handdator

Visa fullständig version : Är du rädd för svinvinfluensan?



Nina
2009-09-01, 19:23
Det skrivs ideligen om varningar för svininfluensan. Dock så är inte den farligare än övriga virus, bara det att det är ett nytt virus och många kan insjukna samtidigt.

Jag är dock inte rädd för den, jag gör som jag alltid brukar: tvättar händerna före jag äter och efter varje toabesök. Är du rädd för svininfluensan?

Molgan
2009-09-01, 19:34
Sitter med feber, rinnande näsa, hosta och värk i kroppen i skrivande stund. Nä inte rädd, mest less. :p

Guzzi-Leif
2009-09-01, 19:57
Sunt förnuft och vanliga flunsaregler (stanna hemma när man är dålig, inte nysa på folk o.s.v.) tror jag på. Åsså förstås vaccinering, även om smittspridningen skulle vara i full gång när vaccinet kommer i slutet av september/början av oktober (slika flunsor kommer ofta i två-tre vågor där nummer två o tre ofta är elakare än den första).
Det största problemet för oss i den rika delen av världen blir inte dödsfall och svåra sjukdomsfall utan konsekvenserna av att (i absolut värsta fallet) 40-50% av arbetsstyrkan ligger hemma under några veckor. Gissa om det kommer att fresta på samhället (tänk exempelvis på hemtjänst, sjukvård och andra personalintensiva måsteverksamheter)! Speciellt nowadays med slimmade organisationer och "just in time".

Nä, jag är inte rädd men nog har jag respekt för den kris en sådan här pandemi kan åstadkomma!
Åsså har jag all respekt för den sorg och det elände som kommer att drabba anhöriga till det lilla fåtal som trots allt kommer att dö.

Om jag är engagerad? Uppträder jag som Bror Duktig igen? Gissa om jag jobbat några timmar med detta (ur ett risk- o säkerhetsperspektiv) sedan april ;-)

Molgan
2009-09-01, 20:35
Tror jag fick min influensa på gymmet, föregående vecka stormade det in folk från när och fjärran till universitetet och gymmet var fullpackat. Inte lätt att hålla på hygienen på ett gym heller där alla går omkring och dränker utrustningen i svett och dushar i gemensamma utrymmen. Har dock inte ännu utvecklat nån knorr på svansen eller börjat grymta så jag tror jag överlever. =)

Största problemet är väl att jag har tråkigt och därför lusar ner alla forum jag kommer åt med febermosiga inlägg.. ;)

Guzzi-Leif
2009-09-01, 20:38
Intensivpostning av Molgan får nog ändå ses som en positiv bieffekt av sjukdomstillståndet!

pea_72
2009-09-01, 21:21
Inte rädd ett dyft. På den skola där jag jobbar är det nästan panik dock. Skolsköterskan är tydligen väldigt förtjust i handsprit så nu skall ALLA ungar sprita sig stup i kvarten...herregud säger jag bara, kommer de inte dö av svinpesten så kommer de la kola av skrumplever så mycket sprit som går åt...till ingen nytta...hm...(den hade gjort mycket bättre nytta i ett snapsglas fö.)

Molgan
2009-09-01, 21:30
Intensivpostning av Molgan får nog ändå ses som en positiv bieffekt av sjukdomstillståndet!
Haha ytterst vänligt, vänta bara tills jag får en febertopp och börjar lösa palme-mordet. :D

kommer de inte dö av svinpesten så kommer de la kola av skrumplever så mycket sprit som går åt...till ingen nytta...hm...(den hade gjort mycket bättre nytta i ett snapsglas fö.)
Alkoholmissbruk i så unga år, vart är samhället på väg? :rolleyes:

Guzzi-Leif
2009-09-01, 22:36
Apoteket har ju sålt slut på sina håll.
Jag har föreslagit att Värmland ska profilera sig genom att exploatera en av paradgrenarna; att producera sprit småskaligt. Mina arbetskamrater tyckte inte alls om idén. Inget sinne för livets realiteter eller för humor.

Mats Liifv
2009-09-02, 08:53
Inte ett dugg orolig för egen del.
Med sunt förnuft och vanlig hygien kommer man långt. Vi har fått hand-sprit här på jobbet och den använder jag. Annars inga åtgärder från min sida.

räven
2009-09-02, 09:04
Skitskraj för svininfluensa, då orkar man väl inte köra hoj. Ska vaxineras snarast.

