handdator

Visa fullständig version : Oljebyte hur ofta?



Diversion
2009-09-07, 23:04
Hur ofta byter ni olja? Jag brukar byta precis innan jag ställer bort hojen då jag hört att svavelföroreningar kan orsaka skada i motorn. I år tänkte jag hoppa över det. Det har bara blivit 224 mil i sommar och inte någon hårdkörning så i mitt tycke borde oljan fortfarande vara fräsch.

Synpunkter?

Guzzi-Leif
2009-09-07, 23:19
Oljebyte + varmkörning innan vinter-idet är grejen så att kondens, kallslam och sura restprodukter ersätts av additivfräsch olja som konserverar.
Men om du har kört så lite (och då inte en massa kortturer) kan du gott skippa oljebytet denna höst och köra vidare till våren.

En sak att tänka på:
Det är inte till fördel för motor och batteri att starta upp motorn några gånger under vintern! Drar mer ström än det ger och producerar mer syror än det vädrar ut!
Fast det kan ju vara mysigt att höra ljudet ;-)

När det gäller byetesintervallet så följer jag i allmänhet tillverkarens rekommendationer. Ibland kan särskilda skäl göra att jag byter oftare.

Mats Liifv
2009-09-08, 06:06
Min vinterförvaras i källaren där det är rumstemperatur så det borde väl inte vara så skadligt att starta upp den? I våras gick den igång på andra försöket efter att ha stått.

Tycker inte heller att det är nödvändigt att byta oljan. Varför ska du starta den? Gör ingen som helst nytta och du får mer kondens i oljan och generatorna laddar inte batteriet i någon större utsträckning på den stund och med det varvtal som blir aktuellt. Alltså helt meningslöst. Koppla in en intelligent batteriladdare och låt hojen stå med den inkopplad över vintern istället. Då har du ett fräscht batteri till våren och hojen kommer starta fint.

leffa
2009-09-08, 12:36
byter olja var 600 mil sen olja+filter när säsongen är över:)

Nilsson
2009-09-08, 21:39
jag ställer bara in mina hojar och har ej haft några problem .jo med Hondan men den hade ju stått i ca 15 år , annars byter jag olja och filter efter ca 500mil och jag tycker ej det e dyrt olja ca 600 kr och filter 70kr inget att tjafsa om , och att inte starta hojen nja de är väl byggda för att gå och starta , det har inte så stor betydelse , vill du det så gör det

pewa
2009-09-09, 17:47
Har flyttat inläggen ang. vinterförvaring och liknande till en befintlig tråd i ämnet: Vinterförvaring av motorcykel (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1914)