handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

räven
2011-08-21, 11:31
Haha, undrar om jag tänker samma när jag kör traktor som när jag kör hoj på småvägarna?
Min lilla grusväg (bakvägen hem till mig) är mycket trevlig men lurig. Mycket växtlighet skymda kurvor,olika typer av fordon använder vägen. Ibland uppför sig folk som att dom va dom enda som använder vägen. Exempel paret som plockade svamp från bilen. Bilen mitt på vägen,båda dörrarna öppna för att man sett några kantareller i vägkanten. Man får anpassa hastigheten å vara beredd på vad som kan dölja sig bakom nästa krök.

Olle Å
2011-08-21, 12:50
Haha, undrar om jag tänker samma när jag kör traktor som när jag kör hoj på småvägarna?
Min lilla grusväg (bakvägen hem till mig) är mycket trevlig men lurig. Mycket växtlighet skymda kurvor,olika typer av fordon använder vägen. Ibland uppför sig folk som att dom va dom enda som använder vägen. Exempel paret som plockade svamp från bilen. Bilen mitt på vägen,båda dörrarna öppna för att man sett några kantareller i vägkanten. Man får anpassa hastigheten å vara beredd på vad som kan dölja sig bakom nästa krök.

Ja du Jan, den vägen är verkligt fin.:)
Vi hade en äldre dam här i våra trakter för några år sedan. Hon körde en gammal Amazon och stannade varsomhelst om hon såg en fin blomma att plocka.:eek:
Jag kom körandes mc på en mindre väg och där stod en vedkörare och lastade mitt på vägen. Man får vara beredd på allt. Mötte förra året en bonde med en stor harv hängande efter traktorn. Har ju också mött skördetröskor vars ägare inte tagit av skärbordet. De tröskorna är ju mycket bredare än de små vägarna....................:deal:

Olle Å
2011-08-21, 12:54
Ajaj Olle de är farligt att generalisera en fordonskategori
Tore

Ursäkta så mycket Tore. Glömde att du har en sådan. Du har nog rätt. Många kan nog köra , men de andra SKULLE HELST INTE LÄMNA ASFALTEN.:bootyshake:

simen
2011-08-21, 15:02
:)Tackar så mycket for tilbudet at få låna en offroadhoj ut av dig:banana:och samtidigt få bli med at køra vilse:confused:kult men jag vet inte når jag kan få tid, først skal man tømma lægenheten her i Norge ny egare øvertar 1 september, redan dagen efter skal man på mctreff med dom Norska seniorarna i Rukjan så den helgen er bookat:deal:samtidigt så letar vi nytt boende her i Norge. Måste få fundera lite:o ble lite pussigt skrivit med Norskt tastatur.


_______________
:)Simen

tore
2011-08-21, 17:37
Ursäkta så mycket Tore. Glömde att du har en sådan. Du har nog rätt. Många kan nog köra , men de andra SKULLE HELST INTE LÄMNA ASFALTEN.:bootyshake:

Så klart jag ursäktar....(jag tog det inte personligt) men det är säkert flera som har ungefär samma argument om oss hojåkare som du anförde om husbilar, därmed menar jag det är farligt att generalisera en fordonskategori
Tore

Hamre
2011-08-21, 20:40
Ursäkta så mycket Tore. Glömde att du har en sådan. Du har nog rätt. Många kan nog köra , men de andra SKULLE HELST INTE LÄMNA ASFALTEN.:bootyshake:
Lämna asfalten! Dom skulle ta mej FAN inte lämna sin egen tomt!!!

Ove
2011-08-22, 18:25
:) Testade kroppen med att köra in det sista av "vårveden". Jobbade heldag och det gick bra. Kan kanske bli lite längre turer än till 70-skylten framöver om hälsan står bi och grejerna håller. :nurse::love:

räven
2011-08-22, 19:09
:) Testade kroppen med att köra in det sista av "vårveden". Jobbade heldag och det gick bra. Kan kanske bli lite längre turer än till 70-skylten framöver om hälsan står bi och grejerna håller. :nurse::love:

Tat försiktigt bara

Ove
2011-08-22, 20:06
Tat försiktigt bara

:D Nä! Ta´t lagom heter det väl? ;)

räven
2011-08-22, 20:20
:D Nä! Ta´t lagom heter det väl? ;)

Ja just de lagom är bra ord.

Ove
2011-08-22, 21:50
Ja just de lagom är bra ord.

:) Jo jag har just passerat de 5 dagar som det var anbefallt försiktighet och det är dags att köra igång kroppen. Har därför undvikit att försöka klättra upp på hojen så det lilla jag kört har varit på scootern. Åklusten är därför lite påträngande. :rolleyes:

:D Dagens hjärnsläpp: Framemot eftermiddagen blev det soligt och fint. Veden inne och bilen skulle tankas. Kör iväg men efter att ha kommit en bit på väg kännar jag att jag vill köra MC istället. Vänder och kör hem och parkerar bilen. -> "vart var jag på väg? - J***lar skulle ju tanka bilen!!!" Bara att hoppa in igen och köra till macken. :banghead:

:rolleyes: Alltså - inget kört med hoj idag. :p

Ove
2011-08-24, 13:35
:adore: Äntligen blev det av igår - en 25-milatur. Fantastiskt väder, fin natur och trevligt sällskap. Körde genom Tiveden och längs Vättern på de fina partier som VV har byggt raksträckor förbi. På grund av akuta problem minskade sällskapet på halva vägen och det blev lite oberäknad stress på slutet. Men det händer ju saker hela tiden och den gången gick det bra. :adore:

Skönt att var lite mer på banan (:banana:) igen.

räven
2011-08-24, 13:59
:adore: Äntligen blev det av igår - en 25-milatur. Fantastiskt väder, fin natur och trevligt sällskap. Körde genom Tiveden och längs Vättern på de fina partier som VV har byggt raksträckor förbi. På grund av akuta problem minskade sällskapet på halva vägen och det blev lite oberäknad stress på slutet. Men det händer ju saker hela tiden och den gången gick det bra. :adore:

Skönt att var lite mer på banan (:banana:) igen.

Haha,ser att du hjälper mig att ligga på bönemattan. Vi har haft gott hojväder i småland några dagar nu. Runt Tived fins det ganska krokiga små vägar,vacker natur. Kul att höra att det funkar att köra hoj nu.

Olle Å
2011-08-25, 21:18
NU nalkas ju ett par fina månader för oss som gillar touring på småvägar. Löven trillar av och man ser ju bättre.:)
Både myggor och turister med sina husbilar är ju borta. Förhoppningsvis är ju vägarna lite fuktiga, så det inte dammar. Kan det bli bättre?:hello:

Ove
2011-08-25, 22:07
NU nalkas ju ett par fina månader för oss som gillar touring på småvägar. Löven trillar av och man ser ju bättre.:)
Både myggor och turister med sina husbilar är ju borta. Förhoppningsvis är ju vägarna lite fuktiga, så det inte dammar. Kan det bli bättre?:hello:

:) Så rätt, inte mycke mygg, husbilarna är utbytta mot skördetröskor och dyngvagnar. Livet leker. :D

Om väderguden vill så ska jag väl testa att köra lite mera för det har bara blivit enstaka, lite längre turer i sommar, men så blir det ibland. Får försöka ta igen lite i höst. :rolleyes:

Ove
2011-08-30, 19:28
:) Kört lite idag efter att regnet slutat och det hunnit torka upp en del. Körde några mil på landsväg innan det blev VÄLDIGT intressant att smyga omkring på småvägarna. det blev en del grus men mest var det nog snorhalt gräs. Skönt att puttra omkring på vägar där det inte finns ett färskt spår annat än av något enstaka djur. DR;en är bättre offroad än scootern, bara att konstatera. :cool:

Imorgon, om vädret vill ska jag ev. till milan vid Flugebyn och den årliga MC-träffen. Kul att se om det finns några man känner på plats. Jag har 60+västen på mig så jag känns lätt igen. ;)

Ove
2011-08-31, 20:35
Tebax hemma från Flugebyn. Tog vägen förbi Hova för att möta Tonny som kom från Gårdsjö, sen åkte vi via Älgarås - Undenäs till Flugebyn. Lite regn på vägen tills vi bara hade några km kvar. Då såg jag några hojar efter vägkanten och precis när vi passerade dom förstod jag varför dom stannat. Harrejävvlar vilken regnskur!

Vi stannade också under en gran och väntade tills det lugnat av och fortsatte sen och körde in i ösregnet igen men fortsatte. Min jacka var sommarknäppt så det drog in vatten som rann nedför magen och mina glesa sommarkängor blev fulla med vatten. parkerade hojarna och tog skydd under en gran innan vi gick vidare in på området.

Trots regnet var skogen full med hoj så långt man orkade gå, säkert lika många som det brukar vara. Gemytlig stämning som alltid när MC-folk samlas. Några bekanta fanns det på plats men bara Trike från detta forumet som jag pratade med.

Hemväg fick gå i sakta mak pga imma i visiret och att dom där j-a handskarna, dyra och dåliga, var klassblöta och fodret hade korvat sig så flera av fingrarna och vänster tumme kom bara i halvvägs.

Mera regn omkring Lyrestad där jag fick veta att det kommit 18 mm på halvtimma. Väl hemma var det torrt och inte en droppe regn sen jag åkte iväg. :rolleyes:

simen
2011-09-02, 07:22
Holder nu på at gjöra oss klara for at ta en Norgeresa:cool: först färgan från Strömstad til Sandefjord. Så blir det at köra til vackra Telemark Rjukan och vidare til Skinnarbu högfjällshotell:) 1000meter över havet. Senior Mc Norge avholder årets sista träff:shakehands: kollat kartan och funnit en rutt med många fina vägar:flute: 60+ västen er monterat på jackan ;) Önskar alla en trevlig hälg.


_____________
:)Simen

Olle Å
2011-09-02, 08:14
Holder nu på at gjöra oss klara for at ta en Norgeresa:cool: först färgan från Strömstad til Sandefjord. Så blir det at köra til vackra Telemark Rjukan och vidare til Skinnarbu högfjällshotell:) 1000meter över havet. Senior Mc Norge avholder årets sista träff:shakehands: kollat kartan och funnit en rutt med många fina vägar:flute: 60+ västen er monterat på jackan ;) Önskar alla en trevlig hälg.


_____________
:)Simen

Hoppas du får en fin tur. Kommer du köra vägen förbi Gaustatoppen på väg mot Rjukan?
Om inte så gör det.:)

Ove
2011-09-02, 08:14
Holder nu på at gjöra oss klara for at ta en Norgeresa:cool: först färgan från Strömstad til Sandefjord. Så blir det at köra til vackra Telemark Rjukan och vidare til Skinnarbu högfjällshotell:) 1000meter över havet. Senior Mc Norge avholder årets sista träff:shakehands: kollat kartan och funnit en rutt med många fina vägar:flute: 60+ västen er monterat på jackan ;) Önskar alla en trevlig hälg.
_____________
:)Simen

:hello: Ha en god tur och skriv gärna en rad sen om hur ni har haft det. :deal:

räven
2011-09-04, 20:21
Har varit bonde i helgen,synd i detta underbara väder.

Olle Å
2011-09-04, 20:35
Håller med Räven om detta underbara väder.
Tog mig en tur utåt Värmlandsnäs där en skördefest pågått i två dagar med massor av olika aktiviteter på många bondgårdar och andra platser med anknytning till jordbruket.
Flertal lantbruk höll öppet hus för allmänheten. Det visades ju lite nostalgi jämsides med dagens överväldigande maskinparker. På några ställen förekom det ju både loppis och ponnyridning. En del försäljning av hantverk och naturligtvis rökt Vänerfisk samt en del försäljningar från gårdsbutiker.

simen
2011-09-04, 21:05
:)En fin helg i Norge. Många gamla kompisar från Senior Mc Norge. Jodda Ollle jag åkte om Gaustadtoppen på väg til Skinnarbu, jag har åkt der förut så den måste man bara ha med sig. Bra väder på fredag men regn-regn-regn:mad: på båda lördag och i dag. Men fikk prova ut min rukkajacka den va vattentät tog bara på regnbycksor 4 timmar i sprutregn:( Da vi körte av färgan i Strömstad i kveld så va det törra vägar och 22 grader va skönt:cool: Vi va 59 stycken som mötte, trevliga gubbar och tjeiar:)

____________
:)Simen

räven
2011-09-05, 00:05
:)En fin helg i Norge. Många gamla kompisar från Senior Mc Norge. Jodda Ollle jag åkte om Gaustadtoppen på väg til Skinnarbu, jag har åkt der förut så den måste man bara ha med sig. Bra väder på fredag men regn-regn-regn:mad: på båda lördag och i dag. Men fikk prova ut min rukkajacka den va vattentät tog bara på regnbycksor 4 timmar i sprutregn:( Da vi körte av färgan i Strömstad i kveld så va det törra vägar och 22 grader va skönt:cool: Vi va 59 stycken som mötte, trevliga gubbar och tjeiar:)

____________
:)Simen

Blev norrmännen mycket avundsjuka på din stiliga väst ?

simen
2011-09-05, 07:56
Blev norrmännen mycket avundsjuka på din stiliga väst ?

:)Dom tyckte västen va fin:cool: dom va nog mera avundsjuka på vad jag betalat för FJR'n mot dom Norska priserna:( en skillnad på 100000,- norska kronor.


____________
:)Simen

Ove
2011-09-05, 08:30
:D Klart att det var kul att träffa andre gutter men både prisnivå och väder tycks vara bättre på denna sidan gränsen. ;)

simen
2011-09-05, 08:42
:)Stemmer nog bra det Ove. Men nu er inte vädret i Bohuslän nogot at skryta av:mad: Regnar her nu.


____________
:)Simen

Olle Å
2011-09-05, 09:25
Hade ju hoppats på att våra svenska MC-seniorer skulle ta sig själva i kragen och få till en styrelse som gjorde föreningen lite mer verklighetsnära.
Nu har ju dessutom styrelsen inte besvärat sig med att ha sin hemsida igång utan skyller sedan flera månader på att den är under konstruktion.
Detta är ju ett dåligt sätt att visa sin respekt för sina medlemmar som ju har betalt en ansenlig summa för sitt medlemsskap.
Verkar som om våra norska vänner har det lite bättre i sin klubb, om man skall tro rapporter därifrån.
Strunt samma. Vi 60+ kör som vi vill ändå !!!!!!!!!!

Vill göra er uppmärksamma på ett nytt fenomen i år då skrapning av grusvägarna tagit sig nya former. Tidigare skrapades ju hela vägarna, men nu har de börjat att bara skrapa på vissa ställen. OK, men man kan bli överraskad DÅ DET HELT PLÖTSLIGT LIGGER ETT LAGER RULLGRUS ÖVER HELA VÄGEN EFTER EN KURVA ELLER ETT BACKRÖN.
Då gäller det verkligen att hålla sig lugn och försöka göra det rätta.

Ove
2011-09-05, 16:01
Hade ju hoppats på att våra svenska MC-seniorer skulle ta sig själva i kragen och få till en styrelse som gjorde föreningen lite mer verklighetsnära.
Nu har ju dessutom styrelsen inte besvärat sig med att ha sin hemsida igång utan skyller sedan flera månader på att den är under konstruktion.
Detta är ju ett dåligt sätt att visa sin respekt för sina medlemmar som ju har betalt en ansenlig summa för sitt medlemsskap.
Verkar som om våra norska vänner har det lite bättre i sin klubb, om man skall tro rapporter därifrån.
Strunt samma. Vi 60+ kör som vi vill ändå !!!!!!!!!!

