handdator

Visa fullständig version : Tömma bensintanken?



CPHB
2009-09-21, 20:02
Hej

I instruktionsboken står det att såväl tank som bensinslang skall tömmas inför vinterförvarningen. Man skall t.o.m köra motorn tills den stannar p.g.a. bränslebrist.

Är detta verkligen nödvändigt?

Både gräsklippare och utombordare klarar sig bra med bränsle i tank och bränslesystem över vintern.

MVH

CPHB

Mats Liifv
2009-09-21, 20:15
För min del stänger jag av bensinkranen och låter motorn gå tills den stannar på grund av bensinbrist. Därmed har du tömt förgasaren. Tanken är lätt att tömma, om man är riktigt ambitiös. Själv nöjer jag mig med att se till att tanken är så tom som möjligt innan jag ställer in hojen för vinterförvaring. Bensin som blir stående i förgasaren över vintern kan ställa till med ett elände. När bensinen dunstat kan det efterlämnas ett klägg som sätter igen förgasaren. Smart att undvika genom att antingen dränera förgasaren eller köra den bekvämare metoden med att låta motorn självdö. Om du har insprutning faller naturligtvis det momentet bort Om du har hojen inomhus i en jämn temperatur funkar det bra med tom tank. Om det är en miljö med temperaturväxlingar att vänta kan det vara bättre att tanka fullt för att undvika kondens som uppstår i samband med dessa.

Guzzi-Leif
2009-09-21, 23:34
Förutom de möjliga kondensproblemen (vid kallgarage och/eller varierande temp/RH) finns det ännu ett argument att fylla fullt innan vinterförvaret: Brandrisken blir mindre. Allra värst torde det bli med en tömd men ej avluftad tank - det är ju rena bomben!

CPHB
2009-09-22, 08:06
Hej igen

Hojen har bränsleinsprutning: ø38 mm x 2 (Keihin)

Det finns ingen bensinkran utan det är en bränslepump som sitter under tanken (tanken måste demonteras för att nå pump och bränsleslang)

Enda sättet att tömma systemet är att pumpa ur tanken med någon slags sugpump och sedan köra motorn till den stannar.

Hojen skall förvaras i varmgarage under vintern

Frågar igen: Är detta verkligen nödvändigt inför vinteruppehållet?

MVH

CPHB

Mats Liifv
2009-09-22, 08:47
Med insprutning är problemet obefintligt. Sen är det upp till dig om du vill ha tanken full eller med mindre soppa i. Föredrar som jag skrev, för egen del att slå i fräsch soppa på våren. Har funnit att mina hojar startar lättare på det sättet. Sen kopplar jag in en intelligent batteriladdare som får vara inkopplad under hela uppehållet. Har aldrig några problem när det är dags att rulla ut hojen på våren igen. Du behöver absolut inte tömma tanken helt utan bara låta bli att tanka fullt innan du ställer in, eller fylla tanken full om du känner oro över explosionsrisken med tom tank. Har aldrig hört talas om något sådant för min del. Tanken har oftast någon form av avluftning, annars kan du väl lämna locket lite öppet.

Det är inga stora insatser som krävs för att det ska gå lättare på vårkanten. Med rätt skötsel håller ett batteri åtskilliga år, med fel kan det vara slut på en säsong.

En del tvättar inte ens sin hoj utan ställer bara in den i ett hörn av garaget och är nöjda med det. Andra demonterar hela hojen och rengör, fettar in och smörjer allting. Det lustiga i sammanhanget är att de värsta "puts och skruvnissarna" sällan kör mer än några hundra mil per år. Deras intresse ligger i skruvandet och känslan av att veta att varje skruv är dragen med rätt moment. Blir jobbigt om man tror att det är normen och känner att man inte kan leva upp till det. Det gäller istället att hitta sin egen nivå av insats man känner sig nöjd med.

CPHB
2009-09-22, 09:30
Tack för svar.

Har tänkt att:


Tvätta och feja.

Ställa hojen på depåstöd fram o bak (saknar centralstöd)

Koppla in en Ctek-laddare



Då blir det enkelt att ta ut hojen till våren (eller om jag vill köra någon extra fin senhöstdag) Det tar ju bara några minuter att koppla ifrån laddaren och ta bort stöden

MVH
CPHB

Mats Liifv
2009-09-22, 12:18
Tack för svar.

Har tänkt att:


Tvätta och feja.

Ställa hojen på depåstöd fram o bak (saknar centralstöd)

Koppla in en Ctek-laddare



Då blir det enkelt att ta ut hojen till våren (eller om jag vill köra någon extra fin senhöstdag) Det tar ju bara några minuter att koppla ifrån laddaren och ta bort stöden

MVH
CPHB

Dom där åtgärderna kommer du långt med. Svårare än så behöver det inte vara!

Guzzi-Leif
2009-09-22, 22:05
Många höstar har jag bara kört in, parkerat och dragit ur nyckeln utan att ens orka tvätta. Fast fulltankat var det ;-)
Med BMW'n tillkom behovet att ladda batteriet en gång per månad.
Åren med kallgarage kostade iofs något batteri, särskilt på mc med klocka.

Rekordet slogs när jag ställde undan (i varmgarage) hösten 1991 och inte startade igen förrän 1998. Bara att ladda batteriet och trycka på knappen. Någon dag senare tvättade jag av skiten från -91 + sju års damm varpå den såg ut som ny igen. Fast det var ju förstås en Guzzi det...

Intruder
2009-09-24, 11:45
Jag brukar kasta i lite 2taktsolja i tanken o köra en kort runda så jag vet att det finns i förgasarna
Har inta haft några start problem eller förgasar fel med det
Vad jag tror så bildar 2taktsoljan en "hinna" i tanken o förgasarna så det inte ärjar o rostar

Scorpio
2009-09-25, 12:01
Nu kan man ju iofs köra mer eller mindre året runt i de här trakterna, men annars fyller jag alltid upp tankarna inför förvaring.

På sambons gammelhoj(Honda CB 400N) fyller vi tanken och stänger därefter bränslekranen och tömmer förgasarna.