handdator

Visa fullständig version : Rörelsehinder, inget MC-kort?



Nible
2009-09-06, 17:07
Tjenare snubbar och snubbinnor!
Jag är nu 15år och vill ha ett lätt mc-kort om ett knappt år.

Jag läste i mc-kort-guiden att det finns vissa krav, ett av dem var att om man hade ett rörelsehinder så kan det vara så att man inte kan få mc-kort eller så måste man köra med någon annan specialgjord mc, eller något (kommer inte ihåg riktigt vad det var). Och nu är det så att jag har en plexusskada, ett rörelsehinder i min högra arm. Nedsatt till 15%, alltså nedsatt MED 85%, så det inte blir några missförstånd. Vid 40% har man full rörelse, då är det bara styrkan som fattas.
Kan detta räknas som ett rörelsehinder? Jag kan cykla och har aldrig haft några svårigheter med det, lärde mig cykla i normal ålder. Jag var målvakt i fotboll i 7 år och spelar tennis, bara för att ge er en bild om att det inte är så allvarligt som det kanske låter. Det enda jag kan tycka kanske blir svårt är att gasa med handleden.

Om detta ses som ett hinder, vad händer? Kan jag inte ta lätt mc-kort över huvud taget, blir det någon dyr special-mc, eller vad?

Tack på förhand.

on2wheel
2009-09-06, 17:25
Hej.
Plexusskada är inget hinder så vitt jag kan förstå, har en kompis med en allvarlig sådan skada där han har 27 % rölighet i sin vänstra arm, han kör sporthoj och är riktig duktig.
Vad han har gjort för att "blidka" myndigheterna vet jag inte, men han åker hoj som få gör.
Kanske är det med en sådan redan åkande "plexus" tjej eller kille du ska prata med.

Ska kolla med honom nu på tisdag, då vi möts, om han har något bra tips och så.

Ha det 2o)

Nible
2009-09-06, 17:50
Ok, Tackar! Då behöver jag inte oroa mig förhoppningsvis, var riktigt orolig där ett tag :D

Mats Liifv
2009-09-06, 19:52
En skada i sig själv borde väl inte innebära något problem?
Det måste ju vara din förmåga att manövrera hojen som avgör. När jag var ung var det en kille som inte hade någon högerhand. Han hade en speciell anordning, fäst på gashandtaget, som han kopplade till armen där handen skulle suttit. Inga problem. Kan aldrig tro att du skulle stoppas på grund av din skada. Du kan nog vara lugn!

on2wheel
2009-09-06, 20:16
Ok, Tackar! Då behöver jag inte oroa mig förhoppningsvis, var riktigt orolig där ett tag :D

Hej igen.
Så här är det. Idag fylde vår dotter oxå 15 år och hon har oxå en plexus skada i höger axel/arm.
(för er som inte har hörtalas om plexus skador så är det typ en förlossnings skada där ett nervcentra i axeln blir skadat när vi drar/lirkar ut barnet vid förlossningen, det är typ så att någon eller några nerver till armen dras loss ur det där centret och kan så småningom läka av sig självt med massor av behandling eller i andra är fall bli en bestående skada i någon form, som hos min kompis, där är hela vänsterarmen tillbakabildad, smal, kort och ser karaftlös ut, men som sagt han kör sport hoj som få, riktigt duktig)
Vår dotter har idag en lätt skada kvar i dag, ca 85% rölighet av höger arm.

Eftersom det hela tiden blir nya regler ang körkort och funktionshinder så kanske det inte är samma regler idag som när min kompis tog sitt körkort, då han snart är 30 år och det är över tio år sedan han tog sitt A kort.
Men jag tror kompisen vet en hel del om detta och kan kanske hjälpa till med så att du får prata med rätt människor om inte annat:)

Men gör som du gör nu Nible, sök vidare så kommer du att hitta de svaren som kan hjälpa dig! Jag snackar med vår vän på tisdag och återkommer i ärendet!
2o)

Ove
2009-09-07, 08:07
Tjenare snubbar och snubbinnor!
Jag är nu 15år och vill ha ett lätt mc-kort om ett knappt år.