Vill göra er uppmärksamma på ett nytt fenomen i år då skrapning av grusvägarna tagit sig nya former. Tidigare skrapades ju hela vägarna, men nu har de börjat att bara skrapa på vissa ställen. OK, men man kan bli överraskad DÅ DET HELT PLÖTSLIGT LIGGER ETT LAGER RULLGRUS ÖVER HELA VÄGEN EFTER EN KURVA ELLER ETT BACKRÖN.
Då gäller det verkligen att hålla sig lugn och försöka göra det rätta.

:p Ang. föreningen så är den väl att betrakta som döende med tanke på att ingenting händer, men det har det väl inte gjort sen jag en gång gick med (och ur). För att citera dig själv - "En enig styrelse behöver inga medlemar". :rolleyes:

Ang grus- det där att man använder singel korta bitar i kurvor och på krön på en i övrigt väldigt körbar grusväg förekommer här också. På Majturen var det en annan variant med uppriven asfalt som eratts med grov makadam bakom krön med kurva. Räven som körde först grävde en potatisfåra med bakhjulet med klarade ut det galant. Kan köra den pojken!! :eek:

räven
2011-09-05, 19:04
Tack Ove,jag bjuder på vin nästa gång vi träffas. Man ska ju klappa medhårs även på en flintskalle.
Våra grusvägar är ganska bra detta år,efter regnen har de blivit en del potthål.
Problemet här har väl varit att man lagat med tjära å grus å glömt sätta ut skylt. Tidigare brukade man asfaltera in en bit på grusvägen som möter belagd väg. Detta har man sparat in på,vilket kan vara ganska överaskande med lösgrus ut på beläggningen.

Olle Å
2011-09-05, 19:29
Grus som runnit ut på en asfaltväg i en skarp skymd kurva från en grusväg, gör ju att man får sig en verklig överraskning. Kan mycket väl bli en sk. low side. Jag vet!!!:(

Kommer att ordna en tur med både grus och asfalt, i Värmland den 24/9.
Igen "grusbus"-tur men det kan ju rulla på ganska friskt ändå där vägarna är fina:)

Samling vid Nyängsrasta för av färd kl. 9oo. Väster om Grums vid krysset E18-E45. Det finns även övernattnigsmöjligheter där.

Crossdäck behövs inte. Turen kanske blir ca 30 mil.:eek:

Även ynglingar under 60+ är välkomna.:D

Maila mig direkt olle.borgvik@swipnet.se TEL 070-3616400:shakehands:

Ove
2011-09-06, 09:10
Tack Ove,jag bjuder på vin nästa gång vi träffas.

:D Fint! Nu har jag både korv från Värmland och vin från Småland innestående. Försörjningen är tryggad. ;)

Ove
2011-09-06, 09:16
Kommer att ordna en tur med både grus och asfalt, i Värmland den 24/9.
Igen "grusbus"-tur men det kan ju rulla på ganska friskt ändå där vägarna är fina:)


:shakehands: Skulle varit kul att bli med, men det är nog säkrast att farbror doktor får titta på mig innan det blir en rejäl runda igen. :(

räven
2011-09-06, 19:07
Hmmm,skulle va kul att bli med,men kan ju inte fara jäkla jojo småland vänern.

Ove
2011-09-06, 19:59
Hmmm,skulle va kul att bli med,men kan ju inte fara jäkla jojo småland vänern.

:hmmmm2: Jo, du bor lite avsides. Ska vi börja spana efter lite mera centralt boende för smålänning med fru, hund och sällskapskossor under mc-säsong? ;)

räven
2011-09-07, 16:38
:hmmmm2: Jo, du bor lite avsides. Ska vi börja spana efter lite mera centralt boende för smålänning med fru, hund och sällskapskossor under mc-säsong? ;)

Nää, trivs här, närmare ekvatorn.

Ove
2011-09-07, 21:26
Nää, trivs här, närmare ekvatorn.

:confused: OK! Inget annat att göra - vi får flytta Norge, Värmland och Skaraborg söderut. Har du tankat den stora traktorn? :D

Ove
2011-09-08, 19:47
:) Haver plockat svamp - per scoter. Den är faktiskt skitkul att köra med på smala stigar och den är så smal att den går fram där mc;n inte får plats. Bara att hålla in fötterna bakom skölden och dra igenom snåren. :D Terrängkörningslagen gäller väl inte om man använder den som rollator? Någon frågade mig om andrahandsvärdet håller sig om man härjar omkring i skogen men jag har ju köpt för att använda den. :rolleyes:

:o Glömde bort att titta efter svamp när det var som roligast. :D

simen
2011-09-08, 20:12
Jag har nogra kompisar med stora maskiner:) Kanska dom kan hjelpa til at dra Norge Värmland, Skaraborg närmare Småland til eksempel, blir mycket kortare at åka för Jan när han för for sig at helsa på oss andra med stilig väst:cool:

_______________
:)Simen

räven
2011-09-08, 20:36
:) Haver plockat svamp - per scoter. Den är faktiskt skitkul att köra med på smala stigar och den är så smal att den går fram där mc;n inte får plats. Bara att hålla in fötterna bakom skölden och dra igenom snåren. :D Terrängkörningslagen gäller väl inte om man använder den som rollator? Någon frågade mig om andrahandsvärdet håller sig om man härjar omkring i skogen men jag har ju köpt för att använda den. :rolleyes:

:o Glömde bort att titta efter svamp när det var som roligast. :D

Motorfordns svampplockarre skrämde mig dassnödig häromåret. Mitt på lilla grusvägen stod en opel med båda dörrarna öppna. I diket stack två rövar upp å nått gult på backen, Svampplockningblockad i huvet altså.

Olle Å
2011-09-09, 08:39
Här i Värmland står en markägare åtalad för att blivit lite för förbannad då några bärplockare spärrade hans utfart. Han tog en lastbil och bogserade iväg deras minibuss några hundra meter, dock inte utan skador på bussen.
Blev själv instängd av en plockare en gång. Hade en kedja i traktorn som jag precis hade lagt runt bilens dragkrok då ägaren dök upp. Hade tänkt dra ut bilen i en blöthåla.
Har liksom Jan blivit lite skrämd av hur en del parkerar då jag kommit med hojen på småvägarna.

"mötte jag ingen igår, så varför skulle jag möta någon idag" är ju en devis i olika omskrivningar, som många rättar sig efter med en massa olika konsekvenser som resultat.

Ove
2011-09-12, 07:41
Efter Majturen har det blivit väldigt lite kört för min del. Mest har det blivit rundor på 5 - 10 mil för att blåsa dammet av kroppen och några gånger har det blivit drygt 20 mil.

Som det ser ut nu så är jag ganska pigg även om det inte är perfekt så doktorn gjorde ett ganska bra jobb. Får se vad som händer framöver för det är inte läge att planera några större äventyr med långa etapper, övernattningar och sånt, men det kommer väl. Hoppas på lite fina dagar i höst för inget går upp mot det. :)

räven
2011-09-15, 10:28
I går kväll va det SMCs inbjudan till handlarna. Jag for till Bromölla å träffade 29 andra som uppmärksammat denna kväll. Claessons bjöd på landgång, å det dröjde inte länge fören samtalen om resor å hojar va igång. Trevlig kväll å några nya mogna Mc antusiaster att snacka med. 60+ västen brukar alltid locka till frågor va detta är,å vilka vi är.
Resan hem i mörkret blev lugn, med fingrar på bromsen för att vara beredd på vilda djur utan trafikvett. Ett rådjur kom som ett skott över vägen, lugn inbromsning inga problem. Haren klarade lätt 55 km i GSens helljusbild. Vildsvin å älgar höll sig lugna denna kväll, vilket jag tackar för.

Ove
2011-09-15, 20:54
I går kväll va det SMCs inbjudan till handlarna. Jag for till Bromölla å träffade 29 andra som uppmärksammat denna kväll. Claessons bjöd på landgång, å det dröjde inte länge fören samtalen om resor å hojar va igång. Trevlig kväll å några nya mogna Mc antusiaster att snacka med. 60+ västen brukar alltid locka till frågor va detta är,å vilka vi är.
Resan hem i mörkret blev lugn, med fingrar på bromsen för att vara beredd på vilda djur utan trafikvett. Ett rådjur kom som ett skott över vägen, lugn inbromsning inga problem. Haren klarade lätt 55 km i GSens helljusbild. Vildsvin å älgar höll sig lugna denna kväll, vilket jag tackar för.

:rolleyes: Provade att köra in hos handlarn idag men inte fick jag nån landgång. :mad: Fel dag.... men vaddå?

Asch då, jag är för tjock så det gjorde inget. men jag tog en tur runt Skövde för att leta upp lite, för mig nya vägar. Det fanns lite men allt slutade på dom större vägarna så jag skulle behövt ha med en karta. OK, dålig sport men då hade jag kunnat leta upp lite mera nytt.

Avbröt och drog hemåt när det kom upp en molnbank med regnslöjor under i väster. Lyckade navigera så att jag hade blå himmel över mig vägen hem. Hann med att krångla mig över till Lugnås där E3-baren öppnat i ny regi efter rejäl uppsnyggning. Kan rekommendera det stället till dom som kommer på E20 :eating:

De enda djur som jag såg var kossor och i ett hägn fanns det ett gäng med dovhjortar.

Hemma i skymningen med 18 mil frisk luft i näsan. Skönt!:)

Olle Å
2011-09-18, 18:27
En riktig skittur i dag med omväxlande väder. I början uppehåll sedan ett rejält ösregn, då jag körde några mil asfalt söder om Arvika, och därefter uppehåll de sista milen.
Jag var i Arvika och tittade på den pågående översvämningen. Slussarna är öppna i Säffle , men frågan om det hinner hjälpa mot hotande vattennivåer. Det vattenområde som skall avrinna genom Säffle är väldigt stort och sträcker sig in i Norge.
Det är på gång att sprängning skall för att göra fåran djupare i Säffle, men med alla dessa ansökningar som skall behandlas, så tar de väl sin rundliga tid.
Körde vägen utmed Glafsfjorden och nedanför den, Björnöflagan. Det märkas på många ställen att vattennivåerna är mycket över det normala.
Som sagt var, det blev en riktig skittur på blöta grusvägar, inga mygg, men däremot en massa svampplockare som ställer sina fordon lite hur som helst.

Ove
2011-09-20, 16:44
:mad: Jävvla PISSVÄDER!!! :mad:

Olle Å
2011-09-20, 20:11
:mad: Jävvla PISSVÄDER!!! :mad:

Vadå?????? Hade du tänkt ligga och sola kanske????

räven
2011-09-20, 21:57
:mad: Jävvla PISSVÄDER!!! :mad:

Tur man bor här nere

Ove
2011-09-20, 22:41
Vadå?????? Hade du tänkt ligga och sola kanske????

:mad: Nej men jag vill ha såna där dagar med sval och skön luft utan en massa vatten som läcker ur varenda molntapp som passerar! Som det var förr, innan det blev konstanta höstregn som fyller vartenda vattendrag och gör Arvika till badplats. Potaterna får man väl plocka med håv om man vill ha några.

:rolleyes: Vill ha höstdagar med vindstilla och klar himmel och bara lite höstfukt på vägarna så att man kan klä på sig vanliga stället och vara säker på att inte komma hem som en halvdränkt katt. Attan så obehagligt när jag var till Flugebyn och fick stanna och tömma naveln på allt som kom in genom jackans dragkedja. :rolleyes:

Olle Å
2011-09-22, 07:54
Om man gillar att köra om hösten , så är ju bra kläder ett absolut krav. Ett par timmars ösregn skall ju kläderna hålla tätt i alla fall.
Sedan kan man ju komplettera med höjd vindruta och handtagsmuffar med värmehandtag.
Och att se till att stövlarna är välsmorda.

räven
2011-09-22, 10:01
Om man gillar att köra om hösten , så är ju bra kläder ett absolut krav. Ett par timmars ösregn skall ju kläderna hålla tätt i alla fall.
Sedan kan man ju komplettera med höjd vindruta och handtagsmuffar med värmehandtag.
Och att se till att stövlarna är välsmorda.

Just de, bra allväderställ, sen ökar man på med antal kalsonger efter temp.

Ove
2011-09-22, 19:33
Om man gillar att köra om hösten , så är ju bra kläder ett absolut krav. Ett par timmars ösregn skall ju kläderna hålla tätt i alla fall.
Sedan kan man ju komplettera med höjd vindruta och handtagsmuffar med värmehandtag.
Och att se till att stövlarna är välsmorda.

:hmmmm2: Elving Solli har en tipsruta i Hojfolket. Han påstår att man kan spreja stövlarna med kedjespray. Kanske värt att pröva - och kanske hela biten från mustaschen och ner till skosulorna. Vanliga impregneringsmedel verkar mera vara anpassade för en promenad på stan i lätt duggregn :flute:

räven
2011-09-22, 22:26
Lugn Ove, nästa vecka kommer treliga damen Britt Sommer på besök. Blir riktigt stekhett här nere i söder +20 är lovat. Inn med kalsongerna i garderoben igen.

räven
2011-09-22, 22:29
:hmmmm2: Elving Solli har en tipsruta i Hojfolket. Han påstår att man kan spreja stövlarna med kedjespray. Kanske värt att pröva - och kanske hela biten från mustaschen och ner till skosulorna. Vanliga impregneringsmedel verkar mera vara anpassade för en promenad på stan i lätt duggregn :flute:

Obs, funkar inte på lidelstövlar, de är bara till att lida vidare

Olle Å
2011-09-23, 08:28
Obs, funkar inte på lidelstövlar, de är bara till att lida vidare

Jag använder BMW-stövlar.:eek:

Ove
2011-09-23, 09:29
Jag använder BMW-stövlar.:eek:

:confused: Men... ? Funkar dom på en japanare som inte har fotvärmartuttar? :aetsch:

räven
2011-09-23, 16:18
:confused: Men... ? Funkar dom på en japanare som inte har fotvärmartuttar? :aetsch:

Olle tycker de. Grattis till bra stövlar. Akta dom för kjedjegegga, de är dom inte tänkta till. Naturligtvis saknar dom värmen från tuttarna. Men Bmw bygger ju själva hojjar utan tuttar nu för tiden. Så det kan kanske funka?

simen
2011-09-24, 14:19
:)Var i Trolhätttan i går och satte inn min hoj för vinterforvaring+ service Så mina sista 10 mil er kört. Landade på ca650 mil i år.;) Inte myckt mot i fjol då stannade metaren på 1000mil.:banana: Man måste vel få tag på en offroad sånn at man kan utnyta hösten och åka lite på dom små vägarna;)



____________________
:)Simen

räven
2011-09-24, 14:58
I natt ska jag köra orientering på Mc, undrar om jag hittar hem ? Ingen sol på packväskan, de blir en utmaning.

Ove
2011-09-25, 19:48
I natt ska jag köra orientering på Mc, undrar om jag hittar hem ? Ingen sol på packväskan, de blir en utmaning.

:) Nå hur gick det - hittade du hem? ;)

Ove
2011-09-25, 20:32
:) Blev en liten tur idag. Olle kom och vi tog en tur i Skaraborg. via Böja, Timmersdala. Flämslätt till Eggby och på väg till Varnhem tog vi ett litet stopp vid Höjentorps slottsruin. Intressant historia om hur det är när man är alltför ambitiös men inte så kul för dom som drabbades.

