klockan på sju och ber till högre makter att de ska se om mig inatt. :o

Håller tummarna för ett snart tillfrisknande för din del. Själv har jag tillbringat dagen med att montera pakethållare och topbox på "Pannan" originalboxen på den är i paritet med ett handskfack på en bil vad gäller stuvutrymme. Får bli förvaringsbox i garaget av den i stället.

Sedan var jag på det nyöppnade motorcykelmuseum som finns ett "vargyl" bort från mig, i Sollentuna. Måste tro att detta är ett av världens absolut förnämsta i sin genre. Har varit på många runt om i världen men inte sett något av denna klass. Tog en massa bilder som blev skitbra, men dessvärre är dom för stora att lägga ut på forumet. Verkar som att bilderna man kan lägga ut inte är lika stora som förut.
Tror ta mig tusan att jag köper ett årskort dit.

Blev även en sväng ut till Saltsjö-Boo för att säkerställa att Jonas inte ska behöva frysa i morgon...

soulcat
2009-10-09, 21:50
Hoppas du kryar på dig Jonas! Jag blir hemma imorgon har både barn och djur att ta hand om då sambon är i Polen och tävlar. Ha en skön tur alla!

leffa
2009-10-09, 22:48
hoppas att ni får en skön tur i morgon själv får jag vänta tills att vårdagarna kommer :=}

Nina
2009-10-10, 06:06
Jag hade tänkt köra med på rundan men jag stannar hemma, ha en trevlig resa ni som kör i dag.

Harka
2009-10-10, 07:04
Huva, hade tänkt att åka men med en yttertemp på ynka 2+ så ställer jag in.
Utan handtagsvärmare blir det lite väl tufft för dom små fingrarna.

Jonas
2009-10-10, 07:25
Med över 38 grader i feber måste jag tyvärr meddela att jag inte kan köra idag. Vet inte heller om febern är på väg upp eller ned. Vore inte kul att bli ännu sämre under resans gång. Jag är väldigt besviken, då jag sett fram emot denna turen av flera anledningar. Men det är som det är....:o

Mats Liifv
2009-10-10, 07:36
Med över 38 grader i feber måste jag tyvärr meddela att jag inte kan köra idag. Vet inte heller om febern är på väg upp eller ned. Vore inte kul att bli ännu sämre under resans gång. Jag är väldigt besviken, då jag sett fram emot denna turen av flera anledningar. Men det är som det är....:o

Trist men så är det och inget att göra åt. Det kunde varit värre, du kunde varit sjuk på uppkörningsdagen i stället. Nu får jag njuta av värmehandtagens välsignelse istället. Inget ont som inte har något gott med sig...

Vädret ser i alla fall ut att kunna bli rätt hyfsat på årets sista tur.

Eva
2009-10-10, 07:57
Hej
Hade ju tänkt åka med idag ,men dottern ska ta AM kort nästa helg så vi måste ut och öva lite. Men till våren hänger vi med på någon tur. Hälsningar Eva

Nicke
2009-10-10, 08:40
Har precis kollat in prognosen för dagen. Den är mycket bättre än igår så vi kommer få ett kanooooonväder.

Ses snart!:)

Mats Liifv
2009-10-10, 08:44
Har precis kollat in prognosen för dagen. Den är mycket bättre än igår så vi kommer få ett kanooooonväder.

Ses snart!:)

Ser så ut när jag tittar ut genom fönstret. Bara solen får värma lite kommer det att bli bra! Nu får jag dessutom varma händer...

Lennart K
2009-10-10, 09:07
tid och plats jag och hasse spekulerar att åka med är inte klädd än

Nicke
2009-10-10, 09:12
OKQ8 Barkarby mem IKEA kl 10. Vi väntar på dig!:)

Jonas
2009-10-10, 16:53
Fasen vad avundsjuk jag är på de som är ute och kör idag. Har vaknat till och från under dagen och glatts åt att de har så fint väder. Bättre slut på säsongen kunde de inte fått. Är dock bekväm med att jag valde att stanna hemma då jag har fått något högre feber under dagen. Hade inte känts så lustigt att skaka av feberfrossa på vägen på en lånad hoj. :( Har istället legat i sängen och kollat på youtubefilmer på laptopen.

Vet inte om det är febern som talar nu, men jag är ganska sugen på den Intruder 1500 som jag kollat in på AWA.

En ny från 2008 med full utrustning för 119 000 och då får jag 75 000 för min MP3 (ett bra pris!). Jag vet att ni tycker att jag ska köpa något billigare, men är det en helt vansinnig affär?

