handdator

Visa fullständig version : Byta däck i förtid?



Mc-Bosse
2009-09-08, 22:33
Hej!

Jag tycker att min hoj blev mycket bättre att köra med nytt framdäck, AVON Venom. Svårt att föklara då jag är ny på mc men däcket inger förtroende, greppar bra när jag bromsar och då även på grus. Glider över ojämnheter jämnt och fint och uppträder på ett bra sätt tycker jag. Det gamla var ju verkligen i maskopi med Hyland! Funderar på att byta även bak fast det inte är utslitet än. Vet ju inte hur gammalt det är men med tanke på att mc:n rullat 100 mil per år innan jag fick ta över styret så kan ju bakdäcket vara flera år gammalt.

Är jag ovanligt nojig om jag byter ett bakdäck som inte är utslitet?

leffa
2009-09-08, 22:36
nej inte är du nojig du kommer att märka skillnad om ditt bakdäck nu är gammalt och torrt och du nu byter till ett nytt bakdäck.:)

Mats Liifv
2009-09-08, 22:49
Är jag ovanligt nojig om jag byter ett bakdäck som inte är utslitet?

Absolut inte nojig, bara intelligent!

Man brukar kunna se hur gammalt däcket är på en fyrsiffrig kod som talar om vecka och år däcket är producerat. Vill minnas att det är i den ordningen. Står det då 2709 betyder det att däcket är tillverkat vecka 27 i år. Däck blir gamla och förlorar mycket av sina egenskaper utan att vara utslitna vad gäller mönster, så du kommer definitivt att tjäna på ett byte. Ditt framdäck var för övrigt något av det värsta jag sett användas. Överträffas bara av en kille i BMW-klubben som alltid kör omkring på däck som andra kasserat för länge sedan. Han byter inte förrän däcket i princip smäller. Hela hojen är i samma skick som däcken. Har aldrig sett någon annan BMW som så väl uppfyller alla kriterier för en "Ratbike".

Mc-Bosse
2009-09-08, 22:55
Ska kolla efter koden imorgon när det är ljust.

Guzzi-Leif
2009-09-08, 23:00
Inte nog med att däcket åldrats; dagens däck har dessutom betydligt bättre egenskaper än vad gårdagens hade som nya.

Har du "de gamla dimensionerna" på din Kawa och är det i så fall problem med utbudet?

Mc-Bosse
2009-09-08, 23:09
Har du "de gamla dimensionerna" på din Kawa och är det i så fall problem med utbudet?

Har ingen aning men fram har jag 100/90 19 och bak 130/90 16. Med framdäck nämndes både dunlop, michelin och det jag valde hos däckgubben. AVON Venom X heter det där fram och tanken om jag byter är att lägga Venom X även där bak. Dessa däck är tydligen bra till rätt pris har jag hört.

Guzzi-Leif
2009-09-08, 23:30
Har ingen aning men fram har jag 100/90 19 och bak 130/90 16. Med framdäck nämndes både dunlop, michelin och det jag valde hos däckgubben. AVON Venom X heter det där fram och tanken om jag byter är att lägga Venom X även där bak. Dessa däck är tydligen bra till rätt pris har jag hört.

Jamän då finns det ju ett riktigt bra utbud, speciellt som det väl räcker med H-klassning.

Mc-Bosse
2009-09-09, 00:04
Jamän då finns det ju ett riktigt bra utbud, speciellt som det väl räcker med H-klassning.

57H står det på framdäcket och det gjorde det även på det gamla. Max 210 km/ tim ska H betyda och mc:n gör 180 enligt handboken.

Molgan
2009-09-09, 00:39
mc:n gör 180 enligt handboken.
Vanu, har du inte toppfartstestat? =)

fistkiller
2009-09-09, 09:00
Hej ska bara tillägga att mina orginaldäck märke okänt är väldigt hårda så dom är lite obehagliga när det är tex blöt efter ett regn.Vilken sort kör ni på finns det tex mjuka däck som funkar bra mvh Fistkiller8)

Evavind
2009-09-09, 09:32
Hej! Jag njuter också av nya däck, var hos meken igår. Mina gamla däck kunde nog passat på en sån där ratbike...de har suttit på i 10 år i min ägo, och jag vet ej hur länge innan dess. Jag kör ju inte så intesivt eller långt, så jag har bara varit lat och inte fått det gjort tidigare. Nu är det verkligen en skön känsla, bättre grepp!

on2wheel
2009-09-09, 10:24
Hallå.
Däck är färskvara, en del av Gummit" i våra däck är en naturprodukt och blir som allt med åldern, oföjsamt och stelt... Kolla bara på en sån som mig... Skrattar!

Däck skyddar också sig själva när vi inte använder dem, te.x över vintern, med att bilda ett såkallat "vax" lager eller ett tunt tunt lager tort hårt skikt, för att inte det "mjuka" och fina följsamma i hela däcket ska försvinna, att "bromsa hårt eller gasa lite extra efter några mil då vi plockat fram "däcken" på våren "väcker våra däck.
Gamla däck är mycket svårväckta, allt beror dock på hur vi förvarar våra däck, hur vi kör, hur mycket luft vi har, hur gamla de är, vilken hoj de sitter på osv i det oändliga antagligen, så att känna på sina däck med våra händer, våra fingrar är en nyckel, kolla luften osv, så lär vi oss att känna våra däck lite bättre.