Det var så att det skulle komma kungliga gäster och slottsherren tyckte att det var dåligt med värme i kåken trots att man eldade allt vad som gick. Han sade till om att man skulle elda med smör för att få lite bättre tryck i brasorna och det blev det. Brinnande smör rann ut ur eldstäderna och satte eld på hela slottet så drottning och hovfolk fick ge sig ut på resa i mörka natten.

Snart gjort att titta på den högen och hälsa på fåren som gick och betade på toppen. Fortsatte mot nästa stopp vid Ekornavallen och tittade ut över fältet med gravar från olika epoker, dom äldsta ca. 3000 år. Lite diskussion om klimatets växlingar sen stenåldern och framåt. Det har varit både varmare och kallare sen dess. .... Hungriga!

Falköping: Fått rekommendation om att käka på Bredablick. Jag vet att käket är OK med marginal, men priset!! 169:- för lunchbuffé med kaffe. Vi drog ner på stan och tittade efter asiatiskt och hittade direkt 2 ställen mitt emot varandra. Svårt val - och vi valde fel.:rolleyes: Käket var bra men räkorna var nog inte fiskade när vi kom dit så det tog tid. :mad:

Blev alltså lite "rakare" väg hem. Riktningen alltså men inte vägen. Kör raka vägen förbi Trandansen där jag såg en ensam svan som låg och försökte vara osynlig i en rugge. Svårt med den färgen. I övrigt inte en fjäder.

Vägen förbi Hornborgasjöns utlopp tycker jag är trevlig. Ganska lättkört grus för tillfället och när man kommer till asfalt igen hittar man en HD-verkstad mitt emellan ingenting. Men killen som har den är känd för att kunna klara det som inga andra klarar av när det gäller det märket.

Genom Eggby igen och vägen mot Öglunda och så småningom till Binneberg för kaffepaus. Väldigt välkända vägar och jag lyckas med att köra fel. :p Bara att vända och komma på rätt spår annars hade vi missat flera mil med små grusvägar.

Ca. 20 mil blev turen för mig men Olle hade ytterligare 30 mil för resan från och tillbaka till Borgvik.

Faktiskt riktigt många MC på vägarna idag. Alla hejade och var glada. Undrar om vi mötte några från Hojen? Kanske dags för en j - a stor logga att sätta framtill på hjälmen? ;)

Tack Olle för trevlig tur!

Olle Å
2011-09-25, 20:59
JOOOOO, visst måste jag instämma med hans positiva yttringar om hans hemtrakter.
Ett stort tack till Ove för en mycket trevlig tripp med ett mycket fint väder efter allt detta regnande vi fått. En tripp som fick ske i lugnets tecken utan behov att stressa och passa några tider.
Som Ove anmärkte så hade nog kinesuppassarna fått klister under skosulorna, men käket var ok.
Vi mötte väldigt många hojåkare, alltifrån GoldWingar till skitiga touringhojar.
Som jag påpekat förut så är nog den bästa tiden att åka hoj, nu. Löven trillar av och varken mygg eller turister är i vägen. Visserligen kan det bli halt av löv på vägen, men men får väl se ner.
Jag menar att det är ju väldigt synd att ställa ner hojen redan nu som en del gjort.
Simen har ju ett bra tips och det är ju att skaffa en liten offroadhoj så att det går att förlänga säsongen. Finns skapliga hojar för 14-15 tusen.
Med färden ner till Skaraborg så fick jag väl ihop ca 45 mil. En ganska lagom tripp när man tar det lugnt.

räven
2011-09-26, 09:28
Trevligt att höra att ni håller er igång.
Denna vecka ska en av mina favokvinnar komma till mig, Britt Sommer. Ska försöka umgås med henne så mycket som möjligt.

Ove
2011-09-26, 13:25
Trevligt att höra att ni håller er igång.
Denna vecka ska en av mina favokvinnar komma till mig, Britt Sommer. Ska försöka umgås med henne så mycket som möjligt.

:) Bra att Olle kom och såg till att jag kom ut en runda för själv är jag f - n så seg. :rolleyes:

Ska dra mig ut en runda och frottera mig med damen jag också, men det blir nog ingen lång sväng.

Ove
2011-09-26, 19:19
:cool: Skulle tanka hojen efter gårdagens fältmanöver. Gjorde en liten runda för att komma till macken från rätt håll( vadenuspelarförroll ) På tillbakavägen hem fick jag för mig att skita ner hojen på min barndoms cykelvägar. In i skog och ut mellan åkrar och jag blev lite förvånad av att ungen cyklade så långt! Idag får ju ungarna knappt cykla utanför grinden. :rolleyes:

:D Skitkul att hitta dom gamla spåren, det lilla som finns kvar, för ett förändrat jordbruk innebär också att dom gamla smala vägarna växer igen. Att lorta ner hojen gick inte idag för det var mest att stå upp och leta körbara spår, sakta och fint, i högt gräs.

Olle Å
2011-09-27, 08:57
Ja nu är vi snart där, morgonfrost i gräset har vi haft ett par gånger nu. Hoppas bara det dröjer ett tag till innan vägarna drabbas av morgonfrosten.:mad:
Fram i December blir det crossdäck med skruvdubb på hojen så att man inte kan klaga på vädret i allafall. Bara det inte blir så jäkla kallt som det varit de sista vintrarna. Då måste man nog vara en äkta norrlänning för att trivas och då ha en snöscooter mellan benen.

:santaclaus: Vi är snart här.

Olle Å
2011-09-28, 08:50
Läste idag i Expressen om nya trenden golfbilar. Kanske vore något för oss lite äldre att ta efter. Frisk luft i massor i ett lugnt tempo, billiga mil, miljövänlig och går ca 10 mil på en laddning.
Själv skulle jag gärna ha en eldriven mc. Enkel service osv. Prpblemet blir väl på en långtur att få med tillräcklig lång sladd.:love:

:santaclaus: snart där!!!

räven
2011-09-28, 09:22
Läste idag i Expressen om nya trenden golfbilar. Kanske vore något för oss lite äldre att ta efter. Frisk luft i massor i ett lugnt tempo, billiga mil, miljövänlig och går ca 10 mil på en laddning.
Själv skulle jag gärna ha en eldriven mc. Enkel service osv. Prpblemet blir väl på en långtur att få med tillräcklig lång sladd.:love:

:santaclaus: snart där!!!

50 mila sladd innsnurrad i dalsland på väg upp till dig Olle ?

Ove
2011-09-28, 17:18
:hmmmm2: Jo gubbar nu har vi kommit in på ett spörsmål som jag funderat en hel del på. Hur går det i framtiden att köra hoj? Bensin kommer att bli dyrt så att nöjesåkning kan tillhöra dom verkliga lyxaktiviteterna om vi inte får andra bränslealternativ. Det finns väl enligt uppgift petroleum som kan tas upp som räcker 20 - 50 år till och det blir alltså en bristsituation som gör att priserna bara skenar och vi står där förvånade och undrar vad som hände. Lika bra att tänka till lite före. Vad finns förutom lång sladd? :hmmmm2:

- Hybrid? Jag är lite imponerad av att hybridbilarna glider iväg ljudlöst och sen startar motorn när dom kommit utom hörhåll. Kanske med rätt bränslealternativ. Gamla Ottomotorn är knappast nåt att satsa på om den inte drivs med biogas eller sprit. Stirligmotor som driver generator kanske funkar?

- Vanliga gamla Otto med biogas om man kan få till det. Känns bara som lite kusligt att ha en gasbomb mellan knäna som värms av solgass från ovansidan och av motorn undertill. Dom kan väl köras på alkohol också. Fördel för dom som promt vill att hojen ska puttra i någon tonart. :rolleyes:

- Bränslecell? Jovisst det tror jag på. Om man sen utvecklar en drivlina som inte låter som en skenande spårvagn så blir det riktigt kul. Vore mysigt att dra omkring och samtidigt kunna lyssna på fågelsången. :cool:

Ove
2011-10-01, 18:38
:) Var iväg till trakterna i och omkring Falköping. Med bil vilket var mindre kul för jag hittade många roliga vägar som jag inte sett förut. Blir att utforska. :cool:

På torget i Falköping stod ett 20-tal veteranhoj, de flesta Engelska i väldigt fint och putsat skick. Som en kontrast fanns det med en HD i "bruksskick".

Tittade efter Hojendekaler men det fanns inte någon på plats. Brukar kolla om jag hittar någon, men - nej. :rolleyes:

Ove
2011-10-02, 19:48
:) Idag fick Kavvan Greta komma ut och vädra cylindrarna en stund. Dimmoln hela dagen som läcker lite duggregn ibland, men det var inget som störde. Tydligen har det varit några frostnätter för när en vindpust for genom träden singlade det ner löv som ett tätt rödgult snöfall. I backspegeln syntes att jag lyckades lyfta upp en del löv för en ny flygtur och jag blev var löjligt road av att sikta in mig på högar och strängar en stund. :D

Letade efter en väg men gav upp och for till en kompis för att fråga och blev sittande med en kaffekopp i handen. Inte fel med en liten pratstund men det minskar körningen. :rolleyes:

Fick instruktion var vägen började och sen bar det ut mot skogen några km. Hittade platsen jag sökte så nu har jag lagt ytterligare en till minnet så att jag hittar dit när det är något på gång.

räven
2011-10-02, 21:09
Vilket underbart väder, massvis med hojkörning, å lite jakt på morgonen innan dimman lättat.

Ove
2011-10-03, 18:52
Vilket underbart väder, massvis med hojkörning, å lite jakt på morgonen innan dimman lättat.

:rolleyes: Tur har du som kan styra vädret! Här på min kant ärä de3t mest bara grått. Lite kört blir de... En sväng på totalt 1,5 mil på lilla scootern för att handla lite grejer.

Sen har jag bakat pajer till kommande helg när det är teater i bygdegårn. Slutade för dagen med 8 pajer klara pga slut på grädde och pajdegen. Och just nu sitter jag med tomtegröten klar och är irriterad på att hustrun inte passar mattiderna. :rolleyes:

räven
2011-10-03, 19:14
:rolleyes: Tur har du som kan styra vädret! Här på min kant ärä de3t mest bara grått. Lite kört blir de... En sväng på totalt 1,5 mil på lilla scootern för att handla lite grejer.

Sen har jag bakat pajer till kommande helg när det är teater i bygdegårn. Slutade för dagen med 8 pajer klara pga slut på grädde och pajdegen. Och just nu sitter jag med tomtegröten klar och är irriterad på att hustrun inte passar mattiderna. :rolleyes:

Haha, tror det är du som är för tidig, hon dyker nog upp 24-12 å vill ha tomtegröt.

Ove
2011-10-03, 19:27
Haha, tror det är du som är för tidig, hon dyker nog upp 24-12 å vill ha tomtegröt.

:eek: Jösses! Hon kom som tur var resan idag. Hungriga fruntimmer ska man akta sig noga för och om hon skulle fastat till julafton hade jag nog fått tassa tyst bortimot advent. :eek: :D

Olle Å
2011-10-03, 20:56
Jaha nu får vi ju ha dubbdäcken på igen. Har en omgång som dubben är slut i, men har ett mycket bra mönster, som jag får slita på grusvägarna med.:)
Livsfarligt att köra fort på asfalt med nernötta dubb om det ät tätt mellan dem för det blir mycket dåligt grepp då.:mad:
När sedan snön kommer på allvar, så blir det crossdäck och skruvdubb och sedan då våren kommer är det ju bara att skruva ur dubben och köra slut på däcken.:D

:santaclaus: han närmar sig

räven
2011-10-04, 20:59
Hmm, ibland är de bra att vara smålänning. Jakt kompisarna (som är prylbögar) har skaffat 155 mhz radioapparater till kommande jakt. Vill jag veta något är de bara att hänga med. Hittade en butik som sålde radion 200kr billigare i Halland än här. Så jag tankar hojen för 200kr å drar mot Halland, färjetur över Bolmen, fina små vägar i färgskrud, solen på vänster packväska paseras gränsen mot Halland. Radiohandlaren hittas, affär å kaffe blir det, till å med glass eftersom jag kört över 15 mil (snäll mot långväga kunder den handlaren). Kartan kollas, lite längre söderut mot skånegränsen hittades hemvägar (solen på höger väska). Smålänningen kör 35 mil för att hitta 200 kr billigare radio å njöt hela vägen, å nöjd med en bra affär.

Ove
2011-10-05, 17:55
Tog en runda norrut. Med tanke på att det skulle kunna bli regn så blev det 3 tråkiga mil på 26;an innan jag svängde av mot Medhamn i Nybble. God styrfart och kommer ifatt en bil som kör väldigt långsamt och längre fram står ett par skyltar "Vägarbete". Hmm dom filar nog bara lite på kanterna eller nåt. Kör om bilen och sen över ett krön och där slutar asfalten och det ligger ett riktigt tjockt lager makadam! :eek: :eek: :eek: Håller lite drag på bakhjulet smtidigt som jag försiktigt minskar farten ner till ettan.

Stannar och kollar läget efter nån kilometer och där finns också en gubbe att fråga vad som pågår och framförallt hur långt. Jo dom höjer vägbanan med det grova materialet och sen ska det komma finare grus på toppen var svaret. Det kan ju förklara varför gruset bara är tippat i ett lager på en - två decimeter men körbarheten är ung samma som i sandfållorna på MotoGPbanorna, d.v.s. noll. :evil:

Jag har redan kommit in en bra bit och vända verkar vara svårare än att fortsätta. Några kilometer till ska det väl gå att rota sig fram. Jodå, med mycke jobb och och fotarbete kom jag så småningom till fin grusväg. :adore:

Fortatte mot Hult och tog av mot Bäckhammar, den vägen som jag från början gruvat mig lite för pga lösgrus - nu var den en baggis. Sen blev det asfalt igen via Skottlanda - Rudskoga - Södra Råda - Skagersvik - Midskog och hem.

20 regndroppar på visiret på hela turen och nu när jag sitter inomhus, regnar det ute. Timeing tror jag det kallas. :cool:

Olle Å
2011-10-06, 08:48
Ett tips till dig Ove och ni andra som kommer ut på makadam. Stå upp och kör och försök ligga på 2an eller 3ans växel. Hojen går stadigare i 40-50 än i krypfart.
Skall ta en liten tur till Sälen på diverse småvägar till helgen, kan väl bli 60-60 mil med förhoppningsvis mycket grusväg.
Lade på ett crossdäck i fram på hojen igår, så nu kanske den går dit jag vill.
När jag åkte tillsammans med Ove sist på lite rullgrus så var det riktigt spännande med ett vandrande framhjul och ett nytt Anakee i bak.

:santaclaus: vi närmar oss.

Ove
2011-10-06, 09:25
Ett tips till dig Ove och ni andra som kommer ut på makadam. Stå upp och kör och försök ligga på 2an eller 3ans växel. Hojen går stadigare i 40-50 än i krypfart.

:santaclaus: vi närmar oss.

:) Helt rätt, men här var det så tjock och nytippat så att det var som att köra på torr badstrandssand - det bara rann undan för hjulen. Inget annat att göra än att "springcykla" bitvis.

(:hmmmm2: Undrar vad han Olle önskar av :santaclaus: ? )

Ove
2011-10-07, 19:40
:hmmmm2: Mycke är det som inkräktar på körtiden. Igår var det heldag att åka till lilla barnbarnet för att hålla oss ordentligt infjäskade. :love: Bil naturligtvis. :rolleyes:

Idag kökskommendering, inget problem i och för sig. Bara det att ugnskapaciteten är helt åt fanders - en stor ugn som rymmer en hel kalkon?? :evil: Vore väl bättre med minst två ugnar så att man kan få upp lite tempo i köket isället för att sitta och rulla tummar.

