handdator

Visa fullständig version : 60+



Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 [11] 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

räven
2012-03-16, 19:43
Tranorna är hos mig nu

Ove
2012-03-16, 21:44
Tranorna är hos mig nu

:) Kul! Dina hemmatranor? :)

Det har kommit några till Hornborgasjön så jag byter till den tråden. ;)

räven
2012-03-17, 10:30
Nu är förberedelser för sommaräventyr på gång. Vedhögen klar, 3000 mila service beställd, stängselkontroll för utsläpp av djur är under planering. Känner mig liksom på gång !

Ove
2012-03-17, 12:53
Nu är förberedelser för sommaräventyr på gång. Vedhögen klar, 3000 mila service beställd, stängselkontroll för utsläpp av djur är under planering. Känner mig liksom på gång !

:cool: Vårveden beställd. Brukar klara av den till i Oktober nån gång. Inga kossor, inte ens en katt. Liksom varit på gång ett tag med lite småturer, den längsta var väl till Tysslingen ung. 20 mil. Får väl ta ett par rundor till om den där andra fågelsjön innan vi ska se på :dancing: där. :)

räven
2012-03-18, 11:14
:cool: Vårveden beställd. Brukar klara av den till i Oktober nån gång. Inga kossor, inte ens en katt. Liksom varit på gång ett tag med lite småturer, den längsta var väl till Tysslingen ung. 20 mil. Får väl ta ett par rundor till om den där andra fågelsjön innan vi ska se på :dancing: där. :)

Trist hojväder i småland, soffan,skidskytte, mcfolket, så får de bli

Ove
2012-03-19, 12:10
Trist hojväder i småland, soffan,skidskytte, mcfolket, så får de bli

:rolleyes: Som sagt: En vacker dag blir det ett jävvvla väder, och det blev det idag - blåser så örona fladdrar! Ordnar sig mot slutet av veckan dock. Ska förbereda lite målning inne och sånt så det finns att göra om man bara ids. :rolleyes:

Ove
2012-03-20, 22:59
:D Bara så ni vet - i morgon är vi på sommarhalvåret. :D

Pfaff
2012-03-21, 18:24
:D Bara så ni vet - i morgon är vi på sommarhalvåret. :D

Du menar i dag, va?:):):)

- och nog känns det!

räven
2012-03-21, 18:56
:D Bara så ni vet - i morgon är vi på sommarhalvåret. :D

Kossorna skuttar i hagen å solen steker. Nu väntar vi på sopbilen,sen är jag på gång

Pfaff
2012-03-21, 21:35
Nu väntar vi på sopbilen,sen är jag på gång

Aj då! Ska du göra dig av med hojen ??? :p :D

räven
2012-03-21, 21:42
Aj då! Ska du göra dig av med hojen ??? :p :D

Nää du, men gillar sopvalsar som snurrar mot vägen å sprätter gruset bort från vägen

Ove
2012-03-21, 22:14
Nää du, men gillar sopvalsar som snurrar mot vägen å sprätter gruset bort från vägen

:( Du har tur du! Här finns det tydligen inga sopvalsar kvar så vi får halka ikring i gruset tills det försvinner av sig självt. :rolleyes:

räven
2012-03-21, 23:48
:( Du har tur du! Här finns det tydligen inga sopvalsar kvar så vi får halka ikring i gruset tills det försvinner av sig självt. :rolleyes:

Ring vägförvaltninga i Skulltorp

Olle Å
2012-03-22, 07:54
Har sett snabelgrus pålagt redan, men inga varningsskyltar. Så det blir väl som vanligt.

Ove
2012-03-22, 18:54
:mad: Mindre vanligt är att jag inte får start på en hoj! Provade att starta Greta idag och den gamla primadonnan bara vägrar! Billig just nu!! :mad:

simen
2012-03-22, 21:25
:)I morgon bitti blir det at åka til Trollhättan:D Och hemta ut hojen efter vinterförvarningen sevicen gjord, nya däck:cool: Tänkar at det blir en mycket lång krokig väg hem:) Så frugan får nog ta bilen hem på E6an:) så da innan jag kommer hem så har vel middan stått och väntat på mig en stund:eating:


_____________
:)Simen

räven
2012-03-22, 21:35
:)I morgon bitti blir det at åka til Trollhättan:D Och hemta ut hojen efter vinterförvarningen sevicen gjord, nya däck:cool: Tänkar at det blir en mycket lång krokig väg hem:) Så frugan får nog ta bilen hem på E6an:) så da innan jag kommer hem så har vel middan stått och väntat på mig en stund:eating:


_____________
:)Simen

Låter som en bra plan,Sickan

Ove
2012-03-30, 18:24
:cool: På dagens tur runt Hornborgasjön kom vi till Rubens maskinhistoriska. Tyvärr har man inte längre öppet med körningar av maskinerna. Det var väl nån tant på turistbyrån, som inte var så insatt, som inte tyckte att maskiner var något att visa för en massa år sen så alllt stöd för verksamheten försvann. :(

:) Om man vill så kan man få visningar för grupper och då får man se en del maskiner igång. Kanske något om det är fler än jag som är nyfikna. Soundet från en lokomobil som jobbar är faktiskt riktigt vackert även för mitt bullerkänsliga öra. ;)

Ove
2012-04-01, 13:22
:) Tur att det varit lite idrott att titta på dom här dagarna när det varit kallt och ruggigt. Iceracing från Assen och så har det varit VM i konståkning. :rock:

Sällan som det är sport som jag gillar så jag ska bo en stund framför TV;n i eftermiddag när det är avslutning och dom allra bästa gör sina konster utan att behöva bekymra sig för poängen. :dancing:

Olle Å
2012-04-01, 13:31
:) Tur att det varit lite idrott att titta på dom här dagarna när det varit kallt och ruggigt. Iceracing från Assen och så har det varit VM i konståkning. :rock:

Sällan som det är sport som jag gillar så jag ska bo en stund framför TV;n i eftermiddag när det är avslutning och dom allra bästa gör sina konster utan att behöva bekymra sig för poängen. :dancing:

Visst är tv-sport något för alla. Man slipper att gå ut och så undviker man ju att skada sig eller andra.:eek:
Men visst är det onödigt att vädret svängde om :mad:, så hela påsken blir kylig. Inte kul för oss som gillar att ta en tur då och då. Vi får väl :eating:i stället.:eek:

räven
2012-04-01, 14:54
Visst är tv-sport något för alla. Man slipper att gå ut och så undviker man ju att skada sig eller andra.:eek:
Men visst är det onödigt att vädret svängde om :mad:, så hela påsken blir kylig. Inte kul för oss som gillar att ta en tur då och då. Vi får väl :eating:i stället.:eek:

Menar du äta eller supa ?

Ove
2012-04-02, 17:24
:banana: Fick just veta: Erik Nordevall som vi tittat på i Forsvik några gånger kommer till Sjötorp 16;e Juni och visas 17;e och 18,e. Det är alltså fiolbåten, hjulångaren, en kopia av den som ligger på Vätterns botten utanför Hästholmen. En del festligheter runt det hela tror jag att det blir också. ;)

Olle Å
2012-04-02, 20:00
Har den hojdäck:confused::confused:

Ove
2012-04-02, 21:19
Har den hojdäck:confused::confused:

:D Jodu! Med det mönstret kunde du gena över Grumsfjorden. :D

räven
2012-04-02, 22:46
:D Jodu! Med det mönstret kunde du gena över Grumsfjorden. :D

Skepp å hoj

Olle Å
2012-04-04, 08:31
Fanken också!! Det går ju nästan att åka skridskor igen. -8 på morgonen. Som tur var prickade vi in en Tranresa i sista ögonblicket innan kylan kom tillbaka. Det jäkliga är ju för alla småfåglar som kommit lite för tidigt och hojåkare som glatt sig i förtid. Verkar dock bli bättre efter påsk.
Ser fram mot Vårturen här i Värmland och hoppas på många deltagare.
Vi ses och hörs.:):)

räven
2012-04-04, 09:02
Fanken också!! Det går ju nästan att åka skridskor igen. -8 på morgonen. Som tur var prickade vi in en Tranresa i sista ögonblicket innan kylan kom tillbaka. Det jäkliga är ju för alla småfåglar som kommit lite för tidigt och hojåkare som glatt sig i förtid. Verkar dock bli bättre efter påsk.
Ser fram mot Vårturen här i Värmland och hoppas på många deltagare.
Vi ses och hörs.:):)

Bakslag på våren är trist. Planer som inte går att få ordning på

simen
2012-04-04, 09:07
:) -9 i Bohuslän kl 0630 i morse:( nu har temp steget til -2,5:cool: Så man kanske kan få åka en tur ut på dagen;) Inte en sky på himmelen:)



__________________
:)Simen

Olle Å
2012-04-04, 10:08
Vi skall inte klaga på snödjup. Ett ställe i Norge som vi besökt några gånger, Strynfjället.Där har de sommarkidåkning. Nu har de 840 cm snö på toppen och bara 650 cm i dalen. Det ÄR cm. Vi var där ett år i slutet av Maj och då var snödrivorna fortfarande högre än bussarna.:eek::eek:

simen
2012-04-04, 15:03
:)Precis kommat tilbaks efter ca 20mil på hojen:cool: inte så kallt +5-7 grader;) Ull underställ gjör gott under skinnbyxarna och goretechjakkan:flute: Litt grus igjen på dom minsta vägarna men med et 60+ falckblikk bak dom progresiva glasögonen:eek: så var det inte nogra problem. Jag fikk ocså öga på nogra tranor ute på et jorde:D så då har jag iallafall sett nogra ut av dom i år också;)


_____________
:)Simen

Ove
2012-04-04, 15:22
Precis kommat tilbaks efter ca 20mil på hojen:cool: inte så kallt +5-7 grader;) Ull underställ gjör gott under skinnbyxarna och goretechjakkan:flute: Litt grus igjen på dom minsta vägarna men med et 60+ falckblikk bak dom progresiva glasögonen:eek: så var det inte nogra problem. Jag fikk ocså öga på nogra tranor ute på et jorde:D så då har jag iallafall sett nogra ut av dom i år också;)


_____________
:)Simen

:) Visst är det gott att köra när det är så perfekt hojväder! Inga problem med svett och insekter, bara lite pippi och sånt. :)

Synd bara att vi har snöoväder på fel dag i år. Riktigt träligt när visiret frostar igen och när man fäller upp det för att se så sker samma sak med glasögonen. Undrar om man kan hitta gammaldags hjälm som passar till strut och vanliga gammaldags MC-glasögon? Borde väl funka med en Tommyhjälm? :hmmmm2:

räven
2012-04-05, 16:53
Blev liten grusvägssafari i dag, isracing utan spikar, phuuu

Ove
2012-04-05, 17:01
Blev liten grusvägssafari i dag, isracing utan spikar, phuuu

:confused: VA! Har ni frost på dagen så nära ekvatorn?

räven
2012-04-05, 17:38
:confused: VA! Har ni frost på dagen så nära ekvatorn?

Mmmm, -10 om natten, skugga å blöt väg

Ove
2012-04-05, 18:37
Mmmm, -10 om natten, skugga å blöt väg

:dito: Förstår! Jävvligt lurigt :confused:

Ove
2012-04-06, 08:40
:( Gråväder och regn... Långfredag så det passar väl bra. Bra att vi inte lurat ut folk på vägarna utan alla sitter inne i värmen och gonar sig, hoppas jag.

:confused: Göra isället? Blir väl att åka till kyrka och lyssna på kören. Fina, lite mollstämda sånger så här mot Påsk. :)

Håkan46
2012-04-06, 10:35
Gråväder även här. Marken täckt av ca 1 cm snö. Våttorkat golv på morgonen, passar utmärkt nu.

Påskbuffe´ kl 12.00. Uppsala därefter, yngste sonen byter studentboende, vilket åsamkar en del "föräldrastöd".

//Håkan

Olle Å
2012-04-06, 12:56
Lite snöväder med ett par -tre cm snö. hann få på det nya taket på pumphuset i torsdags så det timade ju bra. Verkar som om hojen får vänta ett tag igen. Kickade på min lilla 125:a som stått hela vintern. Startade på tredje kicken.:)
Funderar på att köpa en gubbhoj 400-500 cc, lagom att åka och köpa en öl med.:rolleyes:

Pfaff
2012-04-06, 14:17
Var ute i solen med hunden ett par timmar under förmiddagen. Förbereder min födelsedagsmiddag i morgon, när alla de små barnen kommer för att fira, och skall under lördag förmiddagen hämta min nya cross-cykel (trampcykel alltså!) så det kan bli lite motionsrundor under resten av helgen:D
Ser att det börjar småregna lite där utanför fönstren just nu, så det passade väl bra!

räven
2012-04-06, 15:15
Såg en film på youtube från Eggbyvägen, drar lite i restarmen

Ove
2012-04-06, 15:51
Såg en film på youtube från Eggbyvägen, drar lite i restarmen

:) Jag gick in och tittade och fann ett helt gäng med fina vägar i området. Vill minnas att du har kört de flesta av dom i samband med Tranresorna bl.a. :cool:

simen
2012-04-06, 16:37
:)Varit ute og kört bil i dag:confused: i snöoväderet :( kult med GPS hadde sökt på en adress i Bengtfors for å kolla et hus til salu. gps'n skicade meg inn på en jävlig krokig väg perfeckt för mc:cool: stundom så visar inte gps'n alltid raskaste väg, tror nog sateliten der uppe gir besked om kortaste väg i km:flute: Men fint för mig som hittade denna väg igennom skogen, åkkesom havnade vi i Bengtfors ändå själv om det tok lite längre tid:rolleyes: Men hva gjör vel det, det er jo tross alt Långfredag:rock:



______________
:cool:Simen

räven
2012-04-06, 17:01
:)Varit ute og kört bil i dag:confused: i snöoväderet :( kult med GPS hadde sökt på en adress i Bengtfors for å kolla et hus til salu. gps'n skicade meg inn på en jävlig krokig väg perfeckt för mc:cool: stundom så visar inte gps'n alltid raskaste väg, tror nog sateliten der uppe gir besked om kortaste väg i km:flute: Men fint för mig som hittade denna väg igennom skogen, åkkesom havnade vi i Bengtfors ändå själv om det tok lite längre tid:rolleyes: Men hva gjör vel det, det er jo tross alt Långfredag:rock:



______________
:cool:Simen

I det området kryllar det av goa mc vägar, längtar att snurra omkring där igen

räven
2012-04-06, 17:03
:) Jag gick in och tittade och fann ett helt gäng med fina vägar i området. Vill minnas att du har kört de flesta av dom i samband med Tranresorna bl.a. :cool:

Mmmmm, kände igen flera av vägarna

Ove
2012-04-07, 09:04
I det området kryllar det av goa mc vägar, längtar att snurra omkring där igen

:) Blir nog att jag får ta vägen söder om Vänern nästa gång jag ska till Borgvik. Det förlänger ju resan med 15 mil men det kan bli en del nya vägar. :D

:rolleyes: Får bara vänta lite för ute ligger snön vit på taken och varken Tomten eller Räven har koll på saken. Kanske dags att skifta helgerna eftersom tiden tycks vara ur led. :rolleyes:

räven
2012-04-07, 09:43
:) Blir nog att jag får ta vägen söder om Vänern nästa gång jag ska till Borgvik. Det förlänger ju resan med 15 mil men det kan bli en del nya vägar. :D

:rolleyes: Får bara vänta lite för ute ligger snön vit på taken och varken Tomten eller Räven har koll på saken. Kanske dags att skifta helgerna eftersom tiden tycks vara ur led. :rolleyes:

Avstånd mellan A å B är flexibelt

Olle Å
2012-04-08, 18:38
Avstånd mellan A å B är flexibelt

Speciellt om den går på en båge:eek::eek:

Ove
2012-04-08, 22:02
:rolleyes: Det blev bilen idag, en konstrunda och en trantitt och liten sväng förbi Kinnekulle. Kollade med ortsbefolkningen och fick veta att bitvis på den inställda Tranresan hade det kommit 15 cm snö den dagen. Alltså helt rätt att ställa in. Dessutom var det fruktansvärt mycke folk vid trandansen och jösses som dom parkerade. :eek: Tranorna i avtagande men fortfarande många kvar.

