handdator

Visa fullständig version : Vilka tar mc-kort nu??



Sidor : 1 2 3 4 5 6 [7] 8

erikn
2014-05-09, 22:31
Tackar, ja lite tabbar släpper dom nog oftast igenom, men en kille rev samma kon två gånger på undanmanövern o fick snällt sätta sig i bilen o åka hem.

Beror nog på vilket intryck man ger totalt sett. Jag rev först konan på undanmanövern. Sedan andra försöket rev jag sista innan inbromsningen. Men jag fick ett tredje försök, då sista konan var en skitrivning. Också sjukt nervös, men det gick bra. Nu har jag haft hoj i ung. ett år, passerade 1000 mil för ca en månad sedan.

Knappen
2014-05-10, 08:28
Beror nog på vilket intryck man ger totalt sett. Jag rev först konan på undanmanövern. Sedan andra försöket rev jag sista innan inbromsningen. Men jag fick ett tredje försök, då sista konan var en skitrivning. Också sjukt nervös, men det gick bra. Nu har jag haft hoj i ung. ett år, passerade 1000 mil för ca en månad sedan.

Gött:) ja allt handlar nog om helhetsintrycket, dom ser nog ganska snabbt om dom vill släppa ut personen i fråga i trafiken.

Karocko
2014-05-27, 19:06
Då är uppkörningen bokad om ca 1 månad, känner redan pirret i magen. ;)

Danny
2014-05-27, 22:35
Klarade uppkörningen tidigare idag :)
Oerhört skön känsla att få ta sin första helt egna tur :D

Darkky
2014-05-28, 00:17
Jag håller på med mitt också men det är ju väldigt ont om tider, men det kanske inte är så konstigt.
Har det nog i augusti så jag får förmodligen hålla mig med åkningen till 2015 =/

Olle Å
2014-05-28, 11:42
Grattis till er med nya kort. Tänk bara på att det inte krävs någon större hjärna för att köra fort, men säkert kräver det.:):):)

Darkky
2014-05-28, 17:25
Som jag skrev tidigare så håller jag också på med mitt mc kort och jag tänkte höra här om någon har gjort risk 2 och om det är något speciellt att tänka på? Vet knappt ens vad man ska göra.

ThompaB
2014-05-28, 17:55
Som jag skrev tidigare så håller jag också på med mitt mc kort och jag tänkte höra här om någon har gjort risk 2 och om det är något speciellt att tänka på? Vet knappt ens vad man ska göra.


Risktvåan är rätt kul, men för att få ut något av den bör du kunna hantera motorcykeln rätt problemfritt. Dvs, starta, stanna och växla obehindrat. Har du provat Googla risktvåan eller kollat youtube gällande den kursen? Finns en del, lycka till! ;)

erikn
2014-05-28, 21:26
Risktvåan var guld för mig. Hade bara två körlektioner innan den, så det blev lite som övningskörning. Men som ovanstående säger, man ska kunna hantera hojen bra för det är mycket bromsövningar och kurvtagning. En kör en övning och de andra tittar på, sedan diskuterar man vad som hände och varför.

Danny
2014-05-29, 12:08
Ni som har problem att få tider för uppkörning kolla på lediga tider (http://www.trafikverket.se/Pressrum/Forarprovsstatistik/Bokningsstatus-lediga-tider/) på trafikverkets sida efter lediga tider som kan passa. Jag körde upp två gånger. Första gången 26 mil och andra 16 mil hemifrån. Väldigt enkelt att bara hyra en kärra och dra iväg.
Man behöver ju inte köra upp i hemkommunen.
Sen kanske inte alla är lika hetsiga som jag var när jag tog mitt kort;)

Krokmark
2014-06-24, 09:34
Gjorde Risk2:an igår, fruktansvärt kul och lärorikt.
Ja, man måste vara hyfsat bekväm på hojen så man får ut så mycket som möjligt, kan bli svårt om man håller igen för mycket.

Kan varmt rekommendera Ingvars trafikskola i Vetlanda.
Mycket bra och trevliga.

David

SuperstarPecanbar
2014-06-30, 01:42
Jag tog körkortet den 18 Juni i Ljusdal. Innan det hade jag kuggat i Tullinge för någonting fullständigt bisarrt. Jag upplever det som att vissa gubbar får för sig någonting, och letar sedan efter saker som bekräftar deras skumma tes.

Jag hoppas att alla lyckas med sina uppkörningar, och kan rekommendera att höra av er till ljusdals körskola om ni vill få en snabbare tid. Gäller särskilt folk i Stockholmsområdet. Körskolan har övernattningsmöjligheter i bästa fall. Kan vara värt ett försök. Det var det för mig!

Krokmark
2014-06-30, 18:57
Fixade teorin i em så nu ska jag boka körprov...
Riktigt skönt.

David

666_Beast
2014-06-30, 20:08
Fixade teorin i em så nu ska jag boka körprov...
Riktigt skönt.

David

Grattis, snart är du också ute på vägarna.

Krokmark
2014-06-30, 21:21
Körprov bokat, 20/8 i Värnamo...
Så nära men ändå så långt bort...

666_Beast
2014-06-30, 23:21
Körprov bokat, 20/8 i Värnamo...
Så nära men ändå så långt bort...

Är det så långa väntetider? Helt sjukt.

Krokmark
2014-07-01, 08:53
Ja Värnamo är hårt belastade.

esm
2014-07-05, 22:32
Jag tog kortet i Jönköping den 11/6. Kändes som att jag inte gjorde några direkt misstag någonstans så jag kände mig rätt nöjd efter uppkörningen :).

Danken
2014-07-13, 16:47
Håller också på med kortet, teoriprov blir 31/7. Får hoppas det går vägen :-)

Malin73
2014-07-13, 19:17
Jag håller också på med mckortet, teorin bokad den 6 augusti :)

Lindzan
2014-07-14, 13:11
Har avancerat till att bromsa i 90, hej va det går! Har nog en bit kvar till uppkörning, men är inte askalasnervös inför körningarna ;)

Olle Å
2014-07-14, 14:12
Har avancerat till att bromsa i 90, hej va det går! Har nog en bit kvar till uppkörning, men är inte askalasnervös inför körningarna ;)

Bra om du har nerverna under kontroll. Lyssna noga på vad instruktören säger, så går det nog bra.
Lycka till :):):)

TheCrow
2014-07-14, 19:08
En kompis var iväg på en intensivkurs hos Västeras bil och mcskola och vart så grymt missnöjd att han hoppade av efter 2,5 dagar. Instruktören hade gapat och skällt på eleverna att de vart så jädra dåliga att det aldrig skulle bli nått körkort. Endast två motorcyklarna hade ABS och en morgon när han kom dit så hade två andra elever lyckats fronta med varandra så ordningen verkade vara sådär.

Folk är tvungna att ha egna ryggskydd med sig och de stressade på eleverna andra dagen med bromsövningarna. En lätt varning med andra ord för att det kanske inte är bästa valet. Särskilt billiga är de inte heller.

/Freddo

666_Beast
2014-07-14, 21:54
En kompis var iväg på en intensivkurs hos Västeras bil och mcskola och vart så grymt missnöjd att han hoppade av efter 2,5 dagar. Instruktören hade gapat och skällt på eleverna att de vart så jädra dåliga att det aldrig skulle bli nått körkort. Endast två motorcyklarna hade ABS och en morgon när han kom dit så hade två andra elever lyckats fronta med varandra så ordningen verkade vara sådär.

Folk är tvungna att ha egna ryggskydd med sig och de stressade på eleverna andra dagen med bromsövningarna. En lätt varning med andra ord för att det kanske inte är bästa valet. Särskilt billiga är de inte heller.

/Freddo

Håller inte med i din kritik. Jag gick intensivkursen där och jag tyckte dom var bra, visst att Roberto hade ett speciellt sätt att lära ut på men det gäller att vara på samma nivå som honom. Jag hade absolut inga problem med honom eller Ulrika.

TheCrow
2014-07-14, 23:01
Tråkigt om man inte är det då...

/Freddo

Lindzan
2014-07-15, 09:35
Tror man får känna sig för själv. Gick på en annan trafikskola någon lektion förra året. Läraren var bra, men klickade inte helt. Pga av andra omständigheter med så la jag ner och testade igen detta året på annan skola. Och det fungerade mycket bättre! Alla lärare passar inte alla elever, så är det bara!

TheCrow
2014-07-15, 11:52
Så är det. Det tråkiga när det kommer till intensivkurser är ju att det kostar typ 12000:- innan man märker om det klickar eller inte...

/Freddo

666_Beast
2014-07-15, 13:18
Man kan ju åka och kolla in skolan och lärare innan man bestämmer sig. Intensivkursen i Västerås är 3 dagar och en dag för risk tvåan, det kan man väl stå ut även om man inte kommer överens med lärarna.

Danken
2014-07-15, 15:46
Själv kör jag i Gislaved, suverän lärare och Risk 1 samt 2 gjorde jag i Vetlanda hos Ingvars, grymt bra och rolig han också

Krokmark
2014-07-15, 17:07
Själv kör jag i Gislaved, suverän lärare och Risk 1 samt 2 gjorde jag i Vetlanda hos Ingvars, grymt bra och rolig han också
Ja de är helt underbara...
Mycket trevligt och bra att ha och göra med.
Fick du köra den hemska glidaren han har?
Körde mest Gladius och det gav mersmak...

David

Danken
2014-07-15, 21:17
Jag körde Gladius både i Gislaved o Vetlanda. Vet inte riktigt vad jag tycker om den hojjen, pigg men på nått sätt värdelös. Inget jag skulle köpa. Går bra i samhälle osv men inte längre turer

Krokmark
2014-07-16, 00:13
Ok, har bara testat i Vetlanda än så länge.
Gillade den då men som sagt, det kan bli annat när man testat lite mer.
Gillar annars stora radfyror...
Suzuki GSX 1400 är en snygg hoj, har dock inte testat ännu...


David

Danken
2014-07-16, 17:40
Gladius hade jag kunnat tänka mig om den kanske fanns som 1100 eller nått. Smidig hoj men tråkig att åka på. Räcker med ett par kilometer så har man tröttnat.
GSX 1400 vet jag inte hur de är, jag är mer customkille så jag kikar mer på sånt.

Vad gillade du Ingvar annars då? Han är rätt skoj den gubben :-)

Krokmark
2014-07-17, 22:10
Riktigt skön typ...
Hade gärna gått fler kurser hos honom...

Ja, en Gladius i 1100 hade varit något, och då i V-twin...

Danken
2014-08-01, 10:58
Tjohoo, teoriprovet fixat. Bara uppkörning kvar om tre veckor :-)
Hur går det för er andra?

fishbone
2014-08-19, 17:36
Smack! Behörighet A fixades idag... så jävla skönt!

Krokmark
2014-08-20, 15:56
Klarade A-kortet idag...
Riktigt skönt, har nog aldrig varit så nervös inför ett prov.

Danken
2014-08-20, 17:08
Fick oxå kortet igår :-)

TheCrow
2014-08-20, 18:09
Smack! Behörighet A fixades idag... så jävla skönt!

Jag såg er, om det var på morgonen. Jag brukar slänga ett öga där när jag åker till jobbet.

/Freddo

fishbone
2014-08-20, 18:59
Jag såg er, om det var på morgonen. Jag brukar slänga ett öga där när jag åker till jobbet.

/Freddo


Hoppas att du vinkade:p

fy fan vad skönt att det är över... nu ska det köpas ny hoj

TheCrow
2014-08-20, 21:39
Grattis och tänk på att första hojen för det mesta blir fel... :D

/Freddo

Lindzan
2014-08-22, 17:03
en enda lång väntan på risk 1&2 i slutet på september...

Olle Å
2014-08-23, 09:26
Grattis och tänk på att första hojen för det mesta blir fel... :D

/Freddo

Håller med dig. Först när man kört in sig på några olika hojar vet man sin inriktning såvida man inte faller för et visst grupptryck och köper en likadan som de andra har.:):)

TheCrow
2014-08-23, 12:29
Jag har nog konstaterat att jag vill ha två. En att pendla med och lite mer bruksinriktad. Och så en glidare...

/Freddo

666_Beast
2014-08-23, 20:48
Bästa vore om man kunde ha två eller tre hojar, skiftar från dag till dag vad man vill ha för hoj.

Olle Å
2014-08-25, 09:11
Jag hade ju två hojar i flera år, men det blev i alla fall Transalpen som fick gå nästan hela tiden.

Ove
2014-08-25, 09:26
Bästa vore om man kunde ha två eller tre hojar, skiftar från dag till dag vad man vill ha för hoj.

Jag har min skjussehoj Greta, W650 och favoriten Sigrid, DR650. Greta står bara i garaget och det jag gör med henne är att byta däck när dom är utslitna(vette fanken hur det går till?).
Den som får rulla när jag ska iväg nånstans är Sigrid som har det rätta stuket för mig - offroad som tar mig dit jag vill och är bekväm att köra med sin långa fjädring och möjlighet att stå upp när det guppar och hoppar.

Men visst är hon vacker, Kawan, där hon står och glittrar dammtäckt i mörkret i garaget. :rolleyes:

Skulle jag ha en hoj till så vore det i så fall en offroad på 350 - 450 cc med grova däck. :banana:

fishbone
2014-08-25, 23:16
Jag ska ta och köpa mig en Superduke 990, de är så otroligt sexiga, v-twinen LC8 gör inte saken sämre heller...

Pin
2014-08-26, 19:29
Puuuh! Uppkörning imorgon. Möte på körskolan 06:10 på morgonen... Håll en tumme eller två för mig imorgon är ni snälla :)

Krokmark
2014-08-26, 19:38
Puuuh! Uppkörning imorgon. Möte på körskolan 06:10 på morgonen... Håll en tumme eller två för mig imorgon är ni snälla :)
Lycka till.