Jag läste i mc-kort-guiden att det finns vissa krav, ett av dem var att om man hade ett rörelsehinder så kan det vara så att man inte kan få mc-kort eller så måste man köra med någon annan specialgjord mc, eller något (kommer inte ihåg riktigt vad det var). Och nu är det så att jag har en plexusskada, ett rörelsehinder i min högra arm. Nedsatt till 15%, alltså nedsatt MED 85%, så det inte blir några missförstånd. Vid 40% har man full rörelse, då är det bara styrkan som fattas.
Kan detta räknas som ett rörelsehinder? Jag kan cykla och har aldrig haft några svårigheter med det, lärde mig cykla i normal ålder. Jag var målvakt i fotboll i 7 år och spelar tennis, bara för att ge er en bild om att det inte är så allvarligt som det kanske låter. Det enda jag kan tycka kanske blir svårt är att gasa med handleden.

Om detta ses som ett hinder, vad händer? Kan jag inte ta lätt mc-kort över huvud taget, blir det någon dyr special-mc, eller vad?

Tack på förhand.


??? Funderar lite på hur och vad man mätt när man kommit fram till att du bara har 15% kraft? Man kan inte bara lita på siffror. en person som har haft en skada med sig sen födseln kompenserar så att man får titta på möjligheter istället för vad som är problem. Att du kan köra hoj är nog inget att fundera över.

Ska ändå se på problemen: 1) Gasen är det lilla. Gashjälp från biltema > 40:-. Använder själv på 2 av mina hojar. ( finns en liten risk att gasa av misstag vilket har hänt :eek: Äsch då - en fråga om tillvänjning :cool:)

2) Bromsen är ett större problem med liten handstyrka. Behöver dock inte vara något stort hinder. Jag kan bromsa så att bakhjulet lättar eller framhjulet släpper med 2 fingrar,- hur hårt kan du trycka till med 4 fingrar? Skulle tro att det räcker till. Om inte så finns det numera kopplade bromsar på flera märken så det skall ändå inte behöva vara nåt hinder. ( vet dock inte hur det är på 125;or men borde kunna fixas)

on2wheel har rätt väg att få svar på alla frågor. Du kan även fråga sjukgymnast eller arbetsterapeut som arbetar med neurologiska handikapp om var man kan få hjälp med körkort och ev anpassning om det är några problem vilket jag i o f. s. inte tror att det behöver bli.

Lycka till;D

Mc-Bosse
2009-09-07, 09:08
Ska ändå se på problemen: 1) Gasen är det lilla. Gashjälp från biltema > 40:-. Använder själv på 2 av mina hojar. ( finns en liten risk att gasa av misstag vilket har hänt Äsch då - en fråga om tillvänjning

Jag utan några problem med skador inhandlade detta gasstöd för att kunna gasa med handloven. Kan ju vara praktiskt tänke jag och det var det faktiskt i 4 mil men sen åkte det av igen. Anledningen var att jag höll på att flyga rakt ut på en trafikerad 90-väg som jag skulle korsa. Precis innan jag skulle stanna vid stopptecknet med tvåan i och kopplingen ännu ej indragen så kommer jag åt denna plastbit när jag ska till att bromsa med frambromsen och hojen rusar fram! Det kunde gått riktigt illa då det kom en bil på vägen precis men jag fick stopp på hojen en halv meter över stopplinjen.

Fy fan vad rädd jag blev!!!

Ville bara säga detta och nu åter till topic: "Rörelsehinder, inget MC-kort?"

V Saarela
2009-09-07, 09:55
Varje län har väl en snubbe som ser över handikappanpassningarna av fordon. Dom brukar vara anställda av vägverket.

