handdator

Visa fullständig version : Märkesverstäder...



Mc-Bosse
2009-09-10, 08:08
Hej!

Läste Jan-Olovs inlägg (http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=26815&postcount=6) i en tråd där han skriver att ventiljustering och tändstiftsbyte kostar 3 772: -.

Det är sådana hutlösa summor som gör att jag är glad för att jag inte köper nytt och gör jag det, som i fallet mopeden, så skiter jag fullständigt i service med stämplar. Tar emot långt in i min själ att betala för att någon ska göra en service när jag lika bra kan göra det själv. Sen litar jag absolut inte på märkesverstäder eller stora vekstäder. Vem vet vad de gör och inte gör?

Konspiratorisk är jag så här en torsdagsmorgon. Tänk er en mekaniker på Volvo som ska göra service på en bil efter 1 500 mil men behöver olja till sin egen bil. Lätt är ju då att bara byta hälften av oljan i två bilar och få gratis olja till sin egen. Och ingen får någonsin veta någonting och bilarna mår inte illa heller. Men betala det ska minsann kunden!

Jag lämnande för 10 år sedan in en Mitsubishi Galant för kamremsbyte då det bara tog 1 500: - allt som allt. Mitsubishi i Lund hade något slags jippo eller något. Jag betalar 1500: - när jag hämtar bilen och inte ett öre till sa jag. Om det tillstöter några problem då sa han? Då ringer ni mig hem eller på mobilen innan ni gör något.

Tror ni inte att killen bakom disken, när jag skulle hämta bilen, försökte salta räkningen med att det var en rem till en balansaxel som också fick bytas så det skulle kosta mer. Minns inte summan men det var mer än de utlovade 1 500: -. Jag protesterade och sa att det är väl klart att även den remmen ska bytas när ni ändå håller på och det visste du mycket väl när jag lämnade in bilen! Du har inte ringt och då betalar jag inte för något utöver kamremsbytet och det var muntligen avtalat mellan dig och mig. Han började mopsa till sig, blev dryg och överlägsen och kändes inte vid vårt muntliga avtal!

Jag blev fullständigt vansinnig och skällde ut honom efter noter så det ekade i hela bilhallen! Ja jag gick på som en ångvält om att du ska inte stå där och tala om för mig hur saker och ting ska vara! Jag är ingen idiot på bilar och motorer och den enda anledningen till att du nu har bilen är att jag är lat och tyckte att 1500: - var helt ok för jobbet!

Bilförsäljare kom och tittade men sa inget. Han bakom disken fortsatte att hävda att jag måste betala för remmen till balansaxeln men jag stod på mig med hänvisning till att ingen hade ringt och till slut så betalde jag 1 500: - och fick nycklarna. Jag hade en sån fruktansvärd adrenalinnivå i blodet vid det laget och tyckte att han hade betet sig som en j-a idiot så när jag fick nycklarna tittade jag honom i ögonen och sa med hög röst: - Far åt helvete din dumme fan! Vände på klacken och gick.

På vägen genom bilhallen och ut så var det knäpptyst och de som stod där bara glodde på mig.

Linnex
2009-09-10, 09:21
Mmmm...
Jag bytte ju styrlager på garanti för några veckor sedan. Redan när jag hämtad cykeln tyckte jag att lagret verkade dåligt spänt och glappet kom efter någon vecka. Igår förde jag en diskussion med återförsäljaren som hade bytt och man kan väl lugnt säg att vi hamnade på tvären. Utan att han hade tittat på cykeln så blev det ungefär att han skulle kunna spänna lagret man han vägrade att byta om det skulle behövas och hänvisade till att jag nu hade passerat serviceintervallet som måste följas för garantiåtagande..
Jag sa till honom att då han precis bytt lager och cykeln bara rullat 20 mil + som återförsäljare så måste han lämna garanti på utfört jobb. "Jag lägger inte 12 timmar utan att få betalt" fick jag till svar.