666_Beast
2014-08-26, 20:16
Puuuh! Uppkörning imorgon. Möte på körskolan 06:10 på morgonen... Håll en tumme eller två för mig imorgon är ni snälla :)

Håller alla tummar jag har! Tänk bara på att ta det lugnt och håll ögonen öppna. Lycka till!

Pin
2014-08-27, 10:20
Wooooooo! Tack för stödet! Gick bra :) Lugnt och fint. Fira med en kall cola :)

Krokmark
2014-08-27, 12:37
Wooooooo! Tack för stödet! Gick bra :) Lugnt och fint. Fira med en kall cola :)
Stort grattis.

David

fishbone
2014-08-27, 15:48
Wooooooo! Tack för stödet! Gick bra :) Lugnt och fint. Fira med en kall cola :)

Grattis. Skön känsla? Passa på pch njuta innan vintern kommer...

Pin
2014-08-29, 14:59
haha ja, innan var enda tanken "bara jag klarar det...". Nu kollar jag SMHI dagligen och ber/förbannar alla gudar jag kan komma på att det är 14 plus och strålande sol fram till mitten av December!

Och ja, det är en otrolig känsla. Det tog ju lite tid från det att man började till dess att man var klar.

TheCrow
2014-08-29, 17:40
Det går att köra när det regnar också :)

Olle Å
2014-08-29, 19:42
haha ja, innan var enda tanken "bara jag klarar det...". Nu kollar jag SMHI dagligen och ber/förbannar alla gudar jag kan komma på att det är 14 plus och strålande sol fram till mitten av December!

Och ja, det är en otrolig känsla. Det tog ju lite tid från det att man började till dess att man var klar.

Grattis. Se bara till att skaffa riktiga kläder och rusta hojen , så kan du strunta i vädret.:):)

BeSt
2014-08-29, 21:58
Hej på Er !

Ny här på forumet. Har tittat runt och läst en hel del matnyttigt.

Jag heter Benny, bor i nordöstra Skåne. Född -62.
Har fått för mej att jag skall köra mc...... men det är en sak som hindrar detta - lappen !

Så nu har jag skrivit in mej på körskola här i stan. Oddsen att hinna med detta innan Trafikverket stänger för säsongen är väldigt låga. Men, men får sikta på det. Går det inte så är förhoppningsvis nästan hela manegen krattad då dom drar igång igen till våren (mao så kan man då komma till för uppkörning snabbt..)
Utrustning och hoj är införskaffat, handledare är "öronmärkt". Hojen dyker upp i slutet av nästa vecka och så även körkortstillståndet, förhoppningsvis.

Vi får väl se vad det blir av detta.... :-)

Med vänlig hälsning // Benny

erikn
2014-08-30, 11:39
Lycka till! Själv körde jag mycket moppe innan och då får man rätt bra (inte jättebra men ändock) känsla för spårval i kurvor och så. Jag tog 4 dubbellektioner, ingen privatkörning innan jag körde upp. Klart värt det!
Jag är född -64, så jag är ett par årsmodeller nyare.

Pin
2014-08-30, 18:02
Hej på Er !

Ny här på forumet. Har tittat runt och läst en hel del matnyttigt.

Jag heter Benny, bor i nordöstra Skåne. Född -62.
Har fått för mej att jag skall köra mc...... men det är en sak som hindrar detta - lappen !

Så nu har jag skrivit in mej på körskola här i stan. Oddsen att hinna med detta innan Trafikverket stänger för säsongen är väldigt låga. Men, men får sikta på det. Går det inte så är förhoppningsvis nästan hela manegen krattad då dom drar igång igen till våren (mao så kan man då komma till för uppkörning snabbt..)
Utrustning och hoj är införskaffat, handledare är "öronmärkt". Hojen dyker upp i slutet av nästa vecka och så även körkortstillståndet, förhoppningsvis.

Vi får väl se vad det blir av detta.... :-)

Med vänlig hälsning // Benny

Hej och välkommen

Klart du skall köra hoj! Och vill det sig verkligt illa så får vi vänta till nästa vår innan vi ser dig på vägarna. Vissa fixar kortet med väldigt få lektioner och i så fall lär du snart vara klar. Själv är jag trög som få så jag behövde en säsong att fixa det. Men kör på! Och återkom gärna med hur det går!

Ciao, Pin

BeSt
2014-08-30, 22:04
Tack.
Jag hoppas att körkortstillståndet dyker upp nu i veckan som kommer. Hoppas lika mycket på att jag lyckas fixa garageplats/vinterförvaring också i veckan, så hojen kan tas hem till kommande helg. Är det på plats så känns det som att privatkörningen kan komma igång. Tycker det skulle kännas bra att ha provat själv några gånger innan första körlektionen....
En helt annan sak som spelar in nu är ju vädret, denna helg har varit blandad, uppehåll o regn om vartannat. Hur är det att köra i regn (sikten genom visiret, imma, hala reglage, etc) ?

Diversion
2014-08-30, 22:17
Tack.
Jag hoppas att körkortstillståndet dyker upp nu i veckan som kommer. Hoppas lika mycket på att jag lyckas fixa garageplats/vinterförvaring också i veckan, så hojen kan tas hem till kommande helg. Är det på plats så känns det som att privatkörningen kan komma igång. Tycker det skulle kännas bra att ha provat själv några gånger innan första körlektionen....
En helt annan sak som spelar in nu är ju vädret, denna helg har varit blandad, uppehåll o regn om vartannat. Hur är det att köra i regn (sikten genom visiret, imma, hala reglage, etc) ?

Brukar ha visiret så det finns en glipa längst ned, reglage har jag aldrig haft problem med. det största problemet är sikten, alltså imma. På sommaren är det ju inga problem men nu när det börjar bli lite kyligare så kan det väl tänkas bli dålig sikt ibland.

Finns ju pinlockvisir, det är ingen 100% lösning men fungerar ganska bra.

Pin
2014-08-31, 14:31
Tack.
Jag hoppas att körkortstillståndet dyker upp nu i veckan som kommer. Hoppas lika mycket på att jag lyckas fixa garageplats/vinterförvaring också i veckan, så hojen kan tas hem till kommande helg. Är det på plats så känns det som att privatkörningen kan komma igång. Tycker det skulle kännas bra att ha provat själv några gånger innan första körlektionen....
En helt annan sak som spelar in nu är ju vädret, denna helg har varit blandad, uppehåll o regn om vartannat. Hur är det att köra i regn (sikten genom visiret, imma, hala reglage, etc) ?

Jo, visst immar det lite när det regnar, men öppna visiret lite lagom så går det fint. Låt inte lite regn stoppa dig. Bara ta det lite lugnare :)

BeSt
2014-08-31, 18:51
Fråga - vad är pinlockvisir ?

På hjälmen jag köpte (Shoei) så monterades det ett extra visar på insidan av det ordinarie, skall tydligen förhindra imma då det framförallt är kyligt ute. Funkar det ?

erikn
2014-08-31, 19:41
Det är pinlock du beskriver...

BeSt
2014-08-31, 19:46
Aha, ser där ja, har man lärt sej något idag också ... ;-)
Som sagt - mycket nytt att ta tag i.
Tack för svar.

fishbone
2014-09-01, 07:48
Fråga - vad är pinlockvisir ?

På hjälmen jag köpte (Shoei) så monterades det ett extra visar på insidan av det ordinarie, skall tydligen förhindra imma då det framförallt är kyligt ute. Funkar det ?

Har pinlock på min shoei och det funkar skitbra, behöver inte öppna visiret alls,
sen att köra i regn siktmässigt funkar bra tycker jag ialla fall. Har väl haft upp näven för att dra bort det värsta av regn dropparna men annars inga problem

Krokmark
2014-09-01, 12:44
Ang regn på visiret så kan jag rekommendera Plexius.
Jag köpte mitt hos Bollnäs Bilvård och det är gjort för att göra plexiglas vattenavstötande.
Funkar kanon, även i hällregn.

BeSt
2014-09-01, 20:30
Tack för svar.

Det låter ju bra, jag har kanske köpt "rätt" hjälm där...

Det där Plexius låter vara för intressant för att inte prova.

fishbone: förstod hinten om din hoj, men jag passar, har inhandlat och hoppas den dyker upp i veckan.


Som jag nämnt så jagar jag garageplats. Ser det som ett måste av framförallt en anledning - övningsköra ! Och det måste ske snabbt. Men jag håller tummarna för att mitt "sista" alternativ löser sej de närmaste dagarna, blir lite dyrare än garageplats i fastigheten där jag bor, men men....
Att försöka ta lappen utan möjligheten att övningsköra privat - nja, det känns dyrt.
Jag förstår mycket väl, att ta körkort oavsett bokstav är ju ytterst individuellt, men jag undrar ändå hur mycket ni här i detta forum övningskörde ? Körskola resp privat. Något moment under uppkörningen som granskades/påpekades speciellt ?
Kan vara intressant att sätta era svar i perspektiv till mitt eget mc-körande - vilket är, inget/nada/noll/tomt papper/fågelholk..... ;-)

fishbone
2014-09-01, 22:59
Tack för svar.

Det låter ju bra, jag har kanske köpt "rätt" hjälm där...

Det där Plexius låter vara för intressant för att inte prova.

fishbone: förstod hinten om din hoj, men jag passar, har inhandlat och hoppas den dyker upp i veckan.


Som jag nämnt så jagar jag garageplats. Ser det som ett måste av framförallt en anledning - övningsköra ! Och det måste ske snabbt. Men jag håller tummarna för att mitt "sista" alternativ löser sej de närmaste dagarna, blir lite dyrare än garageplats i fastigheten där jag bor, men men....
Att försöka ta lappen utan möjligheten att övningsköra privat - nja, det känns dyrt.
Jag förstår mycket väl, att ta körkort oavsett bokstav är ju ytterst individuellt, men jag undrar ändå hur mycket ni här i detta forum övningskörde ? Körskola resp privat. Något moment under uppkörningen som granskades/påpekades speciellt ?
Kan vara intressant att sätta era svar i perspektiv till mitt eget mc-körande - vilket är, inget/nada/noll/tomt papper/fågelholk..... ;-)


Haha texten hänger med som signatur i alla inlägg som jag skriver;)
var inte alls nån hint eller så, fast om du vill ha den så....:D

kan nog skriva en hel novell om mitt förhållande med trafikinspektören (hade samma ALLA 3 gångerna) men kortet fick jag 19 augusti

erikn
2014-09-01, 23:36
Att försöka ta lappen utan möjligheten att övningsköra privat - nja, det känns dyrt.
Jag förstår mycket väl, att ta körkort oavsett bokstav är ju ytterst individuellt, men jag undrar ändå hur mycket ni här i detta forum övningskörde ? Körskola resp privat. Något moment under uppkörningen som granskades/påpekades speciellt ?
Kan vara intressant att sätta era svar i perspektiv till mitt eget mc-körande - vilket är, inget/nada/noll/tomt papper/fågelholk..... ;-)

Alla har ju sina egna upplevelser och förberedelser. Själv skaffade jag moppe igen när äldsta dottern blev 15. Köpte en till henne och tyckte att det var så skoj så jag köpte en egen också. Åkte på den ett par år, kom upp i ca 1000 mil (mest pendling till jobbet) när jag började ledsna på att det den var liiiite seg i accet och inte gick så fort. Skaffade körkortstillstånd men hade ingen att övningsköra med. Efter ett år så hade jag fortfarande inte haft möjlighet att skaffa någon hoj att övningsköra med så inte en enda gång hade jag kört.

Sedan anmälde jag mig till körskola, första lektionen rätt ut i trafiken. Men han hade frågat lite om min bakgrund, moppe när man var 15 och sedan kört 1000 mil på moppe precis innan. Via trafiken till en gocartbana (Tuvängen ni som håller till i sthlm) där vi började med att köra ett par varv på den. Sedan testade vi lite bromsprov, sedan undanmanöverbanan. Klarade den hyfsat. Sedan kom prövningen, krypkörningen. Huva. Ska du träna på något privat och har lätt till att hitta en parkeringsplats eller liknande rekommenderar jag att tragla det i timtal.

Sammanlagt för mig blev det i alla fall 4 dubbellektioner, två med krypkörning och två i stadstrafik samt lite landsväg. Det var alles. Ja, iofs risktvåan får man nästan en heldag på hoj.

Kvällen innan uppkörning fick jag hjälp av en granne (som inte haft kortet tillräckligt länge för att vara handledare) att öva krypkörningen på hans hoj nere på en parkeringsplats.

Uppkörningen gick bra förutom en incident. Undanmanövern så välter jag första konan direkt, men fullföljer hela i alla fall. Fick köra om och välter sista konan innan man ska bromsa. Tredje gången gillt och det gick bra.

Detta var som sagt i oktober, och man var överlycklig som fick köra tillbaka hojen till körskolan alldeles själv, körskoleläraren skulle vänta på nästa elev så jag fick åka i förväg.

Sedan i april förra året fick jag tag på en hoj för ca 5000, inkl ställ och handskar, det enda som saknades var skor. Hittade ett par billiga på blocket och på den hojen lärde jag mig att meka (mycket att göra under den tiden jag hade den) och åkte ca 1500 mil innan jag skaffade den jag har nu.

Krokmark
2014-09-02, 04:06
Jag tog mitt kort under sommaren och det är länge sedan jag körde moped sist, säkert 10 år iaf.
Jag tog 2 st dubbellektioner och en enkel utöver Risk2.
Så totalt 5 lektioner, totalt kostade kortet 10200 kr.
Jag köpte en gammal Suzuki GS1100G -84 av grannen för 3500 kr som håller på att renoveras och ett begagnat Halvarssonsställ för 800 kr.
Hjälm och stövlar för ca 1000 kr ihop...
Än sålänge inga fantasisummor men jag har börjat sukta efter en Suzuki DL1000 V-Strom eller en BMW R1200GS Adventure...