Blev en tur iallafall. En liten bara in till stan för att köpa lite till kvällen, t.o.r. 4 mil. Det blev ett par flaskor Gurra Gurra, grillade kamben och pot.sallad för att slippa dras med sånt jag själv har smaksatt för det blir liiiiiite tråkigt i längden.

Om någon undrar vad Gurra Gurra är så är det ett vin från Australien, Shirazdruva som grund. Sen står det att det är organiskt (:hmmmm2:. Undrar lite - hur fungerar oorganiskt vin??) Nja, skit samma - jag tycker att det är riktigt gott men det kanske bara är mina smaksinnen som lurar mig..

Olle Å
2011-10-07, 21:00
Det blir en tur till Sälen i morgon på diverse småvägar. Eftersom SMHI har lovat lite snö på söndag och de brukar ju ofta ha fel , så kör vi. Får väl hyra skidor på söndag annars då vi skall hem.
Vill bara tala om att säsongen inte är slut än.:D

:santaclaus: han får nog se snö i år också

Ove
2011-10-08, 09:05
Det blir en tur till Sälen i morgon på diverse småvägar. Eftersom SMHI har lovat lite snö på söndag och de brukar ju ofta ha fel , så kör vi. Får väl hyra skidor på söndag annars då vi skall hem.
Vill bara tala om att säsongen inte är slut än.:D

:santaclaus: han får nog se snö i år också

:) Ha en Go Tur och du skriver väl en liten redogörelse för alla irrvägar du hittar. ;)

simen
2011-10-08, 14:56
:)Sitter her och är lite avundsjuk på Olle som skal til Sälen:( Ställade inn FJR'n förra fredag hos Bike i Trollhättan:cool: Så man måste väl snart göra allvar at köpa en offroader som hoj nr2:rock: Men tiden går fort fram til:santaclaus:


:)_________________
Simen

Ove
2011-10-08, 15:39
:)Sitter her och är lite avundsjuk på Olle som skal til Sälen:( Ställade inn FJR'n förra fredag hos Bike i Trollhättan:cool: Så man måste väl snart göra allvar at köpa en offroader som hoj nr2:rock: Men tiden går fort fram til:santaclaus:
:)_________________
Simen

:) Ja nu är det dags att handla! Och du upptäcker nog snart att offroddarn är hoj nr 1. :D ;)

Olle Å
2011-10-08, 19:02
Det blir en tur till Sälen i morgon på diverse småvägar. Eftersom SMHI har lovat lite snö på söndag och de brukar ju ofta ha fel , så kör vi. Får väl hyra skidor på söndag annars då vi skall hem.
Vill bara tala om att säsongen inte är slut än.:D

:santaclaus: han får nog se snö i år också

Jäklar vilken blåsning. Att ha Anakee på en hoj och åka fort på alla sorters grusunderlag är något jag inte vill rekommendera. De andra två hade Africa Twin och Yamaha Xt 650 med riktiga grusdäck. Inte kul när bakhjulet bara spinner i 70-80 knyck. Släpper i kurvorna vid gaspådrag. Gav upp färden i Malung efter att glidit omkull i en skarp sväng.:eek::eek::eek:

:santaclaus: hoppas han kommer med ett grusdäck

räven
2011-10-08, 21:25
Jäklar vilken blåsning. Att ha Anakee på en hoj och åka fort på alla sorters grusunderlag är något jag inte vill rekommendera. De andra två hade Africa Twin och Yamaha Xt 650 med riktiga grusdäck. Inte kul när bakhjulet bara spinner i 70-80 knyck. Släpper i kurvorna vid gaspådrag. Gav upp färden i Malung efter att glidit omkull i en skarp sväng.:eek::eek::eek:

:santaclaus: hoppas han kommer med ett grusdäck

Men Olle då, man ska köra lugnt.

Ove
2011-10-08, 23:14
Gav upp färden i Malung efter att glidit omkull i en skarp sväng.:eek::eek::eek:


:rolleyes: Säger jag också; Men Olle då! Att glida betyder att man liksom skrider fram som en Lucia genom landskapet lugnt och fint. :cool:

Hoppas att det gick bra med dig och hojen.

Olle Å
2011-10-09, 08:43
[QUOTE=Ove;56569]:rolleyes: Säger jag också; Men Olle då! Att glida betyder att man liksom skrider fram som en Lucia genom landskapet lugnt och fint. :cool:

Hoppas att det gick bra med dig och hojen.[/QUO

Vi klarade oss bra, vi har vanan inne. Kan verkligen rekommendera sk. motorbågar.:)

Ursäkta, fel ordval. Skulle kanske skrivit kanat omkull.:D:D:D
En lucia glider inte om det inte är väldigt halt. En Lucia skall skrida fram . Hon kommer ju snart, men därefter kommer :santaclaus:

Ove
2011-10-09, 09:30
Vi klarade oss bra, vi har vanan inne. Kan verkligen rekommendera sk. motorbågar.:)

Ursäkta, fel ordval. Skulle kanske skrivit kanat omkull.:D:D:D
En lucia glider inte om det inte är väldigt halt. En Lucia skall skrida fram . Hon kommer ju snart, men därefter kommer :santaclaus:

:) Skönt att det gick bra. Och motorbågarna är svarta så det är bara att lägga på ett nytt lager färg. :)

:love: Lucia på glid var väl sånt man kunde hoppas på i sin ungdom men nu skulle man nog mest bli lite förvirrad. :rolleyes:

Ove
2011-10-10, 14:38
Idag är det älgjakt. Jag deltar inte dom första dagarna iallafall. Får se hur det blir senare för licensjakten brukar ju dra ut på tiden. :cool:

I vilket fall så är det bra att det kommer bort en del trafikfaror. Frågan är vilket som är värst att träffa med MC: Älgar och hjortar eller vildsvin? Hårda och tunga är dom alla men på olika höjd över marken. :hmmmm2:

räven
2011-10-10, 16:51
Idag är det älgjakt. Jag deltar inte dom första dagarna iallafall. Får se hur det blir senare för licensjakten brukar ju dra ut på tiden. :cool:

I vilket fall så är det bra att det kommer bort en del trafikfaror. Frågan är vilket som är värst att träffa med MC: Älgar och hjortar eller vildsvin? Hårda och tunga är dom alla men på olika höjd över marken. :hmmmm2:

Några mindre i småland nu. Älg å mc är dåliga odds.

Olle Å
2011-10-10, 19:25
Verkar som om rådjursstammen här kring har exploderat. Troligen beroende på att lodjuren nu har försvunnit. men lodjuren kommer nog tillbaka igen när det blivit mera rådjur.
Älg har vi nu ganska gott om också, men de decimeras ju ganska rejält med årets jakt.
Jag har själv inte sett vildsvin ännu i trakterna, men de kommer nog.

:santaclaus: kommer inom kort

Ove
2011-10-11, 17:46
:hmmmm2: Inte hör ett ljud om hur resultatet av jakten varit på trakten. Själv har jag varit till :nurse: och fått ytterligare en tablett som ska sätta lite sprätt på gubben och då kanske jag kan masa mig ut i skogen för att skjuta på djuren. Tala om jakt när man sitter på pass är att ta i tycker jag. Det är vad hundförare och drevkarlar ägnar sig åt. :rolleyes:

räven
2011-10-11, 18:35
:hmmmm2: Inte hör ett ljud om hur resultatet av jakten varit på trakten. Själv har jag varit till :nurse: och fått ytterligare en tablett som ska sätta lite sprätt på gubben och då kanske jag kan masa mig ut i skogen för att skjuta på djuren. Tala om jakt när man sitter på pass är att ta i tycker jag. Det är vad hundförare och drevkarlar ägnar sig åt. :rolleyes:

En kalv i dag. Vallade tjur å kviga i fyra timmar. Som man säger i småland = Di va inte våra.

Olle Å
2011-10-12, 08:45
Hela Värmland går på sparlåga denna vecka på grund av älgjakten.:)
Misstänker att våran trädgårdsälg blev skjuten igår.::bawling:
Att få ner antalet älgar är ju ett måste eftersom de förorsakar så många trafikolyckor.
Varför inte tlllåta mer varg, så kanske vildsvinen också decimeras.:D:D
Egentligen borde väl jägarkåren vara ersättningsskyldig för trafikskdorna eftersom de vill ha så mycket älg och vildsvin.:eek::eek::eek:

Ove
2011-10-12, 10:33
Varför inte tlllåta mer varg, så kanske vildsvinen också decimeras.:D:D
Egentligen borde väl jägarkåren vara ersättningsskyldig för trafikskdorna eftersom de vill ha så mycket älg och vildsvin.:eek::eek::eek:

:hello: På a) svarar jag: Tror inte att varg är så pigg på att ta vildsvin så länge det finns lättare byten, t.ex älgar, hundar, rådjur får o.s.v. Dom kan nämligen försvara sig och göra vargen till mat istället. :rolleyes:

På b) svarar jag: Vi gör så gott vi kan och får. Det brukar inte bli något kvar av de tillåtna djuren när jakten är slut. ;)

räven
2011-10-12, 19:49
A= vargen tycker det är enklast att döda inhägnade får. Behöver ett att äta men dödar å lemlästa 10 till för den tycker det är kul.(värre lustmördare än jägarna)
B= vildsvinsfrågan är politers misslyckande. Politiker bestämmer i prinsip även älgstammens storlek.
Nu ska vi böhöva krocka med vargar oxå. Mckrock med varg är nog inte att leka med.

Olle Å
2011-10-12, 21:21
Egentligen borde vi väl släppa ut vissa politiker i skogen:mad:

Ove
2011-10-12, 22:16
Det laget som jag skulle deltagit i har fällt 2 stora och en liten. Själv har jag inte varit till skogs ännu p.g.a. att jag varit inne på service, men det kommer väl i sinom tid. :cool:

räven
2011-10-12, 22:23
Det laget som jag skulle deltagit i har fällt 2 stora och en liten. Själv har jag inte varit till skogs ännu p.g.a. att jag varit inne på service, men det kommer väl i sinom tid. :cool:

2 små å en stor

räven
2011-10-13, 09:10
Egentligen borde vi väl släppa ut vissa politiker i skogen:mad:

Som vargmat menar du ?

Jan-Olov
2011-10-13, 16:26
Som vargmat menar du ?

Lite krav på maten har väll vargen?

Olle Å
2011-10-13, 16:28
Som vargmat menar du ?

Jaaa, fårskalle som fårskalle. Bättre då med vissa politiker.

Ove
2011-10-13, 17:10
:( Det blåste hornstorm i natt och var fortfarande ett tråkigt väder på förmiddagen. Vad göra - brödet på upphällning och baka är ju varmt och skönt. :)

:) Tittar ut när sista plåten är urtagen ur ugnen och konstaterar solsken och en lagom bris som får grenarna att röra sig så där lagom. Kollar termometern, + 6 grader. Lusten tränger på så jag kränger på mig stället och tar en runda.

Norrut, men kommer på att det var inte så smart med tanke på att solen står lågt och blir besvärlig på hemvägen. Sticker österut vid Otterbäcken för annars hade jag fått en lastbil framför mig flera kilometer. Tar kurs på Undenäs via hova och Älgarås, och fortsätter runt sjön Viken. Tar det försiktigt genom skogspartierna med tanke på att en massa älgjägare sätter djuren i rörelse, men jag såg inte några djur. Lagerfors - Törboda - hem. Stannar vid affären och handlar vilket var det enda ordentliga stoppet. Blev väl 12 - 15 mil totalt?

:hmmmm2: Så här nu efteråt känns det som att jag kanske får börja titta efter fodret till jackan. var det nu kan vara. :confused:

räven
2011-10-13, 17:20
:p JA, börja med den där Ljugholt, honom har vi hört för mycke om redan och mer blir det säkert:p

Ser ut att va möe mat på han

Olle Å
2011-10-14, 09:11
Kanonväder för en del, men lite för kallt för andra. Det är väl fint väder för jägarna nu antar jag.
- 3 nu på morgonen gillar inte jag i allafall, men visst är vädret fantastiskt. frampå dagen med strålande sol och verkligt hög och klar luft.
Skall försöka ta en tur i morgon på dagen upp genom Glaskogen. Nu när de flesta löven fallit, så ser man ju så mycket bättre ut över alla små sjöar och tjärnar som finns där. Nu är ju både turister med sina husbilar och även myggen är borta.

:santaclaus: han är snart på gång

räven
2011-10-14, 10:02
Kanonväder för en del, men lite för kallt för andra. Det är väl fint väder för jägarna nu antar jag.
- 3 nu på morgonen gillar inte jag i allafall, men visst är vädret fantastiskt. frampå dagen med strålande sol och verkligt hög och klar luft.
Skall försöka ta en tur i morgon på dagen upp genom Glaskogen. Nu när de flesta löven fallit, så ser man ju så mycket bättre ut över alla små sjöar och tjärnar som finns där. Nu är ju både turister med sina husbilar och även myggen är borta.

:santaclaus: han är snart på gång

Hmmm,2 långkalsonger både för morgonpass i älgskogen å hojkörning.

Ove
2011-10-14, 11:49
Hmmm,2 långkalsonger både för morgonpass i älgskogen å hojkörning.

:p Nänä!! Långkalsonger i "Den vår de veke kallar höst" är bara för sörlänningar. Men fodret i jackan ska i. Fått körorder av en kamrat på trakten och efter lunch bär det iväg. Vart? Säkert ingen lång runda - kanske en tank ungefär? :)

Ove
2011-10-14, 18:03
:banana: Drygt 17 mil senare - och hemma igen. Tonny från Gårdsjö kom och hämtade upp. Sen bar det iväg mot Tibro där vi besökte mc-affären, men vi åkte vidare på samma hojar. Lite raka vägen till Mölltorp, men man kan ju vingla lite på raksträckorna för att ha nåt att syssla med mens man väntar på att komma fram. :rolleyes:
Svängde av och när vi kommit förbi Undenäs en bit blev det grus över skogen till Gårdsjö, där det blev att gratta Mormor till ett nytt barnbarn, klappa hund och fika. Sen hem rakt in i lågt stående sol.

Konstaterar att senaste natten har gjort gott när det gäller insekterna. När jag kom hem igår hade jag visiret fullt, men idag inget.

Olle Å
2011-10-14, 20:49
Tur i alla fall att vi 60+ orkar hålla igång mc-Sverige i väntan på varmare tider.

:santaclaus: Om detta fortsätter så får han inga problem med glidet.

Ove
2011-10-15, 09:07
Tur i alla fall att vi 60+ orkar hålla igång mc-Sverige i väntan på varmare tider.


:) Men det var lite rörelse igår. I MC-affären var det några herrar i 20+ åldern som undersökte enduromaskiner och även några medelålders, 35+;are, som funderade på att byta. Sen, ute på vägen, mötte vi faktiskt några glidare som kom från Älgaråshållet mot Undenäs och dom vinkade glatt. :hello:

Några EU-moppar brukar jag se var gång jag är ute och dom är jag lite extra noga att vinka åt för det är dom som kör MC om något år( hoppas jag :rolleyes:). :hello:

Jan-Olov
2011-10-15, 09:32
Tur i alla fall att vi 60+ orkar hålla igång mc-Sverige i väntan på varmare tider.



