handdator

Visa fullständig version : Hondas nya automatlåda



Mats Liifv
2009-09-09, 10:42
Nu kommer Honda med sin nya automatlåda. Den blir spännande att få testa. Känns som att det skulle kunna vara något som skulle kunna fungera....


http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/1801-honda-lanserar-ny-automatisk-vaexellada-foer-spormotorcyklar

Molgan
2009-09-09, 11:00
Ja kul med nya påhitt. Inget jag skulle vilja ha själv men kan väl sitta fint i touringloken. Tycker Honda ska chocka och släppa en Fireblade med automat och ABS, skulle va kul att se hur en sån skapelse tas emot. :p

Tror Bosse kommer gilla det här föresten. =)

soulcat
2009-09-09, 11:05
Nu kommer Honda med sin nya automatlåda. Den blir spännande att få testa. Känns som att det skulle kunna vara något som skulle kunna fungera....


http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/1801-honda-lanserar-ny-automatisk-vaexellada-foer-spormotorcyklar

Fastnade där HELT I artikeln om Leslie Porter, vilken böna!! :D
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/profiler/684-leslie-porterfield-snabbaste-kvinna-pa-tva-hjul

on2wheel
2009-09-09, 11:23
De som vet...
Eller de som konstruerar våra mc runt om i världen, det tror sig veta att de flesta mc´n inom några få år kommer att ha den nya generationens växellådor, "två kopplings" växellåda, variomat eller oljehydralisk växellåda ( den senare då med 2 WD) där valet är att växla, som idag, själv eller med en enkel knapptrykning låta en dator sköta växlingen. Alla dessa med både fot och handknappväxling då en dator ändå gör jobbet.

Varför... Jo de tror att det blir så himla mycket mer bränslesnålare med dessa automatlådor och således mer "miljövänligt" eller nått.

Kanske är det så att utvecklingen på alla teknik områden går så pass snabbt i dag, så att vi knapt hinner att få se dessa nya automatiska växellådorna innan nästa generation mc kommer ut på våra vägar, nämligen de helt el drivna två hjulingarna.

Vad vet jag. Om jag får tro.... Så är det två hål i väggen som gäller, då nu forskningen på el/batteri sidan formligen rusarfram i labben idag.

För övrigt så kom Honda med 750 four AS redan 1972, en kalssisk ren automat.

Ha det eller nått GB 2o)

Diversion
2009-09-09, 12:47
Jag tror de är dåliga för trafiksäkerheten, men det är bara jag det.

Linnex
2009-09-09, 13:41
Tror ni inte att målgruppen sporthojar är för konservativa för att vilja ha automat? Jag hade mer trott på kundsegmentet custum och touring när det gäller automat.

Molgan
2009-09-09, 13:58
Tror ni inte att målgruppen sporthojar är för konservativa för att vilja ha automat? Absolut, det var därför jag ville se en sån. =) Är ju i nya VFR'en de tänkt pula in den där om jag läste rätt.

Mats Liifv
2009-09-09, 14:03
Tror ni inte att målgruppen sporthojar är för konservativa för att vilja ha automat? Jag hade mer trott på kundsegmentet custum och touring när det gäller automat.

Det fanns tre olika lägen, bland annat sexväxlad manuell. Blir intressant att se hur det kommer att fungera. Kan väl tänka mig en sådan variant själv, med dessa möjligheter att välja hur man vill ha det.

on2wheel
2009-09-09, 14:37
Tror ni inte att målgruppen sporthojar är för konservativa för att vilja ha automat? Jag hade mer trott på kundsegmentet custum och touring när det gäller automat.

Du/ni har säkert rätt och det är nog därför som det aldrig slagit med automat på hoj, och kanske är det därför som dessa moderna "lådor" idag går hem och upplevs som manuella växellådor då tekniken har hunnit ikapp oss "viljor", för dessa växellådor sitter ju redan i en uppsjö av olika bilarmodeller idag och "växlas manuellt" till allas glädje, men kan också bli automatiska med ett eller flera knapptryck.