Pin
2014-09-02, 11:10
haha jag känner mig som värsta retarden, men jag tog massor med lektioner. Säkert upp mot 15... Körde lite privat men då var det mest "skoj". Jag övade bara krypkörningen exempelvis på skolan. Sen hade jag mer problem med den än vad andra verkar ha. Även stadskörningen tog jag här.

Sen kan jag erkänna att min budget för MC, kort och kläder var rätt så stor. Har ingen annan hobby direkt, så det fick kosta lite vad det ville. Men väldigt många jag har sett verkar hamna på under 10 lektioner...

BeSt
2014-09-02, 21:08
Tack för svar.
Ger en liten fingervisning iaf, det bör gå utan att behöva lägga en förmögenhet, tror jag... (?)

Hade en liten snurrad ide´om att jag kunde bli "handledd" (övningsköra) fram till ett mindre, gammalt inhägnat flygfält inom ett militärskjutområde, bli avlämnad där och handledaren sedan kunde köra iväg några timmar å göra vad som helst. Under tiden skulle jag bara köra/bromsa/svänga/krypa/gasa.... höll på att skriva backa.... det blir nå´t att jobba på ;-)
Men NO, enligt körläraren så räcker det inte med att det är inhägnat, det skall vara ett godkänt inhägnat område ! Mao i stort sett omöjligt att på ett enkelt sätt öva på ett inhägnat område (?)
Men jag lär köra där ändå, med eller utan handledare... ;-)

Olle Å
2014-09-03, 08:15
Tror inte du behöver ha av någon myndighet godkänd inhägnad, utan bara den uppfyller vissa krav.

Janu4ri
2014-09-06, 18:14
Hej!

Ny här.. uppskrivning bokad och därefter uppkörning kvar.

Olle Å
2014-09-06, 20:51
Välkommen hit och får verkligen hoppas du hinner få klart före vintern.

Janu4ri
2014-09-07, 12:31
Välkommen hit och får verkligen hoppas du hinner få klart före vintern.
Tack!
Ja, det börjar bli ont om tid.. men tror nog det ska funka om bara vädret håller sig så som det är och inte kryper ner i graderna för mycket. Har någon månad till på mig som det ser ut just nu :)

erikn
2014-09-07, 17:09
Jag körde upp 5:e oktober för två år sedan. Var bland de sista i Stockholm, finns senare tider om man åker söderut. Men inte mycket.

cola500
2014-09-08, 10:26
Jag håller också på och tar kortet nu. Började sent och hoppas på att kunna ta kortet innan vintern. Ska förhoppningsvis köra Risk2an till helgen om jag blir ditsläppt, sen är det bara att ta teorin efter det. Jag kör på Kramérs i Göteborg. Otroligt bra lärare, de ser allt känns det som. De lär ut en väldigt lugn och defensiv körning. Tar man bara efter hälften av deras tips så kommer man vara en förhållandevis säker förare känner jag.

Pin
2014-09-11, 13:48
Ja vi får hoppas på en väldigt mild höst så MC säsongen kan fortsätta länge än. Dels så alla hinner ta kortet och dels så vi kan njuta mc-åkning längre.

På tal om att du (cola500) är nöjd med körlärarna. Det är kul! Jag körde på Forsbergs i Kungälv och tyckte med de var otroligt bra. Förutom på en sak... och det var krypkörningen. Här fick jag nästan inga "tips" alls. Enda de visade var vilket spår man skulle följa. Jag var USEL på detta moment dessutom. Till slut tröttnade och googlade hur man skulle göra. Inte riktigt så det borde gå till, men det funkade.

Janu4ri
2014-09-17, 20:18
Klarade uppskrivningen i måndags (3 fel = lagom nöjd eftersom jag knappt pluggat/öppnat boken), nu väntar bara uppkörningen.. blir en lång väntan och en lång dag när det väl är dax.. men det ska nog gå vägen ;)

cola500
2014-09-18, 11:08
Ja vi får hoppas på en väldigt mild höst så MC säsongen kan fortsätta länge än. Dels så alla hinner ta kortet och dels så vi kan njuta mc-åkning längre.

På tal om att du (cola500) är nöjd med körlärarna. Det är kul! Jag körde på Forsbergs i Kungälv och tyckte med de var otroligt bra. Förutom på en sak... och det var krypkörningen. Här fick jag nästan inga "tips" alls. Enda de visade var vilket spår man skulle följa. Jag var USEL på detta moment dessutom. Till slut tröttnade och googlade hur man skulle göra. Inte riktigt så det borde gå till, men det funkade.

Jag har fått en del tips om viktfördelning och balans även till krypkörningen, sen att utföra det är ju en annan sak. Men det ska gå, jag börjar bli riktigt kompis med hojen nu. Jag körde Risk2 igår och fick köra lite sköna kurvor på bana. Det var sjukt kul och jag börjar känna mig ett med hojen på ett helt annat sätt än i början på utbildningen.

Jag fick också reda på att man kommer kunna köra upp tom runt den 15e Oktober. The race is on så att säga. Teori på tisdag, sen är det bara att köra ända in i kaklet med en undanmanöver i sista sekunden. :cool:

Pin
2014-09-18, 17:07
Gött att höra att ni kämpar på! Teorin känns det som de flesta fixar utan större problem. Hoppas ni kan boka in uppkörningen nu då jag antar att många vill avsluta det iår.

Jag tyckte Risk 2an var kanon. Både informativ och kul. Man lär sig mycket. Dock är den ju rätt dyr...

Japp nu är det bara maxa! Rätt i kaklet. Frist vågat hälften brunnet som vi it-muppar säger!

Janu4ri
2014-09-18, 18:23
Gött att höra att ni kämpar på! Teorin känns det som de flesta fixar utan större problem. Hoppas ni kan boka in uppkörningen nu då jag antar att många vill avsluta det iår.

Jag tyckte Risk 2an var kanon. Både informativ och kul. Man lär sig mycket. Dock är den ju rätt dyr...

Japp nu är det bara maxa! Rätt i kaklet. Frist vågat hälften brunnet som vi it-muppar säger!

Uppkörningen är spikad.. men klarar man inte den i år kommer det en sommar/vår nästa år oxå .. spelar inte så stor roll då säsongen ändå lider mot sitt slut och snart lyser solen med sin frånvaro

Håller med dig om risk2an.. jag var skeptisk mot den innan jag gjorde den,men blev positivt överraskad över hur jäkla kul o bra den var.

Ska jag vara helt ärlig var jag mer nojig över att klara skrivningen än körningen.. gillar inte att plugga o läsa inför prov.. känner mig säkrare på den praktiska biten..

Scrambler
2014-09-23, 23:48
Borde kanske ha skrivit här redan i torsdags, för i fredags fick jag kortet! :)
Önskar 'lycka till' till de som håller på å ta det.

TheCrow
2014-09-24, 06:39
Det såg inte så varmt ut för de som körde upp i Uppsala igår...

/Freddo

BeSt
2014-09-24, 08:05
Borde kanske ha skrivit här redan i torsdags, för i fredags fick jag kortet! :)
Önskar 'lycka till' till de som håller på å ta det.

Grattis till kortet !
Hur var det att köra upp, gissar att du gjorde det i Malmö, eller någon annanstans i södern ?

Gjorde 2:an igår och som några redan skrivit - en kanonutbildning. Den hölls på Åsum Ring, en gokartbana utanför Kristianstad. Skitkul att för första gång köra på en bana. Lär bli mer av bla det då jag tänker gå SMC:s utbildningar framöver. När väl lappen är i hamn, vill säga... ;)
Men att det finns olika varianter blev vi klara över då vi på hemvägen kikade på den bana som en konkurrerande körskola använder - sicket skämt ! Att man har mage att ta betalt för det..!?
Nåväl, teorin bokad i slutet av veckan. Tid för uppkörning verkar bli snärjigt. Säsongen, för körprov, lider mot sitt slut. Hade ju varit så jäkla gött om lappen blev klar så att man kan utnyttja några fina höstdagar framöver.

Scrambler
2014-09-24, 12:29
Tack BeSt! :)

Körde upp i Malmö ja, det gick förvånansvärt smidigt och det var min första uppkörning.

Körde i grupp om 5pers. Jag var nr 3 i turordningen, såg båda två som var före mig kugga redan på manöverbanorna, men bestämde mig för att det inte skulle påverka min körning. Försökte intala mig själv att det till och med är bra statistiskt sett att ha en så stor del av gruppen redan kuggade. Enda felet för min del var att jag rev en kona på högfartsbanan, men fick en andra chans där jag kunde rätta till mitt misstag. Supertrevlig inspektör hade vi också, han ville hela tiden trycka på hur kul det faktiskt är att köra MC och att han förstår att vi är nervösa.

Det ironiska är att jag, inför uppkörningen, kände mig som säkrast med högfartsbanan och som Minst säker med 90km/h bromsningen... Så visar det sig att jag gör ett misstag på högfarten och en grym runda på 90 bromsen! Ibland blir det tvärtom i livet hehe :)

Lycka till på din uppkörning, och glöm inte att det viktigaste är att få inspektören att känna sig säker. Din körning ska vara stabil, ha flyt, du ska 'tänka säkerhet' utan att vara mesig. Var bestämd! Och glöm för Guds skull inte döda vinkeln! :)

Pin
2014-09-24, 15:16
Borde kanske ha skrivit här redan i torsdags, för i fredags fick jag kortet! :)
Önskar 'lycka till' till de som håller på å ta det.

Woo, bara att grattulera! Kul att flera här på "hojen" fixar det innan säsongen är slut! Den biten med att sitta och vänta på övriga i gruppen... det är mentalt jobbigt. Jag fick faktikst plats 1, medans kompisen på samma skola fick sista platsen. Han var lätt skakig innan det var dags. Men vi klarade det båda två.

Själv kollar jag på SMHI.se nästan varje dag och blänger då vädret blir kallare alldeles för snabbt. Hade hoppats (fortfarande hoppas) på en riktigt lång säsong.

Kör försiktigt!

Scrambler
2014-09-24, 17:04
Tack! Ja nu funderar man på om det är lönt å skaffa sig en billig 'joy ride' eller om man ska vänta till våren så man kan skaffa sig hojen man vill ha! Får väl titta på massa Sons of Anarchy under vintern istället hehe :)

TheCrow
2014-09-25, 12:05
Eller så skaffar du hojen du vill ha nu. De är billigare på hösten som regel.

/Freddo

Pin
2014-09-25, 14:12
Håller med TheCrow. MC marknaden är inte så kul nu, så att köpa den som du vill ha lär vara det bästa. Det är köparnas marknad (tror jag).

Men oavsett val skall du absolut kolla SoA under vintern :)

Olle Å
2014-09-26, 19:55
Tack! Ja nu funderar man på om det är lönt å skaffa sig en billig 'joy ride' eller om man ska vänta till våren så man kan skaffa sig hojen man vill ha! Får väl titta på massa Sons of Anarchy under vintern istället hehe :)

Köp en billig offroadhoj och ha kul i vinter:evil::evil::evil:

BeSt
2014-09-26, 20:14
Grattis till kortet !
Hur var det att köra upp, gissar att du gjorde det i Malmö, eller någon annanstans i södern ?

Gjorde 2:an igår och som några redan skrivit - en kanonutbildning. Den hölls på Åsum Ring, en gokartbana utanför Kristianstad. Skitkul att för första gång köra på en bana. Lär bli mer av bla det då jag tänker gå SMC:s utbildningar framöver. När väl lappen är i hamn, vill säga... ;)
Men att det finns olika varianter blev vi klara över då vi på hemvägen kikade på den bana som en konkurrerande körskola använder - sicket skämt ! Att man har mage att ta betalt för det..!?
Nåväl, teorin bokad i slutet av veckan. Tid för uppkörning verkar bli snärjigt. Säsongen, för körprov, lider mot sitt slut. Hade ju varit så jäkla gött om lappen blev klar så att man kan utnyttja några fina höstdagar framöver.



Och då var teorin klar ! Ingen fullträff (3 fel), men dock - nu kan man iaf lägga det åt sidan :)
Kanske, kanske det finns någon ledig tid för uppkörning kvar, innan det blir lapp på luckan ....

cola500
2014-09-27, 10:23
Och då var teorin klar ! Ingen fullträff (3 fel), men dock - nu kan man iaf lägga det åt sidan :)
Kanske, kanske det finns någon ledig tid för uppkörning kvar, innan det blir lapp på luckan ....

Gött! Då hade du ett mer rätt än jag.

Det måste finnas lite tider kvar, jag skrev upp i tisdags och fick en tid i Göteborg. :)

BeSt
2014-09-27, 11:31
Gött! Då hade du ett mer rätt än jag.

Det måste finnas lite tider kvar, jag skrev upp i tisdags och fick en tid i Göteborg. :)


Ja, jag är optimist och envis..... ;) Ger mej inte förrän någon verkligen överbevisar mej å säger att säsongen är över.
Ansvarig "bokare" på körskolan (vill ta det genom dom å köra på deras hoj) är tillbaka nu på måndag och jag kommer att hänga på låset då....

Kunde inte hålla mej, ringde till Trafikverket direkt efter teoriprovet för att kolla av bokningsläget. Tro det eller ej men det verkar som att det tom finns tid här i Kristianstad ! :D
Skiter det sej så finns det nog tid granngårds (Hässleholm).
Håller alla tummarna för att ingen snodde tiderna i fredags em, blir en nervös väntan till måndagmorgon.:confused:

F-n vill ha den där lappen, framförallt en dag som denna, kanonväder, lite blåsigt bara...

BeSt
2014-09-29, 09:54
Fy s*tan i gatan, va jag blev nervös....... uppkörning bokad till nästa vecka !
Kan man vilja något FÖR mycket, så det blir nada/inget av något... !? ;-)

fishbone
2014-09-29, 16:27
Fy s*tan i gatan, va jag blev nervös....... uppkörning bokad till nästa vecka !
Kan man vilja något FÖR mycket, så det blir nada/inget av något... !? ;-)

Lycka till!

