handdator

Visa fullständig version : Teori & uppkörning (blandade frågor)



Jonas
2009-09-02, 19:36
Jag startar en ny tråd för frågor från oss som står inför teoriprov och uppkörning. Många frågor bubblar upp till ytan när man är nära proven och kräver svar från erfarna rävar med färska eller gamla A-kort.

Min första fråga (fler följer):

Jag har tränat två varianter av lågfartsprov, men bara en variant av högfartsprov. Men så såg jag på nätet en illustration (se nedan) en helt annan variant av högfartsprov. Min körskolelärare har inte med ett ord nämnt att det kan bli en annan variant än den övre delen i illustrationen. Hm, vad är det som gäller? Är det en gammal bild eller har han missat att informera/träna mig på den andra varianten? :confused:

1297

Nina
2009-09-02, 19:49
Det finns två olika högfartsbanor, ja. Dessa båda har jag kört, det roliga är att när jag kom för uppkörning nr 2 fick jag köra banor som jag inte körde första gången. Öva på alla om du kan, det är bara bra för det är provförrättaren som bestämmer vilken bana du ska köra och vilken det blir vet du inte när du kommer dit förrän han öppnar mun och berättar vad du ska köra för nåt.

kawa77
2009-09-02, 19:54
Hej
Ja tog mitt kort i aug i fjol å då fanns d bara en. Den översta av bilderna som du la in, så du kan vara lugn, d ända som kan vara ä att du inte vet vilken håll du ska väja åt men d får du reda på av uppkörningsläraren på plats. däremot finns d två krypbanor å d får du oxå vet på plats.
Lycka till :D

Jonas76
2009-09-02, 19:57
Det är bara den övre högfartsbanan som man kör numera.
Jag körde upp förra året och då var det den övre, den andra är borttagen av nån anledning.
Däremot så gäller fortfarande BÅDA lågfartsbanorna.

Edit: sen med mitt inlägg.

Jonas
2009-09-02, 19:57
Ja, jag har svårt att tro att min lärare skulle ha glömt att tala om att det finns en annan variant av högfartsbana. Nu är jag lite konfunderad....

Jonas
2009-09-02, 19:58
Det är bara den övre högfartsbanan som man kör numera.
Jag körde upp förra året och då var det den övre, den andra är borttagen av nån anledning.
Däremot så gäller fortfarande BÅDA lågfartsbanorna.

Ah, skönt att höra. Tack! Nu kan jag sova gott i natt. :)

pinnen
2009-09-02, 20:18
däremot så ska det väl komma en ny typ av högfartsprov, vet dock inte om den skulle införas redan nästa år men undanmanövern skulle ske i en sväng, för övrigt så har jag bara hört talas om den övre varianten innan, jag körde upp i juni men nu i höst skulle det väl införas lite mer regler, bl.a så skulle det krävas att gå en kurs för handledarna vid privat övningskörning och ett drog/sprit relaterad utbildning som var dyr, samma skit som det är med bil

Nible
2009-09-06, 19:12
Jag ska ta lätt mc-kort, kan man göra teorin innan man fyller 16 då? Hade tänkt göra det under sommarlovet nästa år så man slipper skolan samtidigt. Blir för tungt med skolan samtidigt, speciellt eftersom jag börjar gymnasiet då.

Jonas
2009-09-06, 19:37
Jag ska ta lätt mc-kort, kan man göra teorin innan man fyller 16 då? Hade tänkt göra det under sommarlovet nästa år så man slipper skolan samtidigt. Blir för tungt med skolan samtidigt, speciellt eftersom jag börjar gymnasiet då.

Du måste vara 16 år. Rekommenderar för övrigt Körkortsportalen (http://www.korkortsportalen.se/) som är en bra sida för oss som ska ta körkort.

