handdator

Visa fullständig version : Hjälmstorlekar



Nicke
2009-08-30, 07:43
Jag hittade en sida med olika märkens hjälmstorlekar som jag ville dela med mig av. Jag tror dom flesta märkena är med, men inte alla har jag sett;)

http://www.vikinghelmets.se

Nicke
2009-08-30, 09:44
Det här med hjälmstorlekar var ett roligare ämne än jag trodde. Jag ramlade in på en mcpoolens sida där man kan läsa:

'De flesta kunder som spontant väljer en hjälm väljer för stor storlek!

Vi tjatar, försöker informera och visa varför du ska välja en hjälm som är trängre än du vill ha. Och jobbar lite i motvind eftersom det är lättara att sälja för stort än rätt. Sitter hjälmen skönt i butiken behöver ju försäljaren bara fråga om den just sitter skönt. Men en sådan hjälm är i allmänhet för stor!

Hjälmens inredning är till stor del uppbyggd av frigolit. Som du säkert känner till är frigolit eftergivligt och kommer att få den form som just din skalle har. För precis som med andra delar av kroppen har inte två människor identisk skallform. Även om skallens ovalitet är lika som din kompis har har ni inte dessutom era horn och bucklor på skallen på samma ställen. När frigoliten anpassat sig till dina ojämnheter och någon annan använder hjälmen ska den anpassa sig till den personens annorlunda ojämna skalle. Resultatet blir att hjälmen fortsätter att växa. Men kom också ihåg att olika individer inte passar i "samma" hjälm. En kompis som rekomenderar dig en hjälm som han är väldigt nöjd med behöver inte vara ett klokt val för dig.

Frigoliten kan ha olika densitet, d.v.s. vara olika hård. Plasthjälmarnas sämre skal kompenseras med en hårdare frigolit. Det innebär att anpassningsprocessen tar något längre tid i en plasthjälm.

Vi tjatar vidare om att formen på hjälmen måste stämma med formen på din skalle. Vi använder ofta skor som är ett tydligt exempel. Du går inte in i skoaffären och frågar efter en sko. Du talar om vilken storlek du ska ha men också om du behöver en bred eller smal sko och kanske om den ska vara hög i lästen. Skons storlek mäts i skons längd. Hjälmens storlek mäts i omkrets. Skulle skons storlek mätas på motsvarande sätt som en hjälm skulle en bred sko i t.ex. stl 43 vara kortare än en med smal läst. Men ingen vettig människa vet vilket mått man har på skallens längd (nacke till panna) så man provar tills måttet nacke panna stämmer (då går hjälmen ner på skallen så att den hamnar ca ½-1 cm ovanför ögonbrynen). Det mått som blir öra/öra accepterar man tills dess man börjar köra lite fortare för då blir det bullrigt. Måttet nacke/panna måste räcka till för om det inte gör det är hjälmen för liten (skon är för kort) och en sådan storlek kan man inte välja. Observera att det är inte ett mått som blir större efterhand. De av er som har valt en för rund hjälm får en extra kraftig röd rand i pannan och tycker att den trycker samtidigt som den är bullrig.

När du konstaterat att hjälmens form är okey ska du välja storlek. Grundregeln är att du ska välja den minsta hjälm som inte är för liten (den ska bottna på skallen) och då tycker många att det är för trångt. Men det trånga ger sig bara hjälmen bottnar. Speciellt skumgummit i kinderna kommer att tryckas ihop ganska fort och behövs för att täta mot kinden och vidare under öronen.

Bullret i hjälmen är förutom form och storlek även beroende av hur luften cirkulerar runt dig på just din hoj. Det betyder att utöver din MC:s utrustning (vindruta, kåpa etc) är bullret även beroende av din körställning. Har du ovanligt långa armar så får du andra luftströmmar runt hjälmen jämfört med den person som har ovanligt korta armar, även på samma hoj med samma utrustning. Därför är det inte möjligt att testa hur bullriga hjälmar är annat än på den person som testar den (och jag är i varje fall mer intresserad av hur den bullrar på mig och min hoj än på testföraren på sin hoj) Ta därför sådana uppgifter med en stor nypa salt.