BeSt
2014-09-30, 08:27
Lycka till!

Tack ! :)

fishbone
2014-09-30, 18:34
Tack ! :)

Vilken dag kör du?

BeSt
2014-09-30, 19:22
Vilken dag kör du?


Å fy tusan, nu blev jag nervös.....;)
Torsdag 9/10, kl 8.30....... å sen var den dan förstörd.
Eller kanske, hem som en galning å ut och köra, köra, köra..... ja, om vädret tillåter vill säga :confused:

Idag gick det absolut inget bra på lågfarten, tror att det blev får många tankar som krockade - upp med blicken, räta upp kroppen, håll hojen "rak", häng ut med överkroppen... puh !

666_Beast
2014-09-30, 19:55
Å fy tusan, nu blev jag nervös.....;)
Torsdag 9/10, kl 8.30....... å sen var den dan förstörd.
Eller kanske, hem som en galning å ut och köra, köra, köra..... ja, om vädret tillåter vill säga :confused:

Idag gick det absolut inget bra på lågfarten, tror att det blev får många tankar som krockade - upp med blicken, räta upp kroppen, håll hojen "rak", häng ut med överkroppen... puh !

Känner igen den där känslan att inget funkar och allt man gör blir fel, hade exakt samma problem dagarna innan uppkörningen. Men allt gick bra tack vare en väldigt bra och lugn inspektör vid körningen. Ta det bara lugnt så kommer det gå bra, lycka till.

BeSt
2014-09-30, 20:15
Känner igen den där känslan att inget funkar och allt man gör blir fel, hade exakt samma problem dagarna innan uppkörningen. Men allt gick bra tack vare en väldigt bra och lugn inspektör vid körningen. Ta det bara lugnt så kommer det gå bra, lycka till.

Tack så mycket !
Skall försöka behålla någon form av lugn.....

Är vanligtvis (om jag får säga det själv) en lugn å sansad person. Men vete f-n vad som händer när man hamnar på hojen å uppkörning närmar sej. Måste vara nå´t med mc-kläderna, tror att det är där dom sitter - nerverna !...... :rolleyes:

Krokmark
2014-09-30, 20:19
Tänk inte för mycket, gör som du lärt så blir det nog bra.
Lycka till.

David

BeSt
2014-09-30, 21:30
Tänk inte för mycket, gör som du lärt så blir det nog bra.
Lycka till.

David


Tack !

Låter tankarna stanna i hjälmen, å kör med märgen..... ;)

fishbone
2014-10-08, 18:24
Tack !

Låter tankarna stanna i hjälmen, å kör med märgen..... ;)

Imorgon har du kortet :)

BeSt
2014-10-08, 20:24
Imorgon har du kortet :)


Tack för tanken !

Jag får väl försöka gå efter vad man ibland hör i idrottens värld.....
"för att vinna måste man våga förlora"

Undrar om man kan få till nog med ro för lite sömn i natt... ? :confused:

Pin
2014-10-09, 11:55
Antar det betyder att du kör upp... typ nu? Då håller jag de tummar jag har att det går vägen för dig :)

BeSt
2014-10-09, 12:22
Det går tydligen att lära gamla hundar att sitta !
Eller - gamla gubbar kan också lära sej köra hoj... ;-)

Yeees, idag - där satt det, kortet är på väg :-))

Nu blir det att ta till vara varje helg som har "hojväder".
Det är nu det börjar, på riktigt. Att lära sej köra mc så bra som möjligt (hur fint kan hunden sitta...) ;-))

miniDULTEN
2014-10-09, 12:28
Grattis BeSt. :)

Pin
2014-10-09, 13:30
Woo woo! Grattis :) Kul!

Japp, man lär sig massor när man väl börjar köra själv!

Kör försiktigt :)

fishbone
2014-10-09, 19:41
Grattis! Trist att hösten är här... men stort grattis iallafall fall

BeSt
2014-10-10, 07:49
Tack så mycket för era Grattis !
Det värmer.

Ja, det blev som jag hade hoppats igår, beträffande vädret. Efter lunch klarnade det upp och framåt em så var det riktigt bra, tempen var uppe å sniffade runt 18 grader ! Hoppas å tror att det kommer fler fina höstdagar, med kanske lite lägre temp, dock.
Blev nog omkring 12-13 mil, på min egen "jungfrutur" ..... !

Scrambler
2014-10-10, 12:35
Stort grattis BeSt!! Kör försiktigt! :)

BeSt
2014-10-10, 13:08
Stort grattis BeSt!! Kör försiktigt! :)


Tack för det !

Vi får väl hoppas att vädret håller i sej över helgen också.... :)

666_Beast
2014-10-10, 16:20
Stort grattis BeSt!!!

BeSt
2014-10-10, 20:49
Stort grattis BeSt!!!


Tack för det !

Önskar dej en bra helg :)

Olle Å
2014-10-11, 09:39
Tack så mycket för era Grattis !
Det värmer.

Ja, det blev som jag hade hoppats igår, beträffande vädret. Efter lunch klarnade det upp och framåt em så var det riktigt bra, tempen var uppe å sniffade runt 18 grader ! Hoppas å tror att det kommer fler fina höstdagar, med kanske lite lägre temp, dock.
Blev nog omkring 12-13 mil, på min egen "jungfrutur" ..... !

Hoppas alla tänker på att det krävs ingen större hjärna för att köra fort rakt fram, men därmot trafiksäkert.:):):)
Man skall väl inte kasta sten i glashus och fördöma andra mennnnnnn.................:eek::eek:

BeSt
2014-10-11, 21:36
Hoppas alla tänker på att det krävs ingen större hjärna för att köra fort rakt fram, men därmot trafiksäkert.:):):)
Man skall väl inte kasta sten i glashus och fördöma andra mennnnnnn.................:eek::eek:


Jag hänger nog inte med i hur du vill att det skall tolkas, i denna tråden ......? :confused:

Efter att precis nyligen klarat kortet och därmed "fullproppad" av info och lärdom
om vikten att just köra med marginaler och stor portion fantasi, så hoppas jag ju innerligt att min hjärnkapacitet rymmer trafiksäkerhet.
Körkortet är ju bara inträdesbiljetten att få köra själv.

Mitt stora mål framöver är att bli en bra och säker mc-förare, med allt vad det innebär ! :)

Ha en trevlig helg !

cola500
2014-10-14, 15:54
Så var jag uppe kl 0400 imorse och som belöning fick jag godkänt A-kort! En helt ok deal, men oj vad jag ska sova inatt. Det kan vara så att jag drömmer om att köpa hoj men ekonomin säger till våren. Dessa lyxproblem!

Det var för övrigt fina förhållanden men lite kallt i Göteborg idag. Känslan att få köra själv tillbaka till trafikskolan, oj oj oj. Man säger om att det är en frihet att köra hoj. Nu kändes det på riktigt!

Fick reda på att de kommer hålla förarprov i 2 veckor till här. Jag hörde att de kommer hålla på fram till i början på november nere i Malmö om det är hyfsat väder en stund till. Vet ej hur det står till med tillgången på tider, men chansen finns än i år.

BeSt
2014-10-14, 17:53
Så var jag uppe kl 0400 imorse och som belöning fick jag godkänt A-kort! En helt ok deal, men oj vad jag ska sova inatt. Det kan vara så att jag drömmer om att köpa hoj men ekonomin säger till våren. Dessa lyxproblem!

Det var för övrigt fina förhållanden men lite kallt i Göteborg idag. Känslan att få köra själv tillbaka till trafikskolan, oj oj oj. Man säger om att det är en frihet att köra hoj. Nu kändes det på riktigt!

Fick reda på att de kommer hålla förarprov i 2 veckor till här. Jag hörde att de kommer hålla på fram till i början på november nere i Malmö om det är hyfsat väder en stund till. Vet ej hur det står till med tillgången på tider, men chansen finns än i år.

Stort Grattis !!
Hoppas du får sköna hoj-drömmar;)

BeSt
2014-10-15, 10:44
Hämtade nya körkortet på posten igår kväll.
Ja, vad hände, har inte hunnit sjunka in riktigt ännu - kan knappt fatta att nu är det i hamn. På riktigt !..... :-)

A76
2014-10-16, 12:40
Jag kör upp på tisdag :-) Supernervös.. Men taggad!!

Pin
2014-10-16, 16:24
Jag kör upp på tisdag :-) Supernervös.. Men taggad!!

Tjooo!

Lycka till, det går fint skall du se. Noja inte för mycket utan kör som vanligt :) Ser att du bor i Mölndal? Är det Säve du kör upp i?

A76
2014-10-16, 18:31
Ja, visst är det på säve jag kör upp :-) Ska intensivköra koner i frihamnen i helgen, och så får det bli ett "genrep" på måndag. Vill såååå gärna klara kortet, men försöker tänka att det är okej att missa - jag har ju hela våren på mej att köra mer och sen köra upp igen. Och dessutom har jag gott om tid att smälta ett misslyckande nu :-P Alternativt: bli rejält frustrerad över att ha kortet men inte kunna köra ;-) Föredrar såklart det sistnämnda!! :-)

BeSt
2014-10-16, 18:44
Jag kör upp på tisdag :-) Supernervös.. Men taggad!!

Önskar dej Lycka till !

Fundera inte så mycket i manöverproven, visa vilja.
Körningen ute i trafiken - visa bestämdhet (vilja) och var gärna "övertydlig".

Inspektören vi hade var kanon ! Lugn som en filbunke, berättade klart å tydligt vad han ville se och hur han gjorde sin bedömning. Flera gånger sa han att det är helheten som avgör. Någon riven kon där, någon liten dutt med foten här...... fortsätt å gör manövern klar. Visa vilja !
I högfarts manövern så fick jag kommentaren " det är ingen moppe-körning jag vill se", han var juste och på 3:e satt den. Vilja och "jobba" med hojen, så gick det hem. Resten var det bättre flyt i....

Vi fick tipset av körläraren innan det var dags, att fråga gärna inspektören om det är något man funderar på. Blir lite mer avslappnat om man kan diskutera dagens övningar på ett avslappnat sätt. Nervositeten släpper lite.
Det kommer gå galant på tisdag ! :)

A76
2014-10-16, 18:50
Åh, tack snälla för ett utförligt svar, och all pepp! Jag är motiverad och taggad, och jag vet att jag kommer fixa det - om jag lyckas hålla nerverna i styr. Min körlärare tycker inte att jag behöver köra mer på skolan - tar det som ett bra betyg! Och en kompis körde upp för ett tag sen och klarade det på första försöket. Vilja har jag - och köra kan jag - så jag har gott hopp! :-)
Tack för lyckönskningarna :-) 👍

cola500
2014-10-16, 20:26
Åh, tack snälla för ett utförligt svar, och all pepp! Jag är motiverad och taggad, och jag vet att jag kommer fixa det - om jag lyckas hålla nerverna i styr. Min körlärare tycker inte att jag behöver köra mer på skolan - tar det som ett bra betyg! Och en kompis körde upp för ett tag sen och klarade det på första försöket. Vilja har jag - och köra kan jag - så jag har gott hopp! :-)
Tack för lyckönskningarna :-) 👍

De är sköna lirare ute i Säve, antar att du ska köra upp där. Jag var mest nervös över lågfart 1, men fick köra 2an så då kändes det mer eller mindre klart. Trafiken gick jättebra, har du ett bra grundbeteende så klarar du det!

Som BeSt sa, de säger vad de vill se och trycker ganska mycket på att det är en helhetsbedömning.

Lycka till, vi var två från vår skola på min uppkörningsdag som klarade det på första försöket. Det löser du!

A76
2014-10-16, 20:33
Låter grymt :-) Vi är fyra från min skola, så det blir ett gott gäng att hänga med på tisdag. Nu när jag läst era kommentarer så känner jag mig lite lugnare :-) Tack!!!

Lindzan
2014-10-17, 00:56
ÄNTLIGEN!
Sist ut o få kortet i Borås (som det ser ut nu) för i år... Så skönt!
& man dör inte av att misslyckas... tredje gången gillt.. bara nerver & plånbok som blivit lidande ;)

BeSt
2014-10-17, 05:34
ÄNTLIGEN!
Sist ut o få kortet i Borås (som det ser ut nu) för i år... Så skönt!
& man dör inte av att misslyckas... tredje gången gillt.. bara nerver & plånbok som blivit lidande ;)

Stort Grattis !!

A76
2014-10-17, 09:58
Grattis!!! :-)

Pin
2014-10-18, 10:07
ÄNTLIGEN!
Sist ut o få kortet i Borås (som det ser ut nu) för i år... Så skönt!
& man dör inte av att misslyckas... tredje gången gillt.. bara nerver & plånbok som blivit lidande ;)

Wooo! Ett rungande grattis från Gôteborgstrakten! Kul att höra! Kasta dig nu ut, kör försiktigt och njut av sista delen av säsongen.

Pin
2014-10-18, 10:16
Låter grymt :-) Vi är fyra från min skola, så det blir ett gott gäng att hänga med på tisdag. Nu när jag läst era kommentarer så känner jag mig lite lugnare :-) Tack!!!

Hej igen,

Jo, jag körde med upp i Säve och han jag hade var KANON! Lugn och trevlig. Gick igenom allt han tittade efter och ville se. När det var dags för krypkörningen (jag hade ångest!) så pratade vi lite kring det och trots att man vinglade och hade foten nere så fick man fortsätta med bromsa och de andra momenten och sen sa han att helheten var godkänd. Så ge aldrig upp!

Sen när vi körde snackade han lite och "tipsade" vad han ville se... Känslan i efterhand var att de verkligen ville se folk lyckas. Det fanns inte ett uns av att "vilja sätt dit någon", i alla fall inte vad jag märkte av. Den andra killen som körde i samma körskola som också körde upp fixade det med och sa samma sak.

