handdator

Visa fullständig version : Hur stort bakdäck ?



Kain76
2009-09-01, 23:00
Tjena!

Ny här på forumet,precis skaffat mig en wildstar 1600 -99:a.
Är det någon som vet hur stort bakdäck man kan montera på utan att modifera ramen?
Sitter ett 150 däck på orginal,o tittar man ser det ut som att där är plats till 170-180 däck.
Någon som har erfarenhet?
(ska ta det luuugnt i kurvorna;)

/Andreas

Molgan
2009-09-01, 23:55
Hej å välkommen hit!

klaus
2009-09-02, 02:53
har lite annan hoj,men snacka med däckfirman eller kolla med däck katalog hur brett som går att använda på din befintliga fälg.Någon centimeter bredare brukar sällan vara problem,blir det mer så får man kanske gå ner i profil och/eller byta fälg också och då måste man veta hur stort går i svingen,dom som säljer fälgar brukar veta.Jag hade inga problem att bredda däcket 10cm,men det krävde ny fälg också.
Sedan har vi omkretsen som besiktningen kan ha synpunkter,får inte ändras alltför mycket ( + / - 5% )

Jåke
2009-09-02, 07:19
Tjena!

Ny här på forumet,precis skaffat mig en wildstar 1600 -99:a.
Är det någon som vet hur stort bakdäck man kan montera på utan att modifera ramen?
Sitter ett 150 däck på orginal,o tittar man ser det ut som att där är plats till 170-180 däck.
Någon som har erfarenhet?
(ska ta det luuugnt i kurvorna;)

/Andreas
Med tanke på fälgen, ett 160 utan att missforma däcket för mycket och riskera att det kränger av. 170 går säkert också dit på fälgen, men jag skulle definitivt inte rekommendera körning med det. Det hela beror på hur bred fälgen är, inte hur mycket plats som finns.

Kain76
2009-09-02, 09:38
Tack Tack!

Får in o prata med yamaha center,vill inte börja med o göra om hela bakpartiet,ska kolla om de går in en 17"fälg.Tackar för era snabba svar!

P.S har ni någon bra fälg hemsida ni sitter o ruvar på?:)

Jåke
2009-09-02, 12:27
Tack Tack!

Får in o prata med yamaha center,vill inte börja med o göra om hela bakpartiet,ska kolla om de går in en 17"fälg.Tackar för era snabba svar!
Om det går in en bredare fälg för 170-däck (alltså en 5" eller 5,5") är inte frågan, utan hur mycket det får kosta för dig. Du måste antingen köpa ny fälgbana och ekra om (ifall du har ekerfälgar), bredda fälgen (aluminium) eller köpa en annan som passar hyfsat och sedan modifiera navet/infästningen. Med kardan ett jobb som kräver bra verkstad eller enorm envishet. :)

Tyvärr vet jag ingen bra firma som ekrar om och kan sälja fälgbana, men det finns nog gott om duktiga custombyggare som fixar saken skulle jag tro... Däremot kan jag nog peka dig i riktning mot ett antal tillverkare av magnesiumfälgar... men de passar inte riktigt på din hoj. ;)

swedan
2009-09-02, 13:13
Tjena!

Ny här på forumet,precis skaffat mig en wildstar 1600 -99:a.
Är det någon som vet hur stort bakdäck man kan montera på utan att modifera ramen?
Sitter ett 150 däck på orginal,o tittar man ser det ut som att där är plats till 170-180 däck.
Någon som har erfarenhet?
(ska ta det luuugnt i kurvorna;)

/Andreas

Kul med flera Wildstarägare här!
Jag har ett 200mm Avondäck med originalsving.
Vet inte om fälgen är original. Kan kolla med han jag köpte hojen av.
Det går iallafall inte med bredare på min hoj.
Har kanske 5mm tillgodo mellan drivrem och däck. :)

Finns några bilder i min profil där du kan se hojen.

Kain76
2009-09-02, 22:25
Jåke:känns som jag simmar ut på djuptvatten direkt efter läst ditt inlägg;D

Swedan:Redan sneglat lite på din,riktigt råå:D
Hur e den o köra?
e de orginal sving!? hade varit kul om du kunnat kolla med han.

Jag bytte bort min firebird -97:a mot en "wilde".
Trodde jag skulle få ha den ifred,men har inte kunnat köra en tur själv än..
Både fjälla o dotter älskar att åka,så jag fick INTE ta bort bönepall o sissy om jag ska modifera den...:rolleyes:

Jåke
2009-09-03, 06:56
Jåke:känns som jag simmar ut på djuptvatten direkt efter läst ditt inlägg;D

Trodde jag skulle få ha den ifred,men har inte kunnat köra en tur själv än..
Både fjälla o dotter älskar att åka,så jag fick INTE ta bort bönepall o sissy om jag ska modifera den...:rolleyes:
Haha... sorry. Men det är inte bara utrymmet som sätter gränsen utan även fälgbredden. Däck är inte gjorda för att sitta på vilken fälg som helst, de blir missformade och kanske inte ens sitter fast om fälgen är för smal eller för bred. Kanske inte så kinkigt på diagonaldäck, men radialdäck är känsligare. (det står på om det är radial eller inte)

