handdator

Visa fullständig version : Vilken glidare?



Jonas
2009-08-30, 16:29
Står inför hojinköp och har lite olika alternativ att fundera över, men det står alltmer klart att det blir en custom då den passar min körstil bäst.

Är det någon här som äger eller har erfarenhet av Suzuki M800 Intruder? Vill också gärna ha sunpunkter kring Yamahas Wildstar 1600 och Yamahas Midnight Star 1300. Har också funderat på Triumph America, men tror den är för liten för mina 189 cm och dryga 100 pannor tunga kropp.

Jag vill ha en hoj som inte känns otymplig på krokiga landsvägar, men som också kan köras riktigt långt med när tid medges. Vad är positivt/negativt med ovanstående customs?

Och ja, jag ska provköra dem. Men vill gärna höra era erfarenheter av att äga/köra dem.

Mats Liifv
2009-08-30, 17:47
Som vanligt är det bra att gå in här (http://www.bike.se/review/) för att se vad ägare av olika hojar tycker om sina hojar. Triumph och Wildstar har du ju på nära håll, tillgängliga för en provkörning. Har för mig Stefan talade om att sälja sin Wildstar till förmån för en mer skjutsvänlig modell av hoj. Min Triumph funkar utmärkt till både ganska krokiga vägar, landsväg och skjuts. Bra till det mesta helt enkelt. Har ingen erfarenhet av de andra modellerna. Du behöver inte vara orolig att kraften i motorn inte räcker till på Triumphen, det gör den! Klokt att inte köpa en helt ny hoj utan låta någon annan ta smällen med första årets värdeminskning. Du kommer ändå troligen att vilja byta hoj efter någon säsong när du blivit "varm i kläderna", inte för att det är nödvändigt utan för att det är roligt att testa nya modeller och andra motortyper.

Det är hursomhelst nödvändigt att provköra för att veta vad man gillar eller ogillar. Man kan ofta bli förvånad och upptäcka att den hoj man tyckte verkade ball när man tittade på den inte alls funkar att köra och vice versa.

Jonas
2009-08-30, 19:01
Jag kollade bland annat hos Bike, men hittade inte "mina" hojar. Och Stefans hoj faller troligen bort just för att den inte är skjutsvänlig, men jag är ändå intresserad. Just nu är jag mest intresserad av Suzuki M800 Intruder då den inte är för klumpig, men har ett gott vrid. Och som sagt, en Triumph America hade inte varit dumt, men är rädd för att jag är för "atletisk" för den. :)

Tack för synpunkter, Mats. Du lämnar kloka och konstruktiva kommentarer som även en färsking förstår. ;)

Mats Liifv
2009-08-30, 19:23
Dom här hittade jag på Bike.se

Recensioner av Wildstar

Av: leffe (gäst) | 2009-07-24 10:18 Betyg: 3/5

Styrkor: En bra hoj för en nybörjare helt klart, byte av luftfilter och ljuddämpare , lågfarts och högfarts munstycken samt nål är en klar fördel det blir villig mc även på låga motorvarv samt att den blir bränsle snålare har kört 43 mil på full tank, sänk den gärna 2,5-5 cm bak så blir den ännu skönare att köra.
Svagheter: när däcken blir slitna blir den llite vrång styrig vid kurvtagning och inte lika skön som vid nya däck
Sammanfattning: efter byte av munstycken, nål, luftfilter, ljuddämpare och säkningen av svingen blir det klar en roligare mc att köra.



Av: Haze Carlström (gäst) | 2009-06-22 08:16 Betyg: 5/5

Styrkor: En riktig landsvägsslukare, riktigt skön att köra och åka på.
Svagheter: Sen jag bytte min XV1100 mot XV1600 så får den och bilen inte plats i garaget längre!
Sammanfattning: Med denna hoj har verkligen känslan för hojåkandet som varit död ett antal år kommit tillbaka.



Av: (gäst) | 2009-01-07 11:39 Betyg: 5/5

Styrkor: Utseeende och KRAFT
Svagheter: Knappast
Sammanfattning: Har en 2004 som gått ca 250 mil. Släpper den aldrig



Av: Limhamn (gäst) | 2008-03-25 09:02 Betyg: 3/5

Styrkor: Stabil och i princip okänslig för sidvind.
mkt bra att åka två på.
Billig i försäkrings premie.

Svagheter: Trots den stora motorn så den vek i botten.
Fotplattorna tar i ofta.
Otroligt tung att knö runt med i garaget.
Sammanfattning: Ett bra lok att dunka runt med.



Av: Mats_Flower_Power | 2003-12-05 00:00 Betyg: 5/5

Den är överjävligt finemang. Och funkar
visst för en nybörjare om man inte är
liten och svag förstås. Den låga
tyngdpunkten gör att man sitter som i
en länsstol.


Av: Jan_Axelsson | 2003-05-16 00:00 Betyg: 5/5

En bra glidare. Har tidigare kört
VN1500 och VN800 men Wild star är
klart mycket bättre. Med "luft o buller" blir draget helt OK och ljudet med VH C2 blir klart bra.
(höga 131/4 mile och 190km/tim top)
Hojen är stor och tung så något för
nybörjare är det inte. Med "rätt"
tillbehör (ruta,sissy,väskor x-ljus
mm) blir det en ganska bra touring
hoj för lugna långturer. Det går att köra 35 mil på en tank.

1300 Midnight star

Av: razk | 2007-07-09 08:18 Betyg: 4/5

Styrkor: Bred sadel med mycket hög sittkomfort. Motor med en vevaxeltapp och 106 Nm ger puls och skönt vrid. Balansaxlar ger minimalt med vibrationer i normal hastighet. Chassit medger aktiv köring. Växelåda men rätt steg och utväxling. Remdriften ger mjuk gång. Mycket stabil på vägen. Priset 110000.
Svagheter: Vid aktiv köring måste både hand och fotbroms användas för att uppnå acceptabel bromsverkan. Motorn något tunn botten i - kräver att varvet hålls uppe och rätt vävel.
Sammanfattning: Custom i mellanklassen men egenskaper som en Big-Twin.

Triumph Speedmaster i allt väsentligt jämförbar med America

Av: SurfGuru | 2005-06-14 00:00 Betyg: 4/5

Hej.
Kör åxå en Speedmaster, dock 1:a hojjen så jag kanske inte är den ultimate kandidaten att göra ett uttalande men då jag testat lite andra hojjar i samma klass så:

Underbar båge, på alla sätt & vis, och som Fredr28 skrev så är den tyst (kanske för tyst orginal) och visst sitter varväknare & blinkers lite knasigt (men d ser snyggt ut ;). Är 191 lång och sitter bra på den, tycker den e snygg (har den gula) och lättkörd, kul i kurvor å enkel i stan, samt skön såklart å "glida" med. Har dock ett orginallarm som gör mej vansinnig då det inte går att justera intervall på tillslag av larmet så ibland viner sirenen igång :( Men d e la bara en vanesak, bra med larm ändå.

Andra kollar på den å frågar vart ja köpt den så d e kul me en hojj som ändå är lite "ovanlig" då Triumph inte är märket diret som storsäljer i Sverige på custom sidan.
Den har ju åxå fått bäst i test nyligen i nån MC tidning där dom jämförde Harley Speedmaster & Suzuki Intruder :)


Av: Fredr28 | 2004-07-05 00:00 Betyg: 5/5

I fabriksutförandet är det en mycket trevlig och snygg hoj, men kanske lite trött och lite mesigt ljud.

Men lägger man till ca 6000:- så blir det en otrolig skillnad (Dynojet, trimmpipor, luftinjektor och andra stift).
Underbart ljud och riktigt fint klös.

Det är en helt fantastiskt underbar hoj. Dock finns det ett par detaljer som är negativa, inget som påverkar körupplevelsen dock men dessa är:

1. Ej låsbart tanklock...Visst det är en custom med gamla traditioner, men hallå?

2. Varvräknare, blikersindikators mm placerade på tanken.

Den får iaf en 5:a i betyg då man sitter med ett stort flin på ansiktet hela tiden man kör!
Min drömhoj, och jag har en =)

I senaste numret av MOTORRAD finns en jämförande test mellan Kawasaki VN 900, Triumph Speedmaster, Honda Shadow 750, Suzuki Intruder 800 och Yamaha XVS 950 A Midnight star.

Triumph vann och Suzuki kom fyra. Det var vad dom tyckte. Läs testen och bilda dig en egen uppfattning. Du kanske värderar olika egenskaper på ett annat sätt?

Jonas
2009-08-30, 19:31
Oj, ledsen Mats, men jag måste ha varit helt blind när jag gick in där. :o Tack! :)

Mats Liifv
2009-08-30, 19:48
Inga problem, här fick du allt på en sida.

Hoppas att det och tidningstesten, jag lade till, kan ge någon vägledning i dina funderingar!

on2wheel
2009-08-30, 19:48
Hej Jonas.
Vår erfarenhet ang ditt ämne är att det finns ingen hoj som täcker hela vårt mc behov. Kanske är det så att vi behöver ha flera olika hojar.
En enduro att lajja i skogen med, en långt åkar hoj för oss båda att upptäcka Europa med, en härlig grusstänkare att sprätta grus med på polarna som ligger efter på en härlig skogsväg, en mc att åka till och från arbetet med, en sportig bus hoj att... osv osv.

Ett tips som jag tog till mig i början av min "prövo" tid var: Att köpa en mc som behåller sitt värde oavsätt antal de kronor jag var beredd att satsa, för eftersom jag inte vet vilken typ av hoj jag kommer att gilla så kommer jag att behöva byta mig fram tills jag hittar den mc som får min själ att sprudla av glädje inte bara ett par veckor.

Så nu, långt senare, så kan jag bara hålla med honom, tipsaren, och inget annat hoj köp var så dumt som den mc´n jag köpte ny med ögonen i början av min "prövo tid" En hoj som bara efter 1000 km fick gå vidare till någon annan med stor förlust som följd.

Hur som så har jag knapast gjort några bra mc affärer, men jag har haft djäligt roligt. när jag bytt mig fram, ett Ex. Hade en BMW R 1100 RT och fick frågan om jag ville byta mot en VN800 Drifter röd och en Suzuki svage 650 och sa ja. Driftern var riktigt rolig både som stads hoj och var en riktig "prata på gatan hoj" + att den var riktigt kul att sprätta grus med och Suzukin tog Damen hand om.

