handdator

Visa fullständig version : Vibrationshämmande handtag



Mc-Bosse
2009-08-30, 16:51
Hej!

Nys hemkommen från Biltema med lite smått och gott till mc:n. Bl a. vibrationshämmande handtag med (förstklassigt ;)) plastkrom i ändarna. Har bara satt dit dom och ska kolla hur vibrationshämmande det är när jag ska iväg senare. Det är typ skumgummi allting så det kanske fungerar. Dom är exakt lika långa som dom gamla.

1, Före
2, Efter
3, Stjärna i änden

För att få bra skärpa på riktigt nära håll så duger inte autoläget utan jag får ställa in "makro" manuellt i kameran men då blir det ju bra tycker jag.

Jåke
2009-08-30, 16:58
Det funkar ofta bättre att köpa vikter till styränden och behålla sina tunna gummihandtag som faktiskt ger mindre korvkänsla när man håller i dem. Tjocka handtag dämpar ganska lite jämfört med en vikt i ändarna på styret, men vi väntar ivrigt på en rapport. Det brukar vara intressant att höra vad du kommer fram till.

Mc-Bosse
2009-08-30, 17:04
Vikt i ändarna på styret? Jaha... det har jag inte hört något om...

Jåke
2009-08-30, 17:13
Vikt i ändarna på styret? Jaha... det har jag inte hört något om...
Till exempel såna här: http://www.touring.se/Servlet?page=11&anr=69-1725

Molgan
2009-08-30, 19:21
Har 400 grams vikter på styret till yamman, prövade att lätta hojen nästan ett kilo genom att plocka bort dem men då fick jag vita fingrar av vibrationerna. Man kan ganska enkelt tillverka egna vikter som man spänner fast med gummiexpander i styränden ifall man inte tycker de som finns i affären räcker till.

Ser med intresse fram emot testresultat. =)

Mats Liifv
2009-08-30, 19:51
Även jag tror mycket mer på styrändsvikter än tjockare handtag.

En del fyller även styret med bly-hagel, har jag hört...

Mc-Bosse
2009-08-30, 22:07
Där ser man. Inte visste jag bara för att lägger vikt i styrändarna så ska vibrationer minska... Mina nya handtag minskar vibrationerna lite men framförallt tycker jag om att handtagen nu är tjockare. Vikt i styrändarna och dessa handtag skulle ju då vara perfekt för mig antar jag.