handdator

Visa fullständig version : En liter stämpel ink... Tack



on2wheel
2009-09-10, 09:30
Måste bara bråka lite.. He he!8)

Sedan något år så kollar jag hur lång garantitid det är på en mc eller ett märke när jag ska köpa hoj, i regel 5 år idag, och då vet jag att under de 5 första åren händer det antagligen inget allvarligt med hojen, så då kan jag i lugn och ro "serva" själv under dessa 5 år... Och så klart också efter de 5 åren.

Stämplarna.. Ropar någon förskräckt, men stämplarna…. Visst, jag håller med, dom är jätte snygga nu för tiden, riktigt coola faktiskt Skrattar.

För något år sedan hade vi tre nya hojar i familjen, sprillans hojar och de skulle ha kostat oss, utan att det “råkade” dyka upp något extra då på “stämpel” servicen, alltså inga nya bromsar och inga bytta lampor osv. utan bara just det som ingår enligt service schemat . Ja och det gjorde det.. vadå Kostade!! Vad är det vi betalar för, mer än lite olja, stämpel ink och någon timmes arbetstid för en gubbe dessutom á 860:-/h för t.ex. de första servicarna.
Kolla här:
För oss då skulle det blivit 3 x 100 mila + 3 x 600 mila + kanske 2 x 1200 mil, men vi räknar på en 1200 mila för att inte skrämmas för mycket, 1 x 1200= Så då blir det 16325:- *duns* Över sextontusen "ärligt" intjänade, och kanske skattade, kronor, Och hur mycket stämpel ink får man inte för de slantarna, jag bara frågar, som seriös mc-verkstad.

Det ska mot förmodan gå sönder ganska mycket på någon eller några av hojarna innan det kostar så mycket om jag väljer att meka själv redan från början.
Och tar vi vad det kostar att få stämplar under 5 år..... På 3 hojar… Så har jag en nyhoj för de pengarna och kan behålla de gamla dessutom, eller så kan jag i lugn och ro reparera allt under dessa år, av det som mot förmodan går “garanti” sönder.

Milen säger någon.... Visst milen är det som gör hoj ägandet till det roliga i det hela, så vida jag inte är med i någon muséklubb då förstås.

Tror knappast mc-tillverkarna lämnar "garanti" på något som dom vet kommer att gå sönder.

I mina “stämpel” böcker skriver jag sedan vad jag gjort för service och idag te.x. så har vi ingen av dessa hojar kvar och de som köpt och bytt in dessa hojar har fått rätt information ang. servicar och så, utan att ha brytts sig det minsta lilla. För övrigt så har det varit en privatperson och två mc firmor på just dessa 3 hojar.

Hur som så…. Har det blivit riktigt billigt att äga “nya” hojar och många nya hojar har det också blivit under åren.

Sen…. Kan det ju var riktigt djävla skönt att slippa meka, och vem vet kanske har jag en massa pengar att göra av med också... men det är en helt annan historia… garanterat!! Ha en bra dag GB 2o);)

klaus
2009-09-10, 17:51
Håller med dig,servar mina prylar själv,då vet man att saker och ting är gjorda som det ska,ger inget för några stämplar,dom servar ju inte sina egna grejer så vad bryr dom.
Dessutom skruvade helt isär min hoj när jag hade fått den,kolla min fotoalbum och tråden på custom :D

tomahs900
2009-09-10, 20:45
Så ni menar att dom föranmälda av tillverkaren servicarna e onödiga?

Hojjen jag köpt nu ska in efter 100 mil på en service som lättar min plånbok 2500kr...
Känns rätt surt men nödvändig..eller?

räven
2009-09-10, 20:58
Så är det,tillverkaren sätter reglerna. Inga stämplar = ingen garanti.

on2wheel
2009-09-10, 22:23
Så ni menar att dom föranmälda av tillverkaren servicarna e onödiga?
Hallå, Jag vet inte riktigt vad du läst det någonstans, hoppas inte att jag skrivit något sånt eller fått någon att sluta göra servicar.

Själv tror jag att alla servicar både de som tillverkaren har i sitt service schema för respektive modeller och märken, och de som vi själva gör mellan servicarna i bland (olja o filter) är nyttiga och välbehövliga.

Det som jag tog upp i den här tråden var om vi ska betala dyra pengar och låta en märkesverkstad göra servicen för att få en stämpel i boken, eller om jag kan serva hojen själv på de angivna intervallerna och stunta i "garanti" stämpeln.

Sorry, om just det blev lite otydligt.
Ha en bra kväll GB 2o)

Mc-Bosse
2009-09-10, 22:42
Så ni menar att dom föranmälda av tillverkaren servicarna e onödiga?

Hojjen jag köpt nu ska in efter 100 mil på en service som lättar min plånbok 2500kr...
Känns rätt surt men nödvändig..eller?

