handdator

Visa fullständig version : Vilka tar mc-kort nu??



Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8

mammamu
2007-06-23, 22:23
Hur många är vi här som håller på med våra mc-kort?

MammaMu räcker upp handen........ :P ;D ;)

Printer
2007-06-24, 07:37
Printer här, jag också.
Ny uppkörningstid bokad så....

8)

zoidberg
2007-06-28, 12:08
jag håller åxå på! uppkörning nästa vecka :o
börjar bli rättså nervig.

Printer
2007-06-29, 11:07
Lycka till Zoidberg.
Jag har mindre än 2 veckar kvar till min 2:a uppkörning.

8) Printer

pewa
2008-05-07, 07:50
Vilka nya aspiranter på mc-kort har vi här inne?

PatrikAdolfsson
2008-05-07, 08:40
JAG!

Kunskapsprovet skrivs den 21 maj.
Körlektionerna kommer igång nästa vecka den 13 maj :D

Min hoj, VN900 Custom, kommer med leverans den 15 maj :)

Patrik

Molgan
2008-05-07, 10:01
Ja jag oxå som sagt, första körlektion på torsdag och teoriprov skrivs den 15:e. Har kört en del privat. Premiären var i höstas, min handledare tog ut mej på en 18 mil lång runda i mörker, blåst och 2 plusgrader. Bryta ner och bygga upp. :)

Kör en DR800, kvalar precis in för att kunna användas på uppkörningen.

Nina
2008-05-07, 10:20
Premiären var i höstas, min handledare tog ut mej på en 18 mil lång runda i mörker, blåst och 2 plusgrader.

:o Snacka om hårdträning! Och jag som tyckte att 50 mil under en heldag var en tuff övningskörning förra året… ;)
Jag håller tummarna för er, hoppas det går bra på uppkörningen.

stefanistockholm
2008-05-07, 16:48
Och jag sträcker åxå upp näven...
Uppkörning på måndag och jag kör ganska intensivt.
Utvecklingen har stått ganska stilla, tycker jag men det tycker inte min lärare. Så igår så lossnade det. Allt satt perfekt (nåja...) och det tändes en gnista att det faktiskt kan funka.
Moppen är inköpt, skinnet är inhandlat, hjälmen är beställd men inte levererad och jag är glad. nöjd, spänd, förväntansfull, nervös och ännu inte fullt så pank som jag trodde att jag skulle bli.
En dubbellektion i morgon torsdag och en trippel på fredag... Gå å trampa över helgen och så träffas för en finslipningslektion innan det är dax att åka till Tullinge på måndag.
Skulle behöva hjälp med att hålla tummen eftersom mina kommer att vara strängt upptagna... Lycka till, ni andra aspiranter : 8)

Molgan
2008-05-07, 20:06
Hallå stefan å lycka till. Jag har många tummar, speciellt mitt i handen, så jag hjälper till. ;)

Hasse i Kristianstad
2008-05-07, 22:50
Utvecklingen har stått ganska stilla, tycker jag
[/quote]
Vanlig känsla, det man lärt är inget värt och det man inte lärt är svårt.

PatrikAdolfsson
2008-05-13, 09:25
WHEEE Första körlektionen nu på en borrad Suzuki Bandit 650. Lätt att köra tyckte jag för att vara första gången :D

Kröp ihop lite mycket vid inbromsningarna men tydligen vanligt i början.

Hur kul som helst i alla fall. Fredag blir nästa lektion.

Patrik

turbo
2008-05-13, 22:11
zangarh, kul! jag minns min första lektion, att lärare ville åka bakpå mig är en gåta ;)

det är bara att öva på så kommer känslan att komma all eftersom du kör, det är då det blir riktigt roligt att köra också då man behärskar mc'n.

kör du och ni andra pricat eller via skola?

PatrikAdolfsson
2008-05-13, 22:43
Jag kommer att köra mest på skola. har bokat in 3 lektioner i veckan tills jag klarar kortet. Hoppas på juni någongång :D

Kunskapsprovet skriver jag den 21/5 i Stockholm.

Kommer att ta några turer med egna hojen (VN900 Custom) och grannen när den kommer på torsdag :D

Nina
2008-05-14, 05:53
Jag såg att tråden är gammal, jag fick lappen förra året... ;)

Molgan
2008-05-14, 21:47
Teoriprov imorrn!

*biter på naglar*

Hadde känt mej lite lugnare om jag haft tid å plugga.. ::)

Nina
2008-05-15, 06:33
Uteslutningsmetoden. Den använde jag och har man körkort sen förut så ger sig allt ändå och man svarar rätt. Man kan också visualisera situationerna man får frågor på, den som verkar mest vettig av alternativen är oftast rätt svar.

PatrikAdolfsson
2008-05-15, 09:33
Teoriprov imorrn!

*biter på naglar*

Hadde känt mej lite lugnare om jag haft tid å plugga.. ::)


Håller tummarna!

Själv skriver jag den 21 maj

Molgan
2008-05-15, 10:11
Uh fixat, var inte så blodigt. Skulle inte ha skadat om jag haft teoriböcker som var aktuella dock.. Men som sagt, uteslutningsmetoden funkar alltid hehe. Ett tips: Gå aldrig tebax å ändra nånting när ni kryssat i allt, gjorde misstaget och lyckades ändra 2 riktiga svar till fel. ;D

PatrikAdolfsson
2008-05-15, 22:28
Uh fixat, var inte så blodigt. Skulle inte ha skadat om jag haft teoriböcker som var aktuella dock.. Men som sagt, uteslutningsmetoden funkar alltid hehe. Ett tips: Gå aldrig tebax å ändra nånting när ni kryssat i allt, gjorde misstaget och lyckades ändra 2 riktiga svar till fel. ;D


Grattis :D

Imorgonbitti 0645 kör jag min andra lektion :D

Nina
2008-05-16, 05:56
Det är så roligt att läsa om er som tar era kort i år, jag saknar lite det där att kämpa och gno för att för att få lappen. Man ser andra med gröna skyltar på sig och öva runt på vägarna och man kan inte annat än le varmt och minnas när man själv satt där med skylten över ryggen. Hoppas det går bra för er och ge inte upp för ibland är hojen inte alls kompis med en vissa dar. ;)

PatrikAdolfsson
2008-05-16, 09:57
Whee.

Körde i regn idag... Intressant att se hur det påverkar bromssträckan...
Krypkörde idag.. Inte trodde jag att det skulle vara svårast...

Nästa lektion blir ute i trafiken.

Men nu är det helg. Ha en bra helg.

Patrik

Molgan
2008-05-16, 10:29
Det är så roligt att läsa om er som tar era kort i år, jag saknar lite det där att kämpa och gno för att för att få lappen.
Vet inte, just nu känns det som att jag inte kommer att sakna det alls. =)



Körde i regn idag... Intressant att se hur det påverkar bromssträckan...
Krypkörde idag.. Inte trodde jag att det skulle vara svårast...

Nä krypkörningen var knepigare än väntat. Fick göra det på en risig gammat cb750 med kärvande koppling.. Haft min andra lektion (med bättre hoj) då vi skulle nött högfarts, men på grund av hagel å snö så nöjde vi oss med lite bromsövning och sen lätt stadskörning. ABS känns som fusk, bara å nypa oavsett underlag. Ska få göra uppkörningen med den oxå. Trodde att man måste undvika att låta abs'en slå till på uppkörningen men det behöver man tydligen inte heller.

När jag kört med skolhoj å sätter mej på min egen så inser jag hur jädrans stökig 800'an är, motorbromsen skickar mej in i instrumenteringen och minsta avvikelse från rätt varvtal får den å ruska på sej eller yla som en trimmad åkgräsklippare..

tomahs900
2008-05-16, 17:37
Abs e väl bra,men kanon om du får lära dig bromsa med en "riktig"broms oxå...
Vv vet inte riktigt än hur dom ska ställa sig till det men de blir nog inte poppis om du
nitar med abs på en uppkörning.
De går ju trots allt att göra en kontrollerad inbromsning utan att andvända sig av abs,
och det är väl det vv vill se på en uppkörning,dom skiter nog i själva bromssträckan så
länge du visar att du har full kontroll.

Molgan
2008-05-16, 18:02
Abs e väl bra,men kanon om du får lära dig bromsa med en "riktig"broms oxå...
Vv vet inte riktigt än hur dom ska ställa sig till det men de blir nog inte poppis om du
nitar med abs på en uppkörning.
De går ju trots allt att göra en kontrollerad inbromsning utan att andvända sig av abs,
och det är väl det vv vill se på en uppkörning,dom skiter nog i själva bromssträckan så
länge du visar att du har full kontroll.


Absolut, och DR'en är perfekt att öva "riktig" bromsning på. ;D Problemet med abs'en är att den griper in tidigare än vad man kan pressa bromsarna utan abs, så det går inte att öva som man ska.

Nina
2008-05-16, 19:45
Om man inte kan koppla ur ABS:en förstås. Det kan jag göra på min BMW GS. ABS är väl bra men jag tycker det blir längre bromssträcka. Får jag själv pumpbromsa blir sträckan kortare, märkligt va'?

I försvaret körde jag hårda inbromsningar med en skåpbil och fullt med folk i. Den med ABS kunde jag inte hantera men däremot den utan. Alla andra kunde hantera ABS-bilen men inte den utan ABS. Varför? Tydligen pumpbromsar jag per automatik för att undvika att låsa hjulen utan att jag ens tänker på det. Jag har kört mycket bredsladdande genom åren och bäst funkar jag i en bakhjulsdriven bil. ;)

Jag kan ta ett exempel nu hur ABS på grus funkar: hojen går bara rakt fram. Precis som det vore en framhjulsdriven bil, rakt fram bara. Jag fick uppleva detta i lördags när jag kom på grusvägen i hög fart och behövde tvärnita. :o

pewa
2008-05-18, 13:44
Vilken hoj man kör med gör en jäkla skillnad! Själv körde jag en Kawasaki 1200 under hela utbildningen men var tvungen att köra upp på en gammal Honda 400cc för att ajg var 20 och tog A med begränsning..

Bromsarna på den bet inte riktigt lika bra men uppkörningsgubben hade lite överseende med att jag var ny med hojen.

Första svänga helt själv med hojen var helt underbar!! ;D

PatrikAdolfsson
2008-05-19, 12:44
Idag körde jag min 3e lektion i trafik samt på bana och slalomkörning. Slalomkörningen var riktigt kul :D

Tyckte jag klarad e det riktigt bra för att vara första gången.. Höll dock inte riktigt den ahstighet jag skulle utan låg runt 40 istället för 45-50 som läraren sa...

Det är skitjul att köra hoj :D :D :D

turbo
2008-05-21, 07:34
jag håller med katarin, man kommer ihåg hur spännande det var att ta mc-krot när man läser om era äventyr!

hur ser uppkörningen ut numera? konbana, bromsning?