Grundprincipen är att en rundare hjälm bullrar mer än en oval, släta tätningar nederst i hjälmen är tystare än sådana som har skarvar och kraftigare kindkuddar ger lägre vindbrus. Ett dragskydd under hakan brukar också sänka ljudnivån.'

Kommentarer?:)

Ove
2009-08-30, 12:00
:oJag erkänner, är lite anti när det gäller dyra "märken". Föredrar att köpa en billigare, godkänd, hjälm och byta när den blir solkig och nött isället för att satsa på en dyr och ha den för länge.

Till vad tråden gäller. Köpte en öppen Biltemahjälm och blev väldigt positivt överraskad:D Sitter bra på min knöliga skalle och är tystare än någon annan hjälm jag haft. Den har ganska tjock och ytmjuk stoppning så att jag gjorde misstaget att välja en storlek för stor i affären. Har den ett tag till, men nästa blir mindre och då blir det nog ännu bättre.

Jag använder öppen hjälm när vädret är bra och kortare bitar och fuskintegral när det är kyligare eller mkt regn.:cool:

Ja, jag vet - säkerheten - men jag är ju redan ganska gammal:p

Mats Liifv
2009-08-30, 13:41
Kan bara instämma med vad MC-Poolens text säger. Stämmer med mina erfarenheter av en oherrans massa olika hjälmar under åren. Brukar har ett par tre hjälmar samtidigt i bruk, beroende på typen av körning. Två ARAI landsvägs-hjälmar varav en med intercom samt en crossintegral till grusåkandet brukar byta ut mina hjälmar efter ungefär tre säsonger. Satsar på det lite dyrare märket ARAI eftersom deras hjälmar är dom som sitter bäst på mitt huvud. Komforten är viktig för min del. Gissar att jag har mina hjälmar på mig under en tidsrymd av runt trehundra timmar per säsong. Då vill jag ha något som sitter skönt. Bara att gratulera om man hittar en billig hjälm som man är nöjd med både ur vikt och komfortaspekten.

Molgan
2009-08-30, 14:16
Bra tips, att välja hjälm är knepigt.

Hade tur när jag köpte min Raid-II, den sitter hyffsat bra, är lätt och klämmer åt ordentligt runt kinderna. Däremot är den lite för rund och grund, hakan sticker nästan ut undertill. Nästa säsong blir det ny hjälm och då ska jag försöka hitta nåt högre och ovalare.

Crosshjälmen sitter perfekt men bullrar nåt hiskeligt, fast då jag mest kryper omkring i skogen med den så gör det inte så mycket.

Mats Liifv
2009-08-30, 16:04
Hade tur när jag köpte min Raid-II, den sitter hyffsat bra, är lätt och klämmer åt ordentligt runt kinderna. Däremot är den lite för rund och grund, hakan sticker nästan ut undertill. Nästa säsong blir det ny hjälm och då ska jag försöka hitta nåt högre och ovalare.

Just det där med att få tag i en hjälm som passar ens egen huvudform, rund eller oval, är helt avgörande för hur hjälmen sitter och därmed hur komfortabel den upplevs. En sak att tänka på om man handlar på postorder är att man ska köpa en "europeisk" hjälm. Olika märken gör hjälmar med olika form beroende på vilken marknad den ska säljas på. Det är alltså inte säkert att man får en hjälm som passar bara för att man provat den i butik här hemma, om den ursprungligen är avsedd för exempelvis den asiatiska marknaden.

Nina
2009-08-30, 16:28
Yes, Europa-människor har en helt annan huvudform än asiater, USA har en helt annan form än vi t ex.