Jag ser fram mot att vara ledig på dagarna för på kvällen räcker inte orken som tidigare.

Olle Å
2011-10-15, 10:07
Jag ser fram mot att vara ledig på dagarna för på kvällen räcker inte orken som tidigare.

Jaa du Jan-Olov. Visst märker man av att man blivit lite äldre och inte orkar så mycket som tidigare, men förhoppningsvis så får man ju kanske tänka lite mera i kvalité i stället. I stället för att fara iväg på en grusbusrunda på 30 mil på en dag , så kanske man får nöja sig med 20.
Kanske man får utesluta busandet till att bara åka runt på diverse vägar och bara trivas.
Sedan en annan sak, men tål ju inte en smäll lika bra längre. Får jag en smäll nu så sitter den i, i en vecka. Tidigare blev man ju bara lite stel dagen efter. Man får ju dra ner tempot lite grann. En annan sak jag märkt och det är att det är svårare att hålla full koncetration vid lång tids snabb gruskörning. Talar nu om flera tmmars körning.
Man måste ju tyvärr inse sin begränsning och köra därefter, men ibland kanske man glömmer bort sig.

:santaclaus: han är snart på g.

Ove
2011-10-15, 11:18
Jag ser fram mot att vara ledig på dagarna för på kvällen räcker inte orken som tidigare.

:( Rätt som du säger. Man orkar inte strapatser på samma sätt som man en gång gjorde. Kvällskörningar är lite besvärligare för mörkerseendet avtar och man tänker mer på vilt som kan komma upp på vägen i skymningen.

Det är som Olle säger att om man åker på smällar så skadar man sig mer än vad man gjorde som ung så det finns anledning att vara lite försiktig. Men bara lagom försiktig annars blir det tråkigt. ;)

:confused: Funderar ibland: Hur tusan hann man med att jobba? :rolleyes:

simen
2011-10-15, 16:24
:)Men va tusan!!! jag jobar enn. Och har endå tid at åka hoj???

:)
________________
Simen

Ove
2011-10-15, 16:31
:)Men va tusan!!! jag jobar enn. Och har endå tid at åka hoj???

:)
________________
Simen

:eek: Nämen! Har du plockat ut hojen igen? :D

räven
2011-10-15, 17:31
:( Rätt som du säger. Man orkar inte strapatser på samma sätt som man en gång gjorde. Kvällskörningar är lite besvärligare för mörkerseendet avtar och man tänker mer på vilt som kan komma upp på vägen i skymningen.

Det är som Olle säger att om man åker på smällar så skadar man sig mer än vad man gjorde som ung så det finns anledning att vara lite försiktig. Men bara lagom försiktig annars blir det tråkigt. ;)

:confused: Funderar ibland: Hur tusan hann man med att jobba? :rolleyes:

Planering Ove, först jaga älg till de blir avfrostat sen köra lite hoj.

räven
2011-10-16, 17:49
Varit ledig från älgjakt för att köra hoj. Morgonen va kritvit å -3, middagstid +9 å strålande sol. Härlig dag. Träffade ett gäng från FMCK som letade små grus å asfaltsvägar i området, visade lite av mina favoriter.

Ove
2011-10-16, 21:56
Varit ledig från älgjakt för att köra hoj. Morgonen va kritvit å -3, middagstid +9 å strålande sol. Härlig dag. Träffade ett gäng från FMCK som letade små grus å asfaltsvägar i området, visade lite av mina favoriter.

:) Inget kört idag för lilla barnbarnet var på besök och hon har högst prioritet :love:. 8 månader snart och tiden bara rinner iväg och hon blir större och kuligare för var gång man ser henne.

Blir inte kört dom närmaste tre dagarna heller för dom är inbokade, men det verkar bli fint i slutet av veckan. Får se till att skaka dammet ur pälsen då för det börja falla salt över vägarna när som helst så det gäller att passa på. Det kan ju bli en sån där långvinter igen. :rolleyes:

Olle Å
2011-10-17, 08:21
:) Inget kört idag för lilla barnbarnet var på besök och hon har högst prioritet :love:. 8 månader snart och tiden bara rinner iväg och hon blir större och kuligare för var gång man ser henne.

Blir inte kört dom närmaste tre dagarna heller för dom är inbokade, men det verkar bli fint i slutet av veckan. Får se till att skaka dammet ur pälsen då för det börja falla salt över vägarna när som helst så det gäller att passa på. Det kan ju bli en sån där långvinter igen. :rolleyes:

Har egentligen inget mot vintern, men när det för våra förhållanden blir så jäkla kallt är det inget kul. Skillnad kanske för riktiga norrlänningar som bara går och väntar på att starta skotern.
Med dubbdäck på så kommer det nog bli lite åka av i allafall.
:):santaclaus: glöggen är nära

Ove
2011-10-17, 20:50
:deal: Jag har läst igenom hela 60+ tråden, 2 år och 1½ månader, 2.128 inlägg. Det tog några timmar men det var det värt för det fanns en del som väcker minnen - både roligt och tråkigt som hänt. Mest roligt som tur är. :)

Vädret är ett ständigt återkommamnde ämne, men ofrånkomligt. Det blir en massa passande för att få in våra turer mellan lågtrycken, särskillt Östgötaresan förra året som sköts fram vecka för vecka tills det äntligen kom en prognos med tre regnfria dagar. Regnade gjorde det ändå men före att vi kom så vägen var blöt och skitade ner både oss och hojarna när vi körde grus genom Sörmland. :rolleyes:

:( GeCe, salig i åminnelse, ville alltid köra men var väldigt ofta tvungen att ställa in p.g.a. att sjukdomen ställde till det och han lämnade jordelivet samma dag som vi körde Tranresan i våras. Kommer att ha med en kvist att lägga på hans grav när jag passerar Lerbäcks kyrka. :(

Det har blivit en hel del körande och träffar genom åren i olika konstellationer och då har vi ju faktiskt uppnått vårt mål. Gruppens spridning geografiskt gör att vi inte kan träffas alla så särskilt ofta, men jag tycker vi har så bra koll på varandra som det går.

Kul att ni finns gubbar! :shakehands:

Olle Å
2011-10-18, 08:41
Som du skriver Ove, så har det ju hänt en del under åren. vädret kan man ju alltid tala om.
Hojen står i garaget och väntar på en uppsnyggning efter förra gångens misslyckade lackering. Skall lägga på dubbdäcken så att det går att ta en tur då och då.

:santaclaus: snart bara två månader kvar

räven
2011-10-18, 11:07
Jovist, gubbar. Började som de 4as gäng, fyllt på lite försiktigt. För egen del har det varit möe körande till sjön (vänern). Utvecklat mitt intresse för Dalsland å Värmland. Blivit väderspåman å träffat nya hojkompisar. Tyvärr tog sjukdom GeCe ifrån oss. Vi får väl fortsätta å utveckla vårt gemensamma intresse för äventyr på hoj. Tack för att vi är någotsånär pigga å kan fortsätta å planera nästa år.

Ove
2011-10-18, 19:00
Jovist, gubbar. Började som de 4as gäng, fyllt på lite försiktigt. För egen del har det varit möe körande till sjön (vänern). Utvecklat mitt intresse för Dalsland å Värmland. Blivit väderspåman å träffat nya hojkompisar. Tyvärr tog sjukdom GeCe ifrån oss. Vi får väl fortsätta å utveckla vårt gemensamma intresse för äventyr på hoj. Tack för att vi är någotsånär pigga å kan fortsätta å planera nästa år.

:hmmmm2: Det är en del som varit på tapeten som aldrig blivit av. Gränna med små söta grisar och ev. tur till Visingsö har vi snackat en del om. Får man ta med sig hojen över eller är det bara att åka remmalag på öa? Nån som vet?

Bergslagen: Skulle ju varit GeCe som guidat, men där finns det ett gytter av fina vägar som bör undersökas. Nästan lite norgestuk på sina ställen om man bortser från högfjäll och fjordar. Man kan gömma karta och GPS och bara köra på och se var man hamnar. Kan vara riktigt intressant. :cool:

Sen har vi våra traditionella: Tranresan och Majturen. Den senare körd bara en (1) gång men för bra för att inte bli tradition. :)

Fler idéer? Nu i höst är det väl inte så lätt att dra igång nån större träff antar jag. Älgjakt och ishinder på gång. :mad:

Ove
2011-10-19, 19:11
:rolleyes: Får nog sätta i fodret i brallorna också......

räven
2011-10-19, 22:08
:rolleyes: Får nog sätta i fodret i brallorna också......

+ flislångkalsonger

Ove
2011-10-19, 22:36
+ flislångkalsonger

Var hittar man såna?

räven
2011-10-19, 23:42
Var hittar man såna?

Kosta Autlett, tror jag? Varma goa.

Ove
2011-10-20, 09:41
Kosta Autlett, tror jag? Varma goa.

:rolleyes: Å hu då! Långt till den bytiken och utan långkalsonger. :eek:

Jan-Olov
2011-10-20, 16:57
Kolla.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17297&plats_id=1511

Är det detta ni söker.

räven
2011-10-20, 17:24
Kolla.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17297&plats_id=1511

Är det detta ni söker.

Mmmm, mellankalsong de. Har sånna.

Ove
2011-10-20, 18:35
Kolla.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17297&plats_id=1511

Är det detta ni söker.

:) Det var en bra katalog. En bit att åka dit också, för minsta summan dom skickar för var 250:-. (Även Skaraborgare kör hellre en bit än att betalar porto. :rolleyes:

Jan-Olov
2011-10-20, 21:44
Jag brukar handla minst en gång om året där. bland annat starka arbetsskjortor. Riktigt varma vinterkläder har dom bra priser på. Är man jägare så har dom en hel del.

räven
2011-10-20, 21:54
Helt ok grejor till vettiga priser. Har underkläder för hojkörning å jaktdress därifrån. 1/3 av priset i jaktbutiken eller sporthandeln. Möjligen Kosta som kan konkurera.

Olle Å
2011-10-21, 07:57
Helt ok grejor till vettiga priser. Har underkläder för hojkörning å jaktdress därifrån. 1/3 av priset i jaktbutiken eller sporthandeln. Möjligen Kosta som kan konkurera.

Kan snart behövas. 4- I MORSE BÅDAR INTE GOTT INFÖR DENNA VINTER.
:santaclaus: han är snart här

räven
2011-10-21, 10:56
Kan snart behövas. 4- I MORSE BÅDAR INTE GOTT INFÖR DENNA VINTER.
:santaclaus: han är snart här

Mmmm,landskapet kritvitt

Ove
2011-10-21, 14:26
:eek: Minus drygt 5 när jag kom upp ur bingen i morse! Och detta redan i oktober!

Men sen kom solen och nu är det prima körväder, men jag hinner inte för det var annat som skulle ordnas medan det är ljust och det är det inte så många timmar så här års. Kvällskörning när det är risk för påfrysning är lurigt.

Olle Å
2011-10-21, 16:50
Lurigt med den sk.svarthalkan. Har blivit lurad två gånger. Första gången var i en lång uppförsbacke då bilens koppling började slira, trodde jag, men icke, det var så halt. Den andra gången var på min gamla Dominator på väg till jobbet tidigt en morgon på E18. Skulle köra om en bil, men halkade omkull och gled nog 100 m på asfalten. Knepigt var ju att på den vägen jag bor vid var de inte alls halt.

Ove
2011-10-21, 17:45
Lurigt med den sk.svarthalkan. Den andra gången var på min gamla Dominator på väg till jobbet tidigt en morgon på E18. Skulle köra om en bil, men halkade omkull och gled nog 100 m på asfalten. Knepigt var ju att på den vägen jag bor vid var de inte alls halt.

:confused: Det låter som den halkan som kan bli strax efter att det har saltats. Jag har själv råkat ut för det några gånger men bil och det är det halaste man kan uppleva på väg.
Kryoeffekt kallas fenomenet och innebär att salt och is tillsammans sänker temperaturen väldigt mycket. Använts bl.a. för att tillverka glass. Den "nabbiga" isen som man ofta ser vid korsningar är just ett resultat av saltning men dom nabbarna är ofta bortemot centimeterhöga.

Ove
2011-10-24, 09:02
:( Marco Simoncelli omkom igår under MotoGP i Malaysia. Han var en riktigt bra förare och en färgklick i Rossiklass. Kommer att sakna hans underhållande körningar. :(

Olle Å
2011-10-27, 09:44
Verkar bli ett fint hojåkarväder till helgen. Skall försöka hinna ta en tur. Men står i valet och kvalet om det skall bli asfalt eller grus. Troligen blir det mest grus. Sitter crossdäck på Transalpen med utslitna dubb så de behövs slitas ut på grus eftersom de inte funkar så bra på isväg. Om det blir någon vidare vinter med snö och is så åker en omgång crossdäck med skruvdubb på. Då kan man ju bara skruva ur dubben när isen är borta och fortsätta med bra däck på vårkanten.
:santaclaus: kanske han kan fixa däck?

räven
2011-10-27, 12:54
Mmmmm. prognosen för helgen är god. Tänkte ringa runt å höra om några lokala äventyrare är sugna på en blandad utflykt. Mycket grusvägar här är nyskrapade å blöta= hala. Kör vidare på PilotRoad som gått 2000 mil nu.

Olle Å
2011-10-27, 13:39
Mmmmm. prognosen för helgen är god. Tänkte ringa runt å höra om några lokala äventyrare är sugna på en blandad utflykt. Mycket grusvägar här är nyskrapade å blöta= hala. Kör vidare på PilotRoad som gått 2000 mil nu.

Tror inte så många skulle ge sig ut på såna vägar med de typen av däck. Men jag vet ju sedan tidigare att du inte bangar ur för att det är lite dåligt underlag.
Tror att väldigt många hojåkare har lite dåligt självförtroende när de säger att de inte vill åka grus pga. hojen kanske kan få ett stenskott.
Kan förstå de som lagt ner en förmögenhet på krom om de inte vill få den förstörd.
Alla dessa med sina kromhojar går ju tyvärr miste om de fina naturupplevelser som finns utanför asfalten, som de med touringhojar kan uppleva.
Finns ju faktiskt undantag. Träffade en jätteglad HD-åkare miltals från asfalten mitt i skogen på en lerig grusväg. Detta är riktig hojåkning sade han, och garvade åt ösregnet. Han bjöd nog på det bästa kaffe jag fått under en skogstur någongång.:)

räven
2011-10-27, 13:51
Så är de Olle, man ska inte alltid dömma fåren efter ullen. Menar att även HD åkare kan göra kaffe.

Ove
2011-10-27, 16:23
Så är de Olle, man ska inte alltid dömma fåren efter ullen. Menar att även HD åkare kan göra kaffe.

