handdator

Visa fullständig version : Jägare!



swe-mx
2007-06-25, 21:31
Håll utkik på spåren!

http://www.smutshoj.com/forum/showthread.php?t=96

pewa
2007-06-26, 16:38
Man har ju hört talas om utlagt grus på vägen och uppretade markägare men det här tar nog priset, jävlar! ;D

Hoppas han polisanmäler, det där borde jägare kunna åka dit på ganska rejält!

Fredd
2007-06-27, 01:48
Idioter! Jag tycker mig läsa allt fler såna här historier, vad har alla emot hojåkare?

Gibson
2007-06-27, 11:27
Typiskt, jag säger inte att alla jägare beter sig lustigt men det gör fan dom flesta, tex när frugan var ute med hunden för ett par år sedan, det var i skymningen och hon hade hunden kopplad, när dom kom fram till ett ställe så stod en dansk jägare där och hörde inte frugan komma gående och blev så jäkla rädd när frugan kom nära. Han vände sig om och höll på att skjuta frugan med bössan och sedan började han gapa och skrika och undrade vad hon gjorde där och hon svarade att hon rastade hunden, hon var alltså ute på vägen och gick. Till saken hör det att marken som det handlar om tillhör den vi hyr huset av och jägaren hade gnällt och gapat på honom och han hade lugnt och stilla förklarat hur det var och sedan fick jägaren snäll be frugan om ursäkt. jag kan ta fler exempel men dom kan vi ta senare, men visst dom tror att dom äger hela jävla sverige, nu tycker jag inte att alla jägare är sådana men fan dom flesta som jag har varit i kontakt med.

Nina
2007-06-27, 11:53
Han ska bli av med sin vapenlicens! >:(
Inte alls lämplig att handha vapen, det tycker inte jag. Han har ju gått kurser för att få sin licens, då borde karlsloken ha tillräckligt med kunskap att veta man gör bara inte så. >:(

Jag hade anmält honom för mordförsök, helt klart.

Gibson
2007-06-27, 12:04
Jag tycker att det räcker som det har utvecklat sig, den jägaren är inte kvar här ute, markägaren berättade att det har hänt fler saker och han fick ta sitt pack och dra, han var tydligen en sådan där som trodde att han fick göra vad han ville bara för att han betalade jaktarende. Om han har blivit anmäld eller inte det vet jag inte men jag kan tänka mig att så är fallet för våran markägare och hyresvärd är rätt så hård när det gäller jaktregler pga att det är vapen inblandade.

Nina
2007-06-27, 14:30
Vad bra, vissa tycks få ryggrad med ett vapen i hand. På 6 dar fick han alltså ta sitt pick och pack och dra? Vänta nu, Västervik, Tullinge... Han i Tullinge är nog kvar men tjommen i Västervik är den som alltså fått flytta.

Gibson
2007-06-27, 15:28
Vad bra, vissa tycks få ryggrad med ett vapen i hand. På 6 dar fick han alltså ta sitt pick och pack och dra? Vänta nu, Västervik, Tullinge... Han i Tullinge är nog kvar men tjommen i Västervik är den som alltså fått flytta.


Förlåt en gammal man men nu hänger jag inte riktigt med. :D

Nina
2007-06-27, 21:02
Gammal? Du?

Jag läste tråden som var på det andra forumet, där står det om Tullinge 21/6 (sex dar sen det skrevs). Du svarade att gubben i din trakt fått flytta. Så den som fått flytta är han i Västervik, han i Tullinge bor alltså kvar (än).

pewa
2007-06-27, 22:13
Hur mycket man än stör sig på crossar i skogen eller annat som stör älgjakten är det aldrig rättfärdigat att börja vifta med vapen och skjuta varningsskott.. jag blir mörkrädd.

Gibson
2007-06-27, 22:50
Gammal? Du?

Jag läste tråden som var på det andra forumet, där står det om Tullinge 21/6 (sex dar sen det skrevs). Du svarade att gubben i din trakt fått flytta. Så den som fått flytta är han i Västervik, han i Tullinge bor alltså kvar (än).


Ja han som var här bodde inte här, han bara arrenderade jakten här, det är lite lustigt för här där jag bor så heter det Tyllinge, så det var inte konstigt att jag blev förvirrad. :D

Nina
2007-06-28, 06:58
Vilket sammanträffande, Tyllinge – Tullinge, lätt hänt man läser fel, beroende på om man bor i Västervik eller söderut inom 08. Fast som Pewa skriver, man får inte vifta med vapen ens i skrämselsyfte.

Men jaktsäsongen är väl på hösten? Vad han gjorde i skogen med handvapen vid den här tiden på året kan man fråga sig. Med ett handvapen var det nog inte jakt det var fråga om.

Gibson
2007-06-28, 09:30
Nej det är inte nu det har hänt, det var på hösten för flera år sedan.

Maestro
2007-07-07, 10:48
Vilken idiot, du skulle kört på gubbjäveln.

Printer
2007-07-08, 08:10
Men jaktsäsongen är väl på hösten?

Inte alls. Älgjakten är på hösten, svampjakt pågår från sensommaren till första frosten, brudjakt år lovlig året runt men kanske mest aktiv sommarmånader.
Vildsvin är lovliga jämt i nästan hela Svärje, det är OK att mörda rådjur vid olika tidpunkt beroende på om det finns Kids eller ej... Kallas Get, bock och kid.