Jonas
2009-09-06, 19:40
Är det många frågor om miljö på teoriprovet? Var det några frågor som ni reagerade på som ni inte hade räknat med skulle komma med?

intemartin
2009-09-06, 19:50
jag gjorde ju det förra veckan och jag kan inte minnas nån miljöfråga direkt mer att man ska ha rent luftfilter osv för att få ner förbrukningen osv

Jonas
2009-09-06, 20:15
jag gjorde ju det förra veckan och jag kan inte minnas nån miljöfråga direkt mer att man ska ha rent luftfilter osv för att få ner förbrukningen osv

Okej, jag har skummat körkorts- och Mc-boken idag och tycker att jag borde klara provet. Är dock inte så hemma på miljöfrågorna (även om jag är en stor miljövän). Är även osäker på tjänstevikter, bruttovikter osv. Är bara rädd att jag har missat något. :o

Nervositeten har börjat sätta in även om det är lååång tid till jag ska skriva provet...

intemartin
2009-09-06, 22:03
Okej, jag har skummat körkorts- och Mc-boken idag och tycker att jag borde klara provet. Är dock inte så hemma på miljöfrågorna (även om jag är en stor miljövän). Är även osäker på tjänstevikter, bruttovikter osv. Är bara rädd att jag har missat något. :o

Nervositeten har börjat sätta in även om det är lååång tid till jag ska skriva provet...

ä det är inga problem klarar jag det så klarar du det.
gäller mest att inte bli så nervös bara jag som inte röker lugnade nerverna med en cigg innan sen gick det fint.

M@rie
2009-09-07, 09:07
Min pojkvän fick en lite smårolig miljöfråga. Det var något i stil med: Hur tvättar du din motorcykel på miljövänligast sätt? A) Med miljövänligt tvättmedel B) Med högtryck C) och nåt till alternativ jag inte minns.

Jag fick inte så många skumma frågor vad jag minns, men det var en del kuggfrågor som man var tvungen att läsa några gånger extra för att inte åka dit på.

När skriver du?

Och för övrigt behöver du inte oroa dig. Det kommer gå kanon när du än skriver!! :D

Linnex
2009-09-07, 10:23
Räkna med 1-3 miljöfrågor.

Jonas
2009-09-07, 17:30
När skriver du?



På den frågan har jag inga kommentarer alls... ;)

M@rie
2009-09-07, 18:17
På den frågan har jag inga kommentarer alls... ;)

Då får jag helt enkelt gå runt och hålla tummarna för jämnan nu då... inte för att det behövs, men ändå:cool:

Jonas
2009-09-07, 18:57
Då får jag helt enkelt gå runt och hålla tummarna för jämnan nu då... inte för att det behövs, men ändå:cool:

Tack, men jag lovar att säga till när du kan börja använda tummarna till annat igen. :)

M@rie
2009-09-07, 19:16
Tack - Det blir så svårt att växla och gasa annars ;)

fistkiller
2009-09-07, 19:50
hej jag tog mitt a kort iden 28/7 09 den lyckligaste dagen på länge, man har ju kommit upp i åren snart 50 ;Dmen det funkade bra det gäller att träna på banorna krypkörning
det finns 2 lågfartsbanor träna på bägge där jag körde fick man dra lott om vilken det skulle bli den dagen sen undermanövreringsbanan sen broms prov 70km sen 90 km det är inte så svårt gäller att ta det lugnt bara titta framåt med blicken så går det bra håller tummarna för di Mvh Fistkiller

leffa
2009-09-07, 20:12
Okej, jag har skummat körkorts- och Mc-boken idag och tycker att jag borde klara provet. Är dock inte så hemma på miljöfrågorna (även om jag är en stor miljövän). Är även osäker på tjänstevikter, bruttovikter osv. Är bara rädd att jag har missat något. :o

Nervositeten har börjat sätta in även om det är lååång tid till jag ska skriva provet...

du kommer nog med ett brett leende på lördag:)