Molgan
2008-05-21, 09:16
Säkerhetskontroll, lågfartsbana, högfartsbana, bromsning, trafik.

Nya reglerna från 1:a April -08. (http://www20.vv.se/vvfs/htm/2008nr164.htm)

Finns 2 varianter på lågfartsbanor, dom väljer en åt en på uppkörningen. En nyhet (tror jag) är att det tydligen är viktigt att kunna leda hojen med avstängd motor, försäkringsbolagen är less å betala för folk som snubblar i garaget. =)

PatrikAdolfsson
2008-05-21, 09:21
4:e lektionen avklarad. Jag kommer på mig själva att sitta att le när jag kör runt i trafiken och på banan. Jag tycker det är skitkul :D

Idag var det bromsövningar i 50 resp 70 km/h. Var för sen nästan hela tiden... Men det kommer ;)

Idag skriver jag teorin :D :D :D

Molgan
2008-05-21, 09:38
Lycka till! ;)

PatrikAdolfsson
2008-05-21, 15:07
Sket sig tyvärr...

Läste svaren innan frågorna och eftersom jag kände igen svaren så svarade jag genom att skumma texten på frågorna...

Hade 1 fel för mycket..

Bokade ny tid om en månad :(

Molgan
2008-05-21, 18:38
Usch trist. Nästa gång fixar du det garanterat, men segt å behöva vänta en månad till när hojen står å retas i garaget. Fixa en åkglad handledare som du kan göra utflykter med så länge, inte så stor skillnad å köra med eller utan gröna skylten trots allt. =)

stefanistockholm
2008-05-21, 22:26
Ja det var tråkigt... :'(
men på't igen ba'...
Jag missade min uppkörning förra måndagen och har en ny tid den 3 juni. Hojen kommer väl aldrig mer att vara så blankputsad som nu. Den står där i garaget o blänker, finns inte en fläck...
Har ju liksom inge annat å göra, får ju inte köra ::)

Fredd
2008-05-21, 22:29
Gör som stefanistockholm, passa på att putsa! ;D

Prov kan man alltid göra om, kolla med vägverket ifall det dyker upp några avbokningar så kanske du kan hoppa in lite tidigare.

PatrikAdolfsson
2008-05-21, 23:47
Fick tid igen nästa torsdag istället :)

PatrikAdolfsson
2008-05-29, 12:38
Wheee.

Kunsapsprovet avklarat och körskolan kollar tider för uppkörning. Lutar åt slutet av juni för min del. :D :D :D

Nina
2008-05-29, 12:42
Vad kul!!! Och sen lär du bo på hojen.

Nina
2008-05-29, 12:42
Glömde säga grattis till provet...

PatrikAdolfsson
2008-05-29, 12:43
Vad kul!!! Och sen lär du bo på hojen.


Gör jag nästan nu med, fast i carporten :D

Tack.

Nina
2008-05-29, 13:10
Fast det är roligare att bo på hojen när den rullar på vägarna. :)

Molgan
2008-05-29, 13:28
Grattis! =)

stefanistockholm
2008-05-29, 15:47
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D GRATTIS!!!!!! 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

PatrikAdolfsson
2008-05-29, 15:48
Tack ska ni ha! :D

Molgan
2008-05-29, 18:59
Ursäkta om jag "spammar", men det är 2 veckor kvar till uppkörning och jag känner för att skriva av mig lite nervositet. =) Övningskörningen har gått lite som en bergådalbana. Började ganska bra, körde en del stad och landsväg privat och det kändes ganska stabilt. Sen har det varit dåligt med privatkörningen då både jag och handledaren jobbar konstiga tider, så det har varit svårt att passa in.

Första 2 lektionerna med skolan gick oxå bra, låg- och högfarts var såklart knepigare än jag först trott, men det kändes inte helt hopplöst. Fram tills igår.. Det gick dåligt så ini h-e, fotade, vinglade, konor flög till höger och vänster, precis allt som kan gå fel gick fel. Åkte runt och svor i hjälmen efter ett tag och då var det kört. Var riktigt deppigt efter den lektionen, funderade seriöst att lägga ner alltihop.

I ilskan just efteråt så gick jag in och bokade upp en extra lektion idag. Och idag bara flöt jag förbi konerna.. Körde igenom hela programmet, och bortsett från vissa skönhetsfäckar körde jag helt godkänt på alla banor och bromsningen. Blir inte klok på hur hjärnan funkar. ^^ Kanske behövde ett rejält skitpass för att vakna upp å skärpa mej. Idag känns inte kortet lika avlägset längre iaf.

Så, nu känns det bättre. =)

Nilsson
2008-05-29, 19:34
det är lika för alla ibland e det skit nästa gång leker livet . kolla gammla trådar här så ska du se du e inte ensam

tomahs900
2008-05-29, 20:35
kommer ihåg detta från min trafikskolas hemsida
Dom hade fortfarande de kvar o de hjälpte mig:

Sov du dåligt i natt? Gick du igenom moment och övningar?
Jaså, det dags att köra upp ;-) ?

Att vara nervös inför uppkörningen är helt naturligt.
De allra flesta är det, du är inte ensam.
Vetskapen om att du kanske senare under dagen, kan ta din egen hoj och ge dig ut på vägarna - hjälper till att pumpa upp adrenalinnivån i kroppen..Du vill ha kortet - idag!
Se det positiva i att det pirrar i magen.
Det är ett tecken på att du är engagerad, motiverad och att du har kunskapen!

Nina
2008-05-29, 21:09
Ha ha ha, känner igen det där så väl! Natten före uppkörningen sov jag knappt en blund.

Mr.Peter
2008-05-29, 21:23
Man har bra o dåliga dagar även när man fått kortet så det är inte alls nåt konstigt i det.
Bara o på det igen!! Lycka till!!

PatrikAdolfsson
2008-05-30, 09:59
Varför är lågfartsbanan så j-a svår att bemästra!!??!

Allt annat går som på dans just nu. Högfart till höger eller vänster går bra, inbromsningarna går bra. Köra i trafik går bra...

Men krypkörningen går inte så bra. Vissa partier ibland går bra...

Hur ska jag få till det? Övning ja men ska jag tänka, eller inte tänka alls, på annat sätt..? Jag vet inte..

Jaja.. behövde skriva av mig lite...

Nina
2008-05-30, 13:04
Krypköra runt konor: titta på molnen, fåglarna eller trädtopparna etc så blir det enklare. Jag övade extra hemma med blomkrukorna (!), man är ju rädd om blommorna och hade jag inte en mc så tog jag moppen. Jag tog två blomkrukor och ställde dom med ca 2-2,5 m mellanrum och sen kröp jag 8:or för hela slanten! Då är man så illa tvungen att krypa riktigt, riktigt långsamt för annars kom man ur banan direkt och det vore synd om blommorna om man körde på dom he he. Mycket bra övning! :)

PatrikAdolfsson
2008-05-30, 13:08
Japp. Blir 8or hela helgen med min egna hoj på parkeringen. Nu är det iofs stor skillnad mellan min Vulcan och Banditen på skolan men kanske kan få in känslan i alla fall..

Molgan
2008-05-30, 15:35
Ja lågfarts är största problemet för mej med. Försöker undvika att rulla frikopplat så mycket som möjligt och hela tiden hålla varv samt dutta med fotbromsen för att hålla ner farten, känns som att hojen rätar upp sej då. Fegar jag med gasen och rullar eller rullar på tomgång så tappar man lätt kontrollen i svängarna. Kolla dit man ska, gärna överdrivet så som Katarina sa. Så fort man börjar kolla marken så åker fötterna ner. Ska jag till vänster vrider jag mej överdrivet med huvudet och överkroppen, och jag försöker sitta rak i ryggen så nära tanken det bara går. Känns oxå enklare om man flyttar röven lite åt motsatt håll man ska svänga, ska jag höger så hasar jag mej lite åt vänster. Har störst problem att svänga åt höger av nån anledning, blir som att jag nyper in kopplingen lite för långt så jag inte hinner parera med gasen när hojen börjar vika sej.

Körskoleläraren sa iaf att det viktiga är inte att man håller rätt fart eller om man råkar peta till en kona, utan att man ger intryck av att ha kontroll. Om man gör en liten miss ska man inte haka upp sej utan fortsätta som inget har hänt. Finns många som har klarat kortet trots välta konor och fötter i marken.

@Zangarh: Tror att om du fixar det någorlunda med kromsläden kommer det att gå som en dans med banditen. Nästan som höghöjdsträning. =)

PatrikAdolfsson
2008-05-30, 15:55
@Zangarh: Tror att om du fixar det någorlunda med kromsläden kommer det att gå som en dans med banditen. Nästan som höghöjdsträning. =)


:D

stefanistockholm
2008-05-30, 18:40
Jag har ju den tveksamma erfarenheten av att ha kört upp en gång...

Det stämmer som din körlärare sa att om man visar att man har koll så är en fot i marken eller en omkullpetad kona inte hela världen. Jag var snål med gasen och fick motorstopp i krypkörningsövningen. Tappade förståss farten och satte ner foten i marken. Startade motorn och fortsatte som om inget hänt och då jag var klar så sa uppkörningsmannen "vill du vara snäll och köra om den här men skit i att stänga av motorn den här gången". Andra försöket var han nöjd med. På undanmanövern körde jag omkull en kona, fick göra om och körde ner en annan kona... "Du tänker för mycket. Vi tar ett par bromsprov så kör du om den här efter det..." 70 bromsning OK, 90 bromsning 2 försök... "Du är för försiktig, jag vill inte att du kör på en älg för att du inte hinner bromsa, men det får duga." 3:e försöket med undanmanövern var fläckfri så då sticker vi ut i trafiken... Jag tackade honom för hans generositet och alla chanser jag fått. Han säger att jag ser att du har det i dig, jag vill bara se dig göra det riktigt.
Ute i trafiken så blev jag sönderstressad av att högtalaren vid örat började tjuta som en siren. Jag hade ont i örat i 2 dagar efter det och körningen fick ske efter kommandon vartefter jag gjort varje moment klart.
Vid en vändning på en grusväg så lade jag hojen i diket då jag inte kunde bestämma mig om jag skulle vända eller inte, kom för långt ut till höger och SLOPP! sa det så hade jag hojen under mig.
Ny uppkörning på tisdag och jag är laddad! Hade två timmars gruskörning och krypbana igår och det var helt smärtfritt. Börjar till och med tycka att grus är riktigt kul, det trodde jag aldrig... ::)
to be continued, som man säger...

Nina
2008-05-30, 19:04
Börjar till och med tycka att grus är riktigt kul, det trodde jag aldrig... ::)


Jag skådade ljuset på gruset. Vilket rim det blev nu! ;D
Grus är kul, så är det.