Som sagt har jag feber och kanske är klokare imorgon, men jag tror ändå det kan vara en hyfsad deal så här på höstkanten. Ska dock kolla med Stefan också angående hans Hilding. :)

Gibson
2009-10-10, 17:27
Fasen vad avundsjuk jag är på de som är ute och kör idag. Har vaknat till och från under dagen och glatts åt att de har så fint väder. Bättre slut på säsongen kunde de inte fått. Är dock bekväm med att jag valde att stanna hemma då jag har fått något högre feber under dagen. Hade inte känts så lustigt att skaka av feberfrossa på vägen på en lånad hoj. :( Har istället legat i sängen och kollat på youtubefilmer på laptopen.

Vet inte om det är febern som talar nu, men jag är ganska sugen på den Intruder 1500 som jag kollat in på AWA.

En ny från 2008 med full utrustning för 119 000 och då får jag 75 000 för min MP3 (ett bra pris!). Jag vet att ni tycker att jag ska köpa något billigare, men är det en helt vansinnig affär?

Som sagt har jag feber och kanske är klokare imorgon, men jag tror ändå det kan vara en hyfsad deal så här på höstkanten. Ska dock kolla med Stefan också angående hans Hilding. :)

Jag tycker inte att det är en vansinnig affär, man lever bara en gång och har man råd så köper man det man vill ha.

Krya på dig.;)

Jonas
2009-10-10, 17:58
Tack Gibson. Det är lite så jag känner att man ska leva lite medan man kan. Sen tänker jag att jag kanske köper en hoj för tre-fyra säsonger. Förhoppningsvis har man en stabil ekonomi även om några år och kan då köpa en annan hoj om den lusten faller på. Vilket den lär göra om man lyssnar på alla erfarna bikers. :)

Har haft MP3:an ute på Blocket i drygt en vecka och många har ringt, men det mest seriösa budet som jag fått är 60 000. Så om AWA ger 75 000 tycker jag det är ok. Samtidigt som jag får en hoj att växa med. :)

Men jag ska sova på saken, kolla med Stefan om hans Hilding och fundera under veckan. Lär också få andra synpunkter från hojåkarvännerna. Nicke tycker i alla fall att Intrudern passar mig. ;)

Nu väntar jag bara på en härlig reserapprt från äppelturen så jag kan somna om en kort stund innan fotbollsmatchen. :)

Gibson
2009-10-10, 18:31
Tack Gibson. Det är lite så jag känner att man ska leva lite medan man kan. Sen tänker jag att jag kanske köper en hoj för tre-fyra säsonger. Förhoppningsvis har man en stabil ekonomi även om några år och kan då köpa en annan hoj om den lusten faller på. Vilket den lär göra om man lyssnar på alla erfarna bikers. :)

Har haft MP3:an ute på Blocket i drygt en vecka och många har ringt, men det mest seriösa budet som jag fått är 60 000. Så om AWA ger 75 000 tycker jag det är ok. Samtidigt som jag får en hoj att växa med. :)

Men jag ska sova på saken, kolla med Stefan om hans Hilding och fundera under veckan. Lär också få andra synpunkter från hojåkarvännerna. Nicke tycker i alla fall att Intrudern passar mig. ;)

Nu väntar jag bara på en härlig reserapprt från äppelturen så jag kan somna om en kort stund innan fotbollsmatchen. :)

Det verkar inte komma någon reserapport, dom har nog frusit fast på hojarna.:D

Jonas
2009-10-10, 18:36
De njuter nog bara så länge det är möjligt om jag känner dem rätt. Men jag är ganska så säker på att de snart är hemma för att se fotboll och då kommer dricka en het Irish Coffee. I halvlek kanske vi kan hoppas på en snabb rapport. Hoppas jag. ;)

leffa
2009-10-10, 18:58
jag tror nog att mats hade kameran med sig men som gibson sa så har dom nog inte tinat upp än:)

Jonas
2009-10-10, 19:28
Nu är det både mörkt och kallt, så jag hoppas verkligen att de är hemma i hemmets varma vrå och filar på dagens äventyr. Och att de är välbehållna! :)

Mats Liifv
2009-10-10, 19:39
Här kommer dagens rapport!

En härlig dag var vad vi fick som belöning för att vi trotsade det lire mindre varma vädret på morgonen.

Det började deock lite illa för min del. Redan femhundra meter hemifrån höll jag på att köra rakt in i sidan på en taxi som plötsligen, från stillastående plötslidgen gör en u-sväng precis framför mig. Där var det riktigt, riktigt nära att smälla rejält. Även om det bara gick i fyrtio km/h kan det ge ödesdigra konsekvenser. Det gick dock bra denna gång, mer beroende på tur än något annat. Stannade och blängde ilsket på taxichaffisen som urskuldande slog ut med händerna. Han hade definitivt inte sett mig!