:(Träffade ingen sån under min tur idag, så jag hade alltså ingen tur. :rolleyes:

Men det var fint väder med blandat sol och lagom mulet. Det märks att hösten är här för jag fick ett litet men tydligt släpp både bak och fram i en kurva trots låg fart :eek:. Alltså dom där slemiga lavarna som kommer på hösten, så varning för asfaltsvägarna. Gruset var bara fint med lagom fukt idag. Lite skitigt men det får man ta. :D

:rock: Bästa vinterhjälmen, som troligen kommer att bli åretrunthjälm, fortsätter att impa på mig. Märke? Biltemas korvätarhjälm - den som är så dålig som dom säger, dom som vet allt. :p Sitter bra på MIN skalle och jag behöver inte pussla och tejpa med inresningen som på Lazer eller slöjda med täljkniv och varm sked som på Shoei. Ganska tyst också så jag behöver inte använda öronproppar om jag inte ska mala på raka vägen i timmar.

räven
2011-10-27, 17:51
:(Träffade ingen sån under min tur idag, så jag hade alltså ingen tur. :rolleyes:

Men det var fint väder med blandat sol och lagom mulet. Det märks att hösten är här för jag fick ett litet men tydligt släpp både bak och fram i en kurva trots låg fart :eek:. Alltså dom där slemiga lavarna som kommer på hösten, så varning för asfaltsvägarna. Gruset var bara fint med lagom fukt idag. Lite skitigt men det får man ta. :D

:rock: Bästa vinterhjälmen, som troligen kommer att bli åretrunthjälm, fortsätter att impa på mig. Märke? Biltemas korvätarhjälm - den som är så dålig som dom säger, dom som vet allt. :p Sitter bra på MIN skalle och jag behöver inte pussla och tejpa med inresningen som på Lazer eller slöjda med täljkniv och varm sked som på Shoei. Ganska tyst också så jag behöver inte använda öronproppar om jag inte ska mala på raka vägen i timmar.

Men du har ju ändå tur Ove,som blivit utrustad med biltemahjälmskalle. Spar pengar. Asfalten har inte sommarfäste nu. Gruset får man läsa av från gång till gång.

Ove
2011-10-27, 18:01
Men du har ju ändå tur Ove,som blivit utrustad med biltemahjälmskalle. Spar pengar. Asfalten har inte sommarfäste nu. Gruset får man läsa av från gång till gång.

:shakehands: Så sant. :D

Olle Å
2011-10-28, 08:36
:shakehands: Så sant. :D

Knepigt med turbulensljud. När jag kör med uppfällt visir på min Nolanhjälm är den ganska tyst även vid 90-100. Fäller jag ner visiret i samma hastighet, så behöver jag sätta i öronproppar.
:santaclaus:kanske han kan komma med en ny

Ove
2011-10-28, 09:38
Knepigt med turbulensljud. När jag kör med uppfällt visir på min Nolanhjälm är den ganska tyst även vid 90-100. Fäller jag ner visiret i samma hastighet, så behöver jag sätta i öronproppar.
:santaclaus:kanske han kan komma med en ny

:D Kanske dags att byta upp sig? Jag kan rekommendera ett märke som passar mig men man måste ju faktiskt prova själv. :rolleyes:

Olle Å
2011-10-29, 09:35
Jag hade en mycket fin tur upp mot Glaskogen , bort mot Sillerud. Lite grådisigt och finfina grusvägar. På grund av gråvädret så slapp jag ju lågt stående, bländande sol. Vad man får passa upp med nu på hösten då man kör på småvägarna , är ju att det förekommer skogsavverkning på många ställen. Vägarna kan ju då vara helt sönderkörda och fulla med bark och lera under tiden avverkningen pågår. Vägen kan ju även vara helt blockerad av en timmerbil som står och lastar. Sedan har vi ju det här fenomenet att vägverket sparar ju pengar då de är ute och skrapar grusvägarna fläckvis. Kan vara en spännande upplevelse att komma över ett backkrön med skarp kurva och det är nyskrapat precis där. Då gäller det ju att ha ordentliga däck på hojen. Annars är det ju stående körning i ganska hög fart som gäller när det är skrapat och spårigt och mycket löst grus. Som sagt en fin tur utan varken mygg eller turister.
Men till helgen är det väl älgjägare på pass igen utmed vägarna. Fattar inte att de får ha jägare utposterade längs större vägar. Såg ett tiotal på pass alldeles utanför Töcksfors för några år sedan, på E 18!!!!!!!!!!!
:santaclaus: han kommer!!!!!!!

Ove
2011-10-29, 12:38
Men till helgen är det väl älgjägare på pass igen utmed vägarna. Fattar inte att de får ha jägare utposterade längs större vägar. Såg ett tiotal på pass alldeles utanför Töcksfors för några år sedan, på E 18!!!!!!!!!!!
:santaclaus:

:) Lugn och fin nu Olle! Vi skjuter inte på älgar som puttrar och har gul väst. :D

Ove
2011-10-29, 15:34
:) §Tog en runda, mest för att tanka hojen. Drog in på en av mina favoritvägar och hamnade mitt i en fårahjord. Kontaktade ägaren och väntade tills fåren var på plats i hagen igen. :flute:

När jag åkte vidare konstaterade jag att det pågick älgjakt så det blev stora vägen ett stycke tills jag hittade en väg som dom kört med skogstraktor på nyss - inte fel för den var ganska ny för mig och kan tjäna som genväg i fortsättningen. I Gullspångsälven leker öringen så där blev det stopp för att skåda fisk. :)

Hemma igen. Glömde att tanka. :confused:

räven
2011-10-29, 16:28
Trafikverkets nya manick på grusåtervinning skådades i dag. Man fräser i framändan sållar å sprider gruset igen i bakändan. Helt ok, slirigt å löst men förutsägbart till maskinen hade paserat ett virkesupplag. Förmodligen ris å bark in i sållet. Plötsligt inget grus tillbaka på vägen. 50 meter fram ligger 20 cm tjockt med grus, ris å bark i en enda hög. Manicken va parkerad på en skogsväg å lämnad. Funkade nog bra till de den va tänkt till.

simen
2011-10-29, 16:28
:)Jäklar va trävligt ni gubbar har det på hösten:) Och jag måste sitta här:bawling: Jag har jo ingen offroad at åka på.




:)Simen
_______________

Olle Å
2011-10-29, 16:34
:)Jäklar va trävligt ni gubbar har det på hösten:) Och jag måste sitta här:bawling: Jag har jo ingen offroad at åka på.




:)Simen
_______________
Det finns gott om billiga offroadhojar på¨marknaden. En från tidigt 90-tal kan du få för 10-15000, beroende på viken hoj du väljer.
:santaclaus: han kanske kan ordna en

Ove
2011-10-29, 19:31
:)Jäklar va trävligt ni gubbar har det på hösten:) Och jag måste sitta här:bawling: Jag har jo ingen offroad at åka på.
:)Simen
_______________

:aetsch: :D ;) - Äschdå, Du får väl skriva till :santaclaus:. Annars får du gå ut och handla. Jag såg att det finns några Dominator på Blocket som säkert går att pruta en del på. Dom är fullt körbara - fråga Olle. :)

Olle Å
2011-10-30, 09:15
En Dominator är faktiskt en hoj som man kan ha mycket kul med om man bara struntar i att hålla den extra fin och putsad, utan använder den fullt ut. Dvs på med grova däck och leta upp dåliga vägar , vurpa, kör fast i leran, skrapa hojen både här och där. Det är ju ingen motorvägshoj precis, men farten på grusvägarna räcker mer än väl till.
Man kan få otrolikt fina åkupplevelser bara man törs ge sig av från asfalten ut på det riktiga landet. En mycket lättservad hoj som man kan byta olja, filter, och stift själv. Byte av bromsklossar och även hjullager vållar ju inga större problem. Att byta exvis styrlager är heller inget problem.
Tycker man att den kan behöva bli lite piggare, så är det lätt ordnat. Hittar man en som är från slutet av 80-talet, så är de starkare och ganska många kilo lättare dessutom, än 90-talsmodellerna.
Glöm bara inte att skaffa motorbågar på hojen för annars så går plasten sönder om den stjälper.
Även Suzuki och Yamaha har ju hojar i samma segment som också är fina lekhojar. Tänk vad kul vintern kan bli med lite lagom dubb i däcken.
:santaclaus: hoppas han har något kul med sig ( för han finns väl ??)

Ove
2011-10-30, 10:24
.
:santaclaus: hoppas han har något kul med sig ( för han finns väl ??)

:) Jodå han finns. Fast han är inte stor och röd och låter HÅ HÅ HÅ utan liten och gråklädd. Får han gröt på julen ser han till både hus och hojar. ;)

räven
2011-10-30, 10:51
I dag ligger dimman tät. I går sol å +10. Gårdagen va en trevlig hojhöstdag bland rallybilar å höstmarknader. Tomten borde komma med mistlur sidolanternor ( röd om styrbord)om man ska köra hoj.

simen
2011-10-30, 12:46
:)Måste nog vänta til nästa år med at köpa en offroad. I går ble det handlat ny bil, en Suv,:cool: och vi har också handlat ny lägenhet i Norge så vi får se vad som blir igjen med pengar til en grusbusare Hvis inte:santaclaus:Han kommer med en?.


_____________
:)Simen

Stig.t
2011-10-30, 17:20
Ingen offroad för mig heller. Nu väntar jag på snö, så mamn kan komma till pisten.

Ove
2011-10-30, 19:10
Ingen offroad för mig heller. Nu väntar jag på snö, så mamn kan komma till pisten.

:shakehands: Välkommen på tråden och till detta forumet.

:cool: Utförsåkning var min grej för en massa år sen nu och gjorde vintern riktigt uthärdlig under en ganska lång period. Har lämnat den biten helt och det kanske är tur - hojåkning är säkrare. :rolleyes:

räven
2011-10-30, 19:55
:shakehands: Välkommen på tråden och till detta forumet.

:cool: Utförsåkning var min grej för en massa år sen nu och gjorde vintern riktigt uthärdlig under en ganska lång period. Har lämnat den biten helt och det kanske är tur - hojåkning är säkrare. :rolleyes:

Javist är de så + de är ju så kul å gasa i uppförsbackarna.

Ove
2011-10-30, 20:46
Javist är de så + de är ju så kul å gasa i uppförsbackarna.

:hmmmm2: Vilken bra idé! Det skulle verkligen vara roligt att komma till favoriten Trysilfjell och se hur det ser ut där på sommaren. Sälenbackarna är inte så kul för skidåkning men det kunde vara intressant att se dom också för dom ligger ju i närheten. :)

Kanske kan bli av innan myggen - eller kanske efter.....

Olle Å
2011-10-30, 22:51
:hmmmm2: Vilken bra idé! Det skulle verkligen vara roligt att komma till favoriten Trysilfjell och se hur det ser ut där på sommaren. Sälenbackarna är inte så kul för skidåkning men det kunde vara intressant att se dom också för dom ligger ju i närheten. :)

Kanske kan bli av innan myggen - eller kanske efter.....
Du har nog ungefär lika långt till Trysil. Det finns fina vägar runt bägge fjällen

Ove
2011-10-31, 16:50
Du har nog ungefär lika långt till Trysil. Det finns fina vägar runt bägge fjällen

Såg på kartan att det finns vägar helt upp till St Olavsheissen från båda hållen. Undrar om man får köra upp dit. Jag har iallafall hört att man kan komma till Knettsetra sommartid med bil men det är inte över trädgränsen. :hmmmm2:

Ove
2011-11-01, 18:48
:( Attans vad det blir mörk tidigt så här års. P.g.a. mycket att göra kom jag inte ut förrän efter 15- tiden och var hemma 17.30 och då är det redan nattsvart ute. Inte kul att köra nattorientering bland alla djur som ränner omkring det fria. Jag såg i och för sig bara en kattuggla, men på dom vägar jag körde kan man inte räkna med att det kommer någon före postbilen i morgon så man får ta det lite försiktigt. :rolleyes:

räven
2011-11-02, 09:31
Mmmm, skymningen kommer tidigt nu. I går ägnade jag mig åt naturens färgskalesafari. Bokskogens klara roströda va nog vinnaren. Sirköns boktunnlar i höstskrud går inte att beskriva. En aspalè, där vägen va täckt av 15 cm gula löv, lurigt men vackert. Glömde nästan att temp. va +13 första nov.

Olle Å
2011-11-02, 10:02
Vad är ett slumpartat skeende????
Jag och en bekant åkte upp till Arvika på några småvägar. Vi mötte en bil med en liten båt på släpet. När vi senare framemot kvällen körde samma väg tillbaka mötte vi samma bil på samma ställe. Slump???
Jag körde hojen upp mot Glaskogen i fredags och mötte då postbilen. Drog mig då till minnes att jag mött postbilen på samma ställe för några år sedan. Det lustiga var ju att jag satt och tänkte på det förra mötet eftersom vägen där är mycket krokig och backig.
En annan gång, en fredag, var jag på väg till Norrtälje på hojen och på ett fik kom jag i samspråk med en man. Det lustiga var att då jag var på väg hem på söndagen, träffade jag samma man på samma fik igen????????????? Då hade han varit en vända till Stockholm.
En del verkar köra efter slumpen med motiveringen, " jag mötte ju ingen här igår, varför skulle jag möta någon idag?"

Håller med Räven om att hösten är en underbar tid att bara åka omkring i lugnt och fint tempo och se på allt vackert som naturen har att bjuda på.
:santaclaus: nu är han nog snart på gång

Ove
2011-11-02, 12:56
Mmmm, skymningen kommer tidigt nu. I går ägnade jag mig åt naturens färgskalesafari. Bokskogens klara roströda va nog vinnaren. Sirköns boktunnlar i höstskrud går inte att beskriva. En aspalè, där vägen va täckt av 15 cm gula löv, lurigt men vackert. Glömde nästan att temp. va +13 första nov.

:) Jag var också i bokskogen igår och kan bara instämma att höstfärgerna är otroligt intensiva. Jag fick gå för min del för man får inte köra i våran lilla bokskog. (Två nitroglycerindrivna gubbar på expedition till fots ... jösses! :rolleyes:) Ekorna kom ur sjön och är vintertäckta. Skönt att den biten är klar innan det blivit is i dom. :)

räven
2011-11-03, 15:10
Ojoj, i dag får man ha pannlampa hela dagen.

Ove
2011-11-03, 19:12
Ojoj, i dag får man ha pannlampa hela dagen.

:) Inga såna problem här. Tänkte ta hem lite mjölk för att göra lite ost tillsammans med ett par kamrater. Räknat har jag aldrig kunnat, men att det kan bli så inni h"#¤%& -e fel trodde jag inte var möjligt. Tog hem 10 liter som visade sig vara 30 liter. :eek:

Nåja - bara att jobba på. :rolleyes:

räven
2011-11-03, 21:07
:) Inga såna problem här. Tänkte ta hem lite mjölk för att göra lite ost tillsammans med ett par kamrater. Räknat har jag aldrig kunnat, men att det kan bli så inni h"#¤%& -e fel trodde jag inte var möjligt. Tog hem 10 liter som visade sig vara 30 liter. :eek:

Nåja - bara att jobba på. :rolleyes:

Haha, konstiga hobbys ni har

Ove
2011-11-03, 22:18
Haha, konstiga hobbys ni har

:) Nja vet inte det. Lite slowfood du vet. Bara det att nu blev det på direkten ca 25 liter vassla som räcker till att baka 200 stora brödkakor + en jädra massa haloumiost. Osten kommer att krympa lite men det blir ännu mera vassla. Funderar på att leasa en gris. :hmmmm2:

räven
2011-11-03, 22:48
:) Nja vet inte det. Lite slowfood du vet. Bara det att nu blev det på direkten ca 25 liter vassla som räcker till att baka 200 stora brödkakor + en jädra massa haloumiost. Osten kommer att krympa lite men det blir ännu mera vassla. Funderar på att leasa en gris. :hmmmm2:

Du menar man fixar julskinkan om man ystar. Hmmmm

Olle Å
2011-11-04, 18:46
Du menar man fixar julskinkan om man ystar. Hmmmm

ett annat ord i det fallet är ju återanvändning.
:santaclaus: snart är grötätaren här

Ove
2011-11-05, 16:07
ett annat ord i det fallet är ju återanvändning.
:santaclaus: snart är grötätaren här

:) Men hör ni gubbar! Man ska ju leva så sunt som möjligt. Vin, kvinnor och sång? Nja - vin är gott och jag är gift och har inte tänkt ändra på det men jag har iallafall slutat i kören. :rolleyes:

Det man tillverkar själv kan man hålla fritt från onyttiga tillsatser och det gäller både vin, ost och gris. Det är nog en bra grej att tillverka själv och jag står ju hellre i köket än i garaget. :cool:

Idag har jag varit till skogs för att skaffa älgstek men det går nog fortare att föda upp gris. :p

Ove
2011-11-07, 17:43
:rolleyes: Gjorde en sväng till sta´n idaq efter att det varit stillestånd nästan en vecka p.g.a. sorger och bedrövelse men även några glädjeämnen. Knappt 2 mil dit och sen hem igen = ca 11 mil.