Själv så tog det många mil med PS 2´ans "bilspel" innan jag kände mig konfortabel med "moderna växlingar" och idag funkar det alldeles utmärkt att växla även de senaste av "paddelbilarna" på gatan också, framför allt om vi pratar lite sportigare bilar med många hästar, så vem vet.

Precis som ni säger så återstår det att se hur det blir med dessa "lådor" på våra hojar!
Dock är jag inte ett dugg orolig för denna utveckling, för idag tror jag att mc tillverkarna vet att vi, mc folket, inte sätter oss på vilket skit som helst!

Ska vi ha "modernt" på våra hojar så ska det också funka bättre än de vi har i dag! Allt annat finns inte!
Nu kanske elektrikerna hinner före med sina tampar och volt, men det är en helt annan lysande historia antar jag... Skrattar

2o)

Mats Liifv
2009-09-09, 16:00
Fastnade där HELT I artikeln om Leslie Porter, vilken böna!! :D
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/profiler/684-leslie-porterfield-snabbaste-kvinna-pa-tva-hjul

Tuff tjej det där, en amerikansk motsvarighet till Annie Seel!

Mc-Bosse
2009-09-09, 16:10
Det fanns tre olika lägen, bland annat sexväxlad manuell. Blir intressant att se hur det kommer att fungera. Kan väl tänka mig en sådan variant själv, med dessa möjligheter att välja hur man vill ha det.

Får man den billigare om man inte vill ha det manuella läget? ;) För inte är det så att man i en bil med automatlåda med möjlighet till manuell växling någonsin växlar manuellt. Växelväljaren ligger i "D" för jämnan för man inser efter lite initialt lekande med spaken att det bara är dumt att röra runt i grytan när man inte behöver det. :)

MVH Automatofilen. :D

Mats Liifv
2009-09-09, 17:45
Tror du har precis rätt, för rent landsvägsåka blir det absolut bara D-läget som gäller. Annat gäller troligen vid grusvägsåkande. Där använder jag växlarna på ett annat sätt. Tycker det är helt överflödigt att sitta och växla när jag kör bil. Nästa bil blir definitivt med automat!

Mc-Bosse
2009-09-09, 18:29
Nästa bil blir definitivt med automat!

Se där! Inte för att vara tjatig men: "När fan blir gammal så..." :D

Molgan
2009-09-09, 18:55
Se där! Inte för att vara tjatig men: "När fan blir gammal så..." :D
..så blir även han försoffad? =)

Mats Liifv
2009-09-09, 21:54
Se där! Inte för att vara tjatig men: "När fan blir gammal så..." :D

Har väl ägt ungefär hälften så många bilar som motorcyklar, men ingen automat. Ingen tanke bakom det utan det har bara blivit så. Har kört mycket automatbilar i jobbet och tycker att det är ett helt överlägset sätt att köra bil. Amerikanarna kom väl på det för mer än femtio år sedan...:D

Mats Liifv
2009-09-10, 10:27
På länken kan vi se hur det fungerar. Tycker det verkar synnerligen bekvämt. Se hur mjuka växlingarna blir. Kommer garanterat att uppskattas av alla passagerare!



http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/1804?task=view#comment-1721

Mc-Bosse
2009-09-10, 10:40
På länken kan vi se hur det fungerar. Tycker det verkar synnerligen bekvämt. Se hur mjuka växlingarna blir. Kommer garanterat att uppskattas av alla passagerare!



http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/1804?task=view#comment-1721

Ojoj va coolt med D-läget! Det där halvläget med växling med fingret går ju inte heller fetbort tycker jag. Det störiga med en manuell låda är detta ständiga ryckandet i kopplingshandtaget tycker jag. När min kopplingsvajer brast körde jag ändå och det var skönt att slippa rycka i handtaget. Lite trixande för att få i växlarna men efter ett tag gick det ju förvånansvärt bra. Att starta var ju dock inte så kul utan koppling eller att i panik hitta friläget vid ett stopptecken. :)