Hur man ser skillnaden på de olika hjälmarna är färgen på säkerhetsknappar/reglage. Vi har röda knäppen, i Asien är de orange och i USA är de gröna.

Nicke
2010-03-03, 20:49
Nu har jag hittat en Flip-Up som har 3XL. Det är Schuberth som har en modell som heter C3. Någon som har erfarenhet av denna?

http://www.youtube.com/watch?v=1RweQkIR5E0

Mats Liifv
2010-03-03, 22:00
Nu har jag hittat en Flip-Up som har 3XL. Det är Schuberth som har en modell som heter C3. Någon som har erfarenhet av denna?

http://www.youtube.com/watch?v=1RweQkIR5E0

Har inte erfarenhet av just den modellen. Övriga Schubert som jag testat har varit omöjliga för mig att använda eftersom "bogvisiret tagit i hakan. Har aldrig haft det problemet med något annat märke. Det visar bara att det inte går att ge några råd egentligen. Allt är individuellt. En del anser dom vara tysta medan återigen andra anser dom vara det bullrigaste dom kört med.

Linnex
2010-03-03, 23:12
Jag valde fel storlek förra året. Den växte i från mig. Förhoppnngsvis gör jag inte samma mistag denna gång. Valet har i alla fall fallit på Nitro.

Mats Liifv
2010-03-03, 23:46
Jag valde fel storlek förra året. Den växte i från mig. Förhoppnngsvis gör jag inte samma mistag denna gång. Valet har i alla fall fallit på Nitro.
En grannlaga uppgift det där att få till det med rätt storlek på "krukan". Lätt att den blir för stor, samtidigt som den inte får vara för liten....

stefanistockholm
2010-03-04, 07:04
...fast då jag mest kryper omkring i skogen med den så gör det inte så mycket.

varför kryper du omkring i skogen med hjälmen på huvudet? då vore det väl bättre att passa på å köra lite hoj... ;)

Mats Liifv
2010-03-04, 09:58
varför kryper du omkring i skogen med hjälmen på huvudet? då vore det väl bättre att passa på å köra lite hoj... ;)

Är man "Skogsmulle" och fältbiolog, vill man gärna ta en närmare titt på de små krypen på marken, då och då....;)

Mats Liifv
2010-03-04, 11:49
Här (http://www.mc-nytt.se/content/index.php?id=998) kan du vinna din hjälm, Nicke! Kanske värt ett försök i alla fall....

Nicke
2010-03-06, 00:17
Åhh, tack för tipset=)

Nicke
2010-04-05, 10:26
Nu har jag vart och provat Shuberts modell C3 (flip-flop) (http://www.schuberth.com/en/products/motorcycle/c3.html) den passar mig perfekt! Nu kvarstår dock 2 saker, vilken färg ska den vara i samt vart kan jag köpa den för bästa pris?

När det gäller färgen så går mina tankar på att ’synas’ eftersom jag idag har en svart hoj och svarta kläder. Jag har tittat på andra ekipage och noterat att många åker med en synbar färg på hjälmen, ibland t.o.m. fluorescerande (tror jag det stavas) färger, samma ’gnista’ som man har på västen. Köper jag vit hjälm så syns man inte bättre för det, eller har jag fel? Hur skulle ni tänka, och varför?

Priset i butik är 5 695:- oavsett färg. Jag har hittat vit (http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Schuberth-C3-White/SubProducts/Schuberth-C3-White-0001) för ca 4 900:- ink frakt, och fluorescerande (http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/10207048/Products/Schuberth-C3-Yellow/SubProducts/Schuberth-C3-Yellow-0001) för ca 5 600:- ink frakt på FC-MOTO.DE (http://www.fc-moto.de/). Så det var ju inte direkt någon större skillnad att handla på nätet denna gång tycker jag. Eller har ni några bra tips på en annan bra e-handelssida?