Jag var bl.a. inne på gottaffären och köpte några flaskor förädlade fruktsafter och stoppade i topboxen. På hemvägen blev det lite se sig omkring och på ett ställe gasade jag på lite extra för att få luft under hjulen och landade med ett gôtt tryck i fjädringen. :D

Stannar bakom knuten, nyluftad och fin, och öppnar boxen. Det luktar mysko och verkar fuktigt? Jäklar! - en flaska har givit upp och läckt ut allt innehåll i boxen. Som tur var den billigaste men ändå ett gott vin, Ruppertsberger.

:p Skit samma - boxen skulle ändå städas men jag hade inte tänkt att den skulle bada i vin... :rolleyes:

Olle Å
2011-11-07, 21:31
Jag gjorde också en konstig tripp idag. Enkel resa är det 6mil, men när jag var hemma så visade mätaren 18 mil. grusvägarna har torkat upp lite grann och var inte lika roliga som förra vecka då de var mjukare och alltså gav trevligare fäste för grova däck.
Bytte olja i hojen för ett tag sedan. Hade tidigare en delsyntetolja, men gått tillbaka till vanlig mineralolja.
Mycket konstigt, men förut drog hojen vid en dags hård körning ca o,5 liter, men nu verkar den inte vilja ha någon olja alls. Mycket mysko.
Jag som köpt en motor för att ha som reserv.
:santaclaus: han kanske kom för tidigt?

räven
2011-11-07, 22:03
Jag gjorde också en konstig tripp idag. Enkel resa är det 6mil, men när jag var hemma så visade mätaren 12 mil. grusvägarna har torkat upp lite grann och var inte lika roliga som förra vecka då de var mjukare och alltså gav trevligare fäste för grova däck.
Bytte olja i hojen för ett tag sedan. Hade tidigare en delsyntetolja, men gått tillbaka till vanlig mineralolja.
Mycket konstigt, men förut drog hojen vid en dags hård körning ca o,5 liter, men nu verkar den inte vilja ha någon olja alls. Mycket mysko.
Jag som köpt en motor för att ha som reserv.
:santaclaus: han kanske kom för tidigt?

Har ju sagt åt dig Olle att inte hälla i sån syntetskit

Ove
2011-11-07, 23:14
Jag som köpt en motor för att ha som reserv.
:santaclaus: han kanske kom för tidigt?

:hmmmm2: Jaha....hmmm... Finns nog inget annat att göra nu när du inte får användning av reservmotorn - du får köpa en utan motor så har du en hoj till. ;)

Ove
2011-11-08, 21:17
Mörkerkörning i november? :bootyshake: Dimma som jag inte sett maken till sen jag åkte skidor i molnen. Kvällsturen längs Göta kanal och genom våtmarker bjöd verkligen på dålig sikt. jag såg inte så långt som till nästa snöstake när det var som värst och visiret blev helfullt med vatten och fick vara uppe. Kunde lika gärna kört moppe idag, det hade gått lika fort.

räven
2011-11-08, 21:34
Mörkerkörning i november? :bootyshake: Dimma som jag inte sett maken till sen jag åkte skidor i molnen. Kvällsturen längs Göta kanal och genom våtmarker bjöd verkligen på dålig sikt. jag såg inte så långt som till nästa snöstake när det var som värst och visiret blev helfullt med vatten och fick vara uppe. Kunde lika gärna kört moppe idag, det hade gått lika fort.

Livet är grått

Olle Å
2011-11-09, 09:13
Lika grått som när vi körde över Jotunheimen i somras och molnen gick ovanligt lågt denna dag. Sedan då vi kom under molnen neråt Beito, så blev det naturligvis regn. Men efter att käkat lite onyttigheter på mcdonald i Hamar så blev det lite bättre väder.
Just nu är det frost i gräset och verkar vara frost i luften också med en jäkla dimma.

Ove
2011-11-12, 11:44
Vemod i luften. Hösten är här men det har varit bra värme länge ändå. förra året var det väl snö så här dags.

Ute är det dimma. Tranor och gäss drar förbi tutande och trumpetande. Undrar hur dom navigerar för dom kan knappast se något av marken genom dimman. :hmmmm2:

Vill inte - men måste förbereda för en kommande snöperiod. Fixa golv att ställa snöslunga på och se till att Sigrid kan få stå under tak. :rolleyes:

Kanske man så småningom får fundera på att göra som pippina, övervintra söderut?

Olle Å
2011-11-13, 11:22
Som tur är för jag dagbok när jag jobbar. Jobbar ju deltid numera. kollade när det blev vinter 2010. Lördagen den 20 Nov. gjorde jag ett murningsjobb bakom plastskydd och med värmefläkt . Utanför rådde flera minusgrader och snöstorm. Vintern kommer nog i år också, men vi får väl vara tacksamma för den ovanligt milda hösten.
Undrar om jag kommer att hinna få på snökedjorna på traktorn innan det börjar snöa eller om de blir som det brukar. Att stå i kylan och pula med dessa tunga kedjor.
Man brukar ju skratta åt engelsmännen över att de alltid blir överraskade av att det blir vinter varje år, men..........
Skall vara ledig några dagar i veckan som kommer. Skall försöka hinna med en ordentlig tur då.
:santaclaus: snart kommer han

räven
2011-11-13, 12:48
Vemod i luften. Hösten är här men det har varit bra värme länge ändå. förra året var det väl snö så här dags.

Ute är det dimma. Tranor och gäss drar förbi tutande och trumpetande. Undrar hur dom navigerar för dom kan knappast se något av marken genom dimman. :hmmmm2:

Vill inte - men måste förbereda för en kommande snöperiod. Fixa golv att ställa snöslunga på och se till att Sigrid kan få stå under tak. :rolleyes:

Kanske man så småningom får fundera på att göra som pippina, övervintra söderut?

Undrar om det fins billiga hytte att köpa i grekland nu?

Ove
2011-11-13, 12:57
Undrar om det fins billiga hytte att köpa i grekland nu?

:hmmmm2: Skulle kanske gå? Italien eller Spanien? Solkusten söder om Sierra Nevada. Aldrig snö nere vid havet och vill man åka skidor finns det möjligheter bara en liten bit bort. Fan va de verkar vettigt just nu. :(

räven
2011-11-13, 17:13
:hmmmm2: Skulle kanske gå? Italien eller Spanien? Solkusten söder om Sierra Nevada. Aldrig snö nere vid havet och vill man åka skidor finns det möjligheter bara en liten bit bort. Fan va de verkar vettigt just nu. :(

Hmm. Spanien är nog bättre,lättare språk å fina hojvägar till Granada å Alhambra. Men hyttepriset är vesentligt.

Ove
2011-11-15, 12:26
Hmm. Spanien är nog bättre,lättare språk å fina hojvägar till Granada å Alhambra. Men hyttepriset är vesentligt.

Jajjamen, håller med om allt! Det finns en massa väg och små byar i bergen som vore värt att undersöka. Är det dyrt att hyra hij på plats annars blir det vinterkörning genom alperna och det skulle jag nog dra mig för med en j - a massa semesterpackning.

Sigrid fick komma under tak idag för hon var helt täckt med vitt glitter. Ganska snyggt men inte körvänligt att sitta i rimfrost. :p

Olle Å
2011-11-17, 10:57
Verkar som om vädergudarna äe på vår sida än så länge i allafall. Förra året vid den här tiden var det ju kallt med snö här och var . Verkar bli fint hojväder till helgen, så vi skall nog försöka ta en ordentlig tur på småvägarna i västra Värmland.
Tyvärr verkar det inte finnas några medlemmar på Hojen i närheten som vill åka grusvägar.
Jag kör ju inte bara grus utan det blir ju mycket blandat. Med en Transalp kör jag ju i princip överallt utom endurospår.
:santaclaus: han närmar sig

Ove
2011-11-17, 22:08
Grus eller inte - funderar på vart en massa Hojenmedlemar tagit vägen, bl.a. gänget från 08 med omnejd som höll igång ganska friskt tidigare men som nu inte syns alls. Lite avslaget på forumet. :confused:

Olle Å
2011-11-17, 22:45
Vänta bara tills hojarna är färdigputsade och servade och våren är på gång, då vaknar dom.
först :santaclaus: och en massa:eating:med tillhörande:knuddel:

Olle Å
2011-11-19, 09:41
Satt och kollade på en webkamera som är utplacerad på 5600 möh. med utsikt mot Mt. Everst. Då är det ju fortfarande över 3 km till toppen. Att över huvudtaget försöka att ge sig på att bestiga denna topp kräver väldigt mycket.
Vi andra får nog hålla oss till en lite mindre tur emellanåt.
:santaclaus: han kan nog ta renarna dit

Ove
2011-11-19, 18:26
Satt och kollade på en webkamera som är utplacerad på 5600 möh. med utsikt mot Mt. Everst. Då är det ju fortfarande över 3 km till toppen. Att över huvudtaget försöka att ge sig på att bestiga denna topp kräver väldigt mycket.
Vi andra får nog hålla oss till en lite mindre tur emellanåt.
:santaclaus: han kan nog ta renarna dit

:rolleyes: Med den trafik som det är upp till den toppen vore det väl snart läge att få upp en ordentlig lift. :D

:) Ingen klättring för mig och dåligt med hoja blir det också pga tidsbrist. Har varit på barndop och sen jag kom hem igen passar jag Ture som är tax här på orten. Bra att ha en lånehund ibland så att man inte glömmer varför man inte skaffat husdjur. :cool:

räven
2011-11-20, 17:18
Eftermiddagstem+10 underbar hojtempratur 20-11. Bara att passa på att njuta på hojen å glömma julpysslet.

Ove
2011-11-20, 22:16
Eftermiddagstem+10 underbar hojtempratur 20-11. Bara att passa på att njuta på hojen å glömma julpysslet.

Olika grader av regn så gott som hela dagen. Dessutom har det tillkommit nån ny j -a gegga på vägarna som är ännu värre än det vanliga gamla salteländet, svart och kletigt. :confused:

Man började experimentera med rensaltning i början 60-talet och har inte kommit fram till nånting vettigt på 50 år. Undrar vaffan? :mad:

Olle Å
2011-11-22, 21:16
jäklar:aetsch:

Ove
2011-11-24, 17:03
jäklar:aetsch:

:hmmmm2: Instämmer - jäklar! Jag är helt omringad av saltvägar. Men det finns en lantbrukare en halvmil bort som har en kotunnel, undrar om man kunde leta sig fram till osaltat via den? :rolleyes:

Olle Å
2011-11-24, 17:28
:hmmmm2: Instämmer - jäklar! Jag är helt omringad av saltvägar. Men det finns en lantbrukare en halvmil bort som har en kotunnel, undrar om man kunde leta sig fram till osaltat via den? :rolleyes:
Borde gå för att kohagarna saltas inte, men varning för fläckvis mycket svår halka.
:santaclaus: Ev. får han sätta hjul på medarna

räven
2011-11-24, 17:54
Borde gå för att kohagarna saltas inte, men varning för fläckvis mycket svår halka.
:santaclaus: Ev. får han sätta hjul på medarna

Den lokala kohalkan bör ikke underskattas, lurigt som fanken.

Ove
2011-11-24, 22:49
Den lokala kohalkan bör ikke underskattas, lurigt som fanken.

:hmmmm2: Ingen fara med kohalka för kossorna har slutat sina jordeliv som korv sen länge och är ersatta med får. Mjukt rullgrus är inte så farligt. Skulle vara intressant att se var jag skulle hamna bortom hagen. Finns fortfarande en liten del av världen att upptäcka. :D

Olle Å
2011-11-25, 09:48
:hmmmm2: Ingen fara med kohalka för kossorna har slutat sina jordeliv som korv sen länge och är ersatta med får. Mjukt rullgrus är inte så farligt. Skulle vara intressant att se var jag skulle hamna bortom hagen. Finns fortfarande en liten del av världen att upptäcka. :D

Kossorna har fått enkel biljett till McDonalds.:eek:
Det är ju alltid trevligt att hitta ny vägar i sitt närområde.:hello:

Ove
2011-11-25, 13:33
Kossorna har fått enkel biljett till McDonalds.:eek:


:eek: Har kossorna gått med i kriminella mcgäng? :confused: :D

:p Jodå, visst, jag har länge tyckt att McDonalds sätt att behandla sina stackars hamburgare är snudd på kriminellt. :rolleyes:

Olle Å
2011-11-26, 18:22
Gjorde en 20milatur på diverse småvägar i södra Värmland och norra Dalsland i dag. Det regnade kraftigt i går kväll, så att nattens frost gjorde vägarna roliga att köra. Det tinade snart upp där solen kom åt och då blev det blött i stället.
Stannade till i Bengtsfors för att fylla på med lite energi. Undrar vad den hamburgaren var gjord av? Troligen av något som kasserats av Mcdonald.
Förra året vid den här tiden hade vi haft ett rejält snöväder och jag tror Skåne drabbades av ett mera rejält sådant.
Vi får ju vara tacksamma över att elräkningarna hålls nere än så länge. Visst kan det smälla till, men varje dag är ju en lättnad.
:santaclaus: undrar om det var han som smygkikade i skogen idag eller om det var en älgjägare

Ove
2011-11-26, 18:45
:) Ingen frost här för tillfället, men blåst!

Imorgon ska det jagas vildsvin. Ska bli intressant men det ska blåsa riktigt ordentligt. Ingen hit att sitta och frysa. :rolleyes:

Olle Å
2011-11-27, 09:46
:) Ingen frost här för tillfället, men blåst!

Imorgon ska det jagas vildsvin. Ska bli intressant men det ska blåsa riktigt ordentligt. Ingen hit att sitta och frysa. :rolleyes:
Ta hojen med dig , så kan det ju bli drevjakt.:hello:

Jan-Olov
2011-11-27, 09:56
Ta hojen med dig , så kan det ju bli drevjakt.:hello:

Jaktbrott. FarorBlå kan bli bannad.

Ove
2011-11-27, 17:06
Ta hojen med dig , så kan det ju bli drevjakt.:hello:


Jaktbrott. FarorBlå kan bli bannad.