Nä, du ser hur det är. Spelar ingen roll, nu har du ju twin också så damen kommer bara att tycka det är ännu roligare. Den vibrerar skönare än 4:an... :D

Kain76
2009-09-03, 19:10
Jåke: he he jaså de e därför hon gillar o åka..;)
Btw,min e inte kardan utan rem..:)

Klaus: missa ditt inlägg(sorry),vad är det för omkrets du menar besiktningen har synpukter på?

leffa
2009-09-03, 19:29
välkommen hit kain 76:)

klaus
2009-09-04, 00:16
rullningsomkrets är däckets längd på marken när den rullar ett varv,finns angivet i däckskatalogen eller kolla på nätet.Vi säger att ditt däcksvarv är 200cm,då får du ha ett annat däck som har rullningsomkrets mellan 190cm - 210cm.Idealet är att ha en så nära originalet som möjligt pga felvisning av hastighet,markfrigång mm.
Du kan mäta hur mycket bredare däck som går in jämfört med originalet (tänk på fjädring), sedan är det bara och kolla vad är det för fälgbredd som ska vara till det däcket och vad som bjuds på just din hoj.Vill du ha större fälg så måste du gå ner i däcksprofil för att allt skall stämma.
Exempel på min hoj: original 230-60-15 däck på 7x15 fälg bytte till 330-30-17 däck på 12,5x17 fälg
Nu har mitt nya däck mindre rullningsomkrets (laglig) så får höja hojen bak lite och som sagt hastighetsmätaren visar för mycket (lättare att köra lagligt nu när jag har procenten på min sida)
Idealet hade varit att ha 300-35-18 däck på 10,5x18 fälg,då hade rullningsomkretsen varit nästan exakt samma som original
Men jag är nöjd med min 330 däck,trots att jag har 1mm tillgodo till bältet och 1mm mellan sving och bakre drivhjul och jag fick bredda bakskärmen rejält,vad gör man inte för lite estetik :)
Allting handlar om pengar i slutändan,hur mycket man är beredd att betala för att få tag i allt som behövs, i mitt fall var det värt allt,det blev som jag ville och funkar utmärkt,lycka till:)

swedan
2009-09-04, 06:28
Hur e den o köra?

Gaffelkronorna är bytta, är nog c:a 4 graders rake. Den är sänkt i bak så markfrigången är c:a 9 cm mitt under hojen. Ramen framför svingen skrapar i marken ibland, likaså fästena till fotpinnarna (händer mest i rondeller och liknande). I kurvor där man lägger ner lite, och det är ojämnt så att fjädringen får jobba, så vinglar och slingrar den sig.
Trots ovanstående tycker jag att den är riktigt skön att köra. :)
Ska försöka kolla upp vad det sitter för fälg på den.

Kain76
2009-09-04, 08:10
Tack leffa!

Aha då förstår ja va du menar klaus! Tänker slita ut de däck som sitter på innan jag ändrar,men jag antecknar frenetiskt tills den dan dyker upp! I vinter blir de styre,blinkers bakskärm o lackering på listan=)

Swedan:Kan tänka mig det,eftersom jag tydligen ska ha passagerare för jämmnan vill ja inte ha min för vinglig o slingrig..;)
Ja de hade varit intressant op veta om fälgen!

klaus
2009-09-04, 11:56
vad det gäller blinkers så kolla att glasen är e-märkta så slipper du problem med polis och besiktning.Har du e-märkta glas sedan tidigare så går dom lätt att modifiera eftersom det är plast,själv har jag byggt om mina blinkersglas eftersom det var inte e på dom som satt på de blinkers jag ville ha.
Måtta din bakskärm,ifall du byter till bredare däck än skärmen klarar nu,jag gjorde misstaget att ta hel lackering utan att tänka att jag behöver bredare skärm senare,har nu två bakskärmar :)

Kain76
2009-09-04, 12:05
har kollat lite på samsmotor hemsida-styrblinkers som han har där,räcker det man har det?
Lyser dom både fram o bak?
Shiit va knäckande de måste varit när du upptäckte det..

klaus
2009-09-04, 12:27
ingenting knäcker en sann customiserare,man lär av sina misstag, och allt är möjligt,det gäller bara hitta på hur man skall göra :)
Det är bra med lite reservdelar som blir över :)
Om du vill att andra skall se vad du tänker göra så se till att ha bakblinkers bak och inte vid styret

Kain76
2009-09-07, 09:44
He he sant har mycke "bra" o ha reservdelar till mina andra hobbies.
Ok så ha dom i handtaget gör att dom syns dåligt bak?
Tyckte annars de hade varit smart,då man lätt ser om man glömt o stänga av blinkern..;)

klaus
2009-09-07, 15:48
bilister bakom väntar sig blinkers bak på hojen,dessutom kan dina armar skymma blinkersen,kolla hur det är,förstår det praktiska men tänk på verkligheten också,är man utsatt så gäller att synas.Mina blinkers blinkar 7 gånger och slocknar sen,behöver ny tryckning ifall detta inte räcker blinkvis.Dom sitter så att jag kan se speglingen från framkronan och vet då att dom funkar,annars sitter en pil lampa på instrumentpanelen.
Mats Liifv hade väldigt snygga bakblinkers på sin nya Triumph

swedan
2009-09-07, 21:01
Ja de hade varit intressant om veta om fälgen!