Slutade med att jag tjurade ihop och gick ut till cykeln 22.30 igår när familjen lagt sig och började skruva. Tre timmar tog det och större delen av tiden la jag på att alla plast/styre för att komma åt styrlagret.
Fattar inte att en märkesfirma skulle behöva ytterligare 9 h till för att demontera gaffel och byta styrlager?

I vilket fall så blev det jävl... bra. Idag var första gången jag körde över kullerstenen i samhället utan att cykeln skakade som f_n. Så vad jag tidigare trodde var undermålig fjädring var redan från början dåligt spänt styrlager.

Vad är det man säger.. Själv sin bästa dräng eller ?

on2wheel
2009-09-10, 09:45
Ja hur det kan bli MC-Bosse.
PÅ varsit håll snickrade vi på istortsätt en likadan story.... Kul, det låg nog i luften.. Eller hur man nu säger det.
Ha en bra dag! GB 2o)

Mc-Bosse
2009-09-10, 10:23
Vad är det man säger.. Själv sin bästa dräng eller ?

Precis!

Och det ligger lite i att om man köper en kinesisk tvåhjuling så underlättar det en hel del om man kan skruva själv. Det blir så mycket enklare, smidigare och lättare jämfört med att hitta en verkstad som man ska frakta mopeden/mc:n till för att få gjort service och ev. garantiåtgärder.

Billiga i inköp, billiga reservdelar och lite mek så blir det bra även med kineserna. :)

Linnex
2009-09-10, 10:44
Precis!
Det blir så mycket enklare, smidigare och lättare jämfört med att hitta en verkstad som man ska frakta mopeden/mc:n till för att få gjort service och ev. garantiåtgärder.


Jupp. 3,5 mil enkel. Och eftersom det blir att lämna/hämta så blir det två fordon som skall köras. Blir 14+7 mil. 21 mil för att spänna ett ynka styrlager och då även eventuellt att behöva tjafsa om ARN eller KO.

Jag köpte Deauvillen mycket för att den var lite äldre då jag utgick från att dagens modeller är mer som bilar med mycket elektronik och annat joks som vi hemmamekaniker inte är så glada i.

räven
2009-09-10, 10:53
För mig har det alltid varit viktigt att ha tillgång till en Mc firma som är seriös å satsar långsiktligt.
Är det något som är fel ,ska det åtgärdas utan massa skitsnack. Mc tjänst i vetlanda var en sådan firma i många år. Sen säljer Gunnar M. till någon klippare som kör firman i konkurs på ett år. Att ha en Mc handlare man kan lita på är tryggt. Modärna Mc är som bilar,du kan i princip inte göra något själv, man måste till en märkesverkstad.

AT-gubben
2009-09-10, 15:58
Nu vet jag varför jag har två äldre hojar :D Africanen är en -02 och Dr Big är en -92. Enkla, simpla och lättmeckade. Dr Big käkar styrlager till lunch :rolleyes: och Africanen har problem med soppapumpen, men det fixar man lätt själv. Ställa ventiler, byta stift och sånt tar några timmar eller fler men är ganska enkelt. Självfallet finns ordentliga handböcker i bokhyllan i mitt lilla "verkstadskrypin" :)

fistkiller
2009-09-10, 16:31
Precis!

Och det ligger lite i att om man köper en kinesisk tvåhjuling så underlättar det en hel del om man kan skruva själv. Det blir så mycket enklare, smidigare och lättare jämfört med att hitta en verkstad som man ska frakta mopeden/mc:n till för att få gjort service och ev. garantiåtgärder.

Billiga i inköp, billiga reservdelar och lite mek så blir det bra även med kineserna. :)

;DHelt rätt Bosse har själv en kines men peppar peppar kluddar den inte motorerna verkar va slitvargar men att det lossnar lite skruvar här o där det gör det men som jag gjort köpte skruvar o muttrar med låsring så va det ur världen.det är liet mycket ålast detaljer på dom men dom har jag bytt ut ellr tagit bort,man kan ju fixa till dom så dom blir bättre delar är väldigt billigt till dom,och finns lätt att få tag i så det är ju bra :cool:Mch Fistkiller