Nilsson
2008-05-30, 19:43
ja du stefan du vet att du får betala räkmackan själv om du missar

stefanistockholm
2008-05-30, 20:49
ja du stefan du vet att du får betala räkmackan själv om du missar


Hur många försök får man?

Nilsson
2008-05-30, 21:10
fråga din bror , har har inte fått någon än

Nina
2008-05-31, 06:34
Hur många försök får man?

Du får köra upp hur många gånger du vill. Men helst vill man ju klara det på första försöket, jag körde upp två gånger. Första gången hade jag en gris, riktigt elak j*vel som utövade sin makt men andra gången hade jag en yngre kille som var human och mänsklig och fick mig att slappna av. Jag hade innan ringt Vägverket och sagt ”Vem som helst men inte HAN!” och fick då en annan till andra försöket.

Printer
2008-05-31, 06:34
Många räkmackor har jag ätit men också betalat dem själv.
Nilsson gav min EN chans!!!

Jag har läst hela tråden och jag tog ju kortet förra sommaren, vi hade då en liknande tråd på ett annat forum och jag känner igen en del inlägg här som mina egna.
Ena dagen då är man Kung, Kung, Kung på banan, nästa körning anar man att man stod i fel kö då Gud delade ut hjärnor.
Ingenting, ABSOLUT INGENTING fungerar, det är inte övningskörning utan vägkonsbowling man håller på med och det värsta av allt är att jag VET vad jag gör för fel men fortsätter lik förbålt som om det var ett vinnande koncept. Smärtan efteråt var i mitt fall ofantlig, jag kände mig misslyckad, dum i huvvet, värdelös och jag betalade för att förnedra mig på det sättet... Hemskt.

Körläraren, PerErik Persson i Älmhult, var ett under av tålamod och peppede mig med goda råd och sökte ingjuta mod i mig.
Nästa gång funkade allt som vanligt igen, konerna stod kvar där de skulle vara och PerErik hade sitt trevliga leende på plats, "Du ser, du kan ju" eller "Varför kör du inte så hela tiden"

Min uppkörning blev knas (och det kostade mig räkmackan), visst körde jag ner en del koner men uppkörningsmannen var ett Zatanz zurkart och det hjälpte ju inte mot min nervositet.
Jag fick en ny uppkörning och då blev allt bra, jag klarade kortet och VIPS så var alla månader av tragglande som bortblåst. Helt plötsligt fick jag lön för mödan och har sedan dess kört 1000 mil på en Suzuki VZ Marauder och 1000 mil på min Kawa VN 1500 CT.

Lycka till allihop som genomlider övningarna just nu, en dag är det klart och då är det värt alltihop.
8) Printer

stefanistockholm
2008-05-31, 08:05
fråga din bror , har har inte fått någon än
:o

Nähä du... och han skriver att han fick EN chans att köra upp anständigt så att han fick sin erbjudna räkmacka...

Vi gör så här att jag kör upp för att få mitt körkort (och så köper jag mina egna mackor, föredrar hellre köttbullar eller rostbiff eller sillmacka på rågbröd,) så kan vi väl sörpla i oss en till glass istället nästa gång jag åker till Skaunelann. Vilket kommer att ske snart, efter tisdag så har jag ju alla skäl...
Glassen kan jag bjuda på som tack för att du håller tummarna!!! ;)

Molgan
2008-05-31, 08:12
...och det värsta av allt är att jag VET vad jag gör för fel men fortsätter lik förbålt som om det var ett vinnande koncept.

Hehe, exakt. ;D

Nilsson
2008-05-31, 08:35
det löse3r sig nog , bara du tar dej samman och gör vad du ska :-X

PatrikAdolfsson
2008-06-02, 09:00
Idag var det ett 'Hallelulja Moment' i lågfartsbanorna. Både gick utan probem och satte de varje gång.

Vet inte vad jag gjorde som skillde mot i fredags men allt gick lungt och fint.

Nästa lektion är stadstrafik och efter det landsväg. Sedan är det dags :D

stefanistockholm
2008-06-02, 18:59
Sedan är det dags :D


[/quote]

När är det dax?

PatrikAdolfsson
2008-06-02, 19:05
Sedan är det dags :D




När är det dax?
[/quote]

Slutet av månaden. Datum inte helt spikat ännu :D Men efter den 23e i alla fall eftersom jag kör landsväg då.

Tror jag får datum på onsdag då jag kör min nästa lektion.

Idag fuskkörde jag faktiskt lite på våra småvägae hemma.... Kunde inte låta bli faktiskt..

Molgan
2008-06-02, 21:58
Då har du gjort allt det knepiga (förutom vänstersväng på landsväg, kanske inte dundersvårt men en del vänstersvängar kan vara lite stressande). Har blivit godkänd på alla moment nu av körskolan, uppkörning på torsdag nästa vecka. Känner själv att jag måste nöta en hel del för att tuffa till mej och bli mer säker, bokade in ett extra pass dan innan uppkörningen för att putsa å få några sista korrigeringar.

Förresten, angående ABS: Har övat bromsning med DR'en som saknar ABS, jämförde bromssträckan mot den jag brukar få med körskolehojen och, det skiftar ju en del men, jag får uppenbart kortare bromssträcka med doktorn. :o 1,5-2 meter, och DR'en är väl inte känd för sina rappa bromsar heller..

Fjerren
2008-06-02, 23:11
Själv fick jag två försök på lågfarten. Misslyckades totalt första gången, men läraren var framme direkt o sa att jag inte skulle tänka så mycket på avgränsningarna för det är helheten som räknas o på andra försöket gick det som en dans. Det gjorde att jag fick självförtroendet o resten på banan, högfarten o bromsningen gick hur bra som helst. Jag hade kört mycket privat med handledare så landsvägskörningen var jag säker på att jag skulle klara o gjorde det också. Viktigt att tänka på är att ha blicken långt fram o dessutom att inte ha fulltankat för då får du högre tyngdpunkt med sämre balans som följd. Nerrvösa är ju alla. Själv svettades jag nog ett par liter, kändes det som, pga nerositet o värmen veckan innan midsommar ifjol.
Lycka till alla ni som har det framför er.

Printer
2008-06-03, 07:37
Lycka till idag, Stefan.
Det kommer att gå som en dans och i eftermiddag kör du själv på egen hoj med egen svänglapp.

8)

Nilsson
2008-06-03, 07:47
klart du klarar det idag stefan

Molgan
2008-06-03, 08:37
Åhå, håller tummarna. ;)

Nina
2008-06-03, 11:26
Okej, håller oxå mina tummar!

Molgan
2008-06-03, 19:24
Nå, hur gick det?

*biter på naglarna*

Nilsson
2008-06-03, 22:23
stackars stefan men det e bara att bryta ihop och gå vidare lycka till nästa gång

stefanistockholm
2008-06-03, 22:31
Näää... det sprack... jag körde tydligen ut för nära passerande bilar vid 2 tillfällen, 1 kan jag gå med på, och så körde jag för långt ut i en korsning så att mötande bilist höll på att mosa mig... Jag var tvungen att köra ut som jag gjorde pga skymd sikt. Uppkörningsmannen sa innan att "bry dig inte om ifall jag hinner med eller inte, tycker du att du hinner så kör", Och jag körde och han efter och höll på att få in bilisten häcken... blev skärrad och tog ett principbeslut att här ska det inte vara någoy körkort...

I strid med myndighetens beslut så tog jag fram hojen i kväll och körde 14 mil ut på Södertörn... Innan så hade jag tänkt sälja den och skaffa mig en annan leksak men inte nu, det var så j@vla roligt att jag kämpar på ett tag till. Men om det är så att det är lotteri om man ska få något kort eller inte så sk*ter jag nog i det, gillar ju liksom inte att bli förnedrad...

Nilsson
2008-06-03, 22:37
ääää räta på ryggen och spotta i nävarna och ta nya tag du kan ju inte ge upp >:(

Hasse i Kristianstad
2008-06-03, 22:42
Du har ett massivt stöd, vi vill se dig i leden i sommar 8)
När mina barn tog körkort så talade jag om att målet är att ta körkort, alltså kör som dom lär dig, sen skall jag lära dig att köra bil.
Samma sak gäller dig Stefan vill dom att du skall köra som en fåne så gör det, det resulterar i ett körkort, blanda inte in sunt förnuft.

Nilsson
2008-06-03, 22:59
ja så är det ge dem vad de vill se , sen när du har kortet så kN DU GÖRA SOM DU VILL (NÄSTAN)

Molgan
2008-06-04, 01:26
Trist! =( Känns lite surt att det beror en hel del på tillfälligheter på hur det går, speciellt när det svider en del i plånboken med uppkörningar. Vissa dar när man är ute flyter allt, andra flyter det sämre.. Nästa gång sitter det säkert!

Nina
2008-06-04, 06:24
Åh Stefan, så förbaskat tråkigt! Men ge inte upp, kämpa på för det lönar sig ändå till slut och så fort man fått lappen är allt glömt. Hade du samma uppkörningsgubbe nu också?

PatrikAdolfsson
2008-06-04, 10:24
Surt Stefan :(

Själv fick jag min uppkörningstid idag :D 3/7 blir det av.

Idag körde vi runt bland villorna i Södertälje med mycket 30-vägar och cykelbanor och annat sånt...

Körde lite för snabbt på 30-vägarna och min handledare sa att gör jag det på uppkörningen blir det inget kort... Kanske ska köra upp med min glidare ändå :D Lite segare att dra upp i hastigheter ;)

Men det ska nog gå bra.

/Patrik

Hasse i Kristianstad
2008-06-10, 19:53
Hur står det till på körkortsfronten? tummarna börjar bli vita ::)

stefanistockholm
2008-06-10, 20:27
Jag har fått en ny tid... ;)
Vet inte... det känns som om tummarna kan släppas... för min del så har jag fått glada tillrop och lyckönskningar från en otroligt massa goa människor som jag inte känner. Men eftersom jag klantade till det första gången och inte var överens med uppkörningsmannen andra gången så undrar jag hur står effekt dessa hållna tummar har? Möjligen så behåller jag tiden för mig själv och på så sätt tonar ner provet inför mig själv...

Jag har tänkt ganska mycket på den här sajten (och den andra) och dess användare... Tidigare så har jag ingått i olika sammanhang men jag tror inte att jag någonsin har stött på en sån fantastisk gemenskap som det finns här. Jag hade ett litet tekniskt problem, skrev om det och bad om råd och upp poppar en massa mail med förslag om hur jag ska lösa det. Jag gör nuförtiden som man säger åt mig (i de flesta fall) dvs jag följer råd som jag får och vips! så var problemet löst. Man har skrivit till mig med pm och föreslagit gemensamheter och det har kommit sms på telefon med glada tillrop... allt detta från människor som jag på min höjd vet nicket på från en nätsajt.
Helt otroligt i min värld. Jag är förbluffad över detta och naturligtvis glad. Någon annan skrev i dag här på sidan att hon inte kände så många att köra hoj med, det är samma för mig här i Sthlm-trakten men med en sån här uppslutning så oroar jag mig inte speciellt för det, förmodligen så är det bara att skriva ett par rader här om en förestående tur så blir vi flera. Jag tvekar inte ett dugg på det...
Vad jag vil ha sagt, egentligen är Tack! för glada tillrop och annat och med stora förhoppningar om att vi kan ses i verkliga livet, i trafiken, på fiken och ännu mer på den här sidan...