Jonas
2009-09-09, 17:00
Tack för tummar och uppmuntran. Jag skrev provet idag och det gick bra! :D Jag bläddrade förstrött i teoriboken i måndagskväll, men bestämde mig för att inte börja läsa den. Var rädd att den skulle göra mer skada än nytta. Läste dock igenom Mc-boken och en del frågor på provet hade jag inte klarat utan att ha läst den. Så det känns ju skönt. Hade fem fel och skrev provet på 26 minuter. Fick behärska mig för att inte vända mig om till de övriga med ett brett leende innan jag steg ut i solen. ;)

Gurrag
2009-09-09, 17:15
Grattis grattis

Mc-Bosse
2009-09-09, 17:43
Fick behärska mig för att inte vända mig om till de övriga med ett brett leende innan jag steg ut i solen.


Jag vände mig om och log brett när jag trädde ur lokalen efter godkänt prov och sa: - Lycka till! Och fick lite mummel till svar bara.

Grattis Jonas!

Mats Liifv
2009-09-09, 17:48
Stort grattis Jonas!

Då kan vi sluta hålla tummarna en tid, tills det är dags för nästa prövning!
Den fixar du säkert lika galant!

leffa
2009-09-09, 18:42
grattis !!! nu är du nära styrlappen:)

Jonas
2009-09-09, 18:55
Tack alla! Det börjar brännas. Sen blir det hojförsäljning och nytt hojköp. Det är mycket nu... ;)

Guzzi-Leif
2009-09-09, 19:03
Andas djupt och visa var skåpet ska stå!
Och Grattis till teorin!

Mats Liifv
2009-09-09, 21:47
Tack alla! Det börjar brännas. Sen blir det hojförsäljning och nytt hojköp. Det är mycket nu... ;)

Gissar att det känns som rätt angenäma problem....:)

fistkiller
2009-09-09, 22:17
Jag startar en ny tråd för frågor från oss som står inför teoriprov och uppkörning. Många frågor bubblar upp till ytan när man är nära proven och kräver svar från erfarna rävar med färska eller gamla A-kort.

Min första fråga (fler följer):

Jag har tränat två varianter av lågfartsprov, men bara en variant av högfartsprov. Men så såg jag på nätet en illustration (se nedan) en helt annan variant av högfartsprov. Min körskolelärare har inte med ett ord nämnt att det kan bli en annan variant än den övre delen i illustrationen. Hm, vad är det som gäller? Är det en gammal bild eller har han missat att informera/träna mig på den andra varianten? :confused:

1297

hej det ska bara finnas en enligt min kunskap alternativ hinder vänster eller hinder höger sen finns det två lågfarts banor ju slalom eller stanna köra banan du grejar det håller tummarna för dig mvh fistkiller;D

Jonas
2009-09-10, 17:11
Tack! Har nu också fått en uppkörningstid. Tyvärr ligger den flera veckor fram i horisonten. Men istället för att gräma mig över det, så beställde jag två körlektioner till för att verkligen nöta in manöverbanorna. Ingenting ska kunna gå fel när det väl är dags...:cool:

on2wheel
2009-09-10, 17:33
Tack för tummar och uppmuntran. Jag skrev provet idag och det gick bra! :D Jag bläddrade förstrött i teoriboken i måndagskväll, men bestämde mig för att inte börja läsa den. Var rädd att den skulle göra mer skada än nytta. Läste dock igenom Mc-boken och en del frågor på provet hade jag inte klarat utan att ha läst den. Så det känns ju skönt. Hade fem fel och skrev provet på 26 minuter. Fick behärska mig för att inte vända mig om till de övriga med ett brett leende innan jag steg ut i solen. ;)
Grattis grabben.... Så djävla kul!
Kör så det ryker!

GB 2o)

Mc-Bosse
2009-09-10, 19:49
Ingenting ska kunna gå fel när det väl är dags...

Helt rätt inställning! Uppkörningen är bara sista steget och sen ska det vara klart! Och att du skulle kuggas med din vana av mc med två hjul fram tycker jag skulle vara märkligt. Balansen förstås som du inte behövde bry dig om innan men vad jag förstått så kan du manöverbanorna.

