handdator

Visa fullständig version : Att stanna i bredd (rödljus, stop-plikt osv.)



Hilda
2009-08-28, 09:59
Hur gör man vid ett rödljus, stanna i rad eller bredvid?

Vid rödljus och stopp kör den som ligger till vänster och höger upp till varandra så man står två och två ;)

Nina
2009-08-28, 10:01
Vid rödljus och stopp kör den som ligger till vänster och höger upp till varandra så man står två och två ;)
Fast vid rödljus får man inte stå i bredd, däremot är det tillåtet vid stopp- och väjningsplikter. Jag vet, korkat men så är det.

Hilda
2009-08-28, 10:26
Fast vid rödljus får man inte stå i bredd, däremot är det tillåtet vid stopp- och väjningsplikter. Jag vet, korkat men så är det.

Se där då lärde jag mig något nytt :)
Det har jag faktiskt aldrig hört, och vi har alltid utan undantag stått två i bredd även vid rödljus.
Kan man läsa det någonstans så att jag kan ha något att hänvisa till?
Det är ju alltid lättare att övertyga om man kan visa upp fakta, istället för "det har jag hört" ;)

Nina
2009-08-28, 10:34
Se där då lärde jag mig något nytt :)
Det har jag faktiskt aldrig hört, och vi har alltid utan undantag stått två i bredd även vid rödljus.
Kan man läsa det någonstans så att jag kan ha något att hänvisa till?
Det är ju alltid lättare att övertyga om man kan visa upp fakta, istället för "det har jag hört" ;)
Kolla trafiklagen. Eller fråga en mc-lärare, jag fick veta detta av min mc-lärare när jag gjorde som alla andra och ställde mig bredvid honom.

Nina
2009-08-28, 10:57
Det är ju alltid lättare att övertyga om man kan visa upp fakta, istället för "det har jag hört" ;)
Jag sitter och letar på nätet i trafiklagen om detta, men tydligt står inte *alla* regler upptagna. Det ska de göra tycker jag. Fortsätter söka, annars skickar jag ett mail till nån trafikansvarig och ber om skriftligt svar. :)

Mats Liifv
2009-08-28, 11:14
Fast vid rödljus får man inte stå i bredd, däremot är det tillåtet vid stopp- och väjningsplikter. Jag vet, korkat men så är det.

Den regeln, om den finns, är rejält korkad. Vad skulle man vinna på att stå på en lång rad och ta upp en massa plats, tro. Den här regeln bryter jag och många, många andra emot i Stockholm varje dag. Hade faktiskt aldrig hört talas om den förrän Nina tog upp det.

Vore intressant att få reda på varför. Borde ju då gälla även cyklister , vilket det inte verkar göra. Dom har fått stora rutor framför ett antal lysen i Stockholm, där dom kan samla sig i flock, framför bilarna. Där är det minsann inga som står på rad!

Molgan
2009-08-31, 10:35
Kolla trafiklagen. Eller fråga en mc-lärare, jag fick veta detta av min mc-lärare när jag gjorde som alla andra och ställde mig bredvid honom.
Kan inte hitta något om detta, och enligt polisen finns ingen regel om hur många som får stå i bredd vid trafikljus. Finns inte med i några bötesmallar heller. Är även helt ok att smita fram till linjen om det finns plats bredvid övriga fordon, om man passerar bilarna på vänster sida och inte börjar gena över heldragna linjer, som jag förstått det. =/

Mc-Bosse
2009-08-31, 10:41
Min trafiklärare för 3 månader sedan sa att vid trafikljus var det på rad som gällde, vid stopp och väjningsplikt var det ok att stå i bredd och köra samtidigt men han var kanske inte välinformerad, vad vet jag?

Eller var det att om det är separata filer vid trafikljuset så är det på rad som gäller. Är där inga filer så var det fritt fram att stå i bredd. Jag minns inte riktigt men det verkar väl vettigt?