Jag kan ju inte hålla tyst..... måndag 0915 3:e försöket men använd tummarna till nåt annat... åtminstone den ena ;) hejhej Stefan

Nina
2008-06-10, 21:02
Jag håller med, här trivs man verkligen. Skriver man en fråga och behöver hjälp så får man det. Inte en massa off topic-inlägg och pajkastningar som på ett visst annat forum. Jag ska hålla ena tummen när du kör upp, kanske jag skulle ta en sväng med dit och flörta lite med din förrättningsman? ;)

Molgan
2008-06-10, 21:07
Hehe ok, ska bara hålla en tumme i smyg då. ^^

Själv har jag just snurrat 4 timmar ute på parkeringen utanför jobbet och övat lågfart. 2 dar kvar till första uppkörningsförsöket brr.

Men nu ska jag gå och heja på de blågula. =)

Nilsson
2008-06-10, 21:11
för eller senare så klarar ni kortet . och du stefan nu j---ar klarar du det , får väl snacka med din bror att vi kör upp till er en helg

lene
2008-06-10, 21:43
lycka till molgan och stefanistockholm , ni klarar det ;)

Molgan
2008-06-10, 23:39
lycka till molgan och stefanistockholm , ni klarar det ;)

Självklart! :)

(Sväller av låtsat självförtroende)

Cc
2008-06-11, 17:30
*wweeiii* flera som kämpar för att ta körkort! hihi
Idag åkte jag in till HD i city och köpte min efterlängtade hoj..hehe men har inget körkort än :-[ så om 2 veckor får jag min pärla men har inget körkort...men DEN kommer motivera mig ännu mer!! ;D

Nilsson
2008-06-11, 17:42
har du börjat på körskolan än

Molgan
2008-06-11, 21:18
så om 2 veckor får jag min pärla men har inget körkort...men DEN kommer motivera mig ännu mer!! ;D
Har man väl brännt en massa pengar på en hoj så vill man inte gärna sumpa det, så visst är det en bra motivator. ;)

Har haft en sista lektion idag, allt gick hur bra som helst så det känns som att jag måste klanta till det ordentligt om jag ska kugga imorgon. Men man vet ju aldrig hur det känns då när nerverna börjar bråka hehe. Är inte nervös alls, vet inte om det är bra eller dåligt. Det enda jag oroar mig för just nu är att jag ska försova mig. Vi ska samlas 6.30, tror aldrig jag varit uppe så tidigt förr. ;D

tomahs900
2008-06-11, 21:34
så om 2 veckor får jag min pärla men har inget körkort...men DEN kommer motivera mig ännu mer!! ;D
Har man väl brännt en massa pengar på en hoj så vill man inte gärna sumpa det, så visst är det en bra motivator. ;)

Har haft en sista lektion idag, allt gick hur bra som helst så det känns som att jag måste klanta till det ordentligt om jag ska kugga imorgon. Men man vet ju aldrig hur det känns då när nerverna börjar bråka hehe. Är inte nervös alls, vet inte om det är bra eller dåligt. Det enda jag oroar mig för just nu är att jag ska försova mig. Vi ska samlas 6.30, tror aldrig jag varit uppe så tidigt förr. ;D

Då e de på tiden du får känna på morgonsolen oxå..snart får du känna på hur de e o ha en bokstav till på kortet :) :)tror nog du blir nervös imorgon..när du bytar om typ.
Bara bra o va nervös...då e du vaken.
Lycka till imorgon.Be 8)

Fredd
2008-06-12, 01:20
Lycka till imorgon, allt blir mycket roligare sen då man får köra utan någon som säger hur man ska göra ;D

stefanistockholm
2008-06-12, 06:16
LYCKA TILL, Molgan!
Gör väl ifrån dig så att du inte behöver göra om det, det är bara så tråkigt. ::)
Håller tummarna hårt 8)

Nina
2008-06-12, 07:25
Spännande, nu borde han snart ha kört upp. Vi håller tummarna för honom. :)

PatrikAdolfsson
2008-06-12, 11:03
Jag satt och tänkte på Molgan under min krypkörning idag :D

Hoppas han klarat det.

Patrik

stefanistockholm
2008-06-12, 11:16
Nu har det gått 5 timmar sen de skulle samlas... Vi borde få ett besked snart...
...jag hoppas verkligen att det funkar på första försöket...

Men han är väl ute och luftar sin egen hoj, det skulle jag ha gjort... ;D ;D ;D

PatrikAdolfsson
2008-06-12, 11:24
Men han är väl ute och luftar sin egen hoj, det skulle jag ha gjort... ;D ;D ;D


Jag med :D

Molgan
2008-06-12, 12:21
Nu har det gått 5 timmar sen de skulle samlas... Vi borde få ett besked snart...
...jag hoppas verkligen att det funkar på första försöket...

Men han är väl ute och luftar sin egen hoj, det skulle jag ha gjort... ;D ;D ;D

Om det vore så väl. =) Är faktiskt mitt i uppkörningen, har gjort alla manöverprov men trafiken är kvar. Var så många som skulle köra och jag var näst sist så jag stack till jobbet så länge. 14.00 ska jag vara vid VV.

Gått grymt bra så långt! Var lite vinglig i morse när vi värmde upp, men låg-, högfarts och bromsning gick klockrent när det gällde. Sjysst snubbe från vv oxå. Hoppas man inte tabbar sig totalt nu, hojen står utanför fönstret å retas hehe.

Nina
2008-06-12, 13:03
Vad?? Paus mitt i uppkörningen?! Vad är det för trams? På 45 min borde du ju grejat hela rasket, fattar inte varför det måste vara paus.

Eller så har han grejat det!!!

pewa
2008-06-12, 13:31
Vi hade också paus när jag tog kortet. Var ett gäng som körde upp så gjorde vi manöver- och bromsprov på förmiddan, bröt för lunch, sen körde trafik :)

Molgan, men den där starten är det bara att slappna av och njuta av körningen, kommer gå fint!

Nina
2008-06-12, 13:35
Jaha ja, jag som trodde det var nåt skämt för 45 min är ju inte så lång tid annars.
Lite mat i magen bara så går det nog resten bra.

Molgan
2008-06-12, 15:21
Senaste nytt: JAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!11 ;D

Herreguuud va skönt! Körningen gick bra, men jag lyckades tabba mej när jag skulle svänga in på VV-parkeringen(!) på slutet. En cyklist kom flygandes och försökte ramma mej, VV-snubben höll ett långt förmaningstal om oskyddade trafikanter men avslutade med att "då det gick så stabilt i övrigt så ska du självklart ha kortet i alla fall." Fram till dess tror jag att jag hadde nån typ av hjärtstillestånd.. ::)

Nu ska jag ut å lufta enstånkan tror jag minsann. Tack för stödet, och till er som har uppkörningen kvar så vill jag bara ge rådet; stressa inte upp er och ha kul så går det mycke lättare. ;)

Nina
2008-06-12, 15:24
GRATTIS!!!!

Nina
2008-06-12, 15:24
…vi hörs om ett par veckor… ;)

Mr.Peter
2008-06-12, 15:34
GRATTIS!!!!!!

stefanistockholm
2008-06-12, 15:47
GRATTIS!!!!! Way to go, man!!

Nilsson
2008-06-12, 16:01
SE det e jätte kul välkommen ut på vägarna , men ta det jävligt lugnt GRATTIS även från mej

Molgan
2008-06-12, 16:41
Tack alla! Har gassat runt en stund, det här är bland det bästa, om inte DET bästa, jag gjort. Fy fanken va skoj. Imorron blir det till att beställa tågbiljett söderut och hämta nya hojen, så se upp där nere. =)

leffa
2008-06-12, 16:52
stort grattis ;D ;D men som sagt tat lungt i början

stefanistockholm
2008-06-12, 17:05
Tack alla! Har gassat runt en stund, det här är bland det bästa, om inte DET bästa, jag gjort. Fy fanken va skoj. Imorron blir det till att beställa tågbiljett söderut och hämta nya hojen, så se upp där nere. =)


Vad blir det för hoj? Och vart där nere... Sthlms-trakten?

Printer
2008-06-12, 17:12
Grattis från Smaulann/Skaunelann också.
Glädjen över ett nytt kort o en ny vän i trfiken sprider sig över landet...

8)

Hasse i Kristianstad
2008-06-12, 18:39
Instämmer med alla de andra.
Nu väntar vi bara på de andras långa: JAAAAAAAAAAA!!

lene
2008-06-12, 19:16
GRATTIS till kortet ta det lugnt i början hälsningar och HURRA från åke o lene

Molgan
2008-06-12, 19:31
Vad blir det för hoj? Och vart där nere... Sthlms-trakten?

Har skrivit kontrakt på en Yamaha XT 660Z Tenere nere i Nässjö. Tänkte kombinera köpet med en hojsemester i södern och sen köra upp till Luleå.

Och än en gång tack alla. =)

tomahs900
2008-06-12, 21:44
Har skrivit kontrakt på en Yamaha XT 660Z Tenere nere i Nässjö. Tänkte kombinera köpet med en hojsemester i södern och sen köra upp till Luleå.

Och än en gång tack alla. =)
[/quote]

GRATTIS...till lsppen o till Yamahan..men hur va de o va uppe så tidigt? :) :) :)

Molgan
2008-06-12, 22:06
..men hur va de o va uppe så tidigt? :) :) :)

Plågsamt och förvirrande. :)

stefanistockholm
2008-06-12, 22:11
Lite märkligt system att dela upp körprovet på 2 delar... är det för att det bara finns en, vad heter dom... besiktningsman, inspektör, kontrollant, bödel... och i såna fall när får man en ny tid om man misslyckas? nästa år, eller?
Jag tycker att det är tillräckligt nervöst ändå, utan att man drar ut på det över hela dagen...

Molgan
2008-06-12, 22:22
Ja, var rätt avundsjuk på den som hamnade först i turordningen och fick köra trafiken direkt från platsen vi gjorde manöverprov på. Var för övrigt en av mina studenter, kändes lustigt att vara på samma sida av katedern så att säga hehe. Min suveräna körskolelärare Kalle Kangas var bra på att lugna folk dock trots sin brutalt ärliga stil (du kör ju som en jävla kärring, kom igen nu för fan!), och skolan hade bokat upp en extra uppkörning som inte var fullt belagd på lördag så jag visste att missade jag så behövde jag inte vänta länge på nästa försök.