Lycka till!

Jonas
2009-09-10, 20:18
Helt rätt inställning! Uppkörningen är bara sista steget och sen ska det vara klart! Och att du skulle kuggas med din vana av mc med två hjul fram tycker jag skulle vara märkligt. Balansen förstås som du inte behövde bry dig om innan men vad jag förstått så kan du manöverbanorna.

Lycka till!

Alltså, nu måste jag återigen förklara att de två hjulen fram inte påverkar hojens stabilitet/balans alls. Den faller omkull som vilken tvåhjuling som helst och motstyr precis som andra hojar. Att den har två hjul fram är dock praktiskt vid parkering då man kan låsa framgafflarna och då står den utan att falla. Men under körning (över 2 km/h) kopplas låsningen ur och den körs som en tvåhjuling. Alltså två hjul fram gör den inte ett dugg mer "lättkörd" eller annorlunda än tvåhjuliga mc. Det märkliga är att den borde hyllas egentligen för dess innovation då den är skön att köra och bromsar 20 % bättre än en tvåhjuling med ytterligare en bromsskiva. På lördag ska några erfarna hojåkare härifrån forumet få köra den för att de ska kunna ge några omdömen. Men redan har bland annat en instruktör från SMC testat den och blev som alla andra positivt överraskad. :)

Sorry, lite off topic, men jag bara måste försöka förklara. Om och om igen... Det tar tid att banka in lite nytt tänk i era konservativa hojåkarhjärnor. ;) Allt är inte vad det ser ut att vara. Men okej, jag ger mig och kommer skaffa en tvåhjuling efter att kortet är i hamn. Bara för att jag vill ha en större maskin som kan ta mig på längre turer. Men jag sticker inte under stol med att det ska bli lite skönt att slippa alla kommentarer/frågor om hur det är att balansera på tre hjul när man kör. Vilket man ju inte gör...:o

fistkiller
2009-09-10, 21:05
Det gör du helt rätt i att ta extra på banorna det gjorde jag med det ska ju sitta som du sa så det löser du Mvh fistkiller

Mc-Bosse
2009-09-10, 21:26
Alltså, nu måste jag återigen förklara att de två hjulen fram inte påverkar hojens stabilitet/balans alls.

Jag har dålig koll... ;)

Men i så fall kan du ju köra en ordinär mc. Då ska det ju inte vara några problem med handhavandet...

Lycka till igen! :D

Jonas
2009-09-10, 21:39
Jag har dålig koll... ;)

Men i så fall kan du ju köra en ordinär mc. Då ska det ju inte vara några problem med handhavandet...

Lycka till igen! :D

Tack Bosse och jag har förståelse för att det är svårt att förstå hur den fungerar och känns. Man måste helt enkelt köra den för att förstå. :) Om du får möjlighet att testa, så gör det. Om inte annat så för skoj skull. ;)

Jonas
2009-09-21, 21:55
Hur petiga är de vid säkerhetskontrollen på framkörningen? Jag tror att jag kan den, men det är ändå lätt att missa något när man är stressad/nervös. Om man t.ex. missar att kolla bromsoken när man gör allt annat rätt, åker man då?? Usch, det är nära nu...

Jonas76
2009-09-21, 21:59
Tja, det e väl som med allt annat på en uppkörning...de vill väl se att man vet vad det handlar om.
Men om man har satt allt annat förutom nån liten småsak kan jag inte tänka mig att de skulle kugga en på det...men träna på allt ett par extra gånger så du e säker på dig själv :)

Jonas
2009-09-21, 22:16
Ja, jag tragglar det både på papper och praktiskt, men är rädd att få hjärnsläpp. Själva körningen är jag dock inte orolig för. Ännu... :)

