handdator

Visa fullständig version : Effektrör 4-taktare, olagligt?



Nible
2009-09-02, 17:30
Tjenashoo, vet inte om detta klassas som trimfråga, eller om det ens är förbjudet på det här forumet eftersom trimning är olagligt osv men jag undrar om det är olagligt att sätta ett effektrör på en 4-taktare eftersom det inte ger någon extra hastighet.

Jag funderar på att köpa en 125cc MC och funderar på om det kan vara värt att köpa en lite dyrare 4-taktare istället för en 2-taktare för att kunna få "coolare ljud" ur motorn så att säga och få en motorcykel som är billigare i drift. För om jag skulle sätta ett effektrör på en 2-taktare så skulle ju det vara olagligt. Är det olagligt på en 4-taktare också? Jag menar, det ger ju ingen effekt i hastigheten, det är ju bara ljudet.
Och blir det "coolare ljud", eller har jag bara fått för mig det. Jag gillar inte det där moppeljudet från många lätta motorcyklar, det låter så mesigt.

För övrigt så funderar jag på att köpa en Honda NSR 125 (2-taktare) eller en Honda CBR125R (4-taktare)

Tack på förhand //Nible

Mats Liifv
2009-09-02, 18:18
Välkommen hit!

Tror inte att någon har några synpunkter på din ljuddämpare så länge den inte överskrider dom ljud-regler som finns. Om den sedan ger någon effekt bryr sig inte bilprovningen om.

Nible
2009-09-02, 20:09
Ok, tack så mycket, får se om jag har råd med en fyrtaktare, dem är ofta lite dyrare av vad jag har sett. Det är ändå nästan ett år kvar till jag fyller 16, så jag har nog tid att spara ihop.

Gurrag
2009-09-02, 21:00
Just att trimma är inte förbjudet sålänge man bänkar hojen och besiktar om den. Eftersom det verkar som du ska ta för 125a kan jag tänka mig att de redan ligger nära övre gränsen för effekten.