PatrikAdolfsson
2008-06-12, 22:47
GRATTIS Molgan!!!!

Hasse i Kristianstad
2008-06-12, 23:11
Nu är tiden inne för att lära dig att köra mc, lyssna på kompisar, kör så att du hela tiden har marginaler d.v.s. du kan stanna fortare än du behöver, du kan trycka ner hojen mer i kurvan. Säkerheten ligger i att aldrig köra på 100% av din förmåga.
Vi ses på vägarna 8)

Nina
2008-06-13, 06:59
Har skrivit kontrakt på en Yamaha XT 660Z Tenere nere i Nässjö.

Jaha ja, inte Mascot Motor väl?! Kolla hojen noga innan du rullar ut den för det ska jag berätta:

Jag köpte min glidare där, mycket snygg, pedantskött och UTAN NÅGRA REPOR sa de. Jag kom ner, kikade på hojen, min man provkörde den för jag hade inget körkort då och lastade in den i bilen. Dagen efter hade jag retat mig färdigt på ett knallgult klistermärke för Abus-lås som satt på bakskärmen och pillade loss det. Vad tror du jag hittade om inte världens repa!

Klantarna på Mascot Motor i Nässjö hade polerat ryggstödet (!) med polermaskin och nött av lacken på skärmen!
Vad ska man på med polermaskin på ett kromat stag för?? Det går ju fortare att dra av det för hand!

Hur vet jag detta? Jag tittade på bilderna jag sparat ner från deras annons på nätet och jag hade lustigt nog tagit bilder på hojen ur samma vinkel. På deras bilder fanns inget märke alls, varken repa eller klistermärke, på mina bilder satt ett knallgult klistermärke på det stället där repan satt.
Jag kontaktade dom men de vägrade göra rätt för sig, så nu har de en ambassadör som varnar alla att göra affärer med dom istället. Hade de bara gjort rätt för sig den gången och kompenserat för skadan de själva åsamkat så hade jag förstås inte sagt nåt till andra.

Kolla hojen noga och kör inte ut den förrän du fått rätt om du hittar nåt som är fel på den för så fort du rullat ut den och återkommer senare så kan du glömma eventuell hjälp från dom. De skiter i dig, bara de fått sälja en hoj så...

Molgan
2008-06-13, 07:07
Ajaj då, ja det är Mascot. :-\ Var enda stället i Sverige som hade ett ex kvar. Nu är det ju en split ny hoj så man hoppas att de inte hunnit göra allt för mycke skada på den, men stort tack för varningen. Ska nagelfara hojen ordentligt innan jag lämnar stället.

Nina
2008-06-13, 07:29
Jag misstänkte det var dom när du nämnde Nässjö men kika noga på hojen innan du slantar upp. Det är inte roligt att få se en skada de gjort och sen inte få kompensation för det. Det hade varit en helt annan sak om de bara nämnt det, en enda bokstav hade räckt så hade jag övervägt att antingen köpa en helt ny för dyrare pengar eller ta glidaren och fått rabatt på priset. Den bakskärmen kostade drygt 4000 kr och nåt lackrecept finns inte, det var en speciallack för Hondas 50 års jubileumsmodell 1998.

Nina
2008-06-17, 07:02
GRATTIS STEFAN I STOCKHOLM TILL KÖRKORTET!!!

stefanistockholm
2008-06-17, 07:08
Efter 3 försök så säger uppkörningsmannen Gratulerar, nu satt den!
(samma kille alla tre gångrna, jag tror att han började tröttna på mig)

Jag fick en tidig uppkörningstid i går och hann därför vara ute många mil. Ni som sagt att de bara är att fortsätta och inte ge upp för att då kortet är i handen så är allt glömt har helt rätt förstås. Vilken otrolig känsla att sterta upp Hilding rätta till krukan och dra i väg.
SANSLÖST KUL

Vi ses på vägarna...

Stefan

PatrikAdolfsson
2008-06-17, 07:56
Grattis stefanistockholm!!! :D

lene
2008-06-17, 08:36
GRATTIS GRATTIS nu börjar det ljuva livet på cykel......hälsningar lene

Molgan
2008-06-17, 09:20
Efter 3 försök så säger uppkörningsmannen Gratulerar, nu satt den!
(samma kille alla tre gångrna, jag tror att han började tröttna på mig)
Stooort grattis! Kör hårt och utgå från att alla bilister har lika hög sinnesnärvaro som brunstiga renar så kommer det att bli en kanonsommar. ;)

leffa
2008-06-17, 18:46
STORT GRATTIS,men tat lugnt i början,håller med molgan angående bilister dom tror att det är mopeder som kommer

Gibson
2008-06-17, 19:01
Jättegrattis och ta det lugnt på vägarna, vi kanske ses någonstans.

PatrikAdolfsson
2008-06-24, 08:50
Snart dags.

Idag: Landsvägskörning efter lunch.

Onsdag 2/7: Genomgång av alla moment

Torsdag 3/7: Uppkörning.


Börjar faktiskt bli lite nervös :D

Nina
2008-06-24, 10:32
Ta det bara lugnt så ska det gå bra. Jag körde alla momenten mentalt innan jag satte igång så när jag körde dom i verkligheten hade jag redan kört dom så att säga.

PatrikAdolfsson
2008-06-24, 15:24
:D :D :D :D :D :D

Landsväglektionen var roligast hittils :D Körde mellan Södertälje, Järna och Nykvarn. Tokroligt :D

Patrik

Nina
2008-06-24, 15:49
Kul! Väg 57 I presume? :)

PatrikAdolfsson
2008-06-24, 16:25
Tror itne vi var inne på 57an. Om inte Nykvarnsvägen heter det :D

Körde lite grusvägar också. var lite ovanligt men kul. Jag har respekt för gruset :D

stefanistockholm
2008-07-03, 00:13
Idag håller vi tummarna för Zangarh eftersom det är hans tur att ta körkort. Lycka Till Patrik !!!

Nina
2008-07-03, 08:05
Det var nån som skulle ta körkort i går onsdag, som hade fått en trasig hjälm med sig från trafikskolan. Undrar hur det gick för honom i går?

PatrikAdolfsson
2008-07-03, 09:23
Idag är det dags :D

Sitter och jobbar under förmiddagen så har inte hunnit bli nervös :D

Körde igenom alla moment igår utan problem så det borde gå vägen idag.
Igårkväll tvättade jag upp hojen så att den är ren och fin om jag nu ska ut och köra idag.

Patrik

Nina
2008-07-03, 09:25
Vi håller tummarna i riket! :)

Molgan
2008-07-03, 09:31
Jag tokhejar å håller tummar! :)

Molgan
2008-07-03, 16:11
Nu svettas han nog som bäst, vill se ett "jaaaaaaa" i tråden snart. ^^

Gibson
2008-07-03, 16:19
Lycka till, jag tror på dig.;D

PatrikAdolfsson
2008-07-03, 17:38
JAAAAAAAAAAAAAAAAA


:D :D :D :D :D

Shit vad skönt! har varit ute och kört sedan 1500 :D :D :D

Gick smidigt och bra. Inga problem alls :D

Vi ses på vägarna.

Patrik

Nina
2008-07-03, 18:23
GRATTIS!!! :D

pewa
2008-07-03, 18:27
Grattis! Nu börjar (det riktiga) livet! ;)

Molgan
2008-07-03, 19:20
JAAAAAAAAAAAAAAAAA


:D :D :D :D :D

Wohoo grattis!! Kör hårt! (men lugnt :rolleyes:)

Mr.Peter
2008-07-03, 21:41
GRATTIS!!!!

lene
2008-07-03, 21:43
grattis från åke och lene tågarp

Gert
2008-07-03, 23:12
Grattis på KK-dagen.

PatrikAdolfsson
2008-07-03, 23:21
Tack ska ni ha!

Här sitter jag redo för första turen. Notera det fåniga leendet :D

http://patrikadolfsson.com/tmp/DSCF1785.JPG


Imorgon blir första åket till jobbet :D

Patrik

Molgan
2008-07-03, 23:35
Ser ut som du trivs, tur hjälmen bromsar flinet lite annars kunde det slutat med fraktur hehe.

Gibson
2008-07-04, 07:46
GRATTISO0

PatrikAdolfsson
2008-07-09, 10:39
Var och hämtade mitt nya körkort i Strängnäs nu på morgonen :D

Passade på att köra några extra mil också. Ta MC-kort var bland det bästa jag gjort. Otroligt skönt att åka runt och släppa alla tankar på jobb och familj :)

Ha en skön dag!

Mc-Bosse
2009-04-14, 10:28
Jag håller på. Klarade kunskapsprovet för 2 timmar sedan. :)
Tre körlektioner denna veckan. Balans, balans och... balans ska övas.

Nina
2009-04-14, 10:45
Klarade kunskapsprovet för 2 timmar sedan. :)Grattis! Nu kan du koncentrera dig på enbart körningarna. =)

Molgan
2009-04-14, 15:29
Stort grattis! Skönt att bli av med det, nu är det bara det roliga kvar.

Wolfie
2009-04-19, 18:31
Tänkte jag skulle ta kortet snart. Men jag tänkte jag skulle hoppa över trafikskolan och köra privat. Det måste väll gå eller är det svårt att köra upp?

Ingen som har en gammal hoj att sälja billigt så jag kan övningsköra med?
Måste dock va över 700cc så jag kan ta för tung mc

ellie
2009-04-21, 23:39
Å vad härligt för er som tagit er hela vägen! Jag väntar intensivt på lämpen som skulle varit här för ett tag sedan... Suck. Jag och hunden kör kapplöpning till brevinkastet varje dag. Men snart kanske man har hoj iaf =) Man ska ju börja nånstans.

Nina
2009-04-22, 05:30
Ja det kan ta lite tid att få lämpan. Hur länge har du väntat nu?

Wolfie
2009-05-04, 19:18
Har du fått ditt lämp än ellie?
Jag skickade in min ansökan i torsdags. Hoppas det inte tar allt för lång tid innan det kommer.

Molgan
2009-05-04, 21:39
Om det här med lämp funkar lika illa som när jag sökte så kan det löna sig att ringa å tjata..

Nina
2009-05-05, 05:33
Skumt, när jag ansökte hann jag bara precis posta ansökan så damp lämpan ner i brevlådan direkt, det var knappt jag hann hem ens. Men det var hösten -06 som jag ansökte, ansökan för handledaren gick också ruskigt snabbt. Jag vet en tjejkompis som ansökte om en handledare. Hon hann både gå i trafikskola och köra upp och få lappen innan hon fick okej på sin ansökan... Tog väl si så där 5 mån att vänta (vår + sommar -07) Nånting måste ha ändrats efter 2006.

Wolfie
2009-05-05, 20:45
Hoppas det inte tar så lång tid. Är grymt sugen på att åka ut och köra.
Får låna en Yamaha Xt 600 av en kompis. Så bara lämpet och handledar intyg som saknas.