Om jag jämnt får som jag vill så blir det bara som jag förväntar mig, aldrig något extra och idag tror jag det är det där extra som är guldkanten på tillvaron, på vardagen och helgen!

Pröva dig fram Jonas, det är vårt tipps här ifrån! Lycka till!

Spar Piaggion om du kan!

2o)

Mats Liifv
2009-08-30, 19:56
Kanske är det så att vi behöver ha flera olika hojar.
En enduro att lajja i skogen med, en långt åkar hoj för oss båda att upptäcka Europa med, en härlig grusstänkare att sprätta grus med på polarna som ligger efter på en härlig skogsväg, en mc att åka till och från arbetet med, en sportig bus hoj att... osv osv.

Pröva dig fram Jonas, det är vårt tips här ifrån! Lycka till!

Klockren sammanfattning. Det är ingen slump att det, just nu, står tre hojar i mitt garage...:D

Jonas
2009-08-30, 20:28
Hej Jonas.

Spar Piaggion om du kan!

2o)

Tack för goda råd. Tyvärr kan jag, av utrymmes- och ekonomiska skäl, inte spara min MP3. Den är kanon att köra kurviga vägar med och jag trivs riktigt bra med den, men...

Kanske bör sälja min lilla bostadsrätt i Stockholm och köpa mig en stor villa med garage på landet. Blir bara så långt till våra härliga turer med medlemmarna i Stockholm... :(

Nina
2009-08-30, 20:29
Jo, det är därför jag har flera olika sorters mc. :)

Mc-Bosse
2009-08-30, 23:06
jonas: Är det bara nya hojar du är intresserad av?

Köp en begagnad gammal hoj för upp till 15 000: - med det stuk du kan vara intresserad av. Det dräller av dom i gott skick! Passar det inte dig efter ett tag så sälj den och köp något annat gammalt. Du förlorar inte mycket pengar på detta sättet. Att köpa en sprillans ny och sen efter 200 mil upptäcka att denna var inte riktigt vad jag egentligen ville ha kostar pengar om du då vill byta. Du kan provköra och provköra men endast efter att du kört med din mc privat och under en längre tid vet du om du trivs med den.

Kan ju vara så också att en begagnad och billig mc kan få dig till att stortrivas trots vissa negativa saker bara för att du inte lagt några egentliga pengar på mc-inköpet.

Ove
2009-08-31, 22:32
HörduJonas!

Du verkar ju vara en förnuftig karl! Se noga på vad MC-Bosse skriver. Prova runt med olika typer av hojar.

Visst glittrar kromet fint när det är nyputsat men hur är det om du villl åka när det är kallt och blött - krackelering och rost.:rolleyes: Sen, en del av mina favvovägar med asfalt vill inte customfolket köra för att det svänger för mycket??

Hur sitter du på hojen? Vilka vägar kör du, är det gupp så att du vill ställa dig upp för att inte ryggen och ändan ska ta smällarna? Vad skall du ha hojen till, att använda i vardagen eller bara när solen skiner? Packning och /eller passagerare?

Tänk, prova olika typer och köp sen en billig som du kan sälja av utan större förlust om du träffade fel. Det bästa är att köpa ett hus med stort garage och ha hojar för olika ändamål för den perfekta hojen som täcker alla behov finns inte. Själv har jag 3 igång men saknar ca. 2 för att täcka alla behov;) (Försök att behålla din Mp3 om det bara går, Om inte annat så av nostalgiskäl)

Jonas
2009-08-31, 23:25
Jag ska köpa en bättre begagnad. Kanske för upp till 90 000. Och jag har tänkt på hur jag ska använda hojen mest osv. Jag vet att jag helst vill ha en custom som funkar på slingriga vägar liksom på någon längre tur emellanåt. Då tror jag att M800 Intruder och Triumph America passar bäst. Men som sagt ska jag testa mig fram. Vad jag är intresserad av är hur de är att äga. Brister och fördelar. En hel del svar fick jag via Mats kommentar och länk till Bike.se. Och jag har inte råd att äga tre hojar. Inte ens två. Jag har ett annat liv också som tyvärr inte är gratis. ;)

Bajen-Sam
2009-09-01, 10:59
Har en kompis som säljer sin Intruder 800, då han bytt till en 1600cc.

Se länk.

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_M800_Intruder_23212213.htm?ca=11&w=1

Jonas
2009-09-01, 17:48
Har en kompis som säljer sin Intruder 800, då han bytt till en 1600cc.

Se länk.

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_M800_Intruder_23212213.htm?ca=11&w=1

Tack för tips Bajen-Sam och om jag haft körkortet i min hand, om jag sålt MP3:an och om jag provkört den, så hade jag kanske slagit till. Såg för övrigt en fin -05 tillsalu häromdagen med samma lull-lull, som gått 600 mil med servicebok för 65 000. Men i Skåne någonstans.

Jag tar gärna emot framtida tips från er och som känner de som kört hojarna som är till salu. Eller som bara sett någon annons som verkar vettig. Men som sagt blir det knappast före våren, då jag har allt klart med lapp och kontanter. :)

on2wheel
2009-09-01, 18:33
Här från våran sida säger vi bara Kawa VN 800 Jonas!
Härligt att se att du har kommit fram till det ända rätta, att börja från början.
Du dubblar dina 400 till 800 cc helt rätt och nästa gång blir det till 1600 cc kanske.

Men för 90 000:- får du två 800´or??!! Eller en sprillans ny VN 900

VN 8-900 är kawasaki´s variant, vars motor är helt fantastisk, härlig "lunk" i de lägre registren och hur varvvillig som helst i de övre.
Vi älskade vår VN800´a och saknar den massor, en av få hojjar vi saknar faktiskt.

Åk och provkör... Inte bara en gång, utan åk och pröva flera modeller, Classic med smalt framhjul, custom med brett framhjul, med fasta väskor eller utan väskor beg och nytt osv
För 35-50 000:- får du en riktig kanonhoj oavsätt märke och som står sig i värde också om du vill byta dig vidare senare.

Behöver du hjälp så är vi många som antagligen kan åka med och titta här i Stockholm.

Lycka till Jonas
2o)

swedan
2009-09-01, 18:42
Står inför hojinköp och har lite olika alternativ att fundera över, men det står alltmer klart att det blir en custom då den passar min körstil bäst.

Är det någon här som äger eller har erfarenhet av Suzuki M800 Intruder? Vill också gärna ha sunpunkter kring Yamahas Wildstar 1600 och Yamahas Midnight Star 1300. Har också funderat på Triumph America, men tror den är för liten för mina 189 cm och dryga 100 pannor tunga kropp.

Jag vill ha en hoj som inte känns otymplig på krokiga landsvägar, men som också kan köras riktigt långt med när tid medges. Vad är positivt/negativt med ovanstående customs?

Och ja, jag ska provköra dem. Men vill gärna höra era erfarenheter av att äga/köra dem.

Jag åker min Wildstar till jobbet så ofta som vädret tillåter. I så fall står den på Katarinavägen på Söder. Har du vägarna förbi så får du gärna kolla på den och kanske provköra.... :)

Jonas
2009-09-01, 19:11
Tack on2wheel och Swedan! Trodde uppriktigt att det skulle vara lättare att välja hoj, men har förstått av alla erfarna att oavsett om man "väljer rätt", så blir det ändå ofta "fel" efter någon säsong eller två. Skönt då att man här på hojen.nu kan samla på sig så mycket kunskap som det bara är möjligt att ta in. För att inte tala om alla erbjudanden som jag har fått, på våra turer och här på forumet, om att få provköra era hojar. Tro mig, det uppskattas och det är något som jag ska komma ihåg den dagen då en ny rookie frågar mig om råd eller vill testa min hoj. *tummen upp* :)

Nina
2009-09-01, 19:20
Jag tycker det är guld värt att kunna resa sig upp och stå på hojen under en längre sträcka. Jag är mer för alltiallo-hojar som min BMW och Triumph, de går att köras med överallt i stort sett, de kan också vara lite skitiga ibland. Jag är ingen glidartyp för då skulle jag få ägna mer än halva hojtiden åt att putsa och polera. Och så kan man inte ställa sig upp… ;)

Testa olika modeller och typer av hojar, vem vet så kanske du trivs jättebra på en hoj du inte trodde du skulle gilla.

Mats Liifv
2009-09-01, 20:02
Vet inte riktigt vad det säger att jag behöll min BMW 11100 GS i sex år och 9.000 mil. Gissar att det var en rätt hygglig hoj på många sätt eftersom ingen annan hoj har varit i närheten av att stanna så många mil i min ägo. Den var förmodligen så nära idealet, för min del, en kompromiss kan bli. Är faktiskt den enda hoj jag saknat sedan jag sålt den.

Nu är det ett byte på gång, igen, för min del. Kroppen säger ifrån att den inte vill vara med när jag kör BMW:n. Eftersom högerarmen är ett stycke kortare än vänsterarmen klarar jag inte riktigt av körställningen utan att få värk. Har inte alls samma problem med mina andra två hojar, som har en mer upprätt körställning. Nu blir det en japansk V-fyra med cylindrarna a´la Guzzi och inte längsmonterade som är det gängse konceptet. Var länge sedan jag hade en Honda senast, men nu är det dags igen...

Blir min , om jag räknat rätt, tjugofjärde hoj. Inte så lätt att bestämma sig som du kan förstå, Jonas. Därför är det klokt att inte lägga så mycket pengar på din första hoj, vilken det nu blir. En summa av 50-60.000:- skulle jag på sin höjd investera i min första hoj. Tillräckligt mycket för att kunna ge en riktigt fräsch hoj, samtidigt som den värsta värdeminskningen tagits av någon annan. För byta kommer du vilja göra, troligen inom en säsong eller max två.

Bajen-Sam
2009-09-01, 20:03
Mats nu vill jag veta vilken hoj du är ute efter? Nyfiken. :)

Bajen-Sam
2009-09-01, 20:07
Gissar på en sån här. :)

http://www.mcpoolen.se/mc/info/honda/paneuropean.shtml

Nina
2009-09-01, 20:27
Gissar på en sån här. :)

http://www.mcpoolen.se/mc/info/honda/paneuropean.shtml
Aah, den som wobblar i högre farter…

Bajen-Sam
2009-09-01, 20:46
Aah, den som wobblar i högre farter…

Har 2 polare som har Pannor och de har aldrig upplevt någon wobbling, det är nog bara mc poliser som är lite känsliga. :)

Gillar dock inte stuket så mycket, och styret är ju hur smalt som helst, ser ut som de knäpper händerna och ber när de kör hojen.

