handdator

Visa fullständig version : jävla förgasare



edmar
2009-08-31, 22:00
Någon som vet hur jag får av förgasarna på min kawasaki 1000 LTD -81?
tror jag tar fram sågen snart :mad:

Mc-Bosse
2009-08-31, 22:24
Någon som vet hur jag får av förgasarna på min kawasaki 1000 LTD -81?
tror jag tar fram sågen snart :mad:

På min 750 LTD från 81 ska du plocka bort tanken och sidopanelerna på båda sidor. Rulla tillbaka dom här metallclipsen som håller insugningsgummina till förgasarna. Lossa gasvajer och annat som sittar på förgararna.

Det står vidare att du ska dra hela förgasarpaketet bakåt och vrida lite och dra ut förgasarna till höger. Så som jag översätter från min engelska reparationshandbok. Har inte gjort det själv dock.

Och du! Välkommen till hojen.nu!

Guzzi-Leif
2009-08-31, 22:39
På väldigt många japs måste luftrenarburken kunna dras tilbaka några centimetrar vilket i sin tur ofta kräver demontering av batteri, batterihållare och lite el-pryttlar.
Är inte säker på att det stämmer på din båge, edmar.

Något jag är helt säker på däremot, är att man i sådana där låsta situationer vinner mycket på att sätta sig ner, grubbla och tänka logiskt innan man tar till våld.

Lycka till och Välkommen!

Mc-Bosse
2009-08-31, 22:43
Det måste väl ändå vara som på min 750cc? Eller 1000cc kanske tar mer plats så annat måste tas bort... jag vet inte. Den extra platsen man får av att flytta luftburken bakåt ska man inte behöva eftersom insugningsgummina är flexibla och böjbara så att säga.

Guzzi-Leif
2009-09-01, 00:05
Sedan hårdnar ju gummi med åren också. Gör inte jobbet enklare.
Vissa produkter av materialet har ju till och med bäst-före-datum...

Linnex
2009-09-01, 07:37
Här kan du ladda ner en servicebok på de 4:a 750 modellerna. Kanske är till hjälp även om du har en 1000 cc
http://kz.mbsween.com/media/GPz750-full.pdf

Obs. Är inte den snabbaste linan men håll ut...

on2wheel
2009-09-01, 08:27
God för middag.
Precis som det sägs här över så är det den svarta luftburken som ska ca 15-20 mm bakåt.
Gjorde den här proceduren på en Z 1000 83´a för två veckor sedan och i underkant på batterihållaren (som är av stål) sitter en liten alu. modul/relä som pekar framåt och hindrar luftburken att glida bak, satt med två m 6´or, 10´ans nyckel, när den irriterande lilla saken var borta så blev allt mycket enklare. Guzzi-Leif har rätt, "sovande" hårda gummi "muffar" gör jobbet pilligt.

Ett sätt är också att skruva bort insugningsgummit x 4, det är 8 stycken m 6´or, insex och väldigt trångt men det går om du fixar (kapar) till en lös insexnyckel, bör vara någonstans 25 x 70 mm ungefär typ ikea nyckel. Dessa gummin sitter inte istoppade eller så, utan sitter på en helt plan del av insuget så när insexbultarna är bota så faller hela förgasarbyggan rakt ner i framkant då och med luftburken i bakläge så är det "lätt" att ta ut förgasarna åt höger (det är så jag gör i allafall).

Lycka till.

P.s. Något som är väldigt vanligt på dessa hojjar med vakcumstyrd soppakran är att membranet i kranen är trött och att då kranen står på pre/pri läge och inte på on eller res. Pre/pri betyder fullt flöde av bensin även när motorn är avstängd och det gör att motorn går riktigt dåligt som kall, ljummen och även ett par tre km eftersom den lätt blir riktigt konstigt sur och står alltid med förmycket soppa i förgasarna och som på sikt "kebbar" igen munstycken och nålventiler ja allt faktiskt.
En sån bensinkrans renoverings sats finns på Lelles MC uppsala och kostar 210:- tror den heter 01-150 men kolla det själv. Byt membran i kran och kör 50- 100 km så antagligen går den bra igen om du känner igen symtomen här ovanför förståss D.s.

Ha en underbar dag, den enda dag vi har då 2o)