Resten av dagen har glivit MotoGP, 3 jättekul lopp och som vanligt allra mest spännande i dom mindre klasserna. :cool::cool:

Olle Å
2012-04-09, 09:05
Jaa du Ove . Ibland får man ta det säkra före det osäkra. En gammal man och likaså en gammal hoj och 15 cm snö är nog inte den bästa kombinationen.:eek:
Men troligen är vintern över för denna gång.:):)

Ove
2012-04-09, 17:58
Men troligen är vintern över för denna gång.:):)

:( Tror inte det... det kommer nog mera regn hela veckan och kanske t.o.m. snö inemellanåt. Skitväder! :mad:

räven
2012-04-09, 18:42
:( Tror inte det... det kommer nog mera regn hela veckan och kanske t.o.m. snö inemellanåt. Skitväder! :mad:

Först till helgen blir det varmare å uppehåll

Olle Å
2012-04-10, 08:57
Skall väl ut och åka lite på grusvägarna i slutet av veckan nu när de blivit fuktiga efter regnandet. Sedan är det väl snart dags för sommardäcken efter vårdäcken Kommer att ha Anakee bak och Sirac fram:):)

räven
2012-04-12, 11:49
Ska ut å leka med småpojkar på GSar i eftermiddag

Ove
2012-04-12, 17:26
Ska ut å leka med småpojkar på GSar i eftermiddag

:D Jag har redan varit ute och lekt! Tog en tur till tranorna och träffade ett par trevliga gossar från Götet. Och så damerna på Hembygdsgården naturligtvis (:love:).

Bra körväder, kanske lite svalt på eftermiddagen p.g.a. råkallt dis en stund.

namn
2012-04-12, 18:51
Nyss hemkommen,

Roligt att få träffas i verkligheten... det måste vi göra fler gånger.
Pigga glada trevliga människor kan man precis som kaffe inte få för mycket utav.!:D

Mvh
Stefan "junior" Bylund

Olle Å
2012-04-12, 20:24
Det blev en rejäl åktur på grusvägarna i eftermiddag. Fina vägar, men väghållarna har på sina ställen spillt på rejält med singel där det varit tjälskador.det kan vara en dm på sina håll. Det gör ju att vägarna troligen blir bättre nästa år.:)

simen
2012-04-14, 17:04
:)En mycket bra hojdag:D Åkte upp til Svinesund för at köpa ny tankväska, men den måste beställas från Jofama. Får den til weckan kanske?. Kombinerad tankväska och ryggsekk från Halwarson, genialt när man är på tur. Sedan blev det en massa fina vägar runt i kring i Bohuslän. Tänkar stadigt på at anskaffa hoj nr två:rolleyes: kollade på blocket en BMW650gs dakar 06:cool: fullkittad med väskor värmehandtag och Gps ;) Det hadde väl varit nogot:rock: Såg också et tranpar i dag ute på en åker:rolleyes: var ute från kl 1030 til klokkan 1600, ca 30mil på hojen:D



_______________
:cool:Simen

räven
2012-04-14, 21:45
Vädret ok, +10 ömsom regn å sol. Grus kvar på småvägarna + nya lagningar. Grusvägarna fulla av potthål. Konstigt men de va skön tur ändå. Konstigt folk dom där Mc förarna

Ove
2012-04-14, 22:09
Vädret ok, +10 ömsom regn å sol. Grus kvar på småvägarna + nya lagningar. Grusvägarna fulla av potthål. Konstigt men de va skön tur ändå. Konstigt folk dom där Mc förarna

:) Lilla scootern fick komma ut på luftning idag. Det blev inte långt - men guppigt. :rolleyes:

räven
2012-04-15, 17:59
Skapligt hojväder +11 å ingen motsol

Ove
2012-04-15, 19:48
Skapligt hojväder +11 å ingen motsol

:confused: Morgonen var jättefin här. Dessvärre slösade jag bort det hela på att promenera till fots = långpromenad. Sen har det kommit VÅRREGN! Att det kan vara sån skillnad på regn? Idag har det kommit ganska ymnigt i skurar och däremellan lite sol. Lite mysigt! :)
:confused: Skulle naturligtvis ställt ut hojarna så dom fått duscha men det missade jag. :p

Olle Å
2012-04-15, 19:55
:confused: Morgonen var jättefin här. Dessvärre slösade jag bort det hela på att promenera till fots = långpromenad. Sen har det kommit VÅRREGN! Att det kan vara sån skillnad på regn? Idag har det kommit ganska ymnigt i skurar och däremellan lite sol. Lite mysigt! :)
:confused: Skulle naturligtvis ställt ut hojarna så dom fått duscha men det missade jag. :p

Tänkte ta en sväng bort mot Bengtsfors i dag, men när jag kom till Svaneholm så såg himlen helsvart ut , så jag vände mot Åmål i stället. Fick faktiskt hojen duschad, så jag slapp tvätta den.
Sedan fick jag solsken på hemvägen.:):)

Olle Å
2012-04-16, 14:11
Läste på ett annat forum att de fortfarande åker snöskoter. Såg i tidningen i dag att Dalarna inte har mcväder. Jag har i allafall varit ute med traktorn och harvat över en vall i solskenet.:flute::flute:

räven
2012-04-17, 10:17
Våren får hårt motstånd denna vår, kallt å lite snö nu på morgonen

Ove
2012-04-17, 16:29
Våren får hårt motstånd denna vår, kallt å lite snö nu på morgonen

:confused: Det har snöat både i norr och söder från mig räknat och det är is i vinden från sjön. Definitivt uppehåll med MC för tillfället, särskillt som jag är riktigt ordentligt förkyld. Och det vet ju alla: Det finns inget sjukare än en karl som är förkyld. :bawling: :o

Olle Å
2012-04-17, 17:10
Tittade på hojen idag och sedan funderade jag på vädret. Det började med vindsstilla och solsken när jag tog en promenad med hundarna. Sedan började det blåsa av bara fanken, sedan snöade det riktigt häftigt med åtföljande regn, solsken igen. Kändes inte riktigt som om det vore hojväder idag. Fyra årstider på en dag får räcka.:mad::mad::mad:

räven
2012-04-17, 20:42
Tittade på hojen idag och sedan funderade jag på vädret. Det började med vindsstilla och solsken när jag tog en promenad med hundarna. Sedan började det blåsa av bara fanken, sedan snöade det riktigt häftigt med åtföljande regn, solsken igen. Kändes inte riktigt som om det vore hojväder idag. Fyra årstider på en dag får räcka.:mad::mad::mad:

April april, när vädret råder

tore
2012-04-18, 10:36
April april, när vädret råder

Här har vi - 2° o nysnö 10-12 cm nu på morron

Tore

Ove
2012-04-18, 11:10
Här har vi - 2° o nysnö 10-12 cm nu på morron

Tore

Det låter inte som läge att plocka ut sommarhojarna ännu. :eek:

Hur är det med den gamla snön, har den hunnit töa bort ännu?

tore
2012-04-18, 13:22
Det låter inte som läge att plocka ut sommarhojarna ännu. :eek:

Hur är det med den gamla snön, har den hunnit töa bort ännu?

Nä hojen har plats i garaget o den gamla snön ligger kvar
Tore

Ove
2012-04-18, 17:39
:hmmmm2: Apropå garage... Är det någon som är intresserad av 2 st. renoveringsobjekt i form av Klip åkgräsklippare från -60 eller -70 tal. Det är en väldigt speciell maskintyp och faktiskt enligt min mening värd att bevara. Själv ska jag gå över till elklippare.

buster
2012-04-18, 22:01
60+ är ett gäng med omogna gubbar som haft en del hyss för oss. Mycke snacka och lite verkstad, men vi har ändå fått till några turer men olika teman.

Eftersom vi är konstant ostruktuerade frågade jag om vi kunde få en egen avdelning, men vi får börja så här.

Vi är för tillfället en handfull 60+;are men fler sådana av alla åldrar är välkomna till den här tråden.

hej ove är du där

Ove
2012-04-18, 22:07
hej ove är du där

Var då?

räven
2012-04-19, 18:32
Var då?

Vet du inte var du är, har du glömt komihågpillrena ?

Ove
2012-04-19, 21:41
Vet du inte var du är, har du glömt komihågpillrena ?

:rolleyes: Menar du Sepofanpillrena? Nej, frågan var om jag var där, men det är jag inte, jag är ju här. :flute:

Olle Å
2012-04-20, 09:59
:rolleyes: Menar du Sepofanpillrena? Nej, frågan var om jag var där, men det är jag inte, jag är ju här. :flute:

Rättning i ledet!! Kommer ni ihåg vad saken gäller??:banana::banana:
Verkar bli dags för skidor på hojen igen.
Tore har tyvärr ej kunnat ställa undan snöskotern ännu, medans vi har kört några mil.:o
Ev en gruskörningstur norr om Arvika lördagen den 28/4.:):)
Vi hoppas på att få hojarna rejält skitiga, så vi kan använda våra högtryckstvättar.:eek::eek:

Ove
2012-04-23, 16:31
:confused: Vi upplever nu den kallaste April som varit hittills på detta årtusendet! Vart tog govädret vägen? :hmmmm2:

Jag ska måla väggar inne men allt annat är intressantare. Får ta mig i kragen och få det gjort trots att det är det tråkigaste jag vet. :mad:

Intressantare är att försöka finna ut vilka toner signalhorn har men det står bara en massa uppgifter i Hz men jag finner ingenstans vad det betyder på tonskalan. Var letar man för att få info? :hmmmm2:

Annat intressant är att när jag tog upp några stenar som retat mig en massa år så finner jag en gammal husgrund tre steg framför dörren på kåken. Det huset som stått där måste försvunnit som senast i slutet av 1800-talet. Jag undrar när det byggdes och vilka som bott i det? Förmodligen kommer jag att få fortsätta att undra, men man behöver inte söka långt bort för att känna historiens vingslag. :rolleyes:

räven
2012-04-23, 19:26
+14, växlande molninghet. Varit på grusvägar å kollat gamla gårdar. Farfar arenderade en gård på 1930 talet som jag tror jag hittat resterna av.

Pfaff
2012-04-24, 08:39
:confused: Vi upplever nu den kallaste April som varit hittills på detta årtusendet! Vart tog govädret vägen? :hmmmm2:



Vavadde' jag sa?
Nordan om Veberöd är inte värt att fara. Nu ska jag gå ut o lapa sol. :D

Ove
2012-04-24, 20:48
+14, växlande molninghet. Varit på grusvägar å kollat gamla gårdar. Farfar arenderade en gård på 1930 talet som jag tror jag hittat resterna av.

:) Sånt är intressant - att finna sina rötter! Mina mormorrötter har jag ganska bra koll på några hundra år bakåt men på fädernet är det sämre. Vore kul att luska ut mera men det kräver en massa forskning och det är inte riktigt min grej. :rolleyes:

Hur mycke finns det kvar av gården?

räven
2012-04-24, 22:05
:) Sånt är intressant - att finna sina rötter! Mina mormorrötter har jag ganska bra koll på några hundra år bakåt men på fädernet är det sämre. Vore kul att luska ut mera men det kräver en massa forskning och det är inte riktigt min grej. :rolleyes:

Hur mycke finns det kvar av gården?

Om jag skulle gissa, va de väl för dåligt att leva av så den har ruttnat upp

wbr
2012-04-24, 22:50
:) Sånt är intressant - att finna sina rötter! ... men det kräver en massa forskning och det är inte riktigt min grej. :rolleyes:

Nu mer forskar man det mesta från sin dator, rätt lätt. Men det kanske du visste.