Sen är det väldigt mycket plast.

Men den skall vara en riktig milslukare. :)

Här ser man hur smalt styret är.
http://www.doble.co.uk/images/newbikes/highResImages/334/09/2.6_Honda_ST1300_Pan_European.jpg

Mats Liifv
2009-09-02, 06:58
Aah, den som wobblar i högre farter…

Nää, det är den nya, 1300:a modellen som i vissa fall wobblar i höga farter, kanske uppemot 150/km/h. Förstår om polisen inte är nöjda med det. Dom kör ofta fort och utan passagerare vilket kan ge pendlingstendenser.

Den för mig aktuella är en 98:a av 1100-modellen. Ska testa den ett tag och se om vi trivs tillsammans, vilket jag tror. Kul med en typ av motor som jag inte tidigare testat, annars har jag gått igenom det mesta. Vill ha en tourer med upprätt körställning så jag tror den passar mig bra. Vi får se hur det går...

Jonas
2009-09-22, 19:43
Just nu lutar det åt någon av dessa hojar vid mitt nästa hojköp:

Suzuki Intruder 800 Classic
Triumph America
Yamaha Midnight Star 950 (finns dock inte så många begagnade)
Kawasaki VN900
Yamaha Drag Star 1100
Yamaha Midnight Star 1300

Är även lite intresserad av Yamaha Wildstar 1600 och av Kawasakis Mean Streak, men vill nog ha något mindre att börja med. Plöjer nu annonser och testartiklar och väger fördelar mot nackdelar. Alla mina Allt om Mc är sönderbläddrade vid det här laget. När körkortet är i hamn återstår att åka runt och provköra. Vill gärna ha en ny hoj i garaget i vinter som jag kan gå ned och titta på när vintermörkret är påfallande och tungt. :)

Bajen-Sam
2009-09-22, 21:40
Röstar på Suzukin. :)

Har du frågor så ställ dem gärna här.

http://www.suzuki-chopper.se/newsite/index.html

Bajen-Sam
2009-09-22, 21:56
Om du kollar på Kawasakis Mean Streak kolla då även på Suzuki VZ 1600 Marauder.

Kawasaki och Suzuki gjorde denna modellen tillsamans, tycker peronligen att Suzukin har en snyggare bakdel. :)

http://www.suzukicycles.org/Marauder/VZ1600-Marauder.shtml

Nilsson
2009-09-22, 21:57
kawan e en jäkligt kul hoj , men den e ingen riktig glidare utan ett mellanting

Bajen-Sam
2009-09-22, 22:00
kawan e en jäkligt kul hoj , men den e ingen riktig glidare utan ett mellanting

Jo den går väll in i powercruiser familjen.

Jonas
2009-09-22, 22:01
Om du kollar på Kawasakis Mean Streak kolla då även på Suzuki VZ 1600 Marauder.

Kawasaki och Suzuki gjorde denna modellen tillsamans, tycker peronligen att Suzukin har en snyggare bakdel. :)

http://www.suzukicycles.org/Marauder/VZ1600-Marauder.shtml

Okej, tack för tips, Bajen-Sam. Det lutar dock åt en något mindre hoj för mer körglädje på mina favvovägar, dvs 70-vägar med mycket kurvor i dofttakt. :)

Kul och ny info om Mean Streak. Helt ny info för mig.

Gibson
2009-09-22, 22:05
Jag har haft min mean streak en vecka nu och är hur nöjd som helst, jag hade ju bara haft sport hojar innan men är positivt överraskad, den är grym.:D;)

Bajen-Sam
2009-09-22, 22:12
Jag har haft min mean streak en vecka nu och är hur nöjd som helst, jag hade ju bara haft sport hojar innan men är positivt överraskad, den är grym.:D;)

Japp Meanstreaken är en fin hoj, många i SCCS som har den hojen då Suzukis VZ 1600 Marauder är lite svårare att få tag på. :)

Gibson
2009-09-22, 22:17
Japp Meanstreaken är en fin hoj, många i SCCS som har den hojen då Suzukis VZ 1600 Marauder är lite svårare att få tag på. :)

Ja det finns ju inte lika många ute på marknaden.

Bajen-Sam
2009-09-22, 22:17
Här en kompis i Suzuki Chopper Club Sweden som har rejkat sin Meanstreak.

Före rejkning.
http://www.nogg.se/upload/5267/129691/Photo_5267_1116625.jpg

Här är den rejkad.
http://www.nogg.se/upload/5267/144638/Photo_5267_1265298.JPG

Jonas
2009-09-22, 22:24
Håll gärna ögon och öron ute för min skull. Sätter ut min hoj på Blocket i nästa vecka. :) Tackar för alla råd och tips!! Ni är hygglo! ;)

Gibson
2009-09-22, 22:49
Håll gärna ögon och öron ute för min skull. Sätter ut min hoj på Blocket i nästa vecka. :) Tackar för alla råd och tips!! Ni är hygglo! ;)

Gör mitt bästa.:D:o

swedan
2009-09-23, 05:58
Här en kompis i Suzuki Chopper Club Sweden som har rejkat sin Meanstreak.

Före rejkning.
http://www.nogg.se/upload/5267/129691/Photo_5267_1116625.jpg

Här är den rejkad.
http://www.nogg.se/upload/5267/144638/Photo_5267_1265298.JPG

Vet du hur många graders rejk det är?
Hur blev köregenskaperna, blev det någon skillnad?
Meanstreak är fina.
Funderade på en sån innan det blev Wildstaren.

Bajen-Sam
2009-09-23, 09:18
Vet du hur många graders rejk det är?
Hur blev köregenskaperna, blev det någon skillnad?
Meanstreak är fina.
Funderade på en sån innan det blev Wildstaren.


Vet ej vilken grad det blev på rejken.

Enligt ägaren så blev köregenskaperna bättre, har dock inte provat den.

Här kör han på bankörning på Tuvängen.

http://iloapp.suzuki-chopper.se/blog/forstasidan?ShowFile&image=1253345866.jpg

on2wheel
2009-09-23, 09:36
Okej, tack för tips, Bajen-Sam. Det lutar dock åt en något mindre hoj för mer körglädje på mina favvovägar, dvs 70-vägar med mycket kurvor i dofttakt. :)

Helt rätt Jonas, det är alltid bra och fråga och var lyhörd, personligen så tror jag du redan vet här inne.. "pekar på hjärtat".

En "mellanklassare" custom är en fullfjädrad hoj totts sina "bara" 800-1000cc, dom alla går riktigt, riktigt bra.

Köp en hoj som står sig i värde, en hoj som har något år på nacken och redan ramlat ner till sin prisnivå och står kvar där, för du kommer att byta ganska snart, sanna mina ord, och då har du haft kul för gratis pengar och kan gå vidare med ett bra byte eller försäljning.

Ring runt, maila runt till alla hojfirmor och erbjud byten med den du har, det är så jag gör, till något som du hittat och varför nöja sig med en hoj när du kan få två kanon hojar enligt receptet ovan, som du då kan växla och växa dig fram på, för den du nu har.

Lycka till.....Och Låt ditt hjärta vara med... som hon sjöng, tror det var Sonja hedenbratt, för länge länge sedan.

Jonas
2009-09-23, 15:58
Lägger till Kawasakis VN900 på listan över hojar som jag ska titta närmare på. Listan börjar bli lång nu...;)

Mats Liifv
2009-09-23, 16:24
Lägger till Kawasakis VN900 på listan över hojar som jag ska titta närmare på. Listan börjar bli lång nu...;)

Se till att klara kortet nu, så kan du ta min Triumph på äppelturen. Lät en tjej på jobbet testa den idag. Hon var ett enda stort brett leende när hon kom tillbaka efter den korta turen, såg ut som Leffa när han hade testat. Hojen har en förmåga att få en att må bra, kan inte förklara hur utan det måste upplevas!

Jonas
2009-09-23, 16:27
Se till att klara kortet nu, så kan du ta min Triumph på äppelturen. Lät en tjej på jobbet testa den idag. Hon var ett enda stort brett leende när hon kom tillbaka efter den korta turen, såg ut som Leffa när han hade testat. Hojen har en förmåga att få en att må bra, kan inte förklara hur utan det måste upplevas!

Ja just det, den har jag ju glömt att ta med. Men den ska förstås stå på listan också. :)

Gibson
2009-09-23, 16:28
Hon var ett enda stort brett leende när hon kom tillbaka efter den korta turen, såg ut som Leffa när han hade testat. !

JA han är lite kvinnlig.HEHE:D:D:D:D:D;)

leffa
2009-09-23, 16:43
JA han är lite kvinnlig.HEHE:D:D:D:D:D;)

att ha fransar på mc-kläderna är ju väldigt manligt:D:D

Gibson
2009-09-23, 17:26
att ha fransar på mc-kläderna är ju väldigt manligt:D:D

Då skulle du se kalsongerna.:D:D:o

Mats Liifv
2009-09-23, 18:29
Då skulle du se kalsongerna.:D:D:o

Är dom fransiga....kanske dags att byta då? Putstrasor behövs ju alltid!;D

pewa
2009-09-24, 21:29
Off topic-varning... finns en chatt perfekt för dessa djupa diskussioner :)

pimplen
2009-10-01, 23:54
Säger bara en sak GLÖM EJ ATT TESTA HARLEY SOFTAIL efter all japanskit

Nina
2009-10-02, 06:01
Jonas: nu när du har grejat lappen kan du även åka förbi Triumph Center i Skogås och testa lite olika hojar där, prova en Scrambler och en Thruxton också när du ändå håller på. =)

Edit: de var inga glidare nej… Men prova bara?

Jonas
2009-10-02, 07:29
Yapp, ska samtidigt försöka avstå köp av två erbjudanden som jag fått. En HD Fat Boy för 130 000 och en Intruder 1500 Classic för 119 000. ;)

En sväng till Triumph ska jag absolut ta.