Nina
2010-04-05, 10:34
Vitt syns alltid bäst, efter vitt kommer silver i synlighetsskalan. Grattis till ett bra val, den är bra den där C3:an.

Linnex
2010-04-05, 11:52
Hade vitt alltid synts bäst hade inte varseljackor funnits;)

Nicke
2010-05-27, 17:29
Efter mycket koll hit och dit så gjorde jag äntligen slag i saken. Det bidde en Schuberths modell C3 som numera tar över 'huvudrollen' i mitt ekipage:D

Danne
2010-05-27, 17:53
Efter mycket koll hit och dit så gjorde jag äntligen slag i saken. Det bidde en Schuberths modell C3 som numera tar över 'huvudrollen' i mitt ekipage:D

"Huvudsaken" att hjälmen är bra!;D;D

Nicke
2010-05-27, 18:00
"Huvudsaken" att hjälmen är bra!;D;D

Vad glad jag blir när jag ser att du också 'lärt' dig. Mats visade att han också gjort det i Scala Ridern, till Jonas förtret, som hotade med att stänga av den:D

Danne
2010-05-27, 18:12
Vad glad jag blir när jag ser att du också 'lärt' dig. Mats visade att han också gjort det i Scala Ridern, till Jonas förtret, som hotade med att stänga av den:D

Det är inte så konstigt, jag har ju haft dig som lärare.;D;D
Vilket har lätt till en del "huvudbry" för familjen hemma, dom tycker jag är jättejobbig nu! :rolleyes::rolleyes:

Nicke
2010-05-27, 19:47
... Vilket har lätt till en del "huvudbry" för familjen hemma, dom tycker jag är jättejobbig nu! :rolleyes::rolleyes:


:D:D:D:D:D

Mats Liifv
2010-05-27, 22:03
Stort tack för att du delade med dig av dina kunskaper i hanteringen av Scala Rider! Utan din tålmodiga hjälp hade nog åtminstone Jonas apparat hamnat i vattnet någonstans längs Skånes kust....:D;D:D

Garvar fortfarande när jag tänker på alla tokerier vi hade för oss under resan!

NeXTer
2010-05-27, 23:46
Har själv precis fått hem en vit Schuberth C3 från moto-fashion.de. Provkörde ett oanvänt demo-ex från den lokala handlaren i 40 minuter och det kändes rätt bra. Enda jag har att anmärka på efter tre dagar är att hakspännet är lite obekvämt då det skaver en aning mot struphuvudet. Känns dock bekvämare för varje gång jag tar på mig den, så det kanske rättar till sig med tiden.

En intressant sak jag noterade är att utan proppar och alla ventiler öppna bullrar den ganska ordentligt jämfört med den gamla hjälmen tack vare luftströmmen från vindrutan, men sätter jag i propparna blir den betydligt tystare istället! :confused:

Får se/höra/känna efter ordentligt om nå'n vecka eller så när jag ska åka mellan Linköping och Göteborg. Tre timmars körning borde få den att bekänna färg ordentligt.

Danne
2010-05-27, 23:49
Stort tack för att du delade med dig av dina kunskaper i hanteringen av Scala Rider! Utan din tålmodiga hjälp hade nog åtminstone Jonas apparat hamnat i vattnet någonstans längs Skånes kust....:D;D:D

Garvar fortfarande när jag tänker på alla tokerier vi hade för oss under resan!

Håller med, det började med en hel del strul men slutade bra. Lite grus i maskineriet gör bara att man kommer ihåg resan ännu bättre, plus att man får garva rätt mycket.
- När ska vi åka kolla på "dina bergskossor" Mats?;D

Scorpio
2010-05-28, 08:25
Jag har själv lärt mig läxan genom att välja en hjälm som "satt skönt i butiken". Efter en tids användande blev den lite stor..

Alla huvuden har ju olika form. Och moderna hjälmar har rätt mycket stoppning varför de formar sig en aning efter huvudet med tiden.