Nåväl, framme vid träffpunkten var jag först, men behövde inte vänta länge innan, den nya bekantskapen, Nina dök upp med sin gröna Kawasaki. Hann snacka ett par minuter innan det kom ut en kund från Macken och berättade att Lennart ringt och berättat att han inte kunde komma på grund av ett urladdat batteri på hojen. Smart tänkt av Lennart. Snart hade han letat reda på mitt telefonnummer och ringde på min mobil också, sånt uppskattas om man sagt att man ska komma. Snart hörde vi mullret från en V-åtta och förstod att Klaus och Nicke var på ingång.

Efter att ha väntat till kvart över tio i det faktiskt sköna vädret åkte vi i väg. Det mest dramatiska som hände innan vi gjorde vårt första stopp var en burnout utförd av Klaus. Han sa att den var oavsiktlig, men tusan vet...Nicke berättade målande om hur det kommit ett mindre rökmoln över Kungsängen. Eftersom jag låg först vet jag inget annat än det jag fick mig återberättat. En inspektion av bakdäcket gav vid handen att det nog gasats en del...

Via mysiga, lagom krokiga vägar tog vi oss ner mot Grönsöö. Precis som alla tidigare år jag varit där var det "stubbrace" på en åker. Man kör rundbana med crosshojar av hjärtans lust. Härligt att det finns motorintresserade bönder som upplåter sin mark till dylika övningar.

Sista biten ner till Slottsparken var det grusväg, skulle ljuga om jag sa att det var Klaus favoritunderlag...

Blev lite förvirring innan vi fått betala och komma in på området, men det löste sig. 10:-/hoj kändes som en okay summa att sponsra Lions med. Den första människa jag träffade inne på området var en gammal jobbarkompis, numera välmående pensionär. Kul att se henne, inte vad jag väntat mig. Nu var det dags för belöningen, äppelkakan med vaniljsås. Insåg plötsligen att det kanske skulle bli problem. Ingen av oss hade kontanter i någon omfattning med sig. Vår oro var obefogad. Man löste det så att man fick med sig en talong med hur mycket pengar man var skyldig och kunde betala i butiken vid utgången ur parken. Blir glad över att man litar på folk. Tror att det är mycket få människor som skulle blåsa dom när man fått det förtroendet.

Berättade för mina kompisar att jag var lumparkompis med killen som äger slottet. Då visar det sig att vid bordet bredvid sitter killens kusin. Blev lite småsnack med henne, hade dock inga "skandaler" att förtälja från vår lumpartid, vilket hon hoppats...

Efter en stund kom artisten Totte Wallin och satte sig vid bordet bredvid. Det var han som gjorde uttrycket "Enköpingståge´, först står det sen går de´!" känt. Var länge sedan han var populär, undrar vad han gör idag?

Tog oss en liten promenad i den fina parken och stod en god stund i det sköna vädret och njöt nere vid lusthuset. Var hur skönt som helst och solen sken från en klarblå himmel. Helt enkelt en höstdag när den är som allra bäst.

På hemvägen körde vi över Uppsala. Här splittrade vi gruppen, Klaus skulle hälsa på en kompis, Nicke och Nina skulle ta gamla vägen ner till Sigtuna medan jag som hade mera bråttom valde att ta motorvägen.

Blev totalt tjugofem mil för min del idag. Känns som en perfekt avslutning på en riktigt härlig säsong för min del. Har verkligen varit jättekul att lära känna alla nya vänner. Skojigt att Nina ville följa med oss idag. Tufft gjort att ta sig ut med nytt körkort och lite kyligt väder. Det var dock inget som hindrade henne. Trevligt att träffas!

Ser redan fram emot nästa säsong!

Vi får hitta på lite trevliga saker att göra under vinteruppehållet, så inte vänta på våren känns så lång!

