handdator

Visa fullständig version : Crossen flödar?



pewa
2007-06-25, 20:56
Var ute och körde en sväng med crossen(yz250 -01) i helgen.. blev mest körning i skogen på låg växel och ganska sakta. Plötsligt bluddrar den bara till och dör.

Tänkte att den kanske blev varm eller nått i den stilen så jag kickar men ingeting händer. Då ser jag att det rinner bensin från avrinningsslangen, den som sitter i botten på förgasaren. Det rinner konstant så jag vrider av bensinkranen då slutar det. Väntar ett tag och vrider på bensinkranen igen.. då fortsätter det bara att rinna.

Vad kan problemet vara? Har flottören eller nått hängt sig i förgasaren så den flödar över konstant?
Motorn gick runt och allt verkar normalt, inget värme-nyp med andra ord.

Gibson
2007-06-26, 10:36
Jag tycker att det verkar som flottören har hängt sig, det har jag råkat ut för en gång.

pewa
2007-06-26, 16:37
Bra, då kanske jag kommer enkelt undan.. ska ta isär förgasaren och kolla nästa gång jag är i stugan.
Kan man undvika att den hänger sig igen om det skulle vara det som är problemet? Rengöra förgasaren kanske hjälper?

Gibson
2007-06-26, 17:04
Ja rengör den ordentligt och se så att den löper som den ska så blir det nog ok sen.

pewa
2007-07-04, 22:30
Problemet löst! Tog isär förgasaren och rengjorde allting där.. antagligen hade det kommit lite skit vid nålen som stänger när trotteln flyter upp(förgasaren är full med bensin).

Tydligen är det inte alltför ovanligt att det här händer på crossar, krävs extremt lite smuts för att den där nålen inte ska kunna stänga ordentligt.

Den startade på fjärde kicken och spinner som en katt igen! :)

pewa
2007-07-05, 10:58
Rengöring pågår..

http://www.hojen.nu/bilder/forgasare.jpg

turbo
2007-07-26, 04:28
jag hade ett liknande problem på min gamla moped, en ordentlig förgasarrengöring gjorde susen även då!