handdator

Visa fullständig version : Tipsa mig om GPS tack!



Mc-Bosse
2009-08-28, 19:00
Hej!

En GPS till mig med ett minst sagt underutvecklat lokalsinne skulle vara på sin plats. :D
Jag betalar inte mycket för en dylik utan vill ha en billig. Helst den billigaste... men kan tänka mig att betala aningen mer för att komma ett liten snäpp upp i prisbilden och därmed något extra typ större skärm eller något.

Vill ha en GPS för att jag helt enkelt kan tycka att den kan vara till användning någongång när jag vill veta var jag är i geografin sittandes på Kawasakin och de är ju inte dyra numera. Jag är egentligen inte i något större behov av en dylik. Jag brukar ju hitta hem... :D

www.netonnet.se har ju ett urval under "Navigation". Vad skulle ni rekommendera?

Gibson
2009-08-28, 19:08
Jag har en Garmin Nuvi 205 och är nöjd med den. Tror att du kan få en sådan under tusen lappen nu.;)

Mats Liifv
2009-08-28, 19:39
Här (http://www.bmw-mc-klubben.se/artiklar.php?mode=gps) kan du hitta lite grundläggande fakta om GPS:er för MC-bruk. Tror inte att det finns så många billiga som uppfyller kraven på vattentäthet etc. En begagnad kanske kan vara en lösning?

Nina
2009-08-28, 19:52
Jag använder en regnsäker, stöttålig och bensinspillesäker GPS som heter Garmin Zümo 550. Inte billig direkt men jag ville ha en jag kan råka drälla bensin på. Och att man ser allt i skärmen trots att solen lyser. Dessutom vill jag slippa dra av mig handskarna varje gång jag ska göra nåt på den. Till det krävs stora knappar och det har den. Finns säkert begagnade på Blocket eller nånstans.

Nu finns livstidsuppdateringar till den för 1400:-, så länge man har den i bruk får man fria kartuppdateringar fyra gånger i året.

Linnex
2009-08-29, 10:30
Jag provade att sätta min Tomtom innan för tankväskans kartfodralet. Ingen god ide, Hörde inget och såg inget när solen lyste på. Skall man ha GPS på MC så skall det vara en som är avsedd för MC.

Molgan
2009-08-29, 13:56
Annars kan man klara sig rätt bra med den billigare analoga varianten, tror den kallas för "karta". :D

Gibson
2009-08-29, 19:17
Annars kan man klara sig rätt bra med den billigare analoga varianten, tror den kallas för "karta". :D

Den var bra.:D:D:D;)

Mc-Bosse
2009-08-29, 19:41
Annars kan man klara sig rätt bra med den billigare analoga varianten, tror den kallas för "karta". :D

Den blir den varianten eller en för bil för ca: 1 000: -. Tänker inte lägga ner en förmögenhet på GPS och när det börjar gå upp mot 3 000: - backar jag. En för bil kan man ju kolla på när man stannar med mc:n om man är vilsen och se var man ska köra i förväg. Måste ju inte sitta och glo på den hela tiden.

Ett cigguttag på mc:n och en billig bil-gps får det bli.

Tack för tipsen.

Gert
2009-08-29, 21:26
Jag provade att sätta min Tomtom innan för tankväskans kartfodralet. Ingen god ide, Hörde inget och såg inget när solen lyste på. Skall man ha GPS på MC så skall det vara en som är avsedd för MC.
Helt riktigt, den till bil fungerar inte under plasten när jag provade heller så själv köpte jag min gps till hojen begagnad för 1500kr för snart två år sen (Garmin Quest) ångrar mig inte alls.

Gert
2009-08-29, 22:26
Detta är en Quest 2, skillnade vet jag inte mellan denna och min men den går ju säkert att få för en peng som ligger nära det du hade tänkt spendera.

http://www.blocket.se/malmo/MC_GPS_Garmin_Quest_2_Vast_Europa_23205332.htm?ca= 23_5&w=3

Mc-Bosse
2009-08-30, 11:07
Detta är en Quest 2, skillnade vet jag inte mellan denna och min men den går ju säkert att få för en peng som ligger nära det du hade tänkt spendera.

http://www.blocket.se/malmo/MC_GPS_Garmin_Quest_2_Vast_Europa_23205332.htm?ca= 23_5&w=3

Jaha, se begagnat har jag inte ens tänkt på och kollat efter faktiskt. Jag får ta och luskolla blocket .se då!