Jonas
2009-10-10, 19:52
Tack!! Ännu en lysande reserapport från Mats. Skönt att höra att det också gått bra och att taxichaffören klarade sig oskadd. ;) Nu kan jag lugnt lägga mig ned i soffan igen och försöka kurera mig med en whisky och fotboll. Har dock nästan 39 i feber så det är tveksamt om jag hinner se avsparken innan jag däckar... Skönt att höra att ni haft en bra tur!!

leffa
2009-10-10, 20:28
kan bara hålla med jonas om berättelsen och nu ska jag också ta en whisky ,skål på er:)

Gurrag
2009-10-10, 20:44
Vad roligt att det blev en fin avslutning på MCåret.
Själv ser jag fram emot nästa år med nya utmaningar och naturligtvis att träffa er.

klaus
2009-10-10, 20:54
Låter som bra deal Jonas,jag skulle nappa om jag var du,du kan ju alltid byta den nya hojen till Triumph senare :D
Tråkigt att så många anmäler sig på turer men sedan inte vill hänga med,bättre att vänta med anmälan om du är osäker
Vädret var helt kalas,det gäller bara ha rätta kläder,idag närmast varma handskar,kändes som en fin sesongsavslutning,nu får jag skruva isär hojen igen och kolla varför kylaren pissar och bakdäcket är ju nerburnad så får bli byte där med :)
lite bilder bifogas

klaus
2009-10-10, 21:03
verkar inte gå att ladda bilder här,skall försöka på album också
gick inte att ladda till album heller,nå Pewa får fixa lite så att allt funkar som vanligt

var hemma 19,blev ca 300km för min del,väldans vad hojen började pissa vid slutet,fyllde 3l vatten för att komma hem från Uppsala

Mats Liifv
2009-10-10, 22:20
Tack!! Skönt att höra att det också gått bra och att taxichaffören klarade sig oskadd. ;)

Blev lite orolig över att jag skrämde honom med att komma åkande så där, men han verkade hämta sig bra. Kan säga att han såg rätt skräckslagen ut, han hade ingen aning om att jag fanns där. Läskigt med sådana situationer, går inte att gardera sig mot sådana helt irrationella beteenden.

Mats Liifv
2009-10-10, 22:25
verkar inte gå att ladda bilder här,skall försöka på album också
gick inte att ladda till album heller,nå Pewa får fixa lite så att allt funkar som vanligt


Har inte heller kunnat ladda upp bilder, varken i forum eller album. Har även provat att ladda upp bilder som funkat förut. Dessvärre utan framgång...
Blir lite roligare med bilder som förstärker orden, så jag hoppas att det ordnar sig snart.

Nicke
2009-10-10, 22:32
*Hehehehe* Där får ni för all slöseri med att fotografera=)*

Mats Liifv
2009-10-10, 22:36
*Hehehehe* Där får ni för all slöseri med att fotografera=)*
Du tror väl inte på allvar att bilderna inte finns kvar i datorn ändå...?;D

En vacker dag går dom att lägga ut och då kommer dom, var så säker!

Nicke
2009-10-10, 22:42
Hmmm, Tror du skojar en del Mats:)

Mats Liifv
2009-10-10, 23:09
En ny från 2008 med full utrustning för 119 000 och då får jag 75 000 för min MP3 (ett bra pris!). Jag vet att ni tycker att jag ska köpa något billigare, men är det en helt vansinnig affär?


Alla affärer som du är nöjd med är bra affärer!

Försök dock att ha lite is i magen och vänta till våren, när du skaffat lite mer erfarenhet och kört fler olika hojtyper. Aldrig, aldrig köpa en hoj som du inte kört en rejäl sväng med. Det är så extremt lätt att det blir fel.

Att du ska ha en customhoj är du övertygad om, som jag tolkar det.

Har du klart för dig hur du vill använda hojen?

Sätt dig ner och tänk noga igenom vilka egenskaper du söker. Skriv sedan ner dom så finns det något att utgå ifrån när du letar lämpliga kandidater.

Här har du några förslag på frågor att ställa dig:

Mestadels fikaturer i närområdet eller längre resor i Sverige och utomlands?

Med eller utan passagerare? Passagerare brukar sällan uppskatta en customhoj så länge det inte är en uttalad touringmodell.

Kardan, kedja eller remdrift?

Motortyp?

Serviceintervaller?

ABS, finns det på customhojar förutom hos Triumph Thunderbird och Kawasakis stora touringmaskin?

Tillgång till verkstad som du känner förtroende för?

Det är bara att fylla på med egna saker som känns viktiga för just dig.

Jan-Olov
2009-10-11, 01:35
En liten sak att tänka på, har du poblem med ryggen så var försiktig vilken hoj du väljer för som jag vet så frestar det på att köra custom hoj. Både Virago och Dragstar är ryggknäckare på grund av den ihopskjunkna sittstälningen.