:D Ingen fara - behöver inte jaga dreven för dom finns redan innanför kedjan. :D Men det gjorde inte svinen. Inte en gris i sikte men gott om spår och legor. Fyra älgar och ett antal ekorrar blev däremot oroliga men idag var det bara svin som gällde. :rolleyes:

räven
2011-11-27, 18:43
:D Ingen fara - behöver inte jaga dreven för dom finns redan innanför kedjan. :D Men det gjorde inte svinen. Inte en gris i sikte men gott om spår och legor. Fyra älgar och ett antal ekorrar blev däremot oroliga men idag var det bara svin som gällde. :rolleyes:

Dom är inte så lätta att få i grytan,nassarna

Ove
2011-11-28, 13:23
:) Ser att strömmen kommit tillbaka i Linneryd. Denna gången klarade vi oss på mina trakter men det blåste omkring en del lösa saker. En del löv finns inte längre kvar men andra har kommit istället. Det jämnar alltid ut sig. :rolleyes:

räven
2011-11-28, 14:04
:) Ser att strömmen kommit tillbaka i Linneryd. Denna gången klarade vi oss på mina trakter men det blåste omkring en del lösa saker. En del löv finns inte längre kvar men andra har kommit istället. Det jämnar alltid ut sig. :rolleyes:

Tanterna är busiga med oss här nere, Gudrun å nu Berit. Jordfelsnånting va de som va orsak.

Ove
2011-11-30, 20:52
Mycke åka är det men bara med bil. Ärenden, skjutsa, julluncher i förtid o.s.v. Den som var idag var den bästa - t.o.m. köttbullarna var riktigt hemgjorda. Annars brukar det vara nån avart från mamma Scan eller liknande.

Det vita som finns på gärdena är betande sångsvan i massor, ca. 150 st + några gäss som såg generade ut i sällskapet för dom försökte smyga in bakom en dikningsbrunn. Jag tycker att dom borde vara lååååååångt söderut vid det här laget. Även en del tranor har varit synliga dom senaste dagarna. Samma där - borde vara i Spanien vid det här laget. Blir nog en mild vinter om man ska tro pippina. :)

räven
2011-12-03, 20:18
Tråkigt väder,Berits lillasyster å lite snöblandat regn.

Ove
2011-12-03, 22:12
Tråkigt väder,Berits lillasyster å lite snöblandat regn.

:thumpdown: Usch ja! Kallt som skam att sitta en halvdag i skogen och det började blåsa och regna isvatten på slutet. Jagade både gris och älg idag men inte en klöv i skogen.

Dock lite framsteg. Förra gången såg jag bara en ekorre men idag hade jag sällskap av en rödräv, kanske 10 minuter. Han kom fram ur buskage på ca 50 meters håll och jag studerade honom först genom kikarsiktet. Men han kom allt närmare och tillslut funderade jag på om han skulle komma och hoppa upp i knät hos mig. Han stannade en liten bit ifrån mig och kollade in den fula varelsen som satt och glodde på honom, vände sen tillbaka en liten bit, pinkade på ett träd ungefär 10 -12 meter bort innan han nosade vidare in i skogen. :)

Jäklar vad jag blev frusen och jag fryser fortfarande. Skall krypa under täcket tidigt idag och hoppas att jag inte är förkyld imorgon. Ute blåser lillasystern så det hörs in så det är inte bara i Småland. Konstaterade att efter jag lämnade passet förra veckan har det gått omkull 3 trän nära där jag satt och frös den gången. :eek:

Olle Å
2011-12-03, 22:27
Nere i Vollsjö denna helg och besöker bla. en julmarknad. Skitväder med halv storm och regn. Fattar inte att folk kan vara bofasta här året runt.:(
Skall försöka åka lite hoj i veckan som kommer.
:santaclaus: han får nog svårt med slädföret här nere

Ove
2011-12-03, 22:38
Nere i Vollsjö denna helg och besöker bla. en julmarknad. :santaclaus: han får nog svårt med slädföret här nere

:) Du såg väl inte :santaclaus: där. Med tanke på föret kommer han nog att behöva ett gäng med Vollsjötofflor. :D

räven
2011-12-04, 10:50
Så nu har vi tagit in djuren,så man har lite vinterpyssel. Måste nog åka till lantmännen å köpa nya mockaskor.

Ove
2011-12-04, 11:19
Så nu har vi tagit in djuren,så man har lite vinterpyssel. Måste nog åka till lantmännen å köpa nya mockaskor.

:cool: Blir fint! Ta med en ny dyngskyffel som matchar skorna också så är vintersäsongen räddad. Själv har jag provstartat snöslungan. :rolleyes:

Jan-Olov
2011-12-04, 12:09
Så nu har vi tagit in djuren,så man har lite vinterpyssel. Måste nog åka till lantmännen å köpa nya mockaskor.
Mockaskor den var ny för mig.:D

Olle Å
2011-12-04, 18:01
Så nu har vi tagit in djuren,så man har lite vinterpyssel. Måste nog åka till lantmännen å köpa nya mockaskor.

Är dom i moderiktig färg?

räven
2011-12-04, 20:40
Är dom i moderiktig färg?

Skitfärgade menar du ?

Ove
2011-12-05, 17:27
Skitfärgade menar du ?

:) Bruuuuuunt blir väl skitbra? :p

Äsch då! Avundas för tillfället din tillgång till en ladugård. Barndomsminnen när man gick in där på vintern och kossorna stog och mumsade på sitt hö eller bara låg och idisslade. Luktade gott och det var en lite fuktig värme av alla stora djur. :)

Nu är det bara svinkallt ute i en luft som flyttar sig med uppemot kulings hastighet. Snökorn som en föraning om vad som ska komma. Undrar om vi ska får mera storm - det har redan gått omkull en massa trän p.g.a. Berits härjning. Jag tog mig ner till sjön tidigare idag och fick täcka om en eka som hon, Berit, hade klätt av.

Hustru och frissa har synpunkter på mitt utseende så jag måste ta mig ut i mörkret och kylan om en stund. Fyfadderuttan! :mad:

räven
2011-12-06, 11:34
Snön lyser vit på taken
GSar står å vilar i garagen

Olle Å
2011-12-06, 18:00
Snön lyser vit på taken
GSar står å vilar i garagen

Vill man då ha riktigt skoj
lägger man på dubbdäck på sin hoj

Olle Å
2011-12-07, 22:08
Vill man då ha riktigt skoj
lägger man på dubbdäck på sin hoj
Jaaaaaa, jag skall ut och åka i morgon................:):):):):):)

räven
2011-12-07, 22:25
Jaaaaaa, jag skall ut och åka i morgon................:):):):):):)

Ha så kul.

Olle Å
2011-12-08, 15:49
Ha så kul.

Tack för det. Jo jag hade väldigt trevligt. En tur på några mil med strålande sol nyfallen snö på granarna och lagom halkiga vägar.
Fin premiärtur, men lite ringrost i gashanden gör att det blev lite väl mycket vrid i utgången av kurvorna i början.
Skall komplettera med lite flera dubb mittpå däcket där de blivit slitna.
Elvärmen till sockor och handskar funkar bra. Visserligen var det bara 6-, men termostaten står på låg effekt nu.
:santaclaus: just nu är det slädföre, men.......

Ove
2011-12-13, 09:12
:o Lussemorgon..... och ingen Lucia för första gången på en massa år. Känns lite tomt. :o

Det kommer att bli en dag med en del aktivitet. Först kommer en kille för att montera den nya värmen typ luft/luft och sen en resa till Skövde. Kommer att bli heltid idag för sen ska vi lasta in alla prylar som vi plockat bort för attt värmegubben ska komma till. Jag har hittat grejer som jag inte sett på mer än 10 år. :rolleyes:

räven
2011-12-13, 09:27
:o Lussemorgon..... och ingen Lucia för första gången på en massa år. Känns lite tomt. :o

Det kommer att bli en dag med en del aktivitet. Först kommer en kille för att montera den nya värmen typ luft/luft och sen en resa till Skövde. Kommer att bli heltid idag för sen ska vi lasta in alla prylar som vi plockat bort för attt värmegubben ska komma till. Jag har hittat grejer som jag inte sett på mer än 10 år. :rolleyes:

Tv Lucia får duga. Du hittade inte mina sandaler väl? behöver dom inte i dag .

Olle Å
2011-12-13, 09:35
:o Lussemorgon..... och ingen Lucia för första gången på en massa år. Känns lite tomt. :o

Det kommer att bli en dag med en del aktivitet. Först kommer en kille för att montera den nya värmen typ luft/luft och sen en resa till Skövde. Kommer att bli heltid idag för sen ska vi lasta in alla prylar som vi plockat bort för attt värmegubben ska komma till. Jag har hittat grejer som jag inte sett på mer än 10 år. :rolleyes:

Kul med grejer som har varit försvunna och kommer fram igen. Gjorde en storstädning i garaget förra vintern och eftersom jag bott här i 35 år och har ett dubbelgarage som det inte ryms två bilar i, utan några hojar, så har det samlats en hel del bra att ha grejer.
Annars så kan man ju fundera om det skall bli vinter igen eller en blaskig årstid. Antingen kallt eller varmt. Som det är nu är det ju hopplöst med däckvalet på hojen. Får kanske skaffa en till och ha olika däcktyper på dem. Den ena med offroaddäck och den andra med dubb.

Ove
2011-12-13, 12:12
Tv Lucia får duga. Du hittade inte mina sandaler väl? behöver dom inte i dag .

:confused: Sandaler? :hmmmm2:

räven
2011-12-13, 13:55
:confused: Sandaler? :hmmmm2:

Luffare har svårt att minnas var han har sina saker

Ove
2011-12-13, 17:24
Luffare har svårt att minnas var han har sina saker

:D Kommer ihåg - du hade glömt dom nånstans - dock inte här. Funderade ett tag på hur kalsongvirtuosen själv kunde börja fundera på sandaler i December! :D :D

räven
2011-12-13, 18:03
:D Kommer ihåg - du hade glömt dom nånstans - dock inte här. Funderade ett tag på hur kalsongvirtuosen själv kunde börja fundera på sandaler i December! :D :D

Håller med,låter virrigt.

Ove
2011-12-14, 22:51
:banghead::banghead: Egentligen bra hojväder ..... i luften. Men på vägen är det annorlunda med osynlig halka av det värre slaget. Såg en man få ofrivillig fart nerför en svag lutning där asfalten bara såg lite fuktig ut. Han klarade sig kvar på benen men såg lite chockad ut. Själv letade jag gruskorn för att ta mig samma väg. Att plocka fram hoj i det läget är att be om marksyning. Bara att vänta på antingen eller .... :rolleyes:


:santaclaus: Men ..
Snart är det juli igen och snart är det juli igen
och strax därefter är det älgjakt .... :banana:

Olle Å
2011-12-15, 07:37
:banghead::banghead: Egentligen bra hojväder ..... i luften. Men på vägen är det annorlunda med osynlig halka av det värre slaget. Såg en man få ofrivillig fart nerför en svag lutning där asfalten bara såg lite fuktig ut. Han klarade sig kvar på benen men såg lite chockad ut. Själv letade jag gruskorn för att ta mig samma väg. Att plocka fram hoj i det läget är att be om marksyning. Bara att vänta på antingen eller .... :rolleyes:


:santaclaus: Men ..
Snart är det juli igen och snart är det juli igen
och strax därefter är det älgjakt .... :banana:

Totalt hopplöst just nu med däckvalet. Skall man köra nu så är ju kortdubbade däck bäst. kommer det snö som blir packad vill man ju ha lite längre dubb. Nackdelen med längre dubb är ju att de tar stryk på hårdfrusen bar grusväg och det blir lite av Bambi på hal is, på asfalten.

Älgjakt?? Blir det jakt av jägare eller???????????

:santaclaus: bara inte renarna blir skjutna före jul

Ove
2011-12-17, 17:38
:mad: Såja! Ordning på vädret igen. Blåser, regnar, skitigt och ibland halt på vägarna. M.a.o.: Allt är bara skit - lika bra att vara inne och elda en brasa eller två. :rolleyes:

räven
2011-12-17, 18:01
:mad: Såja! Ordning på vädret igen. Blåser, regnar, skitigt och ibland halt på vägarna. M.a.o.: Allt är bara skit - lika bra att vara inne och elda en brasa eller två. :rolleyes:

Stoppa inn en pinne i brasan

räven
2011-12-18, 17:50
Snöblask som är på väg att frysa till nu.

Ove
2011-12-19, 11:04
Snöblask som är på väg att frysa till nu.

Horisontellt snöblask kommer från sjön. Hoppas att det inte fryser fast. :(

Konstigt nog känner jag inte av någon åkabstinens alls trots att jag inte sett hojarna på en månad. Är väl det råkalla vädret antar jag. Skit samma - det man inte har lust för kvittar om det inte blir av. :rolleyes:

:) Nu ska jag gå till köket och omvandla mjöl, jäst och vatten till bröd. Det är en varm sysselsättning och ger som sagt bröd. :cool:

Olle Å
2011-12-19, 21:37
Kanske trevligare att baka bröd än att åka i snöblask.:(
Själv går jag i hojbytartankar. Skall byta bort min lilla xj 600 mot något som jag sitter bättre på. Funderingar på en Yamaha TDM 850. Den har ju rätta stuket och är ju användbar till det mesta.
Annars så tar jag väl en sväng då och då med min gamla TA som ju har dubbdäcken på. Prövade handskarna och sockorna med elvärme förra veckan och de funkar fint.:)
Skall nog till våren köpa en motardhjälm så man får en med skärm så att det är lättare att köra när man har motsol.
:santaclaus: han är snart inom synhåll

Ove
2011-12-20, 23:23
:cool: Eftersom önskelistorna alltmer kommit att likna ordersedlar med varubeteckning och varunummer, pris och lämpligt köpställe samt alltid i en hög prisklass så har jag också skrivit önskelista.

:santaclaus: får ha stora kälken när han fraktar klappen. Jag säger inte vad, men den har 3 hjul under och ett ovanpå. ;)

räven
2011-12-21, 09:15
:cool: Eftersom önskelistorna alltmer kommit att likna ordersedlar med varubeteckning och varunummer, pris och lämpligt köpställe samt alltid i en hög prisklass så har jag också skrivit önskelista.

:santaclaus: får ha stora kälken när han fraktar klappen. Jag säger inte vad, men den har 3 hjul under och ett ovanpå. ;)

Så är det Ove. Beställt hjulklapp till GSen (nya däck). Tomten hinner kanske inte. Ok om dom kommer med budbil.

Ove
2011-12-21, 10:25
Så är det Ove. Beställt hjulklapp till GSen (nya däck). Tomten hinner kanske inte. Ok om dom kommer med budbil.

:rolleyes: Hmm, ser detta som ett test - har lite svag tro på den röde tomten. Med den lille gråklädde är det en annan sak, han fixar saker men kommer inte med svindyra presenter. ;)

räven
2011-12-21, 10:50
:rolleyes: Hmm, ser detta som ett test - har lite svag tro på den röde tomten. Med den lille gråklädde är det en annan sak, han fixar saker men kommer inte med svindyra presenter. ;)

Absolut ett test. Men aseptera att tomten tar hjälp av spedisionsfirma när han har de stressigt.

Ove
2011-12-21, 16:36
Absolut ett test. Men aseptera att tomten tar hjälp av spedisionsfirma när han har de stressigt.

:) Tänkte att :santaclaus: skulle betala också. :)

räven
2011-12-21, 17:50
:) Tänkte att :santaclaus: skulle betala också. :)

Naturligtvis.

Olle Å
2011-12-21, 22:34
Den stora tjocka tomten skall man inte bry sig så mycket om. Han är bara ett sentida påfund.
Däremot skall man hålla sig väl med de små grå tomtarna och även vättarna för att det skall gå en väl.
Det är ju bara för tjäna pengar som handelsmännen har gjort den store tjocke så populär.