Mats Liifv
2009-09-02, 09:15
Skitskraj för svininfluensa, då orkar man väl inte köra hoj. Ska vaxineras snarast.

Man vill ju inte köra som ett svin. Verkar som att rätt många redan är smittade....:D

on2wheel
2009-09-02, 09:18
Ja ni är för djävla sköna.
Jag håller med dig Guzzi-Leif, sånt himla slöseri med matrial och utrustning nu när ni har chansen i Värmland att skaffa er lite kris buffert i kassan.
Samtidigt så har du rätt, att spriten antagligen gör mer nytta innuti än utanpå.

Personligen så tror jag att det vi ser hända i världen nu inte är mer äkta än något annat som vi människor pysslar med Te.x. Växthusefektens verkningar, betvivlar inte alls att det blir varmare och så, och att det i sin tur skappar gymt allvarliga problem, nej, men jag betvivlar skarpt på hur det beskrivs i "media" och från vissa håll, ex 2. svininfluensan samma sak och vi går villigt på det också, vi människor älskar att gå på sånna här saker.
Någon tjänar återigen en helvetes massa pengar på oss som går på allt sånt här hela tiden.
Visst dessa influensor skördar Liv, fast de har ju alltid gjort det, så vad är skilnaden nu då.
Jag tror att det är den nya möjligheten att kunna skrämma upp så många som möjligt, på så kort tid som möjligt och därigenom roffa åt sig biljarder slantar i ett huj, det är skilnaden, internet är vägen till den skilnaden, ett än mer utbyggt www.
Och eftersom vi är så "nya o oerfarna" med ett så väl utbyggt nät så går vi också på allt sånt här i tid och otid, innan vi tillsist får nog och tröttnar, som vanligt, smärtan är vår drivkraft, som någon vis människa ska sagt någongång.

Och mer av den här varan, att skrämma sig till ofantliga summor slantar på kort tid kommer vi att få se, och är det någon som hoppas att jag har fel i det här, så är det först och främst jag själv, riktigt fel dessutom.

Kanske är en gemensam "spirit" vår räddning, vem vet!
Rädd och rädd.... Kruxet med rädsla är att. Är jag rädd så blir det svårt att svara ärligt, utan rädsla, på frågan.
Du 2o), är du rädd? Så kanske är lösningen att.....
Ja, jag 2o) är rädd! Jag är människa!

Svina inte på för mycket nu! 2o) ´Skrattar

Scorpio
2009-09-02, 09:29
Jag är rädd för sprutor.

Linnex
2009-09-02, 09:42
Tja... Att svininfluensan är värre än de som brukar drabba oss är väl pga av att den är från en ny stam. Dvs att vi inte har något uppbyggt skydd i kroppen och att det då är ett virus som då kroppen själv måste ta hand om. Dvs ingen antibiotika hjälper.
Så har det väll alltid varit och kommer att vara. Tidigare hette de hongkong, spanska etc.
Nu heter de fågel, svin etc...

Pratas om att äldre verkar ha ett visst grundskydd och att svininfluensan kan härstamma från influensa som gick på typ 50-talet.

Bajen-Sam
2009-09-02, 09:47
Tja... Att svininfluensan är värre än de som brukar drabba oss är väl pga av att den är från en ny stam. Dvs att vi inte har något uppbyggt skydd i kroppen och att det då är ett virus som då kroppen själv måste ta hand om. Dvs ingen antibiotika hjälper.
Så har det väll alltid varit och kommer att vara. Tidigare hette de hongkong, spanska etc.
Nu heter de fågel, svin etc...

Pratas om att äldre verkar ha ett visst grundskydd och att svininfluensan kan härstamma från influensa som gick på typ 50-talet.

Ja detta är ju en ny influensa och det finns stor risk att 40-50% av arbetstryrkan på en arbetsplats kommer att vara hemma, hur slår det på sjukvården och landet i övrigt.

Tycker alla skall ta en spruta.