Jag för min del (som är konspiratorsikt lagd) tror att serviceintervallerna är för tätt satta. Konstigt vore det ju annars för alla vill tjäna så mycket pengar som möjligt och bilverkstäder är ju inget undantag. Och då man som kund vill ha en servicebok med stämplar för att det ser bra ut och fordonet ifråga troligtvis betingar ett högre pris som begagnat så kan man ju inget göra. En del säger att dessa helsyntetiska oljor som nästan uteslutande använts numera klarar både 4 och 5 000 mil innan byte. De behåller sina egenskaper som oljan har i betydligt fler mil än vad mineralolja gör.

Det är liksom bara till att bocka och buga när man betalar servicen eller göra den själv, fylla i serviceboken och hoppas på att det duger den dagen fordonet ska värderas vid en försäljning.

2 500: - för en 100 milaservice? Herre jösses säger jag bara!

tomahs900
2009-09-10, 22:45
Hallå, Jag vet inte riktigt vad du läst det någonstans, hoppas inte att jag skrivit något sånt eller fått någon att sluta göra servicar.

Själv tror jag att alla servicar både de som tillverkaren har i sitt service schema för respektive modeller och märken, och de som vi själva gör mellan servicarna i bland (olja o filter) är nyttiga och välbehövliga.

Det som jag tog upp i den här tråden var om vi ska betala dyra pengar och låta en märkesverkstad göra servicen för att få en stämpel i boken, eller om jag kan serva hojen själv på de angivna intervallerna och stunta i "garanti" stämpeln.

Sorry, om just det blev lite otydligt.
Ha en bra kväll GB 2o)

Ok de va för mig otydligt...
Men nu e jag me...

Molgan
2009-09-10, 23:36
Jag för min del (som är konspiratorsikt lagd) tror att serviceintervallerna är för tätt satta.
Jag är visserligen oxå en konspirationsteoretiker, men då långa serviceintervall är ett viktigt försäljningsargument betvivlar jag starkt att man sätter ett tätare intervall än nödvändigt.

V Saarela
2009-09-11, 07:51
Som tur är, så är det ju ett fritt land. Vill man skippa garantin, så är det ju upp till var och en att göra det.

Att gnälla på verkstäderna och anklaga dom för ockrare har jag aldrig förstått mig på. Det är ju ändå vi kunder som sätter prislappen på servicen genom att vi betalar det.

on2wheel
2009-09-11, 07:55
Som tur är, så är det ju ett fritt land. Vill man skippa garantin, så är det ju upp till var och en att göra det.

Att gnälla på verkstäderna och anklaga dom för ockrare har jag aldrig förstått mig på. Det är ju ändå vi kunder som sätter prislappen på servicen genom att vi betalar det.

Um.... Tål att tänkas på, humm..... den är klockren:D.

Linnex
2009-09-11, 08:05
Jag valde båda mina hojjar (räknar inte med kawan) efter förutsättning att jag skall kunna serva dem själv. V3:an köpte jag ny och fick då även med orginal verkstadsmanual i köpet.
Förutom kostnaden för servicen så blir det 21 mil att köra om jag inte skall stå och vänta. Två fordon för att kunna hämta och lämna.

Mc-Bosse
2009-09-11, 08:51
Jag är visserligen oxå en konspirationsteoretiker, men då långa serviceintervall är ett viktigt försäljningsargument betvivlar jag starkt att man sätter ett tätare intervall än nödvändigt.

Men någonting gör de för att tjäna lika mycket pengar eller mer om serviceintervallerna blir längre för inte tjänar de mindre pengar frivilligt.

Linnex
2009-09-11, 09:13
Men någonting gör de för att tjäna lika mycket pengar eller mer om serviceintervallerna blir längre för inte tjänar de mindre pengar frivilligt.

Eftermarknaden är mycket viktig inkomstkälla. Om jag inte minns fel så ligger den för bilfabrikanter på runt 30% av omsättningen.

Mc-Bosse
2009-09-11, 09:36
Som tur är, så är det ju ett fritt land. Vill man skippa garantin, så är det ju upp till var och en att göra det.

Att gnälla på verkstäderna och anklaga dom för ockrare har jag aldrig förstått mig på. Det är ju ändå vi kunder som sätter prislappen på servicen genom att vi betalar det.

Jag vill inte betala vad servicen kostar. Kan jag gå in på Volvo eller auktoriserad verkstad och säga att jag bara vill betala halva priset för servicen, få den gjord och få stämpel? Mitt enda alternativ är att göra servicen själv, skriva själv i servicehäftet och som jag skrev innan: hoppas på att det duger när jag ska sälja bilen.

Volvo anser ju naturligtvis att det inte duger för annars gör de skit för sig själva. Ett sätt för bilförsäljarna att göra servicen mer trevlig för oss är att lägga servicekostnaderna på inköpspriset för vi människor är lite konstiga i vårt tankesätt. De kostnaderna som inte syns finns ju inte. ;)

Men jag tror att priset för bilen/mc:n kan vara satt inkl. servicekostnader men ändå måste vi betala för service ett antal gånger under typ 10 000 mil. Konspiratorisk är jag ju... :)

BMW har väl "fri" service?