Tack!

pewa
2009-09-01, 20:48
Jag köpte nyligen en Garmin Nuvi 500. Funkar fint till inte allt för avanderad körning, är vattentålig och med ett fäste för 40kr på ebay sitter den bra på hojen också.

Kostade tidigare över 3000:- men i och med att en uppdaterad variant kommit rear Dustin ut dessa för 1700:-

Värt att ta en titt på om du frågar mig!

Länk: http://www.dustinhome.se/pd_5010196999.aspx

räven
2009-09-01, 21:01
Har funderat. Om man har en GPS i fickan å kollar bara när man är tveksam. Funkar inte en billig bil GPS då ?

Mc-Bosse
2009-09-01, 21:10
Jag köpte nyligen en Garmin Nuvi 500. Funkar fint till inte allt för avanderad körning, är vattentålig och med ett fäste för 40kr på ebay sitter den bra på hojen också.

Kostade tidigare över 3000:- men i och med att en uppdaterad variant kommit rear Dustin ut dessa för 1700:-

Värt att ta en titt på om du frågar mig!

Länk: http://www.dustinhome.se/pd_5010196999.aspx

Tack pewa!

Eftersom jag velat och aldrig blivit färdig till att köpa en GPS så slog jag till nu. Den är köpt och är den inte till belåtenhet så skäller jag på vår Moderator... ;)

Gert
2009-09-01, 22:14
Har funderat. Om man har en GPS i fickan å kollar bara när man är tveksam. Funkar inte en billig bil GPS då ?Jo men har du pek skärm så blir det inte så bra att plocka upp och ner den från fickan, men sen har en gps för motorcykel andra funktioner som att lägga upp rutter hemma på datorn som man sen kan köra efter. Många spårar även där du har kört så du kan se på datorn när du kommer hem var det är du har kört, själv använder jag den sällan till att skriva in ett mål för att jag inte hittar dit utan bara för att lägga rundor att köra efter.

pewa
2009-09-08, 11:31
Tack pewa!

Eftersom jag velat och aldrig blivit färdig till att köpa en GPS så slog jag till nu. Den är köpt och är den inte till belåtenhet så skäller jag på vår Moderator... ;)

Nå, hunnit testa den något? :)

Gibson
2009-09-08, 13:49
Har funderat. Om man har en GPS i fickan å kollar bara när man är tveksam. Funkar inte en billig bil GPS då ?

Det går utmärkt, jag gör så. Har även provat med sugkoppfästet som man sätter på rutan i bilen, satte den på tanken och den satt som berg. Har en nuvi 205 för bil men den har suttit på tanken i regnskurar också och funkar fortfarande.;)

Mc-Bosse
2009-09-08, 14:55
Nå, hunnit testa den något? :)

Jodå i bilen har jag använt den och den fungerar ypperligt tycker jag! Dock kan det bli lite konstiga vägar att köra om man väljer bort "Motorvägar" vilket enligt Garmin inte bara är motorvägar utan även vanliga 90-vägar typ Väg 23 men å andra sidan får man då köra på de mest konstiga vägar som man inte hade en aning om att de nådde målet. :D

Styrfästet kommer på posten om några timmar så då ska jag testa den med hojen också. Utan att ha den igång när jag kört hojen har jag när jag stannat startat den och lagt in vissa ställen för att lätt hitta dit igen. Garmin Nuvi 510 har så man kan koppla röstintruktionerna via bluetooth till en hjälm med bluetooth. Denna 500 har inte detta men det ska väl gå bra att titta på skärmen när man kör. Instruktionerna kommer ju långt i förväg även på skärmen.

För 1 700: - tycker jag att jag gjort ett klipp!

Se även: http://www.hojen.nu/forum/showpost.php?p=26118&postcount=5

Tack för tipset än en gång!

Mc-Bosse
2009-09-08, 15:03
Det går utmärkt, jag gör så. Har även provat med sugkoppfästet som man sätter på rutan i bilen, satte den på tanken och den satt som berg.

Varför har jag inte tänkt på det? Ibland är senil-light högst närvarande i min skalle... ;)