handdator

Visa fullständig version : Vibrationer eller inte vibrationer?



Mc-Bosse
2009-09-03, 08:51
Hej!

Dessa en och två-stånkare måste väl vibrera en del? Jag har aldrig kört en dylik. Ja även min fyr-stånkare vibrerar ju lite men den är ju 28 år gammal... Jag läser aldrig om någon motorcyklist som föredrar en vibrationsfri mc. De finns nog men gör inte mycket väsen av sig. Har läst på Kawasakis sida, tror jag att det var, att en av deras nya mc har en motor som normalt har en balansaxel för mindre vibrationer men de har vid tillverkningen valt att inte montera denna för att få "den rätta känslan".

Vibrationer är väl inget kul i längden eller? Bäst hade varit om motorn hade varit som i min gamla SAAB 9000, vibrationsfri med balansaxlar.

Linnex
2009-09-03, 09:06
Min Kawasaki har en rad 4:a. Min Deauville en V2:a.
Kawasakin går jämnt som en bilmotor över hela registret medan Deauvillen vibrerar en del när man drar på eller går upp i varv. Det skiljer sig även 18 hästar till Kawasakins fördel.
Helst skulle jag vilja ha Kawasakins motor i Deauvillen. Men man kan ju inte få allt men jag vill helst ha en vibrationsfri motor.

Jag kommer gråta en skvätt när jag säljer Kawasakin. Jag har trivts bra med den under hela min utbildning.

on2wheel
2009-09-03, 09:40
Hej Bosse!
För ca12-13 år sedan byggde Yamaha en 1300 GTS, en turing hoj med navstyrning, ABS och lite annat lull lull, drömhojen som aldrig slog, den är fortfarande helt fantastisk att köra och så, men saknar helt vibrationer, har helt perfekt vähållning, bromsarna är ljuvliga osv osv inget övrigt lämnas åt oss som "ryttare" Kanske kan begreppen "förbra, för säker osv" vara på sin plats här.

Vi, här hemma lät våra ögon frestas av en BMW R1200RT för något år sedan, vi provkörde på Barkarby en vår dag, slangade hela flygrakan med Damen bakpå, inte för att det var planerat med det blev så och hojen var helt fantastisk in och ut ur böjarna, bromsarna magnifika och våra ögon formligen älskade "formerna", förra våren hittade vi ett ex i vår prisklass och slog till, väl hemma så blev hojen stående, klart vi körde en del men den blev helt klart stående mer en andra hojar vi haft.
För oss var den nog för bra, bensinmätaren funkade till 100%, ner på dl faktiskt, vi behövde aldrig meka med den osv en almänt tråkig hoj med andra ord, trotts att den hade sina "boxer" vibrationer.

Vi lärde oss en hel del av det köpet, för den passade inte oss i vår familj, men våra ögon älskar fortfarande BMW R1200RT, GTS´en, Yamman passade väldigt få, så dröm hojen blev bara just en dröm hoj, den slog aldrig och den är inte ensam om det fenomenet, automat på hoj är ett annat ex. osv osv i det oändliga antagligen.

Vi vill tydligen växla, ha vibrationer, meka, ja ha hela den där biten, för kanske är det just det, som är att vara "knutte och böna eller knutta och böne", det vrekar som vi inte vet riktigt förän vi har provat ett tag.

Ha det 2o)

Mc-Bosse
2009-09-03, 09:56
Kan förstå detta men som nybliven mc-ägare med likaså nytaget A-kort sen 3 mån tillbaka utan att ha suttit på eller varit i närheten av en mc innan fyllda 45 år så har jag svårt för att förlika mig med denna konservatism som finns i bikervärlden. Konservatismen finns men jag är inte alls med på banan så att säga...

Din BMW R1200RT hade varit perfekt för mig. Bara köra, allt tekniskt fungerar till 110% på tyskt manér och den bara rullar på utan bekymmer. Faktum är att inspektören på uppkörningen körde en BMW R1200RT och jag tyckte den var tuff och fräck!