Ove
2012-04-26, 16:43
:mad: Nu har jag inte suttit på en hoj sen före påsk. Jag vill ha sol och värme och samtidigt inte för det kommer att föra med sig en oherrans massa arbete. :rolleyes:

Det blir trädgård och ved och eka som ska tjäras och i sjön och gudvetvadallt som dyker upp! Ut på vägen? När då - hoppas att jag kan komma till Olle i Borgvik 19/5 men dessförinnan blir det nog inte mycket kört. :(

Grinig idag för jag har stått och bakat halva dagen och har j**a om i ryggen, men nu hoppas jag att brödet ska räcka ett par månader. :rolleyes:

räven
2012-04-26, 17:50
:mad: Nu har jag inte suttit på en hoj sen före påsk. Jag vill ha sol och värme och samtidigt inte för det kommer att föra med sig en oherrans massa arbete. :rolleyes:

Det blir trädgård och ved och eka som ska tjäras och i sjön och gudvetvadallt som dyker upp! Ut på vägen? När då - hoppas att jag kan komma till Olle i Borgvik 19/5 men dessförinnan blir det nog inte mycket kört. :(

Grinig idag för jag har stått och bakat halva dagen och har j**a om i ryggen, men nu hoppas jag att brödet ska räcka ett par månader. :rolleyes:

Kan bli med i surkören,regnat i två dagar + varit hos tandläkaren

Olle Å
2012-04-26, 18:39
Jäkligt surt här med. Skall dock ut på en 10-milatripp med traktor i morgon Som tur är den modern med en massa växlar och går väl ca 50 knyck.:)
Annars så håller jag på med slutskedet av vinterns projekt . En Husqvarna Rider 12 hp.
Ev. blir det en SMC knixkurs för mig i Kristinehamn om ett par veckor. Skall bli kul och se hur Transalpen uppför sig när det blir väldigt knixigt.:evil::evil: Måst tyvärr byta däcken innan dess. Det får duga med Anakee bak och ett nytt Sirac fram.:eek:
Finns det någon annan som skall dit?:)
Har köpt en uppblåsbar luftkuddeväst som jag hoppas på att inte behöva använda.:nurse:

Ove
2012-04-26, 21:25
Jäkligt surt här med.
Har köpt en uppblåsbar lutkuddeväst som jag hoppas på att inte behöva använda.:nurse:

:eek: Men Olle! Har det regnat så du börjat köra med flytväst??? :eek:

Olle Å
2012-04-27, 08:26
:eek: Men Olle! Har det regnat så du börjat köra med flytväst??? :eek:

Japp!!!!!!!!!!!!!!:evil::evil::evil:

Den är av krockuddetyp.

räven
2012-04-27, 20:47
Varit ut å letat vägar åt GSgänget

Olle Å
2012-04-28, 07:00
Varit ut å letat vägar åt GSgänget

Har du hittat dom, eller har dom regnat bort??:cheers::cheers:

Olle Å
2012-04-28, 18:25
Blev en fin 40-milarunda idag på en massa fina både små och stora vägar norr om Arvika med Arvika-Thomas som guide, så flöt det på bra. En del småvägar var fortfarande lite lösa och spåriga, på någon var det bara gräs, så underlagt var alltså mycket varierande och bra.
Ett besök på Elvis Cafe i Östmark med tillhörande tjockvåffla var en smaskig upplevelse Dessutom en massa prylar och fotografier med anknytning till den gamla legenden.:rock::rock::rock:
Tur med vädret och varken mygg eller turister på småvägarna ännu, gjorde ju turen än mer trevlig.:rock::cheers::rock:

räven
2012-04-28, 19:08
Blev en fin 40-milarunda idag på en massa fina både små och stora vägar norr om Arvika med Arvika-Thomas som guide, så flöt det på bra. En del småvägar var fortfarande lite lösa och spåriga, på någon var det bara gräs, så underlagt var alltså mycket varierande och bra.
Ett besök på Elvis Cafe i Östmark med tillhörande tjockvåffla var en smaskig upplevelse Dessutom en massa prylar och fotografier med anknytning till den gamla legenden.:rock::rock::rock:
Tur med vädret och varken mygg eller turister på småvägarna ännu, gjorde ju turen än mer trevlig.:rock::cheers::rock:

Här kom de regn i dag oxå,tur man hade med regnböxera

Ove
2012-04-28, 19:32
Här kom de regn i dag oxå,tur man hade med regnböxera

:( Hos mig har det varit jättefint väder hela dagen. Började med att jobba undan i trädgården men fick avbryta för att skjutsa till sjukhus och blev sittande där halva dagen i väntan på besked.

Motorcykel? Jo jag såg några på väg till och från Skövde. En tjej med övnigsskylt på ryggen var den första jag såg och det tycker jag är kul. Lite återväxt kanske pressar medelåldern under 50-strecket. :)

räven
2012-04-29, 13:26
Hmmm, måste nog kolla om sydöstra blekinge är kvar

Olle Å
2012-04-29, 16:47
Solsken och lagom varmt för lite trädgårdsarbete.:):):):):)

Ove
2012-04-29, 21:44
Solsken och lagom varmt för lite trädgårdsarbete.:):):):):)

:confused: Mmmm... Solsken och fint. Loppis i kåken bredvid så nu är jag med 6 nya (gamla) trädgårdsstolar som vill att jag ska måla. :rolleyes:

Det närmast jag kom mc var MotoGp på TV;n. Men jag missade den roligaste klassen - Moto3. Får inte missa reprisen i morgon em.

Käkat cambozola, torkad skinka av nåt slag, kiwi, päron och druckit 3 glas vin. I stort sett färdig med dagen och nu ska jag snart sova. Natti! :sleep: :sleep:

räven
2012-04-29, 23:06
Blekinge va kvar, trevliga små vägar å lyckades bli vilse nära Kättilsboda.

Stig.t
2012-04-30, 16:44
Jag önskar fint väder. Skall köra mopedrally i morgon.

Ove
2012-04-30, 19:33
Jag önskar fint väder. Skall köra mopedrally i morgon.

:) Kul! Ha en god tur! :banana:

räven
2012-04-30, 21:21
Ojoj, vilket väder,underbart. Nu börjar den där gräsklippartiden,ojoj.

simen
2012-05-01, 06:50
:)Jättebra väder her i Bohuslän:cool:redan 13grader. Blir nog at ta en sväng. Icke bästemt vart:confused: entan kustvegen mot Smögen, eller krokiga vägar i Dalsland:banana:. Ha en trävlig 1.maj allaihop.



_____________
:)Simen

Ove
2012-05-01, 07:53
Igår kväll var vi ute i skymningen och körde bil till majbrasa, körsång och fyrverkeri. Plötsligt mörknar det bland björkarna vid vägkanten och upp på vägen kommer en älgko med årskalv och tjur i följe. :eek: Bromsarna fick träda i funktion men det var ingen direkt fara för jag stannade med några meters marginal. Noterade att ingen av dom bar varningsväst och att dom betedde sig som fotgängare i stan, bara sprang rakt över utan att se sig för! :mad:

Under den forsatta resan på ca. 2 mil såg vi ytterligare 5 (!) älgar bredvid vägen + en råbock som hade jättebråttom över framför oss.

Det har börjat röra sig i skogarna så se upp där ute. Just nu verkar det vara mera älg än mygg. :cool:

räven
2012-05-01, 10:22
Sköna Maj välkommen. Firar med kolla boklövssafari.

Olle Å
2012-05-01, 14:18
Igår kväll var vi ute i skymningen och körde bil till majbrasa, körsång och fyrverkeri. Plötsligt mörknar det bland björkarna vid vägkanten och upp på vägen kommer en älgko med årskalv och tjur i följe. :eek: Bromsarna fick träda i funktion men det var ingen direkt fara för jag stannade med några meters marginal. Noterade att ingen av dom bar varningsväst och att dom betedde sig som fotgängare i stan, bara sprang rakt över utan att se sig för! :mad:

Under den forsatta resan på ca. 2 mil såg vi ytterligare 5 (!) älgar bredvid vägen + en råbock som hade jättebråttom över framför oss.

Det har börjat röra sig i skogarna så se upp där ute. Just nu verkar det vara mera älg än mygg. :cool:

Börjar verkligen bli dax för ytterligare uppmaningar till älgarna att kolla trafiken först.:eek:
Att inte alla mcförare kollar ordentligt vet vi ju redan. :banghead:Har ju redan skett flera onödiga olyckor i år med tragisk utgång.:mad:
Såg i förra VECKAN EN FLOCK PÅ 14 RÅDJUR HEMMAVID.:eek::eek:

simen
2012-05-01, 19:18
:)Nu är det vid gryningen eller i skymningen viltet är mest aktivt:eek: Så kan man undvika at åka på dissa tider, spesielt på mc när alla dyr skal över vägen:( så kan man undvika sånna Aha upplevelser. Själv om man har jo aldrig nån garanti när en Elg eller rådjur har tänkt at kryssa vägen, utenom övergångställen och utan gul väst!!:banghead: Men i dag var vi lika ved at hamna i en krock endå:eek: Vi hadde just åkt hemmifrån var på väg 163 mot Bullaren. Observerade at en bil åkte ut på vägen, jag tänkte han kan jo aldrig hinna at komma före den bil som kom på forkjörsvägen och det stemmde han körte rakt inn i sidan på bilen som kom på lilla vägen drog med en tredje bil som åkte i samma riktning som oss, vi var vel unifär straks under 50meter från krocken. Jag fikk bromsat ner satte på varningsblinkers på mc'n, parkerade hojen och sprang fram til platsen. Kollade at ingen var skadade fikk satt på varningsblinkers på bilarna som sto midt i vägen forutom på den som låg i diket. Derefter var det at finna fram Varningstriangler ur bilarna setta ut dom. Och han som forårsakade krocken ringde polisen mens jag säkrade platsen. Fråga efterhand om jag skulle va kvar til polisen och kåren kom, itilfella at polisen skulla ha nogot vitneavhör ut av mig. Men dom sa at vi kunne åka. Da vi kom tilbaks efter en tur upp til Åmål så var två ut av bilarna bärgats, mens den tredje en polskregistrerad hadde dom bara dragit ut på en väg intill:confused:




_________________
:)Simen

räven
2012-05-01, 20:53
Bilister å vilda djur är opålitliga. Just nu stöter älg å rådjur bort fjolårskalv å fjolårskid. Dessa springer omkring som "örra höns" så man bör se upp. Vissa bilister kör som "örra höns" för jämnan. Nu för tiden sitter dom ofta å pillar på mobiler eller GPS å är riktigt "örra"

wbr
2012-05-02, 19:34
I dag körde jag bakom en liten gul "brevbärarbil", den var på väg ner i diket gång på gång på en kort sträcka.
Jag körde om sakta och kollade om han såg sömnig ut - han sorterade post!?

namn
2012-05-02, 21:28
Tog en stökresa till Helsingör (ja, i danmark) idag, E6:an är nog tråkig i vanliga fall men idag var jag inte ens nära att krocka/åka av vägen, inte en enda älg eller annat vilt på hela vägen , och då är den om möjligt ännu tråkigare.
:-)

Olle Å
2012-05-03, 09:27
Ute och rekade lite inför Vårturen igår. Fina vägar, men lite löst grus här och var. Mötte en BMW som jag trodde skulle hamna i diket för det var lösgrus där och han kanske trodde att det skulle kunna bli ett stenskott.:):)
Annars är det ju ett vanligt fenomen att då man kommer ifatt en bil på en mindre väg så försöker inte föraren att gå åt sidan utan ligga kvar mitt i vägen. Kan tala om att ett kompressorhorn ändrar på det beteendet.:rock::rock:
Annars så kör lugnt i solskenet, så kanske vi ses.:cheers::cheers:

räven
2012-05-03, 18:04
Underbart väder, lite möe motsol om man måste gnälla.

Olle Å
2012-05-06, 21:32
Underbart väder idag utanför Kristinehamn vid Gokartbanan där. SMC hade en av sina KNIX-kursewr där. Jag var med för ett par år sedan med en Suzuki 850 GS. I år hade jag min Transalp. När vi släpptes fria tror jag nog att Transalpen är snabbare runt . Den är ju otroligt lättsvängd och går att lägga ner väldigt mycket. Lite jobbigt bara när fotpinnarna går i backen och stövlarna slits på utsidan sulan. Vi var nog ca 40 stycken indelade i tre grupper beroende på körvana.
Där fanns alla möjliga hojar, från KTM enduro Kawasaki 600 till stora customhojar och även ett monster, Honda Goldwing, som kördes av en dam. Fanns lite olika sport och tournghojar som BMW 1200 GS och Hondas och Kawasakis 1000cc.
Klädseln var ju högst varierande från kevlarjeans till racingoveraller och goretex.
Hojar och klädsel spelade ingen roll. Alla tror jag hade något att lära sig.
Vi körde i tre pass om vardera 20 minuter.
Vi fick göra några hårda inbromsningsövningar från i mitt fall ca 90-95 till att ta en 90-graderskurva.
Vad jag kunde se på en del andra, så verkar det som om många inte törs bromsa hårt, så mera övning behövs.
En mycket uppskattad träningsdag och även utan några incidenter.
:):)

Pfaff
2012-05-06, 21:53
Tog en stökresa till Helsingör (ja, i danmark) idag, E6:an är nog tråkig i vanliga fall men idag var jag inte ens nära att krocka/åka av vägen, inte en enda älg eller annat vilt på hela vägen , och då är den om möjligt ännu tråkigare.
:-)


Jag har ibland ärenden åt det hållet, fast åt motsatt håll, s.a.s., och kör då, när ögonen börjar klibba igen, gärna de stora delarna av gamla E6:an som finns kvar. Trots allt betydligt roligare och förvånansvärd lite trafikerade.
För ett par år sedan tog jag en vända till Stockholm och tillbax över en helg, och körde då vad som gick att hitta av gamla riks-ettan. Kan rekommenderas! :)

Olle Å
2012-05-07, 08:31
Jag har ibland ärenden åt det hållet, fast åt motsatt håll, s.a.s., och kör då, när ögonen börjar klibba igen, gärna de stora delarna av gamla E6:an som finns kvar. Trots allt betydligt roligare och förvånansvärd lite trafikerade.
För ett par år sedan tog jag en vända till Stockholm och tillbax över en helg, och körde då vad som gick att hitta av gamla riks-ettan. Kan rekommenderas! :)

Man kan tala om verkliga upplevelser om man snokar fram de gamla vägarna.
Vi har ibland i Norge försökt hitta de ursprungliga vägarna som gick utanför de nyare tunnlarna. Man fattar inte hur de tog sig fram på den tiden. I många fall måste det ha varit livsfarligt
Visst är det betydligt lugnare på vägen vid sidan av motorvägen, men tyvärr har den gamla vägen bitvis fått utgöra bottnen till den nya, men det brukar finnas slingor kvar.:rock::rock:

Ove
2012-05-08, 22:35
:) Om det nu inte kommer att vara ett för j^<'ligt pissigt väder så ska jag försöka få ut nån av hojarna på Lördag 12/5 och hänga på 125;orna som gör en Iron Butt med anledning av 125;ans dag. Kan vara lite kul att lukta 2-taktsrök en stund och vara lite nostalgisk.

