handdator

Visa fullständig version : Nyttiga hojar



Tina
2009-09-01, 22:52
Hej!
Jag sprang tjejmilen i söndags tillsammans med 26000 andra pigga damer. Men, med så många deltagare blir det förstås endel skavsår, stukningar mm så till all tur finns det såna som ställer upp med en hjälpande hand - och hoj:)
Ganska tidigt i loppet kom ett fordon med ljudande siren, det var en mc och jag kände mig både stolt o glad, stolt över alla tjejer som disciplinerat drog sig åt sidan och gav utrymme till mc:n, stolt över FMCK som har frivilliga som ställer upp och hjälper till och glad över att så många får se att motorcyklar inte bara är nöjesprylar utan faktiskt kan vara till stor nytta i många situationer, att de inte bara skall förknippas med gangsters.
Längs vägen såg jag hojar av alla möjliga modeller, både sportiga och knubbiga, men framförallt många Gold Wing och det var ju inte precis en modell jag förknippat med FMCK. Men även jag fick lära mig något! Senare såg jag flera tjejer bli skjutsade på guldvingarna, stadigt och tryggt satt de nertryckta där i passagerarsätet medan de smidigt tog sig fram trots att utrymmet var begränsat. Så med rätt person vid spakarna är det ju ändå ett mycket smidigare fordon än en bil som förutom att den tagit mer plats även ställt till med mycket större oro bland övriga deltagare.

Apropå nyttiga hojar. Var i London för en vecka sedan och där var det många "blåljus mc". Poliser förstås men även ambulanser! De hade siren, blåljus och en liten låda med texten ambulance på. Skulle de stoppa in en patient i lådan måtte den ha varit avsedd för spädbarn... så det var väl snarare att jämföra med en akutläkarbil. Men visst är det smidigt, finns det såna i Sverige också?

Stockholms läns landsting har inga mc-ambulanser vad jag vet, men numera har de i alla fall en arkivarie som rycker ut på inspektion med mc. Och jag kan säga att det väcker viss förvåning för mc-ställ är inte precis den klädsel folk förväntar sig på en arkivarie;D Och de gör som man vill också, risken finns ju att hela gänget väntar där utanför;)
Och för att anknyta till en klädseldiskussion jag sett på en annan tråd...som tjej är det ju väldigt lätt att ha prydliga kläder under stället, leggings och skrynkelfri tunika + ett par skor i väskan. Kan inte bli bättre!

Molgan
2009-09-01, 23:56
Finns det onyttiga hojar? Tycker allihop gör gott för själen på någe vis. =)

Guzzi-Leif
2009-09-02, 07:28
Arkivarie + mc måste ju vara dubbelnyttigt!
Och nog kan det krävas utryckning även i arkivtjänsten ibland - kaos i luntorna är alldeles för vanligt och leder till sämre prestationer.

För övrigt ska svenska polisen minska antalet mc rejält. Trist.

Gurrag
2009-09-02, 09:48
Arkivarie + mc måste ju vara dubbelnyttigt!
Och nog kan det krävas utryckning även i arkivtjänsten ibland - kaos i luntorna är alldeles för vanligt och leder till sämre prestationer.

För övrigt ska svenska polisen minska antalet mc rejält. Trist.

Ojdå. Vad har de för anledning till detta? Kommer ihåg MCpolisen på UG som sa att han ibland åker bakom fortkörandes MC bara för att varna andra eftersom han vet att han inte kommer ifatt.

pewa
2009-09-02, 21:38
Ojdå. Vad har de för anledning till detta? Kommer ihåg MCpolisen på UG som sa att han ibland åker bakom fortkörandes MC bara för att varna andra eftersom han vet att han inte kommer ifatt.

De används för lite, tyvärr. Finns en äldre tråd på ämnet: Polisens motorcyklar kan försvinna (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=508)

Sen på tal om nyttiga hojar --> Mc-taxi (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1186)

AT-gubben
2009-09-02, 21:52
På tal om ambulanser i hojskepnad. Denna hittade jag på mc-mässan i vintras. Så dom finns kanske?