Nina
2009-10-02, 07:49
En sväng till Triumph ska jag absolut ta.
Hälsa från mig, de är jättetrevliga där! :)

Mats Liifv
2009-10-02, 08:23
Yapp, ska samtidigt försöka avstå köp av två erbjudanden som jag fått. En HD Fat Boy för 130 000 och en Intruder 1500 Classic för 119 000. ;)

En sväng till Triumph ska jag absolut ta.

Passa då på att testa även en Rocket, har aldrig kört någon själv men tror den skulle passa mig, och säkert dig också, bra! Är liksom en hoj för fullvuxna killar...

Gibson
2009-10-02, 11:50
Utbudet av hojar är otroligt stort men det är ju ett skönt bekymmer.;)

Mats Liifv
2009-10-02, 13:52
Utbudet av hojar är otroligt stort men det är ju ett skönt bekymmer.;)

Värre problem kan man ha....!:D

Gibson
2009-10-02, 13:55
Värre problem kan man ha....!:D

Ja det är sant även om det är svårt att komma på vad det skulle va.;)

Jonas
2009-10-04, 17:38
Ägnar stor del av min fritid nu med att läsa hojannonser på framförallt Blocket. Läser parallellt begagnatguider för att försöka ringa in ett antal potentiella hojar/modeller. Men jag blir lite fundersam över att så många hojar har gått så få mil. Är det allmänt känt att mätarna manipuleras eller kör inte folk med sina hojar? Har tittat på flera hojar idag på Blocket och flera 05: or har bara rullat 500-800 mil vilket endast blir dryga 100 mil/år. Även om de har 1000-1500 mil på mätarna så låter det i mina ögon lite. Kan man generellt lita på dessa annonser eller bör jag höra varningsklockorna ringa?

Finns det några andra saker som man ska se upp med som är förknippat med mc-köp?

on2wheel
2009-10-04, 18:13
Ägnar stor del av min fritid nu med att läsa hojannonser på framförallt Blocket. Läser parallellt begagnatguider för att försöka ringa in ett antal potentiella hojar/modeller. Men jag blir lite fundersam över att så många hojar har gått så få mil. Är det allmänt känt att mätarna manipuleras eller kör inte folk med sina hojar? Har tittat på flera hojar idag på Blocket och flera 05: or har bara rullat 500-800 mil vilket endast blir dryga 100 mil/år. Även om de har 1000-1500 mil på mätarna så låter det i mina ögon lite. Kan man generellt lita på dessa annonser eller bör jag höra varningsklockorna ringa?

Finns det några andra saker som man ska se upp med som är förknippat med mc-köp?

Hallå A mannen, Kul!
Har funderat över det själv några gånger, samtidigt om man bara kör sommartid så kanske miltalen stämmer till 85-90%
Första sommaren massor med mil och sedan mindre och mindre tills man säljer dem.

Min Suzuki GS 750 L 1981 står det 6500 mil och i motorn så låter det som trovärdigt.... Om den inte är renoverad och har varvat på mätaren vid 10000 mil osv.

Men många kör inte så mycket som du/vi nu kör, själv så ligger jag på runt 1500-2000 mil om året om jag inte åker på några längre utflykter, och på 2000-3250 mil om det blir några lite längre utflykter.
Så för mig låter dessa låga mil som bluff men jag är ganska ensammen på vägarna från och med nu och till i april, bara budhojarna, pendlare och Roffe förstås, som är ute kör, alla kör inte så mycket som vi och det är nog sånt som syns i olyckstatistiken också!

Men det brukar synas ganska enkelt på allt möjligt som Tankens lack, fotpinnsgummin, handtag, sadelns stoppning, däck osv. har hojen gått 4-500 mil och inte har kvar orginal däcken som borde hålla minst de milen och lite till??? Te.x.

Men generelt så är hojarna så som folk säger att de är i touring och custom segmentet, tror jag i allafal, sen finns det såklart undantag.

Min BMW R1150GS 01 har gått 10000 (tiotusen) mil (inte kilometer) nu och låter som ny!
Roffe körde 26500 mil med sin R1100R innan han bytte bort den.

Lycka till! :)

Jonas
2009-10-04, 18:33
Okej, tack, Lucas! Vill ju gärna tro att customfolket är pålitliga människor. ;) Ska absolut kolla detaljerna, som du nämnde, vid ett eventuellt hojköp av en lågmilare.

Mats Liifv
2009-10-05, 07:55
Tror precis som Lucas, att du kan lita på miltalen till allra största delen. Man får ganska snabbt en känsla för om det stämmer. Det är ganska få, trots allt, som kör så mycket som vi gör, 500 mil/år eller mindre är nog ganska vanligt.

Följer gärna med dig och kollar när det blir dags att ge sig ut för att hitta en hoj. Alltid bra med någon som inte är känslomässigt engagerad i objektet. Lätt hänt att man går på en blåsning när pengarna bränner i fickan och man är sååå sugen på affär....

Nina
2009-10-05, 08:16
De rullar inte så långt egentligen, det är ju bara halva året som man kör med dom, många väljer också att köra bil när det regnar. Du behöver nog inte oroa dig, Jonas.
Men provkör gärna flera olika sorters modeller, det kanske finns en som är riktigt rolig eller passar som hand i handske fast den hojen kanske inte ser så ut vid första anblicken.

Mats Liifv
2009-10-05, 12:45
En väl underhållen motorcykel rullar många, många mil utan större problem än byte av slitdelar. Varför skulle den inte det med tanke på hur de flesta körs, i solsken och sommartid? Tror det är få bilar som sköts på samma sätt med byte av olja och filter etc. med täta intervaller. Tror att det är ganska få som vet vad det finns för olja i motorerna på sina bilar. Däremot är det ett stort bekymmer vilken sort man ska ha i hojen. Bilarna lever ett bra mycket tuffare liv. Vem skulle tycka att att en bil som rullat tvåtusen mil skulle vara slut? När det gäller motorcyklar verkar många tro att dom ska falla i bitar om dom passerat den gränsen, om det inte är en BMW. Dom verkar man ha större tilltro till, rent generellt.

Mc-Bosse
2009-10-05, 18:40
Min 81:a med 3 400 mil på mätaren hade på 28 år rullat 100 mil/ år i snitt. Besiktningspapper och så visar att det stämmer. I min ägo har den rullat 800 mil sedan i mars... :). Snart uppe i 4 300 mil på mätaren.

Jan-Olov
2009-10-05, 18:48
Jag gissar lite men en vanlig genomsnitts åkare kör nog ca. 5till 800mil/ år speciellt customåkare. Kolla lite på årsmodell kontra angivna mil så är det nog så

Jonas
2009-10-05, 20:23
Okej, tack för råden! Jag suger åt mig som vanligt. :)

Mats Liifv
2009-10-06, 20:00
Ett tips till Jonas, Nya Bike Custom -09 finns ute i handeln nu.

Customporr på hög nivå, för den med som har den läggningen...:D

Hamre
2009-10-06, 20:06
Ett tips till Jonas, Nya Bike Custom -09 finns ute i handeln nu.

Customporr på hög nivå, för den med som har den läggningen...:D

Det är en jävla tur att man inte har den "störningen"

Mats Liifv
2009-10-06, 20:52
Det är en jävla tur att man inte har den "störningen"
Du kanske ser på "Mälaren Runt" som customåkarnas Prideparad...? ;)

Hamre
2009-10-07, 19:17
Du kanske ser på "Mälaren Runt" som customåkarnas Prideparad...? ;)

Det kan man säga.
Tur att jag bor på rätt sida av Sverige. Så en slipper se eländet.

Texas
2009-10-07, 22:48
Hej

Jonas du har inte funderat över en Yamaha Warrior 1700. lite custom stuk med väghållning.

Kolla lite på www.vstar.se


mvh//Texas

Jonas
2009-10-11, 07:37
Vet inte om det är febern som talar nu, men jag är ganska sugen på den Intruder 1500 som jag kollat in på AWA.

En ny från 2008 med full utrustning för 119 000 och då får jag 75 000 för min MP3 (ett bra pris!). Jag vet att ni tycker att jag ska köpa något billigare, men är det en helt vansinnig affär?

Som sagt har jag feber och kanske är klokare imorgon, men jag tror ändå det kan vara en hyfsad deal så här på höstkanten. Ska dock kolla med Stefan också angående hans Hilding. :)



Alla affärer som du är nöjd med är bra affärer!

Försök dock att ha lite is i magen och vänta till våren, när du skaffat lite mer erfarenhet och kört fler olika hojtyper. Aldrig, aldrig köpa en hoj som du inte kört en rejäl sväng med. Det är så extremt lätt att det blir fel.

Att du ska ha en customhoj är du övertygad om, som jag tolkar det.

Har du klart för dig hur du vill använda hojen?

Sätt dig ner och tänk noga igenom vilka egenskaper du söker. Skriv sedan ner dom så finns det något att utgå ifrån när du letar lämpliga kandidater.

Här har du några förslag på frågor att ställa dig:

Mestadels fikaturer i närområdet eller längre resor i Sverige och utomlands?

Med eller utan passagerare? Passagerare brukar sällan uppskatta en customhoj så länge det inte är en uttalad touringmodell.

Kardan, kedja eller remdrift?

Motortyp?

Serviceintervaller?

ABS, finns det på customhojar förutom hos Triumph Thunderbird och Kawasakis stora touringmaskin?

Tillgång till verkstad som du känner förtroende för?

Det är bara att fylla på med egna saker som känns viktiga för just dig.

Ovanstående hämtat från äppel-turen-tråden som ska handla om äppelturen och inte om mitt kommande hojval. ;)

Tack för rådet, Mats. Behöver höra det då och då för att inte rusa iväg till första affär. Har tyvärr alltid varit impulsiv och har lätt för att dras med av allt blänk och säljarsnack. Men du har förstås rätt. Säsongen är i princip slut och jag behöver inte ha så bråttom. Känner mest lite stress över att bli av med MP3:an till ett hyfsat bra pris.

Jag spar din punktlista för framtiden! Tack! :)

scooter_tomas
2009-10-11, 10:22
Med i stort sett 0% ränta på pengarna på banken så kanske det är bättre om dom inte behövs nu att lägga in en drive på tidiga vårkanten för försäljning, men och andra sidan så kanske man kan nå en större total förtjänst med rejält höstpris på ”fjolårsmodell” och inbyte av MP3an om du vet vad du ska ha?