Dom kommer att passera Karlsborg och ha ett tankstopp där vid 14-tiden (+ - en massa tid beroende på hur fort dom tar sig fram och vad som händer efter vägen :rolleyes:)

:hmmmm2: Jag gör nog så att jag kollar i Karlsborg i god tid och kör sen mot Askersund och ser om jag möter dom och kan heja runt lite när dom stannar för tankning. Tror inte dom är mycket för dösnack eftersom dom varit igång sen tidig morgon.

Ove
2012-05-11, 08:11
Regn regn regn. Nu tycker jag att det ett stim med regnväder och mer ska det bli. Den tänkta turen för att heja på 125-åkarna blir nog inte av pga blöta. Allt som ska göras här hemma fordrar iallafall uppehåll. När fasen ska det bli tid och väder att komma ut och köra hoj? :mad:

räven
2012-05-11, 10:09
Regn regn regn. Nu tycker jag att det ett stim med regnväder och mer ska det bli. Den tänkta turen för att heja på 125-åkarna blir nog inte av pga blöta. Allt som ska göras här hemma fordrar iallafall uppehåll. När fasen ska det bli tid och väder att komma ut och köra hoj? :mad:

Ser att stråket med regn drar upp längs stora sjön

Ove
2012-05-12, 10:39
Ser att stråket med regn drar upp längs stora sjön

:mad: Jag hade hoppats att komma iväg en tur idag men när jag stack ut näsan genom dörrspringa i morse blåste det och så kom det regn, kallt sådant. Fy för den lede för att köra långt i sånt väder! :eek:

Det hade varit värt lite goväder när dom ska köra så långt på 125;orna. Inte mycke kåpor på dom att gömma sig bakom. :cool:

räven
2012-05-12, 10:58
:mad: Jag hade hoppats att komma iväg en tur idag men när jag stack ut näsan genom dörrspringa i morse blåste det och så kom det regn, kallt sådant. Fy för den lede för att köra långt i sånt väder! :eek:

Det hade varit värt lite goväder när dom ska köra så långt på 125;orna. Inte mycke kåpor på dom att gömma sig bakom. :cool:

Regn, kallt å styv kuling. Dagens väderapport från småland.

Olle Å
2012-05-12, 11:42
:mad: Jag hade hoppats att komma iväg en tur idag men när jag stack ut näsan genom dörrspringa i morse blåste det och så kom det regn, kallt sådant. Fy för den lede för att köra långt i sånt väder! :eek:

Det hade varit värt lite goväder när dom ska köra så långt på 125;orna. Inte mycke kåpor på dom att gömma sig bakom. :cool:

Undrar hur många de var som startade och hur många som kom i mål:eek::eek::eek:
160m mil på en 125:a :D

räven
2012-05-12, 12:05
Undrar hur många de var som startade och hur många som kom i mål:eek::eek::eek:
160m mil på en 125:a :D

Hmmm, 160 mil på 24 tim. 125cc. detta väder.

Ove
2012-05-14, 17:33
:) Idag är det gråmulet, kallt och blåsigt som omväxling till igår när jag av andra skäl inte kunde köra hoj. :rolleyes:

Vad som finns att göra idag är att kolla vad nya drängen Gustav har för sig. Gustav är en så där nymodig gräsklippare som gör jobbet själv. Men efter att ha klippt en halv dag och man tittar på resultatet så kan man undra om han inte ägnat sig åt någon liten fest på "lura" under helgen för han irrar omkring så det är tussar och lämningar överallt utom i syrenbersån där han varit mer än jag själv hunnit med på tio år.

Kanske bäst att förklara vad lura eller luripomp är för ungdom och stadsbor: Jo dränglönen var inte så stor och motbok kanske inte heller fanns så det blev att göra festdrickat själv. Socker, jäst och vatten i en sån där stor svagdrickdamejeanne med fjäderbelastad porslinskork som grävdes ner i dynghögen, där det var både varmt och gömt, för jäsning i några veckor. Effekten av drickan var fylla, huvudvärk och dålig mage enligt uppgift från dom som provat. Om det fick jäsa för kort tid blev det mera mage och mindre fylla så det gällde att planera. Slåtterarbetet dagen efter blev nog som det klipparn presterat men det blev bättre framåt veckan då också.

:) Eld i spisarna idag och håller koll på Gustav och TV;n. Men va f-n, man är ju pensionär! :rolleyes:

Olle Å
2012-05-14, 18:37
Gråmulet men lite lätta regnskurar ibland. Har man bara lite RainX eller liknande att stryka på visiret, så fastnar inga droppar på det.:)
Körde bara asfalt idag för omväxlings skuill. I norra Dalsland och södra Värmland finns det krokigheter som heter duga.:)
Kom i kapp en man i en liten kombi på en krokväg. Då helt plötsligt ökade han farten och la sig mitt i vägen. Körningen därefter fick mig att undra vad han var påverkad av. Fanns ingen som helst tanke på hur man kör i kurvor. Han höll på att smälla in i en skåpbil i en kurva. Jag höll mig lite bakom för att inte provocera honom. När vi sedan kom ut på stora vägen mot Bengtsfors så for han iväg som en skållad råtta. Trodde först att han talade i mobilen, men jag vet inte säkert.:mad::mad:

Ove
2012-05-16, 22:21
:cool: Idag hände det - årets första omkulläggning. :o

Jag skulle ut och lufta Greta, kromfjållan, och hon hade svårt att starta för ett par månader sen. Ändå hade jag skött batteriet på bästa sätt = släckt lyset och vridit av tändningen när jag ställde henne i höstas. Det börjar väl bli trött, kanske inte så konstigt för jag misstänker att det är originalackan och ska då vara ca 12 år. (utgifter!! :mad:)

Idag ville inte startmotorn vara med men det finns ju kick. Startade på andra och jag drog iväg till en mack för att handla lite. Stannar och fäller sidostödet och uträttar mina ärenden. När jag ska starta vill ff inte strömmen räcka så jag provar kicken igen med resultatet att Greta tar ett halvt steg framåt och då orkar jag inte hålla emot utan dråsar i backen. Tänkte inte på att jag stannat med växel i. Kände att jag fått ett sk. sommarknä på vänsterskanken men skit samma - upp med hojen och se glad ut.

Skador förutom skrubbat knä var ett ngt böjt kopplingshandtag. Fixade till det lite senare med hjälp av en avbarrad julgran så nu är allt OK. :)

Olle Å
2012-05-17, 07:37
:cool: Idag hände det - årets första omkulläggning. :o

Jag skulle ut och lufta Greta, kromfjållan, och hon hade svårt att starta för ett par månader sen. Ändå hade jag skött batteriet på bästa sätt = släckt lyset och vridit av tändningen när jag ställde henne i höstas. Det börjar väl bli trött, kanske inte så konstigt för jag misstänker att det är originalackan och ska då vara ca 12 år. (utgifter!! :mad:)

Idag ville inte startmotorn vara med men det finns ju kick. Startade på andra och jag drog iväg till en mack för att handla lite. Stannar och fäller sidostödet och uträttar mina ärenden. När jag ska starta vill ff inte strömmen räcka så jag provar kicken igen med resultatet att Greta tar ett halvt steg framåt och då orkar jag inte hålla emot utan dråsar i backen. Tänkte inte på att jag stannat med växel i. Kände att jag fått ett sk. sommarknä på vänsterskanken men skit samma - upp med hojen och se glad ut.

Skador förutom skrubbat knä var ett ngt böjt kopplingshandtag. Fixade till det lite senare med hjälp av en avbarrad julgran så nu är allt OK. :)

Om du har en växelstartspärr, så kanske det var därför som inte startmotorn gick igång. Du hade ju stannat med växeln i.:eek::eek:

räven
2012-05-17, 10:06
Om du har en växelstartspärr, så kanske det var därför som inte startmotorn gick igång. Du hade ju stannat med växeln i.:eek::eek:

Man måste dra in kopplingen om startmotorn ska dra med växel ilagd

räven
2012-05-17, 10:08
Vädret ser lite bättre ut. Blir en fyra fem dagars utflykt med fru å GS

Ove
2012-05-17, 17:32
Om du har en växelstartspärr, så kanske det var därför som inte startmotorn gick igång. Du hade ju stannat med växeln i.:eek::eek:

:) Nänä, ingen växelspärr men jag drar kopplingen vanemässigt när jag använder startmotorn och startar med växel i. För att kicka måste kopplingen vara släppt och jag glömde den lilla detaljen med växeln. :rolleyes::rolleyes:

räven
2012-05-17, 21:46
Packar för en liten tur över helgen med frun

Ove
2012-05-17, 21:50
Packar för en liten tur över helgen med frun

:) Trevlig resa! Vart bär det hän på ett ungefär? :hello:

Olle Å
2012-05-18, 06:10
Packar för en liten tur över helgen med frun

Hoppas ni får fint väder.
Själv skall jag och några andra, åka en tur genom Dalsland och bort mot Norge och tillbaka genom södra Värmland. Kanske kan bli en tur på 30 mil.
Om någon vill hänga med, så startar vi från Nyängsrasta utanför Grums kl.9oo nu på lördag

19/5:rock::rock:

namn
2012-05-18, 07:51
Sitter på jobbet och funderar. går på frivecka idag och hojen står nytankad tält. sovsäck. kläder är packade MEN.....Norge ser kallt ut... smhi. yr.klart.se osv. ingen lovar mer än +10grader dom närmsta dagarna....kanske man skulle dra sig mot tysklan istället? hojåkningen är bättre i Norge men Ölen är billigare i Tyskland... Kl 15 då vet jag vad det blev.

Olle Å
2012-05-18, 08:30
Sitter på jobbet och funderar. går på frivecka idag och hojen står nytankad tält. sovsäck. kläder är packade MEN.....Norge ser kallt ut... smhi. yr.klart.se osv. ingen lovar mer än +10grader dom närmsta dagarna....kanske man skulle dra sig mot tysklan istället? hojåkningen är bättre i Norge men Ölen är billigare i Tyskland... Kl 15 då vet jag vad det blev.

Jag har ju också kört mycket i Norge. Om det är kallt och blåsigt och regnigt är det ju inte alls någon höjdare. Har inte kört i Tyskland, men åkt buss där och inte bara på autobahn. Som du säger, billig öl och ännu inte så många turister i farten, så varför inte??
Det är faktiskt lite spännande innan man bestämt sig då man har ett par val.

Trevlig resa :):):)

räven
2012-05-18, 08:48
:) Trevlig resa! Vart bär det hän på ett ungefär? :hello:

Hmmm,får se var himlen är blå

namn
2012-05-18, 17:54
i Halmstad lyser solen :-) det blev vänster....

Ove
2012-05-19, 11:59
:) Solen lyser hos mig också och det är hyfsat varmt idag. Bara ett problem - vart ska jag styra? :hmmmm2:

Tror jag kör söderut och försöker hitta något av mig okört. Bör väl finnas några vägar omkring Skara och mot Lidköping som jag inte slitit ut än. Får se vad det blir.... :rolleyes:

Olle Å
2012-05-20, 08:24
Vilken kanontripp det blev i går. Fick ihop ca 35 mil på mätaren. Startade i Grums och snirklade oss fram till Håverud. For sedan via mc-museet i Ed mot Halden. Lyckades efter lite pustande promenera upp till toppen på Fredrikstens fästning. Vilken utsikt det är därifrån. Karl XII var ganska korkad då han försökte inta den. Tror det var 1812. Fick en liten regnskur men vi fortsatte mot Örje och tog eftersom klockan började bli ganska mycket, E 18 tillbaka mot Grums. Det är en helt otrolig mc-väg mellan gränsövergången söder om Halden och upp till övergången vid E 18.:):):):):)

Håkan46
2012-05-20, 16:34
Det där låter ju väldigt bra. Man blir lite avundsjuk som inte kunde hänga på.
Den fina vägen i Norge som du skriver om, är det väg 21?. Kan se på kartan att den mestadels gå längs en lång sjö.
Hur många "åkare" blev ni?
//Håkan

Ove
2012-05-21, 07:41
:( Det blev inte så att jag kom iväg till Borgvik i Lördags och kunde vara med på turen så jag fick arrangera en egen runda på hemmaplan.

Tänkte en stund vart jag skulle vända hjulet och det blev söderut. Kom till Uddetorp utanför Skara och funderade på vart jag skulle ta vägen. Som vanligt ingen karta med och inga roliga vägar i sikte mer än den som jag kom dit på... Tebax alltså och sen kryssa iväg mot Kinnekulle. Favvofiket stängt fortfarande men det kom ett gäng HD;ar dit, bortemot 60 st. Dom var ute på en runda som dom kör varje år, från Skultorp tror jag. Kul!

Hittade ett fik ändå och blev sittande en stund med ett par grabbar från Skövde. Sen hemåt via Billigens nordända. 18 - 20 mil blev det och det är nog bland det mesta jag kört i år. Varit slö :o

:) Fick träffa Olle igår och blev med på en liten shoppingrunda. Kul. :cool:

räven
2012-05-21, 20:31
4 underbara hojdagar med frun, Gryt å Annas skärgård samt forskning av småvägsnätet i innlandet

Ove
2012-05-23, 18:54
:cool: Idag var det lilla scootern som varit igång på asfalt mest men även nysladdat grus, blöt lera och allt däremellan. Inte så många mil men flera turer idag åt olika håll. Härligt väder, inte bara varmt utan det har varit lite skyar och lagom vind. :)

I morgon ska Greta in för lite omvårdnad och ett nytt batteri. Tvättning är beställd - tur att man kan leja bort det skitjobbet! :rolleyes:

Ove
2012-05-26, 19:27
:) Bättre temperatur idag = lite svalare och jag är njd med att fått lite gjort. Täckt av ett par ekor som ska tjäras i morgon. Körde lilla scootern dit på knepigt sladdad grusväg. Hårt och mjukt omvartannat och över det hela ligger rullgrus. Lite förvånad är jag över att den är så bra på riktigt skitkass underlag. :)

Sen har jag flyttat ca. ett ton cementpattor som legat ivägen i åratal. Känner att jag blivit klenare med åren så jag fick ta det i omgångar, men nu är det klart. Nästa moment blir när dom ska läggas men det tar nog några år till. :rolleyes:

:cool: Lilla scootern, sneckarböxer och kortärmat gäller för närvarande. Huvva vilken riskfaktor jag är som inte ens har ryggskydd över snickarhängslena. :eek:

Olle Å
2012-05-27, 10:09
Knixkurs utanför Åmål på en gokartbana. bara 500 m lång och med vad man verkligen kan kalla knixig. Transalpen är ju inte byggd för banåkning eftersom den är för bred nertill. Då måste man ju köra med kroppen hängande lite på sidan för att kunna hålla den mera upprätt. Svårt om man inte kört på det viset tidigare. Det är ju lite lättare på en sporthoj.
Men vi hade dock inga problem med att få värme i däcken.
Strålande sol och vindstilla. Men kul och lärorikt var det.:rock::rock::rock:

simen
2012-05-27, 17:37
:)Var på väg til Arvika i går, för at besöka en kompis:D Åkte från Tanum kl0800. Fann ut at man hadde glömt å tanka:( Åkte inn til Åmål på Q8 macken. Oopps hadde glömt bankkortet, og inga pengar i fickan:thumpdown: Hva gör man då?? Kollar om man har nok soppa til at kunna åka hem:confused: Och det räckte presis hem sista milen på reserven:eek: Var det nogon som sagde Alsheimer???