Seth
2009-05-05, 22:53
har du lämp för Bil? för som det var för mig så gick de på samma lämp klass

Molgan
2009-05-05, 23:57
Hittade en bild på mej från 1a Maj-rundan ifjol när jag sitter å febrilt försöker komma ur neutralen på den gamle DR800'an:

http://img377.imageshack.us/img377/4479/boden08.jpg

Just där kändes körkortet riktigt avlägset, hade precis kört min andra körlektion som hade gått riktigt uselt. I fredags körde jag Maj-rundan igen, den här gången som fullvärdig motorcyklist. Det är jag som ligger och snålar i baksuget bakom guldvingen:

http://img377.imageshack.us/img377/7137/rundan480.jpg

På det här året har jag hunnit; köra upp, köpa 2 (och sälja 1) hojar, köra landet runt, åkt grusturer, vurpat 7 gånger, åkt på upptäcksfärder i västerbottens inland, åkt på oräkneliga köpa-glass-turer och lite längre dagstripper med hojkamrater, infört "gruslunch" på jobbet (en gång i veckan tar alla kollegor med grushojar en macka med sig å så åker vi ut i skogen nånstans å käkar), skrämt livet ur en mopedist när jag av misstag drog upp hojen på bakslangen mitt framför näsan på honom, varit på BKK och kört bana, lärt känna en massa människor jag inte skulle mött om det inte var för hojen osv osv.

Lovar att hojkortet är värt allt slit, det är nöje, hobby och nytta i skön förening. Så jobba på och fixa undan slitet så lovar jag att ni får en sommar ni minns! =)

jrbn
2009-05-06, 17:00
väntar på lämp intygg tänkte ta nu tillsommar medans min far ännu orkar köra mc
han köpte en ny kina hoj föra sommaren fyler 73 i år så jag tänkte vi kunde få några mil
innan han slutar köra:rolleyes:D

jrbn
2009-05-06, 17:04
väntar på lämp intygg men snar så ja jag måste fixa en hoj mä men sedan

Wolfie
2009-05-06, 18:28
har du lämp för Bil? för som det var för mig så gick de på samma lämp klass

Jag har både B och C körkort sen många år tillbaks men det räcker väll inte?
Man måste väll ha ett lämp för Mc eller????

Seth
2009-05-06, 19:25
Jag har både B och C körkort sen många år tillbaks men det räcker väll inte?
Man måste väll ha ett lämp för Mc eller????

trodde jag med men tydligen är det samma lämp för bil och mc. Var nåt om att de var i samma klass. var så iaf när jag ringde dem o bad om papper.
men då fick jag ringa några ggr då de sa olika.

jrbn
2009-05-07, 08:48
hej jag sitter och undrar över regler för vad man får övningsköra privat jag har inte fattat det riktigt
kan jag välja vilken hoj som helst att öva med bara jag har en hoj som uppfyler kraven när jag kör upp?

Wolfie
2009-05-07, 14:44
trodde jag med men tydligen är det samma lämp för bil och mc. Var nåt om att de var i samma klass. var så iaf när jag ringde dem o bad om papper.
men då fick jag ringa några ggr då de sa olika.

Jag ringde och frågade nu hur det va och hon jag pratade med verkade inte veta riktigt vad som gällde men hon sa iallafall tillslut att man va tvunget att ha ett lämp för mc. Det räckte alltså inte att jag hadde B kort. :(

Wolfie
2009-05-07, 14:46
hej jag sitter och undrar över regler för vad man får övningsköra privat jag har inte fattat det riktigt
kan jag välja vilken hoj som helst att öva med bara jag har en hoj som uppfyler kraven när jag kör upp?

Ja det skall väll inte spela någon roll. Bara man har fyllt 21år så måste man väll få övningsköra på vilken hoj man vill?

Seth
2009-05-07, 16:23
hur länge har du haft b-körkortet. kan varit så att det övningskörningslämpet har gått ut?

Wolfie
2009-05-07, 16:28
Ok då är det nog så det ligger till har haft B kort i 13 år och C kort i 4 år

Nina
2009-05-07, 18:44
Upphör inte körkortstillståndet/lämpan när man fått lappen? Har för mig det men jag är inte säker.
Om man ansöker om körkortstillstånd för bil (B) så ligger även mc under samma klassning (klass 1, lägre körkortsbehörighet). Klass 2 är de tyngre (högre) behörigheterna som C + D med/utan släp.

Från och med 1 april 2009 så gäller lämpan i 5 år, tills nyligen gällde den i 4 år. Alla info finns annars på www.korkortsportalen.se (http://www.korkortsportalen.se). :)

skåning
2009-05-16, 22:45
Hej alla glada!

Jag ska också räcka upp handen. Första och förhoppningsvis sista uppkörning ska ske den 26/5.
Håll tummarna...

Gurrag
2009-05-17, 08:24
Har just bestämt mig att ta mc-kort. =)

guranisten
2009-05-17, 09:58
Teorin avklarad, andra körlektionen på onsdag:)
Hoj inköpt som står och väntar i garage, Jagar handledare för att kunna öva lite privat också

pea_72
2009-06-02, 21:23
Klarade teorin i går...man känner sig såååå duktig!
Nu återstår "bara" själva körningen, har bokat in mig på en intensivkurs efter midsommar men vet inte om den kommer räcka...men det får kosta vad det vill så jag är beredd på extra lektioner. Tyvärr tog det slut med min "privata" handledare så nu har jag dessutom inget att köra på eller med...men inte skall väl en karl få stoppa mig! :)

Molgan
2009-06-03, 00:58
Klarade teorin i går
Gratulerar! =)

M@rie
2009-06-10, 20:57
Hej hej :D

Tog min första körlektion i lördags. Man kan väl påstå att jag är så grön man kan bli, men fasen så skoj det var! Längtar till lördag då lektion nummer 2 infinner sig :D Sedan var det det där med tålamod. Jag vill ha kort nu! Helst igår :D Just ja, har teorin inbokad nästa vecka....

Tips på vägen mot A-kortet mottages med tacksamhet! :)

(Varför började jag inte tidigare??)

Molgan
2009-06-10, 21:08
Hej hej :D

(Varför började jag inte tidigare??)
Halloj! Ja varför man inte börjat tidigare frågar sig nog de flesta som skaffar A-behörighet efter B (tillome ett analfabet ser ju att det är helt baklänges). Men det är som sagt aldrig försent som tur är, och så länge du behåller entusiasmen som du verkar besitta så kommer det att gå som en dans! ;)

Hilda
2009-06-11, 08:01
Hej hej :D

Tog min första körlektion i lördags. Man kan väl påstå att jag är så grön man kan bli, men fasen så skoj det var! Längtar till lördag då lektion nummer 2 infinner sig :D Sedan var det det där med tålamod. Jag vill ha kort nu! Helst igår :D Just ja, har teorin inbokad nästa vecka....

Tips på vägen mot A-kortet mottages med tacksamhet! :)

(Varför började jag inte tidigare??)

Vad kul att du tyckte det var så skoj och ser fram mot det med sådan entusiasm, då är hälften vunnet :)
Jag tog mitt kort för 5 år och har inte ångrat det en sekund, hoppas du kommer att känna detsamma.
Bästa tipset är att köra så mycket som möjligt privat om du har möjlighet, för att mata mil är det enda som ger erfarenhet och känsla

M@rie
2009-06-11, 13:48
Bästa tipset är att köra så mycket som möjligt privat om du har möjlighet, för att mata mil är det enda som ger erfarenhet och känsla

Jo, det där med att köra privat hade helt klart varit perfekt. Tyvärr känner jag ingen som har A-kort. Eller ja, jag känner ingen som kan köra/har hoj är väl mer korrekt att säga.

Jag tänkte helt enkelt sätta min tilltro till att körskolan är grymma på att lära ut effektivt (och att jag lär mig effektivt:rolleyes:).

BanditJanne
2009-06-11, 15:36
Räknas det om man är handledare åt min fru. Över 25 år sen man tog körkort men dagen lågfartsbana är bra att träna på.
Har man en fru som aldrig kört moppe så har det än så länge blivit många turer på banan och fler lär det bli.

TuffeUffe
2009-06-11, 19:02
Ska skriva in mig på fredag. Har väl kört allt utom väghyvel :-)
Fick min mc av frugan i 50 års present så nu är det bara ligga i och se till att jag klarar teori och uppkörning. Tänkte köpa ett paket med 10 lektioner och teori.

M@rie
2009-06-18, 09:10
Teoriprov idag! Kan inte klockan bli 12 så jag får det over and done with! Tjoho :D

Molgan
2009-06-18, 09:28
Håller en tumme! ;)

Nina
2009-06-18, 10:57
Jag med! =)

M@rie
2009-06-18, 14:45
Yaeeeeey! Nu var det bara det här med att lära sig köra också....:rolleyes: Fick ingen uppkörningstid förrän 27/8 :( Å andra sidan har jag ju en massa tid att övningsköra på..... Alltid är det nåt positivt med väntan... (vem försöker jag lura?!)

Tackar för tummarna!

Nina
2009-06-18, 16:43
Vad skoj, nu är det bara det roliga kvar! :D

pea_72
2009-06-23, 18:03
Hej
Jag håller på med körningen nu, har rest till Bollnäs av alla ställen för att gå på en intensivutbildning (som iofs kommer att förlänga om behovet finns). Grejjen är den att jag börjar misströsta...kanske är jag en vek människa som inte skall ha kort, kanske borde jag köra barnvagn istället...
Läraren säger att jag måste bli vän med hojen, våga mer, men när jag skall ta kurvor känns det som om jag skall DÖ!!! Hade inga problem med stoppgrejjen, 50, 70, 90 inga problem, t.o.m roligt som fan.
Jag är iofs bara inne på dag två men har kört 6 lektioner och ändå känns kurvorna skit ortevliga... Kommer jag komma över rädslan för att vurpa eller är det lika bra att åka hem?

Molgan
2009-06-23, 18:46
Kommer jag komma över rädslan för att vurpa eller är det lika bra att åka hem?
Nejnej! Klart du kan komma över rädslan, men enda sättet är att utsätta dig för kurvorna om och om igen. Gärna på nåt inhägnat ställe till att börja med som en bana tex där det bara är du, hojen och kurvan. Nöt, testa motstyrning, luta ut ordentligt och använd kroppen. När man är nervös blir man stel och är man stel funkar svängandet mycke sämre, åk runt å bara dumsväng på nån stor parkering eller annan asfaltsplan tills du blir less. När farten ökar så måste man hitta njutningen, när hojen lägger sig ner och du möter upp med gas och skjuter hojen genom kurvan. Det känns betydligt osäkrare om man gasar för lite eller ännu värre inte gasar alls, om man är stel i armarna eller försöker brotta hojen genom kurvan istället för att motstyra och låta hojen göra jobbet.