De som kuggade när jag körde upp var i trafiken (inte manöver biten) och det var för att de inte visade bromsberedskap och tittade i korsningar, vid högerregeln etc. De var lite trafikosäkra.

Så förutom att ta det lugnt, kör som du har lärt dig så kan jag tipsa om att man kör ju en och en så det är en del väntetid. Man sitter ju och hänger medans andra är ute och kör. Ta med en dricka och kanske en banan/macka/kex för att hålla blodsocker och hunger stången.

Håller de tummar jag har för dig på tisdag! Det kommer gå bra :)

/Pin

Lindzan
2014-10-18, 12:22
tackar!

Framför allt, kör hoj i trafiken! Jag blev nervös så jag började göra saker jag aldrig gjort innan! dumt..som sagt, gick ju lite lättare när jag faktiskt körde som jag skulle. Ett tips är att kanske ta en lektion precis innan så du kommer igång! Lycka till!

A76
2014-10-19, 12:09
Tack Pin och Lindzan!! Nu känns det liiiite mindre nervöst :) Det är så skönt att höra att förarprövarna är mänskliga och trevliga - en kompis till mej sa samma sak (han körde oxå upp i Säve). Det är ju mc-folk som vill att vi ska fixa våra körkort - men samtidigt så vill de såklart ha säkra förare ute i trafiken. Man kan inte godkänna vad som helst, och det ska de inte heller, men det är underbart att de förstår att man är nervös och kan göra lite småmisstag i konbanorna.

Va gulliga ni är som ger mej tips och pepp! Mycket uppskattat! Återkommer på tisdagkväll och berättar hur det gick :) Nu ska jag fokusera på att tro på mej själv - jag kan ju det här ju! :)

BeSt
2014-10-20, 21:02
Lycka till imorgon, håller alla tummar ! Även dom mitt i ...... ;-)
Kommer att gå som en dans !

A76
2014-10-21, 14:03
JAAAAAAAAAAA - jag har mc-kort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Underbart skönt - jag är strålande GLAAAD nu :) :) :) :)
Fan va gött *pustar ut*

BeSt
2014-10-21, 14:10
JAAAAAAAAAAA - jag har mc-kort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Underbart skönt - jag är strålande GLAAAD nu :) :) :) :)
Fan va gött *pustar ut*


Kanooon !
Stort Grattis !

Skaffa hoj nu ? Kan dyka upp några fina höstdagar framöver..... :cool:

A76
2014-10-21, 14:13
Jag har redan hoj :) Körde upp på min egna (men genom skolan). En Honda CBF 600 sa.
Ja, det lär blir många körningar framöver - det finns kläder om man fryser - och handtagsvärmare ;) Så, än ska inte "lillen" vinternattas :) :)

BeSt
2014-10-21, 14:19
Jag har redan hoj :) Körde upp på min egna (men genom skolan). En Honda CBF 600 sa.
Ja, det lär blir många körningar framöver - det finns kläder om man fryser - och handtagsvärmare ;) Så, än ska inte "lillen" vinternattas :) :)

Ahhh, läste det nu i din text, står ju mitt framför näsan :rolleyes: där står det ju vilken hoj du har !

Yes, man börjar bli expert att läsa väderleksrapporter.
Håller med, man får klä på sej (till en viss gräns)
Regn är väl det som är det tradigaste......:mad:

Så j*la gött att "få" köra helt på egen hand !
Men det är ju också så, att nu fortsätter utbildningen. Kursplanen får man dock själv ansvara för....:)

A76
2014-10-21, 19:15
Det är ju nu den riktiga träningen börjar! Jag ser mej själv som nybörjare och mc-kortet är bara början på att kunna bli en bra mc-förare i framtiden :) Men visst är det såååå jäkla gött att ha kortet - maj gad vilken underbar känsla!! På första försöket oxå - och tjej (statistiken har talat emot mej - men den kunde tydligen ta sej i röven ;) ) *känner mej grym* :)

Pin
2014-10-21, 21:11
JAAAAAAAAAAA - jag har mc-kort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Underbart skönt - jag är strålande GLAAAD nu :) :) :) :)
Fan va gött *pustar ut*

Så jäkla gôtt att höra! 100000000 grattis :) Det är verkligen en härlig känsla efteråt. Lättnad, glädje och lite stolthet, ja, grymt helt enkelt.

Och jag håller med, bara fortsätta hänga på SMHI, kolla väder, be till vädergudarna och sen är det bara att köra. Att frysa lite är väl bara karaktärsdanande (tror mamma sa det). Kör försiktigt så syns vi på vägarna!

/Pin

Olle Å
2014-10-23, 08:10
Så jäkla gôtt att höra! 100000000 grattis :) Det är verkligen en härlig känsla efteråt. Lättnad, glädje och lite stolthet, ja, grymt helt enkelt.

Och jag håller med, bara fortsätta hänga på SMHI, kolla väder, be till vädergudarna och sen är det bara att köra. Att frysa lite är väl bara karaktärsdanande (tror mamma sa det). Kör försiktigt så syns vi på vägarna!

/Pin

Med den hoj du har kan du strunta i vädret. Som jag brukar säga, det är inställningen hos föraren och bra kläder, som avgör när vädret är för dåligt.:):):)
Ett tips om du skall ha hojen till att pendla med, är att utrusta den med en vindruta och värmehandtag. :D:D

A76
2014-10-23, 09:56
Värmehandtag är redan monterade! Och jag har varma kläder! Så jag kommer köra så länge det går (= inte är halt) :-)

BeSt
2014-10-23, 13:02
.......................... Med den hoj du har kan du strunta i vädret. Som jag brukar säga, det är inställningen hos föraren och bra kläder, som avgör när vädret är för dåligt.:):):)
Ett tips om du skall ha hojen till att pendla med, är att utrusta den med en vindruta och värmehandtag. :D:D

För min del så tar det emot att sticka ut när det regnar, och det är mest med omtanke om hojen....;)
Pendlar man, och det har jag funderingar på att göra men under den varmare tiden på året, så har man inte mycket att välja på - regn, eller inte, köra måste man.

Har hyfsat bra kåpa men den täcker inte händerna. En fråga - hur pass bra är skyddet för händerna (fartvind) med sk handtagssydd ?

Köra under vintern, när väder tillåter - fick en tanke om det när jag hörde kommentaren:
"jag kör inte när dom börjat salta vägarna, saltet tar för hårt på hojen".
Men det bör man kanske ha i beaktande mest när vägarna är blöta ? Jag menar en torr vinterväg, som varit saltad, kan väl inte "skada" ? Iofs så kan grus som innehåller salt yra upp å lägga sej på hojen....... (?)

Olle Å
2014-10-24, 09:47
För min del så tar det emot att sticka ut när det regnar, och det är mest med omtanke om hojen....;)
Pendlar man, och det har jag funderingar på att göra men under den varmare tiden på året, så har man inte mycket att välja på - regn, eller inte, köra måste man.

Har hyfsat bra kåpa men den täcker inte händerna. En fråga - hur pass bra är skyddet för händerna (fartvind) med sk handtagssydd ?

Köra under vintern, när väder tillåter - fick en tanke om det när jag hörde kommentaren:
"jag kör inte när dom börjat salta vägarna, saltet tar för hårt på hojen".
Men det bör man kanske ha i beaktande mest när vägarna är blöta ? Jag menar en torr vinterväg, som varit saltad, kan väl inte "skada" ? Iofs så kan grus som innehåller salt yra upp å lägga sej på hojen....... (?)

När det gäller händerna, så finns det bara två lösningar vid häftigt regn, antingen riktigt vattentäta handskar, inte sk. waterproof, de funkar inte utan du blir fuktig inuti dem, eller handtagsmuffar. De som Biltema har är lite klumpiga , men funkar bra, håller händerna torra och framför allt, så håller de fartvinden borta.
Handtagsskydd eller sk. musöron är bara kosmetika i dåligt väder.
När det gäller saltning så är det ett problem eftersom hojarna har ett väldigt dåligt rostskydd.
Ett helsike om man pendlar på vintern, för då kanske man inte kan tvätta hojen så ofta.
Om man trots allt skall ge sig ut i saltet, så skall man nog spraya hojen med någon sorts tectyl (färglös) eller liknande som man får ta till avfettning senare för att få bort.

_marie_
2015-04-13, 21:45
Verkar ha stått stilla lite i den här tråden - så jag kliver väl helt sonika in här och räcker upp en hand :)
Jag har efter 26 år på 4 hjul äntligen bestämt mig för att prova hur det är med 2 hjul. Har väl alltid velat ta MC-kort men aldrig riktigt kommit till skott - och bättre sent än aldrig!
Både jag och sambon har fått det här infallet nu och införskaffat varsin hoj för att köra igång. Eftersom jag är helt ny på det här med 2 hjul så har jag riktat in mig på att köra så mycket som möjligt i sommar för att nästa år satsa på att ta kortet.

erikn
2015-04-13, 22:03
Det är rätt! Jag tog A-kort nästan exakt 30 år efter B-kortet, skilde bara ca en månad. Det enda jag ångrar är att jag inte tog det tidigare. Men ungar och ekonomi har varit hinder på vägen.

Benny intruder
2015-04-13, 22:09
Tur att man fick kortet gratis liksom...:shakehands:

Pin
2015-04-14, 09:23
Verkar ha stått stilla lite i den här tråden - så jag kliver väl helt sonika in här och räcker upp en hand :)
Jag har efter 26 år på 4 hjul äntligen bestämt mig för att prova hur det är med 2 hjul. Har väl alltid velat ta MC-kort men aldrig riktigt kommit till skott - och bättre sent än aldrig!
Både jag och sambon har fått det här infallet nu och införskaffat varsin hoj för att köra igång. Eftersom jag är helt ny på det här med 2 hjul så har jag riktat in mig på att köra så mycket som möjligt i sommar för att nästa år satsa på att ta kortet.

Hej Marie!

Välkommen skall du vara, lycka till skall du ha och kul du sparkar liv i denna tråden igen :) Jag tog mitt kort förra sommaren och jag hade exakt samma approach som du har, jag övningskörde en hel sommar och tog det lugnt och sen tog jag det sommaren efter. Man kan säkert göra det mycket snabbare, men det funkade fint för mig.

Det som jag tyckte krävde mest övning var krypkörningen. Utan att sänka motivationen kan jag säga att det är galet trist... men börjar man nöta det lite då och då i tid så går det fint!

Lycka till och glöm inte återkomma med dina framsteg :)

/Pin

_marie_
2015-04-14, 10:41
@erikn - Samma här. Nu har jag jobb och dottern har blivit äldre så det är nu som det är läge liksom :) Dottern har redan börjat prata om att när hon är 16 ska hon ta kort för lätt hoj. Hon är 9 år nu!

@Benny intruder - Vissa har det bra ;)

@Pin - Tack! Jag har varit in och kikat på krypkörningen - inget jag längtar efter direkt. Återkommer med alla framsteg och missar :D

Olle Å
2015-04-14, 12:14
Tur att man fick kortet gratis liksom...:shakehands:

Samma tur här. Hoppas det blir verklighet för tjejerna att kunna ta kortet utan att vara hindrad av en för dem en olämplig hoj.:rock::rock:

_marie_
2015-04-14, 13:20
@Olle Å - Jaha, du är också såndär turknutte (ja, jag vet - urusel vits!) :D
Visst är det tacksamt att vissa moment blir enklare för alla som tar kortet :)
Själv är jag knappt 165 och hade vissa problem att hitta hoj med bra sitthöjd. Men det finns sänkningssatser till de flesta och jag köpte en äldre lägre hoj för att just övningsköra på och känna att jag når ner. När balansen väl sitter som den ska och körkänslan infunnit sig så har det nog inte lika stor betydelse. Jag är inne på att skaffa en custom längre fram - och där räcker även mina korta ben ner på de flesta.
Men det är inte bara hojarna som är problemet. Det är inte så himla lätt att hitta ställ heller. Visst, är man lång och smal kanske det funkar. Men är man i min längd och har lite stoppning så är det svårare. Men det är bara att leta så hittar man nåt som funkar. Kompenserar min längd med ett jäkla humör och en stor dos envishet ;)
Jag ser iaf fram emot att få hojen klar och ge mig ut och få några mil i däcken!

Benny intruder
2015-04-14, 16:52
:hello: De e rätt..påt bara...hoj e kul..

BeSt
2015-04-15, 21:54
Verkar ha stått stilla lite i den här tråden - så jag kliver väl helt sonika in här och räcker upp en hand :)
Jag har efter 26 år på 4 hjul äntligen bestämt mig för att prova hur det är med 2 hjul. Har väl alltid velat ta MC-kort men aldrig riktigt kommit till skott - och bättre sent än aldrig!
Både jag och sambon har fått det här infallet nu och införskaffat varsin hoj för att köra igång. Eftersom jag är helt ny på det här med 2 hjul så har jag riktat in mig på att köra så mycket som möjligt i sommar för att nästa år satsa på att ta kortet.

Hej Marie !
Varför inte utmana dej själv lite o sikta på att ta lappen under denna säsong ?
När du väl kommit igång o blivit varm i kläderna, så ös på o fixa lappen :)

Nysse
2015-04-15, 22:27
När jag tog kortet för tre år sedan, efter att aldrig kört MC, så hade jag kortet på två månader. Så det går om man vill. Dessutom var jag 50 år [emoji1]

_marie_
2015-04-16, 08:30
@BeSt och @Nysse - Tack för peppet! :)
Ja det kanske går kanonbra så den extra bokstaven på körkortet hamnar där i år redan man får väl se hur det går. Vem vet - jag kanske är en jäkla naturbegåvning på 2 hjul :D

Pin
2015-04-16, 16:15
@BeSt och @Nysse - Tack för peppet! :)
Ja det kanske går kanonbra så den extra bokstaven på körkortet hamnar där i år redan man får väl se hur det går. Vem vet - jag kanske är en jäkla naturbegåvning på 2 hjul :D

Helt rätt inställning! Precis som Pippi Långstrump. "Det där har jag aldrig gjort, så det är jag säkert bra på". :D

Olle Å
2015-04-17, 12:27
Helt rätt inställning! Precis som Pippi Långstrump. "Det där har jag aldrig gjort, så det är jag säkert bra på". :D

Du får låna det valspråk min omgivning tycker jag skall ha " det går nog bra " :):):)

666_Beast
2015-04-18, 22:07
Tog kortet förra året, tog mig 7 veckor från att aldrig suttit på en hoj till klarad uppkörning.

_marie_
2015-04-20, 10:03
@666_Beast - Det kanske finns hopp även för mig så som heller aldrig har kört hoj tidigare :)

Ni som har tagit kortet på kort tid - har ni kört privat eller mest via körskola?
Själv har jag tänkt köra så mycket som möjligt privat för att hålla kostnaden nere.

erikn
2015-04-20, 20:46
1000 mil på moppe till från jobbet, köpte en egen när dottern fyllde femton och jag upptäckte hur kul det var med tvåhjuling igen. Men ledsnade på den låga hastigheten till från jobbet efter tre år.
4 dubbellektioner + risktvåan
noll privat då jag inte hade egen hoj eller handledare tillgänglig

666_Beast
2015-04-21, 19:33
Jag körde en intensivkurs på 4 dagar plus två lektioner dagarna innan uppkörningen. Det var mycket att lära sig på så kort tid men helt klart värt det när det gick så fort. Jobbigaste var väntetiden för teoriprovet och uppkörningen.

BeSt
2015-04-21, 20:08
Hade samma planer som du, att köra så mycket som möjligt privat.
Det hela slutade med 10 körlektioner (dubbel-lektioner när det gällde mc) och uppkörning på skolans hoj. Blev inte mer än 3-4 privata övningskörningar, av olika anledningar.
Klarade A-lappen på första försöket och detta i 11:e timmen då det var sista uppkörningstillfället i denna regionen, innan dom stängde för säsongen. Det tog lite mindre än 1 månad att bärga lappen.
Tilläggas kan att jag tidigare aldrig ens suttit på en motorcykel, endast moppekörning för mer 35 år sedan.... ;-) Med det vill jag säga att allting går om man satsar och är intresserad av att lära sej, allt.

_marie_
2015-04-26, 19:11
Äntligen har jag fått varit ut på min första tur!!
Vi började lite lätt på en parkering. Testa svänga, växla och allt sånt. Jag har ju aldrig kört hoj tidigare så det var lite nervöst.
Efter en halvtimme tyckte min handledare att det räckte...... "Vi åker och hämtar min hoj och västen så drar vi en runda" :D
Gick hur bra som helst och jag har alldeles ont i kinderna efter att ha suttit och fånflinat hela tiden.
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=643&pictureid=3867

BeSt
2015-04-26, 19:56
Äntligen har jag fått varit ut på min första tur!!
Vi började lite lätt på en parkering. Testa svänga, växla och allt sånt. Jag har ju aldrig kört hoj tidigare så det var lite nervöst.
Efter en halvtimme tyckte min handledare att det räckte...... "Vi åker och hämtar min hoj och västen så drar vi en runda" :D
Gick hur bra som helst och jag har alldeles ont i kinderna efter att ha suttit och fånflinat hela tiden.
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=643&pictureid=3867

Ja, det är en fantastisk känsla ! :D
Varför inte gå "all in" å satsa på att ha lappen i näven lagom till sommaren o semestertider :cool: :banana:
Hur som helst - lycka till med hojandet o lappen ! :)

Pin
2015-04-27, 09:47
Äntligen har jag fått varit ut på min första tur!!
Vi började lite lätt på en parkering. Testa svänga, växla och allt sånt. Jag har ju aldrig kört hoj tidigare så det var lite nervöst.
Efter en halvtimme tyckte min handledare att det räckte...... "Vi åker och hämtar min hoj och västen så drar vi en runda" :D
Gick hur bra som helst och jag har alldeles ont i kinderna efter att ha suttit och fånflinat hela tiden.
http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=643&pictureid=3867

Härligt att det gick bra :) Då tenderar man att slappna av mer och så går ännu bättre nästa gång. Och att man tycker det är roligt är ju en viss drivkraft med ;)

Visst är det en underbar känsla! Och man får mersmak väldigt snabbt och vill bara köra mer och mer.

Fortsatt lycka till!

_marie_
2015-05-28, 09:30
Hmm.. hade nån sån där vision om att köra mycket i år och ta lappen nästa år - eller hur!! Jag SKA ha lappen i sommar!
Synd bara att det inte finns en enda körskola i närheten som har risktutbildningarna! Dom annonserar för mc-kort, men det enda dom har är körlektioner typ. Så gubben och jag får åka 10-11 mil för riskutbildningarna. Och den närmsta körskolan som ligger ca 8 mil bort har inte ens fått igång hojarna för lektioner än!! Den andra körskolan 12 mil bort har fullbokat till slutet av juli. Hade tänkt ta åtminstone en lektion på körskola för att höra hur man ligger till.
Jaja, det blir nog bra :)

reidefors82
2015-05-28, 15:06
Hmm.. hade nån sån där vision om att köra mycket i år och ta lappen nästa år - eller hur!! Jag SKA ha lappen i sommar!
Synd bara att det inte finns en enda körskola i närheten som har risktutbildningarna! Dom annonserar för mc-kort, men det enda dom har är körlektioner typ. Så gubben och jag får åka 10-11 mil för riskutbildningarna. Och den närmsta körskolan som ligger ca 8 mil bort har inte ens fått igång hojarna för lektioner än!! Den andra körskolan 12 mil bort har fullbokat till slutet av juli. Hade tänkt ta åtminstone en lektion på körskola för att höra hur man ligger till.
Jaja, det blir nog bra :)


Man undrar verkligen var ni bor [emoji38][emoji38]

_marie_
2015-05-28, 18:18
Mitt i ödemarken skulle man kunna tro �� Bor mitt i Hälsingland.

Benny intruder
2015-05-28, 18:22
Mitt i ödemarken skulle man kunna tro �� Bor mitt i Hälsingland.

Tråkigt att de blir såna resor, blir lite fel när det krävs för att kunna ta kortet...samtidigt som det antagligen är bra övning..Hoppas du löser det på något sätt,för kortet ska väl tas..?;)
De va bättre förr.....:)

_marie_
2015-05-28, 21:10
@Benny intruder - klart det ska tas kort. Nu är jag helt såld på hoj så jag fattar inte varför jag har väntat så länge!! :) Både sambon och jag sliter väl ut våra stackars handledare innan vi är klara :D För inte nog med att det är knöligt med körskolor - det är lika svårt att få någon att vara handledare.

Benny intruder
2015-05-28, 21:26
@Benny intruder - klart det ska tas kort. Nu är jag helt såld på hoj så jag fattar inte varför jag har väntat så länge!! :) Både sambon och jag sliter väl ut våra stackars handledare innan vi är klara :D För inte nog med att det är knöligt med körskolor - det är lika svårt att få någon att vara handledare.

Jag vet ju inte egentligen vad som krävs för detta men antar att inte vem som helst kan vara handledare,krävs väl både hoj och nån kurs kan tänkas..:deal: ska ni ta mc-kort båda två eller ..? för då förstår jag att det blir lite kämpigt..!!

TnperSwede
2015-06-08, 23:03
Ny på sidan.

Höll på jag med, men idag lyckades jag med uppkörning, äntligen A-kort:)
Kände att jag vill dela med mig till folk som hajjar plus motivera dom som ska ta.
Snart hojsemester.

Pin
2015-06-09, 08:47
Ny på sidan.

Höll på jag med, men idag lyckades jag med uppkörning, äntligen A-kort:)
Kände att jag vill dela med mig till folk som hajjar plus motivera dom som ska ta.
Snart hojsemester.

Grattis! I Göteborg skiner solen idag... hoppas du med har gott väder så du får ut och njuta! Det är som sagt kul att läsa både om folk som håller på och om de som har klarat det :)

_marie_
2015-06-09, 13:51
Ny på sidan.

Höll på jag med, men idag lyckades jag med uppkörning, äntligen A-kort:)
Kände att jag vill dela med mig till folk som hajjar plus motivera dom som ska ta.
Snart hojsemester.

GRATTIS!! :)

jrutgers
2015-06-09, 20:10
Ny på sidan.



Höll på jag med, men idag lyckades jag med uppkörning, äntligen A-kort:)

Kände att jag vill dela med mig till folk som hajjar plus motivera dom som ska ta.

Snart hojsemester.


Vajert. Grattis..

Var rädd om dig där ute..


//Janne

BeSt
2015-06-09, 22:20
Ny på sidan.

Höll på jag med, men idag lyckades jag med uppkörning, äntligen A-kort:)
Kände att jag vill dela med mig till folk som hajjar plus motivera dom som ska ta.
Snart hojsemester.

Grattis !!!
Ta det försiktigt och fortsätt med din "utbildning", fast nu på egen hand :)

Fog
2015-06-14, 19:40
Ny på sidan.



Höll på jag med, men idag lyckades jag med uppkörning, äntligen A-kort:)

Kände att jag vill dela med mig till folk som hajjar plus motivera dom som ska ta.

Snart hojsemester.


Grattis till lappen [emoji106]


Skickat från min iPad med Tapatalk

_marie_
2015-06-29, 13:16
Måste bara få in här och sträcka lite extra på mig :)
Jag har tyckt det har gått lite trögt med det här med krypkörning, så i helgen satte vi upp banan för lågfartsprovet för att testa hur den skulle kännas. Sambon har redan varit och kört den på körskola men själv har jag inte testat den än, så han har kommit med en hel del tips och "bra-att-tänka-på".
Jag började lite trevande när jag skulle känna av banan lite och då gick det inget vidare. Fick se att det såg lite klent ut med luften i framdäcket och fick i nästan 2 kg(!) som tydligen hade smitit ut, och sen blev det skillnad kan jag lova!
Döm om min förvåning (och sambon och handledarens också) när jag satte den på typ andra försöket!! :D
Där kom jag med min lite truliga gamla Fazer som vill ha mycket varv i motorn och är lite bångstyrig i långsamt tempo och så bara funkar allt. Det kändes så grymt skönt eftersom det är det här momentet jag har gruvat mig för.
Nötte på i 3 timmar i solen och körde banan från båda hållen, så att jag får in svängarna från både höger och vänster. Så nu känner jag mig mer taggad än någonsin att bärga hem kortet :)

(Efter en nerläggning och en liten kullerbytta i diket förra turen så kändes det rätt motigt och surt ett tag. Som tur var så stod hojen stilla när jag tippade så det blev bara en liten spricka i kåpan och en törn i självförtroendet.)

Var bara tvungen att få dela med mig av min glädje och lättnad :) Nu gäller det bara att sätta det lika snyggt den dag det gäller också.

loquaz
2015-07-02, 10:17
Ny på sidan.

Höll på jag med, men idag lyckades jag med uppkörning, äntligen A-kort:)
Kände att jag vill dela med mig till folk som hajjar plus motivera dom som ska ta.
Snart hojsemester.
Grattis!

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Pin
2015-07-04, 09:33
Härligt att höra Marie! Krypkörning är det svåra och fixar du det så bra nu - då är kortet nära :) vi gillar höra om framgångar här så fortsätt att dela med dig ��

Olle Å
2015-07-06, 21:33
Måste bara få in här och sträcka lite extra på mig :)
Jag har tyckt det har gått lite trögt med det här med krypkörning, så i helgen satte vi upp banan för lågfartsprovet för att testa hur den skulle kännas. Sambon har redan varit och kört den på körskola men själv har jag inte testat den än, så han har kommit med en hel del tips och "bra-att-tänka-på".
Jag började lite trevande när jag skulle känna av banan lite och då gick det inget vidare. Fick se att det såg lite klent ut med luften i framdäcket och fick i nästan 2 kg(!) som tydligen hade smitit ut, och sen blev det skillnad kan jag lova!
Döm om min förvåning (och sambon och handledarens också) när jag satte den på typ andra försöket!! :D
Där kom jag med min lite truliga gamla Fazer som vill ha mycket varv i motorn och är lite bångstyrig i långsamt tempo och så bara funkar allt. Det kändes så grymt skönt eftersom det är det här momentet jag har gruvat mig för.
Nötte på i 3 timmar i solen och körde banan från båda hållen, så att jag får in svängarna från både höger och vänster. Så nu känner jag mig mer taggad än någonsin att bärga hem kortet :)

(Efter en nerläggning och en liten kullerbytta i diket förra turen så kändes det rätt motigt och surt ett tag. Som tur var så stod hojen stilla när jag tippade så det blev bara en liten spricka i kåpan och en törn i självförtroendet.)

Var bara tvungen att få dela med mig av min glädje och lättnad :) Nu gäller det bara att sätta det lika snyggt den dag det gäller också.

Hahaaaa, gjorde själv en fotnersättning utanför asfalten i Norge för några år sedan då vägen var spärrad av något tusental får. Stjälpte ner i diket, men som tur var tog motorbågarna smällen. :eek::eek::eek:Lycka till i fortsättningen:):)

Janu4ri
2015-07-10, 13:54
Tog kortet idag.. så jäkla skönt efter den resa man gått igenom nu som gjort att man inte kunnat köra upp förens nu på sensommaren (kapade ett finger rakt av på jobb för snart 2mån sedan som gjort att man inte kunnat använda vänsterhanden iom flertal operationer osv)

men nu är det dags.. typiskt nog hade mitt batteri dött under tiden den stått still.. så stack iväg och köpte nytt som nu står på laddning för att sedan få ta min första lagliga tur på tu-man-hand :D

grattis till mig :D

loquaz
2015-07-10, 18:00
Tog kortet idag.. så jäkla skönt efter den resa man gått igenom nu som gjort att man inte kunnat köra upp förens nu på sensommaren (kapade ett finger rakt av på jobb för snart 2mån sedan som gjort att man inte kunnat använda vänsterhanden iom flertal operationer osv)

men nu är det dags.. typiskt nog hade mitt batteri dött under tiden den stått still.. så stack iväg och köpte nytt som nu står på laddning för att sedan få ta min första lagliga tur på tu-man-hand :D

grattis till mig :D
Grattis!

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

_marie_
2015-08-26, 18:51
Yes!! Idag fick jag äntligen lappen :D
Var så nervös i morse så jag trodde jag skulle spy. Satte alla momenten med tummen upp!

loquaz
2015-08-26, 19:16
Oh vad roligt! Stort grattis! :-)

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Mackeman
2015-08-26, 19:17
Grattis :)

Mitt mål är att hinna med allt innan septembers slut ;)

erikn
2015-08-26, 19:22
Grattis!

axelsioland
2015-08-26, 19:57
Hej!

Har uppkörning på Gillinge imorgon bitti, hoppas det går vägen! Fick in till Lelles och köpa nya handskar, hade ett par Halvarssons som är ordentligt fodrade och dels är det varmt nu, dels är dom inte så smidiga. Spidi STR-4 blev det!

jrutgers
2015-08-26, 20:11
Yes!! Idag fick jag äntligen lappen :D
Var så nervös i morse så jag trodde jag skulle spy. Satte alla momenten med tummen upp!


Grattis




//Janne

666_Beast
2015-08-26, 20:13
Grattis marie! Lycka till axelsioland.

loquaz
2015-08-26, 22:34
Hej!

Har uppkörning på Gillinge imorgon bitti, hoppas det går vägen! Fick in till Lelles och köpa nya handskar, hade ett par Halvarssons som är ordentligt fodrade och dels är det varmt nu, dels är dom inte så smidiga. Spidi STR-4 blev det!
Lycka till!

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

axelsioland
2015-08-27, 12:17
Det ville sig inte!

Manöverbanan och det gick finfint, det var i trafiken, och mer specifikt små landsvägar och framförallt grusväg inspektören klagade på tempot, han tyckte jag körde för långsamt där det var fri sikt, och han hade väl en poäng. Ny uppkörning bokad 24:e september, så det är bara att vänta :/

jrutgers
2015-08-27, 15:39
Det ville sig inte!

Manöverbanan och det gick finfint, det var i trafiken, och mer specifikt små landsvägar och framförallt grusväg inspektören klagade på tempot, han tyckte jag körde för långsamt där det var fri sikt, och han hade väl en poäng. Ny uppkörning bokad 24:e september, så det är bara att vänta :/


Tråkigt.
Men ingen big deal.. Du sätter det nästa gång.




//Janne

axelsioland
2015-08-27, 15:59
Tråkigt.
Men ingen big deal.. Du sätter det nästa gång.




//Janne

Det var lite trist ja, man blir så sur på sig själv också att man inte tryckte på lite mer och fegade för mycket, men det var det enda klagomålet han hade så jag vet åtminstone att det andra är OK, nästa gång bör det sitta!

Tack för uppmuntran!

jrutgers
2015-08-27, 16:35
Tror inte du skall fundera så mycket på vad du tror Inspektören vill se.
Kör som du kan ok gör det du ska som om du var själv.. (Inte själv på vägen men utan inspekt. På släp)
Vill tro att när man tror på dig själv, då går det som bäst..

Ingen idé att gräma sig över det nu, utan blicka framåt med samma positivitet som i sista raderna i ditt inlägg [emoji5]




//Janne

Mackeman
2015-08-28, 06:37
Det var lite trist ja, man blir så sur på sig själv också att man inte tryckte på lite mer och fegade för mycket, men det var det enda klagomålet han hade så jag vet åtminstone att det andra är OK, nästa gång bör det sitta!

Tack för uppmuntran!

Tråkigt, men nästa gång fixar du det. Mvh Marcus

BeSt
2015-08-28, 07:39
Du sätter det nästa gång. Lycka till !

Mackeman
2015-08-28, 21:23
Risk 1 och 2 klarade idag. Teori kl 15 på tisdag. Klarar man den bokar jag uppkörning om det finns lediga tider detta år kvar. Mitt mål är att jag ska ha en bokstav till innan septembers slut. Men vad jag och världen vill stämmer oftast inte överens

axelsioland
2015-08-28, 23:38
Risk 1 och 2 klarade idag. Teori kl 15 på tisdag. Klarar man den bokar jag uppkörning om det finns lediga tider detta år kvar. Mitt mål är att jag ska ha en bokstav till innan septembers slut. Men vad jag och världen vill stämmer oftast inte överens

Härligt!

Se till att bara trycka in teorin dagarna innan, så sitter det skall du se!

Tycker för övrigt att det är lite risigt att man inte kan boka uppkörning innan teorin är gjord, framförallt med dom väntetider som finns...

Mackeman
2015-09-01, 14:26
Nu är det dags för teoriprov om 35 min. Uppdaterar sen hur det gick ;)

Mackeman
2015-09-01, 17:02
Teorin avklarad

jrutgers
2015-09-01, 17:29
Teorin avklarad


Kul att vara först med att gratta..

Grattis!
Känns ok eller?




//Janne

Mackeman
2015-09-01, 17:55
Tack så mycket. Det känns fint, uppkörning bokad ;)

axelsioland
2015-09-05, 12:44
Teorin avklarad

Härligt, grattis!

Är det någon som vet hur dom resonerar när man inte låter mc-körkortstagare boka uppkörning förrän teorin är klar, medan man låter bil-körkortstagare boka båda samtidigt, och dessutom göra uppkörningen även om man misslyckas på teorin?:confused:

loquaz
2015-09-05, 13:21
Ännu konstigare tycker jag är att man kan inte göra teoriprovet innan risktvåan... Why? Skulle underlätta för folk att planera sin utbildning.

Tex. Att göra teoriprovet först, boka uppkörningen direkt, och risktvåan emellan, vad är problemet?

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

axelsioland
2015-09-06, 04:20
Ännu konstigare tycker jag är att man kan inte göra teoriprovet innan risktvåan... Why? Skulle underlätta för folk att planera sin utbildning.

Tex. Att göra teoriprovet först, boka uppkörningen direkt, och risktvåan emellan, vad är problemet?

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Det hade ju faktiskt varit en vettigare sekvens än vad det är idag, nu har man ett oundvikligt gap mellan risktvå/uppkörning på grund av teorin däremellan, går inte att hålla kontinuitet i det särskilt bra...

Mackeman
2015-09-06, 07:08
Förstår inte heller hur dom tänker. Gör risk1 och få boka teori. Klara dom och sedan boka risk2 och uppkörning. Och varför inte dela uppkörningen och manöverbanorna och själva trafik delen? Kuggar man på manöverdon så är det ju kört, dom kunde ju ha ett lägre pris bara på manöverdelen, är ju trotts allt där flest kuggar tydligen.

axelsioland
2015-09-24, 22:09
Såja, då var det dags för andra gången, blev ju kuggad på avsaknad av tempoväxling på grusväg/liten landsväg sist, så det blir till att vrida på lite mer på rakorna. Tror jag fortfarande är skadad av bilkörkortet jag tog för fem år sedan, då det högsta mantrat var "jämnt och fint, inga onödiga inbromsningar eller accelerationer". Börjar inse att Eco-driving kanske inte står högst upp på listan när det gäller MC, i alla lägen.

Mackeman
2015-09-25, 05:35
Ska du köra upp idag( fredag 25/9)?
Du ska se att det kommer gå bra.

Mvh Marcus

axelsioland
2015-09-25, 08:21
Ska du köra upp idag( fredag 25/9)?
Du ska se att det kommer gå bra.

Mvh Marcus

Yes, kring 13 på Gillinge.

Jag hoppas och tror att det ska gå vägen, det enda som jag är orolig för om man helt plötsligt skulle göra dåligt ifrån sig på ett av de moment som gick klockrent sist...

Olle Å
2015-09-25, 08:31
Såja, då var det dags för andra gången, blev ju kuggad på avsaknad av tempoväxling på grusväg/liten landsväg sist, så det blir till att vrida på lite mer på rakorna. Tror jag fortfarande är skadad av bilkörkortet jag tog för fem år sedan, då det högsta mantrat var "jämnt och fint, inga onödiga inbromsningar eller accelerationer". Börjar inse att Eco-driving kanske inte står högst upp på listan när det gäller MC, i alla lägen.

för oss som kör ganska mycket och då på småvägar, så brukar vi köra så här. Säg att du ligger på 80 på rakorna och kommer till en kurva där sikten är skymd, sakta ner och öka sakta genom kurvan så du har 80 igen vid utgången. Du skall alltid köra med lite drag genom böjen för då går hojen stadigast.
Vid uppkörning skall du sakta av mjukt, kanske räcker med motorbroms före kurvan. Undvik för sen bromsning då kurvan har börjat, farligt nu på hösten då det kan ligga blötan löv och annan skit på vägen.
Lycka till:):):)

Mackeman
2015-09-25, 11:32
Jag klarade mitt nyss så du kommer klara ditt galant :)

loquaz
2015-09-25, 14:48
Jag klarade mitt nyss så du kommer klara ditt galant :)
Grattis!

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Mackeman
2015-09-25, 15:01
Grattis!

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Tackar. Var blött sonm f-n och ingen abs så en liten låsning i en bromsning men gick ändå ;) du ska se att du klarar det med loquaz

loquaz
2015-09-25, 15:03
Tackar. Var blött sonm f-n och ingen abs så en liten låsning i en bromsning men gick ändå ;) du ska se att du klarar det med loquaz
Tack. Det hoppas jag verkligen. Jag ska övningsköra 2 gånger på skolan nästa vecka

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Mackeman
2015-09-25, 15:11
Klart du gör. Våga bara tro på dig själv så går det vägen. Ska hålla tummarna för dig.

loquaz
2015-09-25, 19:19
Tack

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

axelsioland
2015-09-27, 11:07
för oss som kör ganska mycket och då på småvägar, så brukar vi köra så här. Säg att du ligger på 80 på rakorna och kommer till en kurva där sikten är skymd, sakta ner och öka sakta genom kurvan så du har 80 igen vid utgången. Du skall alltid köra med lite drag genom böjen för då går hojen stadigast.
Vid uppkörning skall du sakta av mjukt, kanske räcker med motorbroms före kurvan. Undvik för sen bromsning då kurvan har börjat, farligt nu på hösten då det kan ligga blötan löv och annan skit på vägen.
Lycka till:):):)

I Fredags gick det vägen, blev lustigt nog inte en enda meter liten landsväg/grus nu när jag fått in det körsättet, men jag klagar inte!:D

Nu är det bara att vänta till våren då jag inte hinner få upp en hoj från skåne denna säsongen...

Mackeman
2015-09-27, 11:15
I Fredags gick det vägen, blev lustigt nog inte en enda meter liten landsväg/grus nu när jag fått in det körsättet, men jag klagar inte!:D

Nu är det bara att vänta till våren då jag inte hinner få upp en hoj från skåne denna säsongen...

Grattis grabben.

Olle Å
2015-09-27, 20:07
I Fredags gick det vägen, blev lustigt nog inte en enda meter liten landsväg/grus nu när jag fått in det körsättet, men jag klagar inte!:D

Nu är det bara att vänta till våren då jag inte hinner få upp en hoj från skåne denna säsongen...

Grattis. Snart är det ju för sent för uppkörning i år misstänker jag, så nu är det ju bara att vänta på hojen. :)

axelsioland
2015-09-27, 21:33
Grattis. Snart är det ju för sent för uppkörning i år misstänker jag, så nu är det ju bara att vänta på hojen. :)

Jo, hörde av läraren att Gillinge brukar stänga kring mitten av oktober, lite tidigare norrut och lite senare söderut, så det var i sista minuten!

loquaz
2015-09-27, 21:34
I Fredags gick det vägen, blev lustigt nog inte en enda meter liten landsväg/grus nu när jag fått in det körsättet, men jag klagar inte!:D

Nu är det bara att vänta till våren då jag inte hinner få upp en hoj från skåne denna säsongen...
Grattis. Häftigt att du klarade det också!

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Pin
2015-09-28, 07:56
Woo woo! Grattis :)

polymoog
2015-09-30, 20:28
Nyligen reggat mig på forumet och är väl lite sent ute, klarade A-kortet 2015-08-20, en av de bästa dagarna i hela mitt liv :banana::banana:

Grattis till alla andra här som tagit kortet i år :knuddel: :banana:

axelsioland
2015-10-09, 01:42
Nyligen reggat mig på forumet och är väl lite sent ute, klarade A-kortet 2015-08-20, en av de bästa dagarna i hela mitt liv :banana::banana:

Grattis till alla andra här som tagit kortet i år :knuddel: :banana:


Härligt, är lite avundsjuk på att du fått gott om körtid i år..:bootyshake:

polymoog
2015-10-11, 20:55
Härligt, är lite avundsjuk på att du fått gott om körtid i år..:bootyshake:

Haha bara en månad mer är dig, ;) men visst, säsongen har bara rusat förbi, man börjar få ångest nu inför vintern :thumpdown:

For ut en snabb sväng igår faktiskt och hoppas kunna köra nu till helgen också, alltså så länge det är isfritt måste man passa på ju :banana:

Ernst
2016-03-08, 20:58
Roade mig i vintras att läsa alla inlägg under "Vilka tar MC-kort nu?". Var intressant, både peppande och gav en del intressanta tips! Nu är det dags för mig att ta kortet! Har haft B-kort för bil mer än 30-år, så jag hoppas jag har lite gratis av det! Har dessutom pendlat med Moppe till jobbet till och från i 20 år. Tycker att jag borde ha fått en viss känsla för att köra tvåhjuling! I alla fall fyndade jag en Triumph Bonneville i vintras, årsmodell -05. Har alltid haft en förkärlek för klassiska MC! Sonen har också tänkt att ta MC-kort i september, så jag har även tänkt att låna hans 400-kubiks Yamaha XS400. Känns skönare att träna teknikkörning med en billigare hoj! Har ingen lust att lägga omkull min Bonneville! Idag bokade jag också 4 st körlektioner på Tibble Trafikskola under april. Hoppas klara mig med ett mindre antal lektioner på körskolan och sedan komplettera med privat körning. Har testat att få tag på någon att övningsköra med här på forumet, får se om jag får någon napp? Tror att min första körlektion är 3 april. Hoppas hinna med någon privatkörning innan dess. Det jag är mest osäker på är bankörning mellan konerna, för det har jag inte testat ännu med MC. Teorin har jag tränat mycket på under vintern, mest iKörkort appen när jag har haft ledig tid, t ex på väg till jobbet. Känner mig ganska bekväm med teorin, men kommer lägga in en slutspurt veckorna innan teoriprovet och nöta det sista. Har också hunnit göra Risk 1 på körskolan. Återkommer när jag har något nytt att informera om! Mvh Jonas

fishbone
2016-03-08, 21:46
Massa text

:hello:
Kul med lite äldre gubbar som ska ta mc-kort.

Lycka till

Kapten Miki
2016-03-08, 22:09
Roade mig i vintras att läsa alla inlägg under "Vilka tar MC-kort nu?". Var intressant, både peppande och gav en del intressanta tips! Nu är det dags för mig att ta kortet! Har haft B-kort för bil mer än 30-år, så jag hoppas jag har lite gratis av det! Har dessutom pendlat med Moppe till jobbet till och från i 20 år. Tycker att jag borde ha fått en viss känsla för att köra tvåhjuling! I alla fall fyndade jag en Triumph Bonneville i vintras, årsmodell -05. Har alltid haft en förkärlek för klassiska MC! Sonen har också tänkt att ta MC-kort i september, så jag har även tänkt att låna hans 400-kubiks Yamaha XS400. Känns skönare att träna teknikkörning med en billigare hoj! Har ingen lust att lägga omkull min Bonneville! Idag bokade jag också 4 st körlektioner på Tibble Trafikskola under april. Hoppas klara mig med ett mindre antal lektioner på körskolan och sedan komplettera med privat körning. Har testat att få tag på någon att övningsköra med här på forumet, får se om jag får någon napp? Tror att min första körlektion är 3 april. Hoppas hinna med någon privatkörning innan dess. Det jag är mest osäker på är bankörning mellan konerna, för det har jag inte testat ännu med MC. Teorin har jag tränat mycket på under vintern, mest iKörkort appen när jag har haft ledig tid, t ex på väg till jobbet. Känner mig ganska bekväm med teorin, men kommer lägga in en slutspurt veckorna innan teoriprovet och nöta det sista. Har också hunnit göra Risk 1 på körskolan. Återkommer när jag har något nytt att informera om! Mvh Jonas



Go for it, Ernst! B-kort i mer än 30 år och rätt hojval på första. Kan liksom inte annat än gå bra det här…

Ernst
2016-04-06, 18:33
Go for it, Ernst! B-kort i mer än 30 år och rätt hojval på första. Kan liksom inte annat än gå bra det här…

Igår hade jag första lektionen! Var på Gillinge banan och tränade tillsammans med två andra elever. Först fick vi känna på hojarna, sedan testa inbromsning och även konbana. Var riktigt roligt, hade kunnat hållit på mycket längre! Nästa vecka skall jag dit igen och köra en lektion till med Alex, som är riktigt bra! Nästa vecka har jag även bokat in Risk 2 och ytterligare en vecka fram, skall jag skriva teoriprovet! Hoppas på att kunna köra upp under maj månad! Skall träna lite på det jag fick lära mig igår hemma på egen hoj. Det som jag måste träna in inför höghastighetsbanan är motstyrning!

polymoog
2016-04-14, 20:35
Lycka till Ernst :hello: :) Kul att det går bra för dig :)

Ernst
2016-04-15, 18:35
Har nu haft Risk 2 på Gillinge! 5 timmars genomgång, blandat med teori och praktisk körning. Kul att få köra andra hojar än den på körskolan. Här fick vi köra Honda CB650 som hade gått ca 135 mil. Lättkörda! Nu blir det att plugga teori inför nästa veckas teoriprov!

Pin
2016-04-19, 12:12
Har nu haft Risk 2 på Gillinge! 5 timmars genomgång, blandat med teori och praktisk körning. Kul att få köra andra hojar än den på körskolan. Här fick vi köra Honda CB650 som hade gått ca 135 mil. Lättkörda! Nu blir det att plugga teori inför nästa veckas teoriprov!

Gott jobbat Ernst :)

Con
2016-04-20, 09:45
Jag anmälde mig ifjol höst till en intensivutbildning här på orten. Jag var lite sent ute så han hade slutat köra för året (sommaren är inte jättelång här uppe..) men jag var först i kön för i år.
Jag skaffade tillstånd och några bekanta ställde upp som handledare så jag hann köra en del ifjol.

Min arbetsplats är ett inhägnat område med dels en stor plan att öva manöverprov och även flera vägar för att öva diverse start, stopp och korsningsliknande moment. Här kan jag öva hur mycket som helst efter arbetstid och när mina kompisar har möjlighet övar vi i trafiken.

Det är inte riktigt mc-väder än (det snöade senast igår) men vägarna är torra och snön som kom igår har snart tinat bort. Jag vill öva så mycket som möjligt innan jag börjar utbildningen v.18 och avslutas med risk 1 och 2.
Teorin försöker jag plugga en stund varje dag, det ingick ett teoripaket i utbildningen.
Den 12:e Maj ska jag skriva teoriprovet..

Olle Å
2016-04-20, 16:11
Jag anmälde mig ifjol höst till en intensivutbildning här på orten. Jag var lite sent ute så han hade slutat köra för året (sommaren är inte jättelång här uppe..) men jag var först i kön för i år.
Jag skaffade tillstånd och några bekanta ställde upp som handledare så jag hann köra en del ifjol.

Min arbetsplats är ett inhägnat område med dels en stor plan att öva manöverprov och även flera vägar för att öva diverse start, stopp och korsningsliknande moment. Här kan jag öva hur mycket som helst efter arbetstid och när mina kompisar har möjlighet övar vi i trafiken.

Det är inte riktigt mc-väder än (det snöade senast igår) men vägarna är torra och snön som kom igår har snart tinat bort. Jag vill öva så mycket som möjligt innan jag börjar utbildningen v.18 och avslutas med risk 1 och 2.
Teorin försöker jag plugga en stund varje dag, det ingick ett teoripaket i utbildningen.
Den 12:e Maj ska jag skriva teoriprovet..

Lycka till. Det kommer säkert gå bra, för du har ju möjlighet att träna en del, :):):)

Ernst
2016-04-22, 13:13
Igår skrev jag teoriprovet! Lyckades få ihop 57 av 65, gränsen går vid 52 rätt. Skönt att kunna släppa teorin och nu koncentrera sig enbart på körningen. Har bokat in två lektioner till, landsväg och trafik (dessutom krav att man tar dessa innan uppkörning på körskolan). Kommer nog även lägga in en lektiontill innan uppkörningstiden, som jag har fått 14 maj på Gillinge! Har ännu inte kört privat, men har en på mitt jobb och en granne som jag har tillstånd att köra med. Skall försöka köra 3-4 ggr privat innan uppkörningen. Jag tycker att krypkörningen går relativt bra, men känner mig mer osäker på inbromsning och vändningen på höghastighetsbanan, men det är bara att öva!

Con
2016-04-22, 18:28
Stort grattis Ernst!

På de 3 senaste testerna jag gjort har jag haft 66, 68 och nu sist 69 av 70 möjliga..
Surt, jag vill ju ha alla rätt :-)

Jag har även mellan snöfallen hunnit köra kanske 4-5 timmar hittills i veckan, det mesta krypkörning, undanmanöver och inbromsningar.
Det är bara 1,5 vecka till min utbildning börjar och 2,5 vecka till teoriprovet.
Jag börjar vara lite nervös... :-)

Ernst
2016-04-22, 20:53
Bra Con! Om du ligger så högt på testerna borde du inte ha något problem att klara teoriprovet! Jag har legat på godkänt när jag har övat men inte så många rätt som du hade! Jag tror på dig, du kommer klara det galant!

Olle Å
2016-04-23, 07:46
Stort grattis Ernst!

På de 3 senaste testerna jag gjort har jag haft 66, 68 och nu sist 69 av 70 möjliga..
Surt, jag vill ju ha alla rätt :-)

Jag har även mellan snöfallen hunnit köra kanske 4-5 timmar hittills i veckan, det mesta krypkörning, undanmanöver och inbromsningar.
Det är bara 1,5 vecka till min utbildning börjar och 2,5 vecka till teoriprovet.
Jag börjar vara lite nervös... :-)

Verkar som 0om du är väl förberedd, så det går säkert bra. Lycka ill :):):)

Ernst
2016-04-29, 17:29
Den här veckan har jag haft en lektion på bana (Gillinge) och en Landsvägslektion. Landsvägskörningen var kul! Vi körde ut mot Brottby och testade mindre landsväg ute på landet med 70 som hastighetsgräns. Provade även att köra på grusväg. Märkte att jag kunde bli ännu bättre på att läsa av vägen så långt fram man ser. T ex för att hitta rätt spår inför svängar, ev mötande trafik som närmar sig långt bort mm. Riktigt roligt att köra på slingrande vägar i fint solväder! På måndag har jag en Trafiklektion, sedan skall jag köra privat med en granne två ggr. Känner att jag behöver träna mer på högfartsbanan för att bli säkrare och även lite krypkörning kan vara bra. Har ännu inte fått tid för en sista lektion innan uppkörningen, men hoppas på att körskolan lyckas hitta någon tid till mig! Igår körde jag från Täby till Gillinge på en 125:a i snöfall, det var inte så skönt! Visiret fylldes snabbt med blötsnö, så jag fick dra bort det med handen hela tiden. På plats på Gillinge hade snöandet gått över till regn. Jag kände mig lite osäkrare när jag skulle köra högfartsbanan, så det gick inte alls bra! Riktigt besviken på mig själv! Nej idag var det betydligt skönare med ca 13 grader och sol på Landsvägskörningen! Att hålla upp blicken är viktigt både vid körning på väg för att läsa av vad som kommer härnäst och vid krypkörning för att lättare hålla balansen.

Mackeman
2016-04-29, 19:27
Kommer gå bra, vill man så kan man ;) vi tror på dig Ernst

Con
2016-04-30, 19:21
Jag håller en tumme för dig Ernst!
Själv har jag fått köra mycket de senaste dagarna, 2-3 timmar per dag.
Jag har en bekant som handledare och han tycker det är lika skoj som jag. Dessutom tar han handledargrejen på allvar och säger till vad jag ska öva mer på.
På onsdag börjar min "riktiga" utbildning, det ska bli riktigt kul :-)

polymoog
2016-04-30, 22:19
Lycka till Con och Ernst, det kommer säkert gå bra för er båda! :)

(Jag var också intresserad av att gå intensivkurs upp i Arvidsjaur för 2 år sedan men han svarade aldrig på mejlet (eller så kanske det hamnade i spammappen) så det blev inget utav det, men det sägs vara riktigt bra!)

Ernst
2016-05-01, 09:45
Härligt Con med egen handledare! Du kommer kunna spara mycket pengar på det! Jag vill inte ligga på min granne för mycket, då jag vet att han har mycket själv att stå i. Då jag känner mig lite osäker på höghastighetsbanan, har jag hittat en avspärrad raksträcka på Täby Galopp där jag kan träna. Har köpt 20 st låga koner som jag ställer ut. Igår körde jag med moppen för att memorera hur man kör. Förstår inte varför jag har så fruktansvärt svårt att komma ihåg hur jag skall köra. I alla fall tänker jag nöta den på moppen först, sedan skall jag åka dit med grannen på riktiga hojen och träna. Jag har varit där och mätt upp och målat markeringar på asfalten, så det går fort att ställa ut konerna och att få dem exakt på rätt plats. Vägen är lite för smal så vändningen blir inte helt optimal, men det funkar ändå att träna på! Jag smiter också ut och tränar på krypkörning på gatan utanför där jag bor. Vi har en gata med lite trafik, så det funkar att träna där.

Olle Å
2016-05-01, 11:47
Härligt Con med egen handledare! Du kommer kunna spara mycket pengar på det! Jag vill inte ligga på min granne för mycket, då jag vet att han har mycket själv att stå i. Då jag känner mig lite osäker på höghastighetsbanan, har jag hittat en avspärrad raksträcka på Täby Galopp där jag kan träna. Har köpt 20 st låga koner som jag ställer ut. Igår körde jag med moppen för att memorera hur man kör. Förstår inte varför jag har så fruktansvärt svårt att komma ihåg hur jag skall köra. I alla fall tänker jag nöta den på moppen först, sedan skall jag åka dit med grannen på riktiga hojen och träna. Jag har varit där och mätt upp och målat markeringar på asfalten, så det går fort att ställa ut konerna och att få dem exakt på rätt plats. Vägen är lite för smal så vändningen blir inte helt optimal, men det funkar ändå att träna på! Jag smiter också ut och tränar på krypkörning på gatan utanför där jag bor. Vi har en gata med lite trafik, så det funkar att träna där.

Alla sätt är ju bra utom de dåliga. Det enda som hjälper vid osäkerhet är träning och lite coaching.
Som jag nämnt förut. Fixera dig inte vid konerna, utan tänk på att de bara skall visa vägen du skall köra, så försvinner ett tankemoment där.:rock::rock:

Ernst
2016-05-02, 08:18
Tack för tipset Olle! Skall försöka släppa tankarna på konerna nästa gång och bara njuta! Skall nöta in hur banan går så att jag inte behöver tänka utan bara kan köra och njuta!