Tyvärr tror jag ekonomi läget kommer att vara halvtrist ett tag framåt (Sverige/världen) men hoppas man har fel och jag tror inte det påverkar prisbilden i detta fall så jätte mycket på ”relativt” billiga ”nöjesartiklar” :)

Annars så är det bara massor av klokskap det som Mats skriver.

-Tomas

Mats Liifv
2009-10-11, 14:19
Jonas,

Har du kollat BIKE Custom -09?
I den tidningen kan du hitta en del inspiration inför ditt val av hoj. Själv tänker jag lägga mig i badkaret och läsa den tillsammans med ett glas Strohrom & Cola. Känns välförtjänt efter att ha sprungit hem från IKEA i Barkarby. Blev tvingad dit av hustrun för att köpa en hylla att förvara alla våra DVD-filmer i. Blev en lagom löprunda på sju och en halv kilometer.

Jonas
2009-10-11, 15:28
Är det en specialutgåva eller finns den i handeln nu? Hm, kanske ska googla innan jag frågar... :rolleyes:

Låter som en skön avslutning på helgen annars. Alltså inte löpturen utan en drink i badet med en hojtidning. ;)

Jonas
2009-10-11, 16:13
Har nu googlat, men greppar inte riktigt om det är ett särskilt nummer eller vad? Förklara någon, tack. :o

Mats Liifv
2009-10-11, 17:38
Har nu googlat, men greppar inte riktigt om det är ett särskilt nummer eller vad? Förklara någon, tack. :o

Ett specialnummer, du kan få mitt om du skickar adressuppgifter via PM!

Finns hos din lokala tidningshökare.

Köpte mitt ex. på COOP, finns garanterat i Pressbyrån i Gallerian vid Kungsträdgårdens tunnelbana.

Jonas
2009-10-11, 17:42
Okej, då ska jag försöka ta mig dit (Gallerian) på lunchen imorgon. Tack, tack! :)

Jonas
2009-10-11, 17:49
Min blivande hoj? Också ett test för att se om jag kan ladda upp bilder.

1461

Gibson
2009-10-11, 18:51
Min blivande hoj? Också ett test för att se om jag kan ladda upp bilder.

1461

Slå till nu innan du ångrar dig.:D

Mats Liifv
2009-10-11, 19:00
Slå till nu innan du ångrar dig.:D

Eller slå inte till och slipp att ångra dig...alla mynt har två sidor. Man bör kolla båda sidorna, även kanterna, innan man beslutar sig. Tyckte att det fanns en del alternativ i den nämnda tidningen som i alla fall inte jag tänkt på tidigare, läs och begrunda!

leffa
2009-10-11, 19:00
passar dig perfekt det är bara att slå till på en gång:)

Gibson
2009-10-11, 19:53
Eller slå inte till och slipp att ångra dig...alla mynt har två sidor. Man bör kolla båda sidorna, även kanterna, innan man beslutar sig. Tyckte att det fanns en del alternativ i den nämnda tidningen som i alla fall inte jag tänkt på tidigare, läs och begrunda!

Ja du har rätt, bäst att vara säker på sin sak.:)

Mats Liifv
2009-10-11, 22:58
Ja du har rätt, bäst att vara säker på sin sak.:)

Riktigt hundra lär man aldrig bli, men man kan undvika de värsta "citronerna" om man tar det lite lugnt. Rätt som det är finns fyndet där....

Byta vill man, så är det bara. Har sällan sålt en hoj för att jag inte gillat den, snarare har det varit nyfikenhet att testa något annat som varit min bevekelsegrund för bytet.

Molgan vill sälja sin pärla efter relativt kort tid, tror inte att det handlar om något annat än att det dykt upp ett nytt projekt. Helt normalt bland hojåkare, även att man flyter lite över gränserna. Sporthojsåkare brukar, enligt min erfarenhet, vara rätt inställda på en enda typ av hoj medan custom, grus och touringåkare kan vara lite bredare i smaken.

Jonas
2009-10-12, 17:08
Har nu införskaffat Bike Custom -09 och dessutom låg nya numret av Allt om Mc på hallgolvet när jag kom hem från jobbet, så nu är kvällen räddad. Tack för tipset, Mats! :)

Mats Liifv
2009-10-12, 17:10
Ha en trevlig kväll med hojtidningarna!

Ska själv åka och hämta Hondan som fått intercom och GPS installerat, sen blir det blaskorna...

Harka
2009-10-12, 17:34
Den här följetongen börjar bli riktigt spännande!
Hur ska det sluta?
Snälla, håll oss på helspänn ett tag till Jonas.

on2wheel
2009-10-12, 17:44
Hej Jonas.

Så här nu, på hösten är det riktigt lugnt på hoj firmorna och deras beg hojar går att låna en hel lördag eller varför inte en hel helg, såklart även i veckorna går det att hinna med att prova igenom de allternativ som du funderar över. Ta en vecka semester vet jag!

PÅ AVA är de riktigt goa och vid flera tillfällen har vi lånat både dyra och relativt nya hojar, förra våren en winge 08 á 208000:- en hel dag och så provade vi en VN 1500 á 53000:- en hel lördag, det var Björn som var nyfiken, han som tog A-kortet på 27 dagar som jag berättat om. Han köpte i våras en ny VN 1700 Custom.

Gå in och berätta som det är hos någon som har några fina 1500 och be dem hjälpa dig.......

Jonas
2009-10-12, 18:07
Hej Jonas.

Så här nu, på hösten är det riktigt lugnt på hoj firmorna och deras beg hojar går att låna en hel lördag eller varför inte en hel helg, såklart även i veckorna går det att hinna med att prova igenom de allternativ som du funderar över. Ta en vecka semester vet jag!


Det där med semester gillar jag och visst har jag tänkt tanken, men å andra sidan vill jag ha så mycket ledig tid som möjligt till våren och sommaren. Har dock en hel del flextimmar som jag skulle kunna plocka ut. Ska kanske ta tre dagar i nästa vecka för att åka runt lite. :)

Jonas
2009-10-12, 18:09
Den här följetongen börjar bli riktigt spännande!
Hur ska det sluta?
Snälla, håll oss på helspänn ett tag till Jonas.

Fortsättning följer ett tag till. Just nu dreglar jag i Bike Custom över alla fina hojar. Vill gärna ha tre hojar i garaget. Ska prata med min bank... ;)

on2wheel
2009-10-12, 18:37
Ska kanske ta tre dagar i nästa vecka för att åka runt lite. :)

Jag finns här Jonas! :)

Jonas
2009-10-14, 19:43
Återkommer, när jag bläddrar i tidningar och på nätet, ideligen till främst två hojar. Triumph America och Suzuki Intruder 800. Även Yamahas Midnight Star 950 dyker ständigt upp.

Jag tror bestämt att någon av de tre hojarna kommer att stå i mitt garage inom kort.

Tror storleken passar mig som nybörjare och som gillar att glida omkring på kurviga vägar i 50-90 km/h. Snabba farter och burnouts lockar inte alls. Kanske ser jag lite stor ut för dessa hojar, men vid 47 års ålder är jag inte längre så fåfäng. :) Tror att jag kan stå ut med en dylik hoj en säsong eller två. Kanske fler?

Just nu ligger Suzukin bäst till. Av ett par anledningar. Jag får ett hyfsat pris för min trehjuling i inbyte, som är svårsåld till ett bra pris privat. Jag får köpa en ny hoj till ett fördelaktigt och sänkt pris. Suzukin har också fått väldigt bra kritik. Och jag sitter riktigt bra på den. I butiken i alla fall. :rolleyes:

American lockar också väldigt mycket, men Triumph vill inte ha min hoj i inbyte. Förstår dessa anglofiler då ingen lär komma till deras shop för att köpa en Piaggio MP3. ;)

Yamahan har jag inte fått tillfälle att testa, men den har också fått väldigt fin kritik. Ser snygg ut också.

Finns någon ekonom på forumet? Tror ni priserna för nya hojar går upp kraftigt till våren eller kommer priserna ligga kvar med dagens. Eller rent av sjunka?

Planerar att åka till AWA på lördag och be att få testa en Suzuki 800. Om den känns riktigt bra lär det finnas risk/chans för att jag kör hem den också. Om nu inte någon möter upp där och skakar vett och sans i mig. :D

klaus
2009-10-14, 19:55
Lycka till,saker brukar inte bli bättre bara att man väntar och våndas
Enligt min mening gör du bra deal
Sedan har du ju hela vintern på dig att dregla över hojen i garaget,kommer du till mitt garage så kan vi köra fram och tillbaka tillsammans,förra vintern gjorde jag drygt 20km i garaget :)

Ove
2009-10-14, 20:02
Planerar att åka till AWA på lördag och be att få testa en Suzuki 800. Om den känns riktigt bra lär det finnas risk/chans för att jag kör hem den också. Om nu inte någon möter upp där och skakar vett och sans i mig. :D

;D Jag tror att du vet vad du vill och att du är väldigt skaktålig. :D Alltså ingen idé att nämna att nya hojar sjunker i pris väldigt fort och det har du ju redan upplevt, så jag nämner inte beg...at som förstahoj.

:) säger istället LYCKA TILL !;):D

Gert
2009-10-14, 20:03
Du nämner Yamaha 950 du har inte sneglat på 1300? Enligt säkra källor kommer en del helt nya -08:or att säljas för 79.900kr inom kort.

Jonas
2009-10-14, 20:03
kommer du till mitt garage så kan vi köra fram och tillbaka tillsammans,förra vintern gjorde jag drygt 20km i garaget :)

Lockande erbjudande! :D

Jonas
2009-10-17, 15:18
Du nämner Yamaha 950 du har inte sneglat på 1300? Enligt säkra källor kommer en del helt nya -08:or att säljas för 79.900kr inom kort.

Mm, 1300:an är absolut intressant. Men där går nog gränsen för mig. Vill inte ha för stor hoj att börja med och den ska gå att köra aktivt med. Hittade just två nya -08: or för 79.900 men i Blekinge och Älvsborg... Annars helt klart intressant! :)

Jonas
2009-10-17, 15:26
Letar hoj mer aktivt nu. Hade en hoj på gång, men tyvärr har den redan sålts då jag inte kom till skott. Jag söker på Blocket och letar efter en hoj (custom) i storleken 800cc - 1300cc. Prisklass 50-100.000. Så får ni vetskap om något fynd är ni välkomna att tipsa mig. Den bör finnas i Stockholmsområdet med omnejd. Tack för hjälpen! ;)

Jonas
2009-10-17, 15:39
Kan det här vara något? Skönt att den redan är välutrustad.