Mitt köp av den mc jag har berodde på att den verkade bra att övningsköra med, var i bra skick, hade 4 cyl (som även jag kunde förstå ger jämnare gång än 2 cyl) och var för mig i rätt prisklass. När jag var på min första kortege för ett tag sedan så startade hon som stod bredvid mig sin Harley Davidson innan vi skulle iväg . Jag bara tittade storögt på mc:n som stånkade, vibrerade och förde ett jädra liv via avgassystemet. Och startade min i sammanhanget silkesmjuka 4 cylindriga mc och njöt i fulla drag! Men alla blir saliga på sitt sätt... eller vad säger du med HD:n om du läser detta? ;)

Ove
2009-09-03, 10:48
;D Vibrationer! Jag brukar kalla det för att jag känner motorns puls när jag kör DR;en, 650 1-stånka. Vid för lågt varvtal ruskar hela hojen av olust för att berätta om att det finns lägre växlar. Tycker att det är lite av charmen, men om man får vita fingrar är det naturligtvis inte bra. :rolleyes: ;)

Mc-Bosse
2009-09-03, 11:42
Jag kommer gråta en skvätt när jag säljer Kawasakin. Jag har trivts bra med den under hela min utbildning.

Av tre mc väljer du att sälja Kawasakin? Sälj två-stånkaren och ha en radfyra och en med automatisk växellåda kvar. ;)

Linnex
2009-09-03, 12:11
Av tre mc väljer du att sälja Kawasakin? Sälj två-stånkaren och ha en radfyra och en med automatisk växellåda kvar. ;)

Mja.. Deauvillen köpte jag som fincykel och ersättare till Kawasakin. Kawasakin är i skick övningshoj/brukscykel. Deauvillen är i nyskick... tror inte att jag följer ditt råd.

Frun skall bara bli klar med sitt kort så släpper jag den sedan.

Jåke
2009-09-03, 12:52
Kul inlägg.

Personligen är jag av den åsikten att jag inte ÅKER mc, jag KÖR oftast. Ska jag åka nånstans tar jag hellre bil om jag kan, för den är oändligt mycket bekvämare och eftersom jag oftast hyr har jag en ny varje gång. Motorcykeln använder jag inte för att det ska vara bekvämt, jag använder den för att det är kul. Så om den vibrerar eller inte, eller har alla bekvämligheter... En bil är ändå alltid bekvämare, vibrerar mindre, har mer tak, tar mer last... osv.

Mc-körningen är ett intresse och en hobby, som sådant vet jag att ett styre som inte vibrerar är skönt att hålla i. Men jag baserar inte mina val utifrån det.

Mina 50 öre (medan såna ännu finns)

Molgan
2009-09-03, 14:09
Hej!

Dessa en och två-stånkare måste väl vibrera en del? Jag har aldrig kört en dylik. Ja även min fyr-stånkare vibrerar ju lite men den är ju 28 år gammal... Jag läser aldrig om någon motorcyklist som föredrar en vibrationsfri mc. De finns nog men gör inte mycket väsen av sig. Har läst på Kawasakis sida, tror jag att det var, att en av deras nya mc har en motor som normalt har en balansaxel för mindre vibrationer men de har vid tillverkningen valt att inte montera denna för att få "den rätta känslan".

Vibrationer är väl inget kul i längden eller? Bäst hade varit om motorn hade varit som i min gamla SAAB 9000, vibrationsfri med balansaxlar.
Jag är fullständigt såld på enstånkor. De har kort varvregister, låg effekt, vibrerar, och om man har fel växel i så slungas man antingen över styret eller kastas av som på rodeo. Men ljudet och det direkta sättet de levererar vridet är oslagbart. Sen lockas jag av den mekaniska enkelheten, en encylindrig motor är ju så vacker och smäcker.

När jag skulle köpa en landsvägshoj så fanns inte radfyra på kartan. Eller kollade gjorde jag väl, men jag tycker de ser helt felplacerade ut på en hoj där de ligger som ett hundben mitt i alltihop. Först hade jag tänkt mig en V4 men till slut blev det en V-twin. Lite mer högfrekventa och lågmälda vibrationer än stånkorna men inte alls jobbigt i längden.

Man ska aldrig säga aldrig men jag kommer nog inte äga nåt fyrcylindrigt under överskådlig tid.



Om jag hade pengar, lalalalalala... ;)
Är nog 30 år för ung för att se det fina med en sån där. :rolleyes:

Mats Liifv
2009-09-03, 14:51
Jag är fullständigt såld på enstånkor. De har kort varvregister, låg effekt, vibrerar, och om man har fel växel i så slungas man antingen över styret eller kastas av som på rodeo. Men ljudet och det direkta sättet de levererar vridet är oslagbart. Sen lockas jag av den mekaniska enkelheten, en encylindrig motor är ju så vacker och smäcker.