Vi har en pojk som har fått en liten anpassning för att komma in och ut från bilen. Han som kikade på hur anpassningen skulle vara lämplig, höll samtidigt på att försöka hitta en lämplig hoj och anpassa den till en kille som saknade ena armen. Dom är ruggigt kluriga dessa gubbar.
Finns ett par stycken här uppe(fast den ena kör inte mer) som är rullstolsbundna(heter det så?) som kör tvåhjuligt. Båda har stöd som klipper ut när dom stannar. Vet faktiskt inte om dom bekostar detta själv, eller om man har bidrag för det.

Var på mc-träff för ett par månader. Såg denna suka som hade tryckknappsväxling. Ägaren till hojen gick lite risigt, så förmodar att det var anpassat just pga hans handikapp.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090628/090628b12.jpg

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild09/090628/090628b11.jpg

on2wheel
2009-09-07, 10:01
God för middag.
Ang. min plexus skadade kompis Nible så är det hans vänstra axel/arm som har problem och alltså gas armen/handen är okey till 100%. Jag Förmodar att du Nible är vänsterhänt precis som vår dotter är, då er skada är på höger sida och även om kompisen sluppit att bygga om sin mc för att han har höger sida intakt så finns väl det inget hinder för dig att flytta över gas och broms till väster sida på styret.

Kanske ska du ta kontakt med någon fordonsanpassare (ett företag som anpassar bilar och permobiler till specifika handikap och/eller rörelsehinder finns flera att välja på... Googla på fordonsanpasningar eller nått) för att höra dig för bara ang om att du redan nu kan börja träna med gas/broms på vänstersida. Antar att du redan är vältränad med broms på vänster sida och att du även är bra på att bromsa med högerbroms (blivande kopplings sidan/handen kanske) eftersom du antagligen cyklar obehindrat på div cyklar med styrbromsar och så.

En ombyggnad av gas/broms till vänster sida bör varken kostar pengar eller är på något sätt svårt att åstakomma och då dessutom med enkla medel.

Vi är många här på forumet med "bygga om erfarenheter" och du är såklart välkommen att nyttja allas våra erfarenheter, välkommen Nible!

Lycka till nu..... Fortsätt att var vetgirig!
Ha en bra dag alla där ute 2o)

Gurrag
2009-09-09, 11:22
Passade på att fråga min MClärare idag om ditt problem. Han sa att du borde skicka in lämpet och vara helt ärligt. Får du ett ok därifrån är det ok att gå hela vägen och det kostar bara några hundralappar. Specialutrustning etc kan man fixa senare.

Själv har jag varit personlig assistent åt en kille som i princip varit helt förlamad förutom i ansiktet och ena handen. Han körde bil med joystick och hade många speglar monterade så han kunde se varje vinkel i och utanför bilen. Så jag tror att lite nedsatt styrka i ena armen inte skall vara något problem.

Nible
2009-09-11, 17:51
Tjenare igen, har inte haft något internet på hela veckan eftersom vi flyttat, därför jag inte har varit så aktiv här.

Tack, alla. Det var skönt att veta att det finns hjälp ifall det skulle behövas. Var livrädd över att inte jag kanske inte skulle få köra MC, har längtat hela mitt liv efter 16-års dagen då jag åtminstone får börja lära mig att åka. Nu vet jag att det kommer funka på ett eller annat sätt. Nu kan jag snart inte vänta mer! Jag vill ha kortet nu!

Tack alla, igen. Ska fortsätta söka på allt jag behöver veta om A1-kortet nu. Iofs ett år kvar, men det skadar ju inte att veta lite i förväg :P.

Gurrag
2009-09-11, 22:00
Du har rätt inställning.
Att vara väl påläst är en stor hjälp på vägen.
Tror du kan skaffa böckerna och läsa på så du kan göra skriftliga provet så fort du har åldern inne.

Nible
2009-09-12, 13:43
Kan man göra det? Då kan jag ju göra det under sommaren nästa år, köper man det begagnat då eller? Kollade lite om det fanns på allaannonser.se men jag hittade ingenting sånt, fel sökord antagligen.

Skönt forum detta btw, alla hjälper en så mycket. :D