handdator

Visa fullständig version : Testande



Nina
2009-08-30, 20:25
Har ju läst små tips om det där att köra hoj i hård blåst. Alla vet ju hur vinglig hojen blir när det blåser, oftast greppar man ju hårdare om styret för att räta upp hojen men nu har jag provat de här tipsen: lösare grepp om styret och tryck knäna mot tanken.

Och vilken stabil hoj det blir! :D

I dag på motorvägen blåste det rejält så jag spände magen, tryckte knäna mot tanken och släppte lite på greppet om styret. Plötsligt gick Trajjan stabilt. Jag kände mig genast säkrare som förare där, på motorvägen i hård blåst och 110 km/t på mätaren.

Det var ju bra att min trafiklärare envisades med att ha en hel del bromsprov för i går gjorde jag bara instinktivt det jag skulle göra – bromsa in hårt på en relativt kort sträcka. Det bara blev en reaktion och vips stod hojen still. Så rakt, tjusigt och i tid. Vad jag kände mig stolt där, tänk att allt detta eviga nötande med bromsande på lektionerna gett mig denna superreaktion. Och inte låste jag ens bakhjulet heller! :D

Mats Liifv
2009-08-30, 20:34
Det var ju bra att min trafiklärare envisades med att ha en hel del bromsprov för i går gjorde jag bara instinktivt det jag skulle göra – bromsa in hårt på en relativt kort sträcka. Det bara blev en reaktion och vips stod hojen still. Så rakt, tjusigt och i tid. Vad jag kände mig stolt där, tänk att allt detta eviga nötande med bromsande på lektionerna gett mig denna superreaktion. Och inte låste jag ens bakhjulet heller! :D

Visst är det så, mycket viktigare än att kunna gasa. Det kan vilken idiot som helst, vilket de flesta av oss kan konstatera dagligen. Att kunna bromsa säkert kan rädda våra liv, att gasa för mycket kan förkorta samma liv i en grisblink...;)

Mc-Bosse
2009-08-30, 22:14
Lätt om handtagen, flytta fram på sadeln, klämma om tanken och spänna ryggen lite så armarna kan slappna av och mc:n går så stabilt så även när det blåser oavsett hastighet. Inget jag fick lära mig på körskolan. Inte heller motstyrning i kurvor ingick i utbildningen vilket är ganska dåligt egentligen. Mycket jag fått klura ut själv och fått tips om här på forumet.

Bromsning fick jag ju lära mig och det var ju bra.

Nina
2009-08-31, 06:53
Inget jag heller fick lära mig på trafikskolan. Hur man kör på grus fick jag lära mig genom egna tester och erfarenheter. :)

adara
2009-08-31, 08:26
Konstigt att ni inte fick höra det på körskolan, på min tjatas det rätt mycket om både det med motstyrning och vikten att klämma åt ordentligt med knäna och samtidigt ha ett löst grepp med händerna. Känns ju verkligen som ngnting alla borde lära ut!

Mc-Bosse
2009-08-31, 10:56
Konstigt att ni inte fick höra det på körskolan, på min tjatas det rätt mycket om både det med motstyrning och vikten att klämma åt ordentligt med knäna och samtidigt ha ett löst grepp med händerna. Känns ju verkligen som ngnting alla borde lära ut!

Min lärare ansåg att jag skulle bara lära mig precis vad som behövdes för att klara en uppkörning. När vi sågs första gången sa han: Jag ska lära dig att köra mc så att du klarar en uppkörning.

Och detta var för 5 månader sedan.

Linnex
2009-08-31, 11:04
Man får ju inte heller glömma att man får inte kortet för att man KAN köra MC. Man får kortet för att man är mogen att öva på egen hand. Men visst så kan man ju tycka att skolorna åtminstone kunde informera om de olika tekniken.
Själv körde jag helt privat. Man är sig själv närmast, själv är bäste dräng, envar sin egen lyckas smed osv.. :D

Nina
2009-08-31, 11:09
Min lärare ansåg att jag skulle bara lära mig precis vad som behövdes för att klara en uppkörning. När vi sågs första gången sa han: Jag ska lära dig att köra mc så att du klarar en uppkörning.
Man blir aldrig fullärd och det känns dessutom halvseriöst när en trafiklärare uttrycker sig så där. Man får bara lära sig tillräckligt så man (med nöd och näppe?) klarar uppkörningen, inte bra.