Det sitter en 6x16" fälg i bak.
Vet inte vad som är original eller om hela fälgen är bytt eller bara fälgbanan.

Kain76
2009-09-08, 09:40
Ok 16" e ju orginal,men 6 är det bredden på fälg?=ca 15 cm då eller? e på jobb o hittar inge spec på bågen om bredden på fälgen... =(
Smart funktion Klaus! Ja kollar inte ner så mycket(vilket ja får göra för o se om "pilen" blinkar),vane sak antager jag..=)

klaus
2009-09-08, 12:32
jo,6" är fälgbredd och det kan vara original iom att du hade 150 däck på
Swedans 200 är nog maxbredd på däck som går att sätta på fälgen,så din tanke med 170-180 däck skall funka utan några som helst problem (mät dock din fälgbredd) 6"=15cm

swedan
2009-09-08, 19:03
Ok 16" e ju orginal,men 6 är det bredden på fälg?=ca 15 cm då eller? e på jobb o hittar inge spec på bågen om bredden på fälgen...

Kollade i instruktionsboken (och i en servicehandbok) och där står att original är 16xMT3.50 i bak, och 16xMT3.00 i fram.
Någon som vet vad MT betyder?
Antar att med 3.50 menas 3,5 tum. Tycker det låter smalt.....:confused:

En bra länk till diverse info m m för Yamaha xxxxstar-hojar är http://www.vstar.se

Kain76
2009-09-08, 21:26
Hmm va ute o mätte mitt bakdäck 11.3 cm=4.4 tum
3.5 tum är ju bara 8.9 cm.. ha ha fan inte en siffra rätt!
När vi ändå inne på mätandet,hur stor e din fälg o däck fram? ser ju nästan ut som mitt bakdäck!

swedan
2009-09-09, 05:47
Hmm va ute o mätte mitt bakdäck 11.3 cm=4.4 tum
3.5 tum är ju bara 8.9 cm.. ha ha fan inte en siffra rätt!
När vi ändå inne på mätandet,hur stor e din fälg o däck fram? ser ju nästan ut som mitt bakdäck!

Har för mig att det står 5 tum på framfälgen. Däcket är iallafall 150mm.
Har sett att Thunderbike ha baksvingar för upp till 300mm däck. Det vill man ha. Lite dyrt bara...:(

Edit: Det stod inte 5 tum, det står 16xMT3.00, alltså är det originalfälgen med 150mm däck på.

Kain76
2009-09-09, 08:04
he he då E den som mitt bakdäck.:D

gringo
2011-09-18, 19:51
Tjena!

Ny här på forumet,precis skaffat mig en wildstar 1600 -99:a.
Är det någon som vet hur stort bakdäck man kan montera på utan att modifera ramen?
Sitter ett 150 däck på orginal,o tittar man ser det ut som att där är plats till 170-180 däck.
Någon som har erfarenhet?
(ska ta det luuugnt i kurvorna;)

/Andreas
Har ett 180 på orginalfälgen. Är dock vad som går på. Funderar på att sätta på större fälgbana, så jag kan kränga på en större sula bak.

frisco
2011-09-19, 10:11
Har ett 180 på orginalfälgen. Är dock vad som går på. Funderar på att sätta på större fälgbana, så jag kan kränga på en större sula bak.

gringo, tror du får dela med dig av din kunskap här ;)
finns många som är sugna på bredda sin vildtjärna och behöver lite hjälp av en erfaren
wildstar ägare som herrn (gringo) :)

gringo
2011-09-24, 12:16
Har med priset att göra. Betalar lika mkt i försäkring på ett år som jag gjorde i månaden för mina tidigare cyklar.

Sen vilken anledning jag har till att snygga till o förändra min hoj kan ju alla andra sk-ta i.

Trodde forum var till för att hjälpa varandra o inte berätta vad man bör köra för ngt. Tror jag kan det efter 25 år vid styret.

engström67
2011-09-24, 20:54
Beror på hur mkt man är villig att lägga i pengaväg. En ny fälg går säkert på minst 4000-5000:-. Kan man komma undan med ett billigare alternativ, så köper iaf jag det.

Jo det har du ju helt rätt i:) jag tänkte bara om man kränger på ett för brett däck så det kan bli farligt.Men helt rätt det är ju skitkul att bygga om lite och ha sin egen stil på grejerna,jag är lika dan.Och visst ser det tufft ut med bred sula bak,helst på en custom:),hoppas du får till det som du vill ha det.:)

pewa
2011-09-27, 18:55
Tråden rensad. Undvik diskussioner som inte hör till ämnet. Handlar tråden om breda bakdäck är det för att personen i fråga vill ha brett bakdäck, har man inget att tillägga ang. det kan man låta bli att skriva.

Vill man diskutera olika hojtyper gör man det i en egen tråd.