Visst är det ballt med enstånkor. Är numera inne på min sjunde. Faktiskt den motortyp jag haft flest av. Kanske säger det något...Rad-fyror, V-twin på tvären och längden, Boxer, Parallell-twin, Rad-trea och idag ska jag hämta min V-fyra. Kul att testa lite olika motortyper, men en stånka har alltid funnits med i bilden för det lite "busigare" grusåkat oavsett vilken landsvägsmaskin jag haft för tillfället. Gillar dom för att dom är så basic. Man känner att det lever och är rätt krävande på sätt och vis, men rätt hanterade är dom skit-skoj på både grus och en krokig asfaltsväg.

Mc-Bosse
2009-09-03, 14:54
Man ska aldrig säga aldrig men jag kommer nog inte äga nåt fyrcylindrigt under överskådlig tid.

Jag ska aldrig säga aldrig vad gäller en eller tvåstånkor heller men jag har alltid tyckt att en motor ska vara där, ha kraften men ändå låta och kännas så lite som möjligt...

Mats Liifv
2009-09-03, 15:14
Jag ska aldrig säga aldrig vad gäller en eller tvåstånkor heller men jag har alltid tyckt att en motor ska vara där, ha kraften men ändå låta och kännas så lite som möjligt...

Då ska du testa BMW: K1200RS/LT, oerhört starka och "omärkliga". Du kan åka två personer i 40 km/h på plan väg och bara vrida på, utan protester. Mycket bekväma. När man kört en så´n ett tag är det kul att byta till KTM och känna hur det lever när man drar i gasen. Älskar växelbruket och vill inte vara utan varken det ena eller andra...

Molgan
2009-09-03, 15:37
Jag ska aldrig säga aldrig vad gäller en eller tvåstånkor heller men jag har alltid tyckt att en motor ska vara där, ha kraften men ändå låta och kännas så lite som möjligt...
Går nog inte att resonera sig fram till varför vissa gillar enstånkor och andra inte. Man måste uppleva det (nån som sett Matrix?) och leva med det. Om du kollar filmen i min signatur så kanske det framgår att lite vibrationer från motorn är en försvinnande liten del av den totala upplevelsen.

En bonus för oss som ogillar att skruva är även att de i princip aldrig krånglar, och när de gör det så är de förhållandevis enkla att laga. =)

AT-gubben
2009-09-03, 17:21
Kört hoj i många år och ägt allt ifrån gamla 50tals twinnar och modernare fyrstånkor, till och med en BMW;s K 100. Vibrationer fanns på alla dessa, i dom äldre fanns det massor.

Värst var Triumph 500cc Trophy -55 som jag ägde under 60 talet. Körde man Waxholm t/r så tog returen längre tid p.g.a. letandet efter tappade delar. Min Norton Atlas stod inte still på centralstödet när motorn var igång. Där kan man snacka om vibrationer. En Norton Commando med gummiupphängd motor hade klart mindre vibrationer, den ägde jag på 70talet. Sen gjorde Hondas fyrcylindriga intåg i mitt liv, CB650, CB750K, och CB1100F, dom vibrerade ännu mindre men darr i styret fanns. På BMW K 100;an var det kanske inte darr i styret, det var mer ett dirr som ofta resulterade med kryp i fingrarna.

Mitten på 90talet så kom första enstånkan in i mitt liv, Suzuki Dr 800 S Big -92. Där fanns massor av vibrationer, kraftiga sådana men inte störande utan mer en förmedling av att rätt varvtal används, en enormt kul hoj med ett stort hjärta och stor rolighetsfaktor. Med den startade min grusliga karriär, körde den ca 11,000 MIL. Nyfikenheten att äga en twin tog överhanden och Suzukin såldes, dock med förbehåll att om köparen någon gång skulle sälja så hade jag förköpsrätt! En Honda Africa Twin -01 inhandlades, den vibrerar också.