Blocket (http://www.blocket.se/gotland/Yamaha_XVS_1300_Midnight_Star_23275355.htm?ca=11&w=2)

Gurrag
2009-10-17, 16:06
Letar du i övre eller nedre delen av spannet? sitter och dräglar över motorcyklar på blocket nästan varje dag så det är inte otroligt att man hittar någon som skulle passa dig =)

Jonas
2009-10-17, 16:16
Letar du i övre eller nedre delen av spannet? sitter och dräglar över motorcyklar på blocket nästan varje dag så det är inte otroligt att man hittar någon som skulle passa dig =)

Hittar jag ett riktigt fynd för 50 000 så är det klart jag blir intresserad. Men troligast är väl att jag hamnar i spannet 70-90 000. En ny Yamaha 1300 Midnight Star för 79.900 vore inte helt fel. Men annars får den gärna vara något år gammal och vara utrustad med väskor, sissy och annat. :)

klaus
2009-10-17, 16:19
Kan det här vara något? Skönt att den redan är välutrustad.

Blocket (http://www.blocket.se/gotland/Yamaha_XVS_1300_Midnight_Star_23275355.htm?ca=11&w=2)

Skapligt pris och definitivt rätt färg :D

Jonas
2009-10-17, 16:31
Skapligt pris och definitivt rätt färg :D

Förstod att du skulle gilla färgen. :D

Jonas
2009-10-17, 21:24
Snart film.

Jonas
2009-10-21, 18:44
Har sett några objekt som jag skulle kunna tänka mig att titta på. Ska ringa på dem. På fredag har jag för övrigt tagit ledigt för att eventuellt åka till MC-varuhuset för att testa en Yamaha VN 1300. Och kanske något annat också. Garaget känns väldigt tomt utan en hoj på min p-plats. :)

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_VL800_Volusia_24227321.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Suzuki_Intruder_800M_24170683.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Suzuki_Intruder_M800_24141738.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_C800__en_agare_24003343.htm?ca=11&w=1 (kanske mest intressant)

Synpunkter?

erkagn
2009-10-22, 07:17
Yamaha ska servas var 1000:e mil, medans många andra märken Kawa med flera ska servas var 500 eller 600 mil. Det blir ju en aning dyrare.

Jag har en jobbarkompis som har en Yamaha XVS 1300:a han är nöjd med den. Men jag har har aldrig provkört den. Har en annan kompis som kör Yamaha 1900 Stratoliner, och den känns väldigt bekväm. Den är faktist smidig när man väl fått rull på den, men lite tung att baxa runt på parkeringen.

Själv kör jag ju en XVS 950.

Har haft Dragstar 1100 förut, men den hade jag otur med. Så fick bra pris på denna 950.

Mats Liifv
2009-10-22, 07:40
Känns som en vettig prisnivå du lagt dig på.

Mitt öga tilltalas mest av den första hojen, har inte kört någon av modellerna för egen del så kan inte uttala mig om den delen.

Den sista hojen har fotplattor istället för fotpinnar, en del gillar det och andra, som jag själv, gillar det inte. Det är ju en smaksak och går alltid att ändra från det ena till det andra, om man skulle ångra sig.

leffa
2009-10-22, 08:48
tror nog att du fastnar för en midnightstar 1300 en bekant har en sådan och han trivs ypperligt på den p.g.a han tycker den är väldigt lättkörd o smidig sen har den en snygg design :)

Jonas
2009-10-22, 09:07
Om inte 1300:an känns otymplig och svårjobbad, så är chansen stor att det kan bli en sådan. Vi får se imorgon efter provturen. Ska även försöka hitta en 950 att testa också för en jämförelse. :)

erkagn
2009-10-22, 09:45
Om inte 1300:an känns otymplig och svårjobbad, så är chansen stor att det kan bli en sådan. Vi får se imorgon efter provturen. Ska även försöka hitta en 950 att testa också för en jämförelse. :)

Håller tummarna du får chans prova en 950 oxå. :)

Bajen-Sam
2009-10-22, 11:05
Tycker den första av de du valt ut från blocket var as snygg, old school stuk.

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_VL800_Volusia_24227321.htm?ca=11&w=3

Jag tycker du skall välja en Suzuki och slå dig samman med oss i SCCS. ;o)

Mats Liifv
2009-10-22, 14:32
Tycker den första av de du valt ut från blocket var as snygg, old school stuk.

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_VL800_Volusia_24227321.htm?ca=11&w=3

Jag tycker du skall välja en Suzuki och slå dig samman med oss i SCCS. ;o)

Tycker den var hur cool som helst...man får mycket hoj för en, relativt, liten slant!

Den hojen sticker ut lite i den stora massan. Känns kul att inte vara som alla andra, eller läskigt om det är det man vill vara. Jonas har ju visat stort mod på den fronten genom sin tidigare trehjuling, så det är inget problem. Kanske t.om. "vågar" köra Triumph, "a brand apart"? ;)

Jonas
2009-10-22, 15:16
Nu ser den ju väldigt låg ut, men med originalsadel kanske den passar mig bättre. Å andra sidan försvinner ju lite av stuket då.

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_VL800_Volusia_24227321.htm?ca=11&w=3

Ska ut och titta på den live imorgon. :)

Mats Liifv
2009-10-22, 16:25
Nu ser den ju väldigt låg ut, men med originalsadel kanske den passar mig bättre. Å andra sidan försvinner ju lite av stuket då.

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_VL800_Volusia_24227321.htm?ca=11&w=3

Ska ut och titta på den live imorgon. :)

Det är rätt, ut och prova bara! :)

Jonas
2009-10-22, 16:36
Har hyrt en bil och ska åka till Din Mc i Sollentuna, Mc Varuhuset på Norra Stationsgatan och till Yamahacenter i Haninge. Tänkte också passa på ett hinna med en sväng ut till Ikea och köpa nya bänkskivor till köket... Det blir lite rallykörning för att hinna med ett par provturer också. :)

Jonas
2009-10-22, 21:55
Klockan släpar sig fram. Har ju en hoj i sikte imorgon bitti, men är orolig att den ska knipas av någon annan framför mina ögon. Om hojen är i så gott skick som sägs så behöver jag inte kosta på den särskilt mycket. Ett par läderväskor och nya pipor möjligtvis. Vi får se. Men jag hoppas i själen att detta är hojen som jag köper. Ni också förmodligen, så ni slipper höra mig vela fram och tillbaka. :) Fortsättning följer under dagen imorgon...

erkagn
2009-10-23, 08:40
Klockan släpar sig fram. Har ju en hoj i sikte imorgon bitti, men är orolig att den ska knipas av någon annan framför mina ögon. Om hojen är i så gott skick som sägs så behöver jag inte kosta på den särskilt mycket. Ett par läderväskor och nya pipor möjligtvis. Vi får se. Men jag hoppas i själen att detta är hojen som jag köper. Ni också förmodligen, så ni slipper höra mig vela fram och tillbaka. :) Fortsättning följer under dagen imorgon...

Håller tummarna du blir ägare till en fin glidarhoj idag!8)

Nina
2009-10-23, 08:45
Oj, låter som en hektisk men trevlig dag med provturer inbokat! Hoppas du hittar den hoj du kan sitta på länge och bara trivas. =)

Mats Liifv
2009-10-23, 09:01
Nina,

Åk ner till Triumph Center och plåta Jonas, om det blir affär!

Kan vara trevligt med en bild på den lycklige....:)

erkagn
2009-10-23, 09:11
Nina,

Åk ner till Triumph Center och plåta Jonas, om det blir affär!

Kan vara trevligt med en bild på den lycklige....:)

På affären som säljer Yamaha, BMW och Ducati här i Umeå så fotar de alla som köper och hämtar ut sin MC och lägger ut på en hemsida med lyckliga ägare.

http://www.twowheels.se/hundra_procent_mc/09/lyckliga3.shtml

Jan-Olov
2009-10-23, 09:15
Claessons i bromölla gör samma med dem som köper en ny Victory.
Viktory vore kanske nått och Jonas du får se sverige när du åker ner för att serva.

Jonas
2009-10-23, 12:02
Det blir ingen affär i vare sig Umeå eller Bromölla. Fina orter i och för sig, men det känns lite onödigt långt bort. Särskilt då jag redan införskaffat den hoj jag vill ha!

Jag är nämligen numer en ANGLOFIL!! :D:D

Hojen är i väldigt fint skick enligt Urban på Triumph i Länna där den också är servad. Tygväskorna som satt på såg för taskiga ut så jag har beställt nya snedställda läderväskor. När jag ändå var i farten beställde jag öppna pipor och effekthöjning. :) Fick några tusen i rabatt av den vänliga Urban.

Ah, jag är så nöjd att jag hittade denna hoj. Trots att jag sneglat mot andra hojar under hösten har jag hela tiden återvänt till American som känns lagom, är snygg och som går att köra aktivt med på våra slingriga turer.

Jag är så glad och känner nu ett lugn då jag kan luta mig tillbaka i vinter för att vara helt redo i vår.

Tack alla för goda råd och tips. Ni har alla bidragit till att jag till sist kunnat göra mitt slutliga val.

Särskilt vll jag rikta ett varmt och innerligt tack till Mats Liifv som delat med sig av sina erfarenheter och som dessutom sonika lånade ut sin fina America till mig när jag för några veckor sedan lyckats ta mitt A-kort! Det kommer jag aldrig att glömma!

Jag får inte hem hojen förrän om någon vecka, så tyvärr kan jag inte bjuda på några fina bilder ännu. Bara denna.

1491

erkagn
2009-10-23, 12:08
Grattis till en fin hoj!8)

Panoka
2009-10-23, 12:18
Grattis Jonas då är du lika lycklig som jag.:D:D gissa om vintern kommer att vara lång :mad::mad:

Ingemar
2009-10-23, 12:37
Då ser vi fram mot en tidig och lyckad mc-säsong 2010. Grattis Jonas.

Mats Liifv
2009-10-23, 12:47
Grattis Jonas!