Viktigast; tappa inte modet! Du klarar det, lita på hojen och upptäck det roliga med kurvorna. Det är de som hojen är byggd för. ;)

Mats Liifv
2009-06-23, 20:19
Kämpa på, det är precis som Molgan skriver. Plötsligen kommer du på det och allting bara funkar. Man måste våga gasa igenom kurvorna, går absolut inte att frikoppla och tro att man ska rulla igenom. Tror att med en bra instruktör så kommer det snart att gå mycket bättre och du kommer att undra vad som var så svårt tidigare...

Nina
2009-06-24, 06:24
Be att få sitta på bakom läraren när han kör igenom kurvorna och då får du en känsla för hur det ska köras. Du grejar det där, rätt vad det är så lossnar allt. =)
Oftast när man använder Korvstoppningsmodellen så säger hjärnan stopp, man matar på med information men hjärnan tar inte emot, den har stängt och gått hem. Nästa dag kan det sitta där det som var så jobbigt dagen före.

pea_72
2009-06-25, 17:03
Tack för "peppningen".
Det har väl inte lossnat än detta med banorna och kurvtagningar. Men läraren sa i eftermiddag efter två timmar i stads- och på landsvägskörning att den delen är i princip klar. Jag är helt säker på att mina 20 år som bilförare underlättar när man är van vid trafikmiljö.
Jag kommer åka hem i morgon för att köra lite "i smyg" på något ställe hemma. Har ju ingen handledare utan får be en kompis köra dit hojen. Sedan skall jag tillbaka hit om tre veckor för att köra ytterligare lektioner och sedan i augusti väntar förmodligen/i bästa fall uppkörning. Men jag kommer låta det kosta vad det kosta vill och ta den tid det tar då jag absolut vill känna mig säker och att jag verkligen KAN köra. Även om jag skulle klara en uppkörning genom slump eller tur skulle jag inte vilja göra det. Jag känner att man är utsatt och livet är ju mer värt än några dagar extra och ett par tusen mer än att utsätta sig för risker bara för att man är snål. Och skulle det inte lyckas i år får jag väl vara först på "dörra" till våren. :)

Jag tyckte de första dagarna och i morse efter övning på banan att min lärare inte alls var så bra, lite opedagogisk, gav inte tillräckligt med beröm utan kritiserade mycket. Kände mig dålig och ledsen, pratade med henne i receptionen om detta och hon var helt förvånad...hon sa "Han som är så duktig, han har fått alla sina elever godkända i år", det kanske är för att jag är pedagog själv som jag överreagerar när berömet uteblir...fick ju iofs en dos i eftermiddag. :) Jag får försöka se det positivt, han är säkert bra efter som alla hans elever blivit godkända.

Molgan
2009-06-25, 19:12
det kanske är för att jag är pedagog själv som jag överreagerar när berömet uteblir...fick ju iofs en dos i eftermiddag. :) Jag får försöka se det positivt, han är säkert bra efter som alla hans elever blivit godkända.
Här är några citat från min körskolelärare (uttalade med hög röst i hörsnäcka):
- "Du kör ju som en kärring!"
- "Är du ute å åker buss eller kör du hoj?!"
- "Det där var väl inte så jävla smart, hade det varit uppkörning hade du kuggat så det sjunger om det!"

Lite udda pedagogik, men den funkade. =)

pea_72
2009-06-25, 22:26
Här är några citat från min körskolelärare (uttalade med hög röst i hörsnäcka):
- "Du kör ju som en kärring!"
- "Är du ute å åker buss eller kör du hoj?!"
- "Det där var väl inte så jävla smart, hade det varit uppkörning hade du kuggat så det sjunger om det!"

Lite udda pedagogik, men den funkade. =)

hehe helt galet!:D

M@rie
2009-07-08, 22:16
Uppkörning ombokad. Och den är snaaaart! Man kan lugnt påstå att jag är nervös... MYCKET nervös!:confused:

Mc-Bosse
2009-07-08, 22:43
Uppkörning ombokad. Och den är snaaaart! Man kan lugnt påstå att jag är nervös... MYCKET nervös!:confused:

Jag klarade mitt den 28 maj trots nervositet. Manöverbanorna fick jag en andra chans i båda två. Sen körningen i trafiken var ju en baggis! Inspektörerna ser om du kan trots din nervositet för dom har varit med förr om man säger så. Mitt tips är att köra aktivt i trafiken. Visa att du vet att du har ett snabbt och smidigt fordon i motorcykeln. Vela inte utan stick in i cirkulationsplatsen om där är en lucka där du normalt hade väntat med en bil. Och accelerera bestämt och kvickt upp till gällande hastighetsbegränsning. Vi var tre och en kuggades för att han velade och körde sakta på 70-vägar. Den andra fick sitt körkort men med uppmaningen att en mc ska inte köras som en moped.

Håller tummarna!!!

M@rie
2009-07-09, 10:50
Ärligt talat så är det nog trafiken jag oroar mig mest för just nu av någon anledning. Även om krypkörningen ligger där och stör också. Hinner med två lektioner till innan uppkörningen och jag hoppas att det räcker för att ta bort trafiknervositeten :D

Gibson
2009-07-09, 10:52
Det brukar lugna ner sig, lycka till.:)

M@rie
2009-07-09, 12:50
Tack tack :)

Lär bli många, långa och oroliga inlägg här innan dagen för uppkörning infinner sig :o

ellie
2009-07-10, 00:25
har läst igenom lite här vad alla går igenom och känner igen mig sjukt mycket. Jag kämpar med krypkörning och manövrering. Köra fort är ju inga problem, inte trafik heller (så länge jag inte kört manövrering innan och helt tappat modet). Men manövreringen håller på ta död på mig. Blir stel som en pinne, vinglar och rätt vad det är tippar hojen. Suck. Vet ju att det bara sitter i huvudet. Men fattar inte hur jag ska lära mig slappna av. Det är som min hjärna inte fattar att det faktiskt går att ta skarpa kurvor i krypfart.

Uppkörning bokad å det stressar ju på. Ser inte alls fram emot morgondagens manövreringslektion - dessutom utlovas regn. --- men jag längtar ju efter kortet - så det är ju bra iaf =)

Nina
2009-07-10, 09:54
Nja, det låter som att du tittar ner för nära hojen, ellie. Lyft blicken så ska du se att det går lättare att manövrera hojen. Kör du konbana tittar du på näst-nästa kona, inte den framför dig utan 2-3 stycken konor längre bort. Då kommer den kona du har närmast dig falla in i ledet utan problem. :)

M@rie
2009-07-10, 12:50
Ellie - Hur många lektioner har du tagit? Och hur många tror du att du kommer ha tagit innan du kör upp? Jag ska köra min sjätte imorgon och har tid att ta ytterligare en om jag behöver (vilket jag alldeles säkert gör:cool:). Om inte annat så för nervositetens skull ;D

Gnistvändaren
2009-07-10, 15:49
@ellie: Instämmer med Katarina, min första tanke var densamma. Jag hade också svårt med just det momentet. Upp och fram med blicken, sikta två koner framåt. Det har säkert din körlärare redan påpekat till leda.

Över huvud taget är det två grundregler som jag har funnit värdefulla, både vid övningskörningen och med kortet i hand:

1. Upp och fram med blicken. Titta dit du vill komma. En alldeles för skarp kurva kan bli väldigt förlåtande om man bara höjer blicken och tittar genom kurvan.

2. I "ostadiga" lägen är det ofta(st?) bättre att gasa lite, än att (motor-)bromsa. Hojen blir så mycket stadigare. Dock inte applicerbart vid krypkörning.

3. Ville bara påminna om punkt 1.

Min uppkörningsberättelse finns här (http://www.glidarhoj.se/index.php?topic=1190.msg13969#msg13969) tillsammans med flera andras. Jag tyckte det var inspirerande att läsa om andras vedermödor medan jag slet med mina egna.

Lycka till med kortet, ni som svettas med det. Vägarna väntar på er.

Gibson
2009-07-10, 17:58
Det har börjat talas om att frugan vill ta mc-kort och det tycker jag är skitroligt.
Fan vad roligt om hon och jag kan ta varsin hoj och ut och åka. :D:D:D

leffa
2009-07-10, 18:55
jag ska be frugan peppa din fru angående mckortet i söderköping:)

Gibson
2009-07-10, 20:18
jag ska be frugan peppa din fru angående mckortet i söderköping:)

Det behövs nog inte, hon har velat ha det länge.:D

Guzzi-Leif
2009-07-10, 21:56
Ett tips:
Tänk så många unga och gamla dårar som redan sitter med kortet i bakfickan.
Kan de (och undertecknad), då kan sannerligen du!
Mycket handlar nog om målbildsträning och vanlig stresshantering. Upp med hakan och våga tro på er själva - ni kan!

För övrigt närmar sig dottern uppkörning nu. Gissa om vi känner kollektiv press, skönheten och jag (=odjuret).

ellie
2009-07-11, 00:42
Ellie - Hur många lektioner har du tagit? Och hur många tror du att du kommer ha tagit innan du kör upp? Jag ska köra min sjätte imorgon och har tid att ta ytterligare en om jag behöver (vilket jag alldeles säkert gör:cool:). Om inte annat så för nervositetens skull ;D

Jag har tagit sju lektioner, och bara lyckats köra några gånger hemma. Ska träna hemma nu massor fram tills uppkörningen, men lär väl ta några lektioner till på körskolan. Har ju aldrig kört tvåhjulat innan, så det har ju gått lite tid till att lära sig växla bra mm.

Till er andra: Bra råd! Har inte ens börjat med banan där man har konor framför sig, utan bara lågfartsbanan, där jag skarpt ska runda en kona, stanna vid nästa och sedan skarpt runda igen. Försöker verkligen titta upp, men ibland glömmer jag då att samtidigt vrida styret ;D Jag vet... stört. Sen är det ju också så att man i inlärning tror att man gör en sak, men gör något annat.

Men tack för peppen! Ska ge mig fan på att klara det! Klarar jag bara det här momentet nån gång så känns resten rätt lugnt. I trafiken känns det bra, för då får jag fokusera på annat än manövrering och då kommer det mer av sig själv.

Kanske tänker för mycket =) Fortsätter följa tråden för att se hur det går för alla.

Marie: Lycka till med uppkörningen!

ellie
2009-07-11, 01:22
Min uppkörningsberättelse finns här (http://www.glidarhoj.se/index.php?topic=1190.msg13969#msg13969) tillsammans med flera andras. Jag tyckte det var inspirerande att läsa om andras vedermödor medan jag slet med mina egna.


Helt underbara och lärorika berättelser!

Gnistvändaren
2009-07-11, 01:29
Försöker verkligen titta upp, men ibland glömmer jag då att samtidigt vrida styret ;D Jag vet... stört. Sen är det ju också så att man i inlärning tror att man gör en sak, men gör något annat.