Jonas
2009-08-31, 18:06
Har läst här någonstans att det är tillåtet att stå i bredd vid stopp-markering, men att det inte är tillåtet vid rödljus. Det har i mina öron låtit ologiskt, så idag frågade jag min mc-lärare vad som gäller och han sa att det är både tillåtet och att rekommendera om det finns plats för två eller tre hojar. Så nu har vi knäckt den nöten. :)

Mats Liifv
2009-08-31, 19:10
Har läst här någonstans att det är tillåtet att stå i bredd vid stopp-markering, men att det inte är tillåtet vid rödljus. Det har i mina öron låtit ologiskt, så idag frågade jag min mc-lärare vad som gäller och han sa att det är både tillåtet och att rekommendera om det finns plats för två eller tre hojar. Så nu har vi knäckt den nöten. :)

Det är ju så det fungerar i praktiken.

Har t.o.m fått MC-poliser som stått bredvid mig vid ett par tillfällen. En gång när jag stod vid S:t Eriksplan med en polis vid sidan kommer en cyklist och kör om oss, mot rött ljus. Polisen slår på siren och saftblandaren och drar ikapp cyklisten. Jag står kvar vid lyset och ser hur cyklisten får en utskällning efter noter. Verkar på kropps-språket som att han inte kan inse att han gjort fel, ser mycket frågande ut.

Tycker det är illa ställt när man inte ens är ögontjänare, han kunde inte missat att det var en polis, utan drar rakt ut i korsningen mot rött ljus som att det vore den naturligaste sak i världen.
Som yrkesbilist borde jag, egentligen, inte bli förvånad. Cyklar mot rött gör säkert sju av tio i Stockholms innerstad. När det gäller cykel-bud är siffran än värre. Har aldrig sett ett cykel-bud som stannat för rött, med mindre än att det finns synliga poliser i närheten.

Nina
2009-09-03, 07:47
Min trafiklärare för 3 månader sedan sa att vid trafikljus var det på rad som gällde, vid stopp och väjningsplikt var det ok att stå i bredd och köra samtidigt men han var kanske inte välinformerad, vad vet jag?
Det var precis det här min trafiklärare sa också!!

Ska man hårddra det hela så är ju rödljuset en stopplikt också! Varför man inte får stå i bredd just där men helt okej vid stopp- och väjningsplikter har jag undrat sen dag ett. Och jag tycker att alla trafikregler borde stå uppskrivna i trafiklagen, det gör de tydligen inte för det här går inte att hitta skriftligt.

Det är väl som med svenska språket, om tillräckligt många säger fel så blir det ett slags rätt till slut. Som att säga ”Jag har växt upp” när det egentligen heter ”Jag har vuxit upp”… Kanske denna oskrivna trafikregel tillkommit på samma vis.

pewa
2009-09-03, 21:05
Nån enstaka kommentar off-topic är okey, men när det börjar bli 4-5 inlägg om en helt annan sak måste det kapas. Därför finns det nu en tråd i Off topic om att duscha efter kl 22 :) Duscha efter 22:00 (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2898)

Nina
2009-09-09, 11:44
Vart tog Hilda vägen nu då? Jag skulle maila henne nu angående det där att stå i bredd vid väjnings- och stopplikter samt vid rödljus. Hon finns inte kvar som medlem längre (eller bara bytt namn?), jag hoppas hon läser här ändå för jag har fått svar på frågan om att stå i bredd vid stopp- och väjningsplikter samt rödljus.

Man *får* stå i bredd även vid rödljus.

Det var bara det att under utbildningen ville han att man skulle stå som om man vore själv vid rödljuset. Detta missuppfattade jag och fick det runt bakfoten att så får man inte så vid rödljusen men helt okej annars. Jag ber tusenfalt om ursäkt för att jag tutat i er fel information angående detta. Så det är bara att stå i bredd så gott vi får plats, även vid rödljus. :D

…inte undra på att jag inte hittade det i trafiklagen då. Nåja, nåt gott förde det med sig: jag fick plugga trafiklagen ordentligt igen. ;)

Mats Liifv
2009-09-09, 11:53
Gott, då slipper vi känna oss som lagbrytare längre....!:D

Nina
2009-09-09, 11:55
Ja och då har jag haft dåligt samvete helt i onödan. ;)