Vet precis hur kul det känns! Nu är det bara att börja gå in på olika tillbehörssidor för att fixa just ditt stuk på hojen.

Här hittar du en kul sida. (www.bonneville.se)

Finns en massa kul grejor att skaffa framöver.

Glöm inte att gå med i klubben!

Nina
2009-10-23, 14:18
Grattis Jonas! Urban & Co är bra, de är jättebra och trevliga att göra med. Hos dom kan man känna sig trygg med både köp och service.

Som svar på din tidigare fråga: jag tror vi är väl fem till antalet med Triumph just nu, inklusive dig räknat.

Mats Liifv
2009-10-23, 14:47
Grattis Jonas! Urban & Co är bra, de är jättebra och trevliga att göra med. Hos dom kan man känna sig trygg med både köp och service.

Som svar på din tidigare fråga: jag tror vi är väl fem till antalet med Triumph just nu, inklusive dig räknat.

Nina, Mats, Oban, Panoka, Soulcat, Jonas, sex fick jag det till, tror du glömde dig själv...;)

Bajen-Sam
2009-10-23, 14:55
Ett stort grattis Jonas, hojen såg riktigt fin ut på bild.

Instämmer efter att ha provkört Mats hoj att den är lättkörd och har härligt ljud, skulle med större plånbok gärna ha en i min samling. :)

Och Jonas nu slipper du jäkta till IKEA utan kan vara där hela dagen. ;)

Jan-Olov
2009-10-23, 14:57
Jag kan bara sälla mig i raden av övriga grattulanter.:)

Nina
2009-10-23, 15:19
Nina, Mats, Oban, Panoka, Soulcat, Jonas, sex fick jag det till, tror du glömde dig själv...;)
Javisst ja, jag gjorde nog det. :o

Mats Liifv
2009-10-23, 15:59
Javisst ja, jag gjorde nog det. :o

Lätt hänt när man är en blygsam person som gärna håller sig i bakgrunden, har samma problem själv....:D

leffa
2009-10-23, 16:46
grattis till glidaren,nu är det bara att köpa autosol och sen har du inga fritidsproblem längre:)

Jonas
2009-10-23, 16:46
Har nu lämnat igen hyrbilen, satt mig ned med en whisky och känner nöjdheten sprida sig i kroppen. Skippade Ikea och tog Bauhaus stället där jag köpte nya bänkskivor till köket, ett par bordslampor och en golvlampa (för att bättre kunna njuta av hojtidningarna i vinter). Och så en ny toasits. Men den skiter ni väl i. ;) F´låt min tråkiga gbg-humor...

Tack för gratulationerna! Det känns toppen att dela lyckan med vännerna på hojen.nu. Om ni sen finns i Bromölla, Umeå eller Stockholm spelar ingen roll. Jag räknar alla trevliga människor på forumet som mina vänner. Särskilt de (ska sägas) som bidrar till forumets själ och karaktär. Dvs de som skriver kommentarer och bidrar med erfarenheter. *tumme upp*

Jag kan allvarligt talat inte fatta att jag inte tagit tag i det här med lappen och hoj tidigare. När jag nu väl bestämde mig i juli-augusti, så var det varken särskilt jobbigt eller besvärligt. Lite meckigt att ta ledigt i tid och otid från jobbet, men chefen visade stor förståelse. Kanske inte blir så fet löneförhöjning dock, men vem bryr sig med en hoj mellan benen när vägen ligger torr och fin med soluppgången i horisonten?! :)

Det är en bra fredag idag! :D

Gurrag
2009-10-23, 17:27
Har nu lämnat igen hyrbilen, satt mig ned med en whisky och känner nöjdheten sprida sig i kroppen. Skippade Ikea och tog Bauhaus stället där jag köpte nya bänkskivor till köket, ett par bordslampor och en golvlampa (för att bättre kunna njuta av hojtidningarna i vinter). Och så en ny toasits. Men den skiter ni väl i. ;) F´låt min tråkiga gbg-humor...

Tack för gratulationerna! Det känns toppen att dela lyckan med vännerna på hojen.nu. Om ni sen finns i Bromölla, Umeå eller Stockholm spelar ingen roll. Jag räknar alla trevliga människor på forumet som mina vänner. Särskilt de (ska sägas) som bidrar till forumets själ och karaktär. Dvs de som skriver kommentarer och bidrar med erfarenheter. *tumme upp*

Jag kan allvarligt talat inte fatta att jag inte tagit tag i det här med lappen och hoj tidigare. När jag nu väl bestämde mig i juli-augusti, så var det varken särskilt jobbigt eller besvärligt. Lite meckigt att ta ledigt i tid och otid från jobbet, men chefen visade stor förståelse. Kanske inte blir så fet löneförhöjning dock, men vem bryr sig med en hoj mellan benen när vägen ligger torr och fin med soluppgången i horisonten?! :)

Det är en bra fredag idag! :D

Kul skämt du lyckas få in där med toasitsen.
I övrigt kan jag bara hålla med att det är folket på detta forumet som gör att man hänger här =)

Gibson
2009-10-23, 17:46
Grattis Jonas, snygg hoj.:D

klaus
2009-10-23, 18:22
om jag kunde se rätt så var den ju RÖD,då har du definitivt valt rätt
och att det är en bra fredag instämmer jag med,fick en låda med bling bling till min hoj från USA idag
och som sagt du är välkommen hit,då kan vi putsa och köra i garaget tillsammans ;D
(fast du har din kanske i vardagsrummet,du köpte ju lampor att sätta lyse på den :) )

GRATTIS

Mats Liifv
2009-10-23, 18:52
om jag kunde se rätt så var den ju RÖD,då har du definitivt valt rätt
och att det är en bra fredag instämmer jag med,fick en låda med bling bling till min hoj från USA idag
och som sagt du är välkommen hit,då kan vi putsa och köra i garaget tillsammans ;D
(fast du har din kanske i vardagsrummet,du köpte ju lampor att sätta lyse på den :) )

GRATTIS

Tror nog att du har rätt angående lamporna Klaus!

Vet hur det var när jag fått hem min första hoj, en Honda 125:a. Kunde inte sova utan gick ensam mitt i natten ut igaraget och bara lät blicken smeka "underverket". Den var såå häftig, röd och vit. Har aldrig senare känt på samma sätt. Den första är speciell...
Gissar att Jonas helst skulle sova ute i Länna i natt, med Bonnie vid sin sida!;)

Gibson
2009-10-23, 18:55
Tror nog att du har rätt angående lamporna Klaus!

Vet hur det var när jag fått hem min första hoj, en Honda 125:a. Kunde inte sova utan gick ensam mitt i natten ut igaraget och bara lät blicken smeka "underverket". Den var såå häftig, röd och vit. Har aldrig senare känt på samma sätt. Den första är speciell...
Gissar att Jonas helst skulle sova ute i Länna i natt, med Bonnie vid sin sida!;)

Så kan jag ge mig fasen på att Panoka gjorde inatt, sovsäck i garaget.:D

Mats Liifv
2009-10-23, 19:11
http://www.bonneville.se/img/DART_flyscreen_%20Triumph_Speedmaster_Triumph_Amer ica_front_side_back.jpg

Lite sugen på att skaffa en sådan här flyscreen. Finns till lite olika modeller, om någon annan skulle vara intresserad. Här (www.bonneville.se) kan dom och mycket annat hittas. Lite nytt måste man ha till våren...

Jonas
2009-10-23, 19:28
Gissar att Jonas helst skulle sova ute i Länna i natt, med Bonnie vid sin sida!;)

Skojar du. :p Jag känner redan för min "Bonnie" som en nybliven husse skulle göra för en hundvalp som sprungit ut på ett tunt isflak i en älv i maj. Vill bara ha henne i garaget och veta att jag kan ta ut henne när lusten faller på. Typ nu. Eller imorgon bitti när whiskyn gått ut kroppen. ;)

Jag är riktigt glad över mitt köp! Vilket ni nog förstått vid det här laget... :rolleyes:

För den omättlige finns mer att läsa i min blogg. :p

Jonas
2009-10-23, 19:43
http://www.bonneville.se/img/DART_flyscreen_%20Triumph_Speedmaster_Triumph_Amer ica_front_side_back.jpg

Lite sugen på att skaffa en sådan här flyscreen. Finns till lite olika modeller, om någon annan skulle vara intresserad. Här (www.bonneville.se) kan dom och mycket annat hittas. Lite nytt måste man ha till våren...

Föreslår en ny tråd, typ "Tillbehör Triumph". Jag skulle kunna tänka mig att prova en dylik ruta, men det kan vi ta i en annan tråd kanske?

Mats Liifv
2009-10-23, 19:45
Skojar du. :p Jag känner redan för min "Bonnie" som en nybliven husse skulle göra för en hundvalp som sprungit ut på ett tunt isflak i en älv i maj. Vill bara ha henne i garaget och veta att jag kan ta ut henne när lusten faller på. Typ nu. Eller imorgon bitti när whiskyn gått ut kroppen. ;)

Jag är riktigt glad över mitt köp! Vilket ni nog förstått vid det här laget... :rolleyes:

För den omättlige finns mer att läsa i min blogg. :p

Nu ska jag ta mig ett glas rom och en chokladbit för att fira, delar verkligen din glädje!!

Mats Liifv
2009-10-23, 19:49
Föreslår en ny tråd, typ "Tillbehör Triumph". Jag skulle kunna tänka mig att prova en dylik ruta, men det kan vi ta i en annan tråd kanske?

Hade precis samma tanke, så den första som vill skriva nå´t startar tråden. Där kan vi behandla allt som rör våra hojar, tips om både det ena och det andra och länkar till olika firmor som säljer tillbehör. Lär nog kunna bli en del skrivet i den tråden. Vi får se hur länge Leffa kan hålla sig utanför den "Anglofila världen"...

Jonas
2009-10-23, 19:54
Nu ska jag ta mig ett glas rom och en chokladbit för att fira, delar verkligen din glädje!!

Tack! Känner mig som en femåring som just fattat att han fått en Märklinbana i julklapp! :p

Ska försöka sluta älta detta nu... Nej, det går nog inte... Kommer nog skriva om Bonnie snart igen. När jag hämtat henne. Nicke kör mig eventuellt dit nästa helg. :)

Mats Liifv
2009-10-23, 19:59
Följer gärna med även jag!