Olika jägare kan alltså vara ute när som helst.

8) Printer

Fredd
2007-07-10, 16:31
Men jaktsäsongen är väl på hösten?

Inte alls. Älgjakten är på hösten, svampjakt pågår från sensommaren till första frosten, brudjakt år lovlig året runt men kanske mest aktiv sommarmånader.
Vildsvin är lovliga jämt i nästan hela Svärje, det är OK att mörda rådjur vid olika tidpunkt beroende på om det finns Kids eller ej... Kallas Get, bock och kid.

Olika jägare kan alltså vara ute när som helst.

8) Printer


Det är med andra ord alltid jaktsäsong.. >:(
Sätta hårt mot hård och köra över gubben kanske vore bra, då är det 1-1.

Gibson
2007-07-10, 22:23
Vi råkade ut för en dåre till förra sommaren som mer eller mindre sa att han hade rätt att skjuta våran hund bara för att den hade skrämt några hjortar, det är så att hunden aldrig hade hunnit ifatt dom även under bra förhållanden.
Han har inte rätt att skjuta en hund ovasett vad som händer.
Han fick ta sitt pick och pack och försvinna och var inte välkommen hit ut något mer.

Nina
2007-07-11, 06:22
Helt otroligt, hur sjutton lyckas de få en vapenlicens med en sån attityd?? De borde bli av med sin licens tycker jag!

Gibson
2007-07-11, 08:37
Helt otroligt, hur sjutton lyckas de få en vapenlicens med en sån attityd?? De borde bli av med sin licens tycker jag!


Jag håller med, jag ska skriva hela berättelsen senare idag, den är rätt så otrolig.

Printer
2007-07-12, 12:05
En jägare som hotar med att skjuta hundar, folk eller vad som helst är direkt olämplig som vapeninnehavare och får sin licens förverkad vid en anmälan.
Det måste vara en vittne med annars står kanske ord mot ord.
Allt detta står att läsa i lagboken.
Kolla jaktstadgan tex.
8) Printer

Gibson
2007-07-15, 20:18
Jag börjar med en rättelse, jag skrev att det hände förra året men det var för 2 år sedan.
Det började med som jag skrev att en av våra hundar skrämde några hjortar och han blev skitförbannad och hotade som sagt med att han visste ett jaktlag utanför Vimmerby tror jag att det var som hade skjutit en hund som hade kommit springande och jag sa bara jaha, vad fan säger man när folk utrycker sig på ett sådant sätt. Det var inte mer med det men sedan när jaktsäsongen kom igång och det blev vinter så var våran hyresvärd uten och kollade sina marker och såg jaktrester, inälvor och sådant som hade lämnats kvar på sin mark och det dom hade inte varit där och jagat någonting det året.
Hyresvärden ringde upp idioten ifråga och undrade om han visste någonting men han sa att dom hyrde ut jakt och att det kunde ha blivit något fel.
Till saken hör det att han inte ägde marken det gjorde mina grannar som är Tyskar och han hade lov att jaga på deras mark för egen del men inte hyra ut jakt till andra.
Hela historien kom Tyskarna till känna och Wolfgang som grannen heter blev fly förbannad och skriver ett långt brev och förklarade att Ingemar som idioten heter fick packa ihop sina privata saker som han hade i en stuga som ingår i deras äga och att han aldrig var välkommen här ute något mer.

Jag fattar inte att folk kan bete sig som svin när man har möjlighet att som i det här fallet jaga gratis och missbruka det och tjäna pengar på det utan ägarens vetskap. Jag får ju fiska i deras sjöar och jag skulle aldrig i mitt liv missbruka det så att jag blev av med möjligheten. Jag är den ända utomstående som får fiska kräftor på deras vatten och det är jag jäkligt rädd om.

Men nu så vet hela trakten, eller kanske halva Västerviks kommun om vad han har gjort och jag hoppas att ingen jäkel tar med honom i sitt jaktlag.

pewa
2007-07-16, 00:18
Intressanta historier, visste inte att jägare var ett så aggresivt folkslag ;)

Däremot som Printer säger har man ju möjlighet att anmäla, det borde man göra också!
Sådana idioter ska definitivt inte få jaga på ens mark nå mer sen borde de inte få äga ett vapen överhuvudtaget!

Känner till en jägare inte så långt härifrån som tröttnade på att grannens 7 katter sprang på hans gård, sket i hans rabatters osv osv. Kan förstå att han blev irriterad men när han sen tog älgstudsaren och sköt en av katterna för att visa sin ståndpunkt gick han lite väl långt..

Gibson
2007-07-16, 08:37
Jag håller med att det kanske skulle ha gjorts en anmälan men nu har det gått ett par år sedan det hände, men jag blir lika förbannad varje gång jag tänker på vad som hände och ångrar att jag inte gjorde mer. >:(

pewa
2007-07-20, 01:13
Synd att sånna ska få komma undan.. men jag kan förstå att alla inte anmäler heller.
Du får anmäla nästa gång, förhoppningsvis blir det ingen men ändå..

Gibson
2007-07-20, 08:15
Synd att sånna ska få komma undan.. men jag kan förstå att alla inte anmäler heller.
Du får anmäla nästa gång, förhoppningsvis blir det ingen men ändå..


Nästa gång så gör jag det men hoppas inte att det blir någon mer gång.