Det gäller även i all körning framgent - allt blir mycket krångligare när man tänker på vad man gör. ;D Det är när man kan släppa det där som den där sköna, obeskrivliga mc-känslan infinner sig.

Ett tips som kanske kan låta fånigt men som jag praktiserade mycket eftersom jag inte hade möjlighet att övningsköra privat: Jag trampcyklar till och från jobbet, så jag övade motorcykelmomenten på trampcykeln när jag "pendlade". Brummade säkert lite för mig själv också. Såg kanske lustigt ut, men det går alldeles utmärkt att träna krypkörning, blick, motstyrning, trafikmedvetande, tvära svängar m m utan att distraheras av gas, koppling, 200+ kg extra, m m.

Nina
2009-07-11, 07:01
Det gäller även i all körning framgent - allt blir mycket krångligare när man tänker på vad man gör.
Ha gissa om man vinglar vid rödljusen när man plötsligt tänker på vad man gör där! Det går sååå mycket bättre att krypköra som rena rama trialföraren när man sitter i helt andra tankar än det man pysslar med för stunden. Märkligt men så är det. ;)

TuffeUffe
2009-07-11, 18:07
Klarade teoripovet i torsdags så nu är det bara att köra på. Krypkörning är inte lätt måste jag säga men jag jobbar på så gott jag kan. Vill ha kortet innan sommaren är slut.

M@rie
2009-07-13, 21:00
Gnistvändaren - Grymt skoj att läsa om uppkörningen, blir ordentligt peppad här :)

En dryg vecka kvar för mig nu innan den stora dagen infinner sig. Får se hur många lektioner till jag ska kosta på... funderar på att ta tre stycken bara för att vara på säkra sidan. Den där krypkörningen är ju inte lätt när man darrar som ett asplöv av nervositet ;)

Vill bara ha det överstökat, nu... nyss! :D

Mc-Bosse
2009-07-13, 21:18
Gnistvändaren - Grymt skoj att läsa om uppkörningen, blir ordentligt peppad här :)

En dryg vecka kvar för mig nu innan den stora dagen infinner sig. Får se hur många lektioner till jag ska kosta på... funderar på att ta tre stycken bara för att vara på säkra sidan. Den där krypkörningen är ju inte lätt när man darrar som ett asplöv av nervositet ;)

Vill bara ha det överstökat, nu... nyss! :D

Håller alla tummar!!! :D Känslan när du fattar att du kört körskolecykeln för sista gången är härlig!!!

ellie
2009-07-14, 12:18
Vill bara återigen tacka för svar och tips =) Tänkte stenhårt på era ord idag när jag körde manövrering - och gissa vad =) Jag klarade lågfartsbanan felfritt flera gånger =)

Så stort tack! Nu hoppas jag att jag kan behålla den här känslan när jag ska köra i eftermiddag =)

Mc-Bosse
2009-07-14, 18:59
Vill bara återigen tacka för svar och tips =) Tänkte stenhårt på era ord idag när jag körde manövrering - och gissa vad =) Jag klarade lågfartsbanan felfritt flera gånger =)

Så stort tack! Nu hoppas jag att jag kan behålla den här känslan när jag ska köra i eftermiddag =)

Se där ja! Du har snart körkort ju!

Daniel Larsson
2009-07-18, 15:21
Ny här på detta forum, men tänkte skriva i denna tråd jag med.. Klarade mitt kort förra fredagen! Kan säga att det var riktigt skönt att äntligen få övningsköra på egen hand!

Mc-Bosse
2009-07-18, 16:11
Ny här på detta forum, men tänkte skriva i denna tråd jag med.. Klarade mitt kort förra fredagen! Kan säga att det var riktigt skönt att äntligen få övningsköra på egen hand!

Välkommen till sveriges bästa mc-forum!

Jag hade känslan den 28 maj! :D http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2211 uppkörningen på sidan 8.

Wolfie
2009-07-18, 16:13
Har vart ute och övningskört för ett par dar sen med en lånad yamaha xt600.
Blev ju inte mindre sugen på att ta kortet direkt.
Måste bara få tag i en hoj som man kan köra upp på.
För det får bli privat.
Har hittat en jävligt fräck yamaha dragstar 650 men den är ju för liten för att köra upp på.

pea_72
2009-07-20, 12:44
Jag är tillbaka i Bollnäs och min intensivkurs och skall köra i fyra dagar. Har tränat som en idiot på krypkörningen hemma och nu i morse sa läraren "nu kan vi boka en uppkörnings tid", "och kör du såhär bra på uppkörningen kommer du klara dig"!!!! Fan vad jag känner mig duktig nu...nu handlade det ju iofs bara om krypkörning och bromsprov men bättre att man är bra på det än inget. :)
I eftermiddag skall vi ge oss på höghastighets banan...den tycker jag fortfarande är läskig men skam den som ger sig!

Mc-Bosse
2009-07-20, 15:28
Fan vad jag känner mig duktig nu...

Det ska du göra! Mitt ego fick en turboboost när jag fick beskedet att uppkörningstid var bokad! :D

pewa
2009-07-20, 17:24
Nästan så att man får lust att ta kortet en gång till när man läser här, men bara nästan, rätt skönt att ha det också :) Men jag minns känslan när uppkörningen gick vägen, helt underbar!

Nina
2009-07-20, 19:07
Ja ibland blir man lite nostalgisk när man ser skylten Övningskör på ryggar här och där. Lite så man saknar det där faktiskt. :)

M@rie
2009-07-20, 19:38
Imorgon väntar min (förhoppningsvis) sist MC-körlektion:) Tjoho! Sedan är det bara mötet med herr Provförättare som ska gå vägen också. Så länge det går lika bra som det gick sist jag körde så ska det inte vara några problem. Sedan kanske man kan ta sig till Rosenhill på riktigt sätt :D

Nina
2009-07-20, 19:42
Skoj! Hoppas vi kanske ses där nån gång. De har supersmarriga mackor men det vet du säkert redan. :)

M@rie
2009-07-20, 19:53
Ja, mackorna är grymma men jag tror de blir ännu bättre när jag lyckas ta mig dit på 2 hjul istället för 4 :D

Mats Liifv
2009-07-20, 20:42
Ja, mackorna är grymma men jag tror de blir ännu bättre när jag lyckas ta mig dit på 2 hjul istället för 4 :D

Du får väl låta första turen som körkortsinnehavare gå till Rosenhill för att fira med en av de goda mackorna! Håller tummarna för att det går vägen!

leffa
2009-07-21, 15:15
ÄNTLIGEN nu är det bara körningen kvar för annelie :):):):):)

Mc-Bosse
2009-07-21, 15:18
ÄNTLIGEN nu är det bara körningen kvar för annelie :):):):):)

Va trevligt!

Mats Liifv
2009-07-21, 16:16
ÄNTLIGEN nu är det bara körningen kvar för annelie :):):):):)

Härligt, stort grattis till henne!

Nina
2009-07-21, 17:19
ÄNTLIGEN nu är det bara körningen kvar för annelie :):):):):)
Stort grattis från mig!!! BRA jobbat, hälsa henne det. :)

Ingemar
2009-07-21, 19:07
Kommer att gå som en dans, Tjejer kan :COOL: Bravo.

M@rie
2009-07-22, 15:23
Nu är jag så nervös att jag knappt vet vad jag heter längre! Kan inte någon trolla fram tiden någon dag? Gah! Eller ännu bättre, trolla bort min nervositet:(

Får hoppas att sömnen infinner sig inatt så jag vaknar utvilad imorgon bitti....

pea_72
2009-07-22, 16:27
Nu är min uppkörningstid bokad...18 augusti...Läraren frågade om jag ville ta ett återbud om det dök upp något före den 18:e. Det måste ju betyda att han tycker att jag är redo!

ellie
2009-07-23, 00:07
Coolt! Marie å Pea: Lycka till! Jag håller stenhårt tummarna =) Själv har jag bokad tid den 12 aug. Jisses - är redan nervös när jag tänker på det. Men krypkörningen går bättre och bättre så det kanske kan gå vägen.
Marie, låter som att du har uppkörning snart? Berätta allt när den stora dagen infaller! =) Det kommer gå tokbra!

TuffeUffe
2009-07-23, 21:47
Uppkörning 1/9 *GULP*. Körningen är inga problem......men som så många andra har sagt, krypkörningen är inte lätt.

Mc-Bosse
2009-07-23, 21:49
Uppkörning 1/9 *GULP*. Körningen är inga problem......men som så många andra har sagt, krypkörningen är inte lätt.

Lycka till!

pea_72
2009-07-23, 23:22
Coolt! Marie å Pea: Lycka till! Jag håller stenhårt tummarna =) Själv har jag bokad tid den 12 aug. Jisses - är redan nervös när jag tänker på det. Men krypkörningen går bättre och bättre så det kanske kan gå vägen.
Marie, låter som att du har uppkörning snart? Berätta allt när den stora dagen infaller! =) Det kommer gå tokbra!

Lycka till själv! Kör hårt. :)

Nina
2009-07-24, 06:57
Uppkörning 1/9 *GULP*. Körningen är inga problem......men som så många andra har sagt, krypkörningen är inte lätt.
Öva mer om du är osäker, det skadar inte. Jag tog en manuellt växlad moppe + mina blomkrukor som konor och övade mellan lektionerna på trafikskolan.

M@rie
2009-07-24, 10:25
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAA!!!!!!!!!!!!

Satte uppkörningen igår! Dansar runt på små moln för tillfället :D Vägverkskillen var jättetrevlig och det regnade inte. Kunde knappt fått en bättre provdag!

Ska iväg och titta på hoj idag hade jag tänkt.
Tack för alla tummar!

Ellie, TuffeUffe och Pea - Massor med lycka till när det är dags för er! Kommer att gå sjukt bra!!!

Yaeeeeeeeeeeey!

ellie
2009-07-24, 11:21
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAA!!!!!!!!!!!!

Satte uppkörningen igår! Dansar runt på små moln för tillfället :D Vägverkskillen var jättetrevlig och det regnade inte. Kunde knappt fått en bättre provdag!

Ska iväg och titta på hoj idag hade jag tänkt.
Tack för alla tummar!

Yaeeeeeeeeeeey!


Tjoho!!! Fasen vad roligt! Stort grattis!!! Du får meddela vad det blir för hoj =)

Gert
2009-07-24, 11:22
Grattis !

leffa
2009-07-24, 11:42
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAA!!!!!!!!!!!!

Satte uppkörningen igår! Dansar runt på små moln för tillfället :D Vägverkskillen var jättetrevlig och det regnade inte. Kunde knappt fått en bättre provdag!

Ska iväg och titta på hoj idag hade jag tänkt.
Tack för alla tummar!

Ellie, TuffeUffe och Pea - Massor med lycka till när det är dags för er! Kommer att gå sjukt bra!!!

Yaeeeeeeeeeeey!

stort grattis:)