handdator

Visa fullständig version : Vilka tar mc-kort nu??



Sidor : 1 2 [3] 4 5 6 7 8

Gibson
2009-09-02, 21:08
Ja lycka till.:D

Guzzi-Leif
2009-09-02, 21:40
Har nu lyckats få en tid att göra teoriprovet tidigare. Usch, nu börjar pirret i kroppen. :p

Det hålls tummar!
Gör avslappnings- och koncentrationsövningar samt lita på det din körlärare sa': Du är redo!

Jonas76
2009-09-02, 22:15
Som ovanstående talare skrev, lyssna på din körlärare men DU ska känna att det här klarar du till 110%...

Jonas
2009-09-02, 22:15
Tack för uppmuntran! :) Behöver lite råg i ryggen. Att köra hoj känns inte främmande och det är bara kul, men det är själva momentet där någon ska bedöma mig som skrämmer lite. Har egentligen ingen aning om varför. Det är ju bara att göra sitt bästa, men... :o

ellie
2009-09-02, 23:31
Det kommer gå tok bra! Å som en av körlärarna som var med vid min uppkörning sa - det är ju faktiskt rätt tur att man är nervös och inte har sin bästa dag ever på uppkörningen (spänd å jäklig) - för kan man det då så kan man det jämt. Överpresterar man på uppkörningen å klarar det så kanske man inte klarar sig så länge i verkliga livet.

Å när din körlärare sagt att du är redo då är du redo! Lita på att du kan det även om du blir nervös och glöm inte att andas! Långa djupa andetag, släpp loss i armarna och fråga om du får värma upp lite innan. Sedan en sak i taget. Tänk inte på högfarten när du kör lågfart etc. Lär gå KUNG!

Ett tips innan teorin är att se till att klara alla kontrollfrågor längst bak i MC-boken också. Bara nöt och resonera högt om varför ditt svar är rätt. Då kommer man ihåg lättare på provet.

(jag var som ett asplöv - men satan vad fokuserad man blir!)

Mats Liifv
2009-09-03, 06:29
Jonas,

Jag tror du kommer fixa det kanon-bra. Körvana från trafiken har du säkert mer än de flesta körkorts-aspiranter. Tänk bara att det ska bli kul och inte är jordens undergång om du skulle misslyckas. Rädslan att misslyckas kan vara nog för att det ska bli just så.
Tänk istället att "Det här kan jag och kommer fixa på ett bra sätt!", så kommer det att gå vägen!

Maud och jag håller tummarna så att de vitnar!

Nicke
2009-09-03, 07:12
Jonas!

Dom få 'mc frågor' det är i provet kan du redan. Plus dom andra, trafik- och miljöfrågorna etc kan du också, det vet jag. Så detta fixar du galant min herre;)

Stort Lycka Till!:)

leffa
2009-09-03, 07:19
håller tummarna:)

Jonas
2009-09-03, 17:26
Tack, tack, tack, alla vänliga! Nu känner jag mig verkligen lugn... ;)

Ska öppna upp teoriboken i helgen och skumma igenom den. Förhoppningsvis fastnar något. Annars är det mest teflonhjärna nu om man jämför med när man var ung (läs yngre).

intemartin
2009-09-03, 18:07
ja då klarade man teoriprovet idag med 56rätt =)
bara att gå riskutbildning sen köra upp nästa år
pluggade 19dar på nätet öppnade aldrig nån bok

Nicke
2009-09-03, 18:08
ja då klarade man teoriprovet idag med 56rätt =)
bara att gå riskutbildning sen köra upp nästa år
pluggade 19dar på nätet öppnade aldrig nån bok

Stort grattis:D:D:D

Nina
2009-09-03, 18:41
ja då klarade man teoriprovet idag med 56rätt =)
bara att gå riskutbildning sen köra upp nästa år
pluggade 19dar på nätet öppnade aldrig nån bok
Stort grattis! Nu är det bara det roligaste kvar (förutom riskutbildningen)!
(jag ska inte avslöja hur många dagar jag pluggade teori innan provet)

Mc-Bosse
2009-09-03, 18:46
ja då klarade man teoriprovet idag med 56rätt =)
bara att gå riskutbildning sen köra upp nästa år
pluggade 19dar på nätet öppnade aldrig nån bok

Rätta takter! Jag öppnade aldrig någon bok heller. Tjatade slutprov i TEO 2009 hemma på datorn ett 30-tal gånger och fick 60 rätt tror jag det var.

Första halvlek avklarad då ja. Grattis!!! :D

Jonas
2009-09-03, 18:50
Gratulerar, intemartin! :) Måste kännas gött. Hinner du inte köra upp redan i år?

intemartin
2009-09-03, 19:11
Gratulerar, intemartin! :) Måste kännas gött. Hinner du inte köra upp redan i år?

tack så mkt från alla.

nä helt ärligt så orkar jag nog inte detta året mkt med jobbet och familjen kräver ju sitt
ska anmäla mig till en trafikskola i mars nästa år så får vi hoppas det går vägen.

ska dock övningsköra lite nu innan det blir för tråkitväder
sen frågade jag på trafikstyrelsen eller vad de nu heter att det inte fanns några tider knappt.

Mc-Bosse
2009-09-03, 19:16
nä helt ärligt så orkar jag nog inte detta året mkt med jobbet och familjen kräver ju sitt
ska anmäla mig till en trafikskola i mars nästa år så får vi hoppas det går vägen.

Det blir nog bra i mars när de första riktigt varma solstrålarna visar sig och den värsta kylan har försvunnit! :) Där har du något att se fram emot under vintern!

Gurrag
2009-09-03, 20:36
Grattis!
Gissar på att det kommer bli en vinter med underbara drömmar och väntan.

sara
2009-09-03, 21:12
ja då klarade man teoriprovet idag med 56rätt =)
bara att gå riskutbildning sen köra upp nästa år
pluggade 19dar på nätet öppnade aldrig nån bok

Grattis!

Har en orelaterad fråga; hur länge är resultatet från teoriprovet giltigt?

Molgan
2009-09-03, 21:16
Gratulerar!

Gurrag
2009-09-03, 22:47
Grattis!

Har en orelaterad fråga; hur länge är resultatet från teoriprovet giltigt?

1 år just nu iaf

Linnex
2009-09-07, 14:12
Söker träningstips.

Det börjar närma sig fruns uppkörning. Men hon får inte riktigt till det med vejningen i högfarten.
Därför satte jag henne igår par timmar på att köra snabba 8:an.
Det syns att hon och cykeln är inte är i symbios ännu. Hon verkar inte våga lita på cykeln samt saknar rörligheten i höften. Jag vill inte pusha utan låter henne skynda långsamt för att hon skall växa sig trygg på cykeln.

Har ni några tips på fler lämpliga övningar än snabba 8:an? Eller är det bara att mala på där tills det släpper och sedan gå tillbaka till högfarten?

M@rie
2009-09-07, 15:20
När jag började köra högfarten så startade jag alltid rakt framför väjning men jag fick aldrig till det. Precis som det alltid brukar vara beskrivet i bild, typ den här...http://www.jarlatrafik.se/images/intensivkurs_6.gif
Lyckades alltid välta någon av konerna i fyrkanten (dvs. de direkt efter väjningen). När läraren sedan sa åt mig att köra in diagonalt och lägga blicken bortanför väjningspunkten blev det mycket lättare. Men det har ni säkert redan tänkt på:) Sedan körde jag högfarten i låg hastighet (började på ca 30) och ökade allt eftersom - Det hjälpte också :)

Linnex
2009-09-07, 15:38
När läraren sedan sa åt mig att köra in diagonalt och lägga blicken bortanför väjningspunkten blev det mycket lättare. Men det har ni säkert redan tänkt på:)

Jupp. Tekniken med att köra in diagonalt har jag hört talas om. Men den är jag tyst med. Jag vill ha min fru kvar ett tag till så jag vill att hon istället lär sig hantera cykeln.

Förutom högfartsmanövern så är ju sannolikheten ganska stora att förr eller senare så kommer det ett skarpt läge där hon måste vara i symbios med cykeln. i Annat fall så skall hon inte ha kortet....

Mc-Bosse
2009-09-07, 15:39
Om hon kör banan i 30 och sätter det klockrent flera gånger och ökar 5 km i taget upp till 50 så borde det gå.

Kanske lite överkurs men bästa sättet att ändra riktning på hojen är ju motstyrning. Den är omedelbar och direkt. Man behöver inte jobba alls för att luta hojen. Ska hon väja höger så trycker hon litegrann med högerhanden och följer med med kroppen, sen med vänster runt konen och höger igen in i banan.

Linnex
2009-09-07, 15:52
Om hon kör banan i 30 och sätter det klockrent flera gånger och ökar 5 km i taget upp till 50 så borde det gå.

Kanske lite överkurs men bästa sättet att ändra riktning på hojen är ju motstyrning. Den är omedelbar och direkt. Man behöver inte jobba alls för att luta hojen. Ska hon väja höger så trycker hon litegrann med högerhanden och följer med med kroppen, sen med vänster runt konen och höger igen in i banan.

Jo jag känner till detta. Jag har själv malt banan hela sommaren och i slutet hade 95%:ig statestik i 55 km/h. Alltså en miss på 20 (Jag räknade faktiskt).

Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om det där med hastigheten. I 40 och kanske 45 klarar man att "svänga" sig igenom utan att jobba något större med höften. I 50-55 måste man man ha en helt annan teknik om man med säkert skall ta det. Man måste jobba mer med höften. Typ som när man åker utförsåkning.

M@rie
2009-09-07, 15:54
Ja i så fall är väl egentligen enda tipset att få upp blicken:) Sedan har jag svårt att tro att MC-lärare lär ut något som är direkt farligt i trafiken men som tur är så är det upp till var och en.

adara
2009-09-07, 15:57
Motstyrning är absolut det hon borde jobba med tycker jag, om hon inte redan gör det vill säga. Det är nog mycket svårare att klara banan utan att använda motstyrning.

Ökning med 5kmh i taget har också funkat bra för mig.

Sen brukar instruktörerna på körskolan säga till oss att man inte ska köra på en rak linje mot mitten av dom första kon utan ligga lite till vänster av mitten om man ska väja till vänster och till höger av mitten om man ska väja till höger. Kort innan dom första kon svänger man då in emellan dom (motstyrning även här) och sen tillbaka till vänster (respektive höger) under väjningen.

Osäker om min förklaring är så tydlig, skulle behöva rita lite. Men tänk dig det som en slalombana som väjningen är en del av. Det gör att man istället för en plötslig ryckig väjning har en stor flytande rörelse genom det hela.

Linnex
2009-09-07, 16:02
Ja i så fall är väl egentligen enda tipset att få upp blicken:) Sedan har jag svårt att tro att MC-lärare lär ut något som är direkt farligt i trafiken men som tur är så är det upp till var och en.

Mja. Lärarna lär främst ut teknik för att du skall kunna ta kortet. Bla så har bromstekniken med sträckta böjda armar diskuterats flitigt på mer en ett forum.
Att lära sig att ta banan genom att köra in diagonalt tycker jag är tvivelaktigt. Tanken med testet är ju att man skall visa att man klarar väja för en bil som sticker ut nosen. Och då hinner man inte planera att ta det diagonalt.

Inte för att låta som någon besser... men det var inte hur hon skulle ta högfarten jag egentligen frågade efter om utan efter övningar för att leda upp henne samt få henne att komma i symbios med cykeln. Alltså nå nivån att jobba med cykeln istället för mot. Om ni förstår vad jag menar... Den enda jag känner till med lite fart är snabba 8:an.

adara
2009-09-07, 16:07
Inte för att låta som någon besser... men det var inte hur hon skulle ta högfarten jag egentligen frågade efter om utan efter övningar för att leda upp henne samt få henne att komma i symbios med cykeln. Alltså nå nivån att jobba med cykeln istället för mot. Om ni förstår vad jag menar... Den enda jag känner till med lite fart är snabba 8:an.


Hmm.. Jag förstår. Jag tror på att öva motstyrning. Man kan ju "motstyra" mycket mer än vad man tror som nybörjare, utan att det är ngn fara. Nu vet jag ju inte hur mycket hon har åkt bakpå, men du kanske kan testa köra banan med henne bak? Så känner hon hur mycket det ska/kan luta. Man vågar ju inte riktigt att lägga ner bågen såpass mycket, iaf gjorde inte jag det. Tog en stund..

Linnex
2009-09-07, 16:15
Hmm.. Jag förstår. Jag tror på att öva motstyrning. Man kan ju "motstyra" mycket mer än vad man tror som nybörjare, utan att det är ngn fara. Nu vet jag ju inte hur mycket hon har åkt bakpå, men du kanske kan ta köra banan med henne bak? Så känner hon hur mycket det ska/kan luta. Man vågar ju inte riktigt att lägga ner bågen såpass mycket, iaf gjorde inte jag det. Tog en stund..

Jag har kört med henne både i manöverbanan så har har tjutit och i snabba 8:an så centralstödet har skrapat i (omsvetsat så det sker i 60-65 graders lutning).

Personligt tror jag inte på motstyrning i högfartsprovet. Det går för långsamt i 50 km/h för det skall vara effektivt. I 50 så tyckte jag tekniken sitter mer i höften och att lägga ner cykeln. 70-90 km tror jag motstyrningen gör mer sin rätt.

Mc-Bosse
2009-09-07, 16:18
Hmm.. Jag förstår. Jag tror på att öva motstyrning. Man kan ju "motstyra" mycket mer än vad man tror som nybörjare, utan att det är ngn fara. Nu vet jag ju inte hur mycket hon har åkt bakpå, men du kanske kan ta köra banan med henne bak? Så känner hon hur mycket det ska/kan luta. Man vågar ju inte riktigt att lägga ner bågen såpass mycket, iaf gjorde inte jag det. Tog en stund..

Att känna känslan av att det är hon som bestämmer exakt när hojen ska lägga sig är ju ett sätt att bli i symbios med hojen. Att göra oexakta banansvängar genom att luta kroppen för att ändra riktning på en hoj i fart ger inte den direkta känslan.

Edit: 50 är fullt tillräckligt för motstyrning.

M@rie
2009-09-07, 16:24
Du får låta/vara hur mycket besserwisser du vill - Så länge jag inte behöver hålla med dig:D

Adara - Får du öva motstyrning med körskolan? Tyckte du isf att körläraren hade något vettigt sätt att lära ut det på? Dvs. rent praktiskt inte muntligt.

Linnex
2009-09-07, 16:32
Att känna känslan av att det är hon som bestämmer exakt när hojen ska lägga sig är ju ett sätt att bli i symbios med hojen. Att göra oexakta banansvängar genom att luta kroppen för att ändra riktning på en hoj i fart ger inte den direkta känslan.

Edit: 50 är fullt tillräckligt för motstyrning.

Var svaret riktat till mig?

Jag svarade bara på tidigare inlägg att jag har haft henne bak för att hon skulle få känna på.

adara
2009-09-07, 16:40
Adara - Får du öva motstyrning med körskolan? Tyckte du isf att körläraren hade något vettigt sätt att lära ut det på? Dvs. rent praktiskt inte muntligt.

Man får inte bara, utan dom kräver att man använder motstyrning=) Dom tjatar rätt mycket om det, särskild i samband med högfartsbanan för att man ska få in rätt svängar.

Är inte helt säkert på att jag vet hur du menar med "vettigt sätt att lära ut det på". Intruktörerna förklarade vad motstyrning är, hur det funkar och när man ska använda det. Dom brukar även demonstrera det hela genom att åka med eleven bakpå i en rak linje och sen trycka till styret höger eller vänster. Men du kanske menade ngt annat?

Linnex
2009-09-07, 16:44
Ang. min åsikt om motstyrning i 50 km/h.
Visst fungerar tekniken men jag tyckte att jag fick en fördröjning på förloppet i manöverbanan och tappade tid och effektivitet. Dvs att cykeln reagerar för långsamt i 50 km/h

Har vi några utförsåkare här som även använder sig av motstyrning? I 50 km/h tycker jag att en väjning fungerar effektivare om man använder sig av ungefär samma teknik som i backarna.
Så jag åker kroppsmässigt helt enkelt slalom genom högfartsbanan.

M@rie
2009-09-07, 16:56
Man får inte bara, utan dom kräver att man använder motstyrning=) Dom tjatar rätt mycket om det, särskild i samband med högfartsbanan för att man ska få in rätt svängar.

Är inte helt säkert på att jag vet hur du menar med "vettigt sätt att lära ut det på". Intruktörerna förklarade vad motstyrning är, hur det funkar och var man ska använda det. Dom brukar även demonstrerar det hela genom att åka med eleven bakpå i en rak linje och sen trycka till styret höger eller vänster. Men du kanske menade ngt annat?

Jo, det var nåt sånt jag menade :) Jag fick också åka med bakpå i högfarten, men de pratade väldigt lite om motstyrning så det var därför jag undrade hur de gjorde hos din körskola. Hade gärna haft lite fler moment inom det området nämligen. Men, får öva nu istället. :cool:

adara
2009-09-07, 17:03
Jo, det var nåt sånt jag menade :) Jag fick också åka med bakpå i högfarten, men de pratade väldigt lite om motstyrning så det var därför jag undrade hur de gjorde hos din körskola. Hade gärna haft lite fler moment inom det området nämligen. Men, får öva nu istället. :cool:

Det känns som en grej jag kommer vilja öva vidare på även när jag väl har kortet=)

Men måste säga att jag är lite förvånad över hur dåliga vissa körskolor verkar vara när man läser det här och det som har stått i andra trådar ang deras bromsteknik tex. Är väldigt glad över att jag hamnade på en som verkar lära ut det man faktiskt ska göra sen, inte det som kanske gör sig bra under provet!

jarlatrafik.se
(och nej, jag får inte pengar för att skriva det här=)

M@rie
2009-09-07, 17:22
[QUOTE=adara;26499]
Men måste säga att jag är lite förvånad över hur dåliga vissa körskolor verkar vara när man läser det här och det som har stått i andra trådar ang deras bromsteknik tex. Är väldigt glad över att jag hamnade på en som verkar lära ut det man faktiskt ska göra sen, inte det som kanske gör sig bra under provet!
QUOTE]

Jag är nöjd med min körskola också om man bortser från det här med motstyrning. Fick inte många kommentarer om det förutom 'Det ser bra ut' - och ibland vill man ju ha mer utförlig kritik än så. Hur går det för dig förresten?

adara
2009-09-07, 17:27
Jag är nöjd med min körskola också om man bortser från det här med motstyrning. Fick inte många kommentarer om det förutom 'Det ser bra ut' - och ibland vill man ju ha mer utförlig kritik än så. Hur går det för dig förresten?

Det går rätt okej. Hade landsvägskörning i fredags (weeee!), kom fram till att jag gillar gruskörning, skitkul=) Utbildningskontroll nästa vecka, sen åker jag på semester i 2 veckor (dålig planering sådär i efterhand, men går inte att boka om). Beroende på hur det går på UBKn hoppas jag att jag får köra upp strax efter jag har kommit tillbaka, dvs slutet sept/början okt.

Måste bara skärpa mig lite i trafiken, har fortfarande svårt för att se/notera saker EFTER korsningen eller rondellen.. Framförhållning, framförhållning, framförhållning..=)

M@rie
2009-09-07, 17:36
Kalas! Då ska jag hålla tummarna!

Mc-Bosse
2009-09-07, 18:08
Var svaret riktat till mig?

Du skrev:

"Inte för att låta som någon besser... men det var inte hur hon skulle ta högfarten jag egentligen frågade efter om utan efter övningar för att leda upp henne samt få henne att komma i symbios med cykeln. Alltså nå nivån att jobba med cykeln istället för mot. Om ni förstår vad jag menar... Den enda jag känner till med lite fart är snabba 8:an."

Och jag svarade med:

"Att känna känslan av att det är hon som bestämmer exakt när hojen ska lägga sig är ju ett sätt att bli i symbios med hojen. Att göra oexakta banansvängar genom att luta kroppen för att ändra riktning på en hoj i fart ger inte den direkta känslan.

Edit: 50 är fullt tillräckligt för motstyrning."

Fast jag citerade fel skribent. My bad!

soulcat
2009-09-07, 20:45
Ja, idag körde jag Triumphen (min nyinköpta hoj för dom som missat det :) ) några varv på en hemmagjord krypkörningsbana. Fyllde 4 st vattenflaskor (plast) och ställde dom med 3 meters mellanrum. Svårt var det! Och triumphen var så lättsvängd (jämnfört med skolhojarna) så det gick väl sisådär. Det är bara att öva på och imorgon är det bana med körskola igen. Seeeegt!

Nina
2009-09-07, 20:55
Bra! 3 m är svårare än 4 m, du kommer greja det där. =)
PS, fråga Lennart om det där att stå i bredd vid rödljus med hojar. Var den paragrafen hittas i trafiklagen nånstans.

Linnex
2009-09-09, 07:45
Hoppla.
Jag fick reda på igår att jag tydligen var den enda som klarade uppkörningen somras i min uppkörningsgrupp. Jag var den enda av oss som inte gått på skola. Det är nästan så man slår sig för bröstet:rolleyes:

soulcat
2009-09-09, 12:18
Bra! 3 m är svårare än 4 m, du kommer greja det där. =)
PS, fråga Lennart om det där att stå i bredd vid rödljus med hojar. Var den paragrafen hittas i trafiklagen nånstans.

När jag frågade Lennert var hans svar . - Spela roll, vi kör som vi vill! :D

Nina
2009-09-09, 14:26
Mm, jag lovade Hilda att jag skulle återkomma när jag fått svar på frågan hur det egentligen ligger till men så hittar jag inte henne längre på forumet. Jag postade svaret i en Hilda-tråd, hoppas hon läser svaret där.

Ja, man *får* stå i bredd, även vid rödljuset. :)

Jonas
2009-09-09, 16:46
Nu kan Marie och alla andra vila era tummar ett tag till det är dags för mig att köra upp. :D

M@rie
2009-09-09, 16:52
Jonas - Fy (tillåter mig att svära) fan va gött! :D Grattis!

Molgan
2009-09-09, 17:21
Gratulerar! Bara det roliga kvar. =)

Nina
2009-09-09, 17:50
Grattis! :D

Nina
2009-09-09, 17:52
Hoppla.
Jag fick reda på igår att jag tydligen var den enda som klarade uppkörningen somras i min uppkörningsgrupp. Jag var den enda av oss som inte gått på skola. Det är nästan så man slår sig för bröstet:rolleyes:

Och det tycker jag du ska göra, gratulerar! :D

soulcat
2009-09-09, 20:47
Nu kan Marie och alla andra vila era tummar ett tag till det är dags för mig att köra upp. :D

Stort fett GRATTIS!! :D

Jonas
2009-09-09, 20:53
Tack, det känns väldigt bra att vara ett stort steg närmare A-kortet. :)

soulcat
2009-09-09, 21:00
Tack, det känns väldigt bra att vara ett stort steg närmare A-kortet. :)


Så kände jag med och känslan höll i sig ett bra tag. :)
Det jag känner när jag tänker på min kommande uppkörning är att jag kommer att sakna erfarenheten med att köra mycket på vägar (som du fått med din 3 hjuling). Det kan jag tänka mig ger en grundtrygghet. Jag känner mig så ruskigt färsk fortf. (är ju färsking) men privatister som har en handledare och kan köra längre stunder och sträckor i trafik får ju lite mer rutin. Känns som om jag ALDRIG kommer att klara det och jag VET att jag ska tänka tvärtom men emellanåt ät det svårt. :confused:

Jonas
2009-09-09, 21:18
Så kände jag med och känslan höll i sig ett bra tag. :)
Det jag känner när jag tänker på min kommande uppkörning är att jag kommer att sakna erfarenheten med att köra mycket på vägar (som du fått med din 3 hjuling). Det kan jag tänka mig ger en grundtrygghet. Jag känner mig så ruskigt färsk fortf. (är ju färsking) men privatister som har en handledare och kan köra längre stunder och sträckor i trafik får ju lite mer rutin. Känns som om jag ALDRIG kommer att klara det och jag VET att jag ska tänka tvärtom men emellanåt ät det svårt. :confused:

Visst har jag fått väldigt mycket värdefull erfarenhet i sommar. Det hoppas jag förstås ska betyda något när jag gör mina spårval på uppkörningen. Men vad jag har förstått, när jag pratat med min instruktör, är att provförrättarna (heter det så?) normalt inte är så petnoga utan tittar på helheten. De vet också att vi är nervösa och kan glömma en blinkers osv. Däremot kanske man inte ska vingla mellan filerna och köra på folk som går över gatan. Vilket jag inte tror att du gör. Men som jag föreslagit tidigare är du välkommen att åka med oss. Bakpå iofs, men det ger också erfarenhet. Inte minst också när de erfarna pratar vid fikabordet vid Rosenhill eller var vi nu befinner oss. Då suger man i sig. :) Jag vet att du ordnar det här. Du är redan en bra bit på väg och har en riktig morot nu som väntar i garaget. :cool:

Mats Liifv
2009-09-09, 21:33
Så kände jag med och känslan höll i sig ett bra tag. :)
Det jag känner när jag tänker på min kommande uppkörning är att jag kommer att sakna erfarenheten med att köra mycket på vägar (som du fått med din 3 hjuling). Det kan jag tänka mig ger en grundtrygghet. Jag känner mig så ruskigt färsk fortf. (är ju färsking) men privatister som har en handledare och kan köra längre stunder och sträckor i trafik får ju lite mer rutin. Känns som om jag ALDRIG kommer att klara det och jag VET att jag ska tänka tvärtom men emellanåt ät det svårt. :confused:

Visst är det svårt när man inte har kunnat skaffa sig den så nödvändiga rutinen. Var själv alldeles för grön när jag körde upp de första två gångerna och misslyckades, säkert välförtjänt, på körningen i trafik. Däremot klarade jag den tidens manöverbana på ett bra sätt. Den var säkert mycket lättare än dagens prov. Om det nu skulle bli så att det inte går vägen i höst så är det inte "jordens undergång". Den här säsongen är ändå snart över och funkar det inte den här gången har du i alla fall skaffat dig erfarenheten av vad som krävs vid en uppkörning. Om du vill, ställer jag gärna upp som handledare för dig i vår. Är helt övertygad om att du klarar av det, bara du får mängdträningen som krävs.

Linnex
2009-09-11, 07:28
Igår släppte det för frun på högfartsbanan. Receptet var V3:an:D.
En lättare cykel med lägre tyngdpunkt. Då började hon plötsligt "gunga" med cykeln som hon aldrig gjort något annat.:p

Tillbaka på Kawasakin så efter par körning i enbart slalomdelen så satt även tekniken där.
Nu skall hon få finslipa under helgen och förhoppningsvis tuffa till sig i väjningsmomentet så kommer det säkert att gå som smort.

Mc-Bosse
2009-09-11, 09:47
Igår släppte det för frun på högfartsbanan. Receptet var V3:an:D.
En lättare cykel med lägre tyngdpunkt. Då började hon plötsligt "gunga" med cykeln som hon aldrig gjort något annat.:p

Tillbaka på Kawasakin så efter par körning i enbart slalomdelen så satt även tekniken där.
Nu skall hon få finslipa under helgen och förhoppningsvis tuffa till sig i väjningsmomentet så kommer det säkert att gå som smort.

Va kul att det kinesiska automatväxlade underverket kunde vara till hjälp! :D

Gurrag
2009-09-23, 17:42
-Nu är det mindre än en vecka kvar och det börjar bli lite nervigt för min del =)

Bara en lektion kvar och känner att det kan gå hur som helst. Hur känns det för de andra på forumet som också skulle ta den 29onde

Jonas
2009-09-23, 18:42
-Nu är det mindre än en vecka kvar och det börjar bli lite nervigt för min del =)

Bara en lektion kvar och känner att det kan gå hur som helst. Hur känns det för de andra på forumet som också skulle ta den 29onde

Hua, det börjar pirra en del. Det borde dock gå bra. Känner mig ordentligt förberedd, men man vet ju aldrig. Kan ju få en blackout och glömma allt eller bara få en sur inspektör med nageltrång.

Vi fixar det här, Gurrag!! Om inte så är det bara att snabbt som attan beställa ny tid. :)

Gurrag
2009-09-23, 22:37
Hua, det börjar pirra en del. Det borde dock gå bra. Känner mig ordentligt förberedd, men man vet ju aldrig. Kan ju få en blackout och glömma allt eller bara få en sur inspektör med nageltrång.

Vi fixar det här, Gurrag!! Om inte så är det bara att snabbt som attan beställa ny tid. :)

Mjoe. Går det åt skogen så får man vara ybersnabb om man ska få en till tid. Här stänger uppkörningen sista.

Man får önska dig lycka till med =) (Vi hinner nog göra det både en och två gånger till medan nerverna sätter in)

Jonas
2009-09-23, 22:55
Mjoe. Går det åt skogen så får man vara ybersnabb om man ska få en till tid. Här stänger uppkörningen sista.

Man får önska dig lycka till med =) (Vi hinner nog göra det både en och två gånger till medan nerverna sätter in)

Är det något moment som du känner dig osäker på? Jag är lite osäker på krypkörningen även om det gått bra till 90% när jag övet, men ibland har det gått stappligt. Mest för att jag kört alldeles för sakta, i princip stillastående och då varit tvungen att sätta ned foten. Jag tenderar också att glömma att knipa om tanken med mina knän. Högfartsdelen eller inbromsningsproven oroar mig inte. Inte heller körningen i trafik. Glöm bara inte att vara övertydlig med att visa att du har uppsikt åt höger och vänster när du passerar korsande vägar. Lär vara en vanlig anledning till att de kuggar. Men det ska vi snuva dem på! ;)

Gurrag
2009-09-24, 00:04
När jag har övat lågfarten på en parkering i Örebro fungerar det fint. Vid täby i Örebro där uppkörningen äger rum så lutar det lite grann vilket gör att det blir lite svårare. Snabbare nerför, svårare vändning men kommer man runt brukar det gå fint.

Högfarten är samma visa. Har övat mest på Ytongbanan i kumla och där har det gått lysande. Men högfarten på täbybanan lutar snett uppåt. Där brukar det sluta med att jag gasar lite för att inte "tappa Fart" vilket slutar med att jag tappar mark istället. Vändningen brukar bli för snäv också.

Har CA en halvtimme till att prova alla banor innan uppkörningen börjar.

Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar.

Kommer jag så långt som till körningen är jag inte orolig även om alla kan göra missar. Då gåre som det går!

Jonas
2009-09-24, 00:11
[QUOTE=Gurrag;27315]
Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar. [QUOTE]

Har heller aldrig bromsat i högfart i regn, men enligt min lärare så brukar inspektörerna be en att ta det lugnare. Och konstigt vore det annars. För inte kör vi i 90 i hällregn där vi kan råka ut för plötsliga hinder. :)

Gurrag
2009-09-24, 00:25
[QUOTE=Gurrag;27315]
Är också lite nervös hur bromsningen blir om det har regnat. Har aldrig bromsat i vått väglag men i torrt brukar jag fläska på rätt rejält. skulle vara fint att veta hur mycket sämre grepp man har så man inte låser och klotar. [QUOTE]

Har heller aldrig bromsat i högfart i regn, men enligt min lärare så brukar inspektörerna be en att ta det lugnare. Och konstigt vore det annars. För inte kör vi i 90 i hällregn där vi kan råka ut för plötsliga hinder. :)

Dock blev jag lite mindre nervös för bromsningen i vått väglag senaste körlektionen. Då påminde körläraren om att vi kunde prova ett par gånger innan uppkörningen om det regnade.

tomahs900
2009-09-24, 07:56
Hur e de nu förtiden ni som e mitt uppe i det..
Har hört något om att man ska köra mer miljövänligt även med mc...?
När jag tog kortet skulle man dra på rullen ordentligt o komma snabbt upp i önskade hastigheter.
(lite aggressivt)
Men nu har jag hört att man ska ligga o sega upp den gärna i hög växel....(ute i trafiken alltså)
Verkar ju rätt trist om de stämmer...måste ju ta bort halva nöjet med att köra hoj?

Christian
2009-09-24, 09:24
Är i slutfasen nu och har gått i 2 olika skolor. Har inte hört ett ord om miljövänlig körning.
Klart man ska upp i hastighet snabbt men kontrollerat.
Däremot vet jag inte exakt vad Riskettan kommer med nu i november.
kanske någon annan är insatt ?

Jonxar
2009-09-24, 09:29
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

pewa
2009-09-24, 21:39
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

Bra länk!

För vidare diskussioner kring riskutbildningen, använd denna tråd: Riskutbildning för MC (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=18830)

ellie
2009-09-24, 23:35
Glöm bara inte att vara övertydlig med att visa att du har uppsikt åt höger och vänster när du passerar korsande vägar. Lär vara en vanlig anledning till att de kuggar. Men det ska vi snuva dem på! ;)

En till sak som dom kollar mycket på - iaf här i Umeå - är att man har bromsberedskap. Även om du bara ska sänka farten från säg 90-70 eller kommer till ett övergångsställe eller när som helst du kan tänkas bromsa - gå alltid fram med handen på frambromsen. Även om du bromsar med bakbromsen. Det var tydligen en vanlig anledning till kuggning här. Så alltid fram med handen. Jag tog det säkra för det osäkra och såg till att bakljuset tändes lite vid sånna situationer oxå - typ järnvägskorsningar, övergångsställ etc.

Här var alltså prio - uppsikt (vrid huvudet även om du ska kolla backspeglarna), bromsberedskap även med frambroms och såklart placering placering placering.

Ni fixar det! Håller alla tummar och väntar på jubel inom snar framtid 8)

Jonas
2009-09-24, 23:51
Tack Ellie för tummarna och råden! :)

Gurrag
2009-09-25, 20:55
Hur e de nu förtiden ni som e mitt uppe i det..
Har hört något om att man ska köra mer miljövänligt även med mc...?
När jag tog kortet skulle man dra på rullen ordentligt o komma snabbt upp i önskade hastigheter.
(lite aggressivt)
Men nu har jag hört att man ska ligga o sega upp den gärna i hög växel....(ute i trafiken alltså)
Verkar ju rätt trist om de stämmer...måste ju ta bort halva nöjet med att köra hoj?


Min körlärare har pratat om både vikten av att ej köra "moped" samt eco driving. Miljökörningen handlar mest om framförhållning och inte gasa in i det sista när man ser ett hinder eller signal.

Jonas
2009-09-25, 23:04
Min körlärare har pratat om både vikten av att ej köra "moped" samt eco driving. Miljökörningen handlar mest om framförhållning och inte gasa in i det sista när man ser ett hinder eller signal.

Precis. Anpassa hastigheten. Men öka i relativt hög takt till hastigehetsgränsen om det är möjligt. Dock inte på bakhjulet. :)

Nina
2009-10-01, 09:50
Hur har det gått för de som skulle köra upp denna vecka?

Molgan
2009-10-01, 09:58
Hurgickdethurgickdet?!

Nicke
2009-10-01, 10:12
Vill passa på, medans hojen.nu är uppe, att gratuelera Jonas som igår kl 14 fick ytterligare en bokstav på sitt körkort:D:D:D

Jag fick äran att träffa Jonas igår eftermiddag och det var som att träffa ett barn som sitter och öppnar 100 julklappar. Det var riktigt kul och se:D:D:D:D

Ännu en gång, GRATTIS!

Panoka
2009-10-01, 10:20
[QUOTE=Nicke;27647]Vill passa på, medans hojen.nu är uppe, att gratuelera Jonas som igår kl 14 fick ytterligare en bokstav på sitt körkort:D:D:D

Jag säger det samma, ett stort grattis Jonas Vi ses på vägarna nästa säsong (tills dess har även jag skaffat hoj igen) :D:D

Jonas
2009-10-01, 10:27
Tack, Nicke! Sitter på jobbet nu, så jag kan bara kort säga att jag är lättad och att uppkörningen gick fantastiskt bra. Tills vidare kan ni läsa mer om uppkörningen i min blogg (se nedan). :)

Vill även rikta ett stort tack till Mats som ringde upp mig ett par timmar efter uppkörningen och erbjöd mig att låna hans America på lördag då han inte själv skulle köra. Bockar och bugar!! :D

Gurrag; hur gick det för dig? Kan jag vila tummarna nu?

Pewa; tack för att du fick upp forumet så snabbt igen!! *sträcker fram en guldstjärna*

Ove
2009-10-01, 10:55
:D Grattis! Välkommmen i A-laget! ;D:rolleyes:;)

Jonas76
2009-10-01, 11:06
Grattis

Nina
2009-10-01, 11:36
Grattis Jonas! Som Ove skrev: välkommen till A-laget. :)

fistkiller
2009-10-01, 11:53
:D
Tack Ellie för tummarna och råden! :)

:Dgrattis Jonas till a-kortet känns skönt va blir gött till våren nu fick precis mitt kort den 29/7 så man längtar till nästa vår!! mvh fistkiller

leffa
2009-10-01, 13:16
stort grattis jonas och välkommen till A-gruppen:)

soulcat
2009-10-01, 13:17
Hej alla och GRATTIS Jonas ! Kul att forumet är igång igen.
Den 29/9 var dagen D för min del undrar hur det gått för er andra, Jonas vet jag ju redan men (Gurrag?). Gick upp kl. 05.30 piiiip hade sovit katastrofalt dåligt och det hade även regnat som fasen under natten. Jag låg och tänkte mellan varven att jag skiter i det här. Men självklart var viljan och driven starkare än känslan av att bara strunta i att gå. Klart jag skulle gå på min uppkörning. Till saken var att jag hade kört min sista lektion i måndags och då var det ett väldigt behagligt och skönt väder. Denna morgon var det bara k a l l t! Jag åt frukost (försökte iaf) inte ett dugg hungrig. Mest trött frusen och spänd. Det var fortfarande mörkt ute när jag körde iväg mot körskolan. Tidiga mornar är lite mystiska och jag gillar dom när jag väl kommer upp såhär tidigt. Kl. 06.30 hade Lennart (min körskolelärare) och jag bestämt träff. Parkeringen som annars brukar vara smockfull stod gapande tom när jag kom. Gick mot körskolan och frös rätt duktigt. Väntade ca 5 minuter utanför då Lennart dök upp på MC´ n som jag skulle använda mig av på provet. Nervositeten eskalerade ett par steg till där. När jag blir nervös vill jag gärna prata av mig och jag började berätta om min dåliga natt för Lennart. Han sa att jag fick vara tyst så han kunde koncentrera sig på att larma av. Hehe, inte lätt att tänka på två saker samtidigt och ändå är han så duktig på att åka/köra motorcykel. ;Þ
Gled in i kläderna tog hjälmen från hyllan och stegade ut mot cykeln. Vi åkte mot Tullinge och det var kallt!! Stannade vid två tillfällen för att värma händerna mot motorn, även fötterna var kalla men hur skulle jag få upp dom mot motorn? ;)

Jag spände mig ytterligare när jag såg frosten ligga på bilarna. Tänk om det var halt ute?
Lennart lugnade mig med att det fortfarande var varmt på marken. Det var blött på övningsbanan när vi kom fram. Första gången jag körde på blött underlag eftersom det varit sol vid varje lektionstillfälle. Kalla händer och kalla fötter så hoppade både jag och Lennart runt innan jag började värma upp med krypkörningen. Körde igenom alla momenten några ggr innan det var dags att åka mot vv lokaler en bit bort. Då var jag riktigt, riktigt nervös och flykttankarna kom emot mig återigen. Att bara vända och åka ifrån allt. Men inte gjorde jag det. Kom fram till huset och parkerade min cykel bredvid Lennarts. En lastbilsuppkörning var på gång samt en till MC-förare som fick gå igenom en säkerhetskontroll.
Lennarts sa till mig att jag skulle gå fram till Cristian som var min inspektör för dagen.
Hjärtat slog och andningen var snabbare än vanligt. Han hälsade hjärtligt och hade en varm utstrålning och jag kände redan då att detta skulle gå bra.

Han gick lugnt igenom vad jag skulle göra och påminde mig om att andas. Säkerhetskontrollen blev lagren så upp på centralstödet. Genomgången gick bra. Och nu var det dags för krypkörningen som gick långsamt och kontrollerat även om vändningen inte var helt klockren då jag kom en liten bit utanför linjen och jag glömde nästan bort att andas. Men han såg att jag hade kontroll över cykeln så det provet var avklarat på första försöket.
Vidare till högfartsbanan som jag fick göra om 2 ggr. Jag var rätt spänd och kall och fick inte in svängarna så snyggt. Men blev godkänd och fick nu göra en bromsning från 70 och sen en från 90. När han sa att vi skulle ut i trafiken och att nu var det roliga kvar släppte en hel del av min nervositet och vi rullade iväg. Vi körde på alla ställen där jag redan tränat med körskolan och det var skönt att känna igen sig. Har ingen egentlig koll på hur länge vi var i trafik men det känns som om det kunde röra sig om en 20-25 min. Landsväg, villaområde, grusväg start från stillastående i backe. Sen tillbaks. Parkerade cyklarna och jag gick fram till Cristian som meddelade att nu var jag redo att få övningsköra själv på vägarna, Grattis! Mitt annars så allvarliga face sprack upp i ett stort leende. Jag kunde knappt fatta att det var sant att jag nått såhär långt. Lennart fick en kram och sen fick han värma mina händer. Vi satte oss ned och medans Crsitian fyllde i papper sa han att jag körde försiktigt. Och att det var viktigt att köra mycket så att jag inte blev rädd. Körde en liten tur den kvällen och har inte hunnit med att köra sen dess. Men jag kommer att hinna med ett par turer innan hojen ställs undan för vinterförvaring.

Nina
2009-10-01, 13:23
GRATTIS SOULCAT!!! Nu kan du hänga med oss på turer, det MÅSTE du göra.

soulcat
2009-10-01, 13:38
GRATTIS SOULCAT!!! Nu kan du hänga med oss på turer, det MÅSTE du göra.

Tack Nina! :)


När blir nästa tur då? Har ni lagt ner för i år?

Nina
2009-10-01, 13:39
Nej då inte än, vi kanske kan utlysa en tur till helgen kanske?

Jonas
2009-10-01, 13:56
Härligt! Stort grattis Soulcat!! Kul med ännu en medlem på våra turer! Själv kör jag gärna en tur på lördag, på Mats America. :-) Solen ska enligt prognosen skina och Nicke är säkert på också.

Tack Soulcat för en målande berättelse av uppkörningstillfället. :)

Molgan
2009-10-01, 14:07
Grattis Jonas å soulcat! Njut av det som finns kvar av säsongen, och sen så får ni uppleva hur plågsam en vinter kan vara och hur obeskrivligt fantastisk våren känns när man är A-lagare. ;)

leffa
2009-10-01, 14:19
stort grattis soulcat till styrlappen:)

Nicke
2009-10-01, 15:33
Stort GRATTIS Soulcat! Och tack för en detaljrik berättelse om dagen då det skulle ske.

Jonas och jag har pratat om att rulla en sväng på lördag eftersom 'man' lovar sol då:) Så vill du och andra haka på och skjuta upp vinteruppehållet så är ni mer än välkomna och njuta av livet som A-lagare:)

Nina
2009-10-01, 16:55
Det låter skoj, vartåt är turen tänkt att gå eller har ni bara tänkt köra runt och bara råka hitta nåt fik längs vägkanten? :)

Jonas
2009-10-01, 17:16
Jag startar ny tråd angående lördagsturen.

soulcat
2009-10-01, 17:29
Tack för alla grattisar! :D

Jonas
2009-10-01, 17:39
Tack från mig också! Jag har känt ert stöd hela vägen! :)

Mats Liifv
2009-10-01, 19:12
Stort grattis till er två nybakade hojåkare!l

Jättekul att utöka kretsen av åkkompisar. Åker gärna en sväng på söndag, i morgon är jag dessvärre upptagen, om det är vettigt väder. Jonas får gärna fortsätta låna min Bonneville även då, så kan jag lufta Hondan i stället. Bara kul om man kan glädja någoon med så lite som att låta hojen "motioneras" lite.

Någon som är sugen på en runda på söndag tro?

Om ni åker till Uppsala på lördag rekommenderar jag den gamla vägen upp. Kör in mot Sigtuna ta vägen ut mot Wenngarn, som ni passerar sedan är det bara att fortsätta rakt fram till Uppsala. Skyltar lär guida er rätt.

Jonas
2009-10-01, 19:18
Tack Mats! För hojlån, gratulationer och vägtips. Utan dig lär vi garanterat hamna vilse, men å andra sidan är det inte hela världen så länge man sitter i sadeln och njuter av resan. :)

Jag är såklart på även på söndag om vädret bjuder till! :D

Gibson
2009-10-01, 19:21
Grattis bägge två till kortet.:D;)

Jonas
2009-10-01, 19:28
Grattis bägge två till kortet.:D;)

Tack Gibson! Nästa säsong kör vi tillsammans. Jag kör gärna på fina småländska vägar! :)

Jan-Olov
2009-10-01, 19:35
Jag måste också ställa mig i raden av grattulanter. Ett stort grattis till er båda.

Gibson
2009-10-01, 20:20
Tack Gibson! Nästa säsong kör vi tillsammans. Jag kör gärna på fina småländska vägar! :)

Det ser jag fram emot.:D:D

Mats Liifv
2009-10-01, 20:27
Det ser jag fram emot.:D:D

Vi kommer, hela gänget, för att få åka dina favoritvägar, var så säker!

Nina
2009-10-01, 20:28
Vi kommer, hela gänget, för att få åka dina favoritvägar, var så säker!

Mellan hans hem och jobb?? Skojar, men det vore nåt, tror Gibson har många fina vägar på lager.

Gibson
2009-10-01, 20:31
Var så säkra på det, finns massor med härliga vägar här nere.;)

Jonas
2009-10-01, 20:32
Men var är du gurrag? Har du fixat kortet och är ute och kör dygnet runt eller gick det inte vägen och du är orolig för reaktioner här på forumet? :confused:

Till gurrag; vi är här för dig i alla lägen, du får tummar om du fixat kortet och du får allas stöd om du missade första försöket. Det finns flera här som kört upp både två och tre gånger. Ibland är det marginalerna som avgör. Ge oss ett livstecken. ;)

Gurrag
2009-10-01, 20:39
JAAAAAAAA
Jag fixade det.
Var den enda som fick åka vidare efter manöverprovet och tyckte synd om de andra som båda bromsade bort sig.

På körningen trodde jag att jag kuggat eftersom jag valde att inte köra ut på motorvägen där han sa eftersom det blev tokimma på mina glasögon när jag åkte över en bro just innan avfarten. han sa då åt mig och stanna och jag berättade vad som hänt. Han frågade mig vad ska man göra om man får imma på visir eller glasögon? och jag svarade "fälla upp visiret"

Då sa han bra då åker vi igen.

Efter ytterligare 20 minuter med några genomskådade fällor fick jag kortet.

Tyvärr var hojen.nu varit nere när jag kom hem så jag har inte kunnat svara.


Måste passa på att tacka alla för allt stöd. Ni har varit guld värda med både mektipps och körtipps och jag ser fram emot att köra med er nästa gång det passar.

Tackar

Gibson
2009-10-01, 20:39
Vi kommer, hela gänget, för att få åka dina favoritvägar, var så säker!

Ju fler vi blir desto roligare blir det.;)

Jonas
2009-10-01, 20:42
Underbart! GRATTIS Gurrag!!! :) Nu får du ta dig till Sthlm och åka med oss på tur! ;)

Gurrag
2009-10-01, 20:43
Underbart! GRATTIS Gurrag!!! :) Nu får du ta dig till Sthlm och åka med oss på tur! ;)

Ser fram emot att köra med er!

Gurrag
2009-10-01, 20:44
Grattis till kortet Jonas och Soulcat!

Ni rockar!!!

Gibson
2009-10-01, 20:45
Grattis Gurrag.:D

Mats Liifv
2009-10-01, 20:55
Grattis Gurrag!

Ni är ju makalösa som klarar er på första försöket allihopa. Djäklar va´ duktiga ni är allihopa. Länge sedan jag kände en sådan glädje som jag gjort de senaste två dagarna. Känns jättebra att glädjas över era framgångar. Vilket gäng vi kommer att vara till nästa säsong...

Skönt att ni inte är lika kassa som jag var. Tre försök för att lyckas, men....trägen vinner och även jag lyckades till slut. :D

Jonas
2009-10-01, 20:58
Grattis till kortet Jonas och Soulcat!

Ni rockar!!!

VI rockar och en liten naggande god del kan nog också tillskrivas forumets sköna medlemmar som tipsat och gett oss guidning.

Tack till alla er som bidragit med inlägg, råd och tips! :)

Ove
2009-10-01, 21:01
:cool: GRATTTTTIS alla som nu är nya i A-laget! :D Ses på vägarna :cool:

Molgan
2009-10-01, 21:08
JAAAAAAAA
Världens bästa bokstäver! =) Grattis!

soulcat
2009-10-01, 21:43
Grattis Gurrag, du rockar med! Som jag sa ett snyggt datum 20090929. :D
Passar på att tacka för allt stöd och uppmuntran ifrån er alla!

sara
2009-10-01, 22:48
Åh va kul med fler lyckliga kortinnehavare! Grattis till gänget! =)

Guzzi-Leif
2009-10-01, 23:03
Stort GRATTIS, Jonas, Soulcat o Gurrag!
Varmt välkomna i kretsen!
Hoppas ni får en jäkla massa glädje, samvaro och nytta av era A-kort samt att alla sköna mil blir olycksfria, år efter år efter år!

Linnex
2009-10-01, 23:19
Grattis till alla ni som lyckades.

Nina
2009-10-02, 06:06
Grattis Gurrag!! Bra jobbat önskar jag allihop! http://www.hojen.nu/forum/images/icons/icon14.gif

Nicke
2009-10-02, 06:56
JAAAAAAAA Jag fixade det.

Grattis! Här får ni A behörigheter på löpande band:) Riktigt kul å se!

M@rie
2009-10-02, 10:00
Jonas - GRATTIS!!!!! Härligt att höra :)

Ja, och självklart ett STORT grattis till Soulcat och gurrag också! Nu blir det åka av!

Mc-Bosse
2009-10-02, 10:06
Grattis till alla A-are! :)

adara
2009-10-04, 13:09
Sen i onsdags äger jag nu äntligen också styrlappen=) Var i slutändan lättare än vad jag hade väntat mig, allt gick bara som smord. Har inte varit online dom senaste dagarna utan bara kört, känns helt otroligt skönt!

Jonas
2009-10-04, 13:23
Ett stort GRATTIS adara!!! Fyra nya A-lagare under en och samma vecka! Rekord för hojen.nu? Kul om du åker med oss nästa lördag! :)

Gibson
2009-10-04, 13:27
Grattis adara.:D

Nina
2009-10-04, 13:36
Stort grattis, då är det fyra (?) denna vecka som grejat biffen.

ellie
2009-10-04, 14:00
Stort grattis till er alla! Fasen vad roligt! Här uppe i norr är det tyvärr redan minusgrader och jävligt. Men hoppas ni hinner köra en del innan det är dags för vinter! Bra jobbat!

Mats Liifv
2009-10-04, 14:12
Verkligen kul, ännu en nollåtta som klarat av det!

Vi kommer bli ett stort gäng till våren. Kul att det verkar bli en hygglig fördelning mellan könen. Känns som att det är nästan lika många tjejer som killar som kör hoj numera...:D

adara
2009-10-04, 14:21
Tack alla=) Och grattis till er andra tre!
Hade ju egentligen tänkt att åka en trevlig liten landsvägstur med sambon i Vallentuna/Åkersberga idag, men när vi satt och planerade resan så började det tok-regna.. Typiskt. Får se om det släpper, annars får det nog bli nästa helg istället. Tyvärr måste man börja jobba igen imorrn.

Gurrag
2009-10-04, 14:40
Sen i onsdags äger jag nu äntligen också styrlappen=) Var i slutändan lättare än vad jag hade väntat mig, allt gick bara som smord. Har inte varit online dom senaste dagarna utan bara kört, känns helt otroligt skönt!

Grattis! Från nu blir det bara bättre =)

Guzzi-Leif
2009-10-04, 18:27
Sällar mig till gratulationskören.
Delar dessutom Mats reflektion runt detta med kvinnliga förare - bra utveckling!

soulcat
2009-10-04, 19:39
Sen i onsdags äger jag nu äntligen också styrlappen=) Var i slutändan lättare än vad jag hade väntat mig, allt gick bara som smord. Har inte varit online dom senaste dagarna utan bara kört, känns helt otroligt skönt!

Stort Grattis till dig!!!:D

Nicke
2009-10-04, 23:01
Sen i onsdags äger jag nu äntligen också styrlappen=)

Men jisses vad det duggar tätt nu bland A lagstagarna=) Stort grattis adara:)

Då hänger du med nu på lördag mao?=)

Molgan
2009-10-05, 01:15
Gratulerar adara, kör hårt (men förståndigt)! =)

valkyriana
2009-10-05, 17:12
Hallo....Har lite små ångest. Ska köra upp på torsdag, den enda tiden som fanns kvar i år.... Tog teorin förra torsdagen.
Tips för uppkörningen?

Gibson
2009-10-05, 17:23
Hallo....Har lite små ångest. Ska köra upp på torsdag, den enda tiden som fanns kvar i år.... Tog teorin förra torsdagen.
Tips för uppkörningen?

Jag håller tummarna.;)

Molgan
2009-10-05, 18:59
Hallo....Har lite små ångest. Ska köra upp på torsdag, den enda tiden som fanns kvar i år.... Tog teorin förra torsdagen.
Tips för uppkörningen?
Hallå och välkommen. Om du kollar igenom den här tråden så hittar du en uppsjö med tips. Lycka till på Torsdag! =)

Jonas
2009-10-05, 19:43
Hallo....Har lite små ångest. Ska köra upp på torsdag, den enda tiden som fanns kvar i år.... Tog teorin förra torsdagen.
Tips för uppkörningen?

Välkommen till forumet, Valkyriana! Mitt tips är att inte stressa upp dig innan. När det är dags kan du bara göra ditt bästa ändå. Jo, just det, glöm inte andas på lågfartsprovet. ;) Och på bromsproven; markera med en fot på fotbromsen men använd den inte alternativt väldigt försiktigt då du annars riskerar att låsa bakdäcket. Jag använde den inte alls. :)

Jag själv var onödigt nervös dagarna innan, men mycket av nervositeten försvann när det var dags. Inspektören var avspänd och det smittade av sig. Du bör vara färdig med körövningarna eftersom du ska köra upp, så nöt nu bara in säkerhetskontrollen om du inte kan det momentet. Sök på "säkerhetskontroll" på Youtube där det finns ett par bra klipp från en körskola.

Och när du kör på landsväg, kör normalt. Dvs ligg inte och krypkör under hastighetsgränsen och överdriv med huvudrörelserna när du ser åt höger och vänster.

Men du kan nog allt när det är dags, så jag önskar dig bara lycka till!!! Glöm inte att skriva här sen så vi får gratta dig!

Gurrag
2009-10-05, 22:16
Hallo....Har lite små ångest. Ska köra upp på torsdag, den enda tiden som fanns kvar i år.... Tog teorin förra torsdagen.
Tips för uppkörningen?

Lite tipps
A, Ge inte upp. Satte ner foten en gång på lågfarten men fortsatte köra. Eftersom det såg så pass bra ut fick jag ett tummen upp. Upp med blicken också.

B, Ska du svänga vänster på högfarten så ligg nära högerkonerna vid första "kvadraten". Då kan du påbörja svängen i kvadraten och får extra utrymme till svängen åt andra hållet. Se också till att ha hög växel i när du kommer in i banan. Det gör att du tappar mindre fart ifall du slår av lite på gasen i banan och minskar även risken att kugga pga detta.

C, Var försiktig på bakbromsen till bromstestet. Att låsa bakbromsen = okontrollerad bromsning = kuggning. Låt frambromsen göra det mesta av jobbet och nudda fotbromsen lagom mycket. Upp med blicken.

D, Till körningen är det bara att tänka på Framförhållning, regler och placering så kommer du kirra det!

Lycka till!

Phaedre
2010-08-08, 21:18
...igång denna gamla tråd med att berätta om Min plan för hojkortet:

2010-04-22 Hojen inköpt (present från min make)
2010-04-28 Ansökan om körkortstillstånd tillika bevis om handledarskap
2010-08-04 Körkortstillståndet föll ner i brevlådan
Och nu väntar jag och Mats på intyget för handledarskapet....

Första lektionen på körskola bokad på torsdag morgon. Hoppas kunna ta kortet till våren.

Några andra på gång???

Mc-Bosse
2010-08-08, 21:31
...igång denna gamla tråd med att berätta om Min plan för hojkortet:

2010-04-22 Hojen inköpt (present från min make)
2010-04-28 Ansökan om körkortstillstånd tillika bevis om handledarskap
2010-08-04 Körkortstillståndet föll ner i brevlådan
Och nu väntar jag och Mats på intyget för handledarskapet....

Första lektionen på körskola bokad på torsdag morgon. Hoppas kunna ta kortet till våren.

Några andra på gång???

Det är sååå kul att läsa om nya A-kortsaspiranter! Jag kan nu 1 1/2 år efter min uppkörning ändå förnimma den där nervositeten och förväntan jag kände när jag läser era inlägg!

Lycka till! :D

Phaedre
2010-08-08, 21:39
Det är sååå kul att läsa om nya A-kortsaspiranter! Jag kan nu 1 1/2 år efter min uppkörning ändå förnimma den där nervositeten och förväntan jag kände när jag läser era inlägg!

Lycka till! :D

Har såååå långt kvar att jag inte ens kommit till nerverna än. :)
Men de kommer!! Tog B-kortet för typ 5 år sedan och hade nerverna så långt utanpå att förättaren fick peka höger och vänster åt mig. Hur löser man det på en uppkörning för hoj???

MrFluke
2010-08-09, 08:46
...igång denna gamla tråd med att berätta om Min plan för hojkortet:

2010-04-22 Hojen inköpt (present från min make)
2010-04-28 Ansökan om körkortstillstånd tillika bevis om handledarskap
2010-08-04 Körkortstillståndet föll ner i brevlådan
Och nu väntar jag och Mats på intyget för handledarskapet....

Första lektionen på körskola bokad på torsdag morgon. Hoppas kunna ta kortet till våren.

Några andra på gång???

Ojja :D
Har iofs inte fått mitt tillstånd ännu men efter påringning på hos jepparna på transportstyrelsen så ska det komma i veckan.
Köpte hoj och utrustning för ca 2 veckor sedan och drog iväg ansökan om lämpan för över en månad sedan.
Pluggar teori varje dag och har bokat tid till Risk 1an.
Min förhoppning är att jag har hunnit kört lite privat så jag kan boka R2an asap för att sen slänga mig på teoriprov/uppkörning under september.
Har en kalas handledare på gång men vetikatten om han hinner bli handledare innan säsongen är slut. Så då går nog mina planer på endast 3 lektioner åt fanders. Men men vi får se.
Lycka till med lappen i vilket fall :)

MrFluke
2010-08-09, 08:58
Fråga till er som tagit lappen, säkerhetskontrollen är det hela förfarandet genom hela MCn eller väljer dom vissa delar bara som dom gjorde när man tog B kortet?

gunther
2010-08-09, 09:00
Fråga till er som tagit lappen, säkerhetskontrollen är det hela förfarandet genom hela MCn eller väljer dom vissa delar bara som dom gjorde när man tog B kortet?

Dom brukar ge dig en viss del, t.ex. drivpaket, lager, elsystem.

MrFluke
2010-08-09, 09:05
Dom brukar ge dig en viss del, t.ex. drivpaket, lager, elsystem.

Ok, tackar. Ska dra igenom hela förfarandet varje dag på hojen hemma fram tills uppkörningen så det verkligen toksitter. Man tappar ju alltid lite koncentration när man väl står där med uppkörningsledaren pga nervositet och vad det nu kan vara.

gunther
2010-08-09, 09:09
Ok, tackar. Ska dra igenom hela förfarandet varje dag på hojen hemma fram tills uppkörningen så det verkligen toksitter. Man tappar ju alltid lite koncentration när man väl står där med uppkörningsledaren pga nervositet och vad det nu kan vara.

Inte dumt att göra så. Inför varje trafiklektion på körskolan så fick vi köra en komplett genomgång på bågen man ska köra med. Det är alltid något skit man glömmer - för egen del var det oftast bromsvätskenivån på bakbromsen samt mönsterdjup/skador på däcken. När man väl lärt sig komma ihåg att kontrollera dom så är det något annat som trillar bort istället. ;)

Linnex
2010-08-09, 09:51
Förra året när jag tog mitt kort var det godkänt med stödlapp. Det fick inte stå HUR kontrollen skulle göras men man fick ha vad som ingick i respektive kontroll.

Jag tog mitt kort privat och säkerhetskontrollen lärde jag in efter dessa två instruktionsfilmer.
http://www.youtube.com/watch?v=x8tfMo57KqU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=rqE8fBLlFKs&feature=related

gunther
2010-08-09, 09:59
Förra året när jag tog mitt kort var det godkänt med stödlapp.

...

Lyx! =)

Linnex
2010-08-09, 10:17
Lyx! =)

Gäller fortfarande.

"Om du som ska göra provet använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen."
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Under-provet/

MrFluke
2010-08-09, 10:19
Nice, har kollat på dom filmerna hela helgen, undrar om man fortfarande får ha stödlapp.. fast om jag dundrar igenom alla momenten varje dag fram tills september nån gång så tror jag nog skiten sitter?

Molgan
2010-08-09, 14:52
Nice, har kollat på dom filmerna hela helgen, undrar om man fortfarande får ha stödlapp.. fast om jag dundrar igenom alla momenten varje dag fram tills september nån gång så tror jag nog skiten sitter?
Det gör det säkert, tror du får lite mer "good will" om du inte fipplar med fusklapp.

Vill f.ö. önska lycka till ni alla som kämpar med kortet och grattis till alla som klarat det, har knappt haft tillgång till internet på hela sommaren så jag har inte koll på alla men ni vet vilka ni är. ;)

Linnex
2010-08-09, 15:02
Det gör det säkert, tror du får lite mer "good will" om du inte fipplar med fusklapp.


Jag hade en lapp i fickan ifall jag skulle åka på full säkerhetskontroll. Var lite osäker på om jag skulle komma i håg allt.
Jag fick el... behövde ingen lapp till det.

Coax
2010-08-09, 17:53
hmm.
Jag frågade om det här med fusklapp (efter jag hade kört upp) och enligt han jag körde upp för var det absolut inte ok.

MrFluke
2010-08-10, 07:38
Whiee, lämpan damp ner i lådan igår.. bokade en dubbel lektion omgående så i morgon onsdag smäller det :) Naaaaaaaaajs!

Linnex
2010-08-10, 07:57
hmm.
Jag frågade om det här med fusklapp (efter jag hade kört upp) och enligt han jag körde upp för var det absolut inte ok.

Hmm... Jag frågade aldrig utan gick på det jag hade läst på körkortsportalen. Verkar ju motsägande???

Phaedre
2010-08-10, 08:26
Whiee, lämpan damp ner i lådan igår.. bokade en dubbel lektion omgående så i morgon onsdag smäller det :) Naaaaaaaaajs!

Supergrattis! Ha så himla roligt på din första lektion. Jag har min på torsdag morgon ....

Phaedre
2010-08-10, 08:36
....Vill f.ö. önska lycka till ni alla som kämpar med kortet och grattis till alla som klarat det, har knappt haft tillgång till internet på hela sommaren så jag har inte koll på alla men ni vet vilka ni är. ;)

Tack Molgan, jag läste dina och andras inlägg (i den här tråden) från förra och förra-förra året när ni kämpade på för att ta kortet. Det var så roligt att följa att jag tänkte att jag också kan dela med mig av mina upplevelser, ställa frågor till er som ganska nyligen hållt på men framförallt hitta andra i samma spännande situation som jag själv.

Det är just nu bara jag och MrFluke som håller på med körkortet enligt vilka som har gjort inlägg men det finns säkert fler där ute...

Ni andra som också kämpar med kortet kan väl skriva ett inlägg och berätta hur det går!

whiking
2010-08-10, 10:06
Sitter här och har fått
1. lämpet i brevlådan
2. grannen har fått handledarskaps modulen i brevlådan

så nu saknas
1. en schysst jacka
2. ett par schyssta dojjer
3. en cykel

Går i samma tankar som alla andra, då ekonomin e begränsad, får man juh mer
hojj för stålarna om man kollar på mellanklassarna 450->650, men då blir det juh
begränsat styr-kort. Annars är det väl till att försöka ragga fram en cb750 eller kawa gsx,
som verkar vara dom bästa & vanligaste övningskörningshojjarna.

Har haft b-kort, sen jag var 18, kört min lilla 250 quad/atv sen 05, så själva trafikvanan,
att se sig omkring och hålla blicken frammåt vid inbromsningar och så känns förhållandevis
säkert.

Naturligtvis inser jag att det skiljer på att köra motorcykel och bil, moped, quad, men trafik
vanan finns juh ändå där, så det känns som ett moment man kanske inte behöver hänga upp
sig på.
Även att lära sig spelet med växling, koppling osv e juh något som sitter sedan tidigare.

När det väl blir av , känner jag för en custom hoj, bara för dom ser bekvämare ut, hade gärna
klippt en sån som övningscykel för privat övningen åxå, men inser efter att ha läst ifrån andra
att det är ett jädra dumt, då dom e lite bökiga att rodda runt i låga hastigheter.

Nu är vi iaf nåra i storstockholm som e på g med A-Kortet. För att citera sossarna.
- Alla ska med =)

whiking
2010-08-10, 10:08
Ojja :D
Har iofs inte fått mitt tillstånd ännu men efter påringning på hos jepparna på transportstyrelsen så ska det komma i veckan.
Köpte hoj och utrustning för ca 2 veckor sedan och drog iväg ansökan om lämpan för över en månad sedan.
Pluggar teori varje dag och har bokat tid till Risk 1an.
Min förhoppning är att jag har hunnit kört lite privat så jag kan boka R2an asap för att sen slänga mig på teoriprov/uppkörning under september.
Har en kalas handledare på gång men vetikatten om han hinner bli handledare innan säsongen är slut. Så då går nog mina planer på endast 3 lektioner åt fanders. Men men vi får se.
Lycka till med lappen i vilket fall :)

Mors Fluke!
Handledar lappen tar typ 3 arbetsdagar. Jag beställde och pyntade samtidigt över nätet på söndag, på onsdag hade grannen (min handledare) fått intyget. Dvs inte alls samma vansinniga 6-8 vecker som vanliga lämpet kostar.
Så det kommer gå galant

Linnex
2010-08-10, 10:32
Mors Fluke!
Handledar lappen tar typ 3 arbetsdagar. Jag beställde och pyntade samtidigt över nätet på söndag, på onsdag hade grannen (min handledare) fått intyget. Dvs inte alls samma vansinniga 6-8 vecker som vanliga lämpet kostar.
Så det kommer gå galant

Hmm.. jag vet inte vad man kan räkna med idag. Jag hörde samma tider på lämp i våras. I april beställde jag lämp till grabben och den dök upp inom en vecka.

MrFluke
2010-08-10, 11:17
Mors Fluke!
Handledar lappen tar typ 3 arbetsdagar. Jag beställde och pyntade samtidigt över nätet på söndag, på onsdag hade grannen (min handledare) fått intyget. Dvs inte alls samma vansinniga 6-8 vecker som vanliga lämpet kostar.
Så det kommer gå galant

Mors! ah super, har en sån grym rackare jag ska köra med så det är inte klokt!
Får hoppas han har tid över bara :)

whiking
2010-08-10, 13:00
Hmm.. jag vet inte vad man kan räkna med idag. Jag hörde samma tider på lämp i våras. I april beställde jag lämp till grabben och den dök upp inom en vecka.

Jag tror att kontrollen för att godkännas som handledare inte behöver crosscheckas hos länsstyrelsen nämligen. Vilket lämpet gör.

Dock är det något jag TROR.. Men nu ere juh transportstyrelsen som utfärdar lämpet, men först efter att uppgifter och annat manglats hos en andra instans och sedan skickats tillbaka.

En teori så god som någon. Hoppas dock att det ramlar på för Fluke

Linnex
2010-08-10, 14:09
Jag tror att kontrollen för att godkännas som handledare inte behöver crosscheckas hos länsstyrelsen nämligen. Vilket lämpet gör.

Dock är det något jag TROR.. Men nu ere juh transportstyrelsen som utfärdar lämpet, men först efter att uppgifter och annat manglats hos en andra instans och sedan skickats tillbaka.

En teori så god som någon. Hoppas dock att det ramlar på för Fluke

Det var lämp och inget handledartillstånd som beställdes.

MrFluke
2010-08-10, 14:35
Lämpan kom i går, handledarstjaffset fixar jag asap. Kommer nog att köra operation telefonterror tills den dimper ner :) Längtar tills i morgon, herregud vad jag vill köra hoj!
Ska nog köra en dubbel säkerhetskontroll ikväll på skurken när jag kommer hem från jobbet hehe

whiking
2010-08-11, 07:06
MrFluke , ska du övningsköra på din Bandit 1200 ?
Känns som en jääääädra stooor hojj att börja på? =)

MrFluke
2010-08-11, 09:05
MrFluke , ska du övningsköra på din Bandit 1200 ?
Känns som en jääääädra stooor hojj att börja på? =)

Stor och stor, hellre nåt att växa i än något jag tröttnar på efter 2 veckor :) Absolut ska övningsköra på skurken.

gunther
2010-08-11, 09:51
Stor och stor, hellre nåt att växa i än något jag tröttnar på efter 2 veckor :) Absolut ska övningsköra på skurken.

Inte för att jag vill vara den som pinkar på någons parad eller så - men det kanske kan vara en idé att investera i lite kraschpuckar o.s.v. om du inte redan har det? Det kommer nämligen ganska säkerligen gå som så att du blir tvungen att lägga ner bågen en eller ett par gånger under krypkörningsövningar. Och gör man det med sin ögonsten blir man nog inte så glad. =(

Jag la ner bågen två, tre gånger under krypkörning och klotade en gång på våt bana under bromsövning. Efter klotningen så hade gaffelbenen roterat en smula i styrkronan, så framhjulet pekade inte riktigt rakt fram. Detta dock som tur var med körskolans bågar som har kraschbågar påmonterade, så ingen större skada skedd.

MrFluke
2010-08-11, 10:01
kanske inte någon dum idé med krashpuckar, har funderat lite på det där. Kommer köra med skolans hoj inledningsvis. Har inte för avsikt att lägga omkull bettan :P lägger mig fan hellre under själv än låter henne skadas haha fast det vet man ju hur det blir med den saken.

Och nej du pinkar inte på min parad ;) jag är bara extremt målmedveten och väldigt mycket jättetaggad för stunden, går nog över när jag klotat för första gången om några timmar ;)

Tack för tipset gunther :)

Linnex
2010-08-11, 10:20
Inte för att jag vill vara den som pinkar på någons parad eller så - men det kanske kan vara en idé att investera i lite kraschpuckar o.s.v. om du inte redan har det? Det kommer nämligen ganska säkerligen gå som så att du blir tvungen att lägga ner bågen en eller ett par gånger under krypkörningsövningar. Och gör man det med sin ögonsten blir man nog inte så glad. =(

Jag la ner bågen två, tre gånger under krypkörning och klotade en gång på våt bana under bromsövning. Efter klotningen så hade gaffelbenen roterat en smula i styrkronan, så framhjulet pekade inte riktigt rakt fram. Detta dock som tur var med körskolans bågar som har kraschbågar påmonterade, så ingen större skada skedd.

Samma här. Jag la ner våran övningshoj par ggr på lågfarten. Frun lika så + två lite större "klotningar" var av sista gången så blev det gips på henne och inlöst hoj från försäkringen.

Jag hade detta i tanke inför övningskörningen och köpte en av de billigaste 750 på blocket med tanke att sedan kränga den för i princip samma peng.

Mc-Bosse
2010-08-11, 11:55
Kraschbågar på hojen hade varit coolt tycker jag! Många menande blickar hade man nog fått utstå när man kört omkring själv utan grönskylt! :D

Mc-Bosse
2010-08-11, 22:58
Tipsar om utmärkta TEO 2010 för att plugga teori. Jag hämtade TEO 2009 illegalt från nätet när jag skulle plugga men jag ser ju nu att det bara är 169: - för MC att köpa legalt med direkt download.

Rekomenderar verkligen detta program för det hjälpte mig och layouten är precis som på uppskrivningen då förra året i varje fall.

http://nordicsoftsales.ztorm.net/list/index.php?keyword=trafikskolan+teo+2010&x=0&y=0

Phaedre
2010-08-12, 11:15
Haft min bästa morgon på väldigt länge! Första hojlektionen är avklarad! Ville inte kliva av....

Nu är det bokat två gånger i veckan famöver. Får se hur lång tid det tar innan man kan börja köra privat på egna hojen, med handledaren alltså. Vill ju inte riskera att lägga ner egna hojen i onödan.

MrFluke
2010-08-12, 11:24
Första lektionen avklarad. Blev en dubbel på 100 minuter.
Fick känna på hojen i garaget ett par minuter innan vi skulle bege oss ut.
Åkte genom stan ut på deras övningsställe där jag fick prova på alla momenten som ingår i körprovet utom bromsprov 90Km/h.

Krypkörningen ser helt klart lättare ut än det var, även om den inte var direkt svår. Fick prova på båda dom olika banorna den sista var larvigt enkel.
Höghastighetsprovet var inte alls nåt svårt. Bromsprov 50/70 gick bra speciellt 70 klippte jag direkt men 50 var jobbigare av någon anledning. (?)

Det jag skulle träna på är min placering och uppmärksamhet i trafiken, kan även klippa ner en bit på bromssträckan och köra in ännu mer balans.

Måste säga att det känns rätt bra att höra det efter första lektionen. :)
Det var ändå 15 år sedan jag sist satt på nåt som har två hjul.

Rekomendationen från körledaren var att jag ska boka risktvåan och teoriprovet. Enligt honom har jag inga problem att klara risktvåan, och teoriprovet är jag inte det minsta nervös för :P (har pluggat som bara f*n)
Fick en annan tid för riskettan på samma ställe som jag hade lektionen på så kommer ta den eftersom det är i morgon fredag istället för 19e.

En helt underbart rolig dag var det iaf igår :D Körkortet kanske inte är så långt borta ändå!

@ Bosse : Jag har faktiskt TEO2010 ;) grymt bra program. Köpte även MC boken och en teoribok i samma serie.

Lång post, hoppas det är ok :)

Mc-Bosse
2010-08-12, 11:30
MrFluke och Phaedre är på G! Kul! :D

erkagn
2010-08-12, 11:30
Första lektionen avklarad. Blev en dubbel på 100 minuter.
Fick känna på hojen i garaget ett par minuter innan vi skulle bege oss ut.
Åkte genom stan ut på deras övningsställe där jag fick prova på alla momenten som ingår i körprovet utom bromsprov 90Km/h.

Krypkörningen ser helt klart lättare ut än det var, även om den inte var direkt svår. Fick prova på båda dom olika banorna den sista var larvigt enkel.
Höghastighetsprovet var inte alls nåt svårt. Bromsprov 50/70 gick bra speciellt 70 klippte jag direkt men 50 var jobbigare av någon anledning. (?)

Det jag skulle träna på är min placering och uppmärksamhet i trafiken, kan även klippa ner en bit på bromssträckan och köra in ännu mer balans.

Måste säga att det känns rätt bra att höra det efter första lektionen. :)
Det var ändå 15 år sedan jag sist satt på nåt som har två hjul.

Rekomendationen från körledaren var att jag ska boka risktvåan och teoriprovet. Enligt honom har jag inga problem att klara risktvåan, och teoriprovet är jag inte det minsta nervös för :P (har pluggat som bara f*n)
Fick en annan tid för riskettan på samma ställe som jag hade lektionen på så kommer ta den eftersom det är i morgon fredag istället för 19e.

En helt underbart rolig dag var det iaf igår :D Körkortet kanske inte är så långt borta ändå!

@ Bosse : Jag har faktiskt TEO2010 ;) grymt bra program. Köpte även MC boken och en teoribok i samma serie.

Lång post, hoppas det är ok :)

Så skoj! Vilken slags hoj körde du på bilskolan då? Var det ABS på den? Eller var det med din privata?

MrFluke
2010-08-12, 11:38
Så skoj! Vilken slags hoj körde du på bilskolan då? Var det ABS på den? Eller var det med din privata?

Det var en BMW, 800kbikare men hette 650 nånting sånt.
Jupps ABS på den, är medveten om skillnaden men kunde bromsa hårt utan att ABS:en slog i. Fick prova att nypa fullt och känna hur den arbetade, jäkligt spännande hehe

Linnex
2010-08-12, 11:48
Får se hur lång tid det tar innan man kan börja köra privat på egna hojen, med handledaren alltså. Vill ju inte riskera att lägga ner egna hojen i onödan.

Var faktiskt i slutet av min träning som jag först la ner hojen. Det var då jag fått ner hastigheten på lågfarten.
2 ggr la jag ner den när jag fick "kärringstopp" i 90° svängen precis i slutet av lågfartsbanan.

Mats Liifv
2010-08-12, 12:32
Haft min bästa morgon på väldigt länge! Första hojlektionen är avklarad! Ville inte kliva av....

Nu är det bokat två gånger i veckan famöver. Får se hur lång tid det tar innan man kan börja köra privat på egna hojen, med handledaren alltså. Vill ju inte riskera att lägga ner egna hojen i onödan. Grattis!, kan se ditt breda leende framför mig!

Fortfarande inget handledarbevis för min del! Hade du kollat med Transportstyrelsen?

Phaedre
2010-08-13, 09:51
Grattis!, kan se ditt breda leende framför mig!

Fortfarande inget handledarbevis för min del! Hade du kollat med Transportstyrelsen?

Japp, jag har mailat Transportstyrelsen men ännu inte fått något svar... Jag provade ringa först men det var typ en kvarts väntetid så jag mailade istället. Jag provar ringa igen.

Jag skulle lägg till en bild på mitt flin här men jag kommer inte på hur man gör!

Nu tror jag att jag fick till det!

Phaedre
2010-08-13, 10:28
Japp, jag har mailat Transportstyrelsen men ännu inte fått något svar... Jag provade ringa först men det var typ en kvarts väntetid så jag mailade istället. Jag provar ringa igen.

Ringde till dom nu och hon lovade lägga ärendet på en kollega så att det skulle handläggas idag. Lustigt! Jag trodde andra var som jag och la det ärendet som det tjatas mest om underst i högen! :p

Mc-Bosse
2010-08-13, 10:35
Nu tror jag att jag fick till det!

Jo både med leendet och bildupplägg! Motorcykelkörning tillhör toppen av det som är kul här i livet! :D

MrFluke
2010-08-13, 11:01
Nu tror jag att jag fick till det!

Hahaha Phaedre, så där såg jag nog också ut i onsdags, sambon och hennes kompis kallade mig för jättebebis :confused: hehe

Nu har jag bokat risktvåan kl 10:00 torsdag 19e augusti på gillingebanan. Har riskettan 17 på eftermiddagen samma dag samt teoriprov bokat 1a september. Nu är det bara till att börja plugga ännu hårdare. Ska försöka få en kompis att köra iväg min hoj till ett bra avskiljt privat område där jag kan köra omkring o träna i lugn och ro.

Kör på Phaedre, detta är en baggis jämfört med saker vi klarar av i vardagen ;)

Mats Liifv
2010-08-13, 12:31
Ringde till dom nu och hon lovade lägga ärendet på en kollega så att det skulle handläggas idag. Lustigt! Jag trodde andra var som jag och la det ärendet som det tjatas mest om underst i högen! :pMärklig handläggning, skickades ju in redan i slutet på april, om jag minns rätt. Sen gör man inte mycket förrän folk klagar....

Scorpio
2010-08-17, 12:06
Ringde till dom nu och hon lovade lägga ärendet på en kollega så att det skulle handläggas idag. Lustigt! Jag trodde andra var som jag och la det ärendet som det tjatas mest om underst i högen! :p


Haha, en klassiker :D

Om folk bara visste att ju mer de gallskriker och/eller är allmänt dryga och beter sig, desto större är risken att de hamnar sist i kön så hade nog fler uppfört sig civiliserat.

Men se´n finns det väl också de som är otrevliga av naturen, då spelar det ingen roll vad eller hur man säger och gör de är alltid så´na :(

MrFluke
2010-08-17, 12:35
Pratade med dom i går måndag, handledargrejset är godkänt så det borde komma idag eller i morgon. Så galet sugen på att sticka ut och åka :)

Teoriprovet 1/9 sen är det bara hoppas att det finns en tid till uppkörning.

Någon som vet vad som väntar mig på risktvåan?

gunther
2010-08-17, 12:59
...

Någon som vet vad som väntar mig på risktvåan?

Du kommer att få prova på lite olika sätt att manövrera bågen: motstyrning, höftvickning, bentryck, överkropp o.s.v. Vidare så kommer du få prova på inbromsningar, provocera fram ABSn. När jag körde R#2 så fick vi pulvra på så mycket vi ville, 70 km/h eller 140 km/h var inte huvudsaken - träningen på bromsningar var det som var relevant.

Sen kanske det blir lite olika övningar i kurvtagning, vad som hjälper och inte hjälper om man upptäcker att kurvan nyper och man är på väg ut i spenaten.

Det kan hända att det tillkommer en litet kapitel med bedömningar och myt-krossande. Allt mycket relevant skulle jag vilja påstå!

whiking
2010-08-17, 12:59
har hittat en 750gpz - 84 på nätet, som jag tänkte försöka övningsköra med.
Inväntar svar från säljaren , huruvida cykeln är besiktad, och om det är något
omedelbart som måste åtgärdas innan den funkar.

Annars hittade jag en DR 750 åxå i uppsala. Tankar funderingar kring de olika övningsverktygen ?

Gurrag
2010-08-17, 13:26
Lycka till alla som ska ta mckort!

MrFluke
2010-08-17, 15:41
Du kommer att få prova på lite olika sätt att manövrera bågen: motstyrning, höftvickning, bentryck, överkropp o.s.v. Vidare så kommer du få prova på inbromsningar, provocera fram ABSn. När jag körde R#2 så fick vi pulvra på så mycket vi ville, 70 km/h eller 140 km/h var inte huvudsaken - träningen på bromsningar var det som var relevant.

Sen kanske det blir lite olika övningar i kurvtagning, vad som hjälper och inte hjälper om man upptäcker att kurvan nyper och man är på väg ut i spenaten.

Det kan hända att det tillkommer en litet kapitel med bedömningar och myt-krossande. Allt mycket relevant skulle jag vilja påstå!

Låter helt klart som en sjukt rolig morgon/förmiddag på torsdag. Läraren var visst sjuk så fick ändra tid från 10:00 till 07:30 :eek:

Motormannen
2010-08-17, 15:55
Pratade med dom i går måndag, handledargrejset är godkänt så det borde komma idag eller i morgon. Så galet sugen på att sticka ut och åka :)

Teoriprovet 1/9 sen är det bara hoppas att det finns en tid till uppkörning.

Någon som vet vad som väntar mig på risktvåan?

Förstår precis hur du känner, broder!

Jag har min hoj och handledare ca 40 mil norrut eftersom jag inte känner en enda knutte som haft hojkort tillräckligt länge i Stockholm. Det blir ca 1-2 4-dagars visiter där per månad och då är det bara att ta chansen och köra tills man har träsmak i rumpan!

Har mitt kunskapsprov dagen före dig och jag kan knappt bärga mig till allt det svåra och långdragna är över för min del. Körskolan säger att det brukar vara runt 3 veckors väntetid på uppkörningar, hoppas dock kunna få en uppkörningstid tidigare, man vet ju faktiskt aldrig. I Stockholm finns det väl ett x-antal trafikinspektörer. Har jag flyt så klarar man det på första försöket och kan köra iväg hojen själv till besiktningen den 24 September.

MrFluke
2010-08-17, 20:09
Förstår precis hur du känner, broder!

Jag har min hoj och handledare ca 40 mil norrut eftersom jag inte känner en enda knutte som....

40 mil ?!?!? :eek::( lider med dig, verkligen!!
Min är ca 4 mil härifrån och hojen står utanför porten typ så jag kan iaf titta och sitta på den varje dag (drar igenom säkerhetskontrollen dagligen)

Det finns ingen på forumet som kan ställa upp? Det går nog rätt fort om man gör allting digitalt. Skickade in och betalade mitt i lördags efter jag snackat med svärfar. Ringde i måndags och kollade hur lång tid det skulle ta och fick besked att det blivit godkänt i lördags direkt på nåt automatiskt vis?!

Motormannen
2010-08-17, 20:23
Nja, förstår om folk inte har tid eller pengar att vara handledare. Nu är det ändå så nära också och trafikläraren på skolan säger att jag har bra teknik och är övertygad om att jag klarar det när det blir dags för uppkörning. :)

erkagn
2010-08-17, 20:25
Hur är det om man ställer upp som handledare? Visst riskerar man sitt eget körkort om den man övningskör med klantar sig och kör mot rött eller nåt annat?

Motormannen
2010-08-17, 20:31
Hur är det om man ställer upp som handledare? Visst riskerar man sitt eget körkort om den man övningskör med klantar sig och kör mot rött eller nåt annat?

Där har vi en annan orsak kanske, hehe! ;)

Märkligt ändå att en människa kan framföra två motorcyklar på samma gång. :P

erkagn
2010-08-17, 20:33
Jo, jag menar om det är en släkting och nära kompis är det ju en sak. Men om det är en totalt okänd människa så kanske det är en risk man tar.

Motormannen
2010-08-17, 20:37
Jo, och det är högst förståeligt!

MrFluke
2010-08-17, 20:39
Man kommer ju inte direkt undan själv heller om man skiter i stoppplikt eller vad det nu kan vara. Om man övningskör som handledare åt en mupp är det väl bara att dra så åker han dit för olovlig körning + moms ;)

Det är nog alltid en risk man tar, min handledare är polis, MC polis till på köpet. Gör jag något dumt så lär han plocka fram bötesblocket :P Skämt åsido jag lär åka omkring med en gloria på huvudet heh.

Har du den skickligheten så behöver du nog inte oroa dig för uppkörningen :D

MrFluke
2010-08-18, 13:45
Hurra handledaren fick intyget idag!
Blää körde lektion idag och det kändes som det gick åt skogen. Landsvägskörning i 70 på kurviga vägar var dock som att komma till himmelriket!

I morgon Risketta och tvåa yay!

gunther
2010-08-18, 13:48
Det kommer alltid finns bra dagar och dåliga dagar, men i slutändan så är dom bra dagarna fler. =) Det jobbigaste för min del var att försöka rycka upp sig resten av körlektionen när man lyckats klanta sig i början. Det kan vara riktigt svårt att få upp nivån igen och försöka prestera på topp igen. =/

Mats Liifv
2010-08-18, 22:38
Även jag har nu fått mitt handledarintyg. Det tog "bara" tre och en halv månad eller så...

MrFluke
2010-08-19, 13:52
Risktvåan avklarad, måste bara få säga: FY FASIKEN SÅ SJUKT ROLIGT DET VAR!!
Både en, två och fem tankeställare fick man under förmiddagen. Ikväll dags för riskettan.

@ gunther - jo du har så klart rätt, bra och dåliga dagar. Idag var en grym dag.. fick prova olika tekniker för kurvtagning. Koppla mitt i kurvan var sisådär bra, fick brotta ner hojen så fotpinnen tog i, intressant upplevelse faktiskt.

Nina
2010-08-19, 13:54
Även jag har nu fått mitt handledarintyg. Det tog "bara" tre och en halv månad eller så...

Grattis, nu är det bara ut och köra! :D

gunther
2010-08-19, 14:09
Risktvåan avklarad, måste bara få säga: FY FASIKEN SÅ SJUKT ROLIGT DET VAR!!
Både en, två och fem tankeställare fick man under förmiddagen. Ikväll dags för riskettan.

@ gunther - jo du har så klart rätt, bra och dåliga dagar. Idag var en grym dag.. fick prova olika tekniker för kurvtagning. Koppla mitt i kurvan var sisådär bra, fick brotta ner hojen så fotpinnen tog i, intressant upplevelse faktiskt.

Härligt att höra! =) Antar att du var på Gillingebanan?

Mats Liifv
2010-08-19, 14:13
Grattis, nu är det bara ut och köra! :DDet blir så snart Phaedre är mogen att köra ute i trafik. Vet inte riktigt hur många lektioner hon hunnit med ännu. Ska bli kul att ut och köra med henne. Tidigare har hon bara åkt bakpå min hoj och nu har hon en egen. Det rör på sig....!:)

Peo
2010-08-19, 14:43
Ett tips till de som skall ha handledarbevis är att anmäla det direkt på hemsidan istället för att posta in pappren.
Ansökte i Fredags och handledarbeviset kom i Tisdags :)

Mats Liifv
2010-08-19, 14:57
Ett tips till de som skall ha handledarbevis är att anmäla det direkt på hemsidan istället för att posta in pappren.
Ansökte i Fredags och handledarbeviset kom i Tisdags :)Det var snabba ryck får jag säga!

MrFluke
2010-08-19, 15:29
Härligt att höra! =) Antar att du var på Gillingebanan?

Stämmer bra det. Jäkligt bra handledare måste jag säga. Fick oss att tänka efter ordentligt många gånger.

Mc-Bosse
2010-08-19, 19:41
Ett tips till de som skall ha handledarbevis är att anmäla det direkt på hemsidan istället för att posta in pappren.
Ansökte i Fredags och handledarbeviset kom i Tisdags :)

Välkommen! Första inlägget ser jag!

Det är ju klart mer praktiskt att kolla i datorn mot att ha en fysisk ansökan. Förstår om internetansökningar prioriteras.

usaki_900
2010-08-19, 20:00
Stämmer bra det. Jäkligt bra handledare måste jag säga. Fick oss att tänka efter ordentligt många gånger.

Va det möjligtvis Thomas llr Jocke?

Peo
2010-08-19, 22:13
Välkommen! Första inlägget ser jag!


Tack, har bara åkt ren enduro tidigare så även dottern men nu fyller hon 16 så en Virago 125:a är införskaffad till henne.
Då jag inte har lust att övningsköra med henne med endurohojen blev ju jag "tvungen" att köpa en 650 Dragstar till mig ;D

Åter till ämnet, även körkortstillståndet gick fort när man fixar det via nätet, ca 1,5 vecka så låg det i lådan.

MrFluke
2010-08-20, 05:59
Va det möjligtvis Thomas llr Jocke?

Jepps, det var Thomas

erkagn
2010-08-20, 14:56
Tack, har bara åkt ren enduro tidigare så även dottern men nu fyller hon 16 så en Virago 125:a är införskaffad till henne.
Då jag inte har lust att övningsköra med henne med endurohojen blev ju jag "tvungen" att köpa en 650 Dragstar till mig ;D

Åter till ämnet, även körkortstillståndet gick fort när man fixar det via nätet, ca 1,5 vecka så låg det i lådan.

Härligt! Nu har ni varsin glidare oxå då! 8)

whiking
2010-08-22, 18:54
Ville bara meddela att jag nu haft min första övningskörning med min handledare.
Hittade en Honda CB 750 K , årdmodell 1980. Den fyllde faktiskt 30 år den 13:augusti och besiktades den 17:e med rent papper.

Gjorde liten konbana ute på stora parkeringen vid vinsta bilprovning, och körtde små vänder med handledaren på bönpallen. GUD SÅ jävla kul =)

Mats Liifv
2010-08-22, 19:04
Gjorde liten konbana ute på stora parkeringen vid vinsta bilprovning, och körtde små vänder med handledaren på bönpallen. GUD SÅ jävla kul =) Detta är bara början på hojlivet. Du ska se hur kul det kommer att bli framöver....:)

whiking
2010-08-26, 07:59
Genomled Risk Ettan på lötsjö trafikskola igår, och det var sådär. Lite skolkänsla med blinkande lampor i taket, snea skolbänkar och doften av lite gympasal. Detta varvat med lite skrämselprogaganda och nostalgin va total.

Dock skötte läraren allting snyggt, och lyckades engagera oss som satt där i bänkarna med hjälp av lite grupparbete och diskussioner. Tror inte att jag lärde mig något nytt direkt, men steg 1 är iaf klart.

Hur går det för er andra som övningskör osv nu? Hinner ni med risk tvåan och lappen den här säsongen?

MrFluke
2010-08-26, 09:51
Genomled Risk Ettan på lötsjö trafikskola igår, och det var sådär. Lite skolkänsla med blinkande lampor i taket, snea skolbänkar och doften av lite gympasal. Detta varvat med lite skrämselprogaganda och nostalgin va total.

Dock skötte läraren allting snyggt, och lyckades engagera oss som satt där i bänkarna med hjälp av lite grupparbete och diskussioner. Tror inte att jag lärde mig något nytt direkt, men steg 1 är iaf klart.

Hur går det för er andra som övningskör osv nu? Hinner ni med risk tvåan och lappen den här säsongen?

Personligen tyckte jag riskettan hade en del rätt intressanta punkter, jag lyckades pricka in risk2 och 1 samma dag :) Har teoriprovet 1a september och sen uppkörningen asap efter det. Har dock bara kört i skola 2 gånger, halkbanan och sen privat 1 gång. Måste öva lite på krypkörningen och att bromsa så det sitter med min egna hoj.

whiking
2010-08-26, 10:19
Jag har alldeles för få timmar på cykeln för att våga boka risk2an tyvärr. Hoppas min handledare får loss lite tid, för skulle va jädra kul o ha den klar, plugga teori och ta den biten i vinter, och sen köra på som en hund i mars/april när snön lagt sig.

MrFluke
2010-09-02, 12:51
Kunskapsprov: Check! Gjordes igår 1/9.
Förarprov: Bokat till 15/9 - pirrigt :)

@whiking: risk2an är seröst bara rolig. Om du kan gasa, bromsa, koppla, växla och svänga så kan du köra halkbanan. Det låter bara mycket när man läser på gillingebanans hemsida.
Själv hade jag tagit 2 lektioner innan jag körde r2. Dessförinnan var det ca 15 år sedan jag körde något 2 hjuligt med motor. Men det är klart, bättre du känner dig helt säker på hanteringen.

Molgan
2010-09-02, 15:03
Kunskapsprov: Check! Gjordes igår 1/9.
Förarprov: Bokat till 15/9 - pirrigt :)
Gratulerar, och lycka till med nervdallret! =)

oobum
2010-09-02, 15:22
Jag lyckades faktiskt precis ta mitt efterlängtade A-kort.

Tog ca 2 månader och kostade mig 12 000kr inkl allt.

Men det är vad man får för att man inte har någon i sin direkta närhet som har mc-kort och hoj.

Mc-Bosse
2010-09-02, 15:32
Jag lyckades faktiskt precis ta mitt efterlängtade A-kort.

Tog ca 2 månader och kostade mig 12 000kr inkl allt.

Men det är vad man får för att man inte har någon i sin direkta närhet som har mc-kort och hoj.

Grattis! Jag hade samma förutsättningar när jag blev med A våren -09. Knappt 10 000 kr slapp jag undan med.

Molgan
2010-09-02, 15:40
Jag lyckades faktiskt precis ta mitt efterlängtade A-kort.
Precis idag? Grattis till dej med! ;)

Mats Liifv
2010-09-02, 15:54
Bara att gratulera till "Rätten att övningsköra på egen hand"! ;)

Nina
2010-09-02, 16:04
Jag lyckades faktiskt precis ta mitt efterlängtade A-kort.

Tog ca 2 månader och kostade mig 12 000kr inkl allt.

Men det är vad man får för att man inte har någon i sin direkta närhet som har mc-kort och hoj.

Grattis! Nu är det bara att fortsätta öva på egen hand. =)
Tänka sig, jag mötte min gamle trafiklärare i morse kl 07:10, han hade två elever med sig, funderade om det var uppkörning på gång när de var så tidigt ute.

erkagn
2010-09-02, 16:56
Jag lyckades faktiskt precis ta mitt efterlängtade A-kort.

Tog ca 2 månader och kostade mig 12 000kr inkl allt.

Men det är vad man får för att man inte har någon i sin direkta närhet som har mc-kort och hoj.

Grattis! Hoppas hösten blir lång och fin så du hinner köra en del i år oxå!

oobum
2010-09-02, 19:47
tackar och bockar.


Hoj blir det nog till nästa säsong, då jag måste övertala min bättre hälft... Så det kan bli segjobbat :9

Mc-Bosse
2010-09-02, 22:30
tackar och bockar.


Hoj blir det nog till nästa säsong, då jag måste övertala min bättre hälft... Så det kan bli segjobbat :9

Börja redan nu... ;)

Mats Liifv
2010-09-02, 22:46
Börja redan nu... ;)Våren är "snart" här....

oobum
2010-09-03, 19:55
Börja redan nu... ;)

Haha, tro mig. jag har börjat smöra.

Mats Liifv
2010-09-03, 22:34
Haha, tro mig. jag har börjat smöra.

"Det ska böjas i tid...."

Phaedre
2010-09-07, 22:23
Det blir så snart Phaedre är mogen att köra ute i trafik. Vet inte riktigt hur många lektioner hon hunnit med ännu. Ska bli kul att ut och köra med henne. Tidigare har hon bara åkt bakpå min hoj och nu har hon en egen. Det rör på sig....!:)


Grattis, nu är det bara ut och köra! :D


Även jag har nu fått mitt handledarintyg. Det tog "bara" tre och en halv månad eller så...

Tja, sakta men säkert... Ni som följt mina inlägg vet att jag gett mig in i hojandet utan någon som helst erfarenhet (ingen moppetid i tonåren, inte ens cykel som liten knodd!) Jag hade min 4:e lektion i måndags och körde mina första vänder krypkörning. Ganska ok tycker jag i alla fall, men läraren vågade inte ställa några koner i vägen! Ska köra i morgon bitti igen, så se upp alla koner, nu kommer jag! Om Christian säger ok förstås...

Anledningen att det dröjde så länge för Mats att få handledarintyget var för att jag för några år sedan drabbades av kristallsjuka och laglydig som jag är svarade jag JA! på frågan om jag haft någon yrsel i ansökan om körkortstillståndet. Det resulterade i begärda journaler från läkaren och handläggning efter det. När jag sedan väl fått tillståndet tog det ett par påminnelser och sedan ramlade Mats handledarintyg ner i brevlådan. Inte för att det egentligen var någon panik med det, för inte är jag trafikmogen än på ett bra tag! :(

Men jag lovar att jag kämpar på! 2 lektioner i veckan just nu.... $$$

Phaedre
2010-09-07, 22:37
Jag lyckades faktiskt precis ta mitt efterlängtade A-kort.

Tog ca 2 månader och kostade mig 12 000kr inkl allt.

Men det är vad man får för att man inte har någon i sin direkta närhet som har mc-kort och hoj.

Supergrattis!

MrFluke
2010-09-08, 10:07
Nu är det inte många dagar kvar tills uppkörningen 15/9.
Någon som har lust att beskriva förfarandet som gäller från samling till avslut. Det enda jag vet är att vi ska samlas kl 8 där man har lågfartsproven osv och att min handledare måste vara med.
Varför ska han vara med? Kollar dom så att det verkligen är min handledare t.ex?

Börjar man med säkerhetskontroll eller är det banan först osv.. vore kul om någon kunde berätta lite.

Nina
2010-09-08, 10:34
…och att min handledare måste vara med.
Varför ska han vara med? Kollar dom så att det verkligen är min handledare t.ex

Han måste vara med dit men inte ut på banan, du får ju inte köra dit ensam utan honom. Annars kollas han väl inte så noga, de brukar ju åka dit fler gånger så alla känner nog alla utom eleverna. Lycka till den 15:e, vi är många här som håller våra tummar för dig och övriga som ska köra upp. :)

gunther
2010-09-08, 13:59
Nu är det inte många dagar kvar tills uppkörningen 15/9.
Någon som har lust att beskriva förfarandet som gäller från samling till avslut. Det enda jag vet är att vi ska samlas kl 8 där man har lågfartsproven osv och att min handledare måste vara med.
Varför ska han vara med? Kollar dom så att det verkligen är min handledare t.ex?

Börjar man med säkerhetskontroll eller är det banan först osv.. vore kul om någon kunde berätta lite.

Har beskrivit det där i en annan tråd tidigare:
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=42888#post42888

MrFluke
2010-09-08, 14:33
Han måste vara med dit men inte ut på banan, du får ju inte köra dit ensam utan honom. Annars kollas han väl inte så noga, de brukar ju åka dit fler gånger så alla känner nog alla utom eleverna. Lycka till den 15:e, vi är många här som håller våra tummar för dig och övriga som ska köra upp. :)

Jo, men är det bara för att transportera dit hojen så har jag ju kompisar som kan köra dit den. Och sen till plats nr två där man börjar köra trafikdelen.

Ska försöka lura med handledaren ut till Rörken på söndag och dra en knixkurs, kan ju inte skada tänkte jag.

Tackar :)

MrFluke
2010-09-08, 14:35
Har beskrivit det där i en annan tråd tidigare:
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?p=42888#post42888

Aha, ögonen är det första man blir blind på! Tack Gunther

whiking
2010-09-13, 22:53
Mjaha. Första lektionen gjord och genomförd hos lötsjötrafikskola ( www.lotsjotrafikskola.se ) nere i jakan. Grymt skön lärare.

Bakgrunden, jag har väl kört en totalt 5-6 mil , blandad körning och lite krypövningar med min handledare, och jag var sugen på att få risk2an klar innan säsongen e slut, så man kan rita lite teori i vinter. Dock var jag lite osäker på hur "bra" jag var, eller vad man ska säga.

Verkar som läraren tyckte att jag va duktig, efter 2x60 minuter nere på barkaby flygfält, hade han flyttat mig från slalombana i 35, till 40, till 50km/h , till undan manöver i 35, 40 och sedan 50km/h .
Eftersom jag av någon anledningen inte hade några större problem med det plocka han mig åt sidan
och gick igenom lågfartsbanorna med mig.

Till saken hör att jag aldrig kört med honom, eller i körskola, ändå fick jag köra både till och från skolan <-> flygfältet.

På tillbakavägen, åkte han bakom mig, för att kunna ge lite pointers, och det enda han egentligen nämnde va placeringen. Så känndes kanon.

Fick utskällning dock. Han tyckte jag va dum, som inte kommit dit en månad innan, för då hade jag hunnit ta lappen den här säsongen.

Slutade med att han sa att ring för f-n o boka risk 2an så fort du bara kan, för jag ser inga hinder att du skulle kunna genomföra den. Sagt & Gjort.

Gillinge imorgon 12:45 ska bli kul, intressant, och med lite tur hyffsat torrt

MrFluke
2010-09-14, 08:25
Härligt whiking :)

Själv har jag min uppkörning i morgon, känner mig inte alls redo men what the hell!
Har kört alldeles för lite bara 2ggr på skola och en gång privat förutom halkbanan.

På tal om halkbanan... det är sjukt roligt. Hoppas du får Tomas, han är helt grym!
Lycka till!


f*n vad nervös jag börjar bli.

erkagn
2010-09-14, 09:20
Härligt whiking :)

Själv har jag min uppkörning i morgon, känner mig inte alls redo men what the hell!
Har kört alldeles för lite bara 2ggr på skola och en gång privat förutom halkbanan.

På tal om halkbanan... det är sjukt roligt. Hoppas du får Tomas, han är helt grym!
Lycka till!


f*n vad nervös jag börjar bli.


Lycka till med uppkörningen!

whiking
2010-09-14, 09:39
Ja e faen mer orolig för att hitta till gillinge snarare än själva risk2an.
Känner mig INTE hemma på e18 alls. men man får väl använda gps modulen :)

MrFluke
2010-09-14, 10:59
Ja e faen mer orolig för att hitta till gillinge snarare än själva risk2an.
Känner mig INTE hemma på e18 alls. men man får väl använda gps modulen :)

Haha jadu, det som var svårast med risktvåan var faktiskt att hitta dit ;)
Resten är bara informativt, utbildande och fantastiskt roligt. Du kommer få många aha-upplevelser. :D

Lycka till!

whiking
2010-09-14, 19:02
Risk 2an avklarad.

Mer avslapnad och relaxad kille får man fan leta efter. Så skööön attityd. P-A var tilltalsnamnet, kravlöst och skitkul och som många andra skrivit, full med aha upplevelser.

Grymt kul.. Trist man inte starta tidigare, hade man kanske fixat lappen den här säsongen. AJA , nu kan man klippa teorin i vinter.

Hur gick det med dagens uppkörare ?

MrFluke
2010-09-15, 06:16
Gott mos whiking.. min uppkörning börjar om 1h och 45 minuter :)
Vaknade nyss och tittade ut.. regn, regn, regn och reegn!

erkagn
2010-09-15, 06:37
Gott mos whiking.. min uppkörning börjar om 1h och 45 minuter :)
Vaknade nyss och tittade ut.. regn, regn, regn och reegn!

Lycka till. Hoppas de slutar regna.

Gawriel
2010-09-15, 07:53
jag kör förbi manöverbanan i Kinna varje dag, under hela augusti o halva september så var det ingen där, men igår mitt i det värsta skyfallet så var det 2 st där

MrFluke
2010-09-15, 12:00
JAAAAAAAAAAA!!!
Första försöket :)

Mats Liifv
2010-09-15, 12:48
JAAAAAAAAAAA!!!
Första försöket :)Härligt, bara att gratulera till rätten att övningsköra på egen hand! Kör försiktigt!