Alltid trevligt att kolla i affären och ta några bilder på dig och Bonnie.
Tror inte att Nicke är mycket att räkna med på fotosidan, nu när han inte köpte min kamera! ;D

Jonas
2009-10-23, 20:17
Följer gärna med även jag!

Alltid trevligt att kolla i affären och ta några bilder på dig och Bonnie.
Tror inte att Nicke är mycket att räkna med på fotosidan, nu när han inte köpte min kamera! ;D

Sant. Han är inte helt pålitlig. Länge sedan jag såg honom på forumet också... Misstänker att han är otrogen med något FJR-forum... ;)

Sjävklart får du göra mig sällskap, Mats! Hederssällskap vid hojhämtningen är ju aldrig fel. :)

Mc-Bosse
2009-10-23, 22:38
Grattis!

Gör som jag när du hämtat hojen. Kör när det inte är halt eller regn och vänta inte till våren. En mc ska köras. Det finns kläder för vinterbruk. För inte ska du bli en 99% putsare och 1% körare?

Jag är 0% putsare och 100% körare...

Harka
2009-10-23, 23:08
Grattis!!

Jätteroligt att du hittade rätt hoj till slut, säkert ett riktigt bra val.
Själv trodde jag att du skulle trilla dit på en Suzuki VL800 Volusia.

Det tråkiga är att nu har du dödat den här tråden som var så spännande.

klaus
2009-10-24, 06:09
jo,kanske lite tråkigt att du valde så här snabbt,kunde ha följt lite till din vånda :)
Du kan väl starta ny tråd om din hoj nu,som jag gjorde med min,då kan vi följa ditt hojägande under tiden som vi inte kör.
Kanske jävig att yttra mig om det där med Märklin :) (kolla bild på min album,heh,heh)

Jonas
2009-10-24, 09:01
Tack! Hade kanske blivit Volusian om inte American dykt upp. Den var riktigt snygg i alla fall. :)

Någon tråd om min Bonnie blir det nog inte. Lite fel säsong för det. Har ju inte så mycket att skriva om. "Idag gick jag ned i garaget och tittade på Bonnie..." lär inte roa någon. ;) Men de som ändå vill läsa om min hoj kan med fördel titta in i min blogg.

Och någon putsare är jag definitivt inte, vilket lär irritera vissa som anser att en glidare alltid ska skina. Det är klart att den måste hållas någorlunda ren, men att ligga i garaget och putsa efter varje tur kommer inte hända. :cool:

Molgan
2009-10-24, 09:46
Ett sent men hjärtligt grattis! Kommer bli en lång vinter. =)

Det är klart att den måste hållas någorlunda ren, men att ligga i garaget och putsa efter varje tur kommer inte hända. :cool:
Sund inställning. ;)

Mats Liifv
2009-10-24, 12:01
Och någon putsare är jag definitivt inte, vilket lär irritera vissa som anser att en glidare alltid ska skina. Det är klart att den måste hållas någorlunda ren, men att ligga i garaget och putsa efter varje tur kommer inte hända. :cool:

"Vid behov" måste vara intervallet som gäller för putsandet. När behovet infinner sig bestämmer du själv....;)

Mc-Bosse
2009-10-24, 13:15
Nu har en gammal häck till hoj visserligen men jag tycker det ser bra ut att komma ut till den och se den skitig överallt utom på sadeln där jag sitter. Det bevisar att jag kör med den i alla väder och inte behandlar den som ett inneföremål.

Men det är ju bara vad jag tycker.

Gibson
2009-10-24, 13:30
Jag är väll inte så glad i att putsa jag heller men försöker hålla hojarna så rena som möjligt annars så trivs jag inte med dom. En skitig hoj är inte vad jag föredrar ser bara ovårdat och slarvigt ut. Lite skit gör mig inget men jag trivs bäst när dom är så rena som möjligt och en sak till när det gäller mina hojar är att när jag har tvättat och ger mig ut och ska åka så har jag 5 km grusväg och då blir hojen dammig på en gång men det gör inte så mycket för det är ju lätt att spola av när man kommer hem.;)

En ren hoj är en trevlig hoj.;)

klaus
2009-10-24, 14:21
jo,alla har ju sin variant.Min hoj hamnar på utställningar,så lite mer noggrann putsning måste nu göras när sesongen är slut,samtidigt passar jag på och kollar dom flesta inställningar och byter en hel del delar.Min hoj har många ändamål,det är en av mina hobbys,då avsätter man tid till det.Gillade körsesongen,då vill jag helst bara tanka och åka och då putsar man bara lite på ytan så den ser snygg och anständig ut,hojen är ju även min ögongodis, men eftersom den glädjer även så många andra så håller jag den gärna snygg. Sedan tycker jag om att skruva och customisera,det är sesong för det nu,jag behöver inte längta att vintern tar slut,det händer snabbare än man tror när man är sysselsatt, mitt projekt hann ju inte bli riktigt klar förra vintern,får väl se hur långt jag kommer denna gång

Gibson
2009-10-24, 14:24
jo,alla har ju sin variant.Min hoj hamnar på utställningar,så lite mer noggrann putsning måste nu göras när sesongen är slut,samtidigt passar jag på och kollar dom flesta inställningar och byter en hel del delar.Min hoj har många ändamål,det är en av mina hobbys,då avsätter man tid till det.Gillade körsesongen,då vill jag helst bara tanka och åka och då putsar man bara lite på ytan så den ser snygg och anständig ut,hojen är ju även min ögongodis, men eftersom den glädjer även så många andra så håller jag den gärna snygg. Sedan tycker jag om att skruva och customisera,det är sesong för det nu,jag behöver inte längta att vintern tar slut,det händer snabbare än man tror när man är sysselsatt, mitt projekt hann ju inte bli riktigt klar förra vintern,får väl se hur långt jag kommer denna gång

Det ska bli spännande att se den nästa säsong.;)

leffa
2009-10-24, 14:28
Hade precis samma tanke, så den första som vill skriva nå´t startar tråden. Där kan vi behandla allt som rör våra hojar, tips om både det ena och det andra och länkar till olika firmor som säljer tillbehör. Lär nog kunna bli en del skrivet i den tråden. Vi får se hur länge Leffa kan hålla sig utanför den "Anglofila världen"...

man vet aldrig men det blir inte 2010 ialla fall det är jag säker på,skulle vilja prova en custom i ca:5 mil och känna hur det känns i korsryggen (har lite strul med min kompis iscias:( ) funkar det med ryggen så kanske det kan bli ett byte,tycker att jonas hoj har de rätta färgerna så vi får väl se vad framtiden bär med sig.

Jonas
2009-10-24, 15:00
Min onda rygg blev bara bättre av att köra Mats hoj, så se det som en ren rehabilitering att köra America. Så det argumentet mot att bli anglofil kan vi nog begrava här och nu tycker jag. :D

Har du fler argument på lager som vi kan krossa och sparka bort? ;)

Mats Liifv
2009-10-24, 15:12
man vet aldrig men det blir inte 2010 ialla fall det är jag säker på,skulle vilja prova en custom i ca:5 mil och känna hur det känns i korsryggen (har lite strul med min kompis iscias:( ) funkar det med ryggen så kanske det kan bli ett byte,tycker att jonas hoj har de rätta färgerna så vi får väl se vad framtiden bär med sig.

Du får mer än gärna pröva min under en dag om du vill, inga problem!

Även för mig har den funkat som rehbilitering, inga smärtor i ryggen av den. Ska bli spännande att ta en riktig långtur, tänkte ta en sväng runt Siljan som test inför en IronButt med den. Bör absolut funka...

leffa
2009-10-24, 16:09
Du får mer än gärna pröva min under en dag om du vill, inga problem!

Även för mig har den funkat som rehbilitering, inga smärtor i ryggen av den. Ska bli spännande att ta en riktig långtur, tänkte ta en sväng runt Siljan som test inför en IronButt med den. Bör absolut funka...

det ser jag fram emot:)

Jonas
2009-10-24, 16:18
Om du hellre vill köra en röd, så får du gärna låna min. :)

Gibson
2009-10-24, 16:19
Du kan även få prova en japanare.:D

Mats Liifv
2009-10-24, 17:35
Du kan även få prova en japanare.:D

Du vet väl att alla som inte kör japanare "Hellre äter en burk mask än kör japansk hoj".

Så stod det på en dekal som var vanlig bland ägare av ett känt amerikanskt märke, i början på åttiotalet...tur att Leffa redan kör japanskt!:D

Gibson
2009-10-24, 17:53
Du vet väl att alla som inte kör japanare "Hellre äter en burk mask än kör japansk hoj".

Så stod det på en dekal som var vanlig bland ägare av ett känt amerikanskt märke, i början på åttiotalet...tur att Leffa redan kör japanskt!:D


Jodå den dekalen kommer jag ihåg, den var bra.:)

leffa
2009-10-24, 19:33
verkar som nästa sommar kommer att bli lite problematisk men som sagt jag kan gärna provköra men om det blir ett köp så blir det nog till säsongen 2011 men inget är skrivet i sten man kan ju kanske vinna lite pengar om man har fru fortuna på sin sida,idag var vi en noslängd från 7 rätt på v75;)

Mats Liifv
2009-10-24, 20:53
verkar som nästa sommar kommer att bli lite problematisk men som sagt jag kan gärna provköra men om det blir ett köp så blir det nog till säsongen 2011 men inget är skrivet i sten man kan ju kanske vinna lite pengar om man har fru fortuna på sin sida,idag var vi en noslängd från 7 rätt på v75;)
Grattis!
Hur stor blev vinsten?

leffa
2009-10-24, 21:06
Grattis!
Hur stor blev vinsten?

tackar,inte tillräckligt till en ny hoj men det räcker nog till en tur runt siljan eller något liknande:)

Mats Liifv
2009-10-25, 07:08
tackar,inte tillräckligt till en ny hoj men det räcker nog till en tur runt siljan eller något liknande:)

Vackert så, själv brukar jag vinna så att det knappt räcker till en varm korv med bröd...

pewa
2009-10-25, 21:17
Chatt-varning... låter tråden vara som det är, men när den inte längre fyller sitt syfte(tips på köp av glidare) så är det bättre att låta den va, även om det är svårt :) Grattis Jonas till hojen också!

Jonas
2009-10-25, 22:16
Tråden kan stängas, Pewa! ;)