Gurrag
2009-09-02, 09:56
Fågel influensa
Svin influensa
Galna kosjukan

Själv vet jag snart inte vilket djur jag ska vara. Känns som det är en uppblåst mediarapportering bara för att vissa företag ska få sälja handsprit och vaccin. Tänk om de kunde rapportera om saker som verkligen skulle göra skillnad i världen. Tex att det dör 20 barn av svält varje minut och låta varenda traktor köra dygnet runt för att producera den mat som behövs. Nog för flunsan är grymt jobbig att ha men i slutändan så måste man fokusera på de stora problemen först.

Mc-Bosse
2009-09-02, 10:15
Är du rädd för svininfluensan?


Nä jag åt kotletter till middag igår... ;)

Molgan
2009-09-02, 11:08
Aaah va seegt. Pratade med en sjuksköterska och hon sa att jag skulle hålla mig hemma minst en vecka från det att jag insjuknade pga smittrisk, så resten av veckan alltså. Måste fixa nån som handlar åt mig oxå så jag inte springer omkring på affären och sprider sjukdom. Känner mig som en sån där spetälsk som gick runt med skylt och bjällra en gång i tiden. Klättrar redan på väggarna, en vecka och jag kommer att ha klöst mig in till armeringen i betongen. Uppvaknandet i morse var för övrigt horibelt.

Har även räknat ut att 2,05% av hojsäsongen har försvunnit hitintills pga grisflunsan, är nog det som känns värst..

Mc-Bosse
2009-09-02, 11:12
Aaah va seegt. Pratade med en sjuksköterska och hon sa att jag skulle hålla mig hemma minst en vecka från det att jag insjuknade pga smittrisk, så resten av veckan alltså. Måste fixa nån som handlar åt mig oxå så jag inte springer omkring på affären och sprider sjukdom. Känner mig som en sån där spetälsk som gick runt med skylt och bjällra en gång i tiden. Klättrar redan på väggarna, en vecka och jag kommer att ha klöst mig in till armeringen i betongen. Uppvaknandet i morse var för övrigt horibelt.

Har även räknat ut att 2,05% av hojsäsongen har försvunnit hitintills pga grisflunsan, är nog det som känns värst..

Pm:a pewa och starta en blogg vetja! Vi vill veta hur du har det varje minut, tror jag... ! ;)

Molgan
2009-09-02, 15:04
Pm:a pewa och starta en blogg vetja! Vi vill veta hur du har det varje minut, tror jag... ! ;)

En influensablogg? Låter inte som en hit. :p

Linnex
2009-09-02, 15:36
Skräcken sprider sig!!!

Mc-Bosse
2009-09-02, 15:42
Skräcken sprider sig!!!

:D :D :D

Gurrag
2009-09-02, 16:40
Skräcken sprider sig!!!

Skönaste inlägget i hela debatten!!

Nina
2009-09-02, 17:07
Tidigare hette de hongkong, spanska etc.
Nu heter de fågel, svin etc...
De hittade inga fler länder så nu går de igenom djurlistan. ;) ;) ;)

Mats Liifv
2009-09-02, 18:20
De hittade inga fler länder så nu går de igenom djurlistan. ;) ;) ;)
Själv börjar jag bli rädd för nästa sjukdom på listan. Mån´tro det kan bli fisk-feber....:rolleyes:

Molgan
2009-09-02, 18:25
Själv börjar jag bli rädd för nästa sjukdom på listan. Mån´tro det kan bli fisk-feber....:rolleyes:
Eller kattsnuva?

http://www.justin-leach.com/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/27b24_funny-pictures-polite-cat-sneezes-into-a-tissue.jpg

leffa
2009-09-02, 19:12
vill inte ha någon sjukdom tycker att det räcker med otyg för detta år .

Nina
2009-09-02, 19:52
Själv börjar jag bli rädd för nästa sjukdom på listan. Mån´tro det kan bli fisk-feber....:rolleyes:

Eller kattsnuva?

http://www.justin-leach.com/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/27b24_funny-pictures-polite-cat-sneezes-into-a-tissue.jpg

Det måste vara lätt att uttala också. ;)

Gibson
2009-09-02, 20:17
Jag är inte orolig för influensan, tror nog att det är rätt så upp blåst av media.;)

Ove
2009-09-02, 20:29
:p Undrar när elefantflunsan kommer ....... blir man VÄLDIGT snuvig då? :p

Gibson
2009-09-02, 20:43
:p Undrar när elefantflunsan kommer ....... blir man VÄLDIGT snuvig då? :p


:D:D:D:D:D