handdator

Visa fullständig version : Minpension.se



Mc-Bosse
2009-09-03, 18:09
Hej!

Spanar in http://minpension.se och när alla uppgifter är rätt så kommer man till uträkningen av den blivande pensionen. Vilket naturligtvis inte är så lätt att veta om 20 år. Men den förväntade löneutvecklingen är ju en springande punkt. Om jag väljer "safe" och sätter 0% jämfört med om jag sätter en löneutveckling på 1 eller 2% gör ju stor skillnad på pensionsbeloppet när jag sitter där i gungstolen och spanar in hojen.nu... ;)

Nu frågar jag här och nu en hojåkare/ekonom eller någon annan som har koll på hur mycket den förväntade löneutvecklingen kan tänkas vara fram till 2029 för en busschaufför? Eller något snitt i riket eller något för 0% löneutveckling kan det ju knappast vara? Sen är ju allting dyrare om 20 år också... hmm... mycket att hålla koll på!

räven
2009-09-03, 18:26
Haha. den där var inte lätt???.

Molgan
2009-09-03, 19:40
Löneutveckling 2007 i procent – toppen och botten (SCB)

Bäst:

Lekeberg 3,2

Uppvidinge 3,2

Vaxholm 3,1

Båstad 3,0

Ydre 3,0

Sämst:

Årjäng - 1,3

Bjurholm -1,1

Perstorp -1,1

Vansbro 0,9

Bräcke - 0,5

Beror lite på hur framtiden för busschaufförerna ser ut, men 1-2% skulle jag tro mellan tummen å pekfingret. Fast jag är iofs en sopa när det kommer till ekonomi så lyssna inte på mig. :p

Mc-Bosse
2009-09-03, 20:02
Tackar.

Snitt på lite över 1% på dina exempel så att räkna med 1% är nog ok och nog i underkant men det är ju bättre än att ta i i överkant!

Jaha så är det ju "Förväntad avkastning på pensionssparande" där jag antar dom menar privat pensionsförsäkring vilket jag har. Standard är 3,5% (låg) och 5,5% (hög) som förvalbara alternativ. Väljer jag 4% så är nog det ganska vettigt tror jag. Då har jag lite koll ju. Det är ju mindre kvar till pensionen än det är från den dagen jag föddes.

F-n va gammal jag känner mig när jag börjar joxa och kolla med pensionen! :D

Ove
2009-09-03, 20:37
När jag gick över från att vara sjukpensionär till vanlig pension fick jag ett generöst erbjudande. Vänta med att ta ut pensionen 20 månader så skulle jag få 500 kr mer per månad. Såg ju bra ut men jag räknade lite och kom fram till att visst skulle det gå + ..... det året jag fyller 113 år. :p :p :p

Visst är det väl fult att luras?

Gibson
2009-09-03, 20:43
När jag gick över från att vara sjukpensionär till vanlig pension fick jag ett generöst erbjudande. Vänta med att ta ut pensionen 20 månader så skulle jag få 500 kr mer per månad. Såg ju bra ut men jag räknade lite och kom fram till att visst skulle det gå + ..... det året jag fyller 113 år. :p :p :p

Visst är det väl fult att luras?

Ja du det är bara att vänta.:D

leffa
2009-09-03, 21:15
jag tror att man måste se till att man sparar på egen hand för att få en skaplig ålderdom .litar inte ett dugg alla instanser eller bolag som man skall spara hos dom är bara ute efter ens pengar.törs inte ens tänka på ålderdomen tycker att framtiden är skrämmande.:( lev idag i morgon kan det vara för sent.

tomahs900
2009-09-03, 23:02
Själv tänker vi på en vanlig pension..placerar pengar i huset och obligationer nu mens vi jobbar...sen på
äldre dar ska vi sälja kåken....köpa husbil,va utomlands hela vintern o dricka billig sprit o springa på nudiststränder för att sen komma hem över sommaren o träffa ungar o sånt o bo i en billig etta i centrala ystad...o i garaget hos nån av ungarna står min hoj o behöver luftas....

Jan-Olov
2009-09-04, 06:24
jag tror att man måste se till att man sparar på egen hand för att få en skaplig ålderdom .litar inte ett dugg alla instanser eller bolag som man skall spara hos dom är bara ute efter ens pengar.törs inte ens tänka på ålderdomen tycker att framtiden är skrämmande.:( lev idag i morgon kan det vara för sent.
Det låter väldigt bra det där med att spara till ålderdommen men det är långt ifrån alla som får något över till att spara så att slanten är låst.

Gibson
2009-09-04, 06:56
jag tror att man måste se till att man sparar på egen hand för att få en skaplig ålderdom .litar inte ett dugg alla instanser eller bolag som man skall spara hos dom är bara ute efter ens pengar.törs inte ens tänka på ålderdomen tycker att framtiden är skrämmande.:( lev idag i morgon kan det vara för sent.

Jag håller med dig.