handdator

Visa fullständig version : Vilket bränsle



Fjerren
2009-09-12, 22:12
Vilket bränsle är bäst att köra på?
Själv så kör jag en Yamahaa 1300 FJR och har hela tiden jag haft den kört på 95 oktan. Nu hör jag att man bör köra på högre oktan, typ 98 för motorns bästa.

Guzzi-Leif
2009-09-12, 22:18
Kolla i instruktionsboken. Står det 95 (eller 91) där, kan du gott köra vidare på det.
Insprutade bågar med knacksensor kan iofs dra lite mindre bensin på 98 men det jämnas ju ut av literpriset.

För övrigt är det ofta svårt att med säkerhet skilja myter från sanningar - då är ofta fabrikantens anvisningar det bästa. De är ju i alla fall inte direkta lögner...

Jåke
2009-09-12, 23:21
Vilket bränsle är bäst att köra på?
Själv så kör jag en Yamahaa 1300 FJR och har hela tiden jag haft den kört på 95 oktan. Nu hör jag att man bör köra på högre oktan, typ 98 för motorns bästa.
95 oktan är bäst att köra på. Vem som än påstår att din FJR ska gå på 98 för motorns skull är ute och far med osanning.

Herregud, tänk själv. Japanska motorcyklar har varit gjorda för att gå på blyfri bensin minst 93 oktan sedan början på 80-talet. Varför ska du in din ganska nya 1300 med avancerad, självjusterande insprutning tanka dyrare 98?

Eller om jag ska vara lite mer diplomatisk (vilket jag egentligen officiellt slutat med och blivit en riktig pain-in-the-ass): 95 oktan har funnits längre än vad modellen FJR1300 har gjort. I hela I-världen. Skulle en fordonstillverkare tillverka och sälja en motor som inte fungerar optimalt på det bränsle som säljs mest? Såklart inte, det vore ekonomisk ruin.

Alltså... tanka gärna 98 oktan eller V-Power. I det första fallet är enda effekten att det blir dyrare, i den andra kan du möjligen eventuellt om din motor är smutsig internt känna skillnad iom att det finns knacksensor inbyggt i insprutningssystemet.

Annars är det bäst som du gjort hittills :)