Däck är lika högteknologiska idag som allt annat, flera olika gummiblandningar, olika stomar och kord på olika ställen i däcken.

Fram med fingrana och händer och börja taffsa (taffsa = en oerfaren hand), känna och smek era "kärlekar" precis som vi gör med vår andra kärlekar. Ett tips från "Tysken"

Ha det GB 2o)

Mc-Bosse
2009-09-09, 17:32
Vanu, har du inte toppfartstestat? =)

Jag är inte 16 år...

Men uppe i 165 och vände var jag en gång men det är inte alls behagligt ju. Det drar liksom lite. :)

klaus
2009-09-10, 18:10
Håller med dig Bosse,inget behov att testa toppen,har också varit uppe på 165 med ettans växel och tyckte att vinden var inte behaglig längre :D
Tvåans växel vet inte ens hur mycket tar,högsta infon hittills 380,men det var inte max

Jonxar
2010-05-03, 12:04
Hur viktigt är det med samma däckmodell fram som bak. Har metzeler lasertec bak och ett michelin fram och behöver byta fram, bör man välja metzler lasertec då? Eller kan man mixa med ett annat märke fram?

engström67
2010-05-03, 19:46
Håller med dig Bosse,inget behov att testa toppen,har också varit uppe på 165 med ettans växel och tyckte att vinden var inte behaglig längre :D
Tvåans växel vet inte ens hur mycket tar,högsta infon hittills 380,men det var inte max

Det är väl klart du lär testa hur fort din hoj går:)Närrå skämtar bara,tror nog inte jag skulle tordas själv.Jag är inte rädd för hastigheten utan hojen,jag menar en R1,a som jag provade har ju naturligtvis ett mycket vassare chassi,och jag tyckte att det var lite obehagligt i 280:confused: men 100kmh till,skulle vilja se det:).Den där hojen skall man nog glida med:)

Mc-Bosse
2010-05-04, 21:48
Hej!

Dags för bakdäcksbyte. Kollade i rephandboken och det är ju inte alls märkvärdigt att plocka av bakhjulet! Trodde att jag skulle behöva plocka av avgassystemet och hålla på. Men det behövs ju inte alls. (detta behövdes på min kinesiska moped som var min förra två-hjuling). Då ska jag kolla med däckgubben i byn och få honom till att ta hem lämpligt däck och komma med bakhjulet i handen.

Och lämpligt är det ju då att ev. införskaffa ett 31 kuggars bakdrev och byta ut originalet med 33 för att få ner varvtalet vid landsvägsfart.

Mats Liifv
2010-05-04, 22:04
Brukar vara en rätt enkel operation att plocka av hjulen. Har aldrig behövt plocka av någonting för att få loss det. Du får berätta vad du tycker om din nya utväxling när du kört ett tag. Den enda fördelen, som jag ser det, med kedjedrift framför kardan är möjligheten att ändra utväxling.

Mc-Bosse
2010-05-04, 22:13
Brukar vara en rätt enkel operation att plocka av hjulen. Har aldrig behövt plocka av någonting för att få loss det. Du får berätta vad du tycker om din nya utväxling när du kört ett tag. Den enda fördelen, som jag ser det, med kedjedrift framför kardan är möjligheten att ändra utväxling.

Ska komma med rapport. 4 000 varv (ca: för varvräknaren fladdrar) i 90 på femman är kanske inte så högt egentligen men jag tycker liksom att 5-600 varv lägre varvtal inte skulle vara några problem för där är kraft från 3 500 också. Jag som novis trodde ju att det var något fel på växellådan när jag körde mc:n första gången. Att jag inte fick i högsta växeln för varvtalet tyckte jag var högt (jag som då endast kört bil och buss innan) men när jag sen började räkna så... *skratt*

Där är originaldreven på nu.

*Det är ju konstigt då vad jag kan gå igång på drev, kuggar, utväxlingar och annat tekniskt! :D*

Mats Liifv
2010-05-04, 22:51
*Det är ju konstigt då vad jag kan gå igång på drev, kuggar, utväxlingar och annat tekniskt! :D*

Man får många nya, konstiga intresseområden som motorcyklist....;)

klaus
2010-05-05, 01:16
hmm,jag brukar ligga på cirkus 1500-2000 varv på tvåans växel och 120km/tim :)
det finns olika drev för min hoj med,men låter original vara tills vidare
varför inte försöka byta däcket själv när du nu ändå håller på,det är inte så svårt

erkagn
2010-05-05, 09:32
Men visst är det så att om man byter ett drev ska man helst oxå byta det andra drevet samt kedjan, annars slits det nya drevet ner. Eller har jag fel?

Mc-Bosse
2010-05-05, 09:49
Men visst är det så att om man byter ett drev ska man helst oxå byta det andra drevet samt kedjan, annars slits det nya drevet ner. Eller har jag fel?

Det är så sant så men jag tänker inte göra detta. Hela drivpaketet bytte jag förra sommaren och det ser inte slitet ut.

Mc-Bosse
2010-05-05, 09:51
varför inte försöka byta däcket själv när du nu ändå håller på,det är inte så svårt

Jag kan aldrig tänka mig att jag får däcket billigare utan av och påsättning på fälgen. Sen ska däcket ändå balanseras.

erkagn
2010-05-05, 09:52
Oki, ja då är de ju fräscha grejor som du har så då är de ju ingen fara...