____________
:)Simen

räven
2012-05-27, 18:54
:)Var på väg til Arvika i går, för at besöka en kompis:D Åkte från Tanum kl0800. Fann ut at man hadde glömt å tanka:( Åkte inn til Åmål på Q8 macken. Oopps hadde glömt bankkortet, og inga pengar i fickan:thumpdown: Hva gör man då?? Kollar om man har nok soppa til at kunna åka hem:confused: Och det räckte presis hem sista milen på reserven:eek: Var det nogon som sagde Alsheimer???



____________
:)Simen

Vi mogna måste arbeta på komihågsystem

Ove
2012-05-27, 22:06
Vi mogna måste arbeta på komihågsystem

:D Körde ett kurirärende till Skövde idag med några papper som skulle till KSS. Glömde bort vägen hem så jag fick ta eftermiddagsfikat i Hjo. Hittade några riktigt sköna kurvor och ett killimagegupp som jag ska besöka igen om jag hittar dit. :rolleyes: :D

magna_swede
2012-05-27, 23:16
Låter som vägen mellan Hjo & Korsberga, den e riktigt fin! Går att förlänga via Vetenskapsrådet till Kungslena, Dala, Stenstorp för att sen dra sig mot Broddetorp. Därifrån öppnar sig många möjligheter.
Var det den?

magna_swede
2012-05-27, 23:16
Vetenskapsrådet skall vara Vreten... Hmmmm...

Olle Å
2012-05-28, 08:42
:)Var på väg til Arvika i går, för at besöka en kompis:D Åkte från Tanum kl0800. Fann ut at man hadde glömt å tanka:( Åkte inn til Åmål på Q8 macken. Oopps hadde glömt bankkortet, og inga pengar i fickan:thumpdown: Hva gör man då?? Kollar om man har nok soppa til at kunna åka hem:confused: Och det räckte presis hem sista milen på reserven:eek: Var det nogon som sagde Alsheimer???



____________
:)Simen

Alzheimer eller inte. det är ganska penibelt då det händer. Du skulle ha ringt mig så hade det ordnat sig.
Jag var på väg till Sjötorp för ett par år sedan. Tänkte tanka i Kristinehamn, men plånboken kvar hemma. Lyckades ringa Ove och kom fram till Sjötorp men nästan bara luft kvar i tanken. Det var ju närmare dit än hem.:):)

Ove
2012-05-28, 09:18
Låter som vägen mellan Hjo & Korsberga, den e riktigt fin! Går att förlänga via Vetenskapsrådet till Kungslena, Dala, Stenstorp för att sen dra sig mot Broddetorp. Därifrån öppnar sig många möjligheter.
Var det den?

:D Stämmer gott att det var mellan Korsberga och Hjo! . Finner inte Vreten på någon karta så jag undrar lite över vilken väg till Kungslena som är bäst?

:hmmmm2: Undrar också: Träffade på en yngling och hans handledare som körde Triumph i Hjo medan jag tog en mugg kaffe. Känns det bekant?

Ove
2012-05-29, 09:43
Alzheimer eller inte. det är ganska penibelt då det händer. Du skulle ha ringt mig så hade det ordnat sig.
Jag var på väg till Sjötorp för ett par år sedan. Tänkte tanka i Kristinehamn, men plånboken kvar hemma. Lyckades ringa Ove och kom fram till Sjötorp men nästan bara luft kvar i tanken. Det var ju närmare dit än hem.:):)

:D Hmm? Det var väl när vi var på väg på lillsemester till östergötland om jag inte minns helt fel? :)

Olle Å
2012-05-29, 20:25
:D Hmm? Det var väl när vi var på väg på lillsemester till östergötland om jag inte minns helt fel? :)

Stämmer bra.
Kommer ihåg när jag hade tankat i Fagerås och skulle betala när kortet inte funkade. Fick som tur var kredit av mackägaren. Hade av misstag fått med mig frugans kort i stället.:(:(:(

Ove
2012-05-29, 21:31
Stämmer bra.
Kommer ihåg när jag hade tankat i Fagerås och skulle betala när kortet inte funkade. Fick som tur var kredit av mackägaren. Hade av misstag fått med mig frugans kort i stället.:(:(:(

:D Nu får du inte berätta mera sånt för då kan vi börja tro att du är en slarvig gubbe.... :p :D

Olle Å
2012-05-30, 07:35
:D Nu får du inte berätta mera sånt för då kan vi börja tro att du är en slarvig gubbe.... :p :D

Varför inte? Har ju kommit i den åldern att alla misstag kan vändas till det roliga för att då låta de yngre tro att de har ett övertag, men det gäller bara till de blir äldre:D:D:D:D:D

Ove
2012-05-30, 08:54
Varför inte? Har ju kommit i den åldern att alla misstag kan vändas till det roliga för att då låta de yngre tro att de har ett övertag, men det gäller bara till de blir äldre:D:D:D:D:D

:D Visst har du rätt! Alla gör misstag och förr kunde man ju inte erkänna för man var ju KUNG, eller ville iallafall vara det. Nu kan man bjussa på fadäserna så på så sätt är det härligt att vara gammal. :thefinger:

räven
2012-05-30, 09:16
:D Visst har du rätt! Alla gör misstag och förr kunde man ju inte erkänna för man var ju KUNG, eller ville iallafall vara det. Nu kan man bjussa på fadäserna så på så sätt är det härligt att vara gammal. :thefinger:

Vist är det en underbar ursäkt för erkännandet av begränsningar

Ove
2012-05-30, 21:47
:mad: Det gnälls ofta på gamlingar i trafiken - tant Agda 83 och gubbar med hatt o.s.v., men dagens upplevelser ställer verkligen dom begreppen på kant!

Händelse nr 1: Jag kör genom en vänstersväng på en ganska bred 70-väg. Kurvan är nog 135 grader och rundar en bergknalle = skymd. När jag är förbi mitten av kurvan ser jag en bil med en yngling vid ratten som slickar sidlinjen på min sida av vägen! Vete katten varför han är där men trots ungdomlig seghet i reflexerna lyckas han ändå ge plats på en knapp meter för mig att passera. Jag hade kunnat bromsa till stopp men hade ändå varit tvungen att välja diket annars, om han fortsatt där han var, hade han kört på mig. Han körde ganska sakta så det verkade som han försökte i långsamt tempo följa racespår för att nå apex i utgången av kurvan och samtidigt förklarar för kamraterna hur det ska gå till. :rolleyes::rolleyes:

Samma väg en mil längre fram: Z-sväng under en järnvägsviadukt vänster in under järnvägen och när jag börjar svänga höger ut på rakan efter får jag gå extremt på kanten för där kommer en manlig mupp i yngre medelålder och genar kurvan.

På väg tillbaka möte med ytterligare en genande bil i högersväng, även här med yngre förmåga bakom ratten.

Jag tycker nog att tant Agda och hattgubbarna gör bra ifrån sig i trafiken, åtminstone i jämförelse med vissa av rattens unga mästare. Ibland tror jag att en älg skulle köra bättre! :bootyshake:

Olle Å
2012-05-31, 19:13
Ungdomar i alla tider har ju tyckt att de är bättre än oss äldre och kanske tvärtom. Att ungdomarna vill köra fortare än de klarar av vet vi ju också.:rolleyes:
Såg något roligt för några år sedan som hade kunnat sluta illa. En äldre dam med likaledes väninna kom körande från en liten grusväg. Stannade och tittade åt båda håll. Såg dock inte mig. Fortsatte att prata och plötsligt for hon ut på vägen.:mad::mad:
Kan bli lite lustiga episoder ibland. Jag kom körande med min Niva och med släpkärra efter. I en ganska skarp högersväng möter jag en annan bil som var nästan helt på min sida. Som tur var så var det inte ett dike i innerkurvan så jag körde ner i slänten och klarade kurvan på så sätt utan att smälla. Den jag skulle till bodde alldeles i närheten. Jag nämnde episoden och fick frågan om hur bilen jag mötte, såg ut. Jasså svarade han. Den mannen kör efter sitt valspråk " mötte jag ingen igår, så varför skulle jag möta någon idag? ":eek::eek::eek::eek:

Ove
2012-06-03, 09:26
:) Blev en liten tur igår i svalt men skönt väder. Kanske lite blåsigt men det får man ta. Idag hornstorm, regn och 6 grader på termometern. :eek: Värmepump + järnspis + kakelugn igång samtidigt. Fy attan, ingen längtan ut på vägarna idag. Stannar inne och ser på MotoGP istället :p

Gårdagens resa var en sån där liten eskorttur för att leda på rätta vägar genom Skaraborg och jag vände strax före Falköping. Vägarna var bra bortsett från snabelgrus på gamla 26;an söder om Mariestad. En incident noterad: på en smal och krokig väg girar en mötande bil rakt mot mig! Ynglingen (25+?) tittar upp från mobilen i sista stund och rycker tag i ratten och kommer över på sin kant. :eek: Jag var då på broms och klar att släppa för att ta en tur över diket men fick lite plats.

Vad kan man göra i det läget när det kommer att smälla i fronten på en bil? Hoppar rakt upp i luften för att komma fri från bilens front och MC;n? :confused:

Ove
2012-06-05, 15:25
:) Lämnade in Greta för att få nytt batteri och lite puts och service. Batteriet var det inget fel på - bara dålig kontakt. Men så har jag ju skött det perfekt = stängt av lyse och tändning inför vinterdvalan. Nu går det nog ytterligare minst 5 år innan jag behöver se det igen. ;)

Nu står nästa på tur när det passar. Sigrid behöver få lite olja och filter, Åsså lilla scooterns 100-milaservice är på gång. Bäst att fixa innan svampsäsongen börjar för den är suverän offroad med svampkorg och allt. :D

Svårt i år att få till det som ska göras på våren. Ekan ligger ff på land, veden har jag inte ens sett än, trädgårdspyssel som verkar få vänta tills det är för sent. Äsch då - ordnar sig på något sätt. :thefinger: :cool:

räven
2012-06-05, 17:49
I morgon, nationsdagen blir det hojkörning från Räppe på okänd runda. Undrar var vi äter grillad fläskkottlet i morgon?

Håkan46
2012-06-05, 22:00
Hej
Jag har för avsikt att inom kort åka en rutt med fina hojvägar. Jag har inte åkt alla delar, utan ca 80%.
Rutten ser ut enligt följande: Ca 30 mil. Lugn takt.

Gyttorp - Hällefors - Gåsborn - Fredriksberg - Lindesnäs - Nås - Björbo - Nyhammar - Grängesberg - Ställberg - Kopparberg - Hjulsjö - Grängshyttan - Nora.

Start 10.00. Förutsättning : Bra väder. Målsättning: Lördag 9/6

Intresserad att hänga på? Den som önskar ansluta efter vägen: Mejla mig.

Alla välkomna, inte bara 60+

//Håkan

Ove
2012-06-06, 15:26
Rutten ser ut enligt följande: Ca 30 mil. Lugn takt.

Gyttorp - Hällefors - Gåsborn - Fredriksberg - Lindesnäs - Nås - Björbo - Nyhammar - Grängesberg - Ställberg - Kopparberg - Hjulsjö - Grängshyttan - Nora.

//Håkan

:rofl: Oj vilken fin runda. Känner till några av dom vägarna och skulle gärna hängt på, men tyvärr redan inbokad den dagen. :bawling:

räven
2012-06-06, 21:25
Haft en fin dag med SMC kronoberg, fina vägar å många hojvänner

Jan-Olov
2012-06-07, 06:23
Jag åkte samma runda och uppskattade den med, till och med grusmilen gick fint trotts att jag annars är lite försiktig när det gäller grus. Jag ämnar framöver köra mer grus för jag märker att det mesta sitter i skallen inte endast vilka däck man har på.

Pfaff
2012-06-07, 20:28
:) Lämnade in Greta för att få nytt batteri och lite puts och service. Batteriet var det inget fel på - bara dålig kontakt. Men så har jag ju skött det perfekt = stängt av lyse och tändning inför vinterdvalan. Nu går det nog ytterligare minst 5 år innan jag behöver se det igen. ;)



Lyset ??? :p

Visst håller ett välskött batteri. Är nu inne på år 9 med det originala våta Yuasa. :)

Ove
2012-06-07, 21:50
Lyset ??? :p

Visst håller ett välskött batteri. Är nu inne på år 9 med det originala våta Yuasa. :)

:) Jomenvisst. Brukar alltid se till att släcka lyset ordentligt inför vintern. Då drar det inte ur batteriet och jag slipper ladda. ;)

Ove
2012-06-08, 21:45
:) Dagar fyllda av allt utom MC. Men idag blev det lite show i byn när Thomas Berglund från Berglunds Racing körde lite stunt för ett företagsgäng som han senare skulle hålla föredrag för.

Trots en synnerligen påver omgivning blev det ändå ganska bra. Körde lite slangningar och stoppies och sån. Han gjorde även en konst som jag klarat av ibland - tappade cykeln. nåja det ingår. :D

Han berättade att han ställt upp i 5 Dakar och fullföljt tre av dem och som bäst kommit tolva. Bra gjort tycker jag!

Håkan46
2012-06-10, 10:48
Jag och en kompis har för avsikt att åka till Säfsen någon dag under Adventure Days 14-17 juni, mest för att få en tur och kolla läget. Ej lördag 16/5.
Fler intresserade?
//Håkan

Ove
2012-06-10, 11:30
Jag och en kompis har för avsikt att åka till Säfsen någon dag under Adventure Days 14-17 juni, mest för att få en tur och kolla läget. Ej lördag 16/5.
Fler intresserade?
//Håkan

:) Ja här är en, men jag ska bara kolla runt vad som är på G. Vad ska det bli för väder? ;)

Håkan46
2012-06-10, 13:15
Fredag 12-13.00 någon gång passar mig, kan ändras.
Lämplig träffpunkt: Skolplanen i Fredriksberg.
//Håkan

Olle Å
2012-06-11, 08:19
En 400-milasväng till Lofoten gör att jag känner mig nöjd ett tag. Kanonfint väder med bara några timmars regn på en vecka.:):):):):)

Håkan46
2012-06-11, 09:13
Oj. Lofoten.Nu blir jag lite avundsjuk. Det där låter helt perfekt för mig. Och inte mycket regn heller. min erfarenhet av Norge är att regnskurarna är korta och övergående...
Du bor ju ändock så att Säfsen är nåbart för dig för en dagstur.
//Håkan

Ove
2012-06-11, 10:07
En 400-milasväng till Lofoten gör att jag känner mig nöjd ett tag. Kanonfint väder med bara några timmars regn på en vecka.:):):):):)

:D Jaha? Är det därför det varit så tyst från Värmlandskanten. Körde du längs kanten eller över alla berg? :)

Ove
2012-06-11, 11:25
:confused: Hojproblem - naturligtvis mitt eget fel.

Greta står på verkstad och ska besiktigas. Sigrid är akut servicenödig, liksom lilla scootern. Allt är i förfall. Kan ju i och för sig köra över lite på oljebytet men det är ju inte idealiskt. :hmmmm2: Hoppas det fixar sig i veckan. :)

Ove
2012-06-12, 08:35
Fredag 12-13.00 någon gång passar mig, kan ändras.
Lämplig träffpunkt: Skolplanen i Fredriksberg.
//Håkan

:) Ska försöka komma. Vädret verkar ju bli riktigt bra: !8 grader och halvsol. :)

:hmmmm2: Lite kartstudier blir det och jag får nog göra en roadbook att hänga på fågelpinnen. Jo så blir det, sen var det ett par högteknologiska klädnypor som ska till också för att hålla kartorna på plats. :cool:

Håkan46
2012-06-12, 10:09
Skall bli trevligt att träffas igen. Det var ju ett tag sen "Fågelskådningen i Tysslingen"
Jag har lagt tiden 12-13.00 för att 15.00 öppnar "butikerna" på platsen.
Vi som kommer får väl överenskomma om någon tur i området etc.
//Håkan

Ove
2012-06-13, 22:26
Skall bli trevligt att träffas igen. Det var ju ett tag sen "Fågelskådningen i Tysslingen"
Jag har lagt tiden 12-13.00 för att 15.00 öppnar "butikerna" på platsen.
Vi som kommer får väl överenskomma om någon tur i området etc.
//Håkan

:) Klädnyporna är monterade men jag får revidera min roadbook. Luft i framhjulet ska det fyllas på innan resan upptäckte jag idag, men det är gott om tid. Ska bli skönt att komma iväg på lite äventyr för nu har det blivit alldeles för lite kört på min kant. :rolleyes::rolleyes:

Olle Å
2012-06-15, 08:40
Skall ut med ett gäng från Hojgaraget i Hammarö, nu på lördag. Startar däifrån 10.oo
Är du med i HRC, så häng med. Du behöver naturligtvis inte vara 60+ för att hänga med.
Blir en tur med både grus ( inget bus ) och asfalt
Bland annat så skall bilkyrkogården i Båstnäs besökas. Sedan finns det lite annat och kolla på. Ett besök på Sjöänd Skans med befästningar från kriget kanske också hinns med.:):):):)

Ove
2012-06-15, 20:37
:) Rapport från dagens äventyr: :)

:rolleyes: Tänkte starta i god tid mot Fredriksberg men himlen var heltäckt av regntunga skyar så jag drog lite på det. Såg lite bättre ut efter ett tag och jag packade regnjacka och kaffepåse i boxen när jag fick bud om kaffe och tårta. Prioritering gäller i såna lägen så det blev tårta och kaffe. :rolleyes:

Sen till start = rak väg = 26;an norrut. Efter Kristinehamn kommer jag på att jag glömt kartan. Sitter och funderar på var jag skulle svänga av till Gåsborn. Har tur och finner ett ställe som har både lokalkännedom och en turistkarta att bjuda på. Sen var det inga problem att hitta rätt.

Träffar Håkan46 och en herre vid namn Alf i Fredriksberg bland alla andra hojåkare som var där för Adventure Days. Tager oss en bit till lunch och planerar dagens övningar. Blir till en tur norrut på asfalt och grus, och vi hamnar på den härliga vägstumpen Nås - Fredriksberg.

Tebax i Säfsen tittade vi runt lite och pratade med några grussprättare som verkade ha ganska kul. Fika nere vid sjön och sedan hemfärd, nu på roligare vägar.

Tack för initiativet till resan, guidningen i Dalom och trevligt sällskap! :shakehands:

Håkan46
2012-06-16, 10:39
Min Rapport
Start 10.00. Sol, klarblå himmel, 16 grader. :flute: Alf mötte upp vid Hultebo-korset Skinskatteberg.
Till Fottas i Ludvika för att kolla lite på prylar etc.
I Säfsen kl 12.04 Åkte upp till Startområdet och bekantade oss med omgivningen och tittade på alla åkare som startade resp. kom tillbaka efter körning.
Träffar Ove. Efter lunchen, en tur över Tyfors norrut, svänger in grusvägen till Lindesnäs sedan söderut mot Fredriksberg.
Jag och Alf tog sedan vägen över Gravendal- Hörken -Kopparberg-Kloten. Vägen kan rekommenderas. Åkte åt varsitt håll vid Hultebo-korset. Korsningen där väg 233 korsar 68:an.

En toppendag, perfekt väder.:):)
Tack Ove, trevligt att ses igen, hoppas på nya möten framöver.
//Håkan:):flute:

Ove
2012-06-17, 16:56
En toppendag, perfekt väder.:):)
:):flute:

:) När vi satt vid den perfekta fikaplatsen vid den spegelblanka sjön hörde vi en fågel som spelflög på andra sidan. Haver forskat och kom fram till att det var en rödbena (Tringa Totanus) som var igång med uppvaktning. :cool:

simen
2012-06-17, 19:26
:) Kom hem i dag efter en flott weekend, och 85mil kört:cool: Norges Senior mc arrangerade Landstreff I Gol Hallingdal Norge från fredag til söndag:eating::dancing: Åkte från Tanum kl 0900 på fredag vi körte hela vegen utan at vi ferdas på motorväg:) Ca 90 glada Norska seniorer och 53hojar dök upp, lengst körda kom från norra Norge med unifär300mil tur-retur. Finnes det intressa så har vi också et treff första hälgen i september i Rjukan, skicka meg en mail hvis ni vil bli med:flute:


__________
:)Simen

wbr
2012-06-18, 14:01
:)...Finnes det intressa så har vi också et treff första hälgen i september i Rjukan, skicka meg en mail hvis ni vil bli med:flute:
__________
:)Simen

Intesse finns absolut! Har tänkt att besöka platsen för tungvattenproduktionen men det har inte blivit av. Hur är det tänkt/planerat?

simen
2012-06-18, 18:01
:) 31. augusti til 2. september Har Senior mc Norge avd öst sitt årliga hösttreff på Skinnarbu högfjellshotell som liggar en bit utanför Rjukan vid Mösvatn. Info om treffet och prisar är inte i nuläget lagt ut på nettet. Men jag kommer at informera är när det blir lagt ut på våran hemmasida.

__________
:)Simen

Ove
2012-06-21, 08:47
:) Var ute och gled omkring med den nyservade lilla scootern igår. En bekant dam, nyss fyllda 80, satt på sin trappa och läste i en veckotidning i godan ro. Det såg för fridfullt ut så jag störde henne med ett erbjudande om en åktur. Klart att hon följde med! På med jacka och hjälm och lilla hunden in i huset och så bar det iväg.

Jag kände att hon inte var riktigt komfortabel bakpå. Hon hade nog aldrig åkt på en så liten hoj tidigare. Jag lovade att nästa gång blir det större maskin - dom är noga damerna. :rolleyes:

Kan för min del bara hålla med för guppen på vägarna känns väldigt väl på den lille lätte hojen. Men det blev ändå en runda på ca. 5 - 6 mil. :cool:

LowTech
2012-06-21, 09:29
:) Var ute och gled omkring med den nyservade lilla scootern igår. En bekant dam, nyss fyllda 80, satt på sin trappa och läste i en veckotidning i godan ro. :
Man ska var försiktig med damerna..
Alla är inte så pålitliga och man vet aldrig vad som gäller för tillfället ..
För några år sedan drog jag igång en Vespa (äkta Piaggio från 1960) som inte rullat sen sådär 1970.
Hällde en skvätt soppa i tanken (rengöring, vaddå?) och då kicken blivit rund (standardfel) var det springststart som var enda valet för start.
Först varvet runt kvarteret, inget resultat men i början på nästa!
Puttrade igång så fint så - men tyvärr - det luktade utav bara f-n! Snällt uttryckt.
Nära 30år gammal 2-t-olja har, ska vi kalla det en mycket distinkt "doft" :rolleyes: något som absolut inte uppskattades av damen tre hus från mitt hyrda garage...
Kom utrusades mot grinden och mig och så fick jag en rejäl utskällning, alla gillar inte 2t-aromen...
Och nej, hon ville inte åka med trots att jag frågade...:D

Ove
2012-06-21, 12:01
Man ska var försiktig med damerna..
Alla är inte så pålitliga och man vet aldrig vad som gäller för tillfället ..
För några år sedan drog jag igång en Vespa (äkta Piaggio från 1960) som inte rullat sen sådär 1970.
Hällde en skvätt soppa i tanken (rengöring, vaddå?) och då kicken blivit rund (standardfel) var det springststart som var enda valet för start.
Först varvet runt kvarteret, inget resultat men i början på nästa!
Puttrade igång så fint så - men tyvärr - det luktade utav bara f-n! Snällt uttryckt.
Nära 30år gammal 2-t-olja har, ska vi kalla det en mycket distinkt "doft" :rolleyes: något som absolut inte uppskattades av damen tre hus från mitt hyrda garage...
Kom utrusades mot grinden och mig och så fick jag en rejäl utskällning, alla gillar inte 2t-aromen...
Och nej, hon ville inte åka med trots att jag frågade...:D

:rolleyes: Misslyckat ragg! Prova med någon som inte är så kinkig. Ett bra argument är ju att om hon hoppar upp på bönpallen så kan hon komma bort från stanken. :D

Ove
2012-06-25, 12:41
:mad: Dags att betala räkningen för att man hade roligt i midsommar! De Värmländska potthålen knäckte en framfälg så det är bara att byta. Hur luften kunde vara kvar ända hem och till verkstan är en gåta för kanten var nedvikt så det var bara gudskelov som tätade.

Idag regn och blåst. Passar rätt bra för brödet tryter i frysen och jag vill inte baka när det är uteväder. Kommer nog att bli en brasa i kakelugnen framåt eftermiddagen. ;)

Olle Å
2012-06-25, 17:36
:mad: Dags att betala räkningen för att man hade roligt i midsommar! De Värmländska potthålen knäckte en framfälg så det är bara att byta. Hur luften kunde vara kvar ända hem och till verkstan är en gåta för kanten var nedvikt så det var bara gudskelov som tätade.

Idag regn och blåst. Passar rätt bra för brödet tryter i frysen och jag vill inte baka när det är uteväder. Kommer nog att bli en brasa i kakelugnen framåt eftermiddagen. ;)

Jag grunnar på om du körde bil??
Var ute på en kalastur igår på ca 20 mil. hade tur att det regnade en stund, så lösgruset låg stilla och inte dammade. Har ett ganska värdelöst framdäck som inte passar till ett Anakee bakdäck.
Skall nog köpa ett Biltema crossframdäck för några hundringar.
Köpte ett par stövlar från Handelsboden i våras. Funkar även i regn, men värdelösa om man vill stå upp och köra när det är mycket lösgrus, för de är för mjuka under hålfoten. Kanske ett par customplattor i stället. Använder hädanefter endurostövlarna om det blir grusåka av.
Annars så verkar det som om mcförarna har varit väl förskonade från allvarliga olyckor i helgen.
:cheers::):cheers:

räven
2012-06-25, 19:38
Jaha, utvandrarträffen avklarad i helgen. Vädret va skapligt, men passade på att ösregna mitt under utflykten. Dagens regnskur blev 50 mm över Målilla, inga dammiga grusvägar där inte.

Ove
2012-06-25, 20:35
Jag grunnar på om du körde bil??


:o Jo det blev lilla bilen. Enda möjligheten för skjussehojen står fortfarande obesiktigad. :o

Tur förresten för hade jag stukat fälg på hojen hade jag blivit ledsen men på en bil spelar det inte så stor roll - finns massor av fälg på skroten.

Olle Å
2012-06-27, 11:11
Märkte att då jag var i Norge med en ganska väl lastad hoj, att jag behövde en bättre handbroms.
Jag har tyvärr inte full styrka i högerhanden efter en tidigare skada, så något bör göras. Visst kan man byta framgaffeln och få dubbla skivor, men det kostar ju skjortan eftersom det innefattar byte av hjul också, plus dubbla ok.:mad:
Har beställt en större bromsskiva och skall göra en adapter och flytta ut bromsoket. Ökar diametern från ca 280 till 360 mm, viket gör att mycket mindre kraft behövs.
Vad sägs om priset 300:- för en ny bromsskiva????
Vill någon ha adressen?:):):)

Ove
2012-06-28, 08:53
Märkte att då jag var i Norge med en ganska väl lastad hoj, att jag behövde en bättre handbroms.
Jag har tyvärr inte full styrka i högerhanden efter en tidigare skada, så något bör göras. Visst kan man byta framgaffeln och få dubbla skivor, men det kostar ju skjortan eftersom det innefattar byte av hjul också, plus dubbla ok.:mad:
Har beställt en större bromsskiva och skall göra en adapter och flytta ut bromsoket. Ökar diametern från ca 280 till 360 mm, viket gör att mycket mindre kraft behövs.
Vad sägs om priset 300:- för en ny bromsskiva????
Vill någon ha adressen?:):):)

:) Blir säkert en stor förbättring. Man får väl se till att hålla avstånd om man kommer bakom. :D

räven
2012-06-28, 09:37
Bromsar kan man inte få för mycket av bland bildrullar utan blinkers, vilt å skogsmaskiner. Detta va senaste veckans erfarenheter

namn
2012-06-28, 11:26
Pm a gärna adressen... behöver nya skivor fram på min cykel. jävla biltema bromsbelägg :-(

Olle Å
2012-06-28, 19:26
Pm a gärna adressen... behöver nya skivor fram på min cykel. jävla biltema bromsbelägg :-(

Skicka ett mail till thomas@thojo.se
så kan han nog hjälpa dig.:):):):)

Ove
2012-06-28, 20:47
:mad: HELVETE! :banghead: Jag är hojlös! Båda står hos hojdoktorn. Tur att hustruns lilla scooter finns så att jag kan veva runt med den när lusten faller på. :rolleyes:

räven
2012-06-28, 21:43
:mad: HELVETE! :banghead: Jag är hojlös! Båda står hos hojdoktorn. Tur att hustruns lilla scooter finns så att jag kan veva runt med den när lusten faller på. :rolleyes:

Ojdå, dålig planering eller ?

Ove
2012-06-28, 22:49
Ojdå, dålig planering eller ?

:o I fallet Greta - Ja.

:mad: När det gäller Sigrid vanlig service + att jag ställde en fråga om styrlagret som jag funderat på tidigare, minst ett år, men av flera kunniga fått besked om att det var OK - det var inte OK så det ska i ett nytt. Kunde jag lika gärna fixat under lågsäsong. :rolleyes:

räven
2012-06-29, 10:02
I går kväll va det dax igen. Jag i ca 80 km/tim, fjolårskalven (älg) ca 20 km/tim korsade varandras vägbanor. Tackar tyska ing. ni gör ett bra jobb

Ove
2012-06-29, 14:29
I går kväll va det dax igen. Jag i ca 80 km/tim, fjolårskalven (älg) ca 20 km/tim korsade varandras vägbanor. Tackar tyska ing. ni gör ett bra jobb

:eek: Huvva!

Älg verkar det vara ganska lugnt med på mina trakter men vildsvinen breder ut sig som löss i skogspälsen. Inga gosegrisar heller för en del är tydligen rätt stora. Inte kul när dom börja komma på vägarna.

Ove
2012-06-29, 14:39
:mad: Fan också! Nu är jag utan bil också. :( Lilla Skodan som gjort sin tjänst med UtmärktBerömGodkänt i flera år har sagt upp sig. Värmlandsäventyret satta tydligen större spår än jag kunde ana.

Körde helt lugnt på jämner väg i ett samhälle när det plötsligt sa KNORRK i bak på vänster sida? Hustrun och jag tittar på varandra och undrar. Inget ovanligt som det verkar till vi kom en km till då sade det KNORRK igen och vi hade fjädring som en gokart.

Ut och tittar - på en Skoda lowrider, åtminstone i bakändan. Så småningom till verkstad och får lite idé om kostnaderna som närmar sig det pris som jag en gång gav för den = ingen idé alltså. :(

:) Nåja! Vi har ju fortfarande den lilla scootern! ;)

mirrisen
2012-06-29, 14:45
:mad: Fan också! Nu är jag utan bil också. :( Lilla Skodan som gjort sin tjänst med UtmärktBerömGodkänt i flera år har sagt upp sig. Värmlandsäventyret satta tydligen större spår än jag kunde ana.

Körde helt lugnt på jämner väg i ett samhälle när det plötsligt sa KNORRK i bak på vänster sida? Hustrun och jag tittar på varandra och undrar. Inget ovanligt som det verkar till vi kom en km till då sade det KNORRK igen och vi hade fjädring som en gokart.

Ut och tittar - på en Skoda lowrider, åtminstone i bakändan. Så småningom till verkstad och får lite idé om kostnaderna som närmar sig det pris som jag en gång gav för den = ingen idé alltså. :(

:) Nåja! Vi har ju fortfarande den lilla scootern! ;)

Tänk att det slår inte fel: börjar det jävlas så fortsätter det! :(
Beklagar eländet!

Ove
2012-06-30, 15:40
Tänk att det slår inte fel: börjar det jävlas så fortsätter det! :(
Beklagar eländet!

:rolleyes::rolleyes: Äschdå. Är man slutanvändare så är man. Bilen pajade på förmiddagen och innan natten stod en annan på gården. En Honda HRV den här gången. Bilar är inget problem - finns i mängder. ;)

Håkan46
2012-06-30, 20:35
Typiskt. När jag /vi hade två bilar och den ena krånglade så hände det ofta att den andra också krånglade, när den verkligen behövdes Nästan magiskt det där.

Honda HRV har jag ett gott öga till, har intresserat mig för några exemplar av modellen, skall bli intressant att höra dina åsikter om den Ove.

//Håkan

Ove
2012-06-30, 21:00
Typiskt. När jag /vi hade två bilar och den ena krånglade så hände det ofta att den andra också krånglade, när den verkligen behövdes Nästan magiskt det där.

Honda HRV har jag ett gott öga till, har intresserat mig för några exemplar av modellen, skall bli intressant att höra dina åsikter om den Ove.

//Håkan

:hmmmm2: För tidigt för tyckande utöver första intryck... men, den är lite stor. Inte tillnärmelsevis så klumpig som de flesta stadsjeeparna men ändå en bit att finna väg för om man ska dra älg eller nåt sånt. En Jimny eller Samuraj år ju mycket bättre vid sidan av vägen. Det finns ju inte ens lågväxel så man får väl acceptera att den inte klarar allt. Det går väl inte så bra att köra trial med en landsvägshoj heller. :rolleyes: Annars verkar den rätt trevlig. :)

Får återkomma med betyg senare. ;)

Ove
2012-07-02, 21:41
:adore: Äntligen är jag en nästan hel människa igen. Bil finns igen sen några dagar, där hann ingen abstinens uppstå. Greta är tebax och besiktigad och med nytt batteri och servad och körklar. Det kändes skönt att dra järnet genom växlarna och efterlämna en ljudmatta på bortemot 85 dB bakom mig när jag i förbifarten drog om några bilar. :D

I morgon kommer Sigrid(:love:) att vara klar med ny tuta, nya styrlager och kroppsvätskor utbytta. Då kommer jag nog att ha lite svårt att ta kortaste vägen hem. :rolleyes:

Ove
2012-07-03, 17:37
:mad: :mad: Nu har det gått troll i maskineriet. Hämtade Sigrid från service och allt var bra men jag tog en liten avstickare och tutade på en kompis efter 2-3 km. Stänger av och pratar en stund och när jag sen försöker starta - inte en tändning? Jag satt väl i och försig med handen på gasen och kanske snurrade lite på rullen men det kan väl inte sura ner motorn? I vilket fall så startade den inte och det luktar bensin.

Jag fick låna hans scooter för att komma hem. Har barnbarnet på besök så jag ville inte vara borta för länge.

I morgon ska jag göra ett nytt försök, sen blir det verkstad om det inte fungerar. Just nu är hojarna billiga. :evil: :thumpdown:

Olle Å
2012-07-03, 19:05
Kanske det är så enkelt som att du tryckt in dödarknappen?????:):):):):)
Själv använder jag aldrig knappen. :):):)

Ove
2012-07-03, 22:36
Kanske det är så enkelt som att du tryckt in dödarknappen?????:):):):):)
Själv använder jag aldrig knappen. :):):)

Nejdå, noggrannt kollat och om den är intryckt går inte ens startmotorn. Med största säkerhet sur. Tändstiftet sitter så bra till att man måste ta bort tanken för att komma åt det! Bara att vänta tills det dunstat på normalt sätt och funkar inte det så blir det tebax till verkstad. :mad:

Olle Å
2012-07-04, 22:18
Tog en sväng ut på småvägarna i kväll. Kul att bara titta runt på alla fina gamla hus som sommargästerna försöker bevara. En del tar på sig stora renoveringsobjekt medan andra bara målar lite. Lantbrukarna sliter med att få ihop foder till både kor och hästar långt fram på kvällarna nu. De är ju ett segt släkte som ju tyvärr ibland hånas av diverse soffpotatisar, som tycker mjölk är för dyrt och ger sina barn läsk i stället:mad:
I vilket fall som helst, så är en lugn och stilla kvällstur en fin åkupplevelse.
Tur att jag tog det ovanligt försiktigt, för i en skarp kurva hade en bil kört utanför asfalten och dragit upp en massa grus på den och likaså på ett annat ställe lite längre fram. Hoppas bara det inte kommer någon på en sporthoj där eftersom asfalten är inbjudande nylagd.:):):hello::hello:

Ove
2012-07-05, 09:06
:banana: Problemet är löst! Jag fick ställa ner hojen hos en kamrat och låna hans scooter hem häromdagen för att Sigrid bara vägrade tända och verkstan som jag var på väg ifrån hade hunnit stänga. Var tillbaka på morgonen och försökte igen med noll resultat. Ringer och blir hämtad till verkstad igen och där börjar letandet. Tändning fungerar och gnistan är jättefin. Bränsle kommer till som det ska. Provar med startgas utan utan en nysning????? :bawling:

Till slut efter ett par timmars letande hittar han en pillemojick på toppens vanstra sida med en slak vajer? Tydligen en automatisk dekompressionsgrej som kärvat i ytterläge. Lite gymnastik och olja så rör den sig lättare och problemet är borta. :rolleyes:

Den veckan som varit med alla motorfordonsstrul har kostat en hel del pengar och tålamod. Lugnt liv som pensionär? Sluta drömma. :p :rolleyes:

Håkan46
2012-07-05, 14:14
Hej Ove
Jag och Alf gjorde en toppen tur igår. Vad säger du om denna?
Kolsva -Lindesberg-Tre sjöars väg till Nora-Gyttorp-Karskoga-Degerfors via Knutsbol-Svartå-Laxå-Askersund, och den bästa sträckan Askersund - Vretstorp - Fjugesta, vilken toppenväg. Vidare mot Garphyttan-Lindesberg där vi tog åt varsitt håll. 45 mil i bra väder kan det bli bättre...
Jag förmodar att du känner till dom flesta av dessa här vägarna.
//Håkan

Ove
2012-07-05, 17:13
Hej Ove
Jag och Alf gjorde en toppen tur igår. Vad säger du om denna?
Kolsva -Lindesberg-Tre sjöars väg till Nora-Gyttorp-Karskoga-Degerfors via Knutsbol-Svartå-Laxå-Askersund, och den bästa sträckan Askersund - Vretstorp - Fjugesta, vilken toppenväg. Vidare mot Garphyttan-Lindesberg där vi tog åt varsitt håll. 45 mil i bra väder kan det bli bättre...
Jag förmodar att du känner till dom flesta av dessa här vägarna.
//Håkan

:) Mmm? Gyttorp o.s.v. till Garphyttan har jag bekantat mig med, men inte allt på två hjul dessvärre. Bör åtgärdas, för vad jag kommer ihåg var vägarna mycket åkbara. :D

45 mil? Det var väl ungefär vad jag fick ihop på Säfsenturen. :cool:

Ove
2012-07-05, 21:12
:adore: Just bakom min rygg ligger ett underverk. Pst, tystnad, hon sover och jag är ensam barnvakt för första gången på bortemot 30 år. Det är mitt lilla barnbarn, 1.5 år. :love:

:p Jag var skitnervös för allt nytt trots att jag känner henne ganska bra men jag har aldrig varit ensam med henne. Inga problem - vi var ute och upptäckte världen tills det blev läggdags, fixa välling i nappflaska, ny blöja och pyjamas, mata, lägga och säga godnatt. Hon bara bökade omkring lite i sängen och somnade. :love:

Fantastiskt hur en så liten unge kan få en gammal cynisk surgubbe till att bli ett fjolligt mähä som lyder minsta vink. Men det är klart - hon är en bonus som jag egentligen inte räknade med att få uppleva. Snacka om detta i ett hojforum? Varför inte, livet är ju inte bara att gasa. :cool:

Olle Å
2012-07-06, 08:23
Visst Ove. De små måste ju omhuldras emedan de kanske blir arvtagare till våra hojar.:):):)
Omväxlande hojväder på gång. Kanske man skulle ta en tur uppåt Bergslagen när höet är intaget.:)

Ove
2012-07-07, 14:09
Visst Ove. De små måste ju omhuldras emedan de kanske blir arvtagare till våra hojar.:):):)
Omväxlande hojväder på gång. Kanske man skulle ta en tur uppåt Bergslagen när höet är intaget.:)

:) Hoppas att hon slipper min gamla harka. Hon kan få någon senare modell istället. :D

:hmmmm2: Kanske vi skulle höra med Håkan46 och Alf om dom har lust att guida runt en liten sväng, när höet är intaget? ;)

Ove
2012-07-08, 22:21
:) Det har varit en bra helg för mig. Regnigt och jävvvligt mesta av tiden så någon körning har det inte blivit för mig och, som det verkat på byn, inte heller för så många andra.

Nåja det finns andra glädjeämnen som jag redan nämnt. Nu har hon åkt hem med föräldrarna och lämnat efter sig en ganska trött farfar. :rolleyes: (får väl börja träna! :p) Vilat
ut i trädgården och solnedgången med en whiskey och solnedgångar kan man bli lite yr av känner jag nu. ;)

Funderar lite på varåt framhjulet ska peka nästa gång. Glass i Söderköping kanske kan vara något men det kan kollidera med Packmopedsturnén i Rudskoga. En årlig grej anordnad av Göran Samuelsson och Sveriges bästa artister brukar vara med. Sista rundan som går sen har han bestämt sig för att sluta, :( Får alltså inte missas.

Funderar på vad alla håller på med för det är tyst på många håll? :hmmmm2:

Olle Å
2012-07-09, 09:24
Körde en fin sväng upp mot Sunne i går. Mellan fartkamerorna körde folk som skållade råttor.
Volvo och BMW verkar vara de värsta. Verkar som om man är ett hinder på vägen om man för en gångs skull kör lagligt.
I dag njuter jag av ljudet av en höfläkt och en grävmaskin som snyggar till lite grann här hemma.:):)

Ove
2012-07-10, 10:06
Körde en fin sväng upp mot Sunne i går. Mellan fartkamerorna körde folk som skållade råttor.
Volvo och BMW verkar vara de värsta. Verkar som om man är ett hinder på vägen om man för en gångs skull kör lagligt.
I dag njuter jag av ljudet av en höfläkt och en grävmaskin som snyggar till lite grann här hemma.:):)

:confused: Verkar för min del lite hopplöst att få tilll en njutbar tur. Blir mest lite småsväng mellan skurarna. Jag njuter alltså inte i vått tillstånd. :p

Som, vad jag förstår, på de flesta ställena i landet så är det ett jädra pissväder och jag ser inte mycke hoj inte så jag är nog inte ensam om att ha parkerat i väntan på bättre tider. :rolleyes:

:rolleyes: Vekt? Javisst, men är man söt så tål man inte regn. :p:p

simen
2012-07-10, 11:52
:)Hej på er. Jag Lurade på for en stund sedan om intresset för at va med på Senior mc Norge avd öst, sitt höstträff. Innbjudan ligger nu på våran hemmasida:cool: kolla också hotellets sidor. Skinnarbu Höyfjellshotell. Träffet äger rum från 31. aug til 2. sept, Pris pr person från fredag til söndag är, 1450,- för dubbelrum, kr 300.- i tilegg för enkelrum.Och da inngår.

Fredag 31augusti... Middag-Buffe serveras från kl1900-2100
Lördag 1 september....Frokost.........kl0800-1030
Lunch...........kl1300-1430
Middag.........Kl1900

Söndag 2 september Brunch.........kl0900-1300
Påmeldning skjer direkt til hotellet.Tlf 0047 35095600 eller ni kan skicka mail för bookning.
Skinnarbu liggar på 1000m.o.h. Mitt i mellan Rjukan och Rauland i Telemark.
Jag för min del kommar at ta första färjan på fredag från Strömstad kl 1000 til Sandefjord, från Sandefjord blir det at köra en liten bit på E18 för man svängar av på lite mindra och mycket mera roliga hojvägar:D. Är nån intereserat at fölga med?? skicka meg en mail: ketilsim@hotmail.com Sku va roligt om nån kunne bli med:shakehands:

Olle Å
2012-07-11, 08:40
Jag funderar på detta. Hör av mig senare.
Detta är ju ett fint tillfälle att se lite av den Norska fjällvärlden.:hello::hello::hello:

kitsapgrl
2012-07-13, 05:31
Den här filmen jag just hittade passar perfekt i den här tråden..:)

http://youtu.be/K_T41kJm-PE

Olle Å
2012-07-13, 08:44
Tack för den. Fick en del nostalgiska vibbar.:):):):)

räven
2012-07-13, 09:27
Hmm, denna sommar är jobbig, planer får flyttas eller uteslutas på grund av vädret. Började med tranresan å tycks hålla i sig. Körde hem i går i ett jäkla åskregn.

Olle Å
2012-07-13, 10:04
Hmm, denna sommar är jobbig, planer får flyttas eller uteslutas på grund av vädret. Började med tranresan å tycks hålla i sig. Körde hem i går i ett jäkla åskregn.

Olika är ju ödets nycker. Jag lade ju min tranresa lite tidigare och hade ett fint väder. Likaså var turen till Lofoten en fin resa med endast lite regn.:):):)

räven
2012-07-13, 11:55
En semestertripp vill man starta med högtrycksbetonat väder, om man får välja. Att ligga på fjället i 20km å kolla sidomarkeringen, då kan jag vara hemma.

Ove
2012-07-13, 12:13
Den här filmen jag just hittade passar perfekt i den här tråden..:)

http://youtu.be/K_T41kJm-PE

:) Goa gubbar! Inte hysteriskt rädda att lägga hojarna heller, bara upp och köra vidare. :D

Ove
2012-07-14, 17:58
:birthday:

Just idag fyller vår hängaruntare KOSTCHEFEN 60 år! Vill härmed utbringa ett minst fyrfaldigt GRATTIS!

:flute: Ska knalla över med någon liten present så kanske jag kan få lite kalasmat som jag inte får hemma ... ;) :D

Ove
2012-07-15, 08:33
:cool: Tog mig ett par rundor igår efter ett ovanligt långt regnuppehåll, men före festen, och det var skönt att lufta sig ett tag. Bara körde utan mål men det blev ändå ett fikauppehåll på resan. :)

Jag fick användning för nya tutan också. Bildrulle typ b)= manlig ca.30 år utan vare sig keps eller hatt, kom utkörandes utan att se sig för men jag kunde väcka honom innan han kom helt ut i vägen. Under min undanmanöver hann jag se två fågelholkar glo på mig genom vindrutan när jag passerade förbi nosen på dom. Tutan fungerar bra alltså. :rock:

Ove
2012-07-16, 18:43
:) Det blev lite mera körning i helgen. Kändes bra. men mest har det blivit prata motorcyklar med folk man träffar på i olika sammanhang, oftast såna som får syn på min som står ute vid knuten. Jag har passat på att nämna Hojen ett antal gånger och vi får väl se om det blir några nya som hänger på. ;)

För tillfället blir det många mil i bil med transporter som inte kan göras på annat sätt. Får nog ta upp tanken på sidovagn igen..... :rolleyes:

räven
2012-07-16, 20:34
I småland kryssar man fram där himlen är ljusast. I går hamnade vi i blekinge. Metrologen lovar ingen bättring närmaste dagarna. Står å stampar å vill iväg på semestertur. Men nog är det trevligare om vädret är bättre, avaktar lite.

Ove
2012-07-16, 20:52
I småland kryssar man fram där himlen är ljusast. I går hamnade vi i blekinge. Metrologen lovar ingen bättring närmaste dagarna. Står å stampar å vill iväg på semestertur. Men nog är det trevligare om vädret är bättre, avaktar lite.

:p Idag har det väl varit lite vanskligt att veta vart solfläckarna skulle ta vägen, iallafall om det blåst som hos mig. Men jag kan stila med klar himmel även om jag inte kommit ut på 2-hjuling. :rolleyes:

Olle Å
2012-07-17, 08:35
Vädret har väl varit lite hit och det, så några småturer har det ju blivit. För tillfället tar jag det lite lugnt efter att med hjälp av en spade knäckt till i ryggen i ett lerdike.:mad::mad:

Ove
2012-07-17, 09:20
Vädret har väl varit lite hit och det, så några småturer har det ju blivit. För tillfället tar jag det lite lugnt efter att med hjälp av en spade knäckt till i ryggen i ett lerdike.:mad::mad:

:eek: Ajsomfan!! Men använda spade för att knäcka till ryggen låter brutalt? Finns väl maskiner för sånt? Men krya på dig så du kommer på hjulen igen. :nurse:

räven
2012-07-17, 10:07
Olle, Ove har rätt, när det gäller grävning är hydralolja överlägsen ryggmärg

Olle Å
2012-07-17, 14:04
Visst har ni rätt. Men den sista lilla justeringen måste man ju göra för hand i alla fall. Och halvblöt lera har en märklig förmåga att klibba fast i allting. Skall i allafall försöka göra en tur idag. Om inte annat så för att få ryggen lite mjukare. Det är fin gymnastik att köra på krokig grusväg.:):):):)

Olle Å
2012-07-17, 21:09
Tog en fin tur i eftermiddags. En runda bort mot Bengtsfors och Sillerud. Mestadels asfalt idag. Strålande sol. ca 20 grader. Torra vägar. Inget kul att köra grus då. Fick en liten regnskur 5 minuter innan jag var hemma igen. Lagom för att tvätta av dammet.:):):):)

räven
2012-07-17, 23:02
Tog oxå en liten sväng, både grus å asfalt. Litet stopp i Emmaboda systembolag oxå

Ove
2012-07-20, 06:59
:mad: Det har gått troll i vädret! Så gott som varje dag kommer det en ordentlig skur. Det kan vara soligt och fint och jag börjar satsa på att dra en runda och vad händer? Jo molnen tätnar och sen pissar regnet ner igen. :mad:

:mad: Jädra sommar - längtar till hösten...... :rolleyes:

Olle Å
2012-07-20, 08:16
:mad: Det har gått troll i vädret! Så gott som varje dag kommer det en ordentlig skur. Det kan vara soligt och fint och jag börjar satsa på att dra en runda och vad händer? Jo molnen tätnar och sen pissar regnet ner igen. :mad:

:mad: Jädra sommar - längtar till hösten...... :rolleyes:

Sluta klaga!! Du får väl göra som de som bor i Ekshärad.:):):):)

räven
2012-07-20, 09:54
Ser ut att bli bättre nästa vecka. Ska försöka komma mig iväg norrut då. Bäst att packa ner mygghatten har jag hört.

Ove
2012-07-20, 16:12
Sluta klaga!! Du får väl göra som de som bor i Ekshärad.:):)

:confused: Vad gör dom där? :hmmmm2:


Ser ut att bli bättre nästa vecka. Ska försöka komma mig iväg norrut då. Bäst att packa ner mygghatten har jag hört.

Varthän undrar jag då? Kommer du förbi så hojta till så står kaffepannan på. :hello:

Morronsur (:mad:) och tvär gick jag ut och kom mig iväg. Det blev snart roligare och jag hamnade i Tiveden.

Eftersom jag ändå var nära tog jag med en grankvist och körde upp till Lerbäcks kyrka och besökte GeCe;s grav. Lade kvisten på stenen och satt en stund och tänkte på roliga minnen.

Ner till Askersund igen och tog en glass och en kaffe i hamnen. Pratade med en annan gubbe som satt där och han hade haft en Triumph Scrambler på 50-talet. Aldrig svårt att träffa folk när man kommer med motorcykel.

Hem för att fixa lunch till hemmavarande damer. Körde en bit längs Vättern innan jag tog av genom Tiveden. Naturligtvis kom jag in i en regnskur, men den var kortvarig och jag var snart torr igen. Ett par mil jättefin grusväg fick jag till också, allt för att skita ner hojen. :rolleyes:

Hemma igen efter totalt 23 mils morrontur hade damerna blivit hungriga och varit och handlat räkmackor så jag slapp köket den gången. :p

:confused: Kändes bra där ute - jag tar en tur till! :hello:

räven
2012-07-20, 16:57
Härligt Ove, denna gång blir det väl Dalsland. Känner mig nästan hemma där (svängar å sånt) goa vägar. Sen blir det väl norska sidan norr ut (om jag inte blir hemregnad). Har jämtland som önskemål för utforskning

Håkan46
2012-07-20, 18:00
Hej
Använde dagen för en tur till Uppsala. Hade ett privat ärende dit.
Småvägar både dit och hem. 30 mil blev det totalt, endast en ordentlig regnskur, i övrigt hyfsat väder.
Då jag ändå var i Uppsala passade jag på att, på Lelles, prova Honda NC 700 XD, den med dubbelkopplingslådan, den s.k. offroaden.
Det var minsann en annorlunda upplevelse. Måste tänka efter och försöka smälta intrycken innan jag förmedlar mina åsikter om modellen ifråga. Jag kan dock säga att den kändes liten och smidig.
Dom ser helst att man provkör bara i 15-20 minuter. Jag hade behövt 2 timmar för att komma ut på riktiga vägar och verkligen prova.
//Håkan

simen
2012-07-20, 19:43
:)Hej

Varit en sväng til Trollhättan i dag:cool: Åkte bara småvägar E6an få va i fred för min del när man åker hoj;) Och när man är hos bike så har det lätt för at nått smått och gott blir handlat. I dag ble innhandlat en Bike hoodie så nu ser jag nestan ut som en fjortis bakifrån iallafall:p De ble ca 30 mil på hojen och det få man vel va nöyd med. Bara en liten regnskur då jag kom til Thn!!


__________
:)Simen

Ove
2012-07-21, 13:55
:hmmmm2: Hade tänkt ta en tur med passagerare idag och då är hon inte hemma? Det är den 80-åriga spättan som är allra roligast att ha på pallen som jag sökte. Hon hänger ut så gott i svängarna och lutar det för lite puffar hon på för mera gas. Det enda jag behöver göra är att gasa och bromsa för resten sköts från baksits. Skitkul! :D

:) Får se hur det ser ut i morgon. :cool:

Ove
2012-07-22, 09:01
:) Bäst att skynda sig ut för sen kommer det nog mera regn. Lågtrycksparaden fortsätter men just nu skiner solen. :)

Vart?? Sydost kanske? Finns ju några krokar öster om Skövde som är farbara. Får kolla. (kanske jag skulle ta med en karta?) ;)

Ove
2012-07-22, 18:01
:D Jo,det blev sydost med kartan ordentligt monterad med tre klädnypor på fågelpinnen, ibland är jag en ordentlig gubbe. :rolleyes:

Stack iväg mot Tibro men kom inte ända fram p.g.a. att det gick in en väg år höger mot Värsås, Djursätra och vidare. Så hittade jag Vreten som jag tittat förgäves efter i kartorna. Första paus i Kungslena sen blev det grus mot Stenstorp där Sigrid var akut tanknödig. över till Broddetorp och Sveas fik där jag var enda gäst, sen hemåt. :cool:

Lite förvånad är jag över hur lite trafik jag råkade på ute på vägarna och motorcyklarna lyste nästan helt med sin frånvaro tills mitt på dagen sen blev det lite mera vinka. 20-25 mil friskluft i nosen gör gott. :cool:

Olle Å
2012-07-22, 21:58
Tog en liten runda neråt Håverud på eftermiddagen. Förvånandsvärt få mc, men en hel del bilar på Brudfjällsvägen, tyvärr. Den vägen borde vara stängd för bilar.
Färden började i fint solsken och övergick i ett jäkla blåsväder, men faktiskt inget regn idag.:):):)

Ove
2012-07-23, 09:21
Färden började i fint solsken och övergick i ett jäkla blåsväder, men faktiskt inget regn idag.:):):)

Samma var det hos mig igår, blåsten kom under dagen. Nu blåst + regn? :mad: