handdator

Visa fullständig version : ATT SYNAS



Olle Å
2009-09-22, 08:02
Det billigaste, men det effektivaste verkar ju att bära en varselväst. Kanske inte kul att ha om man vill visa sitt nya racingställ, men......
Ett annat sätt att få mera uppmärksamhet bakifrån är ju att montera ett extra bromsljus.
För de som har en topbox så finns det ett ca 30 cm långt LEDljus hos Biltema, som kan moteras undertill med ett par skruvar. På de flesta hojar finns det en kabelkoppling under dynan där strömmen kan tas ut.
Extra reflexer finns att köpa arkvis och kan monteras på hojsidorna för att öka synligheten. Utgå från att bilisterna av någon anledning inte ser så bra.

Gult är inte fult

Molgan
2009-09-22, 08:39
Personligen tror jag reflexväst och reflexdekaler mest handlar om falsk trygghet, att bilisterna inte uppfattar oss har inte med visuella problem att göra utan handlar nog mer om varseblivning. Xenonlysen, extra bromsljus, aggressiv körning eller polismålning funkar förmodligen bättre.

Mats Liifv
2009-09-22, 08:53
Personligen tror jag reflexväst och reflexdekaler mest handlar om falsk trygghet, att bilisterna inte uppfattar oss har inte med visuella problem att göra utan handlar nog mer om varseblivning. Xenonlysen, extra bromsljus, aggressiv körning eller polismålning funkar förmodligen bättre.

Köra på helljus är ett effektivt sätt att synas bättre på dagtid. Risken att blända är obefintlig men man syns bra.

tomahs900
2009-09-22, 10:49
eller polismålning funkar förmodligen bättre.[/QUOTE]

får mig att tänka på ghostrider....kanske hade funkat...

själv har jag ett otroligt packutrymme under sadeln på apan...viker jag ihop varselvästen
med ett gnutta precision så får den plats där...så de e bara o hänga på vid skymning...

Jonas76
2009-09-22, 11:06
Ett slipon å lite tokvarvning kombinerat med tutan har räddat mig några gånger från att ha blivit prejad.

Linnex
2009-09-22, 11:25
Kan inte hålla med.

Varselfärger måste vara det som syns bäst dagtid.

Kommer man tex mot en korsning och några motorcyklister rullar ut och någon är mörkt klädda och någon har väst eller annan framträdande färger så dras i a f mina ögon mot varsel.

Lika så de ggr jag (fy mig) kör lite halvslö så vaknar i a f jag till när något i varselfärg dyker upp i närheten. Antingen om det är vägarbete eller motorcyklist.

Personligt så tycker jag svarta kläder hör hemma i skogen och ljusa/färgglada på vägen.

Jonas
2009-09-22, 11:55
Min nästa jacka blir garanterat mer färgglad än den svarta som jag har idag. Och min svarta hjälm ska jag byta mot en silverfärgad. Om det gör att jag syns så lite som 1% bättre i trafiken, så kan det vara den procenten som räddar mig från en olycka. Vill dock inte ha en helgrön jacka utan en med färginslag på bröst och rygg. Ska leta runt lite på nätet i vinter. Tipsa gärna om ni hittar något dylikt.

Linnex
2009-09-22, 12:15
Vill dock inte ha en helgrön jacka utan en med färginslag på bröst och rygg. Ska leta runt lite på nätet i vinter. Tipsa gärna om ni hittar något dylikt.

Jag fastnade för Handelsbodens Phantom Neon. Var den jacka som skydden satt absolut bäst på mig. Blir nästa års investering

http://www.handelsboden.com/ShowProduct.aspx?prodid=39

Jonas
2009-09-22, 12:28
Ja, den ser helt okej ut. Ska svänga förbi där någon dag.

on2wheel
2009-09-22, 12:48
Personligen tror jag reflexväst och reflexdekaler mest handlar om falsk trygghet, att bilisterna inte uppfattar oss har inte med visuella problem att göra utan handlar nog mer om varseblivning. Xenonlysen, extra bromsljus, aggressiv körning eller polismålning funkar förmodligen bättre.

Håller med Molgan. Falsk trygghet betår ju hela sammhället av. Spara nu o Lev sen, trygghetstänkande som är en ren fantasi.
I lagoma doser så funkar allt, antagligen är det när jag börjar att överdriva, oavsätt vad det gäller, som det inte funkar längre.

Hem försäkring, huset brinner troligt vis ner i alla fall, och när alla mina vänner vill hjälpa mig med husrum, mat och kläder så blir de istort sätt avvisade med, tack! men jag har hemförsäkring och så lyfter jag luren till några riktiga skojjare och spekulanter istället.
Falsk trygghet.

OBS det är ett överdrivet exempel för att åskdligöra en en princip och inget riktigt exempel.

Och med många försäkringar så blir jag djävligt ensam antagligen, dels måste jag arbeta och tjäna in stålarna till dessa osv osv.

Jag älskar LAGOM... ordet Lagom, sveriges national ord. ... Love you... lagom!:D:D

Mats Liifv
2009-09-22, 12:51
Är rätt glad att jag hade fyra försäkringar som föll ut när jag kraschade. Kändes lagom för mig....;)

Gurrag
2009-09-22, 14:04
Nog finns många brancher bara för att de säljer falsk trygghet. Men den florocerande gula färgen syns bra och för tankarna till den färgsättningen som utryckningsfordon har.

Tror att varseväst fungerar fint

Linnex
2009-09-22, 14:19
Nog finns många brancher bara för att de säljer falsk trygghet. Men den florocerande gula färgen syns bra och för tankarna till den färgsättningen som utryckningsfordon har.

Tror att varseväst fungerar fint

Tycker att det skulle vara lag på att allt vilt skulle ha varselvästar:D:D:D

NeXTer
2009-09-22, 19:35
Ingen risk för bländning med helljus är nog en fråga om vad man har för helljus... En 50W xenonlampa är inte att leka med! Folk blinkade irriterat även när jag körde med felskruvat halvljus första dagarna, och då var det med den fabriksmonterade standardlampan. :cool:

Vid tillfälle ska det kompletteras med stripes på strategiska ställen, bland annat dessa (http://www.beseenonabike.com/shopuk/product_info.php?cPath=33_42&products_id=263), samt en vit Schuberthhjälm och Rukkajacka i svart/neon. Man ska ju se ut som någonting farligt för att inte bara synas utan även ses! :D

Mc-Bosse
2009-09-22, 21:08
Falsk trygghet tycker jag. Risken finns att man tror att man syns som en blinkande julgran med en reflexväst vilket inte är fallet. De bilister som får hjärnsläpp får hjärnsläpp och ser inte vad som än kommer körande hur det än ser ut. Tittar inte bilisten eller sysslar med annat så kvittar det ju vad jag har på mig för kläder.

Köra med insidan av huvudet och ta sin plats på vägen är en bättre melodi. T ex. hålla avståndet och ligga lite till vänster i körbanan om man har någon framför sig för att inte bli osynlig bakom bilen för mötande trafik. Något som många mc-åkare skulle göra är att ställa in halvljuset med en för ändamålet avsedd apparatur, typ den de har på besiktingen. Står det rätt när man kör rakt fram så bländar halvljuset flera gånger under acceleration vilket är helt naturligt och ökar märkbart synbarheten för att det är en mc.

Nilsson
2009-09-22, 21:39
detta har ju varit uppe många gånger och är en hårt diskuterad fråga , hel ljus visst men i bland möter jag glidare som kör med helljus och 2 extraljus tända . detta gillar inte jag , men körde ett rally i söndags och bland oss körde en kille med 2 svaga gula extraljus och han syntes lång väg , sen vad det gäller kläder finns det tester som visar att en vit hjälm syns bäst , och det med väst , det e ju frivilligt men allt som kan underlätta att vi syns måste väl vara ett + om nu inte folk ser oss måste vi ju hj'lpa dem att se oss , detta är vad jag tycker

Nilsson
2009-09-22, 21:46
kolla Lindstands jag har en skinn jacka med neon gula inlägg den syns kanon

Jan-Olov
2009-09-22, 22:19
Det med att köra med helljus på dagen det gör jag när solen står lågt och jag har den i ryggen, detta gör nästan alltid att bilister blinkar på mig.
Varaderon har dubbla lampor och de lyser bra, Dragstaren jag hade tidigare gjorde jag på samma sätt men ingen noterade helljuset med blink.

NeXTer
2009-09-22, 23:28
Falsk trygghet tycker jag. Risken finns att man tror att man syns som en blinkande julgran med en reflexväst vilket inte är fallet. De bilister som får hjärnsläpp får hjärnsläpp och ser inte vad som än kommer körande hur det än ser ut. Tittar inte bilisten eller sysslar med annat så kvittar det ju vad jag har på mig för kläder.

Köra med insidan av huvudet och ta sin plats på vägen är en bättre melodi. T ex. hålla avståndet och ligga lite till vänster i körbanan om man har någon framför sig för att inte bli osynlig bakom bilen för mötande trafik. Något som många mc-åkare skulle göra är att ställa in halvljuset med en för ändamålet avsedd apparatur, typ den de har på besiktingen. Står det rätt när man kör rakt fram så bländar halvljuset flera gånger under acceleration vilket är helt naturligt och ökar märkbart synbarheten för att det är en mc.

Du har helt rätt, man ska inte köra som om dylika färger och annat gör en osårbar, det är givetvis inte tanken, men om man med hjälp av starka färger, reflekterande material, etc. kan få åtminstone en person att vakna till och komma på att man ska titta efter motorcyklar också tycker jag det är värt det.

Om det sedan kan få en och annan bilist eller till och med MC-förare att ta det lite lugnare för att de får för sig att man är någon annan är ju inte det heller fel.

Kör som om du är osynlig och bli glatt överraskad när någon visar hänsyn!