Jonas
2009-10-11, 07:26
Mitt fel att äppel-turen-tråden spårat ur, så jag tar mitt ansvar och fortsätter ämnet "köpa hoj" i tråden Vilken glidare (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2851&page=7). Här ska istället bilder från turen upp så småningom. :)

adara
2009-10-11, 11:32
Tack Nicke, Mats, Klaus för en mycket trevlig första tur med er! Det var verkligen fint väder och natur. Höståkning på sveriges landsvägar är helt klart underskattat tycker jag, visst är det lite kyligt men det är det värt.

Fick även låna Nickes värmehandtag (helt gratis!=), vilken lyx, jag längtar efter att mina redan beställda ska komma fram!

Säsongsavslut? Vet inte vad ni pratar om, säsongen har ju precis börjat?=)

Nicke
2009-10-11, 12:04
Tack själv Nina, Mats och Klaus! Det märks att vi trivs eftersom timmarna går som sekunder - JÄMT! Vi hinner förvisso med mycket, men vi skulle nog kunna döda minst lika många timmar till.

För er som inte var med på denna tur: Gillar ni att åka hoj ... till trevliga resmål .... att fika ...... att skratta ...... och att skratta lite till ......med härliga människor ..... om du svarat JA på detta så vet du vad du ska bereda väg för när nästa tillfälle ges.

Bonusen på denna tur, för mig som låg sist och i detta fall bakom Klaus BH, var när han la en lakrisrem, av misstag, efter en rondell samt när han hade benen rakt ut på sista bitens grusväg. Det var en syn för gudarna som fick min mage att maseras:) Tack för det Klaus!;)

Till Harka kan jag bara säga att: Ja, det var för kallt att åka i badbrallor och linne;)

Mats Liifv
2009-10-11, 13:57
Bonusen på denna tur, för mig som låg sist och i detta fall bakom Klaus BH, var när han la en lakrisrem, av misstag, efter en rondell samt när han hade benen rakt ut på sista bitens grusväg. Det var en syn för gudarna som fick min mage att maseras:) Tack för det Klaus!;)


Man missar en del när man ligger i täten har jag insett. Hade gärna kollat in däcksrökaren och grusåkartekniken Klaus utvecklat. Låter åtminstone spektakulärt....

Faan så lång vintern kommer att bli i väntan på våren!

Tycker att vi har så djäkla trevligt när vi är ute. Skratten blir verkligen många och alla bidrar på sitt sätt till den goda stämningen. Så här många trevliga hojåkare har jag nog inte träffat sammanlagt under tiden som "ensamåkare", som jag gjort denna sommar med Hojengänget.

Ni är härliga allihopa och har verkligen förgyllt min tillvaro med er posititva inställning och goda humör. :):)

Starrider_Johnny
2009-10-11, 15:24
Jag fick lägga upp en och en bild för att det skulle fungera. Jag la ut lite bilder från Ruskträffen

Mats Liifv
2009-10-11, 17:35
Jag fick lägga upp en och en bild för att det skulle fungera. Jag la ut lite bilder från Ruskträffen

Testat, det också utan någon framgång!

Mats Liifv
2009-10-11, 17:50
Plötsligen går det att lägga in bilderna jag inte lyckades med igår.

1) Klaus bakdäck efter den omtalade "rökaren" i Kungsängen.
2) Den tappra skaran som trotsade "kylan"...
3) Utmärkt äppelkaka med vaniljsås, resans belöning!
4) Slottsparken

Nina
2009-10-11, 17:57
Sist nåt plötsligt funkade hände nåt med sidan. Håll tummarna nu så inte allt är borta i morr'n.

Mats Liifv
2009-10-11, 18:27
Sist nåt plötsligt funkade hände nåt med sidan. Håll tummarna nu så inte allt är borta i morr'n.

Inte utan att man blir lite misstänksam...när jag försökte lägga in fler var det stopp igen.

Mats Liifv
2009-10-11, 18:52
Nu gick det igen, dock med kraftigt beskurna bilder.

Nicke klarade sig denna gång, inga bilder blev bra. Nina däremot lyckades fastna på bild.

1) Nina testar Boss Hoss. Dom verkade passa bra ihop...
2) Nina
3) Vy från lusthuset nedanför slottet.

leffa
2009-10-11, 18:53
fina bilder blev det ,tycker att klaus bakdäck ser lite väl slitet ut:) och att niklas inte hann smyga undan utan blev fast på bild ännu en gång ,hon passar helt klart på bossen:)

Mats Liifv
2009-10-11, 18:55
.....,hoppas vi ses under lågsäsongen också:)

Det ska vi se till att göra, har en idé som jag lägger ut här framöver!

leffa
2009-10-11, 18:56
Det ska vi se till att göra, har en idé som jag lägger ut här framöver!

det ser vi fram emot:)