Molgan
2009-09-21, 22:24
Hur petiga är de vid säkerhetskontrollen på framkörningen? Jag tror att jag kan den, men det är ändå lätt att missa något när man är stressad/nervös. Om man t.ex. missar att kolla bromsoken när man gör allt annat rätt, åker man då?? Usch, det är nära nu...
Jag var så stirrig att jag glömde kolla ett hjullager tror jag det var, "var det allt?" sa kontrollanten i överdrivet menande ton, jag gick snabbt igenom vad jag kollat i huvvet och kom på vad jag missat. Puh. =)

Jonas
2009-09-21, 22:46
Ahh, kan ju inte missa detta pga ett lager. Måste ned i garaget och traggla igen, igen och igen... 8)

tomahs900
2009-09-22, 08:00
Hur petiga är de vid säkerhetskontrollen på framkörningen? Jag tror att jag kan den, men det är ändå lätt att missa något när man är stressad/nervös. Om man t.ex. missar att kolla bromsoken när man gör allt annat rätt, åker man då?? Usch, det är nära nu...

Kommer ihåg jag tragga det hur mkt som helst..men sen när de väl var dags upplevde jag det som kontrollanten liksom hjälpte mig hela tiden o gjorde de tillsammans med mig..
Kommer ihåg de för de irriterade mig lite...precis som jag inte kunde de...

Men kanske inget läge o snäsa av någon på:)
Tror bara han va sån på sättet..märktes han va mån om "mcfolk".
För han va ett väldigt stöd för alla som körde upp den dan i alla momenten.

Hoppas du oxå får en som e sån.

Linnex
2009-09-22, 11:33
Det är tillåtet med en komihåglapp. Den får inte beskriva hur man gör kontrollerna men ok att skriva upp punkterna.
Tex vid el.
hel/halv, parkering, blinkers, broms fram, boms bak etc...

Jonas
2009-09-22, 11:44
Det är tillåtet med en komihåglapp. Den får inte beskriva hur man gör kontrollerna men ok att skriva upp punkterna.
Tex vid el.
hel/halv, parkering, blinkers, broms fram, boms bak etc...

Hoppsan, är det så, så är det ju lätt som en plätt. Tror jag klarar det ändå, men är rädd att jag kanske får en blackout när förrättaren ber mig kolla t.ex. drivpaketet. :o

Nina
2009-09-22, 12:00
Ja eller så klarar man alltihop under visningen och förklaringen och svarar på dom frågorna att man får lite andra frågor att besvara på köpet. Jag beskrev nåt vad det nu var (minns inte) och så började han fråga hur jag kollar så att frambromsen faktiskt är okej. Försöker rulla hojen med handbromsen indragen, svarade jag. Men bråkdelen av en sekund funderade jag att det var nog inte det svaret han egentligen ville ha så jag svarade att man följer bromsslangen från bromsvätskebehållaren ner till bromsoket, ”nån kan ju ha satt en bult i slangen som plugg om slangen är avklippt och då har man ingen bromsverkan fram”, gav jag till svar. Då log han brett, en sån kuggfråga trodde jag aldrig att jag skulle få för det var vad han ville höra. ;)

Smirnoff
2009-10-01, 14:41
Beträffande högfartsbanorna så är den nedre borttagen numera. För att den var för enkel enligt min körskolelärare.

En lite konstig fråga om miljö som jag fick var något i stil med:

"Hur tvättar du din motorcykel bäst på ett miljövänligt sätt?"

Svarsalternativen var typ

A: När motorn är varm
B: Med ett miljövänligt tvättmedel
C: Med högtryckstvätt

Förmodligen fanns det en D också men den kommer jag inte ihåg. Jag tror att jag svarade B, och jag tror att "rätt" svar är C. Tycker att det är märkligt att frågan är formulerad som den är, och framför allt tycker jag att det är vansinnigt att det kan göra skillnaden på att klara provet eller att kugga för att man väljer ett miljövänligt tvättmedel istället för högtryck... :eek: (Jag klarade provet ändå, men om man legat precis på gränsen och framförallt på fel sida av den hade det inte varit roligt...)