I vintras ringde köparen av Suzukin och ville sälja. Jag vart glad och köpte tillbaka den. Så nu tycker jag att mitt hojinnehav är komplett. Suzukin ståtar med däck som passar för stig och grus, Hondan är utrustad med mera asfaltlämpliga däck. Så det är bara att välja hoj efter vilket underlag som ska beträdas för tillfället:):eek:

Varför denna berättelse:confused: Jo i mitt liv ska en hoj ha själ och hjärta och det tycker jag att mina två nuvarande har. Att man får vibrationer på köpet tycker jag är bonus så länge dom håller sig på "rätt" nivå. Att bägge är lätta att underhålla, mecka med själv och billiga gör att jag trivs. Slipper för det mesta verkstadsbesök.

Kan väl tillägga att Suzukin körde jag 4dagars offroad -99. For hem efter målgång och snyggade till den, satte på mer landsvägsanpassade däck, bytte tillbaka till orginaldrev, monterade packväskor och for till Italien på semester. Det kallar jag en allroadhoj:D:rolleyes:

Mc-Bosse
2009-09-03, 18:42
För övrikt MC-Bosse så när tiden begav sig runt 81-83 så var och är faktiskt din Z 750 LTD min dröm mc och tilltalar mina ögon än i dag och ditt ex ser ut att vara i ett mycket gott skick!

Jo min Kawasaki är helt ok. När den kom i början på 80-talet var den säkert en dröm för många (4 cyl och 74 Hk är ju fortfarande acceptabelt) och även för mig i mars 2009, inte precis denna mc:n för jag har dålig koll på mc-modeller men ändå. Köpa en sån här mc så där bara och få den hemkörd och tre månader senare köra upp och klara kortet! Och köra iväg på den på egen hand!

Jag känner lyckokänslorna jag hade den 28 maj än en gång! :D

Guzzi-Leif
2009-09-03, 20:30
BMW är verkligen fina cyklar men tro inte att de är underhållsfria! Visserligen har de behagligt långa serviceintervall men kräver faktiskt en hel del kärlek för att hålla sig fräscha.
Finns absolut inga mc som kan mäta sig kvalitetsmässigt med japsen (säger jag som ägt fler europeiska än japanska bågar).

Vibrationer är en direkt fiende till mycket. Föraren tröttas, saker skakar sönder, ramen måste överdimensioneras...
En naturligt utbalanserad motor (endera dubbla vevar eller 90 grader V) är förstås bäst men väldigt många motorer har balansaxlar för att kompensera bristerna i grundkonstruktion.

Sedan är det ju en annan sak att olika vibrationer upplevs olika. Jag har mycket hellre Guzzins småskakningar än japanska surrvibbar.

räven
2009-09-03, 20:42
Hmm. jag bara kör med mina BMW. Byter däck å oljor ungefär. Körde 14962 mil med 1150 GS då rasade lamellcentrat. Borde öppnat å smörjt.

pewa
2009-09-03, 21:21
Rensat tråden lite och flyttat inlägg ang. K1200 osv hit: Större touring-hojar (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2899)

Alltså, åter till topic! :)

Scorpio
2009-09-04, 10:29
Både 998:an och ST3:an är tusenkubiks V-twinnar.

ST3:an är mer eller mindre vibrationsfri upp till c:a 5500 rpm. Över detta varvtal vibrerar den en del men inte så det stör mig i alla fall. 5500 rpm motsvarar 140+ km/h på högsta växeln. På riktigt låga varv, under c:a 3500 rpm, är den ganska rå i motorgången. Men dessa varvtal använder man ju inte på en V-twin av den här typen.

998:an är kortslagigare och med lägre vikt på de rörliga delarna i motorn, och går nästan vibrationsfritt från 3500-10500 rpm som är det aktuella effektregistret. Den har också 35% mer effekt. En fantastisk maskin :)

Och båda låter mycket. Både från torrkopplingen och termignonidämparna ;)

klaus
2009-09-04, 12:08
min V8 är helt vibrationsfri,men jag är kanske jävig i denna diskussion ;D

Mats Liifv
2009-09-04, 12:44
Den Honda Pan European jag åker omkring med numera upplever jag som, i stort sett, vibrationsfri. Problemet är att man lätt kör för fort eftersom motorn med sin lugna gång inte med ett spår avslöjar den verkliga hastigheten. Det goda vindskyddet gör även sitt till. Låg i hundra när jag trodde att det det var en fart ungefär tjugo kilomer lägre. Annat är det med min Triumph, den gör sig bäst mellan sjuttio